Tarixin və bugünün işığında Nadir
şah
İngilis
şərqşünasın kitabı üzərində bəzi
düşüncələr
İngilis şərqşünası və tarixçisi Maykl Aksvörtinin “İranın qılıncı. Nadir şah tayfa döyüşçüsündən fateh müstəbidə qədər” kitabının Azərbaycan dilinə tərcüməsi və nəşri son dövrdə elmi ictimaiyyətimizin həyatında baş vermiş diqqətədəyər hadisələrdən biridir. Bunun bir neçə səbəbi var.
İlk növbədə ona görə ki, bu kitab Azərbaycan və Yaxın Şərq tarixində ən dərin iz qoymuş şəxsiyyətlərdən birinin həyat və fəaliyyətinə həsr olunub. Eyni zamanda nəzərə alınmalıdır ki, bu şəxsiyyətin tarixdəki yeri, onun siyasi və hərbi fəaliyyəti istər bizim tarixşünaslıqda, istərsə də xarici, xüsusilə Qərb şərqşünaslığında ənənəvi olaraq birmənalı qəbul edilməyib.
Bu baxımdan Nadir şah kimi möhtəşəm tarixi personajın bütün əzəməti və ziddiyyətləri ilə yenidən, ciddi və dərin şəkildə öyrənilməsi və dəyərləndirilməsi elmimizin ümdə vəzifələrindən biridir. Çünki Nadir şah İran və Qərbdə sadəcə bir İran hökmdarı kimi qələmə verilsə də, əslən Azərbaycan xalqının övladıdır, soykökü etibarilə oğuz-türkman mühitinin əfşar boyundan çıxmış Azərbaycan türküdür.
Nəhayət, Nadir şahın Azərbaycan xalqının tarixinə, xüsusilə dövlətçilik tarixinə aidiyyəti nədir, bunların arasında nə dərəcədə əlaqə mövcuddur - bu suallar yalnız akademik xarakter daşımır, onlar həm də bizim tarixi şüurumuzun fundamental məsələləridir. Və onların önəmini dərk etmək və ciddi elmi araşdırma mövzusuna çevirmək üçün Nadir şah haqqında dünya tarixşünaslığının, xüsusilə Qərb elminin önəmli əsərlərini dəyərləndirmək və konsepsiyalarını bilmək və təhlil etmək zəruridir. Xüsusilə nəzərə alsaq ki, dünya tarixində Sezar, Çingiz xan, Əmir Teymur, Napoleon kimi şöhrətli sərkərdə və fatehlərlə müqayisə edilən bu şəxsiyyət haqqında yazılan əsərlərin sayı nisbətən çox deyil.
Sadəcə, xatırlatmaq istərdim ki, sovet şərqşünaslığında Nadir şaha həsr edilən ən fundamental əsər Marianna Arunova və Klara Aşrafyanın 1958-ci ildə Moskvada rus dilində işıq üzü görmüş “Nadir şah Əfşarın dövləti” adlı monoqrafiyası sayılırdı və uzun müddət rusdilli elmi ədəbiyyatda bu böyük şəxsiyyətə, bir qayda olaraq, qeyd edilən monoqrafiyanın bir sıra mübahisəli dəyərləndirmələri əsasında qiymət verilirdi. Şübhəsiz, qeyd edilən kitabın müəlliflərinin milli mənsubiyyətindən doğan yanlış baxışlar və əsərin əsasən Sovetlər İttifaqında əldə edilə bilən mənbələr əsasında yazılması həmin tədqiqatda heç də Nadir şah haqqında tam gerçək tarixi yazmağa imkan verməmişdir. Bu mənada son dövrlərdə Qərb şərqşünaslığında Nadir şahla bağlı işıq üzü görmüş diqqətədəyər əsərlərdən biri tanınmış ingilis şərqşünası Maykl Aksvörtinin 2006-cı ildə Londonda nəşr olunmuş kitabıdır.
Zənnimcə, heç də təsadüfi deyildir ki, bu kitabın ana dilimizə tərcümə və nəşrinin təşəbbüskarı, eyni zamanda, redaktoru və ön söz müəllifi Azərbaycan Respublikası Prezidenti Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyevdir. Ramiz müəllim son illər tariximizin bir sıra fundamental problemləri ilə əlaqədar öz fikri və mövqeyini bir neçə mühüm çıxış, yazı və monoqrafiyalarında prinsipial şəkildə ifadə etmiş alimdir. Xüsusilə, dövlətçilik tariximizdə müstəsna rol oynamış Şah İsmayıl və Nadir şah kimi şəxsiyyətlər, tarixşünaslığımızın metodoloji və konseptual məsələləri, Azərbaycanda tarix elminin inkişafı üçün zəruri istiqamətlərin müəyyənləşdirilməsi kimi problemlər onun əsərlərində önəmli yer tutur.
Bunun səbəblərini aydınlaşdırmaq üçün qeyd edilən problemlər üzərində sadəcə, elmi çərçivə daxilində düşünməklə məhdudlaşmaq kifayət etmir. Məsələyə daha qlobal müstəvidə baxmaq, müasir dünyanın çağırışları kontekstində müstəqil dövlətçiliyimizin bu günü və gələcək perspektivlərini nəzərə almaq zəruridir. Son zamanlar istər dünyada, istərsə də bizim ətraf regionda və qonşu ölkələrdə baş verən dramatik hadisələr məlum həqiqəti tam çılpaqlığı ilə bir daha üzə çıxarır və qarşımızda qoyur - tarixi yaddaşı zəif və milli şüuru yetkin olmayan xalqlar öz istiqlalı və dövlətçiliyinin qədrini lazımi səviyyədə dərk edə bilmir, onları istər daxili, istər xarici təhdidlər qarşısında qorumaq iradəsinə sahib olmur və bu müqəddəs dəyərləri itirmək təhlükəsi ilə üzləşir. Bu baxımdan Yaxın Şərqin bəzi ərəb ölkələrinin acı taleyi hamının gözü önündədir. Təhdid və təhlükələr qarşısında milli həmrəylik və yüksək dövlətçilik şüuru nümayiş etdirə bilməyən cəmiyyətlər qısa bir zamanda müxtəlif sosial, etnik və məzhəb maraqları əsasında parçalanır, nəticə etibarı ilə öz siyasi suverenliyi və ərazi bütövlüyünü qorumaq iqtidarından məhrum olurlar. Öz dövlətçiliyini itirən xalqın aqibəti isə məlumdur. Bu baxımdan müstəqil dövlətçiliyin qədrini bilmək, onu daxildə və xaricdə necə qorumağı anlamaq üçün cəmiyyətin güclü tarixi yaddaş, milli şüur və vətəndaşlıq həmrəyliyi hisslərinə sahib olması son dərəcə mühüm şərtdir. Düşünürəm ki, akademik Ramiz Mehdiyevin öz əsərlərində dönə-dönə tariximizin belə önəmli məsələlərinə diqqəti cəlb etməsi, ilk növbədə, onun təcrübəli dövlət xadimi və alim kimi müasir Azərbaycan dövlətçiliyinin keçmişi, bu günü və gələcək istiqaməti inkişafına işıq tutmaq ehtiyacından irəli gəlir.
