2016-cı il səmərəli islahatlar ili oldu
Respublikamız
üçün xarakterik olan beynəlxalq uğurlardan biri
qlobal kataklizmlərin daha da dərinləşdiyi həssas
dönəmlərdə belə öz yolu ilə inamla
addımlamasıdır. Xüsusən beynəlxalq iqtisadi geriləmənin
yaşandığı və hər bir dövlət
üçün sınaq dövrü olan son illərdə Azərbaycan
böhrandan layiqincə çıxıb və həyata
keçirilən iqtisadi islahatlarla öz inkişafının
yeni mərhələsinə qədəm qoyub.
Sosial-iqtisadi
sferada
Hazırda dünyada gedən
siyasi və iqtisadi proseslər ölkə
iqtisadiyyatının rəqabət qabiliyyətini artırmaq,
idxaldan asılılığı azaltmaq,
ixracyönümlü qeyri-neft iqtisadiyyatının əsaslı
inkişafını təmin etmək, insan kapitalından səmərəli
istifadə etmək kimi prioritetlərin ön plana çəkilməsini
zəruri edir.
Məlum olduğu kimi, bu il də
dünyanın əksər ölkələrinin
iqtisadiyyatında inkişaf templəri azalıb, makroiqtisadi
göstəricilər zəifləyib. Azərbaycan
da dünya birliyinə, beynəlxalq iqtisadi sistemə geniş
inteqrasiya etdiyindən qlobal miqyasda baş verən proseslərin
ortaya qoyduğu reallıqları bölüşən
iştirakçısına çevrilib. Ona
görə bu reallıqlar zəminində dünya
iqtisadiyyatında baş verən iqtisadi təlatümlər
sözsüz ki, ölkəmizdən də yan keçmir.
Xüsusən dünya bazarında xam neftin qiymətində
kəskin dəyişikliklər baş verib, “qara qızıl”
üç dəfədən çox ucuzlaşıb, əsas
ticarət tərəfdaşlarımızın milli
valyutalarının devalvasiyası baş verib. Təbii ki, bu, Azərbaycana da təsirsiz
ötüşməyib və xarici valyuta daxilolmalarının
azalmasına səbəb olub.
Yaranmış situasiya
ölkəmizdə də iqtisadiyyatda gələcək neqativ
ssenarilərə qarşı mütləq qoruyucu və
qabaqlayıcı mexanizmlərin həyata keçirilməsini
və gücləndirilməsini zəruri edirdi. Odur ki, Azərbaycan Prezidenti
İlham Əliyev hələ Nazirlər Kabinetinin 2015-ci ilin
sosial-iqtisadi yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə
həsr olunmuş iclasında, həmçinin iqtisadi və
sosial məsələlərin həlli ilə bağlı
müşavirədə ümumdünya iqtisadi böhranın
Azərbaycana mənfi təsirlərinin müşahidə
olunduğu və enerji resurslarının qiymətinin kəskin
şəkildə aşağı düşdüyü
hazırkı dövrdə həyata keçiriləcək
yeni iqtisadi siyasətin əsas istiqamətlərini elan etdi.
