İslam həmrəyliyinin
Azərbaycan modeli
İslam Həmrəyliyi
ili - 2017
İnsanların əsrlər boyu, az qala, sonsuzluğa qədər dərinləşdirib,
rəf-rəf kitablar həsr etdikləri bu mövzunun mahiyyəti,
əslində, cəmi üçcə sözdən ibarətdir:
ağıl, qətiyyət və mənəviyyat.
Ağılla bağlı məsələnin,
zənnimizcə, izaha ehtiyacı yoxdur. Bu,
dünyanın əşrəfi olan insana Yaradanın misilsiz hədiyyəsidir.
Qətiyyətə gəlincə, ətraf aləmə
şüurlu münasibətin formalaşdırdığı
ideyalar bu keyfiyyətlə birləşəndə, Adəm
övladı hansısa addımı atmağı qət edəndə,
məzmunundan asılı olmayaraq müəyyən bir məqsədi,
vasitəni özünə yaraşdıranda hətta
dünyanın yönünü dəyişəcək qədər
heyrətamiz gücə sahib olur.
İndiyə qədər yer
üzündə baş vermiş saysız-hesabsız
müharibələrin, bütöv xalqlara qarşı törədilmiş
qətliamların, atom silahı dəhşətinin,
böyük güclər arasındakı çəkişmələrin
sadə insanların taleyində açdığı yaraların,
məşəqqətlərin hər biri ağıl və qətiyyətin
mənəviyyatdan uzaqdakı birgəliyinin “əsəri”dir.
Bu birgəliyə mənəviyyatın
əlavə olunduğu məqamlardan isə insanların tarix
boyu əldə etdikləri bütün maddi və mənəvi
nailiyyətlər başlanır. Bu birgəlik
böyük mənada mədəniyyəti ərsəyə gətirir,
dünyanın yeganə xilaskarı olan gözəllikləri
yaradır.
Deməli, mənəviyyat
ağılla qətiyyətin qüdrətini ram edən,
gücü yetdiyi qədər onu xeyirli məqsədlərə,
nəcib əməllərə yönəldən
gücdür.
Din də bir mənəviyyat hadisəsidir. İndiyə
qədər dünyada insanın mənəvi tərbiyəsi
üçün çox sənət istiqamətləri təşəkkül
tapıb. Onların hər biri öz
missiyasını az-çox yerinə yetirib və eyni
missiyanı bu gün də davam etdirməkdədir.
Çağdaş dünyamızda bu istiqamətlərin hər
biri - ədəbiyyat da, musiqi də, film də, təsviri incəsənət
və s. də özlüyündə böyük bir
saflıq xəzinəsidir. Müasir insan bu mənəvi
dəyərlərin işığında yetişir. Amma qəbul etsək də, etməsək də,
bunun özü də bir reallıqdır ki, tarixin heç bir
dövründə bu dəyərlərin hər hansısa biri
insanların ruhani dünyasına din qədər nüfuz edə
bilməyib. Heç bir elmi-texniki tərəqqi,
siyasi ideologiyalar və onların sərt qadağaları
Tanrı ideyasını insanın qəlbindən
sıxışdırıb çıxarmağa müvəffəq
olmayıb. Görünür, burada dini inancların əsrlər
boyu, insanlar üçün həm də bir milli dəyər
faktoruna çevrilməsinin, bir çox milli kodları, mental
düşüncələri, adətləri, cəmiyyət həyatının
bir çox sahələri üzrə formalaşmış
tarixi ənənələri özündə ehtiva etməsinin
də böyük rolu var.
Bu baxımdan, ABŞ alimi Samuel
Hantinqtonun hələ ötən əsrin 90-cı illərindən
“Sivilizasiyaların toqquşması” adı verdiyi və illər
keçdikcə hər birimizin daha aydın şəkildə
müşahidə edə bildiyimiz qlobal reallığın, əsasən
dinlər arasında özünü göstərməsi təbiidir.
