Həmişə müasir Cavid
Hüseyn
Cavid - 135
“Hüseyn Cavidin yaratdığı əsərlər Azərbaycan xalqının milli sərvətidir”.
Heydər ƏLİYEV
“Gəlimli, gedimli dünya, son ucu ölümlü dünya” nə qədər qoca olsa da, neçə əsrləri, qərinələri, illəri yola salsa da, onun qoynunda yaranan ölməz mədəniyyət abidələrinin, sənət əsərlərinin yaşı bir o qədər azdır. Dünyaya meydan oxuyan cahangirlər, hökmdarlar, şahlar, krallar gəlib gedib, onlar ölkələr alıb, qanlar töküb, amma çoxunun tarixdə izi-tozu da qalmayıb. Lakin yaradılan sənət əsərləri əsrlər keçdikcə xalqın mənəvi sərvəti kimi yaşayıb. Xalq təkcə təbii sərvətləri ilə tanınmır, həm də nəsillərdən nəsillərə yadigar qoyduğu mədəniyyət abidələri, folklor nümunələri, incəsənət əsərləri və əlbəttə, bədii söz inciləri ilə şöhrət qazanır. Bu əsərləri yaradan insanlar isə xalqın mənəvi yaddaşında silinməz izlər buraxan böyük sənətkarlardır: Nizami, Xaqani, Əbubəkr Əcəmi, Kəmaləddin Behzad, Nəsimi, Xətai, Axundov, Vaqif, Sabir, Mirzə Cəlil, Hüseyn Cavid, Üzeyir Hacıbəyov, Qara Qarayev, Səməd Vurğun, Səttar Bəhlulzadə… onlar Azərbaycan mədəniyyətini bütün dünyada tanıtmışlar.
Bu sırada, əlbəttə, Hüseyn Cavidin xüsusi yeri var.
Hüseyn Cavid böyük şair və dramaturqdur, Azərbaycan ədəbiyyatının XX əsrdə yetirdiyi nadir söz ustalarından biridir, romantizm ədəbi məktəbinin və cərəyanının poeziyamızda və dramaturgiyamızda banilərindən biridir, milli teatrımızın inkişafında böyük rol oynayan incəsənət xadimidir - “Cavid teatrı”nın yaradıcısıdır və nəhayət, əsərləri ilə neçə nəslin mənəvi tərbiyəsini formalaşdıran ən qüdrətli sənətkar-pedaqoqdur.
Cavid filosof şairdir. Onun xüsusi bir fəlsəfi əsəri olmasa da, bədii əsərlərində irəli sürdüyü fikirlər fəlsəfi məzmunu və mündəricəsi ilə seçilir. Həyat-ölüm, varlıq-yoxluq, xeyir-şər, humanizm, gözəllik kimi əbədi problemlər Cavid sənətində öz bədii-estetik həllini tapmış və Cavid fəlsəfəsi bu qədim elmi öz bədii mündəricəsi ilə bir daha zənginləşdirmişdir.
