Xəzərin hüquqi statusu: Aktau
sammitinin tarixi və geosiyasi özəllikləri
Uzun illərin gərgin müzakirələrindən sonra beş Xəzəryanı ölkə Qazaxıstanın Aktau şəhərində Xəzərin hüquqi statusunun müəyyən edilməsi ilə bağlı çox mühüm sənəd imzaladılar.
Bu hadisəyə bir sıra dövlət
başçıları tarixi qiymət verdilər. Mütəxəssislər
və kütləvi informasiya vasitələri də baş verənlərə
böyük maraq göstərdilər. Qərb mətbuatı əldə
edilən razılıqları daha çox "siyasi
mövqe"dən dəyərləndirməyə
çalışır. ABŞ, Böyük Britaniya, Almaniya,
Fransa və başqa ölkələrin bəzi nəşrləri
Xəzərin hüquqi statusunun müəyyənləşməsini
Rusiyanın böyük qələbəsi kimi təqdim etməyə
cəhd göstərirlər. "The Guardian", "Le Monde",
"The New York Times" və başqa nəşrlərdə
imzalanan Konvensiyanın Moskvaya verə biləcəyi geosiyasi
dividendlərdən bəhs edilir. Ancaq, bizcə, hadisə
daha geniş kontekstdə əhəmiyyət kəsb edir.
Onu hansısa bir region dövlətinin uğuru
kimi təqdim etmək reallığa uyğun deyil. Bu məqamı nəzərə alaraq Aktau sammitinin
geosiyasi, mədəni, ekoloji, iqtisadi və energetik əhəmiyyəti
üzərində geniş dayanmağa ehtiyac
görürük.
İmzalanan
səkkiz sənəd: gərgin işin yekunları
Nəhayət, uzun illərdir dünyanı narahat edən
bir problem də aradan qaldırıldı. "Xəzər
beşliyi" dövlətlərinin başçıları
Qazaxıstanın Aktau şəhərində V Zirvə
toplantısında mühüm sənədlər
imzaladılar. Bu hadisəyə geniş
reaksiya verilməsi tam gözlənilən idi.
Çünki Xəzərin hüquqi statusunun qeyri-müəyyən
qalması iqtisadi, enerji, siyasi, hərbi, ekoloji və geosiyasi
risklər yaradırdı ki, bu da istənilən an regionda gərginliyə yol aça bilərdi.
Hətta bir neçə dəfə hövzə
ölkələri arasında münasibətlər Xəzərin
hüquqi statusunun müəyyən edilməməsi
ucbatından gərginləşmişdi.
Etiraf edək ki, münasibətlərdəki gərginlik
Azərbaycan rəhbərliyinin təmkinli və qətiyyətli
mövqeyi sayəsində hərbi münaqişəyə
çevrilmədi. Həmin hadisələr artıq geridə
qalıb və üzərlərində dayanmağa ehtiyac
yoxdur. Lakin Xəzərin statusunun müəyyən
edilməməsinin hansı təhlükəli nəticələr
verə biləcəyi faktını da unutmaq olmaz. Hazırkı mərhələdə həm də
ona görə ki, supergüclərin müxtəlif regionlarda
nüfuz uğrunda mübarizəsi çox intensiv xarakter
alıb.
Konkret desək, ABŞ, Rusiya və Çin hazırda
beynəlxalq miqyasda çox fəal addımlar atırlar. Xəzərin strateji bir məkan
olduğunu nəzərə alsaq, burada hər an böyük təsirləri
olan qarşıdurmanın meydana gəlmə ehtimalının
az olmadığı qənaətinə gəlmək
mümkündür. Bu səbəblərdən
Aktau sammitini siyasi liderlər haqlı olaraq "tarixi hadisə"
kimi qiymətləndirirlər. Ekspertlər
və KİV orqanları da onu geniş şərh edir, analizlər
aparır və proqnozlar verirlər. Beləliklə,
avqustun 12-də Aktauda hansı tarixi hadisə baş verdi?
