“Cənub qaz
dəhlizi” Azərbaycanın liderliyi ilə
həyata keçirilən qlobal və tarixi layihədir
Bu layihə
regionun və Avropanın enerji təhlükəsizliyinin təmin
edilməsində böyük rol oynayacaq
“Cənub qaz dəhlizi”nin istifadəyə
verilməsi qədim neft diyarı Azərbaycanın həm də
qazla zəngin ölkə olduğunu bir daha sübut etdi.
Beləliklə, 1846-cı ildə
dünya miqyasında ilk dəfə sənaye üsulu ilə
torpağın dərin qatlarından “qara qızıl”
çıxaran Azərbaycan özünün neft-qaz sənayesinin
geniş salnaməsini davam etdirərək möhtəşəm
bir layihəyə imza atdı. Xəzərdən
başlayıb Adriatik dənizinin altından keçərək
İtaliya torpağına çıxan 3500 kilometrlik “Cənub
qaz dəhlizi”ni açdı. Bununla həm də qaz ixrac edən
ölkə olduğunu bir daha təsdiqlədi.
“Cənub qaz dəhlizi”nin ehtiyat mənbəyi
Xəzərin Azərbaycan sektorundakı “Şahdəniz”
yatağıdır. “Şahdəniz” hazırda dünyada
işlənməkdə olan ən nəhəng yataqlardan
biridir, təxminən 860 kvadratkilometr ərazini əhatə
edir. Ehtiyatları 1,2 trilyon kubmetrdən çoxdur.
Yatağın işlənməsinin
birinci mərhələsi çərçivəsində 12
ilə yaxındır Azərbaycana, Gürcüstana və
Türkiyəyə qaz nəql edilir. Qazı 442 kilometri Azərbaycanın,
248 kilometri Gürcüstanın ərazisi ilə uzanan Cənubi
Qafqaz Boru Kəməri (CQBK) daşıyır. Kəmərə
Gürcüstan-Türkiyə sərhədində CQBK-ya 280 kilometrlik
hissə də qoşulub qazı Ərzurum şəhərinədək
ixrac edir. Başlanğıcını Səngəçaldan
götürən bu xətt bütövlükdə
Bakı-Tbilisi-Ərzurum (BTƏ) kəməri adlanır. BTƏ-ni
“Cənub qaz dəhlizi”nin möhkəm təməli,
başlanğıcı, ilk hissəsi adlandırırlar.
“Cənub qaz dəhlizi”nin açılışındakı nitqində Prezident İlham Əliyev BTƏ-nin çox önəmli layihə olduğunu vurğulamışdır: “Bu layihə olmadan “Şahdəniz” yatağının işlənməsi mümkün deyildi. Beləliklə, ilk dəfə olaraq 2007-ci ildə Azərbaycan qazı Gürcüstana və Türkiyəyə nəql edilməyə başlanmışdır... Əlbəttə, biz hamımız yaxşı bilirdik ki, böyük həcmdə Azərbaycan qazını dünya bazarlarına çıxarmaq üçün qaz kəməri lazımdır. Beləliklə, “Cənub qaz dəhlizi”nin yaradılması ilə bağlı praktiki işlərə start verildi. Çox ciddi işlər, danışıqlar aparıldı və nəhayət, 2012-ci ildə Azərbaycan ilə Türkiyə arasında TANAP - Transanadolu qaz kəməri üzrə müqavilə imzalandı. Beləliklə, “Cənub qaz dəhlizi”nin reallaşmasına güclü təkan verildi”.
“Cənub qaz dəhlizi” ilə “Şahdəniz-2” qazı nəql ediləcək. “Şahdəniz-2”ni transformasiyaya yol açan inqilabi layihə adlandırırlar. Dünyanın ən böyük karbohidrogen layihələrindən olan “Şahdəniz-2” çərçivəsində ildə 16 milyard kubmetr qaz hasil ediləcək ki, onun da 6 milyard kubmetri Türkiyədəki, 10 milyard kubmetri Avropadakı istehlakçılar üçün nəzərdə tutulub. Layihənin tikinti işlərinin pik dövründə Azərbaycanda 24 min nəfərdən çox insan işə cəlb olunub.
“Şahdəniz-2” müqavilə sahəsində iki platforma quraşdırılıb və onlar körpü vasitəsilə birləşdirilib. Bunlardan biri yaşayış blokları və texnoloji təchizat platforması, digəri hasilat və dikborular platformasıdır. Platformaların tikintisi bütövlüklə Azərbaycanda neft-qaz qurğularının inşası üçün yaradılmış dünya səviyyəli sahələrdə həyata keçirilib. Hər iki platformanın üst hissəsi Bibiheybət ərazisindəki ATA (“AMEK-Tekfen-Azfen”) tikinti-quraşdırma sahəsində inşa edilib. Qurğuların dayaq blokları Heydər Əliyev adına Bakı Dərin Özüllər Zavodunda (BDÖZ) hazırlanıb.
İlk qazın alınması üçün qazma işlərinin vaxtında və keyfiyyətlə aparılması da mühüm şərtdir. “Şahdəniz-2”də qazma işləri “İstiqlal” və “Maersk Explorer” qurğuları ilə həyata keçirilir. Bu qurğularla “Şahdəniz-2” yatağından hasilatın başlanmasına və sonradan tədricən artırılmasına hazırlıq çərçivəsində 14 quyu qazılıb. “Şahdəniz-2”də qazma işləri hasilatın sabit səviyyəsinə nail olunanadək davam edəcək.