Lakin bu böyük sənətkarın taleyi, ömür yolu məhrumiyyətlərdən keçmiş, əzablara, maddi, fiziki və mənəvi ağrılara tuş gəlmişdir. Tale onu XX əsrin ən qovğalı, mürəkkəb və ziddiyyətli bir dövrü ilə mübarizəyə məhkum etmişdi. Keçən əsrin iyirminci-otuzuncu illərində Cavid həm mütəfəkkir bir sənətkar kimi tanınmış, həm də iftiralar, böhtanlar selinə qərq olmuşdu. Əlbəttə, dövrü, zəmanəni də qınamaq olmaz, həmin dövrün, zəmanənin ipi, ilgəyi “yeni bir dünya” yaradan bolşevik-fanatiklərin, insanları sinfi-siyasi mövqelərinə görə qiymətləndirən kommunist-ideoloqların əlindəydi. Cavid yaradıcılığa inqilabdan əvvəl başlamışdı və həmin ideoloqların nəzərincə, o, keçmişin, burjua-mülkədar quruluşunun adamıydı. Ona görə də Cavidə münasibət, həm də keçmişə münasibət demək idi. Halbuki Cavid keçmişdə - çar dövründə və sonra müsavat hakimiyyəti illərində hakim sinfin mənəvi boyunduruğuna düşməmişdi. O, azad sənətkar idi, öz əsərlərində azadlığı, istiqlalı, xoşbəxt gələcəyi tərənnüm edirdi, bütün türk xalqlarının mənəvi birliyi onun həyat və sənət idealı idi. Azərbaycanda Şura inqilabı qalib gələndə isə Cavid bir çoxları kimi, öz vətənindən üz döndərmədi, xalqının mənəvi-mədəni tərəqqisi yolunda çalışdı. Təsəvvür edin, iyirminci-otuzuncu illərdə ən çox dəbdə olan, əsərləri ən çox səhnədə oynanılan ədib Cavid olmuşdur. Amma eyni zamanda ən çox da mübahisə və müzakirə hədəfinə çevrilən, ən çox böhtana məruz qalan da Cavid idi.
Otuz yeddinci ilin sərt repressiya tufanından Cavid də xilas
ola bilmədi.
Cavidin adını ədəbiyyat
dərsliklərindən sildilər,
əsərlərini teatrların
repertuarından çıxardılar,
ailəsini də yaşadığı mənzildən
bayıra atdılar. Amma Cavidi
ürəklərdən silə
bilmədilər. Dövr, zaman
Cavidin əleyhinə işləyirdi, amma Cavidin ürəklərə,
beyinlərə şölələndirdiyi
fikirlər, hisslər,
duyğular yaddaşlarda
gizlin bir xəzinə kimi yaşayırdı.
Zaman gəldi. Qırx beş illik möhnətdən sonra Cavid yenidən vətənə döndü.
Cavidin qayıdışı onun
mənəvi ideallarının,
gözəllik və sevgi fəlsəfəsinin,
əbədi səadət
axtarışlarının, insanları xoşbəxt və məsud görmək arzularının
əbədi təsdiqinə
çevrildi. Azərbaycan xalqının
böyük oğlu,
XX əsrin ən müdrik siyasət adamı, ümummilli lider Heydər Əliyevin şəxsi təşəbbüsü ilə
Cavidin nəşi uzaq Sibirdən onun doğulduğu Naxçıvan torpağına
gətirildi, orada dəfn olundu. İndi Cavid üçün heç bir yasaq, qadağa yoxdur, əsərləri dönə-dönə nəşr
edilir, ədəbiyyat
tarixi dərsliklərində
öz layiqli yerini tutur, tamaşaları
yenə də səhnələrin bəzəyinə
çevrilir. Çünki
ulu öndər Heydər Əliyevin dediyincə: “Hüseyn Cavid Azərbaycan xalqını, onun mədəniyyətini, ədəbiyyatını,
elmini yüksəklərə
qaldıran böyük
şəxsiyyətlərdən biridir. H.Cavidin yaratdığı əsərlər Azərbaycan
xalqının milli sərvətidir. Onlar bu gün üçün, gələcək nəsillər
üçün dərslik
kitabıdır.
H.Cavidin bütün yaradıcılığı,
bütün fəaliyyəti
Azərbaycan xalqının
mədəniyyətini yüksəklərə
qaldırmaqdan, xalqımızı
azad, müstəqil xalq etməkdən ibarət olubdur. Onun bütün
yaradıcılığı Azərbaycan xalqını
milli azadlığa, müstəqilliyə çağırışdır”.