Öncə
vurğulayaq ki, Aktau sammitindən bir gün əvvəl
Prezident Nursultan Nazarbayev "tarixi sənədlərin
imzalanacağı"nın anonsunu
vermişdi. Qazaxıstanın Xəzər sahillərindəki
füsunkar görkəmli şəhərinə Rusiya,
İran, Azərbaycan, Qazaxıstan və Türkmənistan
Prezidentləri toplaşmışdılar. Onlar keçən
əsrdən bu yana davam edən müzakirələrin
nəticələrini təsdiqləyən sənədlər
imzalamalı idilər.
Prezidentlər
sammitdə səkkiz sənəd – "Xəzər dənizinin
hüquqi statusu haqqında Konvensiya", "Beşinci Xəzər
sammitinin Kommünikesi", "Xəzər dənizində
terrorizmlə mübarizədə əməkdaşlıq
haqqında Protokol" və daha beş sənədi
imzaladılar. Həmin sənədlərdə
mütəşəkkil cinayətkarlıqla mübarizədə
əməkdaşlıq, iqtisadi-ticari əməkdaşlıq,
nəqliyyat sahəsində əməkdaşlıq,
münaqişələrin aradan qaldırılması, sərhəd
qurumlarının əməkdaşlığı kimi məsələlər
ifadə edilib.
Ekspertlər
Xəzər Konvensiyası ilə yanaşı sammitin yekununda
qəbul edilən "Beşinci Xəzər sammitinin
Kommünikesi"nin əhəmiyyətini
də vurğulayırlar (bax: Коммюнике Пятого каспийского саммита / Kremlin.ru, 12 avqust 2018). Kommünikedə
qeyd olunur ki, Xəzərlə bağlı keçirilən
sammitlərdə – 2002-ci il Aşqabad,
2007-ci il Tehran, 2010-cu il Bakı və 2014-cü il Həştərxan
tədbirlərində bugünkü sammitə qədər
mürəkkəb yol keçilib. 12 avqust Aktau sammitinin
başlıca yekunu isə beş ölkə
liderinin baza beynəlxalq müqaviləni – Xəzərin
hüquqi statusu haqqında beynəlxalq Konvensiyanı
imzalaması oldu. Bu sənəd konsensus və bütün tərəflərin
qarşılıqlı maraqlarının nəzərə
alınması əsasında ərsəyə gəlib (bax: əvvəlki
mənbəyə).
Kommünikedə ayrıca vurğulanır ki, bu sənəd
Xəzərin müasir tələblərə cavab verən və
sahilyanı dövlətlərin hərtərəfli
qarşılıqlı əlaqələrinin bundan sonra da
intensivləşməsinə imkan yaradan hüquqi rejimini
müəyyənləşdirir. Bununla yanaşı,
ekspertlər vurğulayırlar ki, tərəflər
arasında olan fikir ayrılıqları tədricən ciddi
diplomatik təşəbbüslər sayəsində aradan
qaldırılıb. Lakin onların
hamısı Aktau sammitində də öz həllini
tapmayıb.
Əldə olunan razılıqların səmərəli
yerinə yetirilməsi üçün Prezidentlər
xüsusi beştərəfli məsləhətləşmə
mexanizmlərinin işlənib hazırlanması barədə
razılığa gəliblər. Sənəddə qeyd
olunur ki, Xəzəryanı dövlətlərin hökumətləri
tərəfindən ticari-iqtisadi əməkdaşlıq, nəqliyyat,
energetika, innovasiya, turizm, informasiya və başqa sferalarda əlaqələrin
gücləndirilməsinə dair razılaşmalar
böyük məmnunluq doğurub. Bu
bağlılıqda 2019-cu ildə Türkmənistanda Birinci Xəzər
İqtisadi Forumunun keçirilməsi haqqında ortaq fikrə
gəlinməsi də yüksək qiymətləndirilir.
