Naxışlarda Azərbaycan
brendinin fəlsəfəsi
“Made in Azerbaijan”
Planetimizdə hər bir xalqı
tanıdan, digərlərinin
gözündə yüksəldən
innovasiyalar və yeni texnologiyalarla yanaşı, həm də onun keçmişi,
milli-mədəni irsi
ilə sıx bağlı olan, vəhdət təşkil
edən sənət nümunələridir. Məsələn, Yaponiya dünya bazarına yüksək nanotexnologiyalar və yeni məhsullar çıxarmaqda öndə
gedən ölkələrdən
biri olsa da, milli geyimlərinə,
qədim ənənələrinə
sonsuz sədaqəti olan bir xalqdır.
Müasir yaponlar avropalılar
kimi geyinsələr də, ənənəvi olaraq ipəkdən tikilən milli geyimlərinə ruhən bağlıdırlar və
bu vərdiş həyatlarının ayrılmaz
bir hissəsidir.
Keçmişə, kökə və
milli adətlərə
romantik bağlılıq
milli-mədəni irsə
rəğbətdən irəli
gəlsə də, bu amil brendin
formalaşmasında və
təşəkkül tapmasında
vacib rollardan birini oynayır.
Bu baxımdan
Azərbaycan xalçaları
da hər birimiz üçün bənzərsiz sənət
nümunəsi olmaqla yanaşı, həm də xüsusi fəlsəfi məzmun kəsb edir. Xalçasız, xalısız yaşasan, sanki heç azərbaycanlı deyilsən.
Toyunda, ziyafətində yerə xalılar döşənməsə
sanki bu ölkəyə nabələdsən,
qəribsən. Əgər şahın
əzəməti başına
qoyduğu tacdadırsa,
evin də, yurdun da gözəlliyi
yerə döşənən
xalılardadır. Həqiqətən də hər bir azərbaycanlı üçün xalça
evin ən gözəl bəzəyi,
yaraşığıdır. Nağıllarımızda uçan, bizi
ecazkar dünyalara səyahətlərə aparan
sehrli xalçalar da bu qədim
sənət nümunəsinin
hər birimizin qəlbindəki müqəddəs
yerinin fantastik yozumudur. Ən yaxşı və
ağır gündə
xalçalar məclislərimizin
ayrılmaz bir hissəsi olur. Evə gələn gəlinin ayaqları altına xalça atırlar.
Dünyasını dəyişəni də xalça ilə götürürük.
İngilis, alman, fransız
bütün bunları
bilməsə, xalçanı
da almayacaq. Amma bilsə, mütləq evinin bir küncündə
Şərq guşəsi
yaradacaq, yerə kiçik də olsa, bir xalça
atacaq, kürsü, miz qoyub bir
qədim şamdan da yandıracaq və xəyallarında, bildiyi nağılların
qanadlarında Şərqə
uçacaq. Bizim də
vəzifəmiz odur ki, nəyimiz varsa, nə yaratmışıqsa, bizim
üçün müqəddəs
nağıl, bənzərsiz
əfsanə kimi qiymətli nə varsa, onun fəlsəfi
məzmununu da elə olduğu kimi dünyaya təqdim edək. Biz
“Made in Azerbaijan” brendi ilə
xarici bazara xalça çıxaranda
qədim naxışlardan,
gözəl sənət
nümunəsindən savayı,
həm də ruhumuzun bir parçasını
dünyaya təqdim edirik. Azərbaycan brendini göylərə
qaldıra biləcək
qüvvə məhz elə bu təqdimatdan
asılıdır. Xalçalarımızı,
onların naxışlarını
əcnəbilərə sevdirmək
üçün əvvəlcə
gərək özümüz
onun mənəvi gücünü anlayaq, sevək və bu sevginin sirlərindən
poetik tərzdə dünyaya danışaq.
Ədalət naminə
onu da qeyd
edək ki, bu istiqamətdə atılan addımlar da az deyil.
