Fitnələrlə
döyüşən qələmlər
Dövrün
aktual problemləri "Azərbaycan”ın səhifələrində
dolğun əks olunurdu
Həqiqətin
özü, yaxud "bizləri istəməyənlərin qara
oyunları”
Ümumiyyətlə, Azərbaycanda ordu quruculuğu işinin gücləndirilməsi, ölkənin müdafiə potensialının artırılması Üzeyir bəyin məqalələrində ana xətt kimi keçir: "Biz hər halda özümüzü qorumalıyıq və hüdudumuzu öylə möhkəm vəziyyətə salmalıyıq ki, hər dəli, qudurmuş soxulub bildiyini, istədiyini yapa bilməsin. Ümumi əhalimizin baxüsus hüdud və yaxınlığında olanların müdafiə və mühafizəsi üçün əlimizdə vasitələr lazımdır ki, hərəkətcə sürətə və fəaliyyətcə də qüvvətə malik olmaqla xalqımızı mütməinülqəlb etsin” ("Azərbaycan”, 15 dekabr 1918, ¹ 65). Bu, xalqın müdafiəsinin möhkəmləndirilməsi ilə bağlı hökumət qarşısında qoyulan tələb idi.
Üzeyir Hacıbəylinin "Azərbaycan” qəzetində dərc edilmiş məqalələri beynəlxalq aləmin Azərbaycanın istiqlalına münasibəti, ölkəmizin Xəzərdə iştirakı, cümhuriyyət hökumətinə müxalif qüvvələrin qeyri-konstruktiv davranışları və s. bu kimi mövzuları da əhatə edir. Yada salaq ki, cümhuriyyət dövründə xarici qüvvələrə bağlı ayrı-ayrı təxribatçı ünsürlər 1828-ci ildə imzalanmış Türkmənçay müqaviləsinə istinad edərək Azərbaycanın Xəzərdə ticarət və hərbi gəmilər saxlamasına əngəl olmağa çalışırdılar. Üzeyir bəy isə "Azərbaycan” qəzetindəki "Əsassız tələb” ("Azərbaycan”, 30 oktyabr 1919, ¹ 309) adlı məqaləsi ilə bu iddianın tam yersiz olduğunu tutarlı dəlillərlə isbata yetirir və xüsusi vurğulayırdı ki, Azərbaycan üçün dəniz məsələsi can məsələsidir: "Bu məsələyə əl vurmaq Azərbaycanın canına toxunmaqdır. Azərbaycan dənizdə hərbi gəmilər saxlamaqla heç kəsi qorxutmaq və heç bir kəsin yerinə təcavüz etmək fikrində deyildir. Onun fikri özünü xarici imperialist və qasiblər tərəfindən müdafiəyə hazır bir halda durmaqdır. Azərbaycanın özgələr yerinə göz dikdiyini heç kəs xəyalına böylə gətirməz. Halbuki özgələrin Azərbaycan torpağı haqqındakı təcavüzkaranə fikri cümləcə məlumdur. Böylə olduğu sırada özünü qurudan mühafizə etmək Azərbaycana borc olduğu kimi, dəniz tərəfindən dəxi müdafiə və mühafizə yolunu əlində saxlamağa var qüvvəsilə səy və qeyrət edəcəkdir”.
Bu böyük yazar Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinə münasibətdə bəzi ölkələrin ikili siyasətinə də toxunur. Qəzetin 16 oktyabr 1919-cu il tarixli 298-ci nömrəsində işıq üzü görmüş "İki siyasət” adlı məqaləsində istiqlalımızı tanımış İngiltərə hökumətinin düzgün siyasətini təqdir etməklə yanaşı, Fransanın Azərbaycan və Gürcüstanın müstəqilliyini tanımamasını Birinci Dünya müharibəsində böyük sarsıntılar yaşamış bu ölkənin əsəbi siyasət yürütməsi ilə əlaqələndirir. Qeyd edir ki, ingilislər öz məqsədyönlü siyasətləri sayəsində Qafqazda, İranda, Türkiyədə böyük nüfuz qazanmaqda ikən Fransanın tutduğu yanlış mövqe həmin bölgədə təəccüb doğurur. Belə bir "yanaşmadan əsas itirən tərəf isə yenə də Fransanın özüdür”.
Üzeyir Hacıbəylinin müstəqilliyimizi istəməyən xarici qüvvələr tərəfindən Azərbaycanın Muğan bölgəsində törədilən separatçı əməllər, milli komitələr, sosialist firqələri, fəhlə ittifaqları adı altında pərdələnmiş, müasir dillə desək, "5-ci kolon” üzvlərinin milli dövlətçiliyimizə qarşı təxribat əməlləri, AXC hökumətinin gördüyü işləri hər vəchlə gözdən salma cəhdləri barədə fikirləri də son dərəcə maraqlıdır.
O, "Azərbaycan” qəzetində işıq üzü görmüş "Yersiz çıxış” ("Azərbaycan”, 3 sentyabr 1919, ¹ 267) adlı məqaləsində cümhuriyyətin qısa müddətdə gördüyü işləri ümumiləşdirir. Sosialistyönümlü siyasilərin milli hökumətə qarşı qərəzli çıxışlarını nəzərdən keçirir. Yazır ki, qısa müddətdə Qarabağ məsələsini xalqın arzusuna uyğun həll edən, Lənkəran bölgəsini qan tökmədən, heç bir qurban vermədən yabançılar cəngindən qurtaran, Qafqazın digər yerlərindəki islam ümmətinə imkan daxilində əl tutan, ordu quruculuğunu uğurla həyata keçirən, məmləkəti zülmkar və rüşvətxor məmurlardan təmizləməkdə olan, paytaxtda universitet açan, kasıblara 3-4 manata çörək yedirdən, hər yerdə asayişi, əmin-amanlığı bərpa edən, Azərbaycanın bütün insaf sahiblərini rahatlıq və asudəliyə çağıran, xalqın rifahı üçün səmimi-qəlbdən, istirahət nə olduğunu bilmədən çalışan hökuməti və onun rəhbərini bacarıqsızlıqda ittiham etmək ya ağıl və insafdan xali olmaqdır, ya da başqa bir məqsəd güdməkdir.
Məkrli siyasət
Bütün dövrlərdə həyatı və yaradıcılığı, ədəbi irsi daim insanların diqqət mərkəzində olan görkəmli yazarlardan biri də Yusif Vəzir Çəmənzəminlidir. Onun yaradıcılığında erməni məsələsi hər zaman aktual mövzulardan olub.
Yusif Vəzir heç vaxt siyasətçi olmaq
istəməyib. Lakin yollar onu bu axara qovuşdurub. Mübahisələr,
keşməkeşli hadisələr, çətinliklər, bəzən
hətta böhtan və qalmaqallar gənc yaşlarından
Yusifin yaradıcılığını da addımbaaddım,
qarabaqara izləyib.
1918-ci ildə Azərbaycanda Xalq Cümhuriyyətinin
yaradılması ərəfəsində Y.V.Çəmənzəminli
Kiyevdən Bakıya dönür. "Azərbaycan” qəzetində
"Xarici siyasətimiz”, "Milli və mədəni işlərimiz”,
"Beynəlxalq əlaqələr” rubrikaları ilə silsilə
məqalələr çap etdirməyə başlayır. Artıq həm siyasətçi, həm diplomat, həm
də ölkədə gedən proseslərə aydın qiymət
verən yazar kimi formalaşan ədib hökumətin ilk
yığıncaqlarından birində Türkiyədə Azərbaycan
səfirliyinin yaradılması təşəbbüsü ilə
çıxış edir. 1919-cu ildə
Türkiyədə Azərbaycan səfirliyi yaradılır və
Çəmənzəminli oraya səfir göndərilir.
İstanbulda diplomatik fəaliyyəti ilə
yanaşı, Yusif Vəzir ədəbi yaradıcılıqla
da məşğul olur, kitablarını nəşr etdirir.
Y.V.Çəmənzəminli elə sənətkarlardan
idi ki, qismətinə üç dövrdə - çar
Rusiyası, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti və sovetlər
imperiyası illərində yaşamaq
düşmüşdü. Bu dövrlərdə ermənilər
tərəfindən törədilən
qırğınları izlədiyi, digər tərəfdən
bir müddət xarici işlər idarəsində
çalışdığı, səfir kimi fəaliyyət
göstərdiyi vaxtlarda müxtəlif ölkələrin
diplomatik nümayəndələri ilə danışıqlar
aparan rəsmi şəxs olduğu üçün bu bədnam
millətin azərbaycanlılara, ümumiyyətlə,
türklərə qarşı yeritdiyi məkrli siyasətdən
çox yaxşı xəbərdar idi. Xüsusilə "Azərbaycan”
qəzetində çıxan "Ermənistan və biz”,
"Əfkari-ümumiyyə”, "On beş gün Ermənistanda”,
"Bolşevik qurğusu”, "Elçilər göndərilməlidir”,
"Qüvvəli istiqlal”, "Denikin qurğusu” və s. məqalələrində,
"Biz kimik və istədiyimiz nədir” kitabında,
"Studentlər” və "Qan içində” romanlarında
bəhs etmiş, yeni fikirlər irəli
sürmüşdür. Həmin fikirlər bu
gün də aktuallığı ilə seçilən tarixi
faktlar kimi qiymətləndirilir.
Yusif Vəzir
"Əfkari-ümumiyyə”də ("Azərbaycan”, 9 iyul
1919, ¹ 220) yazırdı: "Hankı millət yaşamaq istərsə,
öz dərdini söyləməlidir, səsini
çıxarmalıdır. Səsini
çıxarmağı bilməyən bir millət həmişə
əzilər. Səs vasitəsi də qəzetlər
və məcmuələrdir. Qonşularımızdan
bağırmaları ilə məşhur olanı ermənidir.
Bu millət dərdini və tələblərini
bildirməkdə böyük istedad sahibidir. Dünyada elə bir qəzetə yoxdur ki, "erməni
məsələsi”ni yazmasın. Bundan
başqa, özlərinə məxsus bir çox qəzetə
və məcmuələri var. Müharibə əsnasında
Moskvada rus dilində "Armyanski vestnik” məcmuəsi
verilirdi. Bu məcmuə başdan-başa
erməniliyi təqdir və tərvic (işə salma) etmək
ilə məşğul idi. Məcmuənin
fikri ermənini ən mədəni bir millət şəklində
Avropaya tanıtmaq idi. Odessada dəxi eyni
fikirdə bir qəzetə çıxırdı. Bu gün İstanbulda ermənilərin fransızca qəzetələri
var. Tələblərini Avropanın qulağına söyləməkdən
çəkinmirlər. Göründüyü
kimi, milçəyi fil boyda edən ermənilər hər sahədə
özlərinin üstün olmalarına
çalışırlar. Bəzən
yalanı elə həqiqət kimi qələmə verirlər
ki, kənardan baxan bunu gerçək kimi görür”. Yusif Vəzir 1919-cu ildə yazdığı bu məqalədə
ermənilərin milli məsələ ilə bağlı 900 əsər
çap etdirdiklərini bildirir və yazının son
abzasında göstərir ki, "bütün müsəlman
aləmində əfkari-ümumiyyənin rəğbətini
qazanmaq üçün az çalışılır.
Onun üçün dərdlərimiz kimsəyə bəlli
olmur və biz ilə maraqlanan az olur... Siyasi adamlar məmləkətdən xəbərsiz
olduqda, biz ermənilərdən də çox
çalışmalıyıq ki, özümüzü
tanıdaq”.
Çəmənzəminli "Ermənistan və biz”
("Azərbaycan”, 13 iyul 1919, ¹ 223) məqaləsində ermənilərin
böyük iddiaları barədə söhbət
açır.
Yazıda oxuyuruq: "Böyük Ermənistan” xəritəsini
gördüm. Üç dəniz arasında təşəkkül
edəcək imiş. Ağ, Qara və Xəzər
dənizləri arasında xəritədə Gəncə, Lənkəran,
Salyan, Təbriz, Marağa və başqa şəhərlər
də Ermənistana daxil edilmişdir. Əgər
bu xəritə erməni amalının şəklidirsə,
onda "erməni məsələsi” yenə bir çox
münaqişə və mücadiləyə səbəb
olacaq və həlli yenə kağız üzərində
qalacaqdır. Halbuki Qafqazda asayişin təmini
məsələsinin etnoqrafı dairədə həll
olunması ilə mərbutdur (əlverişlidir). Uzun bir təcrübə göstərdi ki,
dindaşlıq ilə siyasət arasında böyük bir
uçurum var”. Böyük demokrat bu
yazılarında xalqımıza, millətimizə
qarşı ermənilərin bütün məkrli siyasətlərindən
xəbərdar olmağı, dünya ictimaiyyətinə
çirkin əməllərinin puçluğu və əsassızlığı
barədə düzgün məlumat verməyi zəruri hesab
edirdi. O, "erməni məsələsi”ndə, hətta
elmi dəlillərə söykənib milli təəssübkeşlik
hisslərini ən çətin, ən ağır məqamlarda
belə qələmə almış, öz sözünü
demişdir. Ədib məqalənin bir yerində
yazır ki, "Avropa şəhərlərindən birində
olarkən bir erməninin cocuğa güllə
atdığını qəzetdə oxumuşdur. Ermənidən
cinayətin səbəbini soruşduqda demişdir: "Bu cinayət
ilə erməni cocuqlarının halından sizi xəbərdar
eləyirəm, onları Osmanlıda qırırlar”. Belə qəribə
informasiyalarla bütün dünya əfkari-ümumiyyəni
öz tərəflərinə çəkən ermənilər
çox şeyə nail ola bilirlər:
"Beynəlxalq aləmdə əfkari-ümumiyyənin
öz tərəfinə həllini təmin etmək məqsədilə
erməni hoqqabazlarına züy tutanlar belə güman edirlər
ki, nə qədər ki bir çox məhkum millət "qəflət”
yuxusundan oyanmayıb, onların mövcud hallarında öz
xeyirlərinə istifadə etməyə girişmək
lazımdır”.
Yusif Vəzir
Çəmənzəminlinin "Şərq məktubları”
rubrikası ilə maraqlı publisistik yazıları da
çap olunmuşdur. Həmin silsilə məqalələrdə
"Daşnaksütyun” partiyasının çirkin əməlləri,
xəyanətkar siyasəti, türk-müsəlman əhalisini
beynəlxalq aləmdə hörmətdən salmaq
üçün əl atdıqları vasitələr, azərbaycanlılara
etdikləri pislikləri, məkrli niyyətləri qələmə
alınmışdır. Məqalələrinin birində
yazırdı: "Bir vaxtlar qapımızda məzlum-məzlum
boyun büküb iş axtaran, sonra da yavaş-yavaş
özünə isti yuva düzəldən, nəhayət, əzəli
torpaqlarımızda dövlət və digər siyasi qurumlar
yaradan ermənilər onlara çörək və
yaşayış yeri verən geniş ürəkli, son dərəcə
sadəlövh qonşularına, o cümlədən biz azərbaycanlılara
etdikləri pislik və xəyanətlərdən utanaraq nə
vaxtsa Qafqazdan da, İrəvan və Zəngəzurdan da baş
götürüb getməli olacaqlar”.
Bolşevik
hakimiyyətinə qarşı olan, bu üsul-idarəni daim tənqid
edən böyük demokrat bu dövrdə "Azərbaycanın
muxtariyyatı”, "Biz kimik və istədiyimiz nədir”
kitablarını yazır, "Azərbaycan və azərbaycanlılar”
məqaləsində ermənilərin bütün şovinist
siyasətini açıb göstərir, onların mənfur əməllərinin
puçluğu və əsassızlığı barədə
geniş danışır.
Azərbaycan ziyalıları arasında xüsusi yeri və
mövqeyi olan Y.V.Çəmənzəminli təəssüflər
olsun ki, zəmanəsinin bir çox şəxsiyyətləri
kimi layiqli qiymətini almamışdır. Yaşadığı
dövrün keşməkeşləri onun da həyatından
yan keçməmişdir. Yusif Vəzir
sürgünlərə göndərilmiş, ən
ağır işgəncələrə məruz qalmış,
Stalin repressiyasının qurbanı olmuşdur.
Milli birliyə
çağırış
Dövrün görkəmli ziyalılarının erməni
məsələsi ilə bağlı hər bir
yazısında milli birliyə çağırış
mövzusu kəskinliyi ilə seçilirdi. "Azərbaycan”ın
siyasi publisistikasında bolşeviklərin və erməni-daşnak
qüvvələrinin sinfi mübarizə pərdəsi
altında apardıqları qatı millətçilik siyasətinin
faciəli və qanlı nəticələri ifşa olunurdu.
Ədiblərimiz xalqın mədəni
maarifçilik şüurunu inkişaf etdirmək
üçün var qüvvələrini əsirgəmirdilər.
"Azərbaycan” qəzetinin rus variantının
redaktoru olmuş Şəfi bəy Rüstəmbəylinin bu
baxımdan peşəkarlıq məharəti toxunduğu
problemlərin prioritetliyini üzə çıxarır, məsələnin
mahiyyətini açıb göstərir, həm də onu diqqətdə
saxlayır, gedişatını da izləyirdi. Qəzetdə
erməni-daşnak quldurlarının Zəngəzurda,
Naxçıvanda, Qarabağda azərbaycanlılara
qarşı törətdikləri vəhşiliklər,
soyqırımları, İrəvanda yaşayan həmyerlilərimizin
acı taleyi, onların kütləvi surətdə məhv
edilməsi və ata-baba yurdlarından qovulması haqqında
çoxlu məqalələr dərc edilirdi. Şəfi bəyin "Düşünmək
vaxtıdır” məqaləsində "Daşnaksütyun”
partiyasının şovinist, qarşıdurma və
terrorçuluq xətti tənqid olunurdu. Müəllif
yazırdı: "Bizim üçün vacibdir ki, erməni
xalqı, nəhayət, "Daşnaksütyun”
partiyasının siyasi avantürasının məhvə məhkumluğunu
başa düşsün, nə qədər ki, gec deyil, ondan
üz döndərsin, öz qonşuları ilə səmimi və
mehriban yaşamaq yoluna qədəm qoysun. Başqa
yol onlar üçün daim fəlakətli olacaqdır”.
Ədib bu məsələnin həlli
vaxtının çatdığını, bu barədə
düşünməyin vacibliyini diqqətə
çatdırırdı.
Maraqlı yazılardan biri də jurnalistin
tanınmış ictimai xadim və publisist Əhməd bəy
Ağayevlə siyasi hadisələr haqqında müsahibəsidir. "Qafqazın
gələcəyi” bölməsində Şəfi bəyin həmsöhbəti
deyir ki, Qafqaz xalqlarının hər birinin öz
varlığını digərlərindən təcrid
olunmuş halda qoruyub saxlaya biləcəkləri barədə
fikir irəli sürənlər çox səhv edirlər.
Onlar yalnız birlikdə böyük qüvvə
yarada bilərlər. Daha sonra müsahibədə
Azərbaycan və Rusiya münasibətlərinə toxunulur.
Xüsusi vurğulanır ki, yurdumuzda rus
xalqına, o cümlədən burada yaşayan ruslara
qarşı heç bir düşmənçilik hissi yoxdur.
1918-ci il noyabrın 4-də qəzetdə
"İrəvan quberniyasında müsəlmanların vəziyyəti”
sərlövhəli yazı dərc olunur. Məqalədə
özlərini Azərbaycanın bir hissəsi hesab edən
İrəvan müsəlmanlarının nümayəndə
heyətinin Bakıya gəlişi barədə məlumat
verilir. Onların yaşayışı,
iş şəraiti təhlil edilir. Azərbaycan
hökumətindən müsəlmanların təhlükəsizliyi
üçün tədbirlərin görülməsini, Ermənistanla
danışıqlar apararaq İrəvanda yaşayan türklərin
öz yerlərinə qaytarılmasını xahiş edirlər.
1918-ci il noyabrın 13-də Şəfi bəyin digər
bir yazısı oxuculara təqdim olunur: "Azərbaycan Milli
Şurasının çağırılmasına dair”. Yazıda Azərbaycanın o vaxtkı ictimai-siyasi
durumu açıqlanır və ona qiymət verilirdi. Şəfi bəy göstərirdi ki, söhbət
Tiflisdə yaradılan Milli Şuranın fəaliyyətindən
gedir. Onun yaradılması ölkədə
anarxiyanın zirvə nöqtəsinə
çatdığı, Bakının bolşevik-daşnak
quldurları tərəfindən ələ keçirilməsi
ilə bir vaxta düşmüşdür. Məqalədə
erməni məsələsinə xüsusi diqqət
yetirilmiş və Milli Şuranın Azərbaycanın siyasi həyatında
gördüyü işin çətinliyi barədə
geniş məlumat verilmişdir: "Zaqafqaziya Seymi
çağırılarkən bolşeviklər və
daşnaklar Bakıda dərin kök salmış, milli təşkilatlarımızın
hər cür ictimai və siyasi fəaliyyətini iflic
etmişdir. Buna müəyyən dərəcədə daxili
çəkişmələr və partiyalar arasında fikir
ayrılıqları da səbəb olmuşdur... Zaqafqaziya Seyminin və onunla birlikdə qısa
müddətdə fəaliyyət göstərmiş Müsəlman
Milli Şurasının mövcudluğu dövrü Zaqafqaziya
ilə Osmanlı imperiyası arasında münasibətlərin
tənzimlənməsinə həsr olunmuşdur. Hökm sürən anarxiya səbəbindən
öz xalqından ayrı düşmüş Müsəlman
Milli Şurası özünün siyasi fəaliyyəti və
inadkarlıqla həyata keçirdiyi planlar barədə
seçicilərini məlumatlandırmaq imkanından məhrum
olmuşdur. Bundan əlavə, siyasi
nöqteyi-nəzərdən və o vaxtkı şərait səbəbindən
bir çox məsələlər geniş
açıqlanmırdı. Həmin vaxt
xalq instiktiv olaraq özünün fiziki mövcudluğunun
xilası üçün xarici real qüvvəyə ehtiyac
duyurdu. Xalqın nəzərləri
qardaş Osmanlı ordusu tərəfinə yönəlmişdi.
O öz xilasını Osmanlı əsgərlərdə
görürdü”.
Məqalədə, həmçinin çox
narahatlıqla vurğulanırdı ki, Tiflisdə müsəlman
fraksiyası ağır və düşmənçilik
atmosferi mühasirəsində idi - erməni və
gürcü rəhbərlər müsavatçıları
Osmanlı imperiyasının casusları kimi qələmə
verir və dəfələrlə Zaqafqaziya Seyminin
tribunasından onları satqın adlandırırdı. Bütün böyük
siyasi, xüsusilə beynəlxalq məsələlər
müsəlman fraksiyasından, hətta hökumətin müsəlman
üzvlərindən gizli şəkildə həll edilirdi... Bu analitik məqalədə dövrün salnaməsi
məntiqli, uzaqgörən şərhlərlə
açıqlanırdı.
Ümumiyyətlə, Şəfi bəyin siyasi fəaliyyəti
və yüksək səviyyəli məqalələri, verdiyi
çoxsaylı şərhlər onun hazırlıqlı
siyasi xadim olduğunu göstərirdi. O, azərbaycançılıq
ideyasının inkişafında mühüm rol oynayan
yaradıcı ziyalılarımızdan biri, ömrünün
sonunadək xalqının istiqlalı uğrunda mübarizə
aparan vətən fədailərindən idi.
Unudulmayan faciə, acı həqiqətlər
Xalqımız
üçün ümumi faciəyə çevrilmiş
1918-ci il mart qırğınları haqqında
o dövrün bütün mütərəqqi
ziyalıları bəyanatlar, müraciətlər vermiş,
onlarla, yüzlərlə məqalə və publisistik
oçerklər yazmışlar. Özü də
bu əsərlər ictimai ziddiyyətlərin kəskinləşdiyi,
mübarizələrin son dərəcə gərgin olduğu
bir dövrdə qələmə alınmışdır.
31 mart hadisələri xalqımızın qan
yaddaşıdır. Həmin yazılarda
uzun illər gizli saxlanılan, üzərinə qadağalar
qoyulan həqiqətlər açılıb göstərilmiş,
vəziyyəti ağırlaşdıran əsas amillər
meydana çıxarılmışdır. "Vətəndaş müharibəsi”, "əksinqilabi
qiyam” kimi saxtalaşdırılan mart hadisələri əslində
bolşevik-daşnak ittifaqının xalqımıza
qarşı yeritdiyi soyqırımı siyasəti idi.
Xatırladaq ki, o dövrdə bolşeviklər hər
cür demokratik şüarlarla pərdələnsələr
də, azarbaycanlıların milli maraqlarına qətiyyən
cavab vermirdilər. Bu hərəkatın rəhbərliyində
bolşeviklərin və ermənilərin çoxluq təşkil
etməsi əhalinin milli mənafeyinə qarşı
böyük təhdidlər yaradırdı. Hadisələrin sonrakı gedişatı bu
ehtimalı doğrultdu. Ermənilər tərəfindən
istiqamətləndirilən bolşevizm Azərbaycan xalqına
sonsuz qırğınlar və fəlakətlər gətirdi.
"Azərbaycan”
qəzetinin 1919-cu il 31 mart tarixli nömrəsi
bütünlüklə 1918-ci il azərbaycanlıların
soyqırımı mövzusuna həsr edilmişdi. Xüsusi
buraxılışda Hacıbəyli Üzeyir imzası ilə
çıxan "31 mart” redaksiya yazısı həmin hadisələrin
təhlilini vermiş, istiqlalımıza qarşı rus
bolşevizminin sui-qəsdini açıb göstərmiş,
"qrajdanski” və bir də milli olmaq üzrə "iki rəngli
müharibə salıb çaylarca qanlar
axıtdı”ğını, milyonlarca bəşər
övladını tələf etdiyini, "evlərin viranə
qoyulduğunu” güclü bədii dildə qələmə
almışdır. Bu məqalə həmin hadisələrə
həsr olunmuş klassik nümunələrdən
sayılır. Yazıda oxuyuruq: "Keçən
keçdi, olan-oldu. Mart hadisatı Azərbaycan tarixində
mühüm bir səhifə işğal edib azəri türklərinin
istiqlal yolunda can verib, qan tökdüklərini gələcək
nəslə oxutduracaqdır. Bugünkü vəzifəmiz isə
o qara günləri yaddan çıxarmamaq və buna görə
də həmişə və hər an
hazır olmaqdır. Böylə hazırlıq
ki, bu hadisələr bir də təkrar edərsə,
müdafiəsinə qadir olalım”.
Elə həmin nömrədə çıxan "Mart
hadiseyi-əliməsinin müxtəsər tarixçəsi” sərlövhəli
məqalədə Şaumyanın, Saakyanın və
Arekyanın rəhbərlik etdikləri dəstənin
Şamaxıda törətdikləri qırğınlar barədə
ətraflı məlumat verilir. Bu xəbərin
Bakıda güclü təşviş doğurduğu göstərilir,
insanlar erməni vəhşiliklərini heyrətlə
qarşılayırlar.
Qəzetin
xüsusi nömrəsində yer alan
dövrün tanınmış mühərrirlərindən
olan Xəlil İbrahimin "18-31 mart” adlı yazısında
isə matəm günü münasibəti ilə şəhərdə
dolaşan ab-hava və görülən tədbirlər ətraflı
təsvir edilirdi.
Ə.Bədi
imzası ilə "Acı həqiqətlərim” adlı bir
məqalədə müsəlman nümayəndələrinin
"İsmailiyyə” binasında və Təzəpir məscidində
keçirilən toplantıları barədə geniş məlumatlar
verilirdi. A.Rüfət imzası ilə
şıxan "El yazı” adlı xatirə-esse emossional təsir
gücünə malik idi və oxucuların böyük
marağına səbəb olmuşdur. "Keçmiş
mart günləri” adlı başqa bir məqalədə isə
bolşevik libasına bürünmüş erməni əsgərlərinin
əsas hədəfinin məhz türk-müsəlman əhalisinin
olduğuna diqqət çəkilirdi. Əli
Əsgər Ələkbərzadənin "İthaf” adlı
məqaləsi mart qırğınları günlərində
həlak olmuş şəhidlərə həsr edilirdi.
Bundan başqa, mart hadisələri ilə bağlı Əlimərdan
bəy Topçubaşovun, Ceyhun Hacıbəylinin, Şəfi
bəy Rüstəmbəylinin, Mirzəbala Məmmədzadənin,
Əli Şövqinin, Əmin Abidin, Fərhad Ağazadənin
və başqalarının məqalələrində 1918-ci
il faciələrini törədən səbəblər, onun əsas
"oyunçuları”, "qurbanları”, kütləvi
qırğınların həyata keçirilməsində əsas
məqsədlər, onların nəticələri
araşdırılır, həmin günlərin canlı mənzərəsi
yaradılır.
İşıqlı zəkaların
aydınlatdığı yol
Fitnələrlə döyüşən qələmlər
çarpışmalardan, tufanlardan, fırtınalardan
keçmiş, xalqın azadlıq mübarizəsinə xidmət
etmiş, zamanın qaranlığını,
zülmünü, məşəqqətlərini
açıb göstərmiş, insanları fitnə-fəsadlardan
qorumuşdur.
Nadana, zülmkara, "bir arxın suyunu min arxa
calayan”, məsləkini tez-tez dəyişənlərə
qarşı soyumaz qəzəb, nifrət, hiddət onların
yaradıcılığının ifadə gücünü,
əsasını təşkil etmişdir.
Bu işıqlı zəkalar insanlığın gələcəyinə
inanırdılar.
Publisistika daim hərəkətdə olan, həyatın
hazırkı vəziyyətini əks etdirən, vacib suallara
cavab verən canlı bir janrdır. Burada həm də elə publisist əsərlər
əhəmiyyətli və qiymətli sayılır ki, onlar
gündəlik mübarizələrin içində həyatın
canlı axınında ən zəruri məsələləri
əks etdirir, zamanın ziddiyyətləri içərisində
itib qalmır, həqiqətləri görür və
müdafiə edir, mürtəce fikirlərə, həris
duyğulara, alçaq hisslərə əsir olmur. O
dövrün görkəmli ziyalı simalarının publisist
əsərlərinin çoxu məhz bu cür yazılardır.
Onlar mütərəqqi ruhda qələmə
alınmış, mühüm məsələlərə
toxunmuş, suallara düzgün cavablar vermişlər.
Doğma xalqının böyük vətənpərvərləri
Üzeyir bəy, Ceyhun bəy, Şəfi bəy, Yusif Vəzir,
Xəlil İbrahim, Əmin Abid, Fərhad Ağazadə və
başqaları o xoşbəxt ictimai-siyasi xadimlərdəndir
ki, zaman keçdikcə bu insanların
böyüklüyü, fəaliyyətlərinin mütərəqqi
və humanist mənası daha parlaq şəkildə gözə
dəyir. Həmin şəxsiyyətlərin zəngin
irsi diqqəti bütün zamanlarda daha çox cəlb edir və
dərin mənası ilə bizi daim heyran qoyur.
İradə ƏLİYEVA
Azərbaycan.-
2018.- 9 dekabr.- S. 4.