Beləliklə, ilin əvvəlindən
başlayaraq qeyri-neft sektorunda genişmiqyaslı və sürətli
islahatlara başlandı. Bununla bağlı prioritetlər müəyyən edilməklə
aşağıda qeyd olunan məsələlərə
xüsusi diqqət yetirilib:
- sənaye
istehsalının gücləndirilməsi, texnoparklar,
regionlarda sənaye zonalarının yaradılması;
- xarici
investisiyaların Azərbaycana, xüsusilə iqtisadiyyatın
qeyri-neft sektoruna daha böyük həcmdə cəlb edilməsi,
bunun hesabına əlavə müəssisələrin və
iş yerlərinin yaradılması;
- iqtisadiyyatın
ixrac qabiliyyətinin artırılması, idxaldan
asılılığın aradan qaldırılması, keyfiyyətli
kənd təsərrüfatı məhsullarının
ixracı sahəsində ənənəvi bazarlarda mövqeyin
gücləndirilməsi, yeni bazarların müəyyənləşdirilməsi;
- biznes
mühitinin yaxşılaşdırılması, bu sahədə
bürokratik əngəllərin aradan qaldırılması;
- sahibkarlığın
inkişafına dövlət dəstəyinin davam etdirilməsi,
iş adamlarına güzəştli kreditlərin verilməsi;
- yerli
sahibkarların Azərbaycan iqtisadiyyatına, xüsusilə kənd
təsərrüfatına, sənaye və xidmət sektoruna
daha çox investisiya yatırmasının
stimullaşdırılması, əlavə istehsal sahələrinin
yaradılması;
- informasiya-kommunikasiya
sektorunun inkişafı istiqamətində ciddi addımlar
atılması, bu sektorun böyük potensialından səmərəli
istifadə edilməsi;
- Azərbaycana böyük gəlirlər
gətirəcək nəqliyyat dəhlizlərinin daha da səmərəli
işləməsi ilə bağlı ciddi addımlar
atılması, ölkənin regionun tranzit mərkəzi
statusunun möhkəmləndirilməsi;
- turizm sektorunun
inkişafı üçün yerli və xarici sərmayənin
cəlb edilməsi Azərbaycanın digər məqbul
zonalarında turizmin inkişaf etdirilməsi.
Yeni iqtisadi siyasətlə əlaqədar
həyata keçiriləcək islahatların ikinci istiqaməti
maliyyə sektorunu əhatə edir. Qarşıda duran əsas
vəzifələrdən biri maliyyə sisteminin və valyuta
bazarının tənzimlənməsidir. Bu sahədə
il ərzində atılan addımlar
aşağıdakı məsələləri əhatə
edib:
- bank sektorunda
islahatlar, konsolidasiya aparılması;
- nağdsız
ödəmələrin genişləndirilməsi;
- fiskal təşviq
mexanizmlərinin tətbiqi;
- şirkətlərin
nağdsız əməliyyatlar aparmasının
stimullaşdırılması;
- gömrük rəsmiləşdirilməsi
və bütün idxal-ixrac əməliyyatlarının tam
şəffaflaşdırılması.
Bu gün artıq nəticələri
hiss olunan islahatların bir istiqamətini də struktur dəyişiklikləri,
idarəetmənin təkmilləşdirilməsi və neqativ
hallarla mübarizə təşkil edir. Dövlət
orqanlarının strukturu operativ, çevik və səmərəli
siyasət aparılmasına şərait yaratmalıdır.
Bir-birini təkrarlayan, yaxud bir o qədər də
lazım olmayan dövlət qurumları birləşdirilməli
və ya ləğv edilməlidir. İdarəçiliyin
təkmilləşdirilməsi və neqativ hallara qarşı
mübarizə sahəsində görüləcək işlər
isə aşağıdakı məsələləri əhatə
edib:
- dövlət
orqanlarında idarəetmə sistemində struktur islahatlarının
aparılması, daha çevik və operativ idarəçilik
mexanizmlərinin tətbiqi;
- korrupsiya,
rüşvətxorluq və digər bu kimi neqativ hallara
qarşı mübarizənin gücləndirilməsi, “ASAN
xidmət”in fəaliyyətinin genişləndirilməsi və
göstərilən xidmətlərin sayının daha da
artırılması;
- maliyyə nəzarətinin
daha da gücləndirilməsi, dövlət qurumlarının
və şirkətlərinin xərclərinə ciddi nəzarətin
həyata keçirilməsi, səmərəsiz xərclərin
qarşısının alınması;
- istehlak qiymətlərinə
nəzarətin gücləndirilməsi, süni qiymət
artımının qarşısının alınması.