Kommünikedə dəniz nəqliyyatı üzrə əməkdaşlığın
daha da inkişaf etdirilməsi barədə ortaq fikrin
formalaşmasına da böyük qiymət verilir. Bu sferada
beştərəfli müqavilənin işlənib
hazırlanması barədə qərar qəbul edilib. Sənəddə
Xəzəryanı ölkələr arasındakı
anlaşılmazlığın həlli, təhlükəsizlik,
ekoloji sferada əməkdaşlıq və hərbi sahədə
qarşılıqlı etimadın yüksəldilməsi məsələləri
xüsusi vurğulanıb (bax: əvvəlki mənbəyə).
Məlumdur ki, bu məsələlər ekspertlərin də
çox diqqət yetirdiyi məqamlarla sıx əlaqəlidir. Burada ilk olaraq
dövlətlərin təhlükəsizliyi məsələsinin
geosiyasi konteksti aktuallıq kəsb edir. Xəzəryanı
ölkələr uzun müddət bu aspektdə ortaq mövqeyə
gələ bilmirdilər. Onların
geosiyasi maraqları bir-birindən fərqlənir. Demək olmaz ki, Aktau sammiti həmin istiqamətdə
mövcud çətinlikləri tam aradan qaldırdı.
Lakin danılmaz faktdır ki, vurğulanan istiqamətlər
üzrə əhəmiyyətli dərəcədə irəliləyiş
əldə edilib.
Məsələn, Xəzər dənizində
münaqişələrin qarşısının
alınması ilə bağlı imzalanan sənəddə Xəzəryanı
dövlətlərin bir-birinin suverenliyinə, ərazi
bütövlüyünə, təhlükəsizliyinə
ziyan vurmamağa, hərbi sferada regional təhlükəsizliyin
təmini kontekstində qarşılıqlı etimadın
artırılmasına ayrıca diqqət yetirilib. Həmçinin
terrorla mübarizədə də birgə fəaliyyət
haqqında razılığın əldə olunması ciddi
hadisədir.
Kommünikedə yer almış digər əhəmiyyətli
məqam Xəzərin ekologiyası ilə bağlıdır. Tərəflər
bu aspektdə əməkdaşlığa böyük önəm
verdiklərini vurğulayıblar. Bu bağlılıqda
Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin Aktau sammitində
söylədiyi geniş nitqində ifadə etdiyi
aşağıdakı fikri vurğulamaq gərəkdir: "Xəzər
dənizinin ekoloji vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması, onun
bioresurslarının mühafizəsi və
artırılması ölkəmiz üçün prioritet məsələlərdən
biridir. Son illər Azərbaycanda Xəzərin
ekoloji vəziyyətinin yaxşılaşdırılması
istiqamətində mühüm tədbirlər həyata
keçirilmişdir. Xəzər dənizinin çirklənmədən
qorunması məqsədilə mövcud sutəmizləyici
qurğuların modernləşdirilməsi və yenilərinin
inşası üzrə irimiqyaslı layihələr icra
edilir" (bax: Aktauda Xəzəryanı dövlətlərin
dövlət başçılarının V Zirvə
toplantısı keçirilib / AZƏRTAC, 12 avqust 2018).
Prezident İlham Əliyev Azərbaycanın ekoloji faktora
böyük önəm verdiyini konkret faktlarla göstərib. O cümlədən ölkə
rəhbəri Bakının "Xəzər dənizinin ətraf
mühitinin mühafizəsi haqqında Çərçivə
Konvensiyası"nın və onun
protokollarının, eləcə də "Xəzər dənizində
su bioloji resurslarının mühafizəsi və səmərəli
istifadəsi haqqında Saziş"in
razılaşdırılması prosesində fəal
iştirak etdiyini deyib. Dövlət başçısı
ifadə edib ki, "bu istiqamətdə aparılan beştərəfli
qarşılıqlı fəaliyyətin mühüm nəticəsi
kimi cari il iyulun 20-də Moskva şəhərində Xəzəryanı
dövlətlər arasında Çərçivə
Konvensiyasının Transsərhəd kontekstdə ətraf
mühitə təsirinin qiymətləndirilməsinə dair
Protokolunun imzalanmasını yüksək dəyərləndiririk"
(bax: əvvəlki mənbəyə).
