İKT-nin inkişafı istiqamətində görülən
tədbirlər rəqəmsal transformasiya proseslərinin
reallaşmasını şərtləndirir
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyalarının cəmiyyətin və dövlətin davamlı inkişafında, yeni hədəflərə doğru irəliləməsində rolu mühümdür və İKT-nin inkişafında yeni, daha yüksək mərhələlərə keçid bu gün dünya üzrə dayanıqlı inkişafın təminində əsas hədəflərdən biridir. Davamlı və dayanıqlı inkişafa çatmaq, sənaye cəmiyyətindən informasiya cəmiyyətinə keçid, elektron xidmətlərin inkişafı kimi məsələlərə ölkəmizdə də mühüm əhəmiyyət verilir və bütün bu qeyd edilənlər ölkə rəhbərliyinin daim diqqət mərkəzindədir. Hazırda bu istiqamətdə ölkəmizdə də mühüm tədbirlər reallaşdırılır.
İnformasiya və kommunikasiya texnologiyaları sahəsinin davamlı inkişafı istiqamətində son illər ərzində cənab Prezident İlham Əliyev tərəfindən qəbul edilmiş bir çox dövlət proqramları ( “Azərbaycan Respublikasında informasiya cəmiyyətinin inkişafına dair Milli Strategiyanın həyata keçirilməsi üzrə 2016-2020-ci illər üçün Dövlət Proqramı”, “Azərbaycan Respublikasında telekommunikasiya və informasiya texnologiyalarının inkişafına dair Strateji Yol Xəritəsi”, “Azərbaycan 2020: gələcəyə baxış” İnkişaf Konsepsiyası və s.) və digər normativ hüquqi aktlar bu sahənin dayanıqlı inkişafında müstəsna rol oynayır və rəqəmsal transformasiya proseslərinin sürətli bir şəkildə reallaşmasını şərtləndirir.
Hazırda müasir tendensiyalara cavab vermək iqtidarında olan texnoloji sistemin qurulması, rəqəmsal transformasiyanın tam sürətlə həyata keçirilməsi heç də asan deyil. Bu, həm müvafiq texnologiyaların tətbiqini, həm də sərmayə yatırımını tələb edir. Həmçinin mühüm məqamlardan biri də ilk növbədə texnoloji təməlin - sabit infrastruktur şəbəkəsinin (fixedinfrastrukturenetwork) bazanın olmasıdır. Belə bir təməl olmadan texnoloji inkişaf mümkün deyil. Müxtəlif inkişaf etmiş ölkələrdə müşahidə olunan texnoloji inkişafın da əsasında məhz sağlam və keyfiyyətli baza dayanır. Digər məqamlardan biri də texnoloji təməlin, yəni bazanın müasir standartlara cavab vermək imkanına malik olması, düzgün qurulması və onun üzərində innovativ texnoloji platformaların yüksəldilməsidir.
Hazırda dünya miqyasında istər mobil biznes, Fixed Broadband Business (sabit genişzolaqlı biznes), istərsə də MFS (Mobile Financial Services - mobil maliyyə xidmətləri), FinTech (Maliyyə texnologiyaları) və ya IoT kimi platformalar üzrə sistemlər sabit texnoloji baza və infrastruktur olmadan çalışa bilməz. Məsələn, keyfiyyətli İPTV və ya OTT xidməti üçün sürətli internet və proqram təminatı, MFS üçün mobil telefon üzərindən maliyyə ödəmələrinə imkan verən infrastruktur və hüquqi nizamlama mexanizmlərinin olması vacibdir. Həmçinin də FMC (Fixed Mobile Convergence - sabit mobil konvergensiya) sisteminin işləməsi üçün sabit xətt biznesi ilə mobil biznesin konvergensiyası - yəni fəaliyyət nöqtələrinin birləşməsi istiqamətində tam bir infrastruktur olmalıdır. Əks halda bu, biznes üçün böyük itkilərə gətirib çıxara bilər. Eləcə də M2M (Maşınlararası əlaqə - MachinetoMachine), BigData kimi texnoloji istiqamətlərdə də bu amil mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Bu gün mobil operatorların güclü sabit infrastruktur şəbəkənin üzərindən sürətli xidmətlər təqdim etməsi günün tələbidir. Hazırda bütün dünya üzrə mobil operatorlar özlərinin yeni inkişaf mərhələsinə qədəm qoyur, gələcək biznesin artıq səsli rabitə deyil, data xidmətləri və məzmun (kontent) əsasında inkişaf edəcəyini yaxşı anlayırlar. Mobil və sabit xətt biznesinin konvergensiyası şəraitində dünya üzrə telekommunikasiya operatorları tərəfindən təqdim edilən “triple play” (3 xidmət - mobil rabitə, televiziya, internet xidməti) və ya “quadruple play” (4 xidmət - mobil rabitə, televiziya, sabit (fix) xətt telefon xidməti və internet) xidmətlərinin sürətli və qüsursuz şəkildə çalışması üçün də ilk növbədə sabit bazanın güclü və dayanıqlı olması lazımdır.
