Multikulturalizmin mükəmməl Azərbaycan
nümunəsi
Qloballaşma şəraitində
demokratiyanın inkişafında mədəni dəyərlərin
rolu danılmazdır
“Dövlət, ölkə nə qədər çox xalqı birləşdirirsə, bir o qədər zəngin olur, çünki onların hər biri ümumdünya mədəniyyətinə və sivilizasiyasına öz töhfəsini verir” - ümummilli lider Heydər Əliyevin söylədiyi bu sözlər müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin taleyüklü məqsədini əks etdirir. Müasir Azərbaycan dövlətinin siyasətinin ideya-mədəni və siyasi-psixoloji mənbələri məhz mədəni müxtəliflik və mədəni bərabərlikdir.
Milli çərçivədə mövcud olan müxtəlif mədəni ənənələrin dialoqunun təşkili problemi bu gün bütün ölkələr qarşısında yeni bir çağırış formasında yaranmaqdadır. Məhz bu şəraitdə hər bir ölkənin daxilində mədəni plüralizm və ya multikulturalizm ideologiyası daha da aktuallaşır.
Multikulturalizm bir ölkədə müxtəlif mədəniyyətlərin sülh və etimad şəraitində mövcud olmasını təklif edir. Multikulturalizm - bütün mədəniyyətlərin bərabər və eyni yaşamaq haqqı olmasını təklif edən konsepsiyadır. Multikulturalizm mədəniyyətlərin assimilyasiya olmadan inteqrasiyasını (birgəyaşayışını) təklif edir.
İmmiqrant mədəniyyətlərə keçən əsr ərzində bir çox ölkələr tərəfindən tətbiq olunan assimilyasiya siyasəti əksər hallarda özünü doğrultmadı. Ksenofobiya, fanatizm, fundamentalizm, radikalizm, ekstremizm, terrorizm - bütün bunlar yarı-etnik mühitdə tətbiq olunan strategiyanın yalnız bir neçə yan nəticələri oldu.
Beləliklə, multikulturalizm siyasətinin əsasını 3 prinsip formalaşdırır:
- Dövlət tərəfindən mədəni plüralizmi vətəndaş cəmiyyətinin əsas xarakteristikası kimi tanımaq;
- Marginal mədəni
qrupların sosiallaşmasına
mane olan maneələri
aradan qaldırmaq;
- Müxtəlif mədəniyyətlərin inkişafını
dəstəkləmək.
Əgər ənənəvi liberal ideologiyanın
əsasında fərdi
vətəndaşların bərabər
hüquqlarının müdafiəsi
durursa, multikulturalizm bir addım da irəliyə gedərək bu hüququ kollektiv fərdlərə - bu və ya digər
mədəniyyətlərin təmsilçilərinə aid edir. Buna görə də bir çox
hallarda multikulturalizm -
qloballaşma şəraitində
mədəni dəyərlərin
bərabərhüquqluğu və ya demokratiyası
anlamına gəlir.
Məhz multikulturalizm qloballaşma
prosesində bir mədəniyyətin digərləri
üzərində dominantlılığına
şərait yaratmır. Məhz bu
amil ksenofobiya, fanatizm, fundamentalizm, radikalizm, ekstremizm, terrorizm kimi neqativ təzahürlərin
meydana gəlməsinin
qarşısını ala bilir.
BMT-nin keçmiş baş katibi Butros Qali
öz çıxışında
bunları söyləmişdi:
“İqtisadiyyat, maliyyə,
kommunikasiyalar getdikcə
qloballaşır. Dünya
qlobal miqyas alan problemlərlə
üz-üzədir. Bizim üçün
çatışmayan - demokratiyanın
qloballaşmasıdır. Buna nail olmağın ən yaxşı üsulu isə - mədəni müxtəlifliyin
dəstəklənməsidir, mən buna multikulturalizm
deyirəm”.
Hazırda bütün
ölkələr ümumi
problemlər ilə üz-üzədir - iqtisadiyyatın
yenidən qurulması,
məşğulluq sahəsində
böhranlar, təhsil
modellərinə yenidən
baxmaq tələbatı,
ksenofobiya, fanatizm, fundamentalizm, radikalizm, ekstremizm, terrorizm kimi neqativ təzahürlərin
meydana gəlməsi və s. Bütün bu problemlərin həlli üçün multikulturalizm öz həll yolunu təqdim edir.
Prezident İlham
Əliyev 2014-cü il oktyabrın 2-də
IV Bakı Beynəlxalq
Humanitar Forumunun rəsmi açılış
mərasimindəki nitqində
söyləmişdir: “Multikulturalizm
Azərbaycanda həyat
tərzidir. Düzdür, bu termin nisbətən yenidir.
