İntellektual
inkişaf strategiyasının müəllifi
Hər bir xalqın tarixində
silinməz iz buraxmış böyük şəxsiyyətlərin
elm və təhsilə münasibəti, bu sahələrin
inkişafına verdikləri sanballı töhfələr
onların əbədiyaşarlığını təmin edən
başlıca amillərdən biridir. Bu günlərdə
anadan olmasının 94-cü ildönümü təntənə
ilə qeyd edilən müasir Azərbaycan dövlətinin
qurucusu, ümummilli lider Heydər Əliyev də idarəçiliyinin
bütün mərhələlərində elm və təhsilin
inkişafına xüsusi qayğı ilə yanaşaraq, ilk
növbədə xalqın intellektual gələcəyini
düşünmüşdür.
Mütərəqqi dünya
gerçəklikləri ilə uzlaşan fəal
maarifçilik kursunun həyata keçirilməsi, dövlət
idarəçiliyi üçün yüksək mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri, intellekti, savadı ilə fərqlənən
ixtisaslı kadrların yetişdirilməsi məsələləri
ulu öndər Heydər Əliyevin fəaliyyətinin
bütün mərhələlərində prioritet məsələlərdən
olmuşdur. Hələ
ötən əsrin 70-80-ci illərində ulu öndərin Azərbaycana
rəhbərliyi dövründə təhsil müəssisələrinin
zəngin şəbəkəsinin yaradılması və
onların maddi-texniki bazasının
formalaşdırılması, respublika hüdudlarından kənarda
yüksəkixtisaslı mütəxəssislərin, o cümlədən
hərbi kadrların yetişdirilməsi, Elmlər
Akademiyasının elmi-tədqiqat institutlarında fundamental
elmin inkişafının təmin olunması gələcəkdə
milli müstəqilliyimiz üçün zəruri intellektual
zəmin yaratmışdır.
Ulu öndərin şəxsi təşəbbüskarlığı,
qətiyyəti və iradəsi sayəsində həmin illərdə
700-dən artıq məktəb binası tikilərək
istifadəyə verilmiş, respublikada ali təhsil
müəssisələrinin sayı 12-dən 17-yə, ali təhsil
alan tələbələrin sayı isə 70 mindən 100 minə
çatmışdı. Respublikaya birinci rəhbərliyi
dövründə 10 mindən çox gənci keçmiş
SSRİ respublikalarının ali məktəblərinə
təhsil almağa göndərən Heydər Əliyev
yüksəkixtisaslı, vicdanlı və peşəkar kadrların
hazırlanması, dövlət idarəçiliyi sisteminin
sağlamlaşdırılması məsələlərinə
ciddi fikir vermişdir. Böyük strateq Azərbaycanda
informasiya texnologiyaları, beynəlxalq hüquq, beynəlxalq
münasibətlər, aviasiya və digər sahələr
üzrə mütəxəssis hazırlayan ali
məktəblərin olmadığını nəzərə
alaraq minlərlə azərbaycanlı gəncin Moskva, Kiyev,
Minsk və başqa şəhərlərdəki nüfuzlu ali
məktəblərə göndərilməsini təmin
etmişdir.
Ötən əsrin
sonlarında soyuq müharibənin başa çatması zəminində
cərəyan edən proseslərin məntiqi nəticəsi
olaraq dövlət müstəqilliyini bərpa etmək
şansı qazananda Azərbaycan yenə də məhz ulu
öndər Heydər Əliyevin respublikaya birinci rəhbərliyi
dövründə formalaşmış zəngin iqtisadi və
elmi potensiala istinad etmişdir. Fəqət
1991-1993-cü illərdə respublikamızda hökm sürən
ümumi böhranlı vəziyyət - iqtisadi tənəzzül
prosesinin dərinləşməsi, ictimai-siyasi sabitliyin
kövrək xarakter daşıması elm və təhsil sahəsində
də əsaslı problemlərə gətirib
çıxarmışdı. Azərbaycan
elmi tənəzzül girdabında çırpınır,
nüfuzlu alimlər, həyatını təhsilə həsr
etmiş adlı-sanlı müəllimlər
dolanışıq üçün xaricə üz tutur, mənəvi
depressiya elmi mühitə getdikcə daha çox hakim kəsilirdi.
Bu böhranlı vəziyyəti yalnız
ümummilli lider Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi
ilə respublika rəhbərliyinə
qayıdışından sonra aradan qaldırmaq, elm və təhsil
sahəsində dövlət siyasətinin mühüm istiqamətlərini
müəyyənləşdirmək mümkün olmuşdur.
