Zaman da bu dərdi
unutdura bilmir
“Bütövlükdə Azərbaycan
xalqına qarşı yönəldilmiş Xocalı
soyqırımı öz ağlasığmaz qəddarlığı
və qeyri-insani cəza üsulları ilə bəşər
tarixində bir vəhşilik aktıdır. Bu
soyqırımı eyni zamanda bütün bəşəriyyətə
qarşı tarixi bir cinayətdir”.
Heydər
ƏLİYEV
XX əsr bir çox
qanlı hadisələrin, soyqırımı və etnik təmizləmələrin
şahidi olmuşdur. Xocalı faciəsi isə bunların ən
dəhşətlisi idi. 1992-ci il
fevralın 25-dən 26-na keçən qanlı-qadalı,
müdhiş bir gecədə azğınlaşmış erməni
quldurları Xocalı şəhərini yerlə yeksan etdilər,
əhalini görünməmiş vəhşiliklə qətlə
yetirdilər. 56 nəfər xüsusi qəddarlıq və
amansızlıqla öldürüldü: diri-diri
yandırıldı, başları kəsildi, gözləri
çıxarıldı, dərisi soyuldu, süngülərlə
qadın və qızlarımıza olmazın işgəncələr
verildi. Xocalıda törədilmiş amansız
qətliam bütövlükdə bəşəriyyətin
mütərəqqi dəyərlərinə, insanlığa və
beynəlxalq hüquq normalarına qarşı yönəlmiş
ən ağır cinayət aktı idi.
Üç
soyqırımının şahidi
...Xocalı qədim tarixə malik cənnət
diyar, türkdilli xalqın məskən saldığı, ulu
babalarımızın yaşayıb-yaratdığı yurd
yerimizdir. Onun qədimliyi çoxsaylı tarixi
abidələrdə, yazılı mənbələrdə, mədəniyyət
və incəsənət nümunələrində öz əksini
tapmışdır. XIX əsrdə və
XX əsrin əvvəllərində çar Rusiyasının
apardığı irticaçı siyasət nəticəsində
Qarabağın dağlıq hissəsinin erməniləşdirilməsinə
geniş meydan verildikdə Xocalı da bu məkrli siyasətin
qurbanlarından birinə çevrildi. Ona məxsus
üç bölgədən birinə - Qaladərəsi kəndinə
əsasən İrandan köçürülmüş ermənilər
yerləşdirildi, 1918-ci ildəki qırğından sonra isə
Xocalının digər bölgəsində -
Qaçqınlar adlanan yerdə Qərbi Azərbaycanın Dərələyəz
mahalından didərgin salınmış azərbaycanlılar
məskunlaşdırıldı. Ümumiyyətlə,
Xocalı XX əsrdə üç dəfə ermənilər
tərəfindən dağıdılıb, yandırılıb,
genosidə uğradılıb.
Xocalının XX əsrdəki hər
üç soyqırımının dəhşətlərini
gözləri ilə görən, sonuncu
soyqırımının isə həm şahidi, həm də
şəhidi olan Lenin ordenli aqronom, 1941-1945-ci illər
müharibəsinin iştirakçısı Qasım
İmamqulu oğlu Allahverdiyev öz xatirələrində
bildirirdi ki, bu diyarda birinci soyqırımı 1905-1907-ci illərdə
olmuşdur. 90 ildən çox ömür
sürən, bütün həyatını xalqına həsr
edən bu insan Xocalının ilk ziyalılarından
olmuşdur. O, nəcib davranışı, yüksək
mədəniyyəti, mənəvi saflığı, sadəliyi
ilə hamının hörmətini qazanmışdı. Əsil-nəcabətli yerin oğlu idi, möhkəm
soykökdən boy atmışdı. Oğlu, tibb elmləri
doktoru, professor Mübariz Allahverdiyev deyir
ki, insanlar ona inanırdılar, etibar edirdilər, hər
sözünü dinləyirdilər. Xalqını,
elini, obasını dərin bir məhəbbətlə sevirdi.
Özündə vətən, el dərdi
yaşadan işıqlı bir insan idi. Xocalı
ilə bağlı ən kiçik hadisə, epizod belə
hafizəsindən silinmirdi.
...Bu başıbəlalı yurdda
birinci soyqırımı unudulmamış 1918-ci ildə
Xocalı ikinci dəfə yandırılmışdı. Onun
sağ qalan əhalisi Malıbəyli kəndində məskunlaşmışdı.
