60 il “Uzaq sahillər”də...
“Neft və milyonlar
səltənətində”n başlayan yol
120 illik tarixi yol keçən Azərbaycan kinosu cəmiyyətimizin inkişafında böyük rol oynayıb. Bu dövr ərzində kino salnaməmizə xalqımızın qəhrəmanlığının, milli düşüncəsinin əks olunduğu bir-birindən qiymətli filmlər yazılıb. Azərbaycan kinosunun keçdiyi tarixi yola nəzər salsaq, bunun keşməkeşli olduğunu görərik.
Ulu öndər Heydər Əliyevin 18 dekabr 2000-ci il tarixli sərəncamı ilə hər il avqust ayının 2-də Azərbaycan Kinosu Günü qeyd edilir. 120 yaşlı milli kinomuzun ötən dövrlər ərzində bir çox uğurlara nail olması ürəkaçandır. 1898-ci ildə Bakıda lentə alınan “Bibiheybətdə neft fontanı” xronikaları Azərbaycanda kino sənətinin əsasını qoyub. 1900-cü ildə Parisdə keçirilən Ümumdünya Kino Sərgisində nümayiş etdirilən həmin filmdə, eləcə də sonralar ekranlaşdırılmış əsərlərin ayrı-ayrı epizodlarında böyük sənətkarlıq nümunəsi yaradan səhnə və ekran fədailərinin adları dillərdə əzbərə çevrilib. “Neft və milyonlar səltənətində”, “Mavi dənizin sahillərində”, “Kəndlilər”, “Arşın mal alan”, “O olmasın, bu olsun”, “Uzaq sahillərdə”, “Şərikli çörək”, “Uşaqlığın son gecəsi”, “Gün keçdi”, “Bir cənub şəhərində”, “İstintaq”, “Babək”, “Dənizi fəth edənlər”, “Xəzər neftçiləri haqqında dastan” adlı filmlər xalqımızın yaddaşında özünə yer tapmaqla yanaşı, dünya kinosevərlərinin unutmadığı ekran əsərləri sırasında da yer tutub. Həmin kinofilmlər keçmiş SSRİ məkanında, həmçinin Avropada, Yaxın və Uzaq Şərqdə maraqla qarşılanaraq müxtəlif beynəlxalq kinofestivalların mükafatına layiq görülüb, kinematoqrafiyanın inkişafında mühüm əhəmiyyət daşıyıblar.
Mixaylo, Anjelika, Veselin...
Azərbaycan filmlərinin xronologiyasına nəzər salsaq, onların çoxunun milli sənət incilərimizdən olduğunu söyləyə bilərik. Azərbaycan milli kinosunun tarixində 60 illik yol gələn bir ekran əsərimiz də var: “Uzaq sahillər”dən soraq verir. Haqqında söhbət açacağımız “Uzaq sahillərdə” filmi də Azərbaycan kinosunun dəyərli örnəklərindəndir. Bu il filmin ekranlara çıxmasının 60 ili tamam olur. 2018-ci il həm də filmlə bağlı digər yubileylərlə əlamətdardır. Belə ki, filmin əsas baş obrazı - Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Mehdi Hüseynzadənin, görkəmli yazıçı-dramaturq, ekran əsərinin ssenari müəlliflərindən İmran Qasımovun və bu ekran əsərinin bəstəkarı Qara Qarayevin 100 illik, Azərbaycan kinosunun isə 120 illik yubileyləri qeyd olunur.
Ötən əsrin əllinci illərinin əvvəllərində sevilə-sevilə oxunan məşhur yazıçılarımızdan olan İmran Qasımovla Həsən Seyidbəylinin birgə qələmə aldıqları “Uzaq sahillərdə” əsərinin nəşri hər iki qələm sahibinin yaradıcılığına marağı daha da artırdı. Əsər qısa vaxt ərzində geniş oxucu kütləsinin dərin rəğbətini qazandı. Hətta məktəbyaşlı oxucular özlərini Mixayloya, Anjelikaya, Veselinə bənzətməyə başladılar. Kinodan ayrı-ayrı epizodları əzbərdən söyləyən uşaqların gələcəyin məşhur aktyoru olacağına kimsədə şübhə qalmırdı. Əsər əldən-ələ gəzir və xalqımızın qəhrəman oğlu Mehdi Hüseynzadənin İkinci Dünya müharibəsində əfsanəvi igidlikləri barədə oxuculara geniş məlumat verirdi.
Bəlkə də əsərin populyarlığı onun filmə çevrilməsinin əsas səbəbi idi. Görkəmli kinorejissor Tofiq Tağızadənin quruluşu, H.Seyidbəylinin İ.Qasımovla birgə yazdığı ssenari əsasında 1958-ci ildə lentə alınan “Uzaq sahillərdə” Azərbaycan kinosunda əsl sənət hadisəsinə çevrildi. Gəncləri qəhrəmanlığa, vətəni sevməyə çağıran bu ekran əsəri 1959-cu ildə Ukraynanın paytaxtında keçirilən ümumittifaq kino festivalında diploma, filmin bəstəkarı Qara Qarayev isə yüksək mükafata layiq görüldü.