Çünki hər bir din, eləcə də fikirlərimizi
bu gün üz-üzə dayanmış iki əsas
sivilizasiyanın tərəfləri üzərində konkretləşdirsək,
islam və xristianlıq ayrı-ayrılıqda Şərq və
Qərbin çoxcəhətli dəyərlərini ən
ümumiləşmiş formada ehtiva edən, çoxlu sayda
xalqların tarixi keçmişini, dünyagörüşünü,
həyat tərzini ortaq bağlarda birləşdirən fərqli
sivilizasiyalar kimi çıxış edir.
Ona görə də bu
gün dini dəyərlərə münasibət və bu
münasibətlər zəminində ortaya çıxan
çoxsaylı problemlərin həlli yollarının
axtarılması, bəlkə tarixdə heç zaman
olmadığı qədər mühüm aktuallıq
qazanmışdır.
İslam həmrəyliyi
mövzusu isə bu mühitdə ona görə xüsusi əhəmiyyət
daşıyır ki, indi İslam hücuma məruz qalan tərəfdir. İslami dəyərlərin
müasir dünyamızda qüdrətli hamiyə, ona sahib
çıxıb zamanın
çağırışlarına uyğun inkişaf etdirəcək,
gələcəyə daşıyacaq yetkin cəmiyyətlərə
ehtiyacı var. Son onilliklərdə islami dəyərlərin
müxtəlif qərəzli kampaniyalardan qorunması, bu dəyərlərin
dünyaya öz ilahi mahiyyətində təqdim edilməsi,
müsəlman ölkələrinin islam inancı və ümumbəşəri
ideyalar ətrafında bir araya gətirilməsi səmtində
atdığı tarixi addımlarla Azərbaycan bu missiyanın
mərkəzində görünür. Azərbaycan islama bir
milli-mənəvi dəyər kimi sahib çıxmağa, onu
təhdidlərdən qorumağa, islam
inancı haqqında qaranlıq düşüncələrin
ortadan qalxmasına çalışır. Bunun
da əsasları var.
İslam dini cəmiyyətimiz
üçün sadəcə dini inanc, rituallar deyil. İslam bizim
üçün milli-mənəvi dəyərlərimizin
ayrılmaz tərkib hissəsidir. Milli
özünəməxsusluğumuzu qoruyan gücdür.
Dövlət bayrağımızdakı üç rəngin
- mavi türkçülüyün, qırmızı
müasirliyin və yaşıl islamın ideya müəlliflərindən
olan Əli bəy Hüseynzadə “Türklər kimdir və
kimlərdən ibarətdir” adlı məqaləsində
göstərirdi ki, İslam dinini bizə ərəblər gətirsə
də, xalq olaraq milli özünəməxsusluğumuzun
qorunmasında bu dinin çox böyük rolu olub. Əsrlər ərzində məhz bu dinin qoruyucu
gücü sayəsində başqa böyük xalqların
içində əriyib itməmişik. Qloballaşan
dünyamızda milli özünəməxsusluğumuzun
qorunması və inkişafı üçün islami dəyərlərin
gücü yenə əsas istinad mənbələrimizdəndir.
İslama belə bir konteksdə
yanaşdığına görə bu gün dünyanın
siyasi səhnəsindəki bir çox müsəlman ölkələri
arasında məhz Azərbaycan İslam həmrəyliyinin
ideya və real fəaliyyət mərkəzinə çevrilməkdədir.