5G şəbəkəsi 2025-ci ilə qədər
dünya əhalisinin 1/3 hissəsini əhatə edəcək
Hazırda
dünya miqyasında yeni inkişaf istiqaməti olan 5G
texnologiyasının tətbiqi ilə bağlı da mobil
operatorların ilk növbədə bu sistemə hazır
olması, sabit (fixed) şəbəkəni düzgün şəkildə
qurması lazımdır ki, bu da yeni sərmayə yatırımı
və əməliyyat xərclərini qaçılmaz
edir. Qarşıdakı dövrdə mobil
operatorların 4G sistemindən 4.5G Pro sisteminə, daha sonra isə
5G sisteminə keçidi ilə bağlı sabit infrastruktur
daha da güclənməli, innovativ texnoloji istiqamətlərdə
həm dövlət, həm də özəl sektorun sərmayə
yatırımı ilə bağlı işlər aparılmalıdır.
Bu gün dünya miqyasında 5G texnologiyası test rejimindədir
və yaxın müddətdə bu sistemin tətbiqi
planlaşdırılır. Mobil operatorlar bu texnologiyanın onlara
yeni imkanlar açacağını dərk edirlər. Onlar həm də
bunun tətbiqi üçün sabit infrastruktura olan
yatırımlarının da həcminin artacağını
anlayırlar. Eyni zamanda operatorlar istifadəçilərin
artan tələbləri fonunda mövcud 4G sistemini də təkmilləşdirirlər.
Mobil Operatorların Assosiasiyası olan GSMA təşkilatının
“Mobil İqtisadiyyat 2017” adlı hesabatına əsasən, 5G
istiqamətində bir çox ölkələr tezliklə
kommersiya buraxılışını həyata keçirəcəklər.
Belə ki, Cənubi Koreyanın KT (Korea Telekom)
korporasiyası 5G kommersiya buraxılışını 2019-cu
ildə reallaşdıracaq. Yaponiyanın
“NTT DoCoMo” şirkəti bu xidməti 2020-ci ildə istifadəyə
verəcək. Çin Xalq
Respublikasının “China Mobile” şirkəti 10 min 5G
stansiyasını 2020-ci ilə qurmağı
planlaşdırır. Avropa ölkələrində
ən azı bir şəhərdə 2020-ci ildə bu xidmətin
istifadəsi planlaşdırılır. Yaxın
Şərqdə isə “Etisalat” şirkəti Birləşmiş
Ərəb Əmirliklərində (BƏƏ) “Expo 2020”
üçün ümummilli miqyasda 5G-ni buraxmağı nəzərdə
tutur. Təşkilatın hesabatına əsasən,
5G şəbəkəsi 2025-ci ilə qədər dünya əhalisinin
1/3 hissəsini əhatə edəcək.
