Bütün yollar
Azərbaycandan keçir
Miqyası ilə bütün
dünyaya ün salan Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin
açılışına bir gün qalmış səhər
adətim üzrə mətbuata nəzər yetirərkən,
rəsmi dövlət nəşrimiz olan “Azərbaycan” qəzetində
maraqlı bir xəritə gördüm...
Oktyabrın 30-da
Bakının Ələt qəsəbəsindən Türkiyənin
Qars vilayətinə doğru yola çıxacaq ilk
qatarların bu torpaqlarda polad relslərlə yazdığı
və hələ yazacağı tarixi nailiyyətlər
gözlərim önündə canlandı. Xəritənin
maraqlı məzmununda Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinin əhatəsinin,
dolaşdığı çevrələrin müfəssəl
icmalı əksini tapmışdı. Xəritə
sözügedən dəmir yolu xəttinin geostrateji əhəmiyyətini
topoqrafik işarələrin dili ilə əks etdirdiyi qədər,
bir rəsm əsəri kimi də dolğun bədii təəssürat
yaradırdı.
Gözlərimi uzun müddət
bu təsvirə zilləyib xəritə üzərində
cızılmış dəmir yolu marşrutunun dolaşıq
kələfini açmağa çalışdım. Dünyanın
müxtəlif regionlarında şaxələnən, kəsişən,
ayrılan xətlər ilk baxışda düşüncələrimi
xeyli çətinə saldı. Amma əlimdəki
qələmin bələdçiliyi ilə bu kələfin ən
düyünlü yerlərindən xəritədəki
doğma qartal təsvirinə - Azərbaycanımıza,
Bakıya doğru irəlilədikcə təfəkkürüm
aydınlaşmağa başladı.
Bayaqdan fikirlərimi də
özü kimi dolaşdıran xətlər Türkmənistan
ərazisindən üzübəri birdən-birə sadələşdi,
rəvanlaşdı, avanda düşdü. Çünki, Pekindən
Londona, Londondan Pekinə, gündoğandan günbatana qədər
düzü-dünyanı dolaşan, gah kəsişən, gah
şaxələnən, gah düyünlənən, gah
ayrılan bütün xətlər məhz Bakıda qəribə
bir nizamla birləşirdi...
Bütün yollar məhz Odlar yurduna
doğru aparırdı...
Burada sahmana düşəndən
sonra Şərqdən Qərbə, Qərbdən Şərqə
doğru düz və aydın ardıcıllıqla
özünə davam edirdi.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xətti
həmin xəritənin dili ilə bu sətirlərin müəllifinə
öz mahiyyətini anlatmışdı artıq...
Bir ədəbiyyat adamı
üçün daha bundan parlaq təəssürat ola bilməzdi.
Həmin təsvirə baxa-baxa Azərbaycanın
geostrateji əhəmiyyətini, bu məkanın dünya
üçün hansı anlamı
daşıdığını, ölkəmizin öz əzmkarlığı,
dövlət rəhbərimizin siyasi qətiyyəti,
xalqımızın vəhdəti hesabına reallığa
çevirdiyi daha bir əfsanənin - Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xəttinin həyatımıza hansı
üstünlükləri gətirə biləcəyini bir daha
fərq etdim...
***
İstənilən yol, o
cümlədən dəmir yolu adi bir kommunikasiya vasitəsi
olmaqdan daha böyük məna daşıyır. Yol, mədəniyyətlər
arasında qırılmaz bağdır, nəsillərdən-nəsillərə
mənəvi körpüdür, bir-birini əvəzləyən
ictimai-iqtisadi formasiyaların
ardıcıllığıdır, zamanın əbədi hərəkətində
yaranan tarixdir.
