Novruz
bayramında səməni
Əməklə, əkin-biçinlə
bağlı ayinlər Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
qədim və maraqlı sahələrindən birini təşkil
edir. Söz sənətinin inkişafında insanların əmək
fəaliyyətinin rolu böyük olmuşdur. Uzun müddət
tədqiqatçılar belə hesab etmişlər ki,
bütün mənəvi nemətlərin əsasında əməklə
bağlı ayin və mərasimlər durur. Əmək mənəvi
nemətlərin yaranmasında, incəsənətin, mədəniyyətin
formalaşmasında mühüm mərhələ təşkil
edir.
Bu baxımdan Novruz bayramının
adət-ənənələri tarixən çox qədim
köklərə söykənir. Bayrama bir neçə həftə
qalmış bütün evlərdə tədarüklər
başlayır. Səməni göyərdilir, evlər təmizlənir,
torpaq bellənir, insanlar yazın gəlişini toy-büsatla
qarşılayırlar. Novruz bayramının əsas mərasimlərindən
biri də yazın simvolu olan səməninin göyərdilməsidir.
Belə ki, bu ayində göyərdilmiş buğda (səməni),
qovrulmuş buğda yəni, (qovurğa) bolluq, bərəkət
rəmzi ilə bağlıdır. Nənələrimiz ilk
çərşənbədən əvvəl səmənini
cücərməyə qoyardı. Bunun üçün
buğda təmizlənir, yuyulur, bir qabın içərisinə
yığılır. Üzərinə su səpilir,
üstü bir balaca kətan parça ilə
örtülür. Suyu dəyişmək şərti ilə
iki gündən sonra çırtlayan (yəni, cücərən)
buğda qabaqcadan isladılmış kətan parçanın
içərisinə yerləşdirilir. Kətan parça
quruduqca onu su çiləyərək islatmaq və cücərib
kök atmış buğdaları qablara yığmaq,
üstünə kətan parça salaraq isti yerdə saxlamaq
lazımdır. Hər gün buğda yığılan
parça isladılmalıdır. Səməni göyərib
beş santimetr boy verəndə parçanı üstündən
götürərək dibinə su tökmək və elə
etmək lazımdır ki, çürüməsin.
İnsanlar səməninin üstünə hər gün su
çiləyib ondan arzular diləyirlər. Sonra onu sərin
yerdə saxlamaq lazımdır. Səməni el-obaya, hər bir
ailəyə xeyir-bərəkət, güc gətirir. “Novruz
bayramı üçün göyərdilmiş səmənini
saralıb solanda axar suya axıdırlar, arxasınca şirni
atırlar. Belə etdikdə, deyirlər ki, evdə xeyir-bərəkət
olar”. Xalq arasında ilkin inanca görə səmənini il təhvil
olan gündən on üç gün sonra ya axar suya, ya da bar
ağacının altına qoyarlar. Bu barədə müəyyən
bölgələrdə maraqlı adətlər də
mövcuddur. Belə ki, ilin on üçüncü
günü bayramın qurtarma mərasimidir. Bayramın əsas
atributu olan səməni həmin vaxta kimi saralıb-solur.
Novruzdan on iki gün keçəndə, yəni, on
üçüncü gün qız-gəlin
yığışıb mərasim keçirir. Sonra da hər
kəs səmənini götürüb aparıb
bağda-bağçada torpağın üstünə
qoyardılar. İnsanlar bu müqəddəs bitki ilə
bağlı ayin-adət icra edirlər:
Ay səməni,
Saxla məni.
Ürəyimdə tutduğum
Yara saxla məni
Bundan əlavə, xalq arasında
“Səməni” nəziri adəti də vardır ki, qəlbində
niyyəti olanlar onu xüsusi bişirməyi bacaran insanlara həvalə
edirdilər. “Səməni” nəzirini hazırlamaqdan əvvəl
niyyət-dilək tuturdular. Bunun üçün böyük
tabaqlarda buğdanı göyərdirdilər. Sonra cücərtiləri
əzib şirəsini çıxarır, bir az su əlavə
edib, iki-üç gün qaynadırlar. “Səməni” nəziri
hazır olduqda ona qoz-fındıq ləpəsi qatıb,
xonça sinilərə töküb yayardılar.
Xonçaları evin həyətində saxlayar və həmin
gecəni yatmayıb niyyətlərinin qəbul olması
üçün dua edərdilər. Səhər onun dadına
baxardılar. Əgər səməni nəziri şirin
çıxardısa, deməli, nəzir-niyyəti qəbul
olunmuşdur. Yox əgər şirin çıxmasa, qəbul
olunmamış nəziri evə aparmazdılar.
Bişirmişəm səməni,
Ətri tutub aləmi.
Ay Allah, Xızır gələ,
Nə olar, Xızır gələ,
Əl vura izi qala.
Səməni ovsunu ilə
bağlı mərasim övladı olmayan qadınlar
üçün keçirilərdi. Adətə görə
oğul-qız böyütmüş qadın göyərdilmiş
səmənini ilaxır çərşənbə
günü uşağı olmayan qadının başı
üstə saxlayır. Sübh tezdən bulaqdan gətirilmiş
“çərşənbə suyu” çilləli
qadının başının üstündən
axıdılır. Bu zaman oğul-uşaq
böyütmüş başqa bir qadın çillənin
üstündən axıdılan suyu əlinə
aldığı qayçı ilə doğraya-doğraya: “A
səmənini göyərdən, bu gəlini də göyərt”
ovsun sözlərini söyləyir:
Arpa, buğda dənidi,
Göyərən səmənidi.
Kəsdim, gəlin, çilləni,
Övlad vermək dəmidi.
Bu ayin-ovsun mərasiminin
keçirilməsi yeni həyatın başlanğıcı
deməkdir. Bununla da yeni ildə yeni tale yaratmaq, köhnə
taleyi dəyişdirmək istəyirdilər.
Almara
NƏBİYEVA,
filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru
Azərbaycan.-
2017.- 5 mart.- S. 5.