Qardaşa məhəbbətin ifadəsi
Əməkdar incəsənət xadimi, kino tədqiqatçısı Aydın Kazımzadənin “Kino və zaman” kitabında film haqqında maraqlı faktlar az deyil. Həmin kitabda oxucunun daha çox diqqətini çəkən Mehdinin bacısı Bikə Əlizadənin fikirlərini həyəcansız oxumaq mümkün deyil: “Filmə baxarkən qardaşımın uzaq ellərdə çəkdiyi əziyyəti, od-alov içində necə vuruşduğunu görürəm. Şirin söhbəti və mehriban gülüşü ilə evimizi bəzəyən qardaşımı sanki heç ölməmiş kimi gördüm. Az qala onu yenə bağrıma basıb öpəcək, evimizə aparacaqdım”.
Filmin rejissoru Tofiq Tağızadənin xatirələri isə bu ekran əsərinin necə hasilə gəlməsi anlarını xatırladır: “Biz hələ filmin ssenarisinə hazırlaşdığımız zaman hiss etmişdik ki, onu ərsəyə gətirmək həm çətin, həm də şərəflidir. Filmdəki əsas hadisələrin baş verdiyi yerləri, xarici ölkələrin şəhər və kəndlərini əks etdirmək lazım idi. Həmin ölkələrin təbiətini, xalqın adət-ənənələrini öyrənmək çəkilişlər üçün müəyyən çətinliklər yaradırdı. Rolların düzgün bölünməsi, aktyorların seçimi də əsas məsələlərdən idi. Filmin qəhrəmanı bir neçə qiyafədə - fransız rəssamı, alman zabiti, sadə partizan və başqa qiyafələrdə çəkilməli idi. Bu mürəkkəb obrazı yarada biləcək sənətkarı isə Moskvadakı Dram və Komediya Teatrının aktyoru Nodar Şaşıqoğlunun şəxsində gördük”.
Filmin çəkilişlərinin bir
hissəsi Ağsu rayonunda aparılıb. Alman faşistlərinin
ərzaq daşıdığı
səhnədə maşınların
partladılaraq yolun kəsilməsi səhnəsi
məşhur Ağsu aşırımının dolaylarında
lentə alınıb.
Əfsanəvi qəhrəmanın
son döyüşü və
həlak olduğu səhnənin çəkildiyi
Kövlüc kəndindəki
ev isə
bu gün də məşhurdur və ziyarət edilməkdədir. Bir aydan artıq orada çəkilişi davam edən filmin kütləvi səhnələrində yer
alan kəndin
yaşlı nəslindən
qalanlar yaradıcı
heyəti bu gün də dərin hörmətlə
yad edirlər...
Mehdi olmaq istəyi və 28 milyon tamaşaçı sevgisi
Azərbaycanın xalq artisti Nodar
Şaşıqoğlu Mehdi-Mixaylo
obrazını yaradanda
31 yaşı olub. O vaxtadək
“Mosfilm”də, Kiyev kinostudiyasında filmlərə
çəkilsə də,
bu, onun Azərbaycan kinosunda ilk işi idi. Mixaylo obrazı
aktyora böyük şöhrət gətirdi.
Film prokata çıxdığı
zaman 28 milyona yaxın tamaşaçı
tərəfindən izlənmişdi.
Bundan sonra aktyor sanki əsl
Mehdiyə çevrilir
- Nodar Şaşıqoğlu
“Uzaq sahillərdə”nin ona gətirdiyi
uğurla birgə Bakıya həmişəlik
bağlanır.
Aktyorun filmlə
bağlı xatirələrindən:
“Mehdinin obrazı mənimlə eyniləşmişdi.
Hamı əmin idi ki,
biz eyni xasiyyətli insanlarıq. Amma mən Mehdi ola bilməzdim.
Düzdür, mən haradasa
mövcud şəraitdə
özümü oynayırdım.
Filmin premyerası “Nizami” kinoteatrında keçirildi.
“Vətən”də göstəriləndə bilet
almaq istəyənlərin
növbəsi “Azneft”dən
başlayırdı. Kinoteatra yaxın
durmaq mümkün deyildi. Biz o filmlə
Daşkəndə festivala
getdik. Film göstəriləndən sonra
insanlar üstümə
tökülüşdü. Tez məni maşında gizlətdilər. Kütlə
sakitləşmədi, maşını
qaldırıb apardı...”
Maraqlıdır, bəs filmin əsas qəhrəmanı
olan Mehdi Hüseynzadə kimdir? Aktyor nədənsə Mehdi obrazını, onun qəhrəmanlığını həmişə fərqli
hiss etdiyini söyləyirdi:
“İkinci sinfin “Ana dili” dərsliyində Mehdi Hüseynzadəyə
həsr edilən hekayədəki sətirləri
isə bu gün də unutmamışam: “İstəyirəm
Mehdi kimi qəhrəmana bənzəyim...”
