İstila xatirələri
Komunistlər və
istila
Keçmişini
öyrənməyən gələcəyini qura bilməz!
Tarix təkrarlanır, odur ki, olmuşları öyrənib lazımi nəticə çıxarmaq və bir daha səhv etməmək üçün növbəti mərhələlərdə nəzərə almaq vacibdir!
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan xalqı böyük zəhmət və qurbanlar bahasına dövlət müstəqilliyi qazandı. Lakin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ömrü cəmi 23 ay oldu...
Ötən əsrin sonlarında qazanılan dövlət müstəqilliyi də eyni aqibəti yaşayacaqdı. Əgər ulu öndər Heydər Əliyev xalqın arzu və tələbi ilə yenidən ölkə rəhbərliyinə qayıdaraq Azərbaycanı parçalanmaqdan, dövlət müstəqilliyini isə məhvolmadan xilas etməsəydi!
Uzun əsrlərdən sonra qazanılan və yaşadılan, əbədiliyə çevrilən dövlət müstəqilliyi hər birimiz üçün müqəddəs və əzizdir!
Varisi olduğumuz Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyini Prezident İlham Əliyevin 10 yanvar 2018-ci il tarixli sərəncamı ilə bu ildə təntənə ilə qeyd edəcəyik.
Şərəfli yubileyə hazırlıq dövründə müstəqilliyin özü və sonrakı taleyi ilə bağlı müxtəlif mətbu orqanlarda gedən məqalələrin kiçik bir qismini qəzetimizdə dərc etməklə baş verənlərə yenidən diqqət çəkirik!
Oxumaq, bilmək və nəticə çıxarmaq üçün!
İstilamı, ixtilalmı?
Bu sorğuya tarixi vəsaiq qəti bir lisanla cavabını vermişdir.
Fəqət Moskvada tarix kapitalist və burjua sinfinin “uydurmasıdır”. Onlar üçün
tarix yalnız marksizm və leninizm baxışı ilə, proletar sinfinin “mənafei” nöqteyi-nəzərindən, sinif
mücadiləsi şəklində
yazılan yazılara deyilir. Son milli fəlakətimizin tarixini dəxi bu baxışla
yazan Moskva “alimləri” Azərbaycana vüqu bulan xainanə rus təcavüzünü Azərbaycan
proletarinin “üsyanı”
və rusları dəvətləri şəklində
göstərə bilirlər.
Fəqət həqiqət böyləmidir? Bu xüsusda bir qaç mühüm və məsul komunistləri dinləyəlim.
Onların çoxu şimdi ölmüşlər. Fəqət məzardan
səs gəlməzmi?
Gərək məzardan (məzar
tam mənasilə degil
- Xəzərin dalğaları
arasından) eşidilən
bu səslər, gərəksə şimdi
sürgündə bulunan
komunistlərin ifadələri
heç də əhəmiyyətsiz degildir.
İştə sizə bir qaç mühüm komunist simalar:
Əbdül Baqi, Əhmədzadə
Əhməd, Eyyub Xanbudaqov, Mahmud Xanbudaq, Ruhullah Axundov, Cəbioğlu Həbib və ... ilax. Şimdilik bunları dinləyəlim.
Və bunları dinləmədən
əziz oxuculara birər-birər təqdim
edəlim.
Bunlar ta əskidən komunist olmuşlar və istiladan sonra Azərbaycan Komunist firqəsinin heyəti-mərkəziyə
əzası və eyni mərkəzin (Əbdül Baqi və Əhməd xaric olmaq üzrə)
sənələrcə rəyasət
mövqeində bulunmuşlardır.
Xatırlıyoram. Məhmədzadə
Əbdül Baqi, Nəriman Nərimanovun bu ən yaxın
dostu, 1905 sənəsindən
bəri “Hümmət”
sosyalist təşkilatının
sadiq əzası, bizimlə çox uzun mücadilə tarixilə mərtubdur. Hər yerdə təsadüf etsəydik, çarpışardıq.
