Uğurlu
xarici siyasət xətti
Azərbaycan milli müstəqilliyini
bərpa edib beynəlxalq hüququn subyektinə çevrildikdən
sonra gənc dövlət bir-birindən çətin problemlərlə
qarşılaşmışdı. Hələ keçmiş
sovet imperiyası dağılmamışdan əvvəl Ermənistanın
ölkəmizə qarşı ərazi iddiaları irəli
sürməsi ilə əlaqədar qondarma Dağlıq
Qarabağ Respublikası məsələsi ortaya
atılmışdı.
Zaman keçdikcə süni problem
Moskvadakı mərkəzi hökumətin təhriki ilə
silahlı qarşıdurmaya çevrilmiş, SSRİ süqut
edəndən dərhal sonra Rusiya qoşunlarının dəstəyi
ilə Ermənistanın Azərbaycan torpaqlarına
genişmiqyaslı hərbi təcavüzü
başlamışdı. Beləcə Azərbaycan müstəqil
dövlət kimi dünya siyasətinin səhnəsinə
çıxar-çıxmaz müharibə aparmalı
olmuşdu. Qüvvələr nisbəti qeyri-bərabər idi
və ona görə də düşmən qısa müddət
ərzində havadarlarının köməyi ilə ərazimizin
20 faizini işğal etmiş, 1 milyondan çox həmvətənimizi
yurd-yuvalarından didərgin salmışdır. Eyni zamanda
ölkə ümummilli böhrana yuvarlanmışdı. Cəmiyyət
həyatının istisnasız olaraq sahələri tənəzzül
keçirirdi. Üstəlik, o vaxt gənc dövlətə rəhbərlik
edənlərin səriştəsizliyi,
bacarıqsızlığı vəziyyəti daha da
ağırlaşdırırdı.
Beləliklə, Azərbaycan milli
müstəqilliyinin ilk illərində heç bir xalqın
arzulamadığı mürəkkəb vəziyyətə
düşmüşdü. Bir çoxlarına elə gəlirdi
ki, dərin böhrandan çıxış yolu tapmaq
mümkün olmayacaq və gənc dövlət beşiyindəcə
boğulacaq. Lakin hər gecənin bir səhəri olduğu
kimi, Azərbaycan xalqı da zülmətdən
işığa çıxa bildi. 1993-cü ildə təcrübəli
siyasətçi, bacarıqlı dövlət xadimi Heydər
Əliyev xalqın təkidli tələbi ilə hakimiyyətə
qayıtdıqdan sonra vəziyyət dəyişməyə, tənəzzülü
tərəqqi əvəzləməyə başladı. Gənc
Azərbaycan Respublikası böyük tarixlə müqayisədə
son dərəcə qısa zaman kəsiyində inqilabi dəyişikliklərə
imza atdı: cəbhə xəttində atəş
dayandırıldı, ölkədə hərc-mərclik
yaradan qüvvələr zərərsizləşdirildi, daxili
siyasi sabitlik bərqərar edildi, dördrəqəmli
inflyasiya cilovlandı, genişmiqyaslı islahatlar
başladı. Üç il keçdikdən sonra, daha
doğrusu, 1996-cı ildə ölkə davamlı inkişaf
yoluna qədəm qoydu.
Milli iqtisadiyyatın lokomotivi - neft
sənayesi dirçəlməyə başladı. 1994-cü
ildə “Əsrin müqaviləsi”nin imzalanması ilə xarici
sərmayədarların ölkə iqtisadiyyatının
müxtəlif sahələrinə marağının
artması müşahidə olundu. Bütövlükdə
yenicə müstəqillik qazanmış ölkənin hərtərəfli
inkişafı üçün əsaslar yarandı.
Sonrakı illər müstəqil Azərbaycanın sürətli
inkişaf dövrü kimi yadda qaldı. 2003-cü ildə cənab
İlham Əliyev dövlət başçısı
seçildikdən sonra siyasi varislik davam etdi, ümummilli lider
Heydər Əliyevin müəyyənləşdirdiyi milli
inkişaf strategiyası ardıcıllıqla həyata
keçirildi.