Ancaq əsrlər boyu Azərbaycanda multimədəniyyətli
cəmiyyətlər mövcud
olub. Xalqlar arasındakı dostluq
və həmrəylik
bunun bariz nümunəsidir. Biz bu gün də
çalışırıq ki, öz təşəbbüsümüzlə
regionda və dünyada gedən proseslərə müsbət
təsirimizi göstərək”.
ATƏT Parlament
Assambleyası 56 ölkənin
parlamentarilərini birləşdirir. ATƏT dünyada ən böyük regional təşkilatdır.
Əsasən əməkdaşlıq və təhlükəsizlik
məsələlərini müzakirə
edən Parlament Assambleyası qəbul etdiyi bütün sənədlərdə üzv
ölkələr arasında
əməkdaşlıq və
dialoq üçün
zəmin yaratmağa prinsiplər hazırlayır.
Lakin son
20 ildə ATƏT regionunda
münaqişələrin sayı
artmaqda və milli, dini zəmində
münaqişələrin xarakteri
kəskinləşməkdədir. Son onilliklər ərzində
hazırlanan beynəlxalq
hüquq normaları münaqişələrin həllində
aciz qalır, güc tətbiq etmək isə əksər hallarda faciələrə gətirib
çıxarır. Dünya qloballaşdıqca
xalqlar və ölkələr arasında
dialoqa zəmin yaradacaq təbii alətlərə ehtiyac yaranıb ki, bu alət də
Azərbaycanın təklif
etdiyi müxtəlif mədəni dəyərlərə
söykənməklə qarşılıqlı
hörmət əsasında
dialoqun aparılmasıdır.
Məhz müxtəlif mədəni
dəyərlərin birgə
yaşamasına önəm
verilməsi təbii yolla münaqişələrin
yaranmamasına gətirib
çıxara bilər.
Azərbaycan öz təcrübəsində
bunu bütün dünyaya sübut edib. Azərbaycanda dinc, birgəyaşayış
və inkişafın
səbəblərindən biri
də ölkədə
müxtəlif milli və dini dəyərlərin
qarşılıqlı hörmət
əsasında birgəyaşayışının
təmin edilməsinin
və ölkə rəhbərliyinin buna xüsusi diqqət və qayğısının
nəticəsidir.
Regionda və dünyada gedən proseslərə Azərbaycanın müsbət
təsirini həm də beynəlxalq sənədlərdə əks
etdirmək məqsədilə
5-9 iyul tarixlərində
ATƏT Parlament Assambleyasının
Minsk şəhərində keçirilən 26-cı illik
sessiyasının iclasında
Azərbaycanın müəllifi
olduğu “Multikulturalizm
- qloballaşma şəraitində
demokratiyanın inkişafında
mədəni dəyərlərin
rolu” qətnamə layihəsi müzakirəyə
çıxarılmışdır.
Müzakirələrdə çıxış edən
Azərbaycan nümayəndə
heyəti multikulturalizm
dəyərlərinin dünyada
xalqların və ölkələrin inkişafında
rolundan danışaraq
bu dəyərlərin
siyasi, iqtisadi və demokratik inkişaf üçün
hər bir ölkədə qorunub inkişaf etdirilməsinin vacibliyini qeyd etmişdir. Azərbaycanın bu sahədə
böyük təcrübəsi
olduğunu, Bakı Humanitar Forumunun deklarasiyalarından söz
açaraq qəbul ediləcək qətnamə
layihəsinin ATƏT regionunda
qarşılıqlı etimadın
yaradılmasına və
bütövlükdə planetdə
təhlükəsiz həyatın
qorunmasına xidmət
edəcəyi iştirakçıların
diqqətinə çatdırılmışdır.
Çıxış edən digər
ölkələrin nümayəndələri
(Kanada, Rusiya, İspaniya, Türkiyə,
Avstriya) qətnamə
layihəsinin müasir
dövrdə vacibliyini
və ATƏT sənədləri
içərisində ilk belə
sənədin olmasının
beynəlxalq qanunvericilikdə
bir yenilik olduğunu qeyd etmişlər. Müzakirələrin sonunda səsverməyə
çıxarılan qətnamə
layihəsi qəbul olunmuşdur.
Qətnamə layihəsi əsasən müxtəlif mədəni
dəyərləri qoruyub
inkişaf etdirməklə
ATƏT regionunda demokratik
inkişafa və təhlükəsizliyə töhfə
verməyi və Azərbaycanın sahib olduğu
multikulturalizm ənənələrini
beynəlxalq hüquq müstəvisində tətbiq
etməyi nəzərdə
tutur.
“Multikulturalizm
- qloballaşma şəraitində
demokratiyanın inkişafında
mədəni dəyərlərin
rolu” qətnamə layihəsi 3 əsas istiqaməti özündə
birləşdirir.