Milli filmlərin
çəkilişinə əcnəbi
aktyorlar cəlb edilirdi
Azərbaycan tamaşaçılarının uzun illərdir sevə-sevə baxdığı
bir sıra milli filmlərin əsas obrazlarını əcnəbi aktyor və aktrisalar canlandırıblar. Hətta bəzilərimiz onları
filmdəki qəhrəmanların
adı ilə tanıyırıq, əslində
isə kim
olmalarından xəbərsizik.
Bəlkə də onları azərbaycanlı
hesab edənlər az deyil.
“Uzaq sahillərdə”
də tanıdığımız
və yadda qalan obrazlardan biri də aktrisa
Aqniya Yelikoyevanın canlandırdığı Anjelika
obrazıdır.
Milliyyətcə osetin olan, Anjelika obrazını məharətlə
canlandıran Aqniya Yelikoyeva 1929-cu il
noyabrın 6-da anadan olub. 1951-ci ildə Ostrovski adına
Leninqrad (indi Sankt-Preterburq) Teatr İnstitutunu bitirib. Leninqradda Lensovet teatrında müxtəlif rollarda oynayıb.
Aqniya Yelikoyeva,
yaxud Aqnyuşa (onu yaxın dostları belə çağırırdılar) gözəl qadın, maraqlı aktrisa, həddindən çox ciddi insan olub.
Bu barədə onun haqqında xəsisliklə verilən
qısa məlumatlarda
bildirilir. SSRİ dağılan ərəfədə,
daha doğrusu, ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəllərində
o, Sovet İttifaqını
həmişəlik tərk
edərək ABŞ-a köçüb.
Aqniya Yelikoyevanın “Uzaq sahillərdə” filmində
canlandırdığı Anjelika
rolunu azərbaycanlı
aktrisa Hökümə
Qurbanova səsləndirib.
Bir ailədən
üç nəfər
“Uzaq sahillərdə” filminin çəkilişləri zamanı
texniki heyətdə çalışan Şahin
Qalabəylinin o günlərdən
maraqlı təəssüratı
var. O, 1942-ci ildə Bakıda
dünyaya gəlib. Orta məktəbin
axırıncı siniflərində
yaxşı oxumadığı
üçün anası
onu kinostudiyada texniki işlə məşğul olmağa
məcbur edir. Lakin o, sonradan Moskva Ümumittifaq Dövlət
Kino İnstitutunu bitirir.
1958-ci ildən kinostudiyada
çalışdığını deyir: “Uzaq sahillərdə”
filmində əvvəl
işıqçı, sonra
mikrofonçu oldum. Bu, Tofiq Tağızadənin
ikinci filmi idi. Buna qədər
“Görüş” filmini
ekranlaşdırmışdı. Mən onunla 3 filmdə işləmişəm. “Uzaq sahillərdə” filminin çəkilişləri
vaxtı sakinlər də fəallıq göstərirdilər. Onlar
üçün hər
şey möcüzə
idi - alman hərbi geyimləri, əsgərlər, aktyorlar...”
Maraqlı bir məqam da filmdə bir ailədən üç nəfərin rol almasıdır. Veselin obrazını
yaradan aktyor Yuri Boqolyubovun ata-anası da filmdə çəkilib. Filmdə
camaatın partizanlara yemək apardığı
epizodda Veselinin atasına (Nikolay Boqolyubov) deyirlər ki, “get denən Mixaylonu təhvil versinlər, yoxsa güllələyəcəyik”. Orada çiynində səhənglə
güllələnən qadın
da aktyorun anasıdır.
Mehdi Hüseynzadə
ilə eyni partizan dəstəsində
vuruşan Cavad Həkimli də Azərbaycan kinosunun inciləri sırasında
özünə yer alan “Uzaq
sahillərdə” rol alıb. Filmin quruluşçu rəssamı Cəbrayıl
Əzimov, Kamil Nəcəfzadə, bəstəkarı
Qara Qarayev, dirijoru Niyazidir. Görkəmli kino xadimi Rasim Ocaqov bu
filmdə ikinci rejissor kimi çalışıb.
60 yaşlı
“Uzaq sahillərdə”
filmi o qədər keyfiyyətli, maraqlı çəkilib ki, tamaşaçıları hər
zaman ekrana yaxın əyləşməyə
vadar edir. Bu yaxınlıq, bitməyən
bağlılıq filmin
gələcək nəsillər
tərəfindən də
seviləcəyinin bir
göstəricisidir.
Azərbaycan kino salnaməsində belə uzunömürlüləri az deyil. Lakin milli kinomuzun dəyərli xəzinəsindən
telekanalların kifayət
qədər istifadə
etməməsi təəssüf
doğurur. Onlar unudurlar
ki, reklam xarakterli şouların ömrü həmin verilişlərin ekranlarda
göründüyü qədərdir.
Lakin mənəvi xəzinəmizin
sərvətlərindən olan milli kinolarımızda
klassika ilə müasirlik elə sintezləşdirilib ki, onları həm zaman, həm də onun ictimai-siyasi
burulğanları ekranlardan
və zövqlərdən
uzaq sala bilməyib və bundan sonra da
bilməyəcəkdir.
Məhəmməd NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.- 2018.- 3 avqust.- S.5.