Ekspertlər də idarəçilik
sahəsində həyata keçirilən struktur islahatları
təqdir edirlər. Onların fikrincə, bu addımlar bir tərəfdən
izafi xərclərin qarşısını alır, digər tərəfdən
də dövlət idarəçiliyi sisteminin çevikliyini,
səmərəliyini artırır. Bütün bunlara
nail olunması və ölkə iqtisadiyyatının
dayanıqlığının daha da möhkəmləndirilməsi
üçün bu il ərzində
qeyri-neft məhsullarının istehsalının və
ixracının stimullaşdırılması, biznes
mühitinin yaxşılaşdırılması və
investisiyaların təşviqi sahəsində mühüm qərarlar
qəbul edilib.
Hüquqi-siyasi sahədə
Bütün bunlar ondan xəbər
verir ki, son illər müşahidə etdiyimiz iqtisadi yüksəlişin
davamlığının təmin edilməsi, ortaya
çıxan yeni çağırışların, o
cümlədən dünyadakı iqtisadi kataklizmlərin
vaxtında dəyərləndirilməsi və
qabaqlayıcı addımların atılmasını
mümkünləşdirən operativliyin təmin edilməsi
qaçılmaz zərurətə çevrilib. Digər tərəfdən,
Azərbaycan dövləti sosial-iqtisadi inkişafı hər
zaman hüquqi-siyasi təkmilləşmə və demokratikləşmə
ilə paralel aparıb. Bu iki istiqamət
bir-birini tamamlayıb və quruculuğun inkişaf vəhdətini
təşkil edib. İqtisadi yüksəlişi olmayan cəmiyyətdə
demokratik meyarların intişar tapması
mümkün olmadığı kimi, mükəmməl
hüquqi-siyasi prinsiplərin prioritet olmadığı
dövlətlərdə də əsaslı sosial-iqtisadi
nailiyyətlər əldə edilə bilməz. Bu mənada Azərbaycan
Prezidentinin təşəbbüsü ilə irəli
sürülən və sentyabr ayının 26-da ümumxalq səsverməsinə
çıxarılaraq qəbul olunan “Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında dəyişikliklər
edilməsi haqqında” Referendum Aktı göstərdi ki,
2016-cı ilin əvvəllərindən başlanan və əsasən
sosial-iqtisadi sferanı əhatə edən islahatlar
hüquqi-siyasi sferanı da əhatə edir.
Ümumiyyətlə,
hüquqi nizamlama prosesi bəşər tarixində ilk
qanunların qəbul edilməsindən etibarən cəmiyyət
həyatının bütün sferalarında münasibətlərin
tənzimlənməsində, sivil xarakter almasında və tərəqqisində
əsas rolu oynamaqdadır. Bu prosesdə yer alan
qanunlar həm çox, həm də müxtəlifdir. Əlbəttə
ki, hüquqi nizamlamada yer alan sənədlər
arasında ən alisi dövlətin mahiyyətini
açıqlayan, qanunvericilik, icra və məhkəmə
orqanlarının funksiyalarını əks etdirən cəmiyyət,
şəxsiyyət və dövlət arasındakı
qarşılıqlı sivil münasibətləri müəyyən
edən Konstitusiyadır.
Elə buna görə də
Konstitusiya hər bir sivil ölkənin əsas qanunu kimi ən
ali hüquqi qüvvəyə malikdir. Bu ali sənəd dövlətin quruluşunun və
təməlinin prinsiplərini, cəmiyyətin siyasi,
hüquqi və iqtisadi əsaslarını təsbit etməklə
həm də vətəndaş hüquqlarını
özündə əks etdirir, ölkənin inkişaf
prioritetlərini müəyyən edir. Bu mənada həyatın
hər bir sahəsində dövlət siyasətinin ümumi
istiqamətlərini təsbit edən Konstitusiya
özünün ali hüquqi xüsusiyyətləri
ilə hər bir xalqın və dövlətin həyatında
xüsusi rola malikdir.
Konstitusiyaya zaman-zaman bəzi
əlavə və dəyişikliklərin edilməsi, onun
müasir tələblərə
uyğunlaşdırılması demokratik inkişaf yolunda olan
bütün dövlətlər üçün səciyyəvi
haldır.