Azərbaycan xalçalarının unikal
nümunələri dünyanın
müxtəlif ölkələrinin
muzeylərində əsrlər
boyu ən layiqli yerini tutub. Hələ sovetlər dönəmində
ilk dəfə xalça
muzeyi Bakıda yaradılmışdı. Prezident İlham Əliyevin sərəncamı ilə
Bakıda, dəniz kənarında bükülmüş
xalça formasında
tikilən unikal bina isə Azərbaycan
mədəniyyəti tarixində
nadir memarlıq nümunələrindən
biri sayılır.
Biz tədricən həm xalqımızın
xalçaya sevgisini ucalda bilirik, həm də onu bənzərsiz sənət nümunəsi
kimi uğurla təqdim edirik. Xalçaçılıq Azərbaycanın milli mənsubiyyəti kimi UNESCO-nun qeyri-maddi irsi siyahısına daxil edilmişdir. Beləliklə, Azərbaycanın xalça brendi dünya bazarında layiqli yerini tutmağa ciddi cəhdlər edir və bu addımlar
nəticəsiz qalmır.
Artıq dünyanın ən nüfuzlu ölkələrində,
Rusiyada, ABŞ-da və Avropada Azərbaycan xalçalarının
sərgiləri açılır,
bu mövzuya elmi-praktik konfranslar həsr edilir. Biz xalçaları daha dərindən öyrəndikcə,
onun təbliğini genişləndirdikcə, yeni
bazarlardan başqa, milli mədəniyyətimizin
qədimliyini, ənənələrin
bizim üçün
nə qədər müqəddəs olduğunu
dünyaya daha dolğun təqdim etmək üçün əlavə imkanlar qazanırıq.
Əslində, Qərb həmişə Şərq mənəviyyatını,
milli-mədəni dəyərlərini
kəşf etməyə
cəhdlər göstərib. Hələ XVI əsrdə Azərbaycana gələn ingilis səyyahı Antoni Cenkinson Şamaxıda
Abdulla xanın yay iqamətgahındakı qızıl-gümüş
saplarla toxunulmuş xalça haqqında məlumat verir. Yüz il
sonra holland səyahətçisi Yan Streyts
Şamaxı hakiminin atının üstünə
salınan çulun qızıl saplarla toxunub mirvari və qiymətli daş-qaşlarla bəzədildiyindən
yazır.
Tarixin bütün dönəmlərində
xalçalar bizim gündəlik həyatımızın
ayrılmaz bir hissəsi olub. İndi ölkəmizdə
xalçaya xüsusi münasibət sərgilənir.
“Azərxalça” Açıq Səhmdar Cəmiyyəti yaradılmış,
onun bölgələrdə
filialları açılmışdır.
Dünya muzeylərində,
şəxsi kolleksiyalarda
mühafizə olunan, həmçinin respublikamızın
ayrı-ayrı bölgələrindən
toplanılan qədim və orijinal xalçalar əsasında
“Azərxalça”nın
rəssamları tərəfindən
hazırlanan naxışlar
yeni xalçalarımıza
əsrarəngiz qədimliyini
qaytarır. Ölkədə
xalçaçılığın inkişafına fərqli münasibət sərgilənir,
bu ildən 5 may “Xalçaçı Günü”
peşə bayramı
kimi qeyd olunur.
Zaman indi bizim xeyrimizə
işləyir. Ölkə iqtisadi mövqelərini
möhkəmləndirmək üçün ciddi addımlar atır, ənənəvi sahələrin
inkişafı üçün
tədbirlər görür.
Bölgələrdə xalça istehsalı
müəssisələrinin sayı bu ilin
sonunadək 10-a çatdırılacaq,
gələcəkdə isə
onların ümumi sayının 30-a çatdırılması
və 5000 nəfərin
işlə təmin olunması gözlənilir.
“Azərxalça” peşəkar xalçaçı
kadrların hazırlanması,
dünya xalçaçılığında
Azərbaycan brendinin tanıdılması istiqamətində
xeyli işlər görmüş, xalça
çeşnilərinin elektron
bazasının ərsəyə
gətirilməsi və
zənginləşdirilməsi istiqamətində ciddi addımlar atmışdır.