Erməni-quldur dəstələri o zaman
Malıbəyli və Quşçular kəndlərinin sakinlərini
vahimə içərisində saxlayırdı. Əliyalın xocalılılar qaniçən erməni
silahlı dəstələrinin qorxusundan gündüzlər
su gətirməyə belə gedə bilmirdilər. Suyu ancaq qaranlıq düşəndə kişilər
gətirirdilər.
Nuru paşa erməni
quldurlarını Qarabağın dağlıq hissəsində
tərksilah etdikdən sonra xocalılılar yenidən öz dədə-baba
yerlərinə qayıtdılar. Ancaq Xocalının Qışlaq kəndində
bir salamat ev tapmadılar. Ermənilər
bütün mülkləri dağıtmış,
damlarını və pəncərələrini söküb
aparmış, uçurulmuş divarlara od
vurub yandırmışdılar. Qışlaq kəndi
gəlmə ermənilərin yerləşdirildiyi Daşbulaq,
Mehdikənd və Noraguğ kəndlərinin
yaxınlığında idi. Erməni
quldur dəstələri kənddəki iki su quyusunu da
dağıtmışdılar.
Qırğından
sonra Xocalıda yalnız yanıb qaralmış divarlar
qalmışdı
Q.Allahverdiyev danışırdı
ki, Xocalıdan olan Usub bəy, Zülfüqar bəy, Şirin
bəy, Tapdıq bəy, Əzim bəy, Qamboy bəy, Ələsgər
bəy, Səfiyar bəy və başqaları bir gün
yaşlı adamları və cavanları başlarına
yığıb deyiblər ki, təzə yurd yerlərini
Qışlaqdan bir-iki kilometr aşağıda - magistral yolun
yaxınlığında salsınlar. Qışlaqdakı
yanmış divarları isə soyqırımıdan qalan
tarixi abidə kimi saxlasınlar. Elə də oldu...
1920-ci il aprelin 28-də cəmi 23 ay yaşayan Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti bolşeviklər tərəfindən
devrildikdən sonra Xocalı da Qarabağla birlikdə sovet
imperiyasının tərkibinə qatıldı. Qışlaq kəndindəki xarabalıqlar isə XX
əsrin 60-cı illərinin ortalarına qədər
qalırdı. 1960-cı ildə Silva Kaputikyanın
türklərin əleyhinə yazdığı “Karvan hələ
yoldadır” kitabı çapdan çıxandan sonra ermənilər
türk izini itirmək üçün Xocalının
açıq səma altında muzey kimi saxlanılan qədim
yurd yerini buldozerlə, traktorla şumladılar. Kənddəki
qədim qəbiristanlığı da darmadağın etdilər.
1923-cü ildə SSRİ-nin
təşkilindən sonra Leninlə Mikoyan Azərbaycanda
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti yaratdılar və Xankəndi
şəhərini onun mərkəzi edərək qaniçən
Stepan Şaumyanın adı ilə Stepanakert
adlandırdılar. Ancaq əhali bu şəhərə “ştab” deyirdi. Çünki orada SSRİ Silahlı Qüvvələrinin
qərargahı yerləşirdi. Bundan sonra
Xocalı Şuşanın tərkibindən
çıxarılıb yeni yaradılmış Stepanakert
rayonunun tərkibinə daxil edildi.
XX əsrin 30-cu illərinin
sonlarında və 40-cı illərin əvvəllərində
Xocalı kənd təsərrüfatının bütün
sahələrində, o cümlədən maldarlıq və
heyvandarlıqda, tütünçülükdə, bostan və
meyvə-tərəvəzin yetişdirilməsində,
baramaçılıqda vilayət üzrə daim öndə
gedirdi. Beşillik planlar dörd ildə yerinə yetirilir,
plana 150 faiz əməl edilirdi. Lakin DQMV-nin
erməni rəhbərliyi qonşu erməni kəndlərini
abadlaşdırır, Xocalıya isə diqqət yetirmirdi.
Hətta ermənilər 1937-ci il
qurbanları siyahısına da ilk növbədə müflisləşmiş
Xocalı bəylərinin adlarını salmışdılar.
Ümumiyyətlə, XIX əsrin sonlarında
aparılan siyahıyaalmaya görə, Xocalıda 46 bəy, 44
bəyim yaşayırdı.
1941-ci ildə başlanan
İkinci Dünya müharibəsi SSRİ, o cümlədən
Azərbaycanın bir parçası olan Xocalı
üçün də Böyük Vətən müharibəsinə
çevrildi.
