Davamlı və
sabit inkişafı təmin edən çevik islahatlar
strategiyası
Yeni dünya gerçəklikləri
xalqın iradəsi əsasında dövlət idarəçiliyi
missiyasını üzərinə götürmüş
liderlər qarşısında mühüm şərtlər
müəyyənləşdirir.
Bu şərtlərin
düzgün dəyərləndirilməsi, ölkənin
davamlı və sabit inkişafına xidmət edən
uğurlu strategiyanın həyata keçirilməsi hər bir
siyasi liderdən yüksək peşəkarlıq, uzaqgörənlik,
ən əsası, xalqına, vətəninə dərin mənəvi
bağlılıq tələb edir. Müstəqil Azərbaycanın
milli inkişaf modelinin banisi, ulu öndər Heydər
Əliyev təkamülə əsaslanan demokratik tərəqqi
yolunun alternativsizliyini real əməli nəticələrlə
sübuta yetirməklə bərabər, müəllifi olduğu
dövlətçilik irsinin davamlılığını təmin
edəcək qüdrətli siyasi varis də
yetişdirmişdir.
Ümummilli liderin respublikaya rəhbərliyinin
bütün dövrlərində ardıcıl və səmərəli
islahatlar hesabına formalaşdırdığı inkişaf
potensialının ötən 15 ildə tam reallığa
çevrilməsi, Azərbaycanın ideyalardan gerçəkliyə,
nəzəriyyədən təcrübəyə qədəm
qoyaraq müasir tarixinin ən parlaq yüksəliş
dövrünü yaşaması danılmaz həqiqətdir.
Ötən 15 il dünya birliyinə
sürətlə inteqrasiya olunan, demokratik inkişaf yolunda
atdığı ardıcıl addımlarla böyük
nüfuz sahibinə çevrilən müstəqil dövlətimizin
həyatında yeni tarixi mərhələnin əsasını
qoymuşdur.
Respublikamız öz
inkişafının Qərb modelini müəyyənləşdirərək
davamlı iqtisadi inkişafa və demokratiyaya doğru kor-koranə
deyil, təkamül yolu ilə irəliləməyə
üstünlük vermişdir. Dövlət
başçısının bəyan etdiyi kimi, ölkəmizin
sabit və tarazlı iqtisadi inkişafı yalnız demokratik
yeniliklərin geniş tətbiqindən keçir. Dövlət başçısı bu iki təmayülü
bir-birindən ayırmadan Azərbaycanın milli strateji
inkişaf yolu kimi müəyyənləşdirmiş, iqtisadi
tərəqqi və demokratikləşmə prosesinin
üzvü vəhdətinə nail olmağın vacibliyini dəfələrlə
önə çəkmişdir.
Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyev dünən Bakıda keçirilən “Cənub Qaz Dəhlizi”
Məşvərət Şurası çərçivəsində
nazirlərin dördüncü iclasında
çıxışı zamanı demişdir:
“Cənub qaz dəhlizi” layihəsi
ölkəmizə yeni faydalar verir. Azərbaycan
iqtisadiyyatı şaxələndirmək, insan kapitalına
investisiya yatırmaq, iqtisadiyyatı tamamilə dəyişmək
üçün öz enerji ehtiyatlarından səmərəli
şəkildə istifadə edib. Hazırda
ümumi daxili məhsulun mütləq əksəriyyəti
özəl sektorun payına düşür. Son 15 ildə
iqtisadiyyatımız 3 dəfədən çox, ümumi
daxili məhsul 3,2 dəfə artıb. Biz işsizlik və yoxsulluğu azaltmaq
üçün enerji ehtiyatlarından düzgün şəkildə
istifadə etməyə müvəffəq olmuşuq. Son
15 ildə əhalimizin 1,5 milyon nəfər
artmasına baxmayaraq, işsizlik səviyyəsi çox
aşağı - 5 faizdir. Yoxsulluq səviyyəsi 5,4 faizdir, savadlılıq səviyyəsi 100
faizə yaxındır.
Biz iqtisadiyyatı şaxələndirmək
üçün insan kapitalına investisiya yatırmışıq,
iş yerləri açmışıq, müasir infrastruktur
layihələri yaratmışıq. 2018-ci il
yanvar ayının nəticələri göstərir ki,
iqtisadiyyatımız əsasən qeyri-enerji sektorunda
inkişaf edir. Biz rəqabətlilik və
inkişafa görə dünyada 33-cü və 35-ci yerdəyik.
Bu, bizim enerji amili ilə dəstəklənən
siyasətimizin göstəricisi və siyasətimizin nəticəsidir”.