2018-ci ilin sonuna qədər əyirici boyaq fabrikinin istifadəyə verilməsi
nəzərdə tutulur,
ölkədə yerləşən
qoyunçuluq təsərrüfatlarının
yun məhsuldarlığı
öyrənilir, gələn
ilin may ayından etibarən Azərbaycanın
52 rayonundan hər il 1500 ton yun tədarük olunması nəzərdə tutulur.
Günün reallığı ondan ibarətdir ki, Azərbaycan xalçalarının
əsrlər boyu qazandığı şöhrəti
sürətlə geri
qaytarmaq, onun dünya bazarındakı əvvəlki mövqeyini bərpa etmək mümkündür. Ölkədə bu günün
özündə xalçaçılıqla
məşğul olan sənətkarların sayı
yüzlərlədir. Xalçaçılığın inkişafının sənaye relslərinə keçirilməsi, onun brend kimi dünyada
məşhurlaşmasına verilən dövlət dəstəyi bu sahənin uzaq perspektivlərini artıq reallaşdırmaqdadır. Mütəxəssislər qeyd edirlər
ki, bu sahəyə
maraq göstərən
sahibkarların dövlət
dəstəyinə, kreditlərə
və müəyyən
güzəştlərə ehtiyacları var. Son illər
bir çox sahələr kimi xalçaçılığın da inkişafına dövlət səviyyəsində
diqqət xeyli artıb. Nazirlər Kabinetinin 2016-cı ilin birinci yarısının sosial-iqtisadi inkişafının
yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə həsr
olunan iclasındakı
çıxışında Prezident
İlham Əliyev bu mövzuya ətraflı toxunaraq demişdir: “Bu yaxınlarda “Azərxalça” Səhmdar Cəmiyyəti yaradılıbdır. Xalçaçılıq sənəti bizim milli sərvətimizdir. Əsrlər boyu Azərbaycan xalçaçılığı inkişaf etdiribdir və Bakının mərkəzində - bulvarda açılmış Xalça Muzeyi həm özlüyündə bir memarlıq əsəridir və eyni zamanda bizim qədim sənətimizi bütün dünyada nümayiş etdirir. Əfsuslar olsun ki, xalçaçılıq sənaye kimi Azərbaycanda az inkişaf edib. Ancaq fərdi qaydada bu sahə ilə məşğul olanlar xalça toxuyurlar və bunu həm ölkə daxilində, həm də xaricə sata bilirlər”. Dövlət başçısı qeyd etmişdir ki, bu sahədə ölkəmizin böyük ənənələri mövcuddur. Azərbaycan xalçaları müxtəlif məktəblərə bölünür, rəng və naxışlarına görə bənzərsizdir. Hər xalça demək olar ki, bir sənət əsəridir. Məhz bu amilləri nəzərə alan dövlətimiz belə qərar qəbul edib ki, xalçaçılıq ölkəmizdə kortəbii yox, məqsədyönlü şəkildə inkişaf etsin. Azərbaycan brendi dünya düzəninə çıxarkən müxtəlifliyi, məhsulların geniş spektri ilə alıcıları valeh etmək gücünə qadirdir. Çünki hər məhsulun arxasında keçmişimizin, mədəniyyətimizin bir parçası, ecazkar bir nağıl dayanır. Bu gün ölkədə xalçaçılığın inkişafına verilən dəstək ən qədim sənət növlərindən birinə yeni həyat verir, dünya düzənində Azərbaycanı zəngin mədəniyyətə malik xalq kimi təqdim etməyə daha böyük imkanlar yaradır. Xalçaçılıqla bağlı bütün məsələlərin dövlət səviyyəsində həlli yeni yaradılan xalçaçılıq sənayesinin intibahına qanad verib. Digər tərəfdən isə Azərbaycan xalçalarının qədim şöhrəti tədricən özünə qayıdır, milli-mədəni dəyərlərimiz daha geniş təbliğ edilir.
Bahadur İMANQULİYEV
Azərbaycan.- 2017.- 1 oktyabr.- S. 7.