2017-ci il oktyabrın 30-da Bakı Beynəlxalq
Dəniz Ticarət Limanında Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin
açılışını edən Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev, Birinci
vitse-prezident Mehriban Əliyeva, Türkiyə
Respublikasının Prezidenti Rəcəb Tayyib Ərdoğan,
Qazaxıstan Respublikasının Baş naziri Bakıtjan
Saqintayev, Gürcüstanın Baş naziri Giorgi
Kvirikaşvili, Özbəkistan Respublikasının Baş
naziri Abdulla Aripov, həmçinin Tacikistan və Türkmənistan
respublikalarından nümayəndə heyətləri bununla yeni
bir tarix yaratdılar.
Avrasiya məkanı
üçün intibah layihəsi olan Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xəttinin istismara verilməsi ilə bir zamanlar
dünyanın siyasi-iqtisadi mənzərəsini müəyyənləşdirmiş
qədim İpək yolunun polad magistrallar üzərində bərpası
mümkün oldu.
Bu sətirləri qələmə
alarkən bir anlıq geriyə boylanıb 1998-ci ilin 7-8
sentyabrını yada salıram. Bakının qızmar, dəniz ətirli
yayı ilə vidalaşıb, qızıl payızını
qarşılamağa hazırlaşan Bakı sakinləri ilk
baxışdan adi gələn o günlərdə, əslində,
paytaxtımızda hansı mühüm hadisənin
yaşandığının, necə möhtəşəm
bir gələcəyin təməlinin qoyulduğunun, bəlkə
heç fərqində deyildi.
Amma onda o gələcəyə
doğru ilk qətiyyətli addımlar atılırdı. Xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə 7-8 sentyabr 1998-ci il tarixində Bakı şəhərində
9 ölkənin (Azərbaycan, Bolqarıstan, Gürcüstan,
Qırğızıstan, Moldova, Rumıniya, Türkiyə,
Özbəkistan, Ukrayna) dövlət başçısı,
13 beynəlxalq təşkilat və 32 dövlətin nümayəndə
heyətinin iştirak etdiyi tarixi İpək yolunun bərpasına
həsr olunmuş beynəlxalq konfrans keçirildi. Avropa İttifaqının TRASECA proqramı əsasında
“Avropa-Qafqaz-Asiya dəhlizinin inkişafı üzrə beynəlxalq
nəqliyyat haqqında əsas çoxtərəfli Saziş”
imzalandı və Bakı Bəyannaməsi qəbul olundu.
Bölgədə yerləşən
ölkələrin ticarət-iqtisadi, nəqliyyat əlaqələrinin
inkişafı, yük və sərnişinlərin beynəlxalq
daşınması, tranzit daşınmalar üçün əlverişli
şəraitin yaradılması, yük
daşınmalarının müddətinin
qısaldılması, nəqliyyat siyasətinin uyğun olaraq
aparılması, daşınma tarifləri və vergilərə
xüsusi güzəştlərin tətbiqi, müxtəlif nəqliyyat
sahələri arasındakı əlaqələrin
koordinasiyası, yük və sərnişin
daşımaları üzrə beynəlxalq və daxili tariflər
sahəsində uyğunlaşdırılmış siyasətin
həyata keçirilməsi, çoxmodallı (birləşmiş)
daşımaların təşkil olunması üzrə
uyğunlaşdırılmış fəaliyyət
proqramının işlənib hazırlanması tarixi İpək
yolunun bərpası ideyasının əsas məqsədlərini
təşkil edirdi.
Ulu öndərin irəli
sürdüyü bu ideya əsasında qəbul olunan TRASECA
layihəsinin reallaşdırılması məqsədilə
ötən illər ərzində mühüm tədbirlər
həyata keçirildi. Bu nəqliyyat dəhlizinin Azərbaycandan
və digər ölkələrdən keçən hissəsində
yüz kilometlərlə rahat yollar çəkildi. Heydər Əliyevin banisi olduğu
Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri, Bakı-Tbilisi-Ərzurum
qaz xətti kimi enerji-kommunikasiya layihələri də bu tarixi
nəqliyyat dəhlizinə əlavə olunmaqla böyük
İpək yoluna yeni siyasi-iqtisadi məzmun qazandırdı.