Son 15 ildə Azərbaycanda
hüquqi dövlət quruculuğu siyasəti uğurla davam
etmişdir. Bu dövrdə korrupsiyaya qarşı mübarizə,
aşkarlıq və şəffaflığın təmin
olunması tədbirləri də xüsusi yer tutur. Ölkənin sosial-iqtisadi inkişafının
keyfiyyətcə yeni mərhələsində müxtəlif
kateqoriyadan olan məmur təbəqəsinin və digər vətəndaşların
sosial rifah tədbirlərinin genişləndirilməsi,
qanunçuluğun gücləndirilməsi və ictimai maarifləndirmə
yolu ilə korrupsiya və rüşvətxorluğa
qarşı mübarizə tədbirləri xüsusi diqqətdə
saxlanılmışdır. Korrupsiyanı sosial-iqtisadi
inkişafı əngəlləyən buxov hesab edən
dövlət başçısı fəaliyyətinin ilk
vaxtlarından bu ümumbəşəri sosial bəlaya
qarşı səmərəli tədbirlərə
başlamış, 13 yanvar 2004-cü il
tarixdə “Korrupsiyaya qarşı mübarizə haqqında”
qanunu imzalamışdır. Qanun əsasında Korrupsiyaya
qarşı mübarizə üzrə Dövlət
Proqramı (2004-2006-cı illər) layihəsi hazırlanaraq Azərbaycan
Prezidentinin 3 sentyabr 2004-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiq edilmişdir.
Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyevin “Şəffaflığın artırılması
və korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə Milli
Strategiyanın təsdiq edilməsi barədə” 28 iyul 2007-ci il tarixli fərmanı ölkədə şəffaflığın
təmin olunmasını və korrupsiyaya qarşı
mübarizə tədbirlərinin davamlı xarakter
daşıdığını təsdiqləmişdir. Strategiya Azərbaycanda həyata keçirilən
sosial-iqtisadi islahatlar nəticəsində əldə
edilmiş nailiyyətləri möhkəmləndirməyə,
eləcə də dövlət orqanlarının fəaliyyətinin
müasir tələblərə uyğun qurulmasına xidmət
etmişdir.
Sonrakı mərhələdə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli sərəncamları
ilə “Açıq hökumətin təşviqinə dair
2012-2015-ci illər üzrə Milli Fəaliyyət
Planı”nın və “Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə
dair 2012-2015-ci illər üzrə Milli Fəaliyyət
Planı”nın təsdiqi, 2010-cu ildə “Elektron Azərbaycan”
dövlət proqramının qəbulu, 2011-ci il mayın 23-də
“Dövlət orqanlarının elektron xidmətlər göstərməsinin
təşkili sahəsində bəzi tədbirlər
haqqında” fərmanın imzalanması, dövlət
orqanlarının fəaliyyətində elektron xidmətlərin
təşkili, vahid elektron hökumət portalının
(www.e-gov.az) yaradılması şəffaf və açıq
cəmiyyət quruculuğu, eləcə də sahibkarlığın
inkişafı yolunda inamlı addımlar olmuşdur.
Dövlət orqanları tərəfindən
əhaliyə bütün xidmətlərin vahid məkandan,
daha keyfiyyətli və rahat həyata keçirilməsi məqsədi
ilə 2012-ci ilin iyul ayında Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Vətəndaşlara
Xidmət və Sosial İnnovasiyalar üzrə Dövlət
Agentliyinin təsis edilməsi, qurumun nəzdində “ASAN xidmət”
mərkəzlərinin fəaliyyətə başlaması Azərbaycanın
dövlət idarəetmə sistemində inqilabi dəyişiklikləri
təmin etmişdir. Hazırda Azərbaycan milli
brendinə çevrilmiş “ASAN xidmət” bütün
dünyada mütərəqqi model kimi öyrənilir və bəzi
ölkələrdə tətbiqi istiqamətində
addımlar atılır.
Son 3 ildə qlobal böhranın mənfi
nəticələrinin aradan qaldırılması tədbirləri
çərçivəsində sahibkarların
hüquqlarının müdafiəsi istiqamətində
atılan addımlar - qanunsuz yoxlamaların
dayandırılması, lisenziyaların sayının
azaldılması və onların “ASAN xidmət” mərkəzləri
vasitəsilə verilməsi, habelə sahibkarlıq fəaliyyəti
göstərən fiziki və hüquqi şəxslərin
müraciətlərinə baxılması sahəsində
çoxpilləliyin təmin edilməsi, mərkəzi və
yerli icra hakimiyyəti orqanlarının qərarlarından, hərəkət
və ya hərəkətsizliyindən yuxarı orqana şikayət
verilməsi mexanizminin təkmilləşdirilməsi məqsədilə
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti yanında, habelə
mərkəzi və yerli icra hakimiyyəti orqanlarında
apelyasiya şuralarının yaradılması prinsipial siyasi
iradənin nümayişi olmuşdur.