Xocalılılar, yəni azərbaycanlılar
vilayətdə birinci növbədə hərbi
komissarlığa çağırıldılar və ön
cəbhəyə göndərildilər. Q.Allahverdiyevin
xatirələrində oxuyuruq: “Bir gün mənə xəbər
çatdı ki, Xocalı qadınlarından biri kişi briqadir
tərəfindən “taxıl oğrusu” kimi ermənilərə
satılaraq həbs etdirilib. Demə, bu qadın
taxılın biçilmiş yerində başak, yəni tək-tək
qalan sünbül dənələrini yığaraq ac
uşaqlarına aparıbmış. Bunu
görən erməni xislətli briqadir azərbaycanlı
qadını “taxıl oğrusu” adı altında ermənilərə
təhvil verir və onu həbsxanaya saldırır.
Müharibənin ağır dövründə bu xəbər
mənə çatanda çox əsəbiləşdim
(Q.Allahverdiyev o zaman kolxoz sədri idi) və dərhal Xankəndiyə
gedərək orada qadının oğru
olmadığını, biçilmiş yerdən kənarda,
otların arasında ilişib qalmış bir neçə
sünbül tapıb ac uşaqlarına
apardığını və qadının qabaqcıl manqa
başçısı olduğunu çətinliklə də
olsa ermənilərə başa saldım. Elə
həmin gün qadını azadlığa buraxdıraraq
körpələrinin yanına göndərdim”. Bir
faktı qeyd edək ki, XIX əsrin 20-ci illərinin ikinci, 30-cu
illərinin birinci yarısında Xocalıda kollektivləşmə
ilə yanaşı, maarifləndirmə işi də xeyli dərəcədə
inkişaf etmişdi və “savadsızlığın ləğvi”
şüarı altında yaşlı insanlar
üçün kurslar təşkil edilmişdi.
Xocalının ikinci dəfə
ermənilər tərəfindən yandırılmasından
sonra ikimərtəbəli, çoxotaqlı daş evlər
tikilməyə başlanmışdı. Əhali
çalışır, özünə gün-güzəran
qurur, yaxşı yaşamaq üçün əlindən gələni
edirdi...
Yaddaşımızdakı
qanlı izlər
Professor Mübariz Allahverdiyev
deyir ki, 1988-ci ilin sentyabr ayının 18-də Xocalıya ilk təhlükəli
hücum oldu.
Bu hücum sovet hökumətinə inanan
yaşlı insanları sanki yuxudan oyatdı. Onlar gördülər ki, Azərbaycan təklənib.
Anladılar ki, artıq torpaq əldən getmək
üzrədir. İnsanlar ümidsizliyə
qapılıb nə edəcəklərini bilmirdilər. İllərlə Amerikanı, dünyanı gərginlikdə
saxlayan sovet hökumətinin guya erməni millətçilərinə
“gücü çatmırdı”. Sovetlər
İttifaqının başında duran Mixail Qorbaçova,
onun arvadı Raisa Maksimovnaya, onların yaxın dostları
şahnazaryanlara, aqanbekyanlara, SSRİ-nin əsgərlərinə,
onların ermənilərə bəxşiş etdikləri
ölümsaçan odlu silahlara arxayın olan Ermənistanın
quldur dəstələri “daş atmaq” münaqişəsi ilə
başladıqları torpaq işğalı siyasətlərini
silahlı müharibə müstəvisinə
çatdırdılar. Onlar azərbaycanlıların
məhz ideallaşdırılmış sovet hökuməti tərəfindən
tamamilə tərksilah edilmələrindən də tam xəbərdar
idilər. Ona görə də Xocalıya
artıq odlu silahlarla manevrlər, həmlələr edirdilər.
Şahidlərin ifadələrindən öyrənirik
ki, belə qanlı həmlələrin birində atılan mərmi
Xocalı sakini Lətif kişinin evinin qapısında
partlayır və onun cavan oğlu Zahidi həyatdan məhrum
edir. Digər mərmi Qasım Allahverdiyevin
evinin divarının bir hissəsini və pəncərəsini
dağıdır. Bu mərmi Qasım kişi
evdə olduğu vaxt atılmışdı və onun sovet
hökumətinə qarşı inamına son qoymuşdu. Yanında partlayan düşmən mərmisi onu
inandırdı ki, xocalılılara bir daha kömək edə
bilməyəcək. Elə bu ümidsizlik
burulğanında el dərdi, yurd dərdi çəkə-çəkə
1989-cu il yanvar ayının 9-da Xocalıda
dünyasını dəyişdi. Q.Allahverdiyev
Xocalının üçüncü soyqırımı ərəfəsində
erməni quldurlarının törətdiyi
qırğının həm şahidi, həm də şəhidi
oldu.
