Mütərəqqi
və inklüziv vergi islahatları
Bu günlərdə "Azərbaycan
Respublikasının Vergi Məcəlləsində dəyişiklik
edilməsi haqqında” qanun layihəsi Milli Məclisdə qəbul
olundu. Qanun 2019-cu il yanvar ayının 1-dən qüvvəyə
minəcək. Bu dəyişikliklər və Vergilər
Nazirliyində aparılan islahatların qısa təhlili onu
göstərir ki, islahatlar konseptual və inklüziv xarakter
daşıyır.
Vergi sistemlərinin islahatları
sahəsində beynəlxalq təcrübə və akademik
araşdırmalar iki dilemma ilə rastlaşır: vergi
sistemində effektivlik və ya ədalətlilik hansı daha
çox üstünlük təşkil etməlidir? Təcrübə
göstərir ki, bu iki məfhum ayrı-ayrılıqda yox,
yeniliklərin tətbiqində birgə meyar kimi rəhbər
tutulmalıdır. Texnoloji yenilik və innovasiyalar yeni
iqtisadiyyat, ağıllı iqtisadiyyat kimi anlayışlara yer
verir. Bu dəyişikliklər çox vaxt ənənəvi
iş yerlərini avtomatlaşma nəticəsində ixtisara
salır. Məhz bu səbəbdən vergi siyasəti və bu
sahədə həyata keçirilən dəyişikliklər
həm yeni yaranmış iqtisadiyyat növlərinin vergitutmaya
effektiv şəkildə cəlb olunmasına, eyni zamanda isə
ixtisar riski ilə üzləşən vətəndaşların
hüquqlarının qorunmasına yönəlməlidir. Bu
iki misalda biz həm effektivlik, eyni zamanda isə ədalətlilik
prinsiplərini müşahidə edirik. İslahatlara belə
bütöv yanaşmanın əsasında vergi əməkdaşları
və strukturlarının texnoloji baxımdan təkmilləşdirilməsi,
vergi qanunvericiliyində elmlilik prinsipinin rəhbər
tutulması və müasir iqtisadi qanunauyğunluqlarla
ayaqlaşma durur.
Vergi sistemi və Vergi Məcəlləsinə
edilən dəyişikliklərə nəzər saldıqda,
sadalanan effektivlik, ədalətlilik və ümumilikdə tam əhatəli
yanaşmanın şahidi oluruq. Belə ki, hazırda vergi
sistemində vergi inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi
və struktur islahatları həyata keçirilir, eyni zamanda,
qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi istiqamətində
işlər davam etdirilir.
Ümumiyyətlə, vergi
islahatları ilə əlaqədar qanunvericiliyə təklif
olunan dəyişiklikləri beş istiqamət üzrə
qruplaşdırmaq olar: gizli iqtisadiyyatının məhdudlaşdırılması
və tədricən tam aradan qaldırılması, beləliklə
iqtisadiyyatın səffaflaşdırılması; vergitutma
bazasının genişləndirilməsi; vergi
inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi;
vergi güzəştlərinin iqtisadi və sosial səmərəsinin
yüksəldilməsi; vergi ödəyicisinin
hüquqlarının möhkəmləndirilməsi və
sahibkarlığın inkişafının dəstəklənməsi.
Vergi ödəməyin özü
məsuliyyət, həm də bir mədəniyyətdir. Amma təəssüf
ki, hazırda "kölgə iqtisadiyyatı” ifadəsini də
tez-tez eşitməli oluruq. Təyinatından asılı olmayaraq,
iqtisadi sahədə hər bir fəaliyyət, əməkhaqlarının
ödənişi, istehsal və xidmət sahələrinin
vergi hesablaşmaları şəffaflığa və qanunla nəzərdə
tutulan vergiödəmə prinsiplərinə söykənməsə,
"kölgə iqtisadiyyatı”nın dirçəlməsinə,
bununla da həm dövlət büdcəsinə ödənilməli
olan, vergidən yayınmalara şərait, digər tərəfdən
isə vergi ödəmədə qanunlara əməl olunmaqla
qanuni qazanc əldə edənlərdə narazılıq
yaradır. Çünki nəticə etibarilə "kölgə
iqtisadiyyatı” haqsız rəqabətin yaranmasına gətirib
çıxarır ki, bundan da əziyyət çəkən
vergi tələblərinə əməl edənlər olur. Bu
mənada Vergilər Nazirliyinin intizamlı ödəyicilərlə
vergidən yayınanlara fərqli yanaşma sərgiləmək
niyyətləri müsbətdir. Çünki bazarda bu gün
sahibkarların uğurlu fəaliyyətinə maneə yaradan başlıca
məsələlərdən biri məhz vergiləri ödəməkdən,
uçotdan yayınan şəxslərin yaratdığı rəqabət
mühitidir. Qanunlara əməl edən sahibkarlar buna görə
əziyyət çəkməməli, əksinə, daha
çox fayda götürməlidirlər.