Əmələ mitinqlərində,
köylü yığıncaqlarında,
münəvvərlər ictimasında
hər yerdə... İstiladan sonra bir məktəbdə,
milli bayramlardan birisi mərasimlə icra ediliyordu. Yenə üz-üzə idik.
Bu adam Leninin
doğulduğu günü
milli bayramlara tərcih etdigini mütəzəmmin bir nitq söyləmişdi. Ona səbəbini sorunca:
- Çünki o, millətlərin
istiqlal və hürriyyətini elan etmişdir.
- Ya biz bir millət
degilmiyiz?
- Onlar burada qalmaq
üçün gəlmədilər,
Anadolunun yardımına
getmək üzrə buraya gəldilər.
Fəqət bir müddət sonra rusların Azərbaycandan çıxmaq
üçün gəlməmiş
olduqları, buradan ayrılmıyacaqları, “Anadoluya
yardım” sözlərinin
isə qızıl yalandan ibarət olduğu Əbdül Baqiyə dəxi bəlli olmuşdu. Dostu və
mürşidi Nəriman
rus qızıl ordusunu “Azərbaycan proletarinin evladlığına
qəbul etdigini” və bunu bir
dekretlə elan elədigini eşidincə
Əbdül Baqi çilədən çıxmışdı.
Artıq
bundan sonra yerləri dəgişmək
lazımdı. Elmi
fizikdə bir qanun vardır: 2 cisim eyni zamanda
eyni yeri işğal edəməzlər!.. Ruslar Azərbaycanda,
Əbdül Baqi isə Sibiryada qalmalı oldu.
* * *
Darülfünun tələbəsi, eyni zamanda Bakının zəngin ailələrindən
birinə mənsub olan Əhməd çox atəşin və ixtilalçı bir gəncdi. Müxalif, hətta
qanlı düşmən
olmamıza rəğmən
onda fövqəladə
bir surətdə mühafizə edilmiş milli bir səciyyənin
əsərləri baqi
idi. Daima görüşür, qonuşuyordu.
1921 sənəsi, 28 nisanda
Bakının şəhər
parkında bulunan möhtəşəm “Yay
kulubü” (Yaz kulubu) binasında Azərbaycan sovetlərinin
1-ci qurultayı çağırılmışdı. Nəriman Nərimanov
rapor oxuyordu.
Əhməd rapor müzakirə
edildigi zaman Nərimana şunları sormuşdu:
- Yoldaş Nəriman! Müsafirlərimizin müsafirligi çox
uzun sürdü.
Heç də gedənə bənzəmədikləri
sürətlə hər
sahədə yerləşməgə
səy etdiklərindən
bəlli... Hər şeyi əllərinə
aldılar. Qorxuram
ki, Azərbaycan ismini də qaldırsınlar!
Əhmədin hətda rəbtə keçən bu nitqi qəzalardan gəlmiş köylü mürəxxəsləri tərəfindən
şiddətlə alqışlanmışdı.
Çox iyi xatırlıyoram. Nəriman
heyrətlə yerindən
qalxdı:
- Yoldaş Əhməd, bən sizi anlamadım,
- dedi.
Əhməd ildırım sürətilə
kürsüyə atladı
və dedi ki:
- Yoldaş Nəriman
bəni anlamadı, buna çox təəssüf edirəm. Ona görə məsələyi
şu şəkildə
vəz ediyoram: əgər Azərbaycan müstəqil isə, nədən rusların məmləkətimizdən çıxmasını
tələb etmiyorsunuz?
Ya əgər müstəqil degilsə, nədən cəsarət
edib də bunu açıqcasına xalqa söyləməkdən
qorxuyorsunuz?.. Böylə hərəkətin mənası
qorxaqlıqla xəyanətdir.
Onu yarıda
salondan çıxardılar. Bir qaç gün sonra rast gəldik:
- Nasılsınız? - deyə sordum.
- Stajıma hörmətən
həbs etmədilər,
fəqət mərkəzdən
ixbar etdilər, firqədən çıxarıb
6 aydan sonra yenidən daxil ola biləcəgimi
bildirdilər.