Ümumilikdə yeni neft
strategiyasının uğurla davam etdirilməsi, Azərbaycanın
xarici sərmayələr üçün cəlbediciliyinin
qorunması, milli iqtisadiyyatın müxtəlif sferalarına
yönələn investiyaların qeyri-neft sektoruna,
regionların inkişafına doğru istiqamətləndirilməsi,
sahibkarlıq fəaliyyəti üçün münbit şəraitin
yaradılması, vətəndaşların sosial müdafiəsi
məsələləri son 15 ildə iqtisadi siyasətin
başlıca qayəsini təşkil etmişdir. Ötən
illərdə qazandığımız sosial-iqtisadi nailiyyətlərdən
söhbət gedərkən, Azərbaycan Prezidentinin dövlətə
rəhbərliyinin ilk aylarına təsadüf edən 24 noyabr
2003-cü il tarixli “Azərbaycan
Respublikasında sosial-iqtisadi inkişafın sürətləndirilməsi
tədbirləri haqqında” fərmanının əhəmiyyətini
xüsusi qiymətləndirmək lazımdır.
Çünki keçid dövrünə xas bir sıra
köklü problemlərin həlli prosesinə məhz bu fərmanla
start verilmişdir. Konseptual əhəmiyyətli
bu sənəd sonrakı mərhələlərdə
imzalanaraq bu gün də uğurla icra edilən dövlət
proqramları üçün baza rolunu oynamış, qısa
zaman ərzində ölkə iqtisadiyyatında mütərəqqi
inkişaf meyillərinə təkan vermişdir.
Azərbaycan Prezidentinin 11 fevral
2004-cü il tarixdə təsdiqlədiyi
“Azərbaycan Respublikası regionlarının sosial-iqtisadi
inkişafı (2004-2008-ci illər) Dövlət Proqramı”
ölkəmizin regionlarının tarazlı və davamlı
inkişafı, sosial infrastrukturun yenidən qurulması, milli
iqtisadiyyatın neft amilindən
asılılığının qeyri-neft sektorunun
inkişafı hesabına aradan qaldırılması
üçün kompleks tədbirlər müəyyənləşdirmişdir.
Sonrakı mərhələdə qəbul
olunmuş, 2009-2013 və 2014-2018-ci illəri əhatə edən
daha 2 regional proqram bölgələrin sosial-iqtisadi tərəqqisinə
mane olan köklü problemləri nəzərəçarpacaq
səviyyədə aradan qaldırmış, yerlərdə
infrastrukturun yeniləşdirilməsinə maddi zəmin
yaratmışdır.
Statistik göstəricilər son 15
ildə Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafını
və dayanıqlılığını bir daha təsdiq
edir: Ötən dövrdə ölkənin strateji valyuta
ehtiyatları 26,2 dəfə artaraq 42 mlrd
ABŞ dollarına çatmışdır. 2004-2017-ci illərdə
ümumi daxili məhsul (ÜDM) real ifadədə 3,2 dəfə, o cümlədən qeyri-neft
sektoru 2,8 dəfə artmışdır. Bu dövrdə sənaye
real ifadədə 3,8 dəfə, o cümlədən qeyri-neft
sənayesi 2,2 dəfə, kənd təsərrüfatı 1,6
dəfə, tikinti 3,4 dəfə, ticarət 3,9 dəfə,
turizm 14,2 dəfə artmış, iqtisadiyyata 225 mlrd ABŞ
dolları həcmində investisiya qoyulmuşdur. Davamlı sosial-iqtisadi inkişafın təmin edilməsi
məqsədilə dövlət büdcəsində dövlət
əsaslı vəsait qoyuluşu xərcləri dinamik olaraq
artmış, investisiya xərcləri dövlət büdcəsində
əhəmiyyətli çəkiyə malik olmuşdur.
2014-2018-ci illəri əhatə edən
regional inkişaf proqramının icrasının
dördüncü ildönümü münasibətilə
keçirilmiş konfransda çıxış edən Azərbaycan
Prezidenti demişdir: “On dörd il ərzində iqtisadi göstəricilərimiz
də ümumi inkişafımızın uğurlu
dinamikasını əyani şəkildə göstərir.
İqtisadiyyat 14 il ərzində 3,2 dəfə
artmışdır. Hesab edirəm ki, bu,
dünya miqyasında rekord göstəricidir. Qeyri-neft
iqtisadiyyatımız isə 2,8 dəfə
artmışdır. Bu, onu göstərir ki,
bizim iqtisadi inkişafımız, sadəcə olaraq, neftin,
qazın istehsalı ilə bağlı deyil. Bizim iqtisadi
inkişafımız çoxşaxəlidir... Sənaye sahəsində
2,6 dəfə artım var, kənd təsərrüfatında
1,7 dəfə, qeyri-neft ixracımız 4,1 dəfə
artmışdır”.