Nadir şahın bir dövlət xadimi, sərkərdə, diplomat və inzibatçı kimi fəaliyyəti, üzərindən təqribən 300 il ötsə də, bu gün də öz aktuallığını qoruyur. Nadirin qurduğu dövlətin tarixi təcrübəsi Azərbaycan dövlətçilik tarixinin düzgün dərk edilməsi üçün son dərəcə zəngin material verir. Bu təcrübəyə müraciət etmək, üzərində düşünmək və müzakirələr aparmaq dövlətçilik arxetiplərinin güclü və zəif tərəflərini doğru dəyərləndirmək baxımından önəmlidir. Çünki ot kökü üstə bitdiyi kimi, hər dövlət də öz tarixi təcrübəsinin üzərində formalaşır və inkişaf edir. Bu nöqteyi-nəzərdən keçmişlə bugünün səsləşməsini, müasirliyin üzərinə tarixin kölgəsinin düşdüyünü nəzərə almadan bir sıra önəmli ictimai məsələlərin həlli müşkül ola bilər. Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd edilən məsələlərlə bağlı M.Aksvörtinin kitabına yazdığı və əslində, tarixi esse xarakteri daşıyan ön sözündə xeyli maraqlı düşüncələr yer alır. Tarixdə şəxsiyyətin rolu, dövlət qurucusu və başçısının keçdiyi sınaqlar və onların düzgün dəyərləndirilməsi, hökmdar-siyasi elita münasibəti, dövlət idarəçiliyində tutulması mühüm olan yol və tətbiq edilməsi gərək olan prinsiplər - bütün bu və digər suallarla əlaqədar ön söz müəllifinin irəli sürdüyü mülahizələr, dövlətçilik tariximizdə istər müsbət, istərsə də bəzi mənfi ənənələrin təhlili, əslində, universal xarakter daşıyır. Məsələn, Səfəvilərin son dövründə hakim feodal sinfin nümayəndələrinin öz şəxsi dar mənfəətlərini dövlətin mənafeyindən üstün tutmalarının mərkəzi hakimiyyəti necə zəiflətməsi, nəticə etibarilə Səfəvi dövlətinin çökməsi problemləri məharətlə təhlil edilir. Həqiqətən, M.Aksvörti özü də əsərində etiraf edir ki, “Şah Sultan Hüseynin hakimiyyətinin son illərində sanki məqsədli şəkildə iqtidarı gözdən salacaq hər şey edilirdi. Saray əyanlarından kimsə dövlətə təhdid törədən təhlükənin qarşısını almağa çalışdıqda, həmin şəxsin uğur əldə edəcəyindən ehtiyatlanan digər məmurlar çəkişmələrə əl atıb onu gözdən salmaq üçün bir-biri ilə yarışırdılar... Bütün bunların yekunu olaraq Səfəvi dövləti süquta uğradı. Çünki mühüm dövlət vəzifələrinin etibar edildiyi şəxslərin heç biri öz məsuliyyətini dərk etmir, əksinə, dövlətə zərər vuran fəaliyyətlə məşğul olurdular. Saray əyanları sanki başqa bir dünyanın sakini idilər və hakimiyyətin aqibəti onları qətiyyən maraqlandırmadığından hər kəs qayğısız və rahat həyat sürməyə davam edirdi”.
Dövlətçilik tariximiz baxımından ibrətamiz səciyyə daşıyan bu hadisələr, onların ingilis şərqşünası tərəfindən dəyərləndirilməsi akademik Ramiz Mehdiyevin diqqətini xüsusilə çəkir və onları bir alim və dövlət xadimi mövqeyindən təhlil etməyə sövq edir. Kitaba yazılan ön sözdə qeyd olunur ki, “Nadirin siyasi qərarlar vermək və dövlətçilik məsələlərində tutduğu qətiyyətli mövqe şəxsi mənfəətlərini güdən, mənsəbpərəst, qanun-qaydaya tabe olmaq istəməyən nüfuzlu feodalları və əyanları son nəticədə onları əməli fəaliyyət tələb edən hökmdara qarşı birləşməyə sövq etmiş başlıca amilə çevrilmişdi. Həmin feodallar həmişə tayfa-qəbilə münasibətləri sistemində yaşayan, əsrlərdən bəri sərt idarəçilik üsuluna alışmış, yalnız güclü, qətiyyətli şəxsiyyətin iradəsi ilə birləşib, böyük hərbi-siyasi uğurlar əldə etməyə adət etmiş insan kütləsinin ancaq işlək qanunlarla vahid siyasi çətir altında toplaşıb bütöv bir xalq ola biləcəyini anlamaqda çətinlik çəkirdilər. Bu cür siyasi şüursuzluğun nəticəsi idi ki, dövlətçilik miqyasında düşünmək qabiliyyəti olmayan, vətən təəssübkeşliyindən uzaq ayrı-ayrı əyanlar həlledici məqamda doğma xalqın gələcək taleyini qısamüddətli fərdi mənfəətlərə qurban verəcək qədər alçala bilmişdilər!”. Kitaba yazılan ön sözdə belə passajlar oxucunu düşündürür, istər-istəməz onun diqqətini Azərbaycan dövlətçilik tarixinin arxetipləri üzərində cəmləməyə və mühüm nəticələrə gəlməyə sövq edir.