1998-ci ildə qəbul olunmuş Bakı Bəyannaməsi
Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinin də siyasi qayəsini təşkil
edirdi.
Oktyabrın 30-da bu layihənin
gerçəkliyə çevrilməsi isə böyük
İpək yolunun polad qollar üzərində bərpası
demək oldu.
Bununla da Asiya və Avropa Azərbaycanın məqsədyönlü
siyasəti sayəsində tarixi missiyasını bərpa edən
böyük İpək yolu timsalında etibarlı dostluq,
qarşılıqlı etimad, inam, tarazlı inkişaf
üçün daha bir şans qazanıldı.
***
İndi bu qeydlərin hər
sətri gələcək nəsillər üçün
böyük bir salnamə deməkdir. Şübhə etmirik
ki, nə vaxtsa bu faktların hərəsi
ayrı-ayrılıqda silsilə elmi tədqiqatların
mövzusuna çevriləcək.
Ona görə də
Bakı-Tbilisi-Qars layihəsi ideyasını bu yerlərə gətirən
epizodları müxtəsər şəkildə bir daha yada
salmaqla gələcək tədqiqatçılara köməyimizi
əsirgəməyək.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun
tikintisinə dair saziş 2007-ci il
fevralın 7-də Tbilisidə imzalanıb. Elə
həmin ilin noyabrında Gürcüstanın Marabda məntəqəsində
dəmir yolu xəttinin təməli qoyulub. 2008-ci ilin iyulunda isə Qars şəhərində
Qars-Gürcüstan sərhədi hissəsinin tikintisinin təməlqoyma
mərasimi keçirilib. Ümumi
uzunluğu təxminən 850 kilometr olan Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xəttinin 504 kilometrlik hissəsi Azərbaycanın ərazisinə
düşür. Dəmir yolu xəttinin
263 kilometri Gürcüstandan keçir. Yolun
79 kilometri isə Türkiyə ərazisindədir.
Proqnozlara görə,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu ilə üçüncü
istismar ilində 3-5 milyon ton, beşinci istismar ilində 6-8
milyon ton yük, bundan sonra isə ildə 3 milyon sərnişin
və 17 milyon ton yük daşınacaq.
***
Elə bir dünyada
yaşayırıq ki, indi ölkələr, xalqlar, insanlar
arasında ən çox kommunikasiyaya ehtiyac var. Qloballaşma
adlandırdığımız reallıq da elə aradakı
məsafələri ortadan götürən, toplumları
bir-birinə yaxınlaşdıran texniki vasitələr
üzərində bərqərar olur. Üstəlik, indi
hamı bu vasitələrin ən rahatını, daha tez
başa gələnini, etibarlısını axtarır.
Əgər dünyanın
gündoğanı ilə günbatanı arasında bir an da
ara verməyən qarşılıqlı mübadilələri,
yük və sərnişin daşımalarının ildən-ilə
artan həcmini nəzərə alsaq və onu da təsəvvür
etsək ki, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xətti indi
Avropanı Asiya ilə birləşdirən ən qısa və
etibarlı yoldur, bu layihənin dünya üçün
önəmi bizdən ötrü bir daha əyan olar.
Eyni zamanda, dəmir yollarının
qan kapilyarları kimi köksünə dolaşdığı
planetimizi təsəvvürümüzə gətirsək və
yada salsaq ki, Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xətti belə bir
dünyada 100 böyük layihədən biridir, o zaman bu layihənin
strateji əhəmiyyətini yenidən fərq etmiş
olarıq.
Hər bir nailiyyətdən bədgüman
olan, hər yeniliyin saysız-hesabsız uğurları
içindən nəsə bir qeyri-müəyyənlik
axtarmağa çalışan bəzi qeyri-konstruktiv
düşüncəli “biləndərlərimiz”in bədbin
yozumlarını oxuyanda, açığı, hərdən
narahat olurdum. Onlar indiki okean laynerlərinin
çox böyük yükdaşıma imkanlarını nəzərə
alaraq dəniz yolunun Avropa və Asiya üçün dəmir
yollarından daha sərfəli olduğunu əsaslandırmağa
çalışır, Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinin Azərbaycan
üçün gəlir perspektivlərinə kölgə
salmaq istəyirdilər.