1-ci istiqamət -
hüquqi əsaslar:
Qətnamə layihəsi
BMT Nizamnaməsinin 1-ci maddəsinə
(mədəniyyətlərin vacibliyi), UNESCO konstitusiyasına
(mədəniyyətlərin səmərəli müxtəlifliyi),
İnsan Hüquqları
Bəyannaməsinə 1948, 22-ci maddə (mədəni hüquqlar, şəxsi ləyaqət), Mülki və Siyasi Hüquqlar haqqında Beynəlxalq Pakta, 27-ci maddə (öz dilini, öz dinini və öz ənənələrini
tətbiq etmək hüququ), ATƏK, 1991, Milli
azlıqların hüquqları
deklarasiyasına, Avropa
Şurası Regional və
ya Azlıqların Dilləri üçün
Avropa Xartiyasına
(1992), Milli azlıqların
müdafiəsi haqqında
Çərçivə Konvensiyasına
(1994) əsaslanaraq müxtəlif
multikulturalizm sahəsində
ilk dəfə olaraq vahid bir sənəd
şəklində qəbul
edilmişdir.
2-ci istiqamət -
Azərbaycan təcrübəsi:
Qətnamə layihəsi Bakı Beynəlxalq Humanitar Forumunun yekun deklarasiyasının bəşəriyyətdə
maraq doğuran qlobal xarakterli məsələlərə, multikulturalist
dəyərlərə, birgəyaşayış
və inkişaf naminə tələb olunan dəyərlərə
dair geniş spektrli tövsiyələri
qəbul edərək,
bu tövsiyələrin
bütün dünyada
yayılmasını vacib
hesab etmişdir.
3-cü istiqamət
- ATƏT-ə üzv ölkələrə
çağırış:
Qətnamə layihəsi ATƏT-ə üzv ölkələri multikulturalizm dəyərlərini demokratik inkişaf, təhlükəsizlik və birgəyaşayış üçün substantiv müzakirələrin əsas elementi kimi qəbul etməyə və bu məqsədlə müvafiq qanunvericilik aktlarını hazırlamağa çağırır. Eyni zamanda ATƏT-in indiki və gələcək rəhbərliyini UNESCO ilə sıx əməkdaşlıq şəraitində multikulturalizm siyasətinin ATƏT-ə üzv ölkələrin daxilində və üzv ölkələr arasında inklüziv etimadın artırılmasında rolunun artırılması üçün konkret təklifləri hazırlamağa çağırır.
Azərbaycanın dövlət quruculuğu mədəniyyəti ölkədə məskunlaşmış ayrı-ayrı xalqların biliklərinin, vərdişlərinin və təcrübəsinin sintezindən ibarət olmuşdur və indi də belədir. XX əsr ərzində Azərbaycanda siyasi millət, yəni vətəndaş milləti formalaşmışdı. “Azərbaycan multikulturalizmlə bağlı çox böyük işlər görüb. Azərbaycan nümunəsi göstərir ki, multikulturalizm yaşayır. Baxmayaraq bəzi siyasətçilər deyirlər ki, multikulturalizm iflasa uğrayıb. Bəlkə haradasa iflasa uğrayıb. Amma Azərbaycanda yaşayır və bu meyillər, bu ideyalar güclənir, ictimaiyyətdən də daha çox dəstək alır. Biz bu yolla gedəcəyik” - Prezident İlham Əliyevin söylədiyi bu sözlər müasir Azərbaycan dövlətinin mədəniyyətlərarası siyasi dialoqunun və birgəyaşayış prinsiplərinin ümumi çərçivələrini müəyyən edir.
Multikulturalizm Azərbaycan xalqının həyat tərzidir. Əsrlərdir ki, xalqımız tolerantlıq, dözümlülük, başqa dinlərə və mədəniyyətlərə hörmət prinsiplərini həyat tərzinə çevirərək bu prosesə mühüm töhfələr verir. Ona görə də Prezident İlham Əliyevin 2016-cı ili Azərbaycanda “Multikulturalizm ili” elan etməsi heç də təsadüfi deyil və bunun dərin tarixi kökləri var.
Bu gün Azərbaycan dövləti güclənir, inkişaf edir. Eyni zamanda müasir dövrün çox mürəkkəb problemləri ilə üzləşərək onları həll etməyə çalışır və ya ölkəmizə təsirini azaltmağa çalışır. Regionda sabitlik, əmin-amanlıq və davamlı inkişaf nümunəsi olan Azərbaycan ərazisində olan müxtəlif millətlərin birgəyaşayışını təmin etməklə, bu nümunəni bütün dünyaya yayır. Tarix sübut edir ki, yalnız bu dəyərlər üzərində qurulan dialoq və əməkdaşlıq münaqişələrin qarşısını alır və dayanıqlı inkişafa gətirib çıxarır.
Tahir MİRKİŞİLİ,
Milli Məclisin ATƏT
Parlament Assambleyasında
nümayəndə heyətinin üzvü
Azərbaycan.- 2017.- 25 iyul.- S.3.