Xocalıda törədilmiş
amansız qətliam dünyanın tərəqqipərvər
insanlarını lərzəyə saldı
1992-ci il fevralın 26-da Ermənistan hərbi birləşmələri
7 min əhalisi olan Xocalı şəhərində genosid
aktı həyata keçirdi. Hərbi birləşmələrin
şəhərə hücumu zamanı burada yalnız 3 minə
yaxın insan qalmışdı. Çünki
dörd aydan artıq zaman ərzində mühasirədə
olduğu üçün əhalinin xeyli hissəsi doğma
yurdundan çıxmağa məcbur olmuşdu. Xocalı
soyqırımı zamanı 613 nəfər, o cümlədən
106 qadın, 63 azyaşlı uşaq, 70 qoca
öldürüldü, 1000 nəfər müxtəlif
yaşlı dinc sakin aldığı güllə
yarasından əlil oldu, 8 ailə tamamilə məhv edildi, 25
uşaq hər iki valideynini, 130 uşaq valideynlərindən
birini itirdi. Həmin gecə 1275 nəfər dinc
sakin girov götürüldü. Onların
150-nin taleyi indi də məlum deyil. Bütün
bunlar erməni hərbçiləri tərəfindən
xüsusi amansızlıqla və ağlasığmaz vəhşiliklə
həyata keçirilmişdi. Hücumda həmçinin
mayor S.Ohanyanın komandanlığı altında 366-cı
motoatıcı alayın ikinci batalyonu, Yevgeni Nabokxinin
komandası altında üçüncü batalyon, bir
saylı batalyonun qərargah rəisi Valeri Çitçyan və
alayda xidmət edən 50-dən artıq erməni zabit və
praporşik iştirak etmişdi.
Şəhər əhalisinin
bir hissəsi zorakılıqdan qaçıb qurtarmaq istəyərkən
əvvəlcədən düzəldilmiş pusqularda qətlə
yetirilmişdi.
Rusiyanın “Memorial” Hüquq Müdafiə Mərkəzinin məlumatına
əsasən, dörd gün ərzində Ağdama
Xocalıda qətlə yetirilmiş 200 azərbaycanlının
meyiti gətirilmiş, onlarla meyitin təhqirə məruz
qalması faktı aşkar edilmişdi. Ağdamda 181 meyit (130 kişi və 51 qadın, o cümlədən
13 uşaq) məhkəmə-tibb ekspertizasından
keçirilmişdi. Ekspertiza zamanı müəyyən
edilmişdi ki, 151 nəfərin ölümünə güllə
yaraları, 20 nəfərin ölümünə qəlpə
yaraları səbəb olmuş, 10 nəfər küt alətlə
vurularaq öldürülmüşdür. Hüquq
müdafiə mərkəzi diri adamın baş dərisinin
soyulması faktını da qeydə almışdı.
Xocalı
soyqırımının epizodları insanı dəhşətə
gətirir. Xocalı sakini Əntiqə erməni hərbçilərinin
tələb etdiyi “bu yerlər böyük Ermənistanın
bir hissəsidir” sözlərini dilinə gətirmədiyinə
görə diri-diri yandırılmışdı. Digər Xocalı sakini Səriyyə Talıbova danışırdı
ki, “4 Məsxəti türkü və azərbaycanlının
erməni qəbrinin üzərində başı kəsildi.
Sonra daha iki azərbaycanlının gözləri
çıxarıldı”. Ermənilər sağ
qalmış insanlar üzərində tamamilə təhqiredici
hərəkətlər həyata keçirmişdilər. Onların başlarının dərisini soymuş, bədənlərinin
müxtəlif orqanlarını kəsmiş, uşaqların
gözlərini çıxarmış, hamilə
qadınların qarnını yırtmışdılar.
Xocalıya hücum zamanı istifadəsi qadağan olunmuş
5,45 kalibrli patronlardan və kimyəvi
silahlardan istifadə edilmişdi. Bütün
bunlar Ermənistanın Cenevrə Konvensiyasının
protokollarını pozaraq, müharibə qaydalarına zidd
olaraq dinc sakinlərə qarşı soyqırımı həyata
keçirdiyini təsdiqləyir.