Dövrün şərt və
reallıqlarını nəzərə alsaq, o qədər də
asan görünməyən bu missiyanın yerinə yetirilməsində
Azərbaycanın qazandığı mühüm nailiyyətlər
bir sıra tarixi, siyasi, sosial, mədəni amillərə əsaslanır. İslam həmrəyliyi
amalına xidmət Azərbaycan üçün şüar,
siyasi maraq elementi, yaxud iqtisadi mənfəət hədəfi
deyil, tarixi taledir. Azərbaycan bu taleni XXI əsrdən
də çox-çox əvvəl, xalqımızın ilk
maarifçilərinin fikir tarixi səhnəsində
göründükləri vaxtlardan yaşamağa
başlayıb. XIX əsrin ikinci yarısından etibarən
başlayan, ötən əsrin əvvəllərində daha
geniş miqyas alan milli maarifçilik
dalğasının da əsas məramı məhz
İslamın mənəvi təsirləri ilə kifayətlənməyi,
dinin siyasi məqsədlərə alət olmamasını,
ictimai həyatda mütləq üstün mövqedən
uzaqlaşdırılmasını və son nəticədə
islami dəyərlərin bütün bunların
fövqündə dayanaraq insan ruhunun ərazisi kimi
qorunmasını diktə edirdi. Çünki
onda da indiki kimi Şərq dünyasında bu
düşüncənin təlqin olunmasına böyük
ehtiyac vardı.
Dinin bir qrup nadanın əli
ilə ətalət, mövhumat mənbəyinə
çevrilməsi, xalqın inkişaf səviyyəsinə əsaslı
zərbələr vurması vətənpərvər sələflərimizi
bu istiqamətdə fəal hərəkətə
keçirmişdi. İslamın yanlış təmayüllərdən
uzaqlaşaraq insanların mənəvi yüksəlişinə
rəvac verən, cəmiyyətdə mərhəmət hissləri
aşılayan sülh və etimad dini kimi təşəkkül
tapması onların ən böyük istəyi idi. Bu
istək işığında Əli bəy Hüseynzadə,
Əhməd bəy Ağaoğlu kimi XX əsrin böyük
düşüncə adamları öz əsərləri ilə
islam ümmətçiliyinin, müsəlman
həmrəyliyinin nəzəri-ideoloji əsaslarını
işləyib hazırladılar. Eyni dövrdə
xalqımızın istiqlalını bütün dünyaya bəyan
edən Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin timsalında
xalqımız müsəlman Şərqinin ilk demokratik
respublikasını yaradaraq islam ümmətinə
tərəqqinin, demokratik inkişafın yollarını
göstərdi.
Cümhuriyyətin süqutundan sonra
70 il davam edən sovet quruluşu Azərbaycanın demokratik
inkişafını əngəlləsə də, bu dövrdə
cəmiyyətdə kütləvi və keyfiyyətli təhsil
mühitinin yaradılması, xürafatdan, cəhalət meyillərindən
uzaq savadlı nəslin yetişməsi dini dəyərlərə
aydın, sağlam münasibətin formalaşması
baxımından çox faydalı oldu. Bütün
bu amillər dövlət müstəqilliyinin bərpasından
sonra da Azərbaycanda din-dövlət münasibətlərinin
düzgün tənzimlənməsinə, cəmiyyətimizdə
tarixən mövcud olmuş dini dözümlülük,
tolerantlıq, başqa mədəniyyətlərə hörmət
mühitinin qorunaraq daha da inkişaf etdirilməsinə
böyük kömək göstərdi. Dini
dəyərlərə münasibətdə ateizm və
mövhumat arasında ən doğru yolu seçən Azərbaycan
xalqımızın ümummilli lideri Heydər Əliyevin
böyük peşəkarlıq və özünəməxsus
müdrikliklə irəli sürdüyü belə bir siyasət
sayəsində bu sahədə də mükəmməl
nümunə yaratdı. Bu, inanc dəyərlərimizin
milli xüsusiyyətlərimizlə
uzlaşdırılması, Azərbaycanda İslamın
başqa ölkələrdə olduğu kimi savaşa, daxili məzhəblərarası
konfliktlərə, dövlət siyasətinə müdaxilə
alətinə, cəmiyyətdə mənəvi
durğunluğa çevrilməsinə yol verilməməsi, əksinə
İslam kimi elm və irfan xəzinəsinin insanın mənəvi
kamilliyinə yönəldilməsi örnəyidir.