İndi məlum olur ki, dünya
üzrə avtomobil yolları ilə daşınan yüklərin
2030-cu ilə qədər 30 faizinin, 2050-ci ilə qədər
isə 50 faizinin dəmir yolları üzərinə
keçirilməsi proqnozlaşdırılır. 2050-ci ildə 2005-ci ilə nisbətən dəmir
yolu ilə daşımaların 87 faiz artması gözlənilir.
Bu halda belə bir layihəni
ərsəyə gətirmək Azərbaycanın gələcəyə
müdrikcəsinə hazırlığıdır. Ölkə rəhbərimizin
aydın vizyonudur, indiki günlərimizdən yarım əsr
sonranı da düşünə bilib, buna uyğun davranma
bacarığıdır.
Dünyanın bir sıra
siyasi reallıqlarını, eləcə də coğrafi amilləri
nəzərə alsaq, dəmir yolu ilə daşımaların
aktual olduğu bütün dövrlərdə bu layihə
ölkələr üçün ən sərfəlisi
sayılacaq. Asiyada yüklərin əsas yaranış ölkəsi
olan Çin artıq bu xəttə böyük maraq göstərir.
Layihə Qazaxıstan üçün də
çox səmərəlidir. Çünki
bu yol Türkiyənin Mersin limanı vasitəsilə Aralıq
dənizi regionuna çıxışı təmin edir.
Odur ki, bu dəmir yolu xətti Transavropa və
Transasiya dəmir yolu şəbəkələrinin birləşməsində
çatışmayan bağlantını tamamlayır. Bununla da Avropa ilə Asiya arasında
daşımalarda yekun bənd kimi çıxış edir.
Bu yol istifadəyə veriləndən sonra
mövcud yükdaşımalarla müqayisədə zaman fərqi
düz iki dəfəyədək azalacaq.
Ola bilər ki, əsrlər
sonra Bakı-Tbilisi-Qars layihəsi texniki baxımdan daha da
müasirləşdiriləcək. Qatarların sürəti artacaq,
dövrümüzün yüksək təfəkkür sahiblərinin
hazırda üzərində işlədikləri “Hyperloop”
ideyası reallığa çevriləndən sonra vakkumla
işləyən kapsul qatarlar bu marşrut boyunca da
şütüyəcək, kim bilir, amma
marşrutun özü dəyişməyəcək.
Çünki bu layihəni
düşünən elə düşünüb ki, hər
zaman, Azərbaycana da, regiona da, bölgəyə də
böyük fayda gətirsin...
Türkiyə Prezidenti Rəcəb
Tayyib Ərdoğanın da açılış mərasimində
vurğuladığı kimi, bu layihə böyük çətinliklər,
gərgin zəhmət hesabına başa gəldi. Bizim
görüb-izlədiklərimiz, əsasən işin texniki tərəfləridir,
geniş bir coğrafiyada, mürəkkəb relyef şəraitində
aparılmış inşaat prosesində qarşıya
çıxan çətinliklər haqqında mühəndis
təsəvvürləridir.
Siyasət, diplomatiya pərdəsi
arxasında bu layihəyə əngəl olmaq istəyənlərin
namərdliklərindən, belə bir böyük perspektivi
öz tərəfinə çəkmək istəyənlərin
əməllərindən o qədər də geniş məlumatlı
deyilik. Bunları Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev hamımızdan yaxşı bilir. Çünki bizim sadəcə, təsəvvür
edə bildiyimiz mümkün detalların hər biri ilə o,
tək-tək məşğul olub, bunların hər birinə
vaxt, enerji sərf edib.