Bu baxımdan dəyişikliklər
qanun pozuntuları üzrə maliyyə sanksiyalarının tətbiqini,
həm də qanunla müəyyən olunmuş qaydada gəlirlərinin
və xərclərinin uçotu real olan kiçik
sahibkarlıq subyektlərinin ödədikləri dividendlərin
vergidən azad edilməsini, həmçinin özəl
sektorda çalışan işçilərin əməkhaqlarından
tutulan gəlir vergisi üzrə vergi yükünün əhəmiyyətli
dərəcədə azaldılması kimi məsələləri
əhatə edir. Məsələn, hazırda əməkhaqqı
ilə bağlı olan iki ödəniş növü var.
Bunlar fiziki şəxslərin gəlir vergisi və sosial
sığorta ödənişləridir. Dəyişikliklərə
əsasən bu ödənişlərin vahid
inzibatçılığının həyata keçirilməsi
təklif edilir. Belə ki, aylıq əməkhaqqı 8000
manata qədər olan vətəndaşlar üçün gəlir
vergisi üzrə 100 faizlik güzəşt, 8000-dən
yuxarı olan məbləğdə fiziki şəxslərin gəlir
vergisinin 14 faiz həcmində müəyyənləşdirilməsi
nəzərdə tutulur. Dövlət bu islahata getməklə
öz gəlirlərinin müəyyən hissəsini itirir.
Lakin bu islahatın həyata keçirilməsi əmək
bazarının şəffaflaşmasına gətirəcək
və əməkhaqlarının "ağarmasına” şərait
yaradacaq. Əmək vergiləri sahəsində islahatlar
iqtisadi fəallığın, xüsusilə qeyri-neft
sektorunun özəl bölməsində inkişafın daha da
canlanması və sürətləndirilməsinə,
"kölgə iqtisadiyyatı”nın həcminin tədricən
azalmasına və qeyri-rəsmi məşğulluğun aradan
qaldırılmasına səbəb olacaq.
Burada mühüm bir məqam da
işəgötürənlərin vergi yükünün
aşağı salınmasıdır. Sosial sığorta
ayırmalarının işçi və işəgötürən
arasında bölünməsi, sahibkarın sosial vergi
yükünün aşağı salınması da əmək
bazarının şəffaflaşmasına öz müsbət
təsirini göstərəcək.
Vergi Məcəlləsinə təklif
olunan dəyişikliklərin bir istiqaməti vergitutma
bazasının genişləndirilməsi ilə
bağlıdır. Burada məqsəd vergi yükünün
çoxaldılması deyil, vergi ödəyənlərin
sayının artırılmasının təmin
olunmasıdır. Ona görə sadələşdirilmiş vergi
ödəyicilərinin dairəsinin məhdudlaşdırılması,
banklar və kredit təşkilatları tərəfindən
yaradılan ehtiyat fondlarının vergitutma məqsədləri
üçün xərclərə də yönəldilməsi
mexanizminin təkmilləşdirilməsi, ofşor zonalarda
aparılan əməliyyatlar üzrə vergitutmanın əhatə
dairəsinin dəqiqləşdirilməsi dəyişikliklərdə
qarşıya qoyulan əsas vəzifələrdəndir.
Vergi
inzibatçılığı vergi sisteminin səmərəli
fəaliyyətini təmin edən əsas elementlərdəndir.
Təsadüfi deyil ki, dəyişikliklərin mühüm
hissəsini vergi inzibatçılığının təkmilləşdirilməsi
təşkil edir. Bu zaman uçotdan yayınan vergi ödəyicilərinin
vergi nəzarəti tədbirləri ilə məcburi
uçota alınması, təkrar səyyar vergi
yoxlamasının nəticəsinin rəsmiləşdirilməsi
zamanı əvvəlki dövrlər üzrə
yoxlamaların nəticələri ilə əlaqədar
aşkar edilən uyğunsuzluq halları üzrə
müvafiq qərarların qəbulu kimi məsələlər
qanunvericiliklə təsbit olunacaq.