Son 14 ildə Azərbaycan
Respublikasının reallaşdırdığı xarici siyasət
xətti ölkənin beynəlxalq münasibətlər
sisteminə sıx inteqrasiyası, dövlətin beynəlxalq
aləmdə nüfuzunun möhkəmlənməsi,
ayrı-ayrı xarici ölkələrlə əməkdaşlıq
əlaqələrinin genişləndirilməsi, həmçinin
rəsmi Bakının regional və beynəlxalq əhəmiyyətli
problemlərin müzakirəsi və həllində yaxından
iştirakı ilə səciyyələnir.
Bütün bu məsələlərə
yanaşmada milli maraqlar ön plana çəkilir, dövlətin
təhlükəsizliyi ilə əlaqəli məqamlar diqqət
mərkəzində saxlanılır.
Ötən dövrün ən əlamətdar
hadisələrindən biri Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasının qeyri-daimi üzvü seçilməsi idi.
Məlum olduğu kimi, ölkəmiz 2011-ci ilin oktyabrında
BMT Baş Assambleyasının 66-cı sessiyasının
iclasında BMT Təhlükəsizlik Şurasının
2012-2013-cü illər üçün qeyri-daimi
üzvlüyünə keçirilən seçkilərdə
155 üzv-dövlətin dəstəyi ilə Şərqi
Avropa qrupundan BMT Təhlükəsizlik Şurasının
qeyri-daimi üzvü seçilmişdir. 2012-ci ilin may
ayında və 2013-cü ilin oktyabr ayında Azərbaycan
rotasiya qaydasına uyğun olaraq BMT Təhlükəsizlik
Şurasında sədrlik etmişdir. Bu iki ay müddətində
Təhlükəsizlik Şurası 30 ictimai və fərdi
iclas, 29 qapalı müşavirə keçirmiş, 7 qətnamə
və sədrinin 3 bəyanatını qəbul etmiş, mətbuat
üçün 13 bəyanat vermişdir.
Sədrlik dövründə ilk
mühüm beynəlxalq tədbir mayın 4-də Prezident
İlham Əliyevin sədrliyi ilə “Terrorizmlə mübarizə
sahəsində öhdəliklərin yerinə yetirilməsi ilə
bağlı beynəlxalq əməkdaşlığın
gücləndirilməsi” mövzusunda BMT Təhlükəsizlik
Şurasında keçirilmiş yüksək səviyyəli
görüş oldu. Görüşdə BMT-nin baş katibi
və Təhlükəsizlik Şurasının üzvü
olan dövlətlərin yüksək vəzifəli nümayəndələri
iştirak və çıxış etdilər. Dövlətimizin
başçısı çıxışında Azərbaycanın
xaricdən dəstəklənən terrora məruz
qaldığını bildirdi, Ermənistanın ölkəmizə
qarşı həyata keçirdiyi
işğalçılıq və terror siyasəti barədə
ətraflı məlumat verdi, işğal altında olan ərazilərimizin
terrorçuluq, separatçılıq, ekstremizm və mütəşəkkil
cinayətkarlığın müxtəlif formaları
arasında əlaqələr baxımından ciddi
narahatlıq mənbəyi olduğunu qeyd etdi. Prezident İlham
Əliyev dünya ictimaiyyəti tərəfindən
münaqişələrin beynəlxalq hüquq normaları və
prinsipləri çərçivəsində, xüsusilə
dövlətlərin ərazi bütövlüyü və
beynəlxalq səviyyədə tanınmış sərhədlərin
pozulmazlığı şərti əsasında həll edilməsi
və dövlətlərə öz əraziləri üzərində
suverenliyinin bərpa edilməsinə yardım göstərilməsinin
əhəmiyyətini vurğuladı.
Görüşün yekunlarına
dair BMT Təhlükəsizlik Şurası sədrinin bəyanatı
qəbul edildi. Sənəddə Azərbaycan üçün
böyük əhəmiyyət kəsb edən məqamlar,
xüsusilə dövlətlərin ərazi
bütövlüyü və siyasi müstəqilliyinə
qarşı güc tətbiq etməmək prinsipi
vurğulanmış, terrorun bütün forma və təzahürləri
pislənmiş, terrorçuluqla mübarizədə beynəlxalq
əməkdaşlığın genişləndirilməsi və
dövlətlərin fərdi imkanlarının
artırılmasının əhəmiyyəti qeyd
olunmuşdur.