Kommünikedə bu kimi faktorların vurğulanması
üzərində dayanmağımız təsadüfi deyil. Bu faktlar onu
göstərir ki, Aktauda Xəzərin hüquqi statusunun müəyyənləşməsi
məsələsi çox geniş kontekstdə
götürülüb. Mütəxəssislər
həmin məqamı nəzərə alırlar. Əslində, bu özəllik prinsipial geosiyasi əhəmiyyət
kəsb edir. Hər şeydən öncə
aydın olur ki, Xəzərin hüquqi statusunun müəyyən
edilməsi sırf hüquqi prosedurlarla bağlı deyildi.
Qarşıya çıxan müxtəlif
çətinliklər daha çox geosiyasi, hərbi və
iqtisadi, energetika məsələləri ilə
bağlıdır. Aktau sammitinin strateji əhəmiyyətini
ilk növbədə məhz bu faktorlar şərtləndirir.
Konvensiya:
hüquqi, geosiyasi, iqtisadi və ekoloji aspektlərin sintezi
Mütəxəssislər üçün hər
şeydən öncə maraqlı olan sənəddə Xəzərin
dəniz və ya göl kimi təsbit edilməsidir. Xəzər dənizinin
hüquqi statusu haqqındakı Konvensiyanın birinci maddəsində
yazılır ki, "Xəzər dənizi tərəflərin
quru əraziləri tərəfindən əhatə olunan su
hövzəsidir" (bax: Конвенция о правовом статусе Каспийского моря / Kremlin.ru, 12 avqust 2018). Yəni bir tərəfdən mətndə "Xəzər
dənizi" ifadəsi işlənir, lakin konkret tərifdə
bu ifadənin şərti olduğu vurğulanır. Belə ki, "dəniz" adlandırılan su sahəsi
"hövzə" olaraq təqdim olunur.
Mütəxəssislər hesab edirlər ki, bu,
düşünülmüş şəkildə edilir. Çünki
əgər sənəddə birmənalı olaraq Xəzər
dəniz kimi təqdim olunsa, onda BMT-nin dəniz hüququ ilə
bağlı şərtləri Xəzərə də tətbiq
edilməlidir. Buraya ilk növbədə su
ərazilərinin 12 mildən çox olmaması şərti
daxildir. İstisna iqtisadi zona isə 200 mildən
artıq olmamalıdır. Bunlardan
başqa, Xəzəryanıda yerləşməyən
dövlətlərin də Xəzərə
çıxışı olmalıdır. Deyək ki, böyük bir dövlət Xəzərdə
hərbi obyektlər yerləşdirə bilərdi və s. Bu
isə Xəzəryanı dövlətləri qane etmir. İlk növbədə Rusiya və İran
üçün bu, qəbuledilməzdir.
Həmin bağlılıqda İran Prezidenti Həsən
Ruhaninin sammitdə Konvensiyanın 3-cü maddəsində istənilən
hərbi bazanın qurulmasının, xarici ölkələrin
hərbi gəmilərinin Xəzərdə olmasının
qadağan edilməsini vurğulaması təsadüfi deyil. Bundan başqa,
Xəzəryanı ölkə öz ərazisindən digər
region ölkələrinə qarşı hərbi məqsədlə
istifadə edilməyəcəyini də öhdəsinə
götürür. Burada da İranın
marağı ön plana çıxır. Çünki ABŞ və İsrail İrana
qarşı hərbi addımların atıla bilməsindən
bəhs edir, bəzi dairələr isə bu məqamdan istifadə
edərək Azərbaycanı bu məsələyə
qarışdırmağa çalışırlar. Rəsmi Bakı isə öz ərazisindən
heç bir qonşu dövlətə qarşı hərbi
addımların atılmasına razı olmayacağını
dəfələrlə bəyan edib. İndi
həmin məqam sənəddə rəsmən təsbit
edilib. Bununla da Azərbaycana qarşı
mümkün təxribatlardan birinin də yolu kəsilmiş
olur.