2019-cu ildən başlayaraq onlayn nəzarət
kassa aparatları tətbiq ediləcək. Bu yenilik nəticəsində
pərakəndə ticarət və xidmət sektorunda baş
verən istənilən ödəniş həmin anda onlayn
sistemdə əksini tapacaq ki, bu da nəticə etibarilə
mümkün pozuntuların, dövriyyələrin gizlədilməsi
kimi halların qarşısını alacaq.
Vergi güzəştlərinin
iqtisadi səmərəsinin artırılmasına gəldikdə,
qeyd etməliyik ki, Azərbaycanda kifayət qədər vergi
güzəştləri mövcuddur. Hesablamalar göstərir
ki, bu güzəştlərin məbləği az deyildir. Yeni
dəyişikliklərə əsasən vergi ödəyicisinin
azı 3 il ərzində mülkiyyətində olan iştirak
payının və ya səhmlərin satışına vergi
güzəşti tətbiq ediləcək, dövlət əmlakının
özəlləşdirilməsi zamanı alıcı kimi
çıxış edən şəxsə əmlak vergisi
üzrə müddətli vergi güzəşti tətbiq
olunacaq.
Vergi islahatlarının və məcəlləyə
ediləcək dəyişikliklərin olduqca mütərəqqi
olmasını göstərən əsas nümunələrdən
biri vergi ödəyicisinin hüquqlarının möhkəmləndirilməsi
və genişləndirilməsi, sahibkarlığın
inkişafının real dəstəklənməsidir. Bu
sırada əsas diqqəti çəkən məqamlardan biri
gələn ildən kiçik sahibkarlıq subyektlərinin
stimullaşdırılması məqsədilə sadələşdirilmiş
verginin dərəcəsinin 4 faizdən 2 faizə endirilməsidir.
Bununla da, faktiki olaraq, Bakı şəhərində fəaliyyət
göstərən vergi ödəyiciləri üçün
vergi yükü iki dəfə azaldılmış olur.
Həmçinin mühasibat
uçotunu elektron formada aparan vergi ödəyicilərinə əlavə
üstünlüklər veriləcək. Məsələn,
elektron formada təqdim edilən məlumat üzrə
azaldılmış və yayındırılmış vergi
məbləği aşkarlanarsa, digər vergi ödəyicilərindən
fərqli olaraq, 50 faiz deyil, 25 faiz maliyyə sanksiyası tətbiq
ediləcək.
Nazirliyin vergi siyasəti və
inzibatçılığın səmərəli həyata
keçirilməsi üçün yüksək texnologiyalara
söykənən islahat planlarına dair məlumat var. Burada
süni intellekt, böyük məlumatların emalı kimi alətlərdən
istifadə olunacağı və sahibkarlarla işə fərdi
yanaşmanın təmin olunması gözlənilir.
Vergi siyasəti qurumlararası əməkdaşlıq
prinsiplərini də rəhbər tutur. Prezident İlham
Əliyevin fərmanı ilə Kiçik və Orta Biznesin
İnkişafı Agentliyi yaradılmışdır və
Vergilər Nazirliyinin iqtisadi klasterlər üzrə bu qurumla
sıx əməkdaşlığı gözlənilir. Bu əməkdaşlıq
çərçivəsində mikro və kiçik
sahibkarlıq subyektlərinə gəlir, mənfəət, əmlak
və torpaq vergisi üzrə vergi güzəştləri barədə
təkliflər də hazırda müzakirə olunur.
Beləliklə, Vergi Məcəlləsinə
təklif olunan dəyişikliklər kifayət qədər
geniş və sanballıdır. Vergi sistemindəki,
qanunvericilik və inzibatçılıqdakı yeniliklər
dünya təcrübəsini nəzərə alır,
konseptual xarakter daşıyır və bütün bunlar ədalətlilik
və effektivliyin artırılmasına gətirib
çıxaracaq. Eyni zamanda hər biri mütərəqqi
mahiyyət daşıyan bu dəyişikliklər
dövrün çağırışları və
inkişafda olan Azərbaycan iqtisadiyyatında son illər
baş verən keyfiyyət dəyişiklikləri ilə tam
uzlaşır.
Tamerlan
VAHABOV,
sahibkar
Azərbaycan. - 2018.- 4 dekabr.- S.4.