Ölkəmizin Təhlükəsizlik
Şurasında ikinci sədrliyi də səmərəli
keçmişdir. Azərbaycan 2013-cü il oktyabrın 28-də
Təhlükəsizlik Şurasının sədri kimi BMT və
İslam Əməkdaşlıq Təşkilatı
(İƏT) arasında əməkdaşlığın
genişləndirilməsi mövzusunda yüksək səviyyəli
görüş təşkil etmişdir. İƏT-in baş
katibi Əkmələddin İshanoğlu və BMT-nin baş
katibi Pan Gi Mun ilə bərabər Təhlükəsizlik
Şurası üzvlərinin yüksək səviyyəli
nümayəndələrinin iştirak etdiyi konfransın əsas
məqsədi beynəlxalq sülh və təhlükəsizliyin
təmin olunması və iki təşkilat arasında əməkdaşlığın
gücləndirilməsi üçün BMT ilə İƏT
arasında əlaqələrin nəzərdən keçirilməsi
olmuşdur. İclasın yekun sənədi kimi qəbul
edilmiş Təhlükəsizlik Şurası sədrinin bəyanatında
BMT ilə İƏT arasında əməkdaşlığın
hazırkı vəziyyəti alqışlandı və onun
gücləndirilməsinin vacibliyi, həmçinin
münaqişələrin BMT-nin Nizamnaməsi və Təhlükəsizlik
Şurasının qərarları əsasında həll edilməsinə
dair hər iki təşkilatın eyni mövqedən
çıxış etdiyi bildirildi.
Azərbaycan Təhlükəsizlik
Şurasında üzvlüyü dövründə dövlətimizin
milli maraqlarının qlobal səviyyədə irəli
aparılması istiqamətində fəal səylər
göstərdi. Ölkəmizin üzləşdiyi ən
böyük problem olan Ermənistanın Azərbaycana
qarşı təcavüzünün müxtəlif aspektləri
Təhlükəsizlik Şurasının müvafiq
iclaslarında mütəmadi olaraq diqqətə
çatdırıldı. Bundan əlavə, dövlətlərin
suverenliyi, ərazi bütövlüyü və beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərinin
toxunulmazlığına hörmət, həmçinin
münaqişələr zamanı müharibə və
insanlığa qarşı cinayətlər törətmiş
şəxslərin məsuliyyətə cəlb edilməsinin
vacibliyi ardıcıl olaraq qaldırılırdı və
müvafiq müddəalar Təhlükəsizlik
Şurasının qəbul etdiyi sənədlərdə əksini
tapdı.
Azərbaycanın BMT Təhlükəsizlik
Şurasında sədrlik etməsi ölkəmiz
üçün başqa bir cəhətdən də əhəmiyyətli
oldu. Diplomatlarımız bu missiyanı həyata keçirərkən
BMT-nin digər üzv-dövlətləri, Təhlükəsizlik
Şurasının bütün üzvləri, beynəlxalq təşkilatın
rəhbərliyi, eləcə də qeyri-hökumət təşkilatları
və KİV nümayəndələri ilə sıx təmasda
oldular ki, bu da qarşılıqlı münasibətlərin
inkişafına imkan yaratdı. BMT Təhlükəsizlik
Şurasına üzvlük və sədrlik Azərbaycanın
beynəlxalq aləmdə mövqeyini möhkəmlətdi və
haqq işimizi dəstəkləyən dövlətlərin
sayını artırdı.
Energetika diplomatiyası Azərbaycanın
xarici siyasət xəttinin prioritet istiqamətlərindəndir.
Ötən 14 il ərzində diplomatiyamız bu sahədə
böyük uğurlara imza atmışdır. İlk növbədə
XXI əsrin layihəsinin - “Cənub qaz dəhlizi”nin
reallaşdırılmasını qeyd etmək lazımdır.