Xocalı
soyqırımının xüsusi amansızlıqla törədilməsi
rus, gürcü, ingilis, fransız, alman, amerikalı və digər
ölkələrin vətəndaşı olan jurnalistləri
dəhşətə gətirmişdi.
Xocalının hədəfə alınmasında məqsəd
nə idi?
Bu, bir tərəfdən Qarabağın
dağlıq hissəsində azərbaycanlılardan ibarət
olan strateji əhəmiyyətli maneəni aradan qaldırmaq
idisə, digər tərəfdən ümumiyyətlə
Xocalını Yer üzündən birdəfəlik silmək
niyyətini daşıyırdı. Çünki
Xocalı elə bir yaşayış məskəni idi ki, o, Azərbaycan
tarixinin qədim dövrlərindən zamanımıza qədər
tarix və mədəniyyət ənənələrini
özündə əks etdirirdi. Bu
xüsusi mədəniyyət tarixə Xocalı-Gədəbəy
mədəniyyəti kimi düşmüşdür. Xocalının kurqanları, siklopları, kromlexləri,
domenləri və digər abidələri, həmçinin
müxtəlif növ məişət əşyaları insan
cəmiyyətinin inkişaf dinamikasını özündə
əks etdirən maddi-mədəniyyət nümunələridir.
Erməni işğalından sonra bütün
bu abidələrin məhv edilməsi və dünyanın ən
qədim məzarlıqlarından sayılan Xocalı qəbiristanlığının
texnika ilə darmadağın edilməsi erməni vandalizminin
bariz nümunəsi olmaqla yanaşı, dünya mədəniyyətinə
qarşı zorakılıq aktıdır.
Dolğun hüquqi-siyasi qiymət
Xocalı
soyqırımının beynəlxalq müstəvidə
tanıdılması və erməni faşizminin ifşası
ilə bağlı ilk təşəbbüs ulu öndər
Heydər Əliyevin xalqın təkidli tələbi ilə
hakimiyyətə qayıdışından sonrakı mərhələyə
təsadüf edir. Ümummilli lider ilk gündən Ermənistanın Azərbaycana
qarşı həyata keçirdiyi soyqırımı və
terror siyasətinin mahiyyətini, habelə ərazilərimizin
işğalından sonra Dağlıq Qarabağın terrorizm
mənbəyinə çevrilməsi, orada narkotik maddələrin
yetişdirilməsi, mədəni abidələrin məhv edilməsi
faktlarının dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmasını xarici siyasətdə
mühüm vəzifələrdən biri kimi müəyyənləşdirdi.
Bu məqsədlə atılan mühüm
addımlardan biri də erməni təcavüzü nəticəsində
üzləşdiyimiz milli faciələrimizə
siyasi-hüquqi qiymətin verilməsi oldu. Bu
siyasət hazırda ölkə rəhbəri tərəfindən
qətiyyətlə davam etdirilir.
Son 100 ildən artıq
dövrdə erməni xalqının bir neçə nəslinin
Azərbaycan xalqına qarşı düşmənçilik
ruhunda tərbiyə edilməsi nəticə etibarilə XX əsrin
sonlarında sivil dünyanın gözü
qarşısında Xocalı soyqırımı kimi qanlı
faciənin baş verməsinə gətirib
çıxardı. Hadisələr göstərir ki, bu
gün erməni millətçiləri hələ də
özlərinin bədnam və çirkin niyyətlərindən
əl çəkməyiblər. Qəddar
üsullarla dinc insanları kütləvi qırğına məruz
qoyur, cinayətlərini ört-basdır etmək məqsədilə
müxtəlif vasitələrə, hətta tarixi
saxtalaşdırmağa əl atırlar. Əminik ki,
xalqımızın milli birliyi və məqsədyönlü
fəaliyyəti, Azərbaycan rəhbərliyinin siyasi iradəsi
sayəsində qarşımıza qoyduğumuz bütün məqsədlərə,
o cümlədən ərazi
bütövlüyümüzün bərpasına, onilliklər
boyu planlı olaraq əsl soyqırımı həyata
keçirənlərin, insanlar və xalqlar arasında nifrət
və düşmənçilik təbliğ edənlərin
ifşasına nail olacağıq. Sadəcə
hər kəs bu sahədə üzərinə düşən
vəzifəni də unutmamalıdır.
İradə ƏLİYEVA
Azərbaycan.- 2018.- 25 fevral.- S.5.