Bununla yanaşı, tarixi düşüncə və dövlətçilik şüurunun sağlam inkişafı üçün tarix elmimizin müasir dünya elmi səviyyəsinə yüksəlməsi, müasir elmi konsepsiya və standartlara üz tutması da son dərəcə zəruri bir məsələdir. Bu məsələ akademik Ramiz Mehdiyevin istər “Nadir şah” kitabına yazdığı ön sözdə, istər onun Moskvada keçən il rus dilində çap olunmuş “Milli ideyanın formalaşmasında tarixin idrakının faydası haqqında” adlı monoqrafiyasında, istərsə də bir sıra digər yazılarında dəfələrlə vurğulanır. “Nadir şah” monoqrafiyasının elmi metodologiyasını və müəllifin üslubunu dəyərləndirən Ramiz müəllim xüsusi olaraq qeyd edir ki, bu kitabın Azərbaycan dilində nəşrinin faydalarından biri onun bir tarixi araşdırma nümunəsi kimi bizim elmi ictimaiyyətə təqdim edilməsindədir. Bəzən təsvirçiliyə, və ya “salnaməçiliyə” meyil edən müasir tarixçilərimizin bir hissəsi “analitik tarix”in nümunəsi olan bu əsərdən mühüm metodoloji üsullar əxz edə bilərlər. Bunların arasında ilk növbədə, hadisələri geniş tarixi kontekstdə təhlil etmək, onları bir-biri ilə əlaqəli şəkildə və səbəb-nəticə zənciri çərçivəsində dəyərləndirmək kimi cəhətlər nəzərdə tutulur. Eyni zamanda, müasir Azərbaycan tarixşünaslığında mövcud olan bir sıra digər dərin kök salmış problemlərin aradan qaldırılmasının zərurəti vurğulanmaqla tarix elmi sahəsində yaradıcılığın dəyərinin artıq məlum faktlar və başqa müəlliflərin fikirlərinin təkrarlanması və ya tərcümə edilməsi ilə deyil, bu sahədə yeni, orijinal və analitik yanaşmaların ortaya qoyulması ilə ölçüldüyü bir daha xatırladılır və qeyd edilir ki, “elm saxtakarlığı, gözdən pərdə asmağı qətiyyən sevmir və belə cəhdlər edənlər başa düşməlidirlər ki, onlar heç kəsi deyil, məhz özlərini aldadırlar”.
M.Aksvörtinin öz əsərində Nadir şahın şəxsiyyəti və fəaliyyəti, dövrün tarixi hadisələri ilə bağlı irəli sürdüyü bir sıra konseptual mülahizələri qəbul etmək mümkündür, bəziləri ilə isə birmənalı şəkildə razılaşmaq imkansız görünür. Bundan başqa, bu kitab sırf akademik xarakter daşımır, müəyyən dərəcə elmi-populyar üslubda qələmə alınıb. Belə ki, müəllif bir çox önəmli və yeni mənbə və araşdırma əsərlərinə istinad versə də, elmi aparat kitabda öz əksini tapmayıb. Belə olan halda ortaya sual çıxa bilər ki, bu əsərin Azərbaycan dilində nəşr edilməsinin səbəbi nə idi? Şübhəsiz, ən mühüm səbəblərdən biri Qərb şərqşünaslığında meydana çıxan, tariximizlə bilavasitə əlaqədar olan və xüsusilə haqqında nisbətən az fundamental əsər qələmə alınmış Nadir şahla bağlı yeni əsərlərlə Azərbaycan oxucusunu tanış etməkdir. Sonuncu məqama müəllif özü kitabında düzgün qiymət verir. Nadir şahın 1739-cu ildə Dehlini fəth etməsindən sonra Hindistanda öz müstəmləkəçilik siyasətini fəal şəkildə həyata keçirməyə başlayan İngiltərə bu zəkalı hökmdarın fəaliyyəti və uğurlarını uzun müddət kölgədə saxlamağı üstün tutmuşdur. Çünki Viktorian dövrü ingilis tarixşlünaslığının ənənələrinə görə, Şərq aləmi “dinamik və tərəqqiyə yönəlmiş” Avropa toplumlarından fərqli olaraq, “statik və passiv” bir cəmiyyət tipi kimi dəyərləndirilirdi. Nadir şahın enerjili və islahatçı fəaliyyəti isə bu avrosentrist ictimai-tarixi konsepsiya ilə ziddiyyət təşkil edirdi, sxemin əsas postulatlarını pozurdu. M.Aksvörti etiraf etmək məcburiyyətində qalır ki, Nadirin “Hindistanda hərbi uğurları Kliv və digər müstəmləkəçilərin şöhrətini geridə qoya bilərdi və ümumilikdə Qərbin hərbi gücünün müstəsnalığına kölgə salmış olardı”.
Nadir şah şəxsiyyəti nə səbəblə bizim tarix üçün mühümdür? Axı, zahirən Nadir Azərbaycanda deyil, İranın şərq bölgəsi olan Xorasanda anadan olub, fəaliyyətinin böyük hissəsi orada keçib, hətta öz dövlətini qurduqdan sonra paytaxtını da Məşhəd şəhərinə keçirib. Yeri gəlmişkən qeyd etmək gərəkdir ki, İran və Qərb şərqşünaslığında da bu zahiri əlamətlərə üstünlük verilərək, Nadir şahı məhz İran hökmdarı, İranın xilaskarı və İran tarixinin qəhrəmanı kimi dəyərləndirirlər. Bu baxımdan M.Aksvörtinin kitabı da istisna deyil. Bu əsərdə Nadirin Azərbaycanla, Azərbaycanın tarixi-mədəni mühiti ilə əlaqəsi barədə bir kəlmə də söz deyilmir. Və bu cəhət akademik Ramiz Mehdiyevin ön sözündə haqlı və kəskin tənqidə məruz qalır.