2014-cü il sentyabrın 20-də Bakıda Avropanın enerji təhlükəsizliyinə
mühüm töhfə verəcək möhtəşəm
layihənin - 45 milyard dollara başa gələcək “Cənub
qaz dəhlizi”nin təməlqoyma mərasimi keçirildi.
Ümumiyyətlə, bu layihə dörd hissədən ibarətdir:
“Şahdəniz” qaz-kondensat yatağı, Cənubi Qafqaz qaz kəməri,
TANAP və TAP. 2015-ci il martın 17-də “Cənub qaz dəhlizi”nin
birləşdirici komponenti olan TANAP layihəsinin təməli
qoyuldu. Bir il sonra isə TANAP-ı tamamlayan TAP layihəsinin təməli
qoyuldu. Beləliklə, əsrin layihəsinin icrası istiqamətində
konkret iş başladı. Beş il ərzində
reallaşdırılması nəzərdə tutulan “Cənub
qaz dəhlizi” layihəsi mərhələ-mərhələ həyata
keçirilir və ilk mərhələ gələn il
başa çatacaq. 2020-ci ildə “Şahdəniz”
yatağından bu kəmərlə nəql olunacaq qazın həcmi
ildə 16 milyard, 2023-cü ildə 23 milyard, 2026-cı ildə
isə 31 milyard kubmetrə çatacaq. İlk dövrdə kəmərlə
nəql olunacaq 16 milyard kubmetrlik Azərbaycan qazının 6
milyard kubmetri Türkiyəyə, 10 milyard kubmetri isə Avropa
ölkələrinə satılacaq.
Hazırda layihənin üzvləri
Azərbaycan, Gürcüstan, Türkiyə, Bolqarıstan,
Yunanıstan, Albaniya və İtaliyadır. Sonrakı mərhələdə
Balkan ölkələrinin də “Cənub qaz dəhlizi”nə
qoşulacağı gözlənilir. Beləliklə, Azərbaycan
tezliklə Cənubi Avropa ilə energetika sahəsində
uzunmüddətli əməkdaşlıq yoluna qədəm
qoyacaq və qitənin yeni enerji xəritəsinin çəkilməsində
yaxından iştirak edəcək.
Ötən ay isə Azərbaycan
daha bir tarixi gün yaşadı. Sentyabrın 14-də
Bakıda 23 il əvvəl imzalanmış “Əsrin müqaviləsi”nin
davamı olaraq dünyanın aparıcı neft şirkətlərinin
iştirakı ilə Xəzər dənizinin Azərbaycan
sektorunda “Azəri”, “Çıraq” yataqlarının və
“Günəşli” yatağının (AÇG) dərinlikdə
yerləşən hissəsinin birgə işlənməsi və
neft hasilatının pay bölgüsü haqqında düzəliş
edilmiş və yenidən tərtib olunmuş saziş
imzalandı. Başqa sözlə, “Əsrin müqaviləsi”nin
müddəti 2050-ci ilədək uzadıldı.
“Əsrin müqaviləsi” imzalananda
AÇG-də 511 milyon ton neft olduğu ehtimal edilirdi. Amma
ehtiyatlar proqnozları üstələdi. İndiyədək
AÇG-də 436 milyon ton neft
çıxarılmışdır. Hazırda yataqlar blokunda hələ
hasil edilməmiş 500 milyon ton neft var. “Yeni əsrin
müqaviləsi”nə əsasən, Azərbaycan
Respublikası Dövlət Neft Şirkətinin iştirak
payı 25 faiz təşkil edəcək. Azərbaycana
çatacaq mənfəət neftinin səviyyəsi 75 faiz
olacaq. Saziş çərçivəsində qoyulacaq sərmayənin
məbləği 40 milyard dolları ötəcək.
Bütün bunlar ölkəmizin gələcək inkişafına
əsaslı zəmin yaradır.