Bu siyasəti uğurla davam
etdirən Prezident İlham Əliyevin rəhbərliyi ilə
bu gün ölkəmiz qlobal miqyasda sülh və əməkdaşlıq
hərəkatına, sivilizasiyalararası dialoqa böyük
töhfələr verir. Azərbaycan Respublikasının Birinci vitse-prezidenti,
UNESCO və ISESCO-nun xoşməramlı səfiri Mehriban
xanım Əliyevanın gerçəkləşdirdiyi
humanitar missiya, irəli sürdüyü qlobal təşəbbüslər
Şərq və Qərb sivilizasiyaları arasında konfliklərin
diskussiya məcrasına yönəldilməsinə, radikal
müstəvidən intellektual mühitə
daşınmasına xidmət edir. Bütün
bunlara zəmin yaradan, Azərbaycanı başqaları
üçün nümunə kimi sərgiləyən ən
mühüm amilsə, şübhəsiz ki, ölkəmizin
özündə bu kimi məsələlərə sağlam
münasibətin mövcudluğudur. Vicdan
azadlığı ilə bağlı bir çox məsələlərin
sivil, demokratik məcrada çoxdan öz həllini
tapmasıdır. Bu münasibət Azərbaycanda
İslamı da, başqa dinləri də zərərli və
dağıdıcı təsirlərdən qoruyur. Dövlət cəmiyyət həyatının digər
önəmli sahələrində olduğu kimi, bu sahədə
də sistemli, əsaslandırılmış, kompleks fəaliyyət
həyata keçirir. Bu model sayəsində
Azərbaycan Roma Papası da daxil olmaqla bütün dinlərin
nüfuzlu xadimlərinin eyni rahatlıqla səfər edib
düşüncələrini bəşəriyyətə
ünvanlaya bildikləri, eyni bir masa arxasında əyləşib
dialoq apardıqları bir yerdir.
Bu model dinin dövlətdən
ayrılığını ali
qanunvericilikdə təsbit edərək onun dövlət siyasətinə
müdaxiləsinə imkan verməməklə yanaşı,
ölkəmizdəki dini konfessiyaların ictimai fəaliyyətinə
dövlət dəstəyini əsirgəmir. Respublikamızda
dövlət dəstəyi ilə məscidlər, kilsələr,
sinaqoqlar tikilir, təmir olunur, dini ziyarətgah yerləri
abadlaşdırılır. Bu model ölkəmizdəki
məscidlərin sayını ötən əsrin 90-cı illərinin
əvvəllərindən bəri 17-dən 2000-dən
artığa çatdırmaqla bərabər, onları cəhalət
yuvasına çevrilməkdən də qoruyur. Allah evlərindən
cəmiyyətə xurafatdan uzaq, elmin, irfanın, mənəviyyat
işığının, dövlətçilik dəyərlərinə
sayğının yayılmasından ötrü zəruri
iş aparır. Prezident İlham Əliyevin
xüsusi diqqət ayırdığı məsələlər
- dini maarifçilik və ruhani zümrənin məzhəblərarası
ünsiyyətə, əməkdaşlığa sövq edilməsi
Azərbaycanda dini radikalizmin, ekstremizin yayılmasına
qarşı güclü sipər rolunda çıxış
edir.
İslam həmrəyliyinin
Azərbaycan nümunəsi dövlət və din münasibətlərindəki
bu mükəmməlliyin, tolerantlığın və
multikulturalizmin Azərbaycan modelinin məntiqi davamı və
ideyaca daha da inkişafıdır. Bu gün İslam
dünyasını üzləşdiyi problemlərdən xilas
etməyin, islami dəyərlərə qarşı yönəlmiş
təhdidlərin neytrallaşdırılmasının yolu
İslam həmrəyliyindən keçir. İslami dəyərlərə
qarşı hücumları pisləməklə, arxasında
dünyanın çox böyük güclərinin
dayandığı bu hücumlar qarşısında duruş
gətirə bilməkdən ötrü zəif müqavimət
göstərməklə iş bitmir. Bunlar təbii
ki, lazımdır, amma müsəlman dünyasının
dövrün çağırışlarına uyğun
inkişafa nail olması, qüsurlarına nəzər yetirib
onları aradan götürməsi, haqqında
yaradılmış mənfi imici müsbət nümunələrlə
dağıtması da çox vacibdir. Əgər Qərb
dünyasındakı maraqlı elmi kəşflər,
mühüm mədəniyyət hadisələri, gənclərin
təhsil nailiyyətləri, xeyriyyə tədbirləri, yeni
kitablar haqqında saysız-hesabsız xəbərlər
müqabilində müsəlman cəmiyyətləri, bu cəmiyyətlərin
elitaları yenə də qızıldan hazırlanmış
avtomobil, təyyarə və s. bu kimi mənasız dəbdəbələrlə
gündəmə gələcəklərsə, bununla nə həmrəyliyə,
nə də inkişafa nail olmaq mümkündür.