Adicə misal: Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinin
hələ ideya kimi irəli sürüldüyü zamanlar
buna bənzər digər bir layihənin reallaşmasından
ötrü Ermənistan rəhbərliyi və onların
havadarları bütün güclərini ortaya qoymuşdular. Qars-Gümrü-Tbilisi adlandırılacaq layihənin
bəzi hissələri, üstəlik, hazır idi.
Ancaq Prezidentin qətiyyəti,
beynəlxalq aləmdəki yüksək şəxsi
nüfuzu, dövlətimizin gücü, etibarlı tərəfdaş
imici, getdikcə artan qüdrəti ilə iştirak etdiyi bu
cür qlobal layihələrə əlavə dəyər
qazandırması işğalçı Ermənistanı bu məsələdə
də oyundan kənarda saxladı.
Dünya yenə onları deyil, bizi
seçdi...
***
Belə bir qlobal kommunikasiya xəttinin
işə düşməsi böyük düşüncə
sahiblərimizin regionda hər zaman arzusunda olduqları sülh
və sabitlik, sosial-iqtisadi inkişaf mühiti
üçün böyük zəmanətdir. Bu dəmir
yolunun misilsiz imkanları sayəsində Azərbaycan,
Gürcüstan və Türkiyə mühüm tranzit
qovşağına çevrilir.
Tarixi İpək yolu üzərində
qərar tutan bu dəmir yol xətti uczus-bucaqsız bir
coğrafiyada türkdilli ölkələrin birliyinə
atılmış polad imzadır, həm də... Bunu dörd böyük türkdilli məmləkətin
- Azərbaycanın, Türkiyənin, Qazaxıstanın və
Özbəkistanın dövlət və hökumətlərinin
rəhbərlərinin açılış günü
simvolik olaraq relsləri birləşdirmək üçün
irəli uzanan qardaş əllərindən bir daha duymaq
olardı.
Belə birgə əllər,
onların gücü hər zaman görmək istədiyimiz mənzərədir. Zatən, Azərbaycan
türkdilli ölkələrin dövlət rəhbərlərinin
iştirakı ilə təşkil etdiyi müxtəlif
toplantılar, forumlar, zirvə görüşləri,
konfranslar vasitəsilə bu mənzərəni tez-tez
yaratmağa çalışır. Sadəcə, indi zəmanənin
gərdişi elədir ki, birlik, bərabərlik
üçün təkcə ortaq köklərə, ortaq
keçmişə bağlılıqla iş bitmir. Gərək ümumi sosial-iqtisadi maraqları müəyyən
edib onları reallaşdırmaqla ortaq gələcək
üçün də nələrsə edəsən.
Azərbaycan bu layihə ilə
türk dünyasının bəlli bir hissəsinin ortaq gələcəyini,
bu coğrafiyada yerləşən türkdilli ölkələrin
inteqrasiyasını təmin etmiş oldu. Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolu Mərkəzi Asiya ölkələrinin - Türkmənistan,
Qazaxıstan, Özbəkistan, Qırğızıstan və
Tacikistan, həmçinin Əfqanıstanın Avropa və
dünya bazarlarına çıxışını
asanlaşdırır. Ona görə də
adı çəkilən ölkələrin hər biri belə
layihədə iştirakda maraqlıdır.
Bakı-Tbilisi-Qars layihəsinin
əsas üstünlüklərindən biri də odur ki, Azərbaycan
Gürcüstan ərazisindən keçməklə Türkiyə
ilə birbaşa dəmir yolu əlaqəsinə sahib
olur.Canı canımızdan, qanı-qanımızdan olan, müstəqillik
tariximizdə çox önəmli rol oynayan, dünyadakı
bütün dövlətlər içində
özümüzə ən yaxın bildiyimiz bu qardaş
ölkə ilə bizim indiyə qədər dəmir yolu əlaqələrimiz
yox idi. İndi Azərbaycandan ikinci vətənimiz Türkiyəyə
doğru uzanıb gedən polad relslər bizi bir-birimizə
daha da möhkəm bağlayacaq, birgəliyimizi əbədi və
hər kəs üçün faydalı edəcək.