Ümummilli lider Heydər Əliyev
1993-cü il sentyabrın 28-də ictimaiyyət
nümayəndələri ilə ilk görüş yeri kimi
Azərbaycan Elmlər Akademiyasını seçməklə
intellektual potensialın daşıyıcıları olan elm
xadimlərinin, ziyalıların cəmiyyətdəki roluna necə
böyük önəm verdiyini bir daha nümayiş
etdirmişdir. Təsadüfi deyildir ki, AMEA-nın 2015-ci ildə
keçirilmiş 70 illik yubileyində dərin məzmunlu nitq
söyləyən Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyev bu
elm məbədinin qorunub saxlanılmasında ümummilli
liderin tarixi xidmətlərini xüsusi
xatırlatmışdır: “Ümumiyyətlə, ovaxtkı rəhbərlik
hesab edirdi ki, Azərbaycanda Milli Elmlər Akademiyasına ehtiyac
yoxdur. Bu, çox səhv bir yanaşma idi.
Xoşbəxtlikdən 1993-cü ildə ulu
öndər Heydər Əliyev xalqın tələbi ilə
hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra, əlbəttə,
bütün bu söhbətlərə son qoyuldu. Ulu öndərin ictimaiyyətlə ilk
görüşü məhz alimlərlə, Milli Elmlər
Akademiyasının binasında olmuşdu. O vaxtdan bu
günə qədər Azərbaycan elminin inkişafına
çox böyük diqqət göstərilir”.
Ümummilli liderin həmin
illərdə irəli sürdüyü elm və təhsil
konsepsiyasının əsas qayəsini müstəqilliyin daha
da möhkəmləndirilməsi, demokratik və hüquqi cəmiyyət
quruculuğu prosesinin sürətlə həyata keçirilməsi,
dövlətin iqtisadi potensialının gücləndirilməsi
kimi ümdə prinsiplər təşkil etmişdir. Təhsil
hüququ 1995-ci ilin 12 noyabrında ümumxalq səsverməsi
yolu ilə qəbul edilmiş Azərbaycan Konstitusiyasında hər
bir vətəndaşın vacib hüquqlarından biri kimi elan
olunmuşdur. Ulu öndərin 30 mart 1998-ci il tarixdə
imzaladığı “Azərbaycan Respublikasında təhsil sahəsində
islahatlar üzrə Dövlət Komissiyası haqqında” sərəncamında
isə müstəqil Azərbaycanın təhsil sistemində
beynəlxalq standartlara uyğun islahatların həyata
keçirilməsi, təhsilin inkişafı və onun
maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi,
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyanın təmin edilməsi
kimi mühüm vəzifələr önə çəkilmişdir.
Böyük strateq Heydər
Əliyevin 15 iyun 1999-cu il tarixli sərəncamı ilə təsdiq
olunmuş “Azərbaycan Respublikasında Təhsil İslahat
Proqramı”nın əsas mahiyyətini isə təhsil
sistemində islahatların təkamül yolu ilə, mərhələlərlə
aparılması, tarixən formalaşmış zəngin,
mütərəqqi ənənələrin, təcrübənin
qorunub saxlanılması, dünya təhsil sisteminin Azərbaycanın
milli xüsusiyyətlərilə çuğlaşan prinsiplərinin
tətbiqi məsələləri təşkil etmişdir.
Həmin dövrdən ümummilli
lider Heydər Əliyevin rəhbərliyi ilə akademiyanın
fəaliyyətində yeni istiqamətlər müəyyənləşmiş,
1997-ci ilin 31 yanvarında ulu öndərin akademiyanın bir
qrup aparıcı alimi ilə keçirdiyi tarixi
görüşdən sonra faktiki olaraq Elmlər
Akademiyasının inkişafının yeni mərhələsi
başlanmışdır. Heydər Əliyev Azərbaycan
elmi qarşısında duran əsaslı problemlərə
toxunmaqla onların aktuallığını əsaslandırmış,
alimlərə Azərbaycan dövləti, xalqı
üçün daha gərəkli strateji məsələlərlə
məşğul olmağı tövsiyə etmiş, elmin
inkişaf strategiyasının əsas müddəalarını
irəli sürmüşdür.