Çünki normativ-hüquqi aktlardan, qanunlardan daha
üstün hüquqi qüvvəyə malik olan, cəmiyyətin
hüquq sisteminin əsasını təşkil edən
Konstitusiya xalqın və dövlətin inkişaf prioritetləri
ilə yanaşı, cəmiyyətin zamanla uzlaşan
inkişaf xüsusiyyətlərini, obyektiv sosial tələbata
çevrilən yenilikləri özündə əks etdirməli,
insan və vətəndaş hüquq və
azadlıqlarına daha etibarlı təminat mexanizmləri
formalaşdırmalıdır.
Azərbaycan da sivil və
demokratik dövlətlər qrupunun subyekti kimi inkişaf
prioritetlərindən irəli gələn
çağırışlara adekvat cavab verir. Hakimiyyətin yeganə mənbəyi
kimi xalqın tanınması, ölkənin
bütövlüyünün qorunması, insan hüquq və
azadlıqlarının dövlətin ali məqsədi
olaraq bəyan edilməsi kimi hüquqi dövlət və vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğuna imkan verən ideyaların Azərbaycan
Konstitusiyasının əsasında dayanması ölkəmizin
bu ali sənədinin son dərəcə mütərəqqi
olmasının vacib xüsusiyyətləridir. Əsas
Qanunumuz ənənəvi hüquqi dövlət
ideyalarını özündə ehtiva etməklə
yanaşı, bu ideyaların inkişaf meyillərini də nəzərə
alıb, onları özünəməxsus milli dəyərlər
və təsdiq olunmuş müasir yanaşmalarla zənginləşdirib.
Azərbaycan Konstitusiyasının hüquqi fəlsəfəsində
həm də başqa bir ali məqsəd -
insan və vətəndaş hüquqlarının və
azadlıqlarının təminatı məramı dayanır.
Bu islahata əsasən Azərbaycan
Konstitusiyasının 23 maddəsində dəyişiklik
edildi, eyni zamanda 6 maddə əlavə olundu. Bu dəyişiklik
və əlavələr əsasən insan hüquq və
azadlıqlarının qorunması mexanizminin təkmilləşdirilməsi,
siyasi idarəçilik təsisatlarının fəaliyyətinin
təkmilləşdirilməsi kimi məsələləri əhatə
edirdi. Xüsusilə qeyd etməliyik ki, 23
dəyişikliyin 16-sı, yəni dörddən
üçü insan hüquq və azadlıqlarının
qorunması mexanizminin təkmilləşdirilməsi ilə əlaqədardır.
Bu mənada ümumxalq səsverməsi Azərbaycan
dövlətinin və xalqımızın demokratiya yolu ilə
inamla irəliləməsinin növbəti sübutu oldu.
Referendumun nəticələri - yəni
seçicilərin 69,7 faizinin səsvermədə
iştirakı və mütləq əksəriyyətin əlavə
və dəyişikliklərə müsbət münasibət
bildirməsi isə Prezident İlham Əliyevə cəmiyyətimizdə
olan böyük inamın təsdiqi oldu. Başqa cür ifadə
etsək, Konstitusiyaya edilən dəyişiklikləri ölkə
vətəndaşlarının müsbət dəyərləndirməsi
növbəti dəfə
İlham Əliyevə
ümumxalq dəstəyinin nümayişinə çevrildi. Onu görə
bu, xalqımızın öz Prezidentinə və iqtidarına
etimadını bir daha müəyyənləşdirən
tarixi səsvermə idi.
Konstitusiyaya təklif olunan dəyişikliklərlə
bağlı keçirilən bu referendum bütün parametrləri
ilə Azərbaycanın siyasi tarixinə növbəti
demokratik, şəffaf, ədalətli və azad siyasi hadisə
kimi düşdü. Referendumun nəticələri Azərbaycan
xalqının və dövlətinin gələcək
inkişafı baxımından olduqca əhəmiyyətlidir.