Bununla belə, obyektiv olaraq Nadir şahın şəxsiyyətini Azərbaycan mühiti və tarixindən bir neçə səbəbə görə ayrı tutmaq qətiyyən mümkün deyil. Bunları sadalamaq və təhlil etmək yerində olardı:
1. Yuxarıda da qeyd edildiyi kimi, Nadir əslən Azərbaycan türklərindən olub, Azərbaycandan Xorasana köçürülmüş qızılbaş oğuz-türkman boyu olan əfşarların qırxlı tayfasına mənsub idi. Bu baxımdan Nadirin nəsli etnomədəni köklə Azərbaycana bağlı idi.
2. Bu nəsil Xorasana, yəni, İranın şimal-şərqinə köçürüldükdən sonra bir çoxlarının təsəvvür edə biləcəyi kimi, yabançı fars mühitinə düşmədi. Xorasan orta əsrlərdə polietnik və türklərin də çox sayda yaşadığı bir bölgə idi. Hələ Səlcuq dövründə, yəni, X əsrin sonu-XI əsrin əvvəllərində buralar bir oğuz-türkman eli idi və bu yerlərdən Azərbaycana və Anadoluya güclü türk köçləri və axınları baş verirdi. Əslində, Səlcuq imperiyasının ilkin formalaşması və bərqərar olması da burada baş vermişdi. Bilindiyi kimi, Toğrul bəy özünü 1038-ci ildə Xorasanda Nişapur şəhərində sultan elan etmişdi. Xorasan islam dövründə oğuz-türk mədəniyyəti və ədəbiyyatının formalaşması və inkişafında da müstəsna rol oynamışdır. Orta əsrlər türk təsəvvüfünün ocağı Xorasan olmuş və tariximizdə “Xorasan ərənləri” kimi tanınan türk sufilərinin adı da təsadüfən meydana çıxmamışdı. Və nəhayət, biz anadilli ədəbiyyatımızın köklərini araşdırarkən istər-istəməz üzümüzü Xorasana tuturuq, çünki XIII əsrin sonunda Azərbaycan-türk dilində ilk qəzəllərini yazan Həsənoğlu əslən Xorasanın Əsfərain şəhərindən idi. Bütün bunlar bir şeyi nümayiş etdirir: Azərbaycan məfhumu və Azərbaycan tarixi yalnız bugünün siyasi sərhədləri çərçivəsində götürüldükdə, onları qətiyyən tam dolğunluğu və mənasıyla anlamaq mümkün olmur. Keçmiş zamanlarda Azərbaycanın tarixi-mədəni mühiti bugünkündən qat-qat geniş olmuşdur, ona görə də siyasi və mədəni tariximizi öyrəndikdə bu gerçəklik mütləq nəzərə alınmalıdır.
3. Nadirin həyat və fəaliyyətinə diqqət yetirdikdə bir daha şahid oluruq ki, bu gerçəklik əsrlərlə, hər halda, XX əsrdə İranda Pəhləvilər tərəfindən irqçi paniranizm siyasəti həyata keçirilməyə başlayana qədər dəyişməmişdir. Biz görürük ki, Nadir ailədə, məişətdə, öz dostları, əqrəbaları, həmyerliləri ilə həmişə ana dilində, yəni, türk dilində danışıb. Fars dilini o, artıq xeyli böyüdüyü zaman öyrənib. Ordu sıralarında və hətta böyük hökmdar olduğu zaman da Nadir həmişə türkcə danışıb, müstəsna hallarda fars dilindən istifadə edib. Nadirin saray tarixçisi və yaxın sirdaşı olan Mirzə Mehdi xan Astarabadi bu dövrdə türk dilinin lüğəti və qrammatikasına həsr olunmuş özünün məşhur “Sənglax” əsərini qələmə almışdır. Nadirin dövründə sarayda, dövlət işlərində, orduda ən çox işlənən dil türk dili olub. Osmanlı səfirləri ilə və hətta 1739-cu ildə Hindistanın hökmdarı Məhəmməd şahla görüşündə o, türk dilində danışırdı. Nadir şah Hindistanın paytaxtı Dehlini tutduqda Məhəmməd şahı taxtdan endirməmiş və bunun səbəbini onunla izah etmişdir ki, onlar hər ikisi türk-türkman nəslindən gəlirlər və türkmanlıq adətinə görə Nadir Əmir Teymurun və Baburun nəslinə mənsub olan Məhəmməd şahın hakimiyyətinə qıya bilməzdi. Nadirin öz dilindən bu türkmanlıq təəssübü belə səsləndirilir: “Bu ölkənin (Hindistanın, Böyük Moğol imperiyasının - Ş.M.) vilayətlərinin fəth edilməsi və işlərin qaydaya salınması asanlaşıb təkmilləşəndən bir az sonra İlahi dərgahına möhtac olanın (Nadir şahın - Ş.M.) türkman və adı çəkilən padşahın (Məhəmməd şahın - Ş.M.) türkmaniyyə ümmətinin və cəlalətli Gürqaniyyə (Teymurilər - Ş.M.) sülaləsinin nümayəndəsi olduqlarını nəzərə alaraq, bundan əvvəl olduğu kimi, el və birlik qaydası ilə Hindistan padşahlığını adı zikr olunmuş o ali məqama həvalə etdik və xütbə ilə sikkəni onun adına düzəltdik”.
Burada belə bir önəmli cəhətə də diqqəti cəlb etmək istərdim ki, orta əsrlərdə bütün islam şərqində yayılmış türk siyasi hakimiyyətinin etnomədəni şüur ilə bağlı cəhətlərini tədqiq etmək son dərəcə mühümdür. Çünki Nadir şahın nümayiş etdirdiyi türkman həmrəyliyi hissi Azərbaycan tarixində müstəsna bir hadisə deyildi. Belə ki, hələ XV əsrin əvvəllərində Qaraqoyunlu hökmdarı Qara Yusif Ağqoyunlu bəyi Qara Yölük Osmana məktub göndərərək sülh bağlamağı təklif etmişdi. Bu müraciətin ən önəmli tərəfi ondan ibarət idi ki, Qara Yusif barışığın zərurətini məhz onların ortaq etnik mənsubiyyəti - türkmanlığı ilə əsaslandırırdı: “Biz hər ikimiz türkman xalqındanıq. Bundan sonra bir-birimizə qarşı vuruşmamalıyıq, bundan artıq bir-birimizi əzməməliyik”.