Sənəddə
müəyyən edilib ki, Xəzəryanı ölkələrin
su əraziləri 15 mildir, daha 10 mil məsafədə hər
bir hövzə dövləti balıq ovu həyata keçirə
bilər. Su səthi isə ümumidir. Bununla Xəzərin bioresurslarının
böyük hissəsi ümumi istifadədə qalır.
Əgər Konvensiyada Xəzərin dəniz tərifi
verilsəydi, yuxarıda vurğulanan şərtləri qoymaq
mümkün olmayacaqdı. Lakin burada bir məsələ
hələ də açıq qalıb.
Biz Xəzərin dibinin bölünməsini nəzərdə
tuturuq.
Konvensiyanın 8-ci maddəsində yazılıb ki, Xəzər
dənizinin dibinin və təkinin bölünməsi həmsərhəd
və ərazicə qarşı tərəfdə yerləşən
hövzə dövlətləri tərəfindən beynəlxalq
hüququn ümumi qəbul edilmiş prinsipləri və
normaları nəzərə alınmaqla yeraltı sərvətlərdən
istifadəyə olan suveren hüquqların reallaşması məqsədi
ilə həyata keçirilməlidir (bax: əvvəlki mənbəyə).
Yəni Konvensiyada Xəzərin dibinin və təkinin
bölgüsünün ümumi prinsipləri qeyd olunub. Konkret müqavilələrin və onların həyata
keçirilməsi metodikasının hazırlanması ilə
isə xüsusi yaradılmış qrup məşğul
olmalıdır. Qrupun xarici işlər
nazirləri səviyyəsində təşkil edilməsi
planlaşdırılıb.
Bu məsələ Xəzəryanı dövlətlər
üçün çox əhəmiyyətlidir. Xüsusilə
İran tərəfi bu məsələyə çox həssas
yanaşır. Buna görədir ki, hələ
də Xəzərin dibinin və yeraltı ərazilərinin
bölünməsi müəyyənləşməyib. Prezident H.Ruhani sammitdəki
çıxışında ayrıca vurğulayıb ki, bu məsələnin
müzakirələrinin davam edəcəyinə ümidlidir.
Məsələ ilk baxışdan
göründüyü kimi asan həll edilən deyil. İran qətiyyətlə
ikitərəfli və ya üçtərəfli sazişlərin
imzalanması əleyhinədir. Tehran Xəzərin beş bərabər sektora bölünməsini
(hər ölkəyə 20 faiz) doğru sayır. Bütövlükdə isə dəniz ümumi
istifadədə olmalıdır. 1998 və
2001-ci illərdə Rusiya, Azərbaycan və Qazaxıstan Xəzərin
dibi və yeraltı ərazilərinin bölünməsi ilə
bağlı razılığa gəldilər. 2003-cü ildə isə bu üç ölkə Xəzərin
dibinin bölünməsini dəqiqləşdirdilər.
Müqaviləyə əsasən, Rusiyaya Xəzərin dibinin
19 faizi, Qazaxıstana 29 faizi, Azərbaycana isə 20 faizi
düşüb. 2014-cü ildə Qazaxıstan
və Türkmənistan da Xəzərin dibinin bölünməsi
ilə bağlı müqavilə imzaladılar. Ancaq İran bunların heç birini qəbul etmədi.