Çünki ümumxalq səsverməsi ilə
Konstitusiyaya edilən əlavə və dəyişikliklər
nəticə etibarilə dövlət idarəçiliyinin
daha da təkmilləşməsinə, yeni modelə əsaslanan
inzibati institutların formalaşmasına, sosial-iqtisadi
inkişafın davamlığına, insan hüquq və
azadlıqlarının daha etibarlı təminatına
mühüm töhfədir.
Strateji yol xəritələri
Qeyd etdiyimiz kimi, ötən il ərzində iqtisadi islahatların dərinləşdirilməsi
ilə bağlı mühüm qərarlar qəbul edilib. Əsasən qeyri-neft məhsullarının
ixracının stimullaşdırılması, rəqabətqabiliyyətli
qeyri-neft məhsullarının istehsalı və
ixracının, ənənəvi və yeni bazarlara
çıxış imkanlarının artırılması,
bu sahədə əlverişli şəraitin daha da genişləndirilməsi
məqsədilə bir sıra vacib tədbirlərin həyata
keçirilməsi qarşıya vəzifə qoyulub.
Ölkədə həyata
keçirilən iqtisadi siyasətin və islahatların
davamlığını təmin etmək üçün
iqtisadiyyatın mövcud vəziyyətinin dərindən təhlili
və yeni iqtisadi inkişaf strategiyasının
hazırlanması məqsədilə Azərbaycan Prezidentinin
2016-cı il 16 mart tarixli sərəncamı ilə “Milli
iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə
strateji yol xəritəsinin başlıca istiqamətləri” təsdiq
edilib, habelə həmin istiqamətlərə müvafiq olaraq
inkişaf planlarının işlənilməsini təmin etmək
üçün müvafiq İşçi qrupu
yaradılıb. İşçi qrupu yerli və
xarici ekspertlərin, təcrübəli mütəxəssislərin,
məsləhətçi şirkətlərin və elmi təşkilatların
iştirakı ilə ölkədə fəaliyyət göstərən
beynəlxalq təşkilatlarla səmərəli əməkdaşlıq
şəraitində milli iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın on bir
əsas sektoru üzrə strateji yol xəritələrinin
layihələrini hazırlayıb. Strateji
yol xəritələri 2016-2020-ci illər üçün
iqtisadi inkişaf strategiyasını və tədbirlər
planını, 2025-ci ilədək olan dövr
üçün uzunmüddətli baxışı və
2025-ci ildən sonrakı dövrə hədəf
baxışı özündə ehtiva edir. Layihələr açıq müzakirəyə
verilib və yekun sənəd tərtib edilərkən
maraqlı tərəflərin, o cümlədən vətəndaş
cəmiyyəti təsisatlarının və vətəndaşların
çoxsaylı rəy və təklifləri nəzərə
alınıb.
Əlavə edək ki,
strateji yol xəritələrinin hazırlanmasında 400 nəfərə
qədər xarici və yerli ekspert birbaşa iştirak edib, 4
min nəfərlə 150-dək görüş keçirilib. Yerli və
xarici akademik dairələr, təhsil müəssisələri,
özəl sektor və vətəndaş cəmiyyətinin
nümayəndələri tərəfindən 1000-dən
çox yazılı təklif verilib. Strateji
yol xəritəsinin hazırlanmasında Nobel
mükafatçılarından başlamış, Azərbaycanın
sadə vətəndaşlarına qədər ən müxtəlif
insanlarla müzakirələr aparılıb. Hətta on-line qaydada təkliflər verilməsi
üçün də imkanlar yaradılıb. Aparılan inklüziv müzakirələr strateji yol
xəritəsinin həqiqətən də mükəmməl
bir sənəd olmasını təmin edib.