Beynəlxalq müqavilələrdən
irəli gələn öhdəliklərini tam şəkildə
və vaxtında yerinə yetirən Azərbaycanın təşəbbüskarı
olduğu transmilli layihələr hazırda Avropanın enerji təhlükəsizliyinin
təmin edilməsində mühüm rol oynayır. Bakı-Tbilisi-Ceyhan
neft, Cənubi Qafqaz Boru Kəməri vasitəsilə Xəzər
dənizinin enerji resursları region ölkələrinə və
Avropaya nəql edilir. Son 15 ildə
reallaşdırılan ən mühüm layihələrdən
olan “Cənub qaz dəhlizi” layihəsi enerji əməkdaşlığımızı
genişləndirərək Azərbaycanı Avropanın
böyük təbii qaz təchizatçılarından birinə
çevirəcəkdir. Layihə çərçivəsində
“Şahdəniz-2” qaz-kondensat yatağının tammiqyaslı
işlənməsi üzrə işlərin 96 faizi, Cənubi
Qafqaz Boru Kəmərinin genişləndirilməsi üzrə
işlərin 98 faizi, TANAP layihəsi üzrə işlərin
82 faizi, TAP-ın inşası üzrə isə 53 faizi icra
edilmişdir.
Ötən ilin sentyabrında Xəzər
dənizinin Azərbaycan sektorunda “Azəri”, “Çıraq” və
“Günəşli” yataqlarının dərinliklərində
yerləşən hissəsinin birgə işlənməsi və
neft hasilatının pay bölgüsü haqqında düzəliş
edilmiş və yenidən tərtib olunmuş sazişin
imzalanması Azərbaycanın gələcək
inkişafı, maliyyə imkanlarının genişləndirilməsi
üçün mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ötən 15 ildə Azərbaycanın tranzit
imkanlarının reallaşması üçün digər
iri layihələr də uğurla
reallaşdırılmışdır. Bu
baxımdan Beynəlxalq Dəniz Limanının və gəmiqayırma
zavodunun tikintisi, TRASECA, Şimal-Cənub, Şərq-Qərb dəhlizləri
çərçivəsində görülən işlər,
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun istifadəyə verilməsi
xüsusi vurğulanmalıdır.
Müasir dövrdə hər
bir dövlətin tərəqqisi “insan meyarı”, yəni, həyat
keyfiyyətinin, şəxsiyyətin dövlət tərəfindən
təmin olunan vəziyyətinin önə çəkilməsi
ilə ölçülür. Şəxsiyyət
azadlığı, insanların maddi rifah səviyyəsi, hər
bir fərdin özünü cəmiyyətdə təsdiqetmə
imkanı, insan və vətəndaş hüquqlarının
qorunması - “insan meyarının” bu və digər elementləri
onu dövlətin inkişafının qiymətləndirilməsinin
əsas ünsürlərinə çevirir. Bu mənada, əminliklə demək olar ki, tarixin
heç bir mərhələsində Azərbaycan cəmiyyəti
son illərdəki kimi sürətli dəyişikliklərə
uğramamış, insan amili belə aktual, öncül məsələ
kimi gündəmə çıxmamışdır.
Dövlət
başçısının son illər praqmatizmə və əməli
siyasətə söykənən iqtisadi siyasətinin əsas
qayəsində məhz insan amili dayanmışdır. “Hər bir məmur
xalqının xidmətçisi olmalıdır” - deyə
hakimiyyəti xalqa layiqli xidmət vasitəsi kimi dəyərləndirən
dövlət başçısı hökumətin mütəmadi
olaraq xalq qarşısında hesabat verməsini, görülən
işlər barədə ictimaiyyətin hərtərəfli məlumatlandırılmasını
da demokratik idarəetmənin zəruri tələbi kimi önə
çəkmişdir. Dövlət
başçısı ötən 15 ildə ayrı-ayrı
dövlət məmurlarına etimad meyarını məhz
onların fəaliyyətinə əsasən müəyyənləşdirmiş,
ictimaiyyətin görülmüş işlər,
qarşıda duran məqsədlər, həyata keçiriləcək
layihələr barədə dolğun məlumatlandırılmasını
zəruri saymışdır.
Ötən 15 ildə sosial
dövlət konsepsiyası uğurla həyata
keçirilmişdir. 2003-cü ilin statistik göstəricilərə əsasən,
həmin il Azərbaycanda yoxsulluğun səviyyəsi 44,4 faiz təşkil edirdisə, hazırda bu rəqəm
4,9 faiz civarındadır. Yoxsulluğun
azaldılmasına yönələn sosial-iqtisadi siyasətin
başlıca istiqamətləri olaraq 2003-2017-ci illər ərzində
ölkədə ümumi makroiqtisadi sabitlik qorunmuş, dinamik
iqtisadi artım təmin edilmiş, inflyasiya və milli
valyutanın məzənnəsi məqbul səviyyədə
saxlanılmışdır. Azərbaycan Prezidentinin
2008-ci il 15 sentyabr tarixli sərəncamı
ilə “2008-2015-ci illərdə Azərbaycan Respublikasında
yoxsulluğun azaldılması və davamlı inkişaf
Dövlət Proqramı” təsdiqlənmişdir.