İslamın daxili ziddiyyətlərdən
qurtulması, qeyri-islami dairələrin məkrli hədəfinə
çevrilməməsi, tərəqqiyə nail olması
üçün dini maarifçilik əsas götürülməli,
islam cəmiyyətlərində maarif
çırağı yandırılmalıdır. Teoloji təhsil, dini-ruhani kadrların
hazırlığı sahəsində ənənələrə
də yenidən baxılaraq dini təhsil tərəqqi məqsədinə
yönəlməlidir. Müsəlman din xadimləri
insanları cəhənnəm odu ilə qorxudan,
dünyanın faniliyi ideyası ilə onları inkişafdan,
fəaliyyətdən soyudan qaramat görkəmli kəmsavadlar
yox, əksinə, cəmiyyəti motivasiya edən, dayanmadan
çalışmağa, dünyaya fayda verməyə, sevgiyə,
mərhəmətə, qarşılıqlı hörmətə,
inkişafa səsləyən, zəmanələrinin ən
böyük ziyalıları olmalıdırlar. Məhz Azərbaycan
nümunəsində bu az rastlanan müsbət
meyli görürük.
İslam həmrəyliyi ideyasının
əsas mərkəzi rolunda bu gün Azərbaycanın
çıxış etməsi bu ideyanın
reallaşacağına ona görə böyük ümidlər
yaradır ki, ölkəmiz müsəlman aləminin çata
biləcəyi hərtərəfli inkişafın kiçik
bir modelini formalaşdıra bilib. Başqa müsəlman
ölkələri də Azərbaycanın keçib gəldiyi
inkişaf yolundan faydalanaraq tərəqqi yoluna qovuşa bilərlər.
Azərbaycanın irəli
sürdüyü və təşviq etdiyi İslam həmrəyliyi
ideyası heç də hər hansı radikal
çağırışları, müsəlman ölkələrinin
birgə sərt qərarlarını, başqa mədəniyyətlərin
daşıyıcılarına qarşı hücum
mövqeyini nəzərdə tutmur. Bu, bütün dünyada sülhə,
sabitliyə, bəşəriyyətin rifahına nail olmaqdan
ötrü, müsəlman dünyasında birliyin əldə
edilməsini, kənar təfriqələrə uymamaq
üçün məzhəblər arasında etimad
mühitinin yaradılmasını, müasir düşüncə
tərzinin yayılmasını cəhalət mühitinin
aradan qaldırılmasını təlqin edən bir
ideyadır.
Azərbaycan Prezidentinin bu sahədəki
fəaliyyətinin başlıca istiqaməti Azərbaycan
nümunəsində İslamın kamil, təkmil, yüksək
mənəvi etiqad üslubunu yaratmaq və din-dövlət
münasibətlərini düzgün məcraya doğru istiqamətləndirməkdir. Formalaşdırdığı
nümunələrlə, müxtəlif tribunalardan müsəlman
dünyasına xitabları ilə İlham Əliyev əsaslandırır
ki, bu ilkin şərtləri hamılıqla yerinə yetirməklə
həm daxili çəkişmələrə son qoymaq, həm
də İslamın əsl mahiyyətini özünə
qaytarmaq, onu sülh və sabitlik ideyalarının tərənnümçüsü
kimi bütün dünyaya təqdim etmək
mümkündür.