“Deloitte” şirkəti də
2023-cü ilə qədər 5G sisteminin bir çox inkişaf
etmiş bazarlarda tətbiqini qeyd edir. Şirkət
“Texnologiya, Media və Telekommunikasiya proqnozları 2018” adlı
hesabatında bildirir ki, 5G daha yüksək sürət və
qoşulma imkanları təklif edəcək.
Ümumilikdə beynəlxalq
təşkilatlar operatorların gələcəkdə
infrastruktur xərclərinin artacağını qeyd edirlər. IDC
(International Data Corporation - Beynəlxalq Data Korporasiyası) təşkilatının
proqnozlarına görə, 2021-ci ilə qədər bulud xidmətlərə
və infrastruktura, avadanlıq, proqram təminatı və
bulud hesablamaları üçün dünya üzrə xərclər
ikiqat artacaq və 530 milyard dollara çatacaq.
Yerli şirkətlər
düzgün texnoloji bazanın qurulmasına xüsusi diqqət
yetirməlidirlər
Qeyd olunan məsələlər
bu gün Azərbaycan üçün də aktuallıq kəsb
edir. Hazırda ölkəmizdə İKT sahəsində
yeni istiqamətlər formalaşmaqdadır. 10 il öncə reallaşması çətin
görünən texnoloji layihələr bu gün uğurla
icra olunur. Dövlət tərəfindən
İKT sahəsinin inkişafına mühüm diqqətin
yetirilməsi, bu sahənin dayanıqlı inkişafı
üçün ölkə Prezidenti tərəfindən
müvafiq sərəncam və fərmanların imzalanması
bunun bariz nümunəsidir. Həmçinin son dövrlər
ərzində müasir standartlara cavab verə bilən Data mərkəzlərin
təsis edilməsi, operatorlar tərəfindən mobil maliyyə
texnologiyaları istiqamətində ilk addımların
atılması, internetə qoşulan əşyaların
sayının gündən-günə artması və beləliklə
də IoT (Əşyaların interneti - Internet of Things) və
M2M istiqamətlərinin inkişafı da bunu göstərir. Qeyd etmək lazımdır ki, bir müddətdən
sonra ölkəmizdə mobil maliyyə xidmətlərinin
inkişafında yeni mərhələ açılacaq. Mobil operatorlar artıq səs, əlavə dəyər
yaradan xidmətlər, internet rabitəsi ilə yanaşı
mobil ödəmələr bazarına daxil olacaqlar. Bu, rəqəmsal ödənişlər sistemində
yeni imkanlar yaradacaq ki, bunun üçün də müasir
standartlara cavab verən texnologiyaların tətbiqi, sabit
texnoloji bazanın qurulması və ya yenilənməsi indidən
aktuallıq kəsb edir.
Hazırda ölkəmizin telekom sahəsinin
iştirakçıları olan özəl sektorun nümayəndələri
də innovativ texnologiyaların tətbiqi üçün
texnoloji təməlin inkişafı məsələsinə
xüsusi diqqət yetirməli, bu sabit bazanın
inkişafı və yenilənməsinə sərmayə
yatırmalıdırlar, çünki bir qayda olaraq məhz
keyfiyyətli və sağlam sabit texnoloji baza gələcəkdə
əlavə xərclərin çəkilməsinin
qarşısını əhəmiyyətli şəkildə
alır. Eyni zamanda müxtəlif şirkətlərin
- telekommunikasiya operatorlarının təşəbbüslərlə
çıxış etməsi, yeni texnoloji istiqamətlərə
sərmayə yatırması İKT sektorunun dayanıqlı
inkişafını da təmin edər və informasiya cəmiyyətinə
keçid prosesini daha da sürətləndirər.