Ötən 15 ildə Azərbaycanda
bütün sosial-iqtisadi göstəricilər kimi orta
aylıq əməkhaqqının da dəfələrlə
artımı baş vermişdir. 2003-cü ilin göstəricilərinə
əsasən, Azərbaycanda orta aylıq əməkhaqqı təxminən
78 manat səviyyəsində idi. Lakin sonrakı 15 il ərzində
ölkədə aparılan genişmiqyaslı iqtisadi
islahatlar, özəl sektorun inkişafına ciddi təkan verən
dövlət proqramları və qəbul edilmiş qanunlar,
Prezident fərmanları, iqtisadi rəqabət mühitinin
yaxşılaşması, xüsusən qeyri-neft sektorunun
inkişafı sayəsində orta aylıq əməkhaqqı
ilbəil artmışdır. 2017-ci ildə ölkə
iqtisadiyyatında muzdla çalışan işçilərin
orta aylıq nominal əməkhaqqı 2016-cı ilə nisbətən
5,7 faiz artaraq 528,2 manat olmuşdur. Hazırda Azərbaycan orta aylıq əməkhaqqı
səviyyəsinə görə MDB Rusiya və Qazaxıstandan
sonra üçüncü yerdə qərarlaşmışdır.
Dövlətin
sahibkarlığın inkişafı istiqamətində həyata
keçirdiyi tədbirlər də
ardıcıllığı, səmərəliliyi və
sistemliliyi ilə diqqəti cəlb etmişdir. Hələ 2004-cü il 1 fevral tarixində Bakı Biznes Mərkəzində
yerli sahibkarlarla görüşən dövlət
başçısı onları narahat edən məsələləri
diqqətlə dinləmiş, sahibkarları dəstəklədiyini,
iş adamlarına gələcəkdə də lazımi
köməyi göstərəcəyini bəyan etmişdir.
Dövlət rəhbəri inhisarçılıq, sahibkarlara
süni maneələrin yaradılması, hüquq mühafizə
orqanlarının iş adamlarının fəaliyyətinə
müdaxiləsi hallarını pisləmiş, bu münasibət
konkret qərarlarla müşayiət olunmuşdur. Antiinhisar fəaliyyətinin
gücləndirilməsi, inflyasiyanın
qarşısının alınması üçün əsaslı
tədbirlərin görülməsi, qeydiyyat sisteminin sadələşdirilməsi,
yerlərdə regional iqtisad məhkəmələrinin
yaradılması və s. kimi tədbirlər bunun əyani təcəssümüdür.
Ümumilikdə 20 il
əvvəl Azərbaycan ilə eyni səviyyədə qərarlaşan
postsovet ölkələri indi iqtisadi inkişaf səviyyəsinə
görə respublikamızla rəqabətə davam gətirə
bilmirlər. Azərbaycanın iqtisadi inkişaf
dinamikası əvvəlcə resurslara əsaslanırdısa,
hazırda iqtisadi şaxələndirmənin nəticəsi
olaraq qeyri-neft sektoru üstün artım tempinə malikdir.
Bəzən ölkəmiz dünya
iqtisadiyyatında yeni təmayülləri hətta Avropa
ölkələrini qabaqlamaqla mənimsəyir. Məsələn, Azərbaycan resursla zəngin olan
ölkələr sırasında enerji səmərəliliyi
sahəsində ən yüksək nailiyyət qazanmış
və Şərqi Avropada “yaşıl iqtisadiyyat”ın tədqiqini
aparan ilk ölkə olmuşdur.
Dövlətimizin rəhbəri
Azərbaycanı müasir və qüdrətli dövlətə
çevirmək məqsədini sadəcə deklorativ bəyanatlarla
ifadə etmir, onun konkret icra mexanizmlərinin müəyyənləşdirilməsi
istiqamətində konkret addımlar atır. Dövlət
başçısının son illərdə
imzaladığı “Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyası və “Milli
iqtisadiyyat və iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə
strateji yol xəritələri” kimi konseptual əhəmiyyətli
sənədlər deməyə əsas verir ki, Azərbaycanın
uzunmüddətli inkişaf strategiyası dərin elmi
proqnozlar əsasında işlənib hazırlanıb. Son
üç ildə Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
İqtisadi İslahatlar üzrə Köməkçisi Xidmətinin,
eləcə də Maliyyə Bazarlarına Nəzarət
Palatasının, İqtisadi İslahatların Təhlili və
Kommunikasiya Mərkəzinin, Maliyyə Sabitliyi və Turizm
şuralarının yaradılması iqtisadi islahatların dərin
elmi əsaslarla aparılması niyyətinin əyani təzahürüdür.
Həyata keçirilən
iqtisadi islahatlar özündə həm də cəmiyyətin
müəyyən gözləntilərini, arzu və istəklərini
təcəssüm etdirir. İqtisadi inkişaf
prioritetlərinin düzgün müəyyənləşdirilməsi
ümumi məqsəd və strategiyanın
reallaşdırılmasına imkan yaradır, habelə modernləşmənin
vacib amilinə çevrilir. Son illər qlobal
böhranın doğurduğu iqtisadi və psixoloji çətinliklərə
baxmayaraq, Azərbaycanın iqtisadi müvazinətini əzmlə
qoruyub saxlaması, hökumətin sosial öhdəliklərinin
uğurla reallaşdırılması, təxirəsalınmaz,
zəruri layihələrin icrasında çətinliklərin
yaranmaması “İnkişafın Azərbaycan modeli”nin uğurlarını bir daha təsdiqləyir.