4. Ancaq məsələ yalnız Nadirin şəxsi görüşlərində, onun türk dili və mədəniyyətinə bağlılığında, hətta müəyyən mənada onun türk təəssübkeşliyində deyildi. Bu məsələni daha geniş kontekstdə, Azərbaycan dövlətçiliyi fonunda dəyərləndirmək lazımdır. Səfəvi dövləti və sülaləsinin daxili tənəzzül və xarici zərbələr, daha doğrusu, 1722-ci ildə əfqanların hücumları nəticəsində çökməsindən sonra mərkəzi müsəlman torpaqları və ya bu gün İran adlanan geniş ərazidə siyasi hakimiyyətsizlik, parçalanma, xaos hökm sürürdü. Keçmiş Səfəvi ərazilərinin şərq və cənub torpaqları İsfahanla birlikdə əfqanların, şimal-qərb torpaqları, yəni, Azərbaycanın böyük hissəsi Osmanlıların, Azərbaycanın Xəzəryanı əraziləri isə rusların əlinə keçmişdi. Belə bir şəraitdə bu ərazilərin siyasi birliyini bərpa etmək ağlasığmaz dərəcədə çətin, bəlkə də artıq mümkün olmayan bir məsələ idi. Ancaq bu dəfə də Azərbaycan və bütün İranın türk xalqı öz milli varlığı və dövlətçilik iradəsini ortaya qoydu, Nadir kimi həqiqətən, dünya tarixində nadir bir şəxsiyyəti yetişdirdi, o, dəmir iradəsi, əzmkarlığı, hərbi və inzibati istedadı ilə ordular yaratdı və təqribən 7-8 il ərzində Amu dəryadan Fərat çayına qədər əraziləri bütün yadellilərdən azad etdi. Bu təsəvvür edilməyəcək dərəcədə ağır bir işi yerinə yetirən, bu yolda olmazın əziyyətlərə məruz qalan, qurbanlar verən, əlində qılınc və tüfənglə düşmənlərə qarşı vuruşan və yenidən bu böyük ərazidə dövlətçiliyi bərpa edən xalq, ilk növbədə, məhz türklər - Azərbaycan türkləri idi. Azərbaycan xalqının bu qəhrəmanlıq dastanını yazmasının başlıca təsdiqi və Nadir tərəfindən etirafı onda idi ki, yeni dövlətin qurulması, Nadirin taxta çıxıb şah elan edilməsi 1736-cı ildə Azərbaycanda Muğan düzündə çağırılan qurultayda baş verdi. Bu qurultay qədim türk dövlətçilik ənənələrinin davamı olaraq, yeni qurulan Əfşar dövlətinin türk xarakterini vurğulamaq üçün təşkil edilmişdi. Çünki ən əski zamanlardan bəri, hələ islamdan öncə qədim Hun imperiyası və Türk xaqanlığı dövrlərində türk xaqanlarının taxta çıxma mərasimi məhz bu şəkildə baş verirdi. Təsadüfi deyil ki, Muğan qurultayında da qərar qəbul edə biləcək əmir və sərkərdələrin hamısı türk bəyləri idi. Heç şübhəsiz, Nadir şah Osmanlı sultanına yazdığı məktubda özünü “Tanrının inayəti ilə ... türkman elinin böyüyü və İran ilə Türküstan məmləkətlərinin sahibi” kimi təqdim etdikdə öz ali statusunun mahiyyətini açıq şəkildə ifadə edirdi. Burada İran və Türküstan məmləkətləri daha çox coğrafi anlayış kimi işlədildiyi halda, “Türkman eli” sözü birmənalı olaraq etnosiyasi anlam daşıyırdı. Xüsusi olaraq vurğulamaq gərəkdir ki, “türkman” sözü orta əsrlərdə islamı qəbul etmiş oğuzların etnonimi kimi istifadə edildiyi halda, təqribən XIII əsrdən etibarən Yaxın Şərq oğuzlarının, o cümlədən azərbaycanlıların xoroniminə də çevrilmişdi. Artıq XIV-XV əsrlərdə Azərbaycan və Şərqi Anadoluda yaranan dövlətlər özlərini “türkman” dövlətləri kimi təqdim edirdilər. Xüsusilə, Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu dövlətləri tarixi mənbələrdə birmənalı şəkildə “məmaliki-türkmaniyyə”, sülalələr isə “səlatini-türkmaniyyə” adlandırılırdı. Mühüm bir amil ondan ibarətdir ki, bu dövlətlərin mərkəzini təşkil edən Azərbaycan və Şərqi Anadolu da tarixi qaynaqlarda “Türkman eli” olaraq tanıtdırılır. Məsələn, Osmanlı tarixçisi İbn Kamal XV əsrdə Qaramanlı bəyi Pir Əhmədin Ağqoyunlu Uzun Həsənin sarayına qaçması haqqında yazırdı ki, o, “tərki-diyar edib türkman elinə qaçdı, çıqdı vardı Azərbaycanda qərar etdi, asitani-Həsən xanda xizmət ixtiyar etdi”: və ya Azərbaycanın paytaxtı Təbriz barədə deyirdi ki, “Şəhri-Təbriz ki, darül-mülki-Türkman idi...”
Yuxarıda Qaraqoyunlu Qara Yusifin məktubundan da göründüyü kimi, xüsusilə XV əsrdə Azərbaycan türkləri öz etnomədəni mənsubiyyətlərini “türkman” kimliyi, öz vətənlərini isə “Türkman eli” məfhumu ilə ifadə edirdilər. Bu baxımdan Nadir şahın özünü “Türkman elinin böyüyü” adlandırması onun bu etnomədəni və etnosiyasi ənənənin davamçısı kimi çıxış etdiyini təsdiqləyir.