Mühüm tikinti işləri, istismar sınaqları və təhvilvermə əməliyyatlarından sonra “Şahdəniz-2” və Cənubi Qafqaz Boru Kəmərinin (CQBK) genişləndirilməsi layihələri istismara başlayıb. CQBK-nın genişləndirilməsi əslində böyük bir layihədir. Mövcud xətlə yanaşı, 489 kilometr uzunluğunda yeni bir kəmər tikilib. Bu xəttin 424 kilometri Azərbaycanın, 63 kilometri Gürcüstanın ərazisinə düşür. CQBK-nın Türkiyənin şərq sərhədində
TANAP-a birləşdirilməsi
üçün kiçik
bir hissə də inşa edilib. CQBK-nın genişləndirilməsinə bir
sıra yeni qurğuların tikintisi də daxil idi.
Bunlardan biri Azərbaycanda, digəri Gürcüstanda yerləşən
iki aralıq ərsinləmə, biri Gürcüstanda, beşi Azərbaycanda olmaqla altı siyirtmə, beynəlxalq sərhədlərdə
təzyiqsalma və nəzarətölçmə stansiyalarıdır.
Bunlardan əlavə, kəmərin
Gürcüstan hissəsində
hər birinin gücü 120 MVt olan iki kompressor
stansiyası da tikilib.
Bir sözlə, CQBK-nın
ilk qazı qəbul etməsi üçün
Azərbaycanda və Gürcüstanda xətt boyu genişləndirilmə
işləri aparılıb. Kəmərə qaz Səngəçal terminalından vurulub.
Bu, dünyanın ən böyük neft-qaz terminalıdır.
“Cənub qaz dəhlizi”nin təməli burada 4 il əvvəl qoyulub. Həmin vaxtdan bəri
terminal xeyli genişləndirilib.
“Şahdəniz-2” qazını
qəbul, ilkin emal və ixrac
etmək üçün
burada yeni qurğular inşa edilib.
“Cənub qaz dəhlizi”nin
zəngin salnaməsinə
daxil olan hadisələrdən biri də Bakı Gəmiqayırma Zavodunda məhz “Şahdəniz” yatağında işləmək
üçün “Xankəndi”
sualtı tikinti gəmisinin inşa edilməsidir. Hazırda bu gəmi “Şahdəniz”də ilk uğurlu
işlərini həyata
keçirir. Yatağa 2017-ci ildə gələn “Xankəndi” burada 10 ildən çox - 2027-ci ilədək işləyəcək.
“Xankəndi”
DNV GL Norveç və
Almaniya təsnifat cəmiyyətinin nəzarəti
altında tikilmişdir. Bu nadir gəminin
maksimal sürəti
13,5 knot, uzunluğu
155, eni 32, maksimal suya oturumu 7,5 və əsas göyərtəsinin hündürlüyü
13 metrdir. Gəmi 3,5 metr hündürlüyündə
böyük dalğalarda
fəaliyyət göstərməsi
üçün dinamik
mövqeləndirmə sisteminə
malikdir. 600 metrədək
sualtı əməliyyatlar
aparmaq üçün
əsas kranla, 18 nəfərlik iki dalğıc kapsulu sistemi, məsafədən
idarə olunan iki cihaz, möhkəmləndirilmiş
avadanlıq endirmə
şaxtası və digər zəruri texnika ilə də təchiz edilib. Sualtı tikinti gəmisinin ümumi çəkisi 17
min 700 ton, suya oturumu 6,5 metr, yükgötürmə
qabiliyyəti 5 min metrik
tondan artıqdır. Dünyada bu tipdə cəmi
10 gəmi var ki, onlardan biri
bu gəmidir.
“Xankəndi”
gəmisinin tikintisi Azərbaycan dövlətinin
iqtisadi gücünü
göstərən çoxsaylı
amillərdən biridir. Gəminin inşası
təqribən 400 milyon
dollara başa gəlmişdir.
Təsadüfi deyil ki, mayın 29-da “Cənub qaz dəhlizi”nin tərəfdaşlarının nümayəndələri Səngəçal
terminalında keçirilən
açılış mərasimində
çıxış edərkən
bütün bunları
ölkəmizin nailiyyəti
kimi dəyərləndirmişlər.
“BP Group Upstream”ın baş
icraçısı Bernard Luney
demişdir: “Bakı yaxınlığında modernləşdirilmiş
dünya səviyyəli
istehsalat sahələri,
Xəzər dənizində
analoqu olmayan “Xankəndi” qabaqcıl sualtı tikinti gəmisinin inşası, yerli resurslardan maksimum istifadə və ilk dəfə olaraq bütün dəniz qurğularının,
o cümlədən dünya
səviyyəli iki platformanın yerli resurslarla Azərbaycanda inşa edilməsi buna əyani misaldır. Əlbəttə ki, bu gün “Cənub qaz dəhlizi”nə qazın vurulmasını rəsmi olaraq qeyd etdiyimiz bu Səngəçal terminalında aparılmış
genişləndirmə işləri
qeyd olunanların bariz nümunəsidir.
Buradan “Cənub qaz dəhlizi” Azərbaycan və Gürcüstan əraziləri ilə uzanan genişləndirilmiş
Cənubi Qafqaz Boru Kəmərini izləyir və oradan TANAP xəttinə qoşulur. Bütün bunlar ölkə
üçün böyük
nailiyyətlərdir”.
Azərