Natiq Əmirov: Davos Forumunda Azərbaycana və Prezident
İlham Əliyevə çox böyük maraq var idi
Azərbaycan Respublikası Prezidentinin iqtisadi siyasət və sənaye məsələləri üzrə köməkçisi Natiq Əmirov Azərbaycan Televiziyasının “Həftə” proqramına müsahibə verib. AZƏRTAC müsahibəni təqdim edir.
“Həftə” proqramının aparıcısı Faiq Hüsiyev: Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin yeni dünya sisteminin müasir çağırışlarına cavab verən siyasi kursu Azərbaycanı regionun lider dövlətinə çevirməklə yanaşı, ölkəmizi dünyada etibarlı tərəfdaş kimi tanıdıb. Rəsmi və işgüzar səfərlərdə, beynəlxalq tədbirlərdə dövlətimizin başçısı respublikamızın əldə etdiyi uğurları, eyni zamanda, Dağlıq Qarabağ problemini daim dünya ictimaiyyətinin diqqətinə çatdırır. Bu isə qonşu dövlətlərlə milli maraqlarımıza uyğun münasibətlərin qurulmasına, regionda yaşayan insanların mənafeyinə xidmət edən təşəbbüslərin irəli sürülməsinə, habelə bölgədə Azərbaycanın etibarlı tərəfdaş kimi nüfuz qazanmasına imkan verir. Bu gün qlobal enerji və kommunikasiya layihələrinin uğurla reallaşdırılması, Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təminatında ölkəmizin rolunun artması iqtisadi qüdrətimizə yeni güc verir. Ölkə iqtisadiyyatının şaxələndirilməsi siyasəti, qeyri-neft sektorunun sürətlə inkişaf etdirilməsi müsbət nəticələrə səbəb olub. Məlum olduğu kimi, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin İsveçrənin Davos şəhərinə işgüzar səfəri çərçivəsində Dünya İqtisadi Forumunda keçirdiyi bir sıra görüşlərdə qeyd etdiyimiz məsələlər barədə ətraflı danışılıb. Mövzu ilə bağlı söhbətimizi qonağımız – Azərbaycan Respublikası Prezidentinin iqtisadi siyasət və sənaye məsələləri üzrə köməkçisi Natiq Əmirovla davam etdirəcəyik.
-Natiq müəllim, söhbəti bir qədər
geniş miqyasda – əvvəldən başlamaq istərdim.
Ümumiyyətlə, Davos İqtisadi Forumu nə deməkdir?
-Davos İqtisadi Forumu 1971-ci ildə Klaus Şvab tərəfindən təsis edilib və əsas etibarilə, dünyada baş verən iqtisadi proseslərin, dünyanın iqtisadi gündəliyinin müzakirə edildiyi ən böyük platformaya çevrilib. Siyasətçilər bu Foruma 1974-cü ildən başlayaraq dəvət olunurlar. Həmin ildən başlayaraq Davos Dünya İqtisadi Forumu təkcə aktual iqtisadi məsələlərin deyil, həm siyasi, həm də ictimai məsələlərin müzakirə olunduğu ən böyük platformaya çevrilib. Davos İqtisadi Forumunda dünyanın iqtisadi prioritetləri müəyyənləşdirilir, dünya siyasətinin əsas istiqamətləri müzakirə olunur. Dünya iqtisadiyyatına təsir göstərən bir çox qərarlar, yeni ideyalar, innovativ yanaşma tərzləri məhz Davos İqtisadi Forumunda yaradılıb. Misal olaraq, BRİKS təşkilatının inkişaf bankının yaradılması ideyası 2011-ci ildə Davos Forumu çərçivəsində iqtisadçılar Lord Stern və Cosef Stiqlits arasında gedən müzakirələrdən yaranıb və sonradan öz inkişafını tapıb. Bu il Beynəlxalq Valyuta Fondu və digər maliyyə institutları öz illik hesabatlarını məhz Davos İqtisadi Forumunda açıqlayıb. Eləcə də bu qurumlar dünya iqtisadi siyasətinin prioritetləri, mövcud vəziyyət, təhdidlər barədə geniş açıqlamalarını məhz Davos İqtisadi Forumunda verirlər. Ümumiyyətlə, Davos İqtisadi Forumu siyasətçilərin, biznes adamlarının və ictimai təşkilatların bir araya gələrək, qarşılıqlı müzakirəsini təmin edən ən böyük institut, ən böyük platformadır ki, bu platformada insanlar, iqtisadçılar, siyasətçilər, biznes adamları rahat şəkildə öz müzakirələrini təşkil edə bilirlər. Bu il Davos İqtisadi Forumuna 70-dən artıq ölkənin dövlət və hökumət başçıları gəlmiş, müxtəlif müzakirələrdə dünyanın 900-dən artıq aparıcı şirkəti iştirak etmişdir. 2018-ci ildə keçirilən Davos İqtisadi Forumu 48-ci iqtisadi forumdur və burada 3 mindən artıq iştirakçı olub. Builki Forumun əsas mövzusu “Parçalanmış dünyada paylaşılan gələcək yaratmaq” idi. Forumda bütün müzakirələr əsasən bu deviz altında aparılıb, dünyanın gələcəyi və burada iqtisadi proseslərin həllinə qarşılıqlı yanaşma məsələləri öz əksini tapıb. Eyni zamanda, iştirakçılar Forumun yaratdığı şəraitdən istifadə edərək, öz ölkələrinin müxtəlif tədbirlərini, iqtisadi və digər sahələrdə apardıqları siyasətləri, ölkələrində baş verən mühüm siyasi hadisələri digər iştirakçılara və dövlət başçılarına təqdim edə bilirlər. Misal olaraq, builki Davos İqtisadi Forumunda Azərbaycan “Ekspo 2025” layihəsinə öz namizədliyini irəli sürən ölkə kimi Forum iştirakçılarına təqdimat keçirib.
-Forumda ölkəmizə, həm də cənab Prezidentə çox böyük maraq var idi. Biz bilirik ki, cənab Prezident artıq 12-ci dəfədir
bu Forumda iştirak edir.
-Tamamilə doğrudur. Həqiqətən Davos Forumunda Azərbaycana və Prezident İlham Əliyevə çox böyük maraq var idi. Həm digər ölkələrin rəhbərlərinin, şirkət rəhbərlərinin, həm də ictimaiyyətin diqqətini açıq-aydın görmək mümkün idi. Cənab Prezident artıq 12-ci dəfədir ki, bu Forumda iştirak edirdi. Bu illər ərzində o, Davosda 183 görüş keçirib ki, bunlardan 33-ü bilavasitə dövlət başçıları ilə keçirilən görüşlərdir. Bu illər ərzində cənab Prezident 19 hökumət başçısı, 23 nazir və digər hökumət rəsmiləri, 90-dan artıq şirkət rəhbəri, 18 beynəlxalq təşkilatın rəhbərləri ilə görüşlər keçirib. Dövlətimizin başçısı 27 dəfə Forumun sessiyalarında iştirak edib, 7 dəfə kütləvi informasiya vasitələrinə müsahibə verib. Mən xüsusi bir faktı vurğulamaq istərdim ki, qeyd etdiyim görüşlərin hamısı qarşı tərəfin təşəbbüsü ilə keçirilib. Yəni, Azərbaycan Respublikasının Prezidenti hər hansı bir görüşün keçirilməsi təşəbbüsü ilə çıxış etməyib. Bu dəfə mən özüm də canlı şahidi oldum ki, cənab Prezidentin ən böyük qayğılarından biri də görüşlərin necə minimallaşdırılması idi. Belə ki, görüş üçün həddindən artıq müraciət var idi və bu müraciətlər arasında seçim etmək, doğrudan da bəzən müəyyən çətinliklər yarada bilirdi. Bütün bu 12 il ərzində eyni proses davam edib, yəni, məhz cənab Prezidentlə görüşmək istəyənlərin təşəbbüsü ilə görüşlər təşkil olunub.
-İstəyirəm ki, söhbətimizi cənab
Prezidentin iş qrafiki ilə bağlı sualla davam etdirək.
Forumda cənab Prezidentin iş qrafiki kifayət qədər gərgin
olub. İstəyirəm ki, bu haqda danışasınız.
-Əslində Davos səfərləri zamanı cənab Prezidentin iş qrafiki hər zaman kifayət qədər mürəkkəb və gərgin olub. Çünki daha əvvəl qeyd etdiyim kimi, cənab Prezidentlə görüş keçirmək, onu öz sessiyalarına dəvət etmək istəyən qurumlar, dövlətlər həddindən artıq çoxdur və cənab Prezident bu səfərində də 3 gün ərzində 30-dan artıq görüş keçirib. Görüşlər hər gün səhər saat 7-dən başlayır və günün sonuna qədər davam edirdi. Bu görüşləri əsasən 4 istiqamətə ayırmaq olar. Birincisi, siyasi əhəmiyyət daşıyan görüşlərdir. Bunlara dövlət başçıları ilə, habelə beynəlxalq təşkilatların rəhbərləri ilə görüşlər daxildir. Bildiyiniz kimi, cənab Prezident Gürcüstanın Baş naziri Giorgi Kvirikaşvili, İsrailin Baş naziri Benyamin Netanyahu, İsveçrə Konfederasiyasının Prezidenti Alain Berset, eyni zamanda, Avropa Komissiyasının enerji birliyi üzrə vitse-prezidenti Maroş Şevçoviç, Səudiyyə Ərəbistanının energetika, sənaye və təbii sərvətlər naziri Xəlid Əl Falih, OPEC-in baş katibi Məhəmməd Barkindo ilə görüşüb. Bu görüşlər siyasi əhəmiyyəti ilə yanaşı, Azərbaycanın Dünya İqtisadi Forumunda mövqeyinin təmsil edilməsi, Azərbaycanın əldə etdiyi nailiyyətlərin təqdim edilməsi, eyni zamanda, həm beynəlxalq təşkilatlarla, həm də sözügedən dövlətlərlə Azərbaycanın qarşılıqlı əlaqələrinin müzakirəsi baxımından çox faydalı olub. İkinci istiqamət iqtisadi əhəmiyyət daşıyan görüşlər idi. Bu görüşləri də 4 kateqoriyaya bölmək olar. Bu görüşlər özündə nəyi əhatə edir? İlk növbədə, dünyanın böyük şirkətlərinin Azərbaycana marağı və Azərbaycan Prezidenti ilə görüşmək istəyindən irəli gələn məsələlər idi. Cənab Prezident bir çox şirkətlərlə onların müraciətinə əsasən Davos İqtisadi Forumunda görüşdü. Bu şirkətlər hansılardır? Birinci kateqoriyaya dünya investisiya şirkətlərini aid edə bilərik. Dövlətimizin başçısının birinci görüşü Amerikanın məşhur “Black Rock” investisiya şirkətinin rəhbəri ilə oldu. “Black Rock” şirkəti dünyanın ən böyük investisiya şirkəti olmaqla, 6,3 trilyon dollar investisiya portfelini idarə edir. Şirkətin 70-dən artıq ölkədə ofisi fəaliyyət göstərir. Cənab Prezidentlə müzakirələrində şirkətin rəhbəri çox maraqlı bir məqama toxundu. O, Azərbaycana səfər etmək və son illərdə ölkəmizdə cənab Prezidentin həyata keçirdiyi iqtisadi islahatları, mövcud olan və əlavə yaranan investisiya imkanlarını bir daha araşdıraraq Azərbaycanla əməkdaşlığı növbəti, daha üst səviyyəyə keçirmək istədiyini bildirdi. Bildiyiniz kimi, “Black Rock” şirkəti Azərbaycan Respublikası Dövlət Neft Fondunun əməkdaşlıq etdiyi investisiya şirkətlərindən biridir və Fondun vəsaitlərinin bir hissəsinin idarə edilməsində də iştirak edir. Lakin görüşdə “Black Rock” şirkətinin rəhbəri Azərbaycanı, sadəcə, investor kimi deyil, həm də “Black Rock” şirkətinin investisiya hədəfi kimi görmək və Azərbaycana investisiya yatırımları imkanlarını araşdırmaq üçün ölkəmizə səfər etməkdə maraqlı olduğunu qeyd etdi. Daha əvvəl qeyd etdiyim kimi, dünyanın ən böyük investisiya şirkətinin – 6,3 trilyon dollar həcmində bir portfeli idarə edən şirkətin rəhbəri cənab Prezidentə müraciət edərək investisiya qoymaq, investisiya imkanlarını dəyərləndirmək üçün Azərbaycana səfər etmək niyyətində olduğunu bildirir. Cənab Prezident də səfər üçün lazımi şəraitin yaradılması ilə bağlı aidiyyəti üzrə tapşırıqlar verdi.
Həmçinin Amerikanın “Blackstone” şirkəti 400 milyard dollara yaxın bir investisiya portfelini idarə edən şirkətdir və dünyanın 25 ölkəsində ofisi mövcuddur. “Blackstone” müxtəlif ölkələrdə böyük həcmli investisiyaları, xüsusilə daşınmaz əmlak və digər sahələrə investisiya yatıran və portfeli idarə edən bir şirkətdir və Azərbaycan Respublikasının Dövlət Neft Fondu ilə də əməkdaşlıq edir.
Növbəti istiqamət isə lider texnologiya şirkətləri ilə görüş idi. Azərbaycan Respublikası Prezidentinin həyata keçirdiyi islahatların özəyində qeyri-neft sektorunun inkişafı durur. Qeyri-neft sektorunun inkişafı üçün insan kapitalının inkişafı vacibdir. İnsan kapitalının inkişafından doğan trend isə yüksək texnologiyalara söykənən iqtisadiyyatların formalaşmasıdır.
-Yəni, cənab Prezidentin qeyd etdiyi kimi, qeyri-neft
sektorunun inkişafı əsas məsələlərdən
biri kimi bizi maraqlandırır.
-Bu zaman insan kapitalı və yüksək texnologiyalarla yüksək dəyər yaradan istehsallara yönəlik iqtisadiyyatı inkişaf etdirmək lazımdır. Cənab Prezidentin bu siyasəti istər Davosda, istər dünyanın digər qlobal transkontinental şirkətlərinin maraqları ilə üst-üstə düşdüyü üçün onlar cənab Prezidentin bu siyasətində çox maraqlı idilər. Maraqlı məqam o idi ki, həm kuluarlarda, həm görüşlərdən sonra məlum olurdu ki, şirkətlər Azərbaycanda aparılan islahatlar, cənab Prezident tərəfindən qəbul edilmiş qərarlar, xüsusilə son illər ərzində həyata keçirdiyi tədbirlər barədə çox məlumatlıdırlar və bu tədbirlərin hansı istiqamətdə inkişafını da proqnozlaşdıra bilirlər. Ona görə də dünyanın nəhəng texnologiya şirkətlərinin rəhbərləri cənab Prezidentlə görüşmək həvəslərini, xahişlərini bildirirdilər. Misal üçün, “CİSCO” şirkətini qeyd etmək olar. Maraqlıdır ki, “CİSCO” şirkətinin dünyanın 165-dən çox ölkəsində 380 ofisi var və işçilərinin sayı 74 minə yaxındır. “CİSCO” şirkətinin Azərbaycanın müxtəlif qurumları ilə əməkdaşlıq əlaqələri mövcuddur və həm dövlət sektorunda, həm də özəl sektorda kifayət qədər təmsil olunur. Görüşdə şirkətin icraçı vitse-prezidenti və baş maliyyə direktoru Azərbaycan Respublikası Prezidentinin apardığı iqtisadi islahatlar, həyata keçirdiyi iqtisadi yönümlü tədbirlərin bilavasitə “CİSCO” şirkəti tərəfindən dəstəklənəcəyini və aparılan bu islahatlarda “CİSCO” şirkətinin iştirak etmək istəyini cənab Prezidentə bildirdi. Cənab Prezident yüksək texnologiya şirkətlərinin Azərbaycana gəlməsini, investisiya qoymasını, Azərbaycan şirkətləri ilə əməkdaşlığı artırmasını məmnunluqla qarşıladığını bildirərək, aidiyyəti üzrə tapşırıqlarını verdi.
Dövlətimizin başçısının görüşdüyü digər bir şirkət “Microsoft” şirkətidir. Düşünürəm ki, bu şirkətin geniş təqdimata ehtiyacı yoxdur. “Microsoft” 441 milyard ABŞ dolları kapitallaşma və 100 min nəfər işçi ilə dünyanın lider texnologiya şirkətidir. Şirkətin rəhbəri də görüşdə dövlətimizin başçısının liderliyi ilə Azərbaycanda əldə edilən iqtisadi uğurların, aparılan iqtisadi proseslərin iştirakçısı olduqlarını, həmçinin bu iştirakçılığı daha da genişləndirmək istəklərini, Azərbaycanın gələcəyinə inamı ifadə etdi. Eyni zamanda, bildirdi ki, bütün təhlillər Azərbaycanın regiondakı mövcud liderliyini daha da genişləndirəcəyini, ölkənin daha da irəli gedəcəyini göstərir. Şirkət Azərbaycanın bu siyasətində öz yerini tutmaq və cənab Prezidentlə bir yerdə bu prosesin iştirakçısı olmaq istəyini və Azərbaycana maraqlarını bildirdi.
Başqa bir istiqamət isə
infrastruktur sahəsində fəaliyyət göstərən
şirkətlərlə görüş idi. Buraya “Royal Philips”, həmçinin
“MasterCard” və “SUEZ GROUP” şirkətlərini aid edə bilərik.
Fransanın “SUEZ GROUP” şirkəti infrastruktur
layihələri üzrə dünyanın ən innovativ
şirkətlərindən biridir. Azərbaycanda
da müəyyən sahələrdə, xüsusilə də
su sistemlərinin bərpasında, yağış
sularının toplanması, emalı və yenidən istifadə
edilməsində və digər bir sıra layihələrdə
iştirak edib. Şirkətin
dünyanın 70-dən çox ölkəsində ofisləri
mövcuddur. Bu sahədə ən innovativ
texnologiyaları gətirən, tətbiq edən bir şirkət
kimi cənab Prezident “SUEZ GROUP” şirkəti ilə
görüşüb. Görüşdə
qarşılıqlı əməkdaşlıq məsələləri
müzakirə olundu və şirkətin rəhbəri Azərbaycanın
infrastruktur layihələrində iştirak etməkdə və
Azərbaycana yeni texnologiyaların gətirilməsində maraqlı
olduqlarını bildirdi.
“MasterCard” şirkəti
dünyanın 210 ölkəsində fəaliyyət göstərir
və Azərbaycan Respublikasının Mərkəzi Bankı
ilə səmərəli əməkdaşlıq əlaqələri
mövcuddur.
Belə ki, “MasterCard” Mərkəzi Bank ilə birlikdə
“2018-2020-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında rəqəmsal
ödənişlərin genişləndirilməsi üzrə
Dövlət Proqramı”nın layihəsinin
hazırlanmasında iştirak edir. Eyni zamanda, qeyd etmək
lazımdır ki, Azərbaycanda mövcud olan bank
kartlarının – kredit və debit kartlarının təxminən
49-50 faizi “MasterCard”a məxsusdur. Kartlarla olan ümumi dövriyyənin 33 faizi də
“MasterCard”ın payına düşür və bu artım son
iki ildə baş verib. Belə ki, son iki il
ərzində “MasterCard” Azərbaycanda öz dövriyyəsini
və kartlarının sayını 15 faizə qədər
artıra bilib.
Bundan başqa, Davos Forumu çərçivəsində
cənab Prezident “Lazard Freres”, “Royal Philips”, dünyanın nəhəng
neft şirkətləri, o cümlədən “Lukoil” və digər
neft şirkətləri ilə görüşlər
keçirib. Bir daha qeyd etmək istərdim ki, bütün
bunlar Azərbaycanın liderinə, Azərbaycan dövlətinin
gələcəyinə, ölkədə olan siyasi, iqtisadi
sabitliyə və cənab Prezident tərəfindən həyata
keçirilən bu siyasətin davamlılığına,
etibarlılığına olan inamın təzahürü,
göstəricisi idi.
-Belə bir
sualım var. Ümumiyyətlə, ərazi baxımından Azərbaycan
elə də böyük ölkə deyil. Əhali
baxımından da çox böyük ölkə deyil.
Ölkəmizə bu maraq haradan yaranır, bu marağın
arxasında nə durur?
-Çox sağ
olun. Bu, doğrudan da çox maraqlı bir
sualdır. Davos İqtisadi Forumunun ümumi
gündəliyini, orada baş verən prosesləri, müzakirələri
müqayisə etsək, Azərbaycanın özünün son
10-15 illik tarixində kiçik bir Davos halına gəldiyini
görərik. Çünki dünyada
baş verən bütün innovativ proseslər Azərbaycanda
bir növ əks olunub, ölkənin gündəlik həyatında
aparılan siyasətdə öz əksini tapıb. Əslində ümummilli lider Heydər Əliyev
1993-cü ildə xalqın tələbi ilə yenidən
hakimiyyətə qayıdandan bəri Azərbaycan ən
azı postsovet məkanında ən çox islahat aparan
ölkədir. Əgər 2003-cü ilə
qədər bu islahatlar əsasən dövlət quruculuğunu
və siyasi islahatları əhatə edirdisə, 2003-cü ildən
bu günə qədər cənab Prezident tərəfindən
aparılan islahatların kökündə iqtisadi, institusional
və sosial sahələri dəstəkləməklə həyata
keçirilən islahatlar durur. Dünya
ictimaiyyəti də bunu görür. Prezident
İlham Əliyevin həyata keçirdiyi bu siyasət nəticəsində
Azərbaycanın, ilk növbədə, siyasi rolunun həm
bölgədə, həm də dünyada hansı bir səviyyəyə
çatdığını hər kəs müşahidə
edir. Bunu beynəlxalq reytinq agentlikləri,
dünyanın müxtəlif sorğu şirkətləri və
digər beynəlxalq qurumlar öz hesabatlarında bildirirlər.
Bunlar nədən ibarətdir? Bu
baxımdan, məsələn, Davos Dünya İqtisadi Forumunun
elan etdiyi “Qlobal rəqabətlilik hesabatı”nı
qeyd etmək olar. Bu hesabata görə, Azərbaycan
rəqabətqabiliyyətlilik üzrə dünyada 35-ci yerdədir.
Azərbaycan MDB ölkələri üzrə
birincidir, bir çox Avropa ölkələrindən isə
öndədir. Rəqabətlilik hər
şey deməkdir. “Qlobal rəqabətlilik
hesabatı”nda 35-ci yer ölkədə aparılan həm
siyasi, iqtisadi, sosial siyasətin vəhdətini, həm də
ölkədə siyasi sabitliyin mövcudluğunu göstərən
əsas amillərdən biridir. Biz “Qlobal rəqabətlilik
hesabatı”nda böhran illəri sayılan, neftin qiymətinin
aşağı olduğu bu illərdə belə 2 pillə irəliləyərək
35-ci yerdə qərarlaşmışıq.
Bundan əlavə, “Biznesin mürəkkəbliyi”
adlı indeksdə son 1 il ərzində Azərbaycan
20 pillə irəliləyib. Biznesin mürəkkəbliyi
nəyin göstəricisidir? Dövlətin
biznesə müdaxiləsi və dövlətin biznes
üçün yaratdığı şərait. Hesabatın təhlili göstərir ki, Azərbaycan
biznesə dövlət tərəfindən verilən dəstək,
həmçinin dövlət tərəfindən biznesə
olan müdaxilələrin azlığı baxımından
dünyada lider ölkələr səviyyəsinə gəlib.
Cənab Prezident tərəfindən istər yoxlamaların
azaldılması, istər investisiya təşviqi sənədlərinin
verilməsi, istərsə də sənaye zonalarının və
digər texnoparkların yaradılması istiqamətində
görülən tədbirlərin və həyata keçirilən
digər islahatların, o cümlədən institusional və
struktur islahatlarının nəticəsi olaraq Azərbaycan
biznesin mürəkkəbliyi kateqoriyasına görə 20 pillədən
çox irəliləyib. Dünya Bankı tərəfindən
hazırlanan “Doing Business” hesabatında Azərbaycan Avropa və
Mərkəzi Asiya regionu üzrə ən islahatçı 3
ölkədən biri olub. Cənab Prezidentin rəhbərliyi
ilə, demək olar ki, bütün sahələr üzrə
islahatlar həyata keçirilib və bütün bu tədbirlərin
nəticəsi olaraq biz “Doing Business” hesabatında ötən
ilə nəzərən 8 pillə irəliləyərək
57-ci yerdə qərarlaşmışıq.
-Maraqlıdır
ki, Avropanın öz ölkələri sıralanmada bizdən
sonradır.
-Tamamilə doğrudur. Daha bir indeksdə – “İnklüziv inkişaf
indeksi”ndə 2018-ci ildə Azərbaycan inkişaf etməkdə
olan ölkələr arasında 3-cü, MDB ölkələri
arasında 1-ci yerdədir. “İnklüziv
inkişaf indeksi” çox önəmli bir indeksdir. Davosdakı çıxışında cənab
Prezident qeyd edib ki, biz islahatları elə bir mərhələdə,
elə bir hazırlıq şəraitində keçirdik ki, vətəndaşlarımız
islahat prosesini bu islahatlardan əziyyət çəkmədən
yaşadılar. Yəni, islahatlar sosial paket və əhalinin
sosial durumunun dəstəklənməsi istiqamətində
atılan addımlarla elə uzlaşdırıldı ki, bu proses
əhali üçün çox rahat, eyni zamanda, onların
sosial vəziyyətinin pisləşməməsi şəraitində
keçdi. Amma biz ümumi islahatlar aparan ölkələrin
tarixçəsinə fikir versək, görərik ki, islahat
aparan hər bir ölkədə demək olar, əhali müəyyən
dövr ciddi əziyyət çəkir, müəyyən
şoklar yaşanır. Lakin Azərbaycan
şəraitində cənab Prezidentin məhz doğru,
düzgün və ardıcıllıqla həyata
keçirdiyi islahatlar yolu ilə əhalinin sosial müdafiəsi
daha da gücləndirilib. Azərbaycanda işsizlik
üzrə 5 faizə qədər, yoxsulluq üzrə 5 faizdən
bir qədər artıq - 5,4 faiz olmaqla, çox yüksək
göstəricilər əldə edilib.
İnklüziv inkişaf həm
də Azərbaycanın bütün regionlarının bərabər
inkişafını nəzərdə tutur. Belə ki,
yalnız Bakı şəhəri və yaxud hansısa bir
bölgə deyil, Azərbaycanın bütün bölgələri
bu dövr ərzində ciddi inkişaf mərhələsini
yaşayıb. Regionlar istər sosial, istər
iqtisadi, istər insan kapitalının inkişafı
baxımından inanılmaz bir hala gəlib. Odur ki, Azərbaycan
2018-ci il üzrə “İnklüziv
inkişaf indeksi”nə görə dünyada 3-cü yerdədir.
Eyni zamanda, daha bir indeks – siyasətçilərə
ictimai etimada görə biz dünyada 20-ci yerdəyik. Cənab Prezident hər zaman qeyd edib ki, bizim nailiyyətlərimizin,
uğurlarımızın mənbəyi Azərbaycan
xalqıdır. Azərbaycan xalqı və iqtidar
arasında olan vəhdət, qarşılıqlı
anlaşma və Azərbaycan Respublikası Prezidentinin həyata
keçirdiyi siyasətin xalqımız tərəfindən
mütləq dəstəklənməsi ölkəmizin siyasi,
iqtisadi və digər uğurlarının əsasını təşkil
edir və bu da öz növbəsində, iqtisadi və siyasi
sabitliyə gətirib çıxarır. Buna
görə də təsadüfi deyil ki, siyasətçilərə
etimada görə Azərbaycan dünyada 20-ci yerdədir.
-Əslində xalq-iqtidar birliyinin ən yaxşı
göstəricisi elə söylədiyiniz bu rəqəmdir.
-Tamamilə doğrudur. Bu, xalq-iqtidar birliyinin bilavasitə real həyatda
göstəricisidir. Bu birlikdən irəli
gələn nailiyyətlər də yuxarıda
sadaladığım həmin reytinqlərdə Azərbaycan
dövlətinin mövqeyində və onun liderlik mövqeyində
öz əksini tapır. “Dövlət tənzimlənməsi
yükü” adlanan bir indeks var və bu indeks dövlət tərəfindən
iqtisadi proseslərin və biznes mühitinin tənzimlənməsi
səviyyəsini ölçür. Bu
indeks üzrə biz dünyada 15-ci yerdə qərarlaşmışıq.
Dünyanın bir çox ölkələrini
geridə qoyuruq. Eyni zamanda, “Bərabərsizlik”
adlı bir indeks var ki, sosial bərabərsizliyin aradan
qaldırılması üçün dövlətin
gördüyü tədbirləri əks etdirir. Orada da biz demək olar ki, dünyada inklüzivlik
indeksində olduğu kimi, 3-cü yerdə, MDB ölkələri
üzrə 1-ci yerdəyik. Yəni, sizin
“Azərbaycanı dünyanın diqqətində saxlayan məsələ
nədir” sualınıza cavab olaraq, birinci növbədə cənab
Prezidentin gərgin əməyi və şəxsi nüfuzunu
qeyd etmək istəyirəm. Mən
vurğulayım ki, bütün bu proseslərdə Prezidentin
şəxsi nüfuzu həqiqi mənada parlaq bir şəkildə
gözə çarpır.
-Əslində, hər bir siyasətçi
üçün ən gözəl göstərici elə
budur.
-Bəli. Düzdür,
tarixdə şəxsiyyətin rolu müxtəlif
kateqoriyalarda, müxtəlif dövrlərdə müxtəlif
cür qiymətləndirilir. Lakin cənab
Prezidentin şəxsi nüfuzunun bu dərəcədə
yüksək olması Azərbaycanın dünyanın
böyük dövlətlərini onların maraqları ilə
bərabər öz orbitində saxlamasına imkan verir. Yəni,
baxmayaraq ki, sizin daha əvvəl qeyd etdiyiniz kimi, əhalisinə
və ərazisinə görə nisbətən kiçik olan
bir ölkə dünyanın nəhəng dövlətlərini
öz orbitində saxlamağı bacarır və həmin
dövlətlər bu regionla əlaqədar, bir sıra hallarda
isə bu regionla bağlı olmayan layihələrdə Azərbaycan
dövlətinin maraqlarını nəzərə alırlar,
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti ilə
hesablaşırlar, müzakirələr aparırlar. İkinci
məsələ, Prezidentin şəxsi nüfuzu, gərgin əməyinin
nəticəsi olan yuxarıda sadaladığım amillərdir
ki, Azərbaycanı dünyanın diqqət mərkəzində
saxlayır, Azərbaycan investisiya imkanları olan ölkə
kimi dəyərləndirilir və siyasi xadimlər, iş
adamları, beynəlxalq təşkilatlar ölkəmizlə
qarşılıqlı əməkdaşlıq şəraitində
işləməyə çalışırlar.
-Natiq müəllim,
hazırda ölkəmizdə qeyri-neft sektorunun inkişafı
prioritet sahə kimi götürülsə də, hər halda
Azərbaycan neft-qaz ölkəsi kimi tanınır. Bunu açıq etiraf eləmək lazımdır.
Bu gün Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təmin olunmasında ölkəmizin çox böyük
payı var.
-Tamamilə doğru deyirsiniz. Azərbaycan yeganə ölkələrdən biridir
ki, öz qeyri-neft sektorunu inkişaf etdirməklə
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsinə nail olmaqla
yanaşı, həm də enerji ölkəsi olaraq
mövqeyini qoruyub saxlayır. Hətta bir
sıra hallarda enerji resurslarının tranziti,
daşınması və eyni zamanda, istehsalı üzrə də
nəinki öz mövqeyini qoruyur saxlayır, hətta bir qədər
də qabağa aparır. Buna misal olaraq, cənab
Prezidentin Davosda keçirdiyi görüşləri göstərə
bilərəm. OPEC-in sədri Məhəmməd Barkindo cənab
Prezidentlə görüşdə çox məmnuniyyətlə
vurğuladı ki, 2016-cı ilin sonunda OPEC və OPEC
üzvü olmayan ölkələrin birgə müzakirəsi
və neft hasilatının tənzimlənməsi barədə
qərarların qəbulunda və ümumiyyətlə, bu
dövlətlərin bir araya gələrək bu istiqamətdə
qərarların qəbul edilməsində cənab Prezidentin
çox mühüm rolu olub. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti həmin proseslərdə əhəmiyyətli
mövqe tutaraq qərarların qəbulunda çox müsbət
rol oynayıb və bu qərarların qəbulu da sonradan
gördüyümüz kimi, neft hasilatının tənzimlənməsi
ilə neftin qiymətinin də artmasına və ədalətli
dəyərinin formalaşmasına mühüm təsir
göstərib. Cənab Prezident Davosda Səudiyyə
Ərəbistanının energetika, sənaye və təbii sərvətlər
naziri ilə görüşdü. Səudiyyə
Ərəbistanı neft hasilatı üzrə dünyanın ən
böyük dövlətlərindən biridir. Dövlətimizin başçısı “Lukoil”,
“Chevron”, “BP” kimi şirkətlərin rəhbərləri ilə
görüşdü. Bunlar dünyada neft
siyasətini müəyyənləşdirən və yönləndirən
dövlətlər və qurumlardır. Cənab
Prezident Ümummilli Liderin əsasını qoyduğu neft
strategiyasını elə bir ustalıqla həyata keçirir
ki, dünyanın neft nəhəngləri olan bütün bu
sadaladığım dövlətləri və həmin o nəhəng
şirkətləri Azərbaycan öz orbitində saxlayır.
Yəni, onlar bütün məsələlər üzrə
bir nöqtəyə gəlib Azərbaycan Prezidenti ilə məsləhətləşirlər,
Azərbaycan Prezidentinə öz planlarını təqdim
edirlər, Azərbaycan Prezidentinin, Azərbaycan dövlətinin
siyasəti ilə maraqlanırlar və Azərbaycana münasibətdə
öz siyasətlərini ona uyğun qururlar. Bunlar
hamısı Azərbaycanın təkcə qeyri-neft ölkəsi,
qeyri-neft sektorunu inkişaf etdirən bir ölkə kimi deyil,
eyni zamanda, ciddi bir enerji ölkəsi kimi öz mövqelərini
qoruyub saxladığını göstərir.
-Amma bütün
bunlarla yanaşı, bizim qeyri-neft sektorumuzda da çox
böyük artım var. Ümumi daxili məhsulun 70 faizdən
çoxu qeyri-neft sektorunda formalaşır. Mövzudan
bir qədər kənara çıxıb belə bir sual vermək
istəyirəm. Bu gün dünya bazarında 1 barrel
neftin qiyməti təqribən 70 ABŞ dolları ətrafında
formalaşır və bu, gələcəkdə qeyri-neft sənayesində
aparılacaq islahatlara hansısa bir formada təsir edə bilməzmi
və ümumiyyətlə, hansısa bir arxayınlıq
yaratmazmı?
-Bəli, bu gün 1 barrel neftin qiyməti
təqribən 70 ABŞ dolları ətrafında
formalaşır. Biz Davos gündəliyinə fikir versək, cənab
Prezidentin iştirak etdiyi sessiyaya, eyni zamanda, görüşlərdə
söylədiyi fikirlərə baxsaq görərik ki, cənab
Prezident bu sualı cavablandırarkən bildirdi ki, neftin
yüksək qiyməti artıq Azərbaycanın iqtisadi
inkişafının drayveri kimi çıxış edə
bilməz. Cənab Prezident hökumət
qarşısında aydın mesaj qoyaraq aydın
tapşırıqlar verib. Bildiyiniz kimi, 2018-ci il üçün dövlət büdcəsində
neftin qiyməti 1 barrelə görə 45 ABŞ dolları
civarında götürülüb. Neftin yüksək qiymətindən
yaranan fərq yalnız Azərbaycanın strateji valyuta
ehtiyatlarının artırılmasına, ölkəmizin
onsuz da dünya miqyasında kifayət qədər kiçik
olan dövlət borcunun bir az da
azaldılmasına imkan verəcək. Bildiyiniz
kimi, Azərbaycanda dövlət borcu ümumi daxili məhsula
nisbətdə olduqca kiçikdir. Bu
baxımdan Azərbaycan dünyada lider ölkələrdən
biridir. Amma cənab Prezident hökumət
qarşısında tələb qoyur ki, bu kiçik borc daha
da kiçilməlidir və Azərbaycanın neftin qiymətindən
yaranan gəlirləri ölkənin strateji valyuta
ehtiyatlarının artırılmasına yönəlməlidir.
Hökumət qurumları qarşısında isə
bilavasitə qeyri-neft sektorunun inkişafı, qeyri-neft
sektorundan dövlətin, vətəndaşların gəlirlərinin
artırılması istiqamətində addımları dəstəkləmək
və buradan gələn gəlirlərlə ölkəni idarə
etmək tələbini qoyub. Bu tələbdən
irəli gələn siyasət də hökumət tərəfindən
icra olunur. Qeyd olunan müzakirədə də cənab
Prezident bu fikirləri səsləndirərək deyib ki, neft,
enerji ölkəsi olaraq bu sahədən əldə etdiyi gəlirlərin
Azərbaycanın ümumi inkişafının bünövrəsini
təşkil etməsinə baxmayaraq, ölkənin gələcək
inkişafını qeyri-neft sektorunun inkişafında
görür və qeyri-neft sektorunun da inkişafı Azərbaycanda
bu dəqiqə prioritet sahələrdən biridir. Azərbaycanın
qeyri-neft sənayesi 4 faiz, qeyri-neft sektoru isə 2,7 faiz artıb. Bütün bunlar
o illərdə baş verib ki, dünyanın bir çox
ölkələri, xüsusilə neft hasil edən ölkələr
ciddi tənəzzül dövrünü yaşayır,
iqtisadiyyat geriləyirdi. Amma cənab
Prezidentin də bildirdiyi kimi, Azərbaycan qeyri-neft sektorunun
inkişafına, qeyri-neft sənayesinin artımına nail olur,
həmçinin strateji valyuta ehtiyatlarımız 4 milyard
yarım ABŞ dollarına qədər artır.
-Artıq valyuta
ehtiyatlarımız 42 milyard ABŞ dollarıdır.
-Bəli, bu, çox ciddi uğurdur. Bunların təməlində cənab Prezident tərəfindən
hazırlanan və həyata keçirilən iqtisadi islahatlar və
digər tədbirlər durur.
-Cənab Prezident
çıxışında da vurğuladı ki, təkcə
son 1 il ərzində Azərbaycanda 177 min
yeni iş yeri açılıb. Yəni, bunun
özü də ölkənin dinamik inkişafından xəbər
verən amillərdən biridir.
-Tamamilə doğrudur. Davos Forumunda Azərbaycan Prezidentini çoxsaylı tədbirlərə,
sessiyalara, görüşlərə dəvət edirdilər.
Amma cənab Prezident “Strateji baxış: Avrasiya” adlı
interaktiv müzakirəyə qatıldı. Azərbaycan
Televiziyasında da yayımlanan bu müzakirədə də cənab
Prezident bildirdi ki, Azərbaycanda 177 minə qədər yeni
iş yeri yaradılıb. Bu iş yerləri elə-belə
yaradıla bilməz. Bu iş yerləri bütün regionlarda
yaradılıb. “İnklüziv inkişaf indeksi”ndə də
gördüyümüz kimi, təkcə Bakıda, yaxud fərdi
bir sahədə yaradılan iş yerləri deyil. Azərbaycanın,
demək olar ki, bütün regionlarında, iqtisadiyyatın
bütün sahələrində biz iş yerlərinin
artımını müşahidə edirik. İqtisadiyyatın
istər kənd təsərrüfatı, istər sənaye,
istər digər sahələrini əhatə edən ciddi
inkişafı müşahidə edirik. Bunlar
da cənab Prezidentin həmin sessiyada səsləndirdiyi fikirlərdir.
-Natiq müəllim,
eyni zamanda, vurğulamaq lazımdır ki, bu gün Azərbaycan
özü böyük bir nəqliyyat mərkəzi kimi
dünya ictimaiyyətinin diqqətindədir. Məsələn,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolu xəttinin çəkilişi,
eyni zamanda, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizinin reallıq
kimi ortada olması – bütün bunlar çox böyük
göstəricidir.
-Davos Forumunda ən çox
müzakirə olunan məsələlərdən biri də Azərbaycanın
həm liderliyi, həm təşəbbüsü, həm də
mühüm rolu ilə həyata keçirilən 2 nəqliyyat
dəhlizi idi.
Birinci növbədə də yüklərin
Çindən Avropaya daşınması üçün ən
qısa quru yolu kimi müəyyən edilən və
dünyada bu şəkildə qəbul olunan Şərq-Qərb
nəqliyyat dəhlizi.
-Yüklər mənzil
başına 14 günə rahat dəmir yolu xətti ilə
çatır.
-Bəli. Hazırda bu
müddət 60-70 günə qədərdir. Nəticədə, müddət təqribən 3 dəfəyə
yaxın azalır və bu yol ən qısa quru yolu kimi
artıq dünya tərəfindən qəbul olunur. İkinci istiqamət isə Şimal-Cənub nəqliyyat
dəhlizidir. Bu da Hindistan, İran, Pakistandan yüklərin
quru yolu ilə Avropa ölkələrinə
çatdırılmasını nəzərdə tutur. İlk baxışda iqtisadi layihə kimi
görünsə də, bu layihələr çox
mühüm siyasi layihələrdir. Bu iki
layihənin həyata keçirilməsi üçün
dünya dövlətləri 100 illərlə mübarizə
aparıb. Hər iki yol ilə bağlı
işlər davam etdirilir. Artıq Şərq-Qərb
yolu işə düşüb, Şimal-Cənub nəqliyyat dəhlizi
üzərində də ciddi işlər gedir. Bu istiqamətlər Azərbaycan Prezidentinin bilavasitə
təşəbbüsü, liderliyi və ən
mühümü isə güclü iradəsi hesabına ərsəyə
gələn layihələrdir. Azərbaycan
bu layihələrə böyük investisiyalar qoyub. Cənab Prezident ciddi siyasi iradə ortaya qoydu. Ən mühüm məqam ondan ibarətdir ki, bu
layihələrin ətrafında dünya dövlətlərinin
marağını saxlaya bildi. Azərbaycan dövlətinin
başçısı, bir az təvazökarlıqdan
kənar olsa da, burada siyasi qrossmeyster rolunda
çıxış edirdi. Yəni, çox
mürəkkəb olan bu nəqliyyat dəhlizlərində
siyasi qüvvələrin, dünya dövlətlərinin,
dünyanın iqtisadi güclərinin həmin layihələr
çərçivəsində Azərbaycanın orbitindən
kənarlaşmasına imkan vermədi. Onların
hamısının iştirakı ilə həmin nəqliyyat
dəhlizlərinin reallaşmasına nail oldu. Cənab Prezident
deyir: “Azərbaycan kiçik dövlətdir - əhalisi və
ərazisinə görə”. Amma bu kiçik
olmağı necə üstünlüyə çevirmək
olar? Cənab Prezidentin iqtisadi və siyasi
strategiyası buna yönəlirdi. Yəni,
qonşular böyük dövlətlərdirsə, biz
kiçik dövlətiksə, bu, özü bir
üstünlükdür. Cənab Prezident
həmin üstünlükdən faydalandı. Təkcə İranın, Rusiyanın və
Türkiyənin bazarları 300 milyon insanı əhatə
edir. Cənab Prezident bu dövlətləri
Azərbaycana gətirdi və bu dövlətlərlə elə
bir mehriban siyasi-iqtisadi qonşuluq əlaqələri qura bildi
ki, bu gün bizim ixracatımızın əsas hissəsi bu
dövlətlərin payına düşür.