Ulu öndərin
elmi-intellektual potensialın gücləndirilməsi sahəsində
siyasətini inamla davam etdirən dövlət
başçısı İlham Əliyev bu sahədə
ardıcıl islahatlar həyata keçirir. Həyata
keçirilən dövlət proqramları çərçivəsində
regionlarda ümumi təhsilin infrastrukturu əhəmiyyətli
şəkildə yenilənmiş, bu sahənin müasir tələblərə
cavab verən normativ hüquqi bazası
yaradılmışdır. Son 14 ildə ali təhsildə
Bolonya Bəyannaməsindən irəli gələn
başlıca prinsiplərin tətbiqi, təhsil müəssisələrinin
müasir informasiya və elmi-metodiki təminatı, təhsil
infrastrukturunun yenilənməsi, dərsliklə təminatın
yaxşılaşdırılması, ucqar kənd məktəblərinin
pedaqoji kadr təminatı reallaşdırılmış, məktəbəqədər
və peşə təhsili xidmətlərinin müasir tələblər
səviyyəsində qurulması məqsədilə dövlət
proqramları qəbul edilmişdir.
Son 14 ildə şəhər
və rayonlarda 3000-ə yaxın məktəb binası
tikilmiş və mövcud təhsil obyektlərində əsaslı
təmir-bərpa işləri uğurla
aparılmışdır. Təhsil və elm
müəssisələrində informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarının tətbiqi prosesi də əhəmiyyətli
dərəcədə genişlənmişdir. Prezident
İlham Əliyevin 24 oktyabr 2013-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmiş “Azərbaycan Respublikasında təhsilin
inkişafı üzrə Dövlət Strategiyası”
respublikada keyfiyyət nəticələri və əhatəliyinə
görə dünya ölkələri sırasında
aparıcı mövqe tutan, səriştəli müəllim
və təhsil menecerlərinə, qabaqcıl texnologiyalara əsaslanan
təhsil sisteminin yaradılması üçün
genişmiqyaslı tədbirləri nəzərdə tutur.
Son illər hər bir ölkənin
uğurlu inkişafı ilk növbədə elmin, təhsilin,
o cümlədən ali təhsilin
inkişaf səviyyəsi ilə şərtlənir. Bu baxımdan Azərbaycanda gerçəkləşdirilən
milli layihələr insana, onun həyatının keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə yönəldilmiş sərmayələrdir.
Dövlət inkişafın elə istiqamətlərini
dəstəkləyir ki, onlar qabaqcıl texnologiyalardan istifadə
və bu texnologiyaların sənayedə tətbiqi ilə
bağlıdır.
Təhsillə yanaşı,
ötən illərdə elmin də böyük inkişaf
yolu keçdiyini əminliklə söyləmək
mümkündür. Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyevin “Ali təhsil
müəssisələrində yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiq edilməsi barədə” fərmanı əsasında
hazırlanaraq imzalanmış 4 may 2009-cu il tarixli “Azərbaycan
Respublikasında 2009-2015-ci illərdə elmin inkişafı
üzrə Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi ilə
bağlı Dövlət Proqramı”nın təsdiq edilməsi
haqqında”, habelə 22 may 2009-cu il tarixli “2009-2013-cü illərdə
Azərbaycan Respublikasının ali təhsil sistemində
islahatlar üzrə Dövlət Proqramı”nın təsdiq
edilməsi haqqında”, 11 iyun 2011-ci il tarixli “2011-2013-cü illərdə
Azərbaycan təhsilinin inkişafı üzrə Milli
Strategiya”nın hazırlanması haqqında sərəncamlar
qarşıdakı illərdə humanitar elmi-tədqiqat
institutlarının qarşısında duran vəzifələri
dəqiq şəkildə müəyyənləşdirmişdir.
2016-cı ildə dövlət
başçısı tərəfindən imzalanmış
bir sıra fərman və sərəncamlar mahiyyətcə
iqtisadiyyatın elmi-innovativ əsaslarla inkişafını
stimullaşdırır. Azərbaycan Prezidentinin 2016-cı il 6 dekabr tarixli fərmanı
ilə təsdiq edilmiş “Milli iqtisadiyyat və
iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə Strateji Yol Xəritəsi”ndə
bir sıra sahələrlə yanaşı, elmin, insan
kapitalının inkişafı ilə bağlı
qarşıda duran vəzifələr göstərilir.
2016-cı ilin yaddaqalan hadisələrindən
biri də Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 14 iyun
2016-cı il tarixli sərəncamı ilə
“Elm haqqında” Azərbaycan Respublikası Qanununun qəbuludur.