Son illərin ciddi nailiyyətlərindən
biri də qeyri-neft sektorunda artımın neft sektoru ilə
müqayisədə əhəmiyyətli dərəcə
yüksək olmasıdır. Milli iqtisadiyyatın
şaxələndirilməsi, neft amilindən
asılılığın azaldılması istiqamətində
həyata keçirilən siyasət artıq real nəticələrini
verməyə başlayır. İqtisadiyyatın
bütün sahələrinin inkişafı həm də
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması və maliyyə təhlükəsizliyinin
təmini baxımından vacib əhəmiyyət kəsb edir.
Dövlət başçısı YAP-ın son
qurultayında neft amilindən asılılığın
tamamilə azaldılmasını ölkəmiz
üçün prioritet məsələlərdən biri
olduğunu bir daha vurğulamışdır: “Növbəti
illərdə islahatlar mütləq davam etdiriləcəkdir. İndi bəzi suallar səslənir və hətta
beynəlxalq ekspertlər maraqlanırlar ki, indi neftin qiyməti
bir qədər qalxıbdır, bəs bu,
apardığımız islahatlara təsir edəcək, ya etməyəcək?
Bəlkə siz indi islahatları o qədər fəallıqla
aparmayacaqsınız. Qətiyyən belə
deyil. Mən bir daha demək istəyirəm
ki, neftin qiymətinin artması, sadəcə olaraq, bizim valyuta
ehtiyatlarımızı artıracaq. Ancaq
bütün hökumət qurumları elə işləməlidirlər
ki, sanki bizdə neft amili yoxdur. Ona görə
biz gələcək iqtisadi inkişafımızı qeyri-neft
sektorunun inkişafında görürük. Neft sektoru, sadəcə olaraq, bizə əlavə
maliyyə resursu yaradacaq ki, bu da öz növbəsində,
bizim siyasi resurslarımızı da gücləndirir”.
Həyata keçirilən
sistemli islahatlar - imzalanan fərman və sərəncamlar
respublikamızın postneft dövrünə
uyğunlaşdırılması, böhranın milli
iqtisadiyyata şok təsirlərinin aradan
qaldırılması, sahibkarların hərtərəfli dəstəklənməsi
yolu ilə qeyri-neft sektorunun inkişafının sürətləndirilməsi
məqsədini önə çəkir. Cənab İlham Əliyevin
3 fevral 2016-cı il tarixli “Azərbaycan Respublikasının mərkəzi
və yerli icra hakimiyyəti orqanlarında apelyasiya
şuralarının yaradılması haqqında”, 20 aprel
2016-cı il tarixli “İnvestisiyanın həyata
keçirildiyi iqtisadi fəaliyyət sahələri, investisiya
layihəsinin həcmi ilə bağlı minimal məbləğ
və həyata keçiriləcəyi inzibati ərazi vahidləri”nin
təsdiq edilməsi haqqında, 19 may 2016-cı il tarixli
“Dövlət əmlakının özəlləşdirilməsi
prosesinin təkmilləşdirilməsi sahəsində əlavə
tədbirlər haqqında” və “Bəzi tikinti obyektlərinin
istismarına icazə verilməsinin sadələşdirilməsi
haqqında” fərmanları, habelə 2016-cı il 21 may tarixli
fərmanla təsdiq edilmiş “Malların və nəqliyyat
vasitələrinin gömrük sərhədindən
keçirilməsi üçün “Yaşıl dəhliz” və
digər buraxılış sistemlərindən istifadə
Qaydaları”, 21 aprel 2016-cı il tarixli Azərbaycan
Respublikasında “Sahibkarlar Günü”nün təsis edilməsi
haqqında” sərəncamı ölkədə
sahibkarlığın inkişafına ciddi təkan verən sənədlər
kimi yüksək dəyərləndirilməlidir.
2017-ci ilin yekunları deməyə
əsas verir ki, Azərbaycan böhranın son mərhələsini
də inamla geridə qoymuşdur. Bu müddətdə
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi və qeyri-neft
sektorunun ümumi daxili məhsulda xüsusi çəkisinin
artırılması istiqamətində islahatları davam etdirən
Azərbaycan hökuməti ölkəmizin investisiya cəlbediciliyinin,
makroiqtisadi sabitliyin qorunub saxlanılması, qlobal infrastruktur
layihələrinin reallaşdırılması və digər
mühüm istiqamətlərdə müsbət göstəricilərə
nail olmuşdur. Hesabat ilində
iqtisadiyyatın bütün funksional sahələri üzrə
optimal nəticələr əldə olunmuş, regionların
sosial-iqtisadi inkişafına, biznes mühitinin
liberallaşdırılmasına istiqamətlənmiş
dövlət siyasətinin davam etdirilməsi istər ümumi
daxili məhsulun, istərsə də strateji valyuta
ehtiyatlarının artımına imkan yaratmışdır.