Xəzərin dibinin və səthinin tərəflər
arasında sektorlara bölünməsi ilə bağlı Azərbaycanın
mövqeyi beynəlxalq hüququn prinsiplərinə tam
uyğundur və konkretdir. Prezident İlham
Əliyev Aktau sammitində söylədiyi nitqində həmin
məqamı xüsusi qeyd edib. Ölkə rəhbəri
ifadə edib: "Xəzər dənizinin hüquqi statusunun
müəyyənləşdirilməsi onun dibinin və səthinin
beynəlxalq hüququn prinsip və normalarına uyğun olaraq
tərəflər arasında sektorlara bölünməsi
prosesinin başa çatdırılmasına kömək edəcəkdir.
Bu kontekstdə Azərbaycan, Qazaxıstan və Rusiya
arasında imzalanmış sazişlərin böyük əhəmiyyət
daşıdığını xüsusi qeyd etmək istərdim"
(bax: Aktauda Xəzəryanı dövlətlərin dövlət
başçılarının V Zirvə toplantısı
keçirilib / AZƏRTAC, 12 avqust 2018).
Bu kimi məqamlar, təbii ki, Aktauda imzalanan
Konvensiyanın əhəmiyyətini qətiyyən
azaltmır. Azərbaycan və Rusiya Prezidentlərinin öz nitqlərində
bu hadisəyə yüksək qiymət verməsi tam əsaslıdır.
Dövlət başçısı İlham Əliyev bəyan
edib: "Çıxışımın sonunda əminliyimi
bildirmək istərdim ki, sammitdə qəbul edilən qərarlar
Xəzəryanı ölkələr arasında əməkdaşlığın
bundan sonra da inkişaf etdirilməsi, Xəzər regionunda təhlükəsizliyin
və sabitliyin möhkəmləndirilməsi işinə
öz töhfəsini verəcək" (bax: əvvəlki mənbəyə).
Rusiya
Prezidenti Vladimir Putin də sammitin yekunları ilə
bağlı mətbuata verdiyi bəyanatda deyib: "Bu gün
mübaliğəsiz deyə bilərik ki, bizim dövlətlər
üçün çox böyük, vacib, əhəmiyyətli
hadisə baş verib: Xəzərin hüquqi statusu ilə
bağlı Konvensiya imzalanıb" (bax: Заявление Владимира Путина по итогам Пятого каспийского саммита / Kremlin.ru, 12 avqust 2018). Rusiyanın dövlət başçısı qeyd
edib ki, uzun illərin gərgin əməyi sayəsində
hövzə dövlətləri Xəzərdən hüquqi əsasda
istifadə etmənin konkret çərçivələrini
müəyyənləşdirə biliblər. Bu, son dərəcə əhəmiyyətli
olaydır.
Bütün bunlara ümumi mövqedən yanaşan
ekspertlər həm Aktau sammitinin geosiyasi əhəmiyyəti,
həm də bundan sonra Xəzəryanı dövlətlərin
bu məsələdə əməkdaşlıq perspektivləri
barədə proqnostik tezislər irəli sürürlər. Hər
şeydən öncə, mütəxəssislər məsələnin
geosiyasi və təhlükəsizlik aspektlərinə diqqət
yönəldirlər. Bir sıra ekspertlər
hesab edirlər ki, Rusiya daha çox uğur əldə edib,
digərləri İranın qazancını
vurğulayırlar.
Lakin, düşünürük ki, əldə olunan
razılığı hər hansı iştirakçı
dövlətin daha çox qazanması və ya itirməsi kimi
təqdim etmək böyük yanlışlıqdır. Məsələnin
əsl mahiyyəti mürəkkəb geosiyasi şəraitdə
Xəzəryanı ölkələrin prinsipial məsələlərdə
ortaq hərəkət edə bilməsinə imkan verən beynəlxalq
sənədin imzalanmasıdır. Hövzə
dövlətləri kənar təsir olmadan Xəzərlə
bağlı qarşıya çıxa biləcək hər
hansı problemi ciddi hüquqi əsası olan konkret sənədə
dayanaraq həll etmək şansı əldə ediblər.