Ölkədə elmin inkişafının hüquqi əsaslarını
müəyyən edən bu qanun elmi fəaliyyətin təşkili,
idarə edilməsi və inkişafı sahəsində
dövlət siyasətinin əsas prinsiplərini, elmin və
elmi-innovasiya fəaliyyətinin məqsədlərini, elmi fəaliyyət
subyektlərinin hüquq və vəzifələrini, elmin
maliyyələşdirilməsi mexanizmlərini, elmi nailiyyətlərin
stimullaşdırılması və onlardan istifadənin təşkilati-hüquqi
əsaslarını müəyyən edir.
Azərbaycanda əsası
ümummilli lider Heydər Əliyev tərəfindən
qoyulmuş mütərəqqi elm və təhsil
strategiyasının uğurla reallaşdırılmasında
böyük strateqin ideyalarını yaşadan Heydər
Əliyev Fondunun da xidmətlərini xüsusi vurğulamaq
lazımdır. Fonda uğurla rəhbərlik edən
Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü ilə
həyata keçirilmiş “Yeniləşən Azərbaycana
yeni məktəb” layihəsi çərçivəsində
ötən illərdə regionlarımızda yüzlərlə
yeni məktəb binası inşa olunaraq lazımi
avadanlıqlarla təchiz edilmişdir. Fond
bu xeyirxah ənənəni ölkə hüdudlarından kənarda
da davam etdirərək Pakistan, Rusiya və Gürcüstanda
müasir tipli yeni məktəblərin inşasını
üzərinə götürmüşdür.
Fondun “Təhsilə dəstək”
layihəsi də özünün humanist məqsədləri
ilə diqqəti çəkir. Layihə çərçivəsində
Pakistanda qızlar üçün yeni orta məktəb
binası, Gürcüstanın Dmanisi rayonunda, Rusiyanın
Ulyanovsk şəhərində, habelə Misir Ərəb
Respublikasında yeni məktəblər tikilərək istifadəyə
verilmişdir. Bundan əlavə, bir sıra xarici təşkilat
və şirkətlərin fonda hədiyyə
etdikləri müxtəlif adda 10 mindən çox kitab ölkənin
ali və ümumtəhsil məktəblərinə, uşaq
evlərinə, internat məktəblərinə
paylanılmışdır
Fond təhsil sahəsində
beynəlxalq əməkdaşlıq istiqamətində də
çoxsaylı tədbirlər həyata keçirir. UNESCO-nun diqqətinin
ölkənin təhsil problemlərinə cəlb olunması nəticəsində
təşkilatlarla münasibətlər daha da dərinləşmiş,
bir neçə istiqamətdə əməkdaşlıq əlaqələri
qurulmuşdur. Bu əlaqələr əsasən “Təhsil
hamı üçün” proqramını, texniki-peşə
sahəsində əməkdaşlıq, inklüziv təhsil
layihəsi, ali məktəblərdə
UNESCO kafedralarının yaradılması və digər sahələri
əhatə edir.
Azərbaycan Prezidenti cənab
İlham Əliyevin 21 fevral 2017-ci il tarixli sərəncamı
ilə Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, UNESCO-nun və
ISESCO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban xanım
Əliyevanın Azərbaycan Respublikasının Birinci
vitse-prezidenti vəzifəsinə təyin edilməsi ölkəmizdəki
sistem xarakterli genişmiqyaslı islahatların tələbindən
irəli gələn və cəmiyyətin mənafeyini
özündə ehtiva edən tarixi qərar kimi elm və təhsil
ictimaiyyətinin böyük sevincinə səbəb
olmuşdur. Tamamilə əminik ki, Azərbaycanın
Birinci vitse-prezidentinin faydalı təşəbbüsləri
və əzmkar fəaliyyəti təhsil və elm sahələrində
islahatların daha da sürətlənməsini təmin edəcəkdir.
Ümummilli lider Heydər
Əliyev hər zaman deyirdi ki, elm, təhsil, bilik müasirlik,
savad və gələcəyə açılmış
qapılar deməkdir. Azərbaycan Prezidenti cənab İlham
Əliyev də sosial-iqtisadi inkişafın keyfiyyətcə
yeni mərhələsində Azərbaycan xalqının
intellektual gələcəyini təmin etməyin yeganə
yolunu məhz bu sahələrin ən müasir tələblər
səviyyəsinə çatdırılmasında
görür. Elmi əsaslara söykənən
iqtisadi islahatların uğurlu nəticələri isə
getdikcə hər bir vətəndaşın maddi rifah
halında özünü daha qabarıq göstərir.
Həsən BAYRAMOV,
pedaqogika
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azərbaycan.-
2017.- 2 may.- S. 5.