Ötən il Azərbaycan
üçün regional və beynəlxalq əməkdaşlıq
baxımından ən çox diqqətçəkən hadisələrdən
biri Azərbaycan-İran-Rusiya əməkdaşlıq
formatının yaradılması oldu. Həmin ilin avqust
ayında üç dövlətin
başçılarının Bakıda keçirilmiş
görüşü və üçtərəfli sammit
çərçivəsində əldə olunmuş
razılaşmalar fövqəladə əhəmiyyəti ilə
yadda qaldı. Yeni regional əməkdaşlıq formatı
yaratmaq təşəbbüsü məhz Azərbaycan rəhbərliyinə
məxsus idi. Belə bir formatın meydana çıxması
üç ölkənin ikitərəfli əlaqələrinin
yüksəldiyi səviyyəni əks etdirirdi. Belə ki, həm
Rusiya, həm də İranla həmsərhəd olan yeganə
ölkə - Azərbaycan milli müstəqilliyini bərpa edəndən
bəri hər iki qonşusu ilə müxtəlif sahələrdə
qarşılıqlı əlaqələri yüksək səviyyədə
qurmuşdur. Öz növbəsində Rusiya-İran əlaqələri
xüsusilə son illər nəzərəçarpacaq şəkildə
inkişaf etmişdir. Bütün bunlarla yanaşı, yeni əməkdaşlıq
formatının iştirakçısı olan ölkələri
bir araya gətirən təkcə sırf coğrafi
yaxınlıq - qonşuluq yox, həm də onların oxşar
maraqları bölüşməsi, regional və beynəlxalq
problemlərə münasibətdə ortaq məxrəcə gəlmək
istəyidir.
Azərbaycan-İran-Rusiya
formatı regional əməkdaşlıqda konkret olaraq bir
sıra mühüm nəticələr vəd edir. Söhbət
ilk növbədə regional təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi
məsələsindən gedir. Məlum olduğu kimi, beynəlxalq
terrorizm və ekstremizm ən əcaib formalarda təzahür
etdiyi Yaxın Şərq regionumuzdan çox da uzaq deyil. Suriya
və İraqda cərəyan edən hadisələr Azərbaycan,
Rusiya və İranı da ciddi narahat edir. Odur ki, yeni regional
formatın üzvü olan ölkələr beynəlxalq
terrorizmlə mübarizədə uğurun yalnız birgə səylər
hesabına təmin ediləcəyinə əmindirlər.
Digər tərəfdən,
üç ölkə başqa bir mühüm inkişaf layihəsini
- “Şimal-Cənub” nəqliyyat dəhlizini reallaşdırmaq
əzmindədir. Ümumi uzunluğu 7200 kilometr olan beynəlxalq
nəqliyyat dəhlizi Hindistan, İran və Fars körfəzi
ölkələrindən Azərbaycan və Rusiya ərazisinə,
daha sonra Şimali və Qərbi Avropaya tranzit yüklərin və
sərnişinlərin daşınması üçün
optimal imkanlar yaradır.
Ümumiyyətlə, Azərbaycan-İran-Rusiya
əməkdaşlıq formatı təkcə qeyd olunan istiqamətlərlə
məhdudlaşmır, istisnasız olaraq bütün sahələrdə
üçtərəfli əlaqələri ən yüksək
səviyyəyə çatdırmaq məqsədi
güdür. Sözsüz ki, qarşıya qoyulmuş vəzifələrin
reallaşdırılması nəticə etibarilə regional və
beynəlxalq əməkdaşlığa əhəmiyyətli
töhfə verəcək.
Bütövlükdə Azərbaycan
diplomatiyası son 14 il ərzində xarici siyasət xəttinin
prioritet istiqamətlərini rəhbər tutaraq dövlətin
maraqları naminə geniş fəaliyyəti ilə diqqəti
cəlb etmişdir. Rəsmi Bakı yaxın və uzaq ölkələrlə
qarşılıqlı faydalı əməkdaşlıq əlaqələri
qurmuş, dövlətin beynəlxalq aləmdə
mövqeyinin möhkəmlənməsinə nail olmuşdur.
Prezident İlham Əliyevin yeritdiyi xarici siyasət
qarşıda duran bütün vəzifələrin
icrasını təmin etmişdir.
Allahverdi
MEHDİYEV
Azərbaycan.-
2017.- 25 oktyabr.- S.1; 3.