İndiki şəraitdə mobil
cihazlar üzərindən əməliyyatların
sayının artması, mobil telefonun artıq şəxsiyyətin
identifikasiyası vasitəsinə çevrilməsi, elektron
xidmətlərdə istifadəsi hər ötən gün
texnoloji transformasiyanı, elektron hökumətin
inkişafı və yeni istiqamət olan mobil hökumət
konsepsiyasının daha da aktuallaşmasını şərtləndirir
ki, bu da məhz sağlam baza üzərində uğurla həyata
keçirilə bilər. Yeri gəlmişkən onu da bildirək
ki, rəqəmsal ödənişlərin genişləndirilməsi,
mobil hökumətə keçid məsələsi Prezident
İlham Əliyev tərəfindən 2016-cı il 6 dekabr
tarixli fərmanla təsdiq edilmiş “Azərbaycan
Respublikasında telekommunikasiya və informasiya texnologiyalarının
inkişafına dair Strateji Yol Xəritəsi”ndə də qeyd
olunur. Burada “Elektron hökumət”in növbəti
inkişaf mərhələsi olan “mobil hökumət” (mGov)
konsepsiyasının hazırlanması məsələsi əks
olunur. Ümumilikdə Strateji Yol Xəritəsində
qeyd olunur ki, informasiya və kommunikasiya sektoru üzrə
2025-ci ildən sonrakı dövr üçün hədəf
baxış uzunmüddətli perspektivdə İKT sahəsində
regionda lider ölkəyə çevrilmək, güclü
potensialı olan İKT sənayesi, cəmiyyətin artan tələbatını
təmin edən telekommunikasiya infrastrukturu yaratmaq, sabit və
mobil genişzolaqlı şəbəkə vasitələrinin
əhatə dairəsini 95 faizə çatdırmaq, təhsil
sistemində texnologiyayönümlü strukturlaşmanın, o
cümlədən rəqəmsal iqtisadiyyatın daha da
inkişafına şərait yaratmaq, ölkədə bank,
maliyyə, təhsil, tibb və s. sosial sahələrdə
artıma təkan vermək və elektron xidmətlərin daha
geniş tətbiqinə nail olmaqdır.
Həmçinin qəbul
olunan ən müxtəlif sənədlərdə elektron
hökumətin inkişafı, vətəndaşlara şəffaf,
operativ və resurslara qənaət etməklə xidmətlərin
göstərilməsi üçün dövlət xidmətlərinin
tam elektronlaşdırılması və rəqəmsal
hökumətə keçid prosesinin sürətləndirilməsi
zəruriliyi də hər zaman qeyd olunur. Elə Prezident İlham
Əliyev tərəfindən 14 mart 2018-ci il tarixində qəbul
edilmiş “Elektron hökumətin inkişafı və rəqəmsal
hökumətə keçid ilə bağlı tədbirlər
haqqında” fərmanda da bu məsələlərə
toxunulub və fərmanla idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsi,
dövlət nəzarətinin gücləndirilməsi və
görülən işlərin səmərəliliyinin
artırılmasını təmin etmək məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət
Agentliyinin tabeliyində “Elektron Hökumətin
İnkişafı Mərkəzi” publik hüquqi şəxs
yaradılıb. Fərmana əsasən, Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət
Agentliyi “Rəqəmsal hökumətə keçid üzrə
Fəaliyyət Planı”nın layihəsini
hazırlayıb Azərbaycan Respublikasının Prezidentinə
təqdim etməlidir.
Göründüyü kimi, ölkəmizdə
elektron hökumətin inkişafı, rəqəmsal hökumətə
keçid, texnoloji transformasiya, informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının ölkə iqtisadiyyatında
payının artırılması ilə bağlı ölkə
rəhbərliyi tərəfindən kompleks tədbirlər həyata
keçirilir ki, bütün bu tədbirlər ölkəmizin
dünya miqyasında öncül yerə çıxmasına
və innovasiyaların cəmiyyətin ən müxtəlif
sahələrində tətbiqinə, biliklərə əsaslanan
bir iqtisadiyyatın qurulmasına, eləcə də müasir və
gələcək çağırışlara adekvat cavab
verməyə imkan yaradacaq.
Fuad ALLAHVERDIYEV,
“AzerTelecom” MMC-nin
Baş icraçı direktoru
Azərbaycan.- 2018.- 18 aprel.- S.6.