Üç sənə əvvəl
İstanbulda böylə
bir xəbər alındı:
- Əhmədzadə Əhməd
Q.P.U. tərəfindən qurşuna
düzüldü.
Ötəkilər haqqında Bakı
qəzetələrində, Tiflis qəzetələrində, Moskva
qəzetələrində və
bu qəzetələrdən
nəqlən milli Azərbaycan nəşriyyatında
“Odlu-Yurd” və “Bildiriş”də təfsilat
vardır.
“Xanbudaqçılıq” namını
alan hərəkat
mətbu və ələni əsərlərində
və nitqlərində:
rus ordusunun Azərbaycandan çıxmasını,
Azərbaycanın işlərinə
Moskva tərəfindən
müdaxilə edilməməsini
tələb etməkdə
idi.
Ruhullanın hərəkəti isə bütün Qafqasya miqyasında Moskva əleyhində birləşməgə
qədər getdi.
Fəqət bunlardan ən şayani-diqqəti Həbibin
üsyanıdır. Bu da Əhməd kibi Bakının zəngin bir ailəsinə mənsub lisey təhsili görmüş atəşin
və ixtilalçı
bir gəncdir.
Ötəki komunistlərdən fərqi
quyu (istiqaməti) müdhiş və ən sol cinaha mənsub müfrit komunist olmasında idi. O, babasını və
amcasını belə
burjua deyə həbsə tıxamışdı.
Həbib
Bakıda intişar edən “Komunist” qəzetəsi məsul müdürlügünə gəldiyi
zaman, 1929 sənəsi
yazında Azərbaycan
komunist firqəsinin başında duran Əliheydər və Yusif Qasım kibi “Moskva uşaqlarını”
belə “müsavatçılıqda”
ittiham edən bir seriya məqalə
yazmışdı. O məqaləsində
Nəriman, Eyyub,
Mahmud, Əliheydər, Yusif
və digərləri
bir ixtilal əleyhdarı deyə tövsif olunmaqda idilər.
İştə Həbib böylə bir adamdı. Və sonra, Milli Azərbaycan Cümhuriyyəti zamanı da Moskva üçün epeycə çalışmışdı. Bir qaç dəfə dəniz vasitəsilə Rusiyaya getdigi, ordan para və təlimat gətirərək ordu içərisində çalışdığı məlumdur. Demək olar ki, Qızıl Ordunun Azərbaycana girməsində bunun çox mühüm bir rolu olmuşdur. Fəqət o da Əhməd, Əbdül Baqi, Dr. Kazımov və s.-ləri kibi Xəlil Paşa, Kiçik Tələt, Dr. Fuad Sabit kibi avantüristlərin sözlərinə inanmış, qızıl ordunun Azərbaycan təriqilə Anadoluya gedəcəginə, məmləkətimizdə durmayacağına iman etmiş, aldanmışdı. Şimdi Bakı qəzetələrində oxuyoruz ki, Həbib firqədən, vəzifələrdən əzl edilmiş, hətta Azərbaycandan çıxarılaraq o “gedər-gəlməz” diyara sürülmüşdür.
Nədən, biliyormusunuz?
Çünki Həbib rus komunistlərinə:
- “Kolonizator - müstəmləkəçi”, - deyə hayqırmış, onları zorla Azərbaycandan çıxarmaqla təhdid etmiş, Bakıda çıxan rusca “Bakinski Raboçi” qəzetəsi məsul müdürü Matpsovu hətta kötəkləmişdir.
Bu “kolonizator” hayqırtısı, bu təhdid və bu tovqat nəyi ifadə edər?
M.B.MƏMMƏDZADƏ,
“Odlu-Yurd”, 27 nisan
(aprel)
1931, ¹ 2 (27)
İxtilal - üsyan
İxbar - xəbərdar
P.S.
Məqaləni redaksiyaya professor Şirməmməd Hüseynov
təqdim edib
Azərbaycan.-2018.-3 fevral.- S.7.