Və ən əsas məqamlardan
biri... Bu layihə Naxçıvan Muxtar
Respublikasını da əhatə edir. Yaxın
gələcəkdə Qarsdan Naxçıvana ayrıca dəmir
yolu xəttinin çəkilməsi nəzərdə tutulur.
Bu isə uzun illərdən bəridir ki,
işğalçı Ermənistanın yaratdığı
blokada şəraitində yaşayan Naxçıvan Muxtar
Respublikasının blokadadan çıxması, onun nəqliyyat
müstəqilliyinin təmin olunması deməkdir.
***
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xəttinin işə düşməsi Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyini daha da gücləndirir. Dövlətimizin
iqtisadi gücünə güc qatır.
Eyni zamanda, bu layihənin icrasında
nadir əməkdaşlıq formatı göstərən
üç ölkə - Azərbaycan, Gürcüstan və
Türkiyə timsalında bütün dünyaya nümayiş
etdirir ki, əgər niyyətlər təmiz olsa, amallar bəşəriyyət
üçün faydalı hədəflərə yönəlsə,
bütün dövlətlər və xalqlar sülh, əmin-amanlıq
içində yaşaya bilər. Mədəniyyətlərin
toqquşmasına deyil, birləşərək, dil taparaq
dünyamızın xoşbəxt gələcəyinə
yönəlməsinə hər kəs öz faydasını
verər. Yetər ki, dövlətlər,
xalqlar, liderlər buna can atsınlar. Xırda
maraqlar uğrunda deyil, böyük ideyalar uğrunda
yaşasın, təkcə bu günün maraqları
üçün deyil, ümumilikdə tarix üçün
yaşamaq barədə düşünsün, tarixdə nəcib
əməlləri ilə xatırlanmaq istəsin, buna qətiyyət
göstərsin.
Azərbaycan, Gürcüstan
və Türkiyənin sarsılmaz dostluğu, bu birgəliyin əsəri
olan digər qlobal-enerji kommunikasiya layihələrinin davamı
olaraq dünyamıza indi bir dəyər də
qazandırdı.
“Bir çoxları,
xüsusilə bəzi xarici dairələr Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolunun tikintisinə inanmırdılar. Hesab edirdilər ki, bunun
reallaşması mümkün deyil, bunun reallaşması
üçün lazım olan texniki imkanlar və maliyyə vəsaiti
imkan verməyəcək ki, bu layihə gerçəkləşdirilsin”
- deyən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham
Əliyev açılış mərasimindəki nitqində
üç ölkənin amal birgəliyinə belə qiymət
verirdi: “Ancaq üç ölkə göstərdi və
sübut etdi ki, bu, mümkündür. Bizim
güclü iradəmiz, qarşılıqlı dəstək,
bir-birimizə inam olan yerdə bütün işləri
görmək mümkündür. Bakı-Tbilisi-Qars
dəmir yolunun tikintisi bunun əyani misalıdır. Əminəm ki, regional əməkdaşlığa ən
böyük töhfə verən ölkələr - Azərbaycan,
Gürcüstan və Türkiyə bundan sonra da daim bir yerdə
olacaqlar, bir-birini dəstəkləyəcəklər”.
***
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xətti üç ölkə liderinin elə bir nəcib
əməlidir ki, onun faydalarını Azərbaycan həyatının
ən fərqli sahələrində duyub hiss etmək olacaq.
Azərbaycan bir enerji ölkəsidir. Malik
olduğumuz zəngin təbii resursları, emal məhsullarımızı
dünya bazarlarına çıxarmaqdan ötrü nə qədər
çox yollarımız olsa, bir o qədər
karımızadır.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu regionda daha bir enerji dəhlizinin əsasını qoyur. Azərbaycan
özünün neft-kimya məhsullarını bu xətt
üzərindən bütün dünyaya çatdırmaq
imkanı qazanır.