“Üç böyük tarixi mərhələnin (rus, türk, İran inqilabları, Oktyabr və Aprel çevrilişləri,
sovetsayağı sosializm
dövrləri) narahat
sənətkarı olan
Cavid öz əbədi tanrı, harmoniya və həqiqət axtarışları
ilə birlikdə bizim epoxamıza da daxil olur
və azad, müstəqil, suveren milli şüuru bu gün yenidən
düşündürməkdə davam edir”. Bu
sitat görkəmli tənqidçi Yaşar Qarayevin “Romantizmin Cavid yaddaşı” məqaləsindən götürülüb
və fikrimizcə, Cavidin dərki mərhələsini ümumi
şəkildə səciyyələndirir.
Cavidə yenidən qayıtmaq
heç də onun əsərlərinin yeni nəşrlərinin
tam və dolğun şəkildə oxuculara çatdırılması, yaxud
əsərlərinin teatrlarda
yeni quruluşda tamaşaya qoyulması kimi anlaşılmamalıdır.
Cavidə yenidən qayıdış
onun əsərlərinin
bədii-estetik dəyərinin
yeni meyarlarla qiymətləndirilməsi deməkdir.
Cavidə qayıdış onun çoxqatlı bədii dühasının
təkcə milli səviyyədə deyil, ümumdünya səviyyəsində,
dünya ədəbiyyatı
və mədəniyyətinin
bugünkü səviyyəsində
dərki deməkdir.
Zəngin və qiymətli ədəbi-bədii fəaliyyəti
ilə söz yaddaşımızın zirvəsinə
ucalmış Hüseyn
Cavidin 135 illik yubileyi münasibətilə
şairin bənzərsiz
yaradıcılığı və həyat yolunu bir daha
vərəqləyən, xatırlayan
və əziz tutan tədbirlər davam edir. AMEA Hüseyn
Cavidin Ev
Muzeyinin bu sahədə gördüyü
işlər arasında
beynəlxalq elmi konfransın, xarici ölkələrdə anım
günlərinin keçirilməsi,
şairin əsərlərinin
xarici dillərə tərcümə olunması
kimi bir çox məsələlər
yer alır. Yubiley çərçivəsində
Azərbaycanın Fransadakı
səfirliyinin Mədəniyyət
xidməti şöbəsində
tədbir təşkil
olunub və muzeyin yeni nəşrləri,
o cümlədən Hüseyn
Cavidin fransız, alman, çex, yunan və s. dillərə tərcümə
olunmuş əsərləri
səfirliyin kitabxanasına
hədiyyə edilib. Yubileylə bağlı tədbirlərin davamı
olaraq oktyabrın 23-də
AMEA Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi ilə
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun birgə təşkilatçılığı ilə “Hüseyn Cavid və müasir
gənclik” mövzusunda
beynəlxalq elmi konfrans keçirilib. Tədbirlər silsiləsində
oktyabrın 27-də Azərbaycanın
Bolqarıstandakı səfirliyi,
AMEA Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi
və Müqəddəs
Kliment Oxridski adına Sofiya Universitetinin nəzdində
fəaliyyət göstərən
Azərbaycan Dili və Mədəniyyəti
Mərkəzinin birgə
layihəsi əsasında
Bolqarıstanda genişmiqyaslı
tədbir keçiriləcək.
Bu tədbirdə bolqar
dilində tərcümə
və nəşr olunan “Şeyda” və “Maral” əsərlərinin təqdimat
mərasimi təşkil
olunacaq, kitablar bolqar oxucularına hədiyyə ediləcək.
Cavid yaradıcılığının tədqiqi məsələsi
hələ davam edir və güman
edirik ki, qarşıda bizi Cavid haqqında yazılacaq ən sanballı əsərlər
gözləyir.
Gülbəniz BABAXANLI,
AMEA Hüseyn Cavidin
Ev Muzeyinin direktoru,
əməkdar
mədəniyyət işçisi, filologiya üzrə elmlər
doktoru
Azərbaycan.-
2017.- 24 oktyabr.- S.7.