5. Nadir şahın Azərbaycanın taleyinə biganə olmaması həm də Azərbaycanın tarixi bir bütöv olaraq torpaqlarının inzibati birliyinin təmin edilməsində özünü göstərir. Akademik Ramiz Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi, “Nadirin Azərbaycan tarixində müstəsna yerini şərtləndirən və Qərb şərqşünaslarının göz yumduqları həqiqətlərdən biri də onun azərbaycanlıların yaşadıqları torpaqları ilk dəfə “Azərbaycan” adlanan inzibati vahiddə birləşdirməsi faktıdır”. Həqiqətən, tarixi mənbələr də Nadirin istər taxta çıxmasından öncə, istərsə də Muğan qurultayından sonra şərti ifadə ilə “Azərbaycan məsələsini”, onun torpaq bütövlüyünü diqqətdə saxladığını təsdiq edir. Osmanlı sultanı I Mahmuda ünvanladığı məktubda Nadir şah xüsusi olaraq vurğulayırdı ki, Səfəvi dövlətinin yaranmasından sonra Osmanlı-Səfəvi müharibələri nəticəsində “keçmiş zamanlarda Türkman sultanlarına bağlı olmuş Azərbaycan məmləkətlərindən bəziləri ali Osman dövlətinin tərkibinə keçmişdi”. Nadir şah Əfşar iki dövlət arasında barış və dostluq şərtlərinə görə, “həmin iki məmləkətdən birini bağışlamaq qaydası ilə bu tərəfin tabeliyində olan məmləkətlərin hövzəsinə” qatılması, yəni, Azərbaycana qaytarılması arzusunu izhar edirdi.
Təbii ki, bütün yuxarıda deyilənlər məsələnin birtərəfli - sırf türkmərkəzli və Azərbaycanmərkəzli tarix görüşü çərçivəsində dəyərləndirilməsi mənasına gəlmir. Şübhəsiz, Azərbaycan və İran ərazisində yaranmış dövlətlərin şərti olaraq “etnik kimliyi” problemi daha mürəkkəb idi, tarixi gerçəklik daha əlvan, etnomədəni mühit daha rəngarəng idi. Bu dövrdə Şərqdə mövcud olan bütün böyük imperiyalar kimi Nadir şahın yaratdığı Əfşar dövləti də polietnik xarakter daşıyırdı və onun ərazisində yaşayan bütün xalqların nümayəndələri dövlətin inkişafına öz töhfələrini verirdilər. Burada söhbət sadəcə, bir qisim İran və Qərb şərqşünas və tarixçilərinin əsərlərində bu dövləti yalnız İran dövlətçilik tarixi çərçivəsində təqdim etmək, bu sahədə digər xalqların, xüsusilə Azərbaycan türklərinin aparıcı rolunu inkar etmək və ya kölgədə saxlamaq meyillərinə qarşı alternativ bir nəzər nöqtəsinin ortaya qoyulmasından gedir. Və qeyd etmək gərəkdir ki, akademik Ramiz Mehdiyevin ön sözündə bu problem kifayət qədər obyektiv və ətraflı işıqlandırılmış və qeyd edilmişdir ki, “Azərbaycanla İranın, Azərbaycan türkləri ilə farsların müştərək tarixə malik olduqları, eyni siyasi taleyi bölüşdükləri tarixi dövrlər, əlbəttə ki, olmuşdur və onların inkarı mənasızdır. Eyni ilə də həmin dövrlərin böyük əksəriyyətində farsların Azərbaycan türkləri tərəfindən qurulmuş müxtəlif imperiyaların təbəəsi olması faktı danılmaz faktdır”.
Beləliklə, öz tarixini mifləşdirmiş, Pəhləvilərin paniranizm siyasəti və nəzəriyyəsi çərçivəsində bütün məziyyətləri, mədəniyyəti, dili və hətta hərbi şücaəti farslara aid edən bəzi İran millətçiləri və tarixçiləri unudurlar və ya unutdurmağa çalışırlar ki, əgər bu gün onlar “İran” adlı vahid bir dövlətin sərhədləri daxilində yaşayırlarsa, bu xoşbəxtlikləri üçün ilk növbədə, Azərbaycan türklərinin fədakarlığı və qəhrəmanlığına borcludurlar. Çünki Nadir şah bu ərazidə dövlətçiliyi bərpa etməsəydi, Osmanlı və Rusiya kimi qüdrətli imperiyaların təzyiqi, baş qaldıran Avropa müstəmləkəçiliyinin zərbələri altında burada yenidən bir dövlət yaratmaq, bəlkə də bir daha mümkün olmayacaqdı. Ancaq Nadirin və Azərbaycan xalqının fədakarlığının sonrakı tarixdə nə ilə nəticələndiyi də göz qabağındadır. Nadirin ilk növbədə, bir türk imperiyası kimi gördüyü və qurmaq istədiyi dövlət XX əsrdə Pəhləvi dövründə fars şovinizmi və ari irqçiliyinin hökm sürdüyü, Azərbaycan dili və mədəniyyətinin qadağan edildiyi bir ölkəyə çevriləcəkdi. Təsadüfi deyil ki, ustad şairimiz Şəhriyar vətəninin acı taleyini ürək ağrısı ilə təsvir etdiyi “Azərbaycan” şeirində yuxarıda qeyd edilən həqiqətləri dilə gətirir:
Bütün dünya bilir - sənin qüdrətinlə, dövlətinlə
Abad olub, azad olub mülk-i İran, Azərbaycan,
Bisütun-i inqilabda Şirin-Vətən
üçün Fərhad
Külüng vurmuş öz
başına zaman-zaman,
Azərbaycan,
Qurtarmaqçün zalımların əlindən
Rey şümşadını
Öz şümşadın
başdan-başa olub al qan,
Azərbaycan.
Bu da yəqin ki, tariximizdən
çıxarmalı olduğumuz əsas ibrət dərsidir. Öz dilinin,
mədəniyyətinin, dövlətinin qədrini bilməyən
və qayğısını çəkməyən,
canını, qanını, varını, gücünü
özgələrin xidmətinə sərf edən xalq həmişə
uduzmağa və kiçilməyə, alçaldılmağa
və cılızlaşmağa məhkumdur. Cılız cəmiyyətlər isə Nadir kimi
möhtəşəm şəxsiyyətlər yetişdirməyə
qadir deyil. Və heç də təsadüfi deyil ki, Azərbaycan
milli mədəniyyəti və şüurunun yüksəldiyi
bir dövrdə, yəni, XIX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda milli müstəqil dövlətçilik
düşüncəsi yaranmağa başladığı bir
zaman ölkənin mütəfəkkir ziyalıları bu
ideyaların rəmzinə çevrilə biləcək tarixi
qəhrəmanlar axtararkən, ilk növbədə, Nadir
şah obrazına müraciət etdilər. Bunun
ilk örnəklərindən biri Nəriman Nərimanovun
1898-ci ildə yazdığı “Nadir şah” pyesidir.