Üstəlik, Türkiyə ilə
Orta Asiya ölkələri arasındakı
yükdaşımalarını həyata keçirən
mövcud nəqliyyat qurumları bu xətdən faydalanacaqlar
ki, bu da Azərbaycan üçün hər il
tranzit imkanlarından gələn külli-miqdarda qazanc deməkdir.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolu xətti, Azərbaycanda, Gürcüstanda və Türkiyədə
məşğulluq və kiçik sahibkarlığın
inkişafında da böyük bir canlanma yaradacaq. Mərkəzdə
və regionlarda yaşayan hər bir sahibkar istehsal etdiyi məhsulu,
el dilimizdə desək, “qatar ayağına”
çıxarıb çox asanlıqla dünya bazarlarına
sata biləcək. Yüklərin
marşrutlar boyunca emalı meyilləri genişlənəcək,
əlavə dəyərlər yaradılacaq, ixrac və xidmət
üçün yeni sahələr formalaşacaq.
Və bütün
bunların hamısı insana xidmət edəcək. Onun
rifahını yaxşılaşdıracaq, sıravi
insanın kasıbçılığın daşını
atmasına, halal zəhmətin təknələri halal ruzi ilə
doldurmasına kömək göstərəcək.
***
Təsəvvür edin ki,
Bakıda qatara əyləşən sərnişin cəmi
bircə günə Qarsa, iki günə isə İstanbula
çatır.
Həm də hər cür şəraitə malik qatarlarda
özünü ev rahatlığı
içində hiss edərək. Tanrının qafqazlılara,
Qara dəniz bölgəsinə bəxş etdiyi gözəllikləri
qatarın aynalarından gözlərinə köçürə-köçürə...
Üstəlik, çox da ucuz qiymətə.
Bu, bölgədə artıq inkişafa
başlamış turizmin sıçrayışı
üçün böyük bir imkan deməkdir. Belə bir imkandan ən çox barınan isə
özünün zəngin turizm potensialını
reallaşdırmaq üçün son illər davamlı tədbirlər
görən və ciddi nəticələr qazanan Azərbaycan
olacaq.
Ölkəmiz bu layihə ilə
yanaşı, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizinin
yaradılması istiqamətində də önəmli
addımlar atır. Cənab İlham Əliyevin bəyan etdiyi
kimi, Azərbaycan ərazisində Şimal-Cənub dəmir
yolu layihəsi ilə bağlı bütün işlər
tamamlanıb, bütün infrastruktur artıq hazırdır.
Eyni zamanda, Azərbaycan digər ölkələrdə
infrastrukturun yaradılması ilə bağlı öz texniki
və maliyyə imkanlarını ortaya qoyur. Azərbaycan
Prezidenti bu yöndə görülən işlərin mahiyyətini
açılış mərasimində belə izah etdi: “Biz
indi Şimal-Cənub və Bakı-Tbilisi-Qars nəqliyyat dəhlizlərinin
inteqrasiyası istiqamətində işləyirik,
çalışırıq və hesab edirəm ki, bu
mümkündür. Əminəm ki, gələcəkdə
Şimal-Qərb və Cənub-Qərb nəqliyyat yolları
istifadəyə veriləcəkdir. Bu iki nəhəng
layihə bir çox böyük ölkələri birləşdirəcək.
Bakı-Tbilisi-Qars tarixi
İpək yolunun bir hissəsinin bərpası deməkdir və
bundan Çin, Qazaxıstan, Orta Asiya, Azərbaycan,
Gürcüstan, Türkiyə, Avropa ölkələri istifadə
edəcəklər. Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizi
Hindistan, Pakistan, İran, Azərbaycan, Rusiya və Avropa ölkələrini
birləşdirəcək. Azərbaycan hər
iki layihədə fəal iştirakçıdır və
öz maliyyə resurslarını ortaya qoyan ölkədir”.