-Yəni, öz
milli maraqlarımızı üstün tutmaq şərti ilə
qonşuların da maraqlarını nəzərə almaq
prinsipi.
-Cənab Prezident
çıxışında bildirdi ki, qonşularla mehriban
münasibət dövlətin öz maraqlarını qorumaq
yolunda ən mühüm amillərdən biridir.
-Burada, eyni zamanda,
quru yolların, yəni, avtomobil yollarının
inkişafını da demək olar. Məsələn,
vurğulamaq olar ki, ölkəmizdə 15 il
ərzində 13 min kilometrə yaxın avtomobil yolu çəkilib.
-Artıq 15 min kilometr avtomobil yolu. Bunlar sadəcə rəqəm kimi həqiqəti təsəvvür
etməyə imkan vermir.
-İlə təqribən 1000 kilometr yol
düşür.
-Bizim bu gün elə kəndlərimiz,
elə bölgələrimiz var ki, uzun illər yol olmayıb. Bu gün ucqar dağ kəndlərinə avtomobil
yolları çəkilir. Sadəcə
yollar yox, yüksək keyfiyyətli yollar. Bu
ilin investisiya büdcəsində cənab Prezidentin elan etdiyi
kimi, sosial, infrastruktur layihələrin həyata keçirilməsinə
kifayət qədər böyük vəsait ayrılır.
Cənab Prezident Davosda “İBM” və “CİSCO” şirkətləri
ilə görüşündə vurğulayanda ki, Azərbaycan
əhalisinin 70-75 faizinin internetə sərbəst
çıxışı var, eyni zamanda, genişzolaqlı
internet şəbəkəsinin artıq bütün kəndlərə
çatdırılması təmin olunur,
çatdırılmayanlar da təmin olunacaq, dövlətin bu
barədə siyasi iradəsi və resursları var, həmin
şirkətlər həqiqi mənada çox xoş bir təəccüb
yaşayırdılar. Onlardan biri Hindistanda həyata
keçirdikləri layihələrdən
danışırdı və göstərirdi ki, Azərbaycan
həmin ölkələrlə müqayisədə həqiqi
mənada texnologiyaların, xüsusilə internet
texnologiyalarının tətbiqində hansı uğurlu layihələr
reallaşdırıb. Su təchizatı məsələsini
götürsək, qeyd etmək lazımdır ki, uzun illər
Azərbaycanın kəndləri, bölgələri su təchizatından
əziyyət çəkib. Azərbaycan
olduqca böyük investisiyalar yatırmaqla həmin su problemlərinin
həlli üçün çox əhəmiyyətli
addımlar atıb.
-Eyni zamanda,
qazlaşdırma sahəsində.
-Bu ilə qədər Azərbaycan ərazisinin,
yaşayış mərkəzlərinin, kəndlərinin 90
faizdən çoxu artıq qazlaşdırılıb. Cənab
Prezident qarşıya qəti vəzifə qoyub və buna
uyğun da vəsait ayrılıb ki, bu il
Azərbaycanın bütün bölgələrinin
qazlaşdırılması prosesi başa çatsın.
-Nəzərə
alsaq ki, hələ dağlıq ərazilərdən söhbət
gedir və orada qazlaşdırma prosesi özü bir qədər
çətindir. Amma bu gün qazlaşdırma
səviyyəsinin 93 faiz olması və 95 faiz hədəf
qoyulması çox böyük bir iradə tələb edir.
-Burada maraqlı məqam nədən
ibarətdir? Bu layihələr Davos görüşlərində
müzakirə olunandan sonra görüşdən
çıxan həmin şirkətlərin və dövlətlərin
nümayəndələrində ən çox təəccüb
yaradan məsələ bundan ibarət idi ki, cənab Prezident
Azərbaycanda həyata keçirilən bütün layihələri
– dəyərindən, iştirakından, yerindən, ərazisindən,
əhatə dairəsindən tutmuş o qədər dəqiqliklə
bilir ki, həmin şirkətlərin nümayəndələrinin
sözlərinə görə, hətta onların
icraçı menecerləri belə bu qədər məlumatlı
deyil. Azərbaycan Prezidenti az qala hər kənddə
hər bir layihənin hansı həcmdə və neçə
insanı əhatə edəcək şəkildə həyata
keçirilməsi barədə dəqiq məlumatlara malikdir. Təbii ki, Prezidentin bu qədər işin
içində olması, bu qədər məlumatlı
olması onlarda xoş bir təəccüb yaradır. Bu, ona görə belədir ki, cənab Prezident həm
bu layihələrin təşəbbüskarıdır, həm
də layihələrin icrasına özü şəxsən
yerində nəzarət edir. Cənab Prezident 10 il ərzində ölkənin şəhər
və rayonlarına 300-ə yaxın səfər edib, hər kənddə,
hər rayonda bu layihələrin icrasının bilavasitə
iştirakçısı olub. Dövlət
institutlarının fəaliyyəti dünya iqtisadiyyatında
qiymət verilən əsas indikatorlardan biridir. Dövlət institutlarının səmərəli
inkişafına görə də Azərbaycan ilk 30 ölkənin
siyahısına daxil olmaqla, lider ölkələr səviyyəsindədir.
İnstitutların səmərəliliyinin
artırılmasında cənab Prezidentin bilavasitə gərgin
əməyi, özünün bilavasitə nəzarəti və
qəbul etdiyi qərarlar həlledici rol oynayır.
-Natiq müəllim,
maraqlı və əhatəli söhbətə görə
çox sağ olun.
Azərbaycan.-
2018. -1 fevral.- S.2- 3.