Bir önəmli sual üzərində
də diqqəti cəmləşdirmək düzgün
olardı: Nadir şahın öz fəaliyyətinin əsas
qayəsi kimi gördüyü siyasi və ictimai həyatın
hər sahəsində köklü islahatlar aparıb möhtəşəm
və cahanşümül imperiya qurmaq təşəbbüsü
hansı səbəbdən nəticə etibarı ilə məğlubiyyətə
uğradı? Nə üçün onun
yaratdığı böyük dövlət öz qurucusunun
ölümündən qısa bir müddət sonra süquta
uğrayıb parçalandı? Sualın
cavabı bu yazının formatına sığa bilməyəcək
xeyli tarixi-sosioloji təhlil, çeşidli fakt və
mülahizələrin analizini tələb edir. Ancaq məsələni qısa şəkildə dəyərləndirmək
gərək olarsa, bir önəmli məqama xüsusi toxunmaq
lazımdır. Əslində, nə qədər
acı olsa da, etiraf edilməlidir ki, Nadir şahın
böyük planları öncədən uğursuzluğa məhkum
idi və bu uğursuzluğu onun yaşadığı zaman və
məkanın özü müəyyənləşdirmişdi.
Nadirin yaşadığı dövr ənənəvi
sosial struktur və həyat tərzinə malik olan Şərq
cəmiyyətlərinin çökdüyü və yeni,
müasir və dinamik Avropa burjua toplumlarının sürətlə
önə çıxdığı bir dövr idi. Burjua inqilabları mərhələsindən
keçmiş Hollandiya və İngiltərə artıq
Hind-Çindən başlamış Yaxın Şərqə
qədər əhalinin sayı və təbii zənginlik
baxımından özlərindən qat-qat iri olan ölkələri
öz iqtisadi və siyasi təsiri altına almağa
başlamışdılar. Onların
qurduqları Ost-İnd şirkətləri, əslində, yeni
bir hərbi-ticari müstəmləkə imperiyası tipini təmsil
edir və bəşər tarixində kapitalizm
dövrünün başlanğıcının müjdəsini
verirdilər.
Kapitalizm özü ilə
sosial dinamizm, rasional düşüncə tərzi və
texnoloji tərəqqi gətirir və bununla dünya tarixində
möhtəşəm rol oynamış ənənəvi tipli
zəngin Şərq imperiyalarının sonunun
yaxınlaşdığından xəbər verirdi. Nadir şahın var
gücü ilə Osmanlılara qarşı mübarizə
aparıb Səfəvi dövlətinin keçmiş qüdrətini
kölgədə qoyacaq bir imperiya qurmaq arzusu ilə
çarpışdığı zaman üç qitəyə
yayılmış Osmanlı imperiyası artıq burjua
Avropasının nəzərində “xəstə adama”
çevrilməkdə idi. Nadirin Dehlini
tutmasından bir müddət sonra İngiltərə müstəmləkəçiləri
dünyanın ən zəngin və parlaq imperiyası
olmuş Böyük Moğolları diz
çökdürüb Hindistanı Britaniya
imperiyasının baş tacına çevirəcəkdilər.
XIX əsrin ortalarında isə həmin ingilislər
“tiryək müharibələri” sayəsində Çin kimi
qüdrətli imperiyanı yarımmüstəmləkə
halına salacaqdılar. Bütün bu
cahanşümul Şərq imperiyalarının Avropa müstəmləkəçiliyinə
müqavimət göstərmək cəhdlərinin süquta
uğramalarının səbəbi onların məhdud maliyyə
və ya insan resurslarına malik olmalarında deyildi. Tam əksinə, Qərb burjuaziyasını
tamahlandıran da elə onların əfsanəvi zənginlikləri
idi. Səbəb ənənəvi Şərq
cəmiyyətlərinin artıq keyfiyyətcə yeni
inkişaf mərhələsinə qədəm qoymuş
kapitalist toplumlarla yarışda rəqabətə dözə
bilməmələri, intellektual, sosial, iqtisadi və texnoloji
baxımdan geri qalmaları idi.
Avropa müstəmləkəçiliyi
ilə ənənəvi cəmiyyət formatında qalaraq
uğurlu mübarizə aparmaq mümkün deyildi. Yeganə yol
köklü və hərtərəfli ictimai islahatların həyata
keçirilməsi ilə sivilizasional müasirləşmənin
təmin edilməsindən keçirdi. Bütün
XIX əsr Şərq tarixində bu transformasiyanı
zamanında və lazımi qətiyyətlə həyata
keçirən və beləliklə, özünün
istiqlalını və dünyadakı yerini təmin edə
bilən ölkə Yaponiya olmuşdur. Meydzi
islahatları yaponlara kapitalist düşərgədə
özlərinə məxsus yer tutmağa imkan
yaratmışdı. Ancaq unutmaq olmaz ki, Yaponiyada baş
tutan islahatlar Nadir şahın ölümündən təqribən
120 il sonra, yəni, Böyük Fransız inqilabının təsiri
ilə liberalizm və millətçilik ideyalarının
Şərqi Avropaya və Asiya ölkələrinə
yayılmasından sonra həyata keçirilmişdi.
Nadirin dövründə isə islam aləmində Avropa ilə Şərqin
inkişaf istiqamətləri və sürətləri
arasındakı fərq artıq hiss edilməyə başlansa
da, onların dərin sivilizasional səbəbləri hələ
lazımi səviyyədə dərk edilmirdi. Belə
ki, Avropa ilə bilavasitə və yaxın münasibətləri
olan Osmanlı imperiyasında ilk ciddi islahat təşəbbüsləri
XVIII əsrin ilk illərində başlamışdır.