Bütün bunların nəticəsi
olaraq Azərbaycan dünyanın nüfuzlu təşkilatlarından
olan Dünya İqtisadi Forumunun açıqladığı
“2017-2018 Qlobal Rəqabətlilik Hesabatı”nda iki pillə
yüksələrək 137 ölkə arasında 35-ci yerdə
qərarlaşmışdır. Ümumilikdə
ölkəmiz “Qlobal rəqabət qabiliyyəti” hesabatları
üzrə 2005-ci ildən 2017-cı ilədək 69-cu yerdən
34 pillə irəliləyərək 35-ci yerə yüksəlmiş,
2009-cu ildən indiyədək MDB-də liderliyini qoruyub
saxlamışdır.
Dünya İqtisadi Forumunun
nüfuzlu indeksi sayılan “İnklüziv İnkişaf
İndeksi 2018” hesabatında isə Azərbaycan ən
yaxşı inkişaf etməkdə olan ölkələr
sırasında üçüncü, MDB məkanında isə
birinci yerdə qərarlaşmışdır. Respublikamızın
hesabatda Litva və Macarıstan istisna olmaqla digər
bütün inkişaf etməkdə olan ölkələri
geridə qoyması dövlətimizin həyata keçirdiyi
sürətli, məqsədyönlü və inklüziv
iqtisadi islahatlara beynəlxalq qiymətdir.
Azərbaycanda enerji
resurslarından asılılığın azaldılması,
qeyri-neft sektorunun inkişafı prioritet istiqamətlərdən
biri elan edilmiş ötən illərdə davamlı tərəqqinin
təmini baxımından respublikada güclü sənaye
potensialının yaradılması vacib
sayılmışdır. Hələ 2014-cü
ilin “Sənaye ili” elan edilməsi ölkənin zəngin sənaye
potensialının realizəsinə yaxşı imkanlar
açmışdır. Güclü sənaye
potensialının inkişafı üçün zəngin
xammal bazasının mövcudluğu, nəhəng və
çoxşəbəkəli sənaye kompleksinin imkanlarının
səfərbər edilməsi bu sahənin keyfiyyət və kəmiyyət
baxımından sıçrayışına təkan
vermişdir.
Sənayenin inkişafı
üçün ölkədə müvafiq qanunverici
bazanın formalaşdırılması da diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. Hələ 2009-cu il
14 aprel tarixli “Xüsusi iqtisadi zonalar haqqında” qanun ölkədə
sənayeləşmə prosesinin sürətlənməsinə
yeni təkan vermişdir. Hökumət sənayenin
inkişafını stimullaşdıracaq digər tədbirləri
də diqqət mərkəzində saxlamışdır.
Orta və uzunmüddətli perspektivdə texnoparkların
inkişafını stimullaşdırmaq üçün
ölkənin vergi qanunvericiliyində sənaye və
texnologiyalar parklarında çalışan fiziki və
hüquqi şəxslərə, eləcə də
parkların idarəedici təşkilat və operatorlarına gəlir,
mənfəət, ƏDV, əmlak və torpaq vergiləri
üzrə 7 illik vergi güzəştləri nəzərdə
tutulmuşdur. 2013-cü il yanvarın 1-dən
qüvvəyə minmiş Vergi Məcəlləsinə
texnoparklarla bağlı edilmiş əlavə və dəyişikliklər
iqtisadiyyatın inkişafına müsbət təsir göstərməklə,
bu sahəyə investorların cəlb olunmasına, yüksək
texnologiyalar əsasında rəqabətqabiliyyətli,
elmtutumlu sənaye məhsullarının istehsalına, yeni
iş yerlərinin açılmasına imkan verir.
Müasir texnologiyaların və
qabaqcıl təcrübənin tətbiqi nəticəsində
son illər ölkədə sənayeləşmə templəri
yüksəlmiş, metallurgiya, maşınqayırma, kimya,
inşaat materiallarının istehsalı, qida və digər ənənəvi
sənaye sahələri genişlənməklə
yanaşı, yeni sənaye sahələri
yaradılmış, ölkəmiz bir sıra sənaye məhsulları
üzrə özünütəminetmə səviyyəsini
yüksəltmişdir. İlk süni peykin orbitə
buraxılması ilə kosmik sənayenin əsası
qoyulmuş, “Azərspace” və “Azersky” telekommunikasiya peykləri
orbitə buraxılmış, Azərbaycan dünya kosmos ailəsinin
üzvünə çevrilmişdir. Xüsusi
vurğulamaq lazımdır ki, 2018-ci ilin aprel ayında Azərbaycanın
üçüncü peyki - “Azerspace-2” orbitə
buraxılacaqdır.