Konkret desək, hər bir Xəzəryanı
ölkə uduşdadır və bunun azı-çoxu yoxdur.
Bəzi ekspertlərin Rusiya və İranın
maraqlarını qabartmağa çalışması isə
yenə də məsələyə birtərəfli
yanaşmanın nəticəsidir. Onlar, təbii ki,
ABŞ-ı nəzərdə tuturlar. Ancaq
bəri başdan əldə olunan razılığı
hansısa bir ölkəyə qarşı olan sənəd
kimi təqdim etsələr, qlobal siyasətə mənfi mənada
"xidmət" etmiş olarlar. Reallıq
ondan ibarətdir ki, bu razılıq ilk növbədə və
başlıca olaraq Xəzər ətrafında yerləşən
ölkələrin bir-birini anlamasına, dənizin hərbi
poliqona və böyük güclərin geosiyasi
savaşının hədəfinə çevrilməməsinə
xidmət etməlidir.
Bu cür yanaşmanın ən gözəl nümunəsini
rəsmi Bakı nümayiş etdirir. Azərbaycan uzun illərdir
ki, Xəzərdəki öz neft və qaz ehtiyatlarından əməkdaşlıq,
region xalqlarının rifahı, dövlətlər
arasında mehriban qonşuluğun bərqərar olması və
qarşılıqlı faydalılıq prinsipi ilə əlaqələrin
inkişaf etdirilməsinə çalışır. Bu istiqamətdə Azərbaycanın həyata
keçirdiyi proqramlar bütün dünyaya məlumdur. Onlar yalnız dövlətlər arasında
etimadı yüksəldən, əməkdaşlığı
dərinləşdirən və beynəlxalq hüquq çərçivəsinə
salan proqramlardır.
İnanırıq ki, digər region ölkələri də bu mövqeyə tam uyğunlaşacaqlar. Tarixi təcrübə göstərir ki, kiminsə hadisələri öz xeyrinə həll etmək cəhdləri yalnız ixtilaf, qarşıdurma, xalqlara isə fəlakətlər gətirir. Müasir tarixi mərhələdə bu məqam daha çox önəm daşıyır. Bunları kimsənin unutmaması və baş verən hadisəni yalnız öz xeyrinə yozmaması gərəkdir.
Beləliklə,
doğrudan da, Aktauda tarixi hadisə baş verdi.
Xəzəryanı dövlətlər
arasında hüquqi əhəmiyyəti olan Konvensiyanın
imzalanması özünün ciddi geosiyasi, mədəni,
ekoloji, iqtisadi və kommunikativ nəticələrini verəcəkdir.
Qürur duyuruq ki, Azərbaycan rəhbərliyi
bu razılığın əldə edilməsində
çox fəal rol oynayıb. Ölkə
rəhbərliyi həmişə ədalətli,
reallığa dayanan və beynəlxalq hüquq normalarına
uyğun olan mövqeyi ilə bir çox təhlükəli
münaqişələrin qarşısını alıb,
diplomatik fəallıq və siyasi iradə nümayiş etdirərək
ziddiyyətlərin aradan qaldırılmasına əhəmiyyətli
töhfələr verib. Təsadüfi deyil ki, bəzi
dost olmayan ölkələr Azərbaycanın növbəti
böyük uğurundan əndişələniblər. Onlar görürlər ki, Azərbaycan bütün
istiqamətlərdə irəliləyir, onun geosiyasi nüfuzu
artır, qlobal proseslərdə iştirakı daha da genişlənir.
Bu, Azərbaycanın yoludur, bölgədə
sülhə, əməkdaşlığa və inkişafa
xidmət edən işlərə hər vəchlə maneə
yaratmaq isə onların yoludur. Hər kəs qədərini
özü seçir!
Azərbaycan.-
2018.- 18 avqust.- S.3.