Sultan III Əhməd və baş vəzir
Nevşəhirli Damad İbrahim paşa kimi islahatçı Osmanlı
dövlət xadimləri imperiyanın Qərbdən get-gedə
geri qalmasını anlayır və təcili dəyişikliklərin
həyata keçirilməsini zəruri hesab edirdilər. Bu dövrdə Osmanlı cəmiyyətinin həyatında
Avropanın təsiri ilə, həqiqətən, bir sıra
önəmli yeniliklər əmələ gəlmiş,
onlardan ən ciddisi də ilk mətbəənin
yaradılması və türk kitab nəşrinin
başlanması olmuşdur. Ancaq Osmanlı
elitası bu cahanşümul proseslərin dərinliyini dərk
etməkdə hələ aciz idi və bu tarixi
çağırışlara səthi cavab verməklə vəziyyətdən
çıxa biləcəyini sanırdı. O, sürətlə
tərəqqi edən Qərblə rəqabətdə geri
qalmamaq üçün Avropanın bəzi hərbi və mədəni
nailiyyətlərini təqlid etməklə ortadakı fərqi
aradan götürəcəyinə inanırdı. Təsadüfi deyil ki, bu avropasayağı islahatlar
dövrü Osmanlı tarixində “Lalə dövrü”
adını almışdır. Çünki
Osmanlı elitası Holland lalələrinin gözəlliyinə
düşkünlüklə ictimai-mədəni həyatın
bu zahiri atributlarına aludə olub Şərqlə Avropa
arasındakı dərin sosial və intellektual fərqi nəzərdən
qaçırmışdı. “Lalə dövrü”
islahatlarının uğursuzluğunun, 1730-cu ildə Patrona Xəlil
üsyanı nəticəsində III Sultan Əhmədin
taxtdan endirilməsi və baş vəzir İbrahim
paşanın qətlə yetirilməsinin əsas səbəbi
Osmanlı elitasının baş verən qlobal tarixi
transformasiyaların mahiyyətini tam şəkildə dərk
edə bilməməsi və ənənəvi cəmiyyət
çərçivəsində səthi islahatların
aparılması ilə Osmanlı dövlətinin Avropadan geri
qalmasına son qoymaq cəhdləri olmuşdur.
Öz daxili siyasətində
Nadir şahın nə dərəcədə “Lalə
dövrü” Osmanlı islahatlarından təsirlənməsi
məsələsi hələ də ciddi tədqiqatlara
ehtiyacı olan mövzu kimi qalmaqdadır. Ancaq bir şey
aydındır ki, Nadir şah da bir sıra tərəqqipərvər
görüşləri, reformist ruhu və qətiyyətli
siyasətinə baxmayaraq, Osmanlı elitasından o qədər
də irəli gedə bilməmiş, bütün gücünü
mərkəzləşdirilmiş və qüdrətli, lakin,
eyni zamanda, ənənəvi Şərq tipli imperiyanın
yaradılması və möhkəmləndirilməsinə sərf
etmişdi. Bu baxımdan, Əmir Teymurun ömür yolunu
xatırladan Nadirin həyatı bəlkə də Maykl
Aksvörti tərəfindən təsadüfi olaraq “tayfa
döyüşcüsündən fateh müstəbidə qədər”
aparan yol kimi dəyərləndirilməmişdir. Bu yolda dahiyanə şəxsi keyfiyyətləri sayəsində
müstəsna uğurlar qazansa da, Nadir şah qlobal tarixin məntiqi
və gedişatına qələbə çala bilmədi.
Beləliklə, onun da islahatları ənənəvi
cəmiyyət qəlibindən kənara çıxa bilmədiyi
üçün nəticə etibarı ilə öz məqsədinə
yetə bilməmişdi.
Heç şübhəsiz, Nadirin
ömrünün faciəvi sonu, onun 1747-ci ildə öz
yaxın silahdaşları tərəfindən qətlə
yetirilməsi həm də bir məlum həqiqətdən xəbər
verir: cəmiyyətdə dərin və köklü islahatlar
aparmaq üçün yalnız liderin enerjisi, qətiyyəti
və zəkası kifayət etmir. Ən önəmli
şərt mühitin də bu dəyişiklikləri
anlaması, onları dəstəkləməsi amili
olmalıdır. XVIII əsrin birinci
yarısında Azərbaycan və İranda belə mühit hələ
yetişməmişdi. Tarixi mənbələrin
verdiyi məlumatların sətiraltısı Nadirin enerjisinin əksər
hissəsinin xarici qəsbkarlara deyil, daxili müqavimətə
qarşı mübarizəyə sərf olunduğunu göstərir.
Ən faciəli fakt da ondan ibarətdir ki, bu mübarizə, sadəcə,
keçmiş Səfəvi dövlətinin Təhmasib
başda olmaqla İsfahanın çürük ruhunu
içinə hopdurmuş elitasına deyil, aşağı təbəqənin,
hətta öz əlləri ilə yaratdığı ordunun
nümayəndələrinə qarşı idi, həm də
bu qarşıdurma aralıqsız hər gün, hər saat və
hər dəqiqə davam edirdi. Buna kiçik bir
örnək vermək kifayətdir. Dehlinin ələ
keçirilməsindən sonra Nadir şah oğlu Nəsrullah
Mirzəni Teymurilər nəslindən olan bir xatunla evləndirdiyi
gün onun əsgərlərindən bir hissəsi itaətdən
çıxmış və Nadirin dini sahədə
yasaqlarına əhəmiyyət verməyərək, şəhərin
meydanlarında toplaşıb məhərrəm ayının ənənəsinə
uyğun şəkildə mərsiyələr deyib əzadarlıqla
məşğul olmağa başlamışdılar. Bu sahədə
ciddi islahatlar aparmaq fikrində olan Nadir hətta öz əsgərlərinin
müqavimətinə rast gədikdə son dərəcə qəzəblənmiş
və M.Aksvörtinin yazdığı kimi, itaət etməyən
adamlarını edam etdirmiş və meyitlərini
şəhər darvazasında bir ay müddətində
asılı saxlamağa əmr vermişdi ki, digərlərinə
də ibrət olsun.
(ardı var)
Şahin MUSTAFAYEV,
akademik
Azərbaycan. - 2018.- 25 iyul.- S.1; 4.