Dekabrın 6-da isə
Prezident İlham Əliyev “Milli iqtisadiyyat və
iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə strateji yol xəritələrinin
təsdiq edilməsi haqqında” fərman imzalayıb. Fərmanda deyilir: “Həyata
keçirilən məqsədyönlü tədbirlər nəticəsində
makroiqtisadi sabitlik qorunub saxlanılmış, qeyri-neft sahələrinin
və bütövlükdə regionların tarazlı
inkişafı sürətlənmiş, strateji valyuta
ehtiyatlarından səmərəli istifadə təmin
olunmuş, sahibkarlığa dövlət dəstəyi
gücləndirilmiş, əlverişli biznes və investisiya
mühiti formalaşmış, əhalinin sosial rifahı
davamlı olaraq yaxşılaşmışdır”.
Fərmanda həmçinin
qeyd olunur ki, bununla belə, son dövrlər istər regionda,
istərsə də qlobal iqtisadiyyatda gedən proseslər, neft
gəlirlərinin kəskin azalması, mürəkkəb
xarici iqtisadi mühit ölkənin makroiqtisadi və maliyyə
sabitliyinə öz təsirini göstərməkdədir. Buna görə də
dünyada cərəyan edən proseslərin
yaratdığı yeni çağırışlara
uyğunlaşmaq və mövcud qlobal iqtisadi böhranın
ölkəmizə təsirini minimuma endirmək məqsədilə
iqtisadi islahatların əsas strateji hədəflərinə
uyğun olaraq sistem xarakterli bir sıra tədbirlərin həyata
keçirilməsi, sosial-iqtisadi inkişafın cari, orta və
uzunmüddətli dövrləri arasında üzvi
bağlılıq və qarşılıqlı uzlaşma
yaradılması qarşıda duran əsas prioritet vəzifələrdəndir.
Beləliklə, Azərbaycan
Respublikasının milli iqtisadiyyat perspektivi üzrə, neft və
qaz sənayesinin (kimya məhsulları daxil olmaqla)
inkişafına, kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalına və emalına, kiçik və orta
sahibkarlıq səviyyəsində istehlak mallarının
istehsalına, habelə ağır sənaye və
maşınqayırmanın, ixtisaslaşmış turizm sənayesinin,
logistika və ticarətin, uyğun qiymətə mənzil təminatının,
peşə təhsili və təliminin, maliyyə xidmətlərinin,
telekommunikasiya və informasiya texnologiyalarının, kommunal
xidmətlərin inkişafına dair strateji yol xəritələri
təsdiq olunub. Bunların hər birində
strateji baxışa uyğun olaraq prioritetlər, tədbirlər
və indikatorlar müəyyənləşdirilib.
Strateji xəritələrin
hazırlanması zərurəti ölkəmizin yeni inkişaf
mərhələsinə qədəm qoyması ilə
bağlıdır. Bundan sonra hazırlanacaq dövlət
proqramlarının, inkişaf konsepsiyalarının,
strategiyaların, tədbirlər planlarının strateji yol xəritələrinə
uyğun olacaq. Göründüyü kimi,
Azərbaycan iqtisadiyyatında keyfiyyətcə yeni mərhələnin
əsası qoyulur. İndiyə qədər
qazanılmış nailiyyətlər imkan verir ki, Azərbaycan
öz qarşısına daha yüksək məqsədlər
qoysun və bu məqsədlərdən irəli gələn vəzifələri
müəyyənləşdirsin. Strateji
yol xəritələri isə qarşıdan gələn
dövrdə iqtisadiyyatın rəqabət qabiliyyətinin
yüksəldilməsinə və qeyri-neft ixracının
artımına səbəb olacaq. Ən əsası
qlobal çağırışlara cavab verərək
investisiyaların cəlbi, azad rəqabət mühiti, bazarlara
çıxış və insan kapitalının
inkişafı nəticəsində dünya iqtisadiyyatında
mövqelərimiz daha da güclənəcək, beləliklə,
Azərbaycan yüksək gəlirli ölkələr qrupuna
daxil olacaq.
Rəşad CƏFƏRLİ,
Azərbaycan.- 2017.- 7 yanvar.- S.1, 3.