“Çalışmalıyıq
ki, islam aləmini birləşdirək. Bizi bölmək,
aramıza nifaq salmaq, bir-birimizə qarşı qoymaq istəyənlər
öz hədəflərinə çatmamalıdırlar” -
Prezident İlham Əliyevin bu fikirləri onun
missiyasının əsas məramlarıdır və İslam
dünyasına bu müraciətin indiyə qədər bənzər
məzmunda səslənmiş başqa
çağırışlardan ən böyük fərqi bu
niyyətdəki səmimiyyətdir.
Azərbaycan İslam həmrəyliyi
ideyasına da islami dəyərlərin özü kimi mənəviyyat
hadisəsi olaraq yanaşır və bu ideya üzərində
hər hansı ikibaşlı siyasət qurmur. Bir çox
aparıcı müsəlman ölkələrindən fərqli
olaraq Azərbaycan nə konkret bir dini məzhəbi konstitusion
normaya çevirərək təriqətçi dövlət
siyasəti aparır, nə müxtəlif dini icmaların
nümayəndələri siyasi proseslərə müdaxilə
edərək dövlətin əsaslarını sarsıtmaq
gücündədir, nə də ölkədə dini
qarşıdurmalar zəminində hər hansı gərginliklər
yaşanır. Ona görə də yalnız Azərbaycan
İslam həmrəyliyi ideyasının hərəkətverici
qüvvəsi kimi çıxış edərək, bu
ideyanı reallığa çevirmək, birgəliyimizin
gücü ilə müsəlman Şərqini əsrlərin
ətalətindən, zülmətindən xilas edərək
işığa qovuşdurmaq, onu dünyanın ən
inkişaf etmiş, müasir sivilizasiyasına çevirmək
əzmindədir.
Bu gün İslamın
bütün təriqətlərinə mənsub möminlər
fərqli məzhəb baxışlarına baxmayaraq, Azərbaycanda
mənəvi birliyə nail olurlar. Onlar Heydər məscidinə şiə,
sünni, vəhabi və digər təriqətlərin ideya
qiyafəsilə yox, məhz müsəlman amalı, islam məramı ilə daxil olur, vəhdət
namazı qılırlar. Bir olan Tanrıya onun
sonuncu dininin bütövlüyü, məhkəmliyi və
qüdrəti niyyətilə dualar edirlər.
Bu, İslam dünyasında
ilkdir, həmçinin İslam həmrəyliyinin möhkəmlənməsinə
yönəlik təşəbbüslərin real ilk və hələ
ki son nəticəsidir. İlk addım Azərbaycandan başlayıbsa, demək
proses davamlı olacaq və uğurla gedəcək.
Məmləkətimizi qlobal
miqyasda sivilizasiyalararası əməkdaşlığın
uğurlu məkanına çevirən Azərbaycan Prezidenti
İslam həmrəyliyinin ən mükəmməl nümunəsini
də ölkəmizdə bərqərar edib. Bu siyasətin gerçəkləşməsində
aparıcı rol oynayan Dini Qurumlarla İş üzrə
Dövlət Komitəsinin məhsuldar, səmərəli fəaliyyəti
ölkədə dövlət-din münasibətlərinin
düzgün tənzimlənməsini təmin etməklə
yanaşı, bu yönümdə mükəmməl nümunənin
formalaşmasına da rəvac verib. Dövlət
başçısının sərəncamı ilə yeni
yaranan Mənəvi Dəyərlərin Təbliği Fondu da
şübhəsiz, bu missiyanın uğurla gerçəkləşməsinə
mühüm töhfə verəcək.
Təsadüfi deyil ki,
İlham Əliyevin irəli sürdüyü İslam həmrəyliyi
strategiyası artıq beynəlxalq platformanın əsas
proqramı kimi qəbul olunur və bu ideya müsəlman Şərqinin
tarixində yeni bir səhifə açacaqdır.
Rəşad
BAXŞƏLİYEV,
Azərbaycan.-
2017.- 21 oktyabr.- S.1; 5