Son illər sənaye və
texnologiyalar parklarının, sənaye məhəllələrinin
yaradılması istiqamətində də ciddi addımlar
atılmış, kimya, təkrar emal, gəmiqayırma,
yüksək texnologiyalar, yüngül sənaye, əczaçılıq
sahələrində ixtisaslaşmış sənaye və
texnologiyalar parkları - Sumqayıt Kimya Sənaye, Balaxanı,
Qaradağ, Mingəçevir, Pirallahı sənaye parkları,
eləcə də 3 yüksək texnologiyalar parkı
yaradılmışdır. Müasir tələblərə
cavab verən və rəqabətqabiliyyətli istehsal
infrastrukturuna malik bu sənaye parkları ölkə
iqtisadiyyatının tarazlı inkişafının təmin
edilməsi, innovativ idarəetmə və qabaqcıl
texnologiyaların tətbiqi, yeni istehsal sahələrinin
yaradılması və məşğulluğun təmin
olunmasında əhəmiyyətli rol oynayır.
Xüsusi vurğulamaq istərdim
ki, sənayenin inkişafı tədbirlərinin nəticəsi
olaraq Azərbaycanın ən böyük sənaye mərkəzlərindən
olan Sumqayıt şəhəri də dinamik inkişaf
etmiş, müasirləşmişdir. Dövlət
başçısının ötən illərdə 20 dəfəyədək
Sumqayıtda olması, şəhərin problemləri,
qayğıları, nailiyyətləri ilə yaxından
maraqlanması, istehsal və sənaye potensialının
inkişaf etdirilməsi ilə bağlı dəyərli
tövsiyələrini verməsi də şəhərə
yüksək diqqətin bariz təzahürüdür.
Xatırlatmaq lazımdır ki, Azərbaycan Prezidenti İlham
Əliyevin 24 aprel 2009-cu il tarixli sərəncamı ilə
Sumqayıt şəhərinin 60 illik yubileyi dövlət səviyyəsində
geniş qeyd edilmişdir. Belə bir sərəncamın
imzalanması Sumqayıta göstərilən yüksək diqqət
və qayğının tərkib hissəsi olmaqla, şəhər
sakinləri tərəfindən də razılıqla qarşılanmışdır.
İqtisadçı alim kimi hələ
90-cı illərdə Sumqayıt şəhərinin
inkişaf perspektivini 3 mühüm parametr üzrə dəyərləndirmişdim:
1) yaşayış
məntəqəsi;
2) ərazi-təsərrüfat
kompleksi;
3) ictimai iqlim zonası kimi.
Sumqayıt şəhərinin son illərdə keçdiyi dinamik inkişaf yolu bu təsnifatın reallığa adekvatlığını bir daha təsdiqləmişdir. Bu gün Sumqayıt şəhəri böyük yaşayış məntəqəsi olmaqla yanaşı, nəhəng sənaye və ərazi-təsərrüfat mərkəzidir. Təsadüfi deyildir ki, Azərbaycan Prezidenti cənab İlham Əliyev şəhərin respublikanın iqtisadi və ictimai-mənəvi həyatındakı rolunu yüksək dəyərləndirir, onun paytaxtla bərabər səviyyədə inkişafı üçün bütün zəruri tədbirləri həyata keçirir. Şəhərdə ictimai münasibətlər sisteminin sağlam əsaslar üzərində qurulması - icra strukturları, sahibkarlar, bələdiyyələr, dini qurumlar və qeyri-hökumət təşkilatları arasında sivil, qarşılıqlı və faydalı əməkdaşlığın formalaşması görülən işlərin səmərəliliyini daha da artırır.
Son illər respublikanın və paytaxtın bütün güşələrində müşahidə edilən abadlıq, tərəqqi və yüksəliş tarixən gənclər şəhəri kimi tanınmış Sumqayıt şəhərində də özünü qabarıq göstərir. Mövcud potensialın səmərəli realizə edilməsi, şəhərin malik olduğu əmək ehtiyatlarının və digər resursların konkret məqsədlərə yönəldilməsi, ən başlıcası, Azərbaycan Prezidentinin imzaladığı dövlət proqramlarından, fərman və sərəncamlarından irəli gələn vəzifələrin böyük əzm və bacarıqla həyata keçirilməsi Sumqayıt şəhərinin son illərdəki möhtəşəm uğurlarını şərtləndirən əsas məqamlar sırasındadır.
Xüsusilə, şəhərin yeni rəhbərliyinin qısa zaman çərçivəsində əldə etdiyi uğurlar, idarəetmənin istər funksional, istərsə də situasiyaların səmərəli idarə olunması baxımından düzgün həyata keçirilməsi uğurlu nəticələri təmin etmişdir. Ümumilikdə son 15 ildə ölkəmizin qazandığı uğur və nailiyyətləri Sumqayıt sakinləri də gündəlik həyatlarında yaxından hiss edir, Azərbaycanı davamlı inkişaf və tərəqqiyə aparan mövcud siyasi kursun davamlılığının təmin edilməsinə taleyüklü məsələ kimi yanaşırlar.
Qüdrət KƏRİMOV,
“Xəzər” ASC-nin sədri, iqtisad elmləri doktoru
Azərbaycan.-
2018.-16 fevral.- S.1; 5.