Yol yoldaşlıqdır,
doğmalıqdır, gediş-gəlişdir, qonaq-qaradır,
insanların bir-birinə güvənidir, bir-birindən
görüb-götürməsidir...
Əcdadlarımız tarixi İpək
yolunu bu niyyətlə çəkmişdilər...
Bu yol bizim eranın I
minilliyindən başlayaraq II minilliyin ortalarına qədər
Avropa və Asiyadan çarpaz şəkildə keçən
marşrutlar şəbəkəsini əks etdirirdi. Yolun əsas
hissəsi öz başlanğıcını Çinin
paytaxtı Çanqandan götürürdü. Eramızdan əvvəl IV əsrdə Makedoniyalı
İsgəndər Mərkəzi Asiya istiqamətində Hind
çayını keçəndə, artıq Çin ipəyinin
Aralıq dənizinə çıxışı var idi.
Bu qeydlərə əsasən, İpək
yolunun tarixinin bizim eradan əvvələ təsadüf etdiyi məlum
olur.
Ticarət və kommunikasiya
üçün zəruri element olan dəniz yolları da
İpək yolunun bir hissəsi kimi çıxış
edirdi. VII və VIII əsrlərdə Çin, Koreya və
yapon gəmiləri Şərqi Çin və Yapon dənizlərini
keçərək yükləri qitədən Yaponiyaya
daşıyırdılar. Çin gəmiləri
həm də Hindistan və İrana, XV əsrdə hətta
Afrikaya da üzürdülər. XVI əsrdə
isə portuqaliyalılar və digər Avropa xalqları Şərqi
Asiyaya üzməyə başladılar.
Bir çox mühüm elmi
və texnoloji innovasiyalar Şərqdən Qərbə məhz
İpək yolu vasitəsilə aparılmışdı. Barıt,
maqnit kompası, çap dəzgahı, musiqi alətləri,
ipək, keramik və boyalı məmulatlar kimi yeniliklərin
ötürülməsi tədricən baş vermişdi.
O zaman Qərbin onların yaranması haqqında heç təsəvvürü
belə, yox idi.
1492-ci ildə Amerika qitəsinin kəşfindən sonra bu yolun əhəmiyyəti xeyli azaldı. Bu da Çin və ona yaxın ərazilərdən gətirilən malların Amerikanın özündə istehsal edilməsi ilə bağlı idi. Hindistana dənız çıxışı tapıldıqdan sonra isə böyük İpək yoluna demək olar ki, ehtiyac qalmadı. Beləcə, tədricən öz əhəmiyyətini itirməyə başlayan böyük İpək yolu XVI əsrə doğru tamamilə yaddan çıxdı.
Mövcud olduğu dövrdə böyük İpək yolu keçdiyi ölkələrin həyatında mühüm rol oynayaraq, onların əlaqələrinin inkişafına böyük təkan vermişdi. Dünyanı əsrlər boyu xoş əməllər ətrafında birləşdirmişdi.
Bu gün əks proseslər baş verir. Bir zamanlar böyük İpək yolunun süqutuna aparan qlobal proseslər, indi bu yolu yenidən aktuallaşdırır, tarixin səmtini yenidən bu yola döndərir. Çünki inkişaf günəşi yenə də Şərqdən doğmağa başlayıb.
İlham Əliyev kimi liderlərin mətin əlləri ilə bu yolun polad məhvərlər üzərində yenidən qurulması isə onu bundan sonra əbədi edir…
Bu, Prezident İlham Əliyevin Azərbaycan adından qloballaşan dünyamıza əsrarəngiz töhfəsidir.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu layihəsi Azərbaycandan gələcəyə uzanan polad qollardır.
Bu qolların gücü, möhkəmliyi isə bu yurdun insanlarını hər zaman güvəndə saxlayacaq…
Hüseynbala MİRƏLƏMOV,
Milli Məclisin deputatı,
texnika elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2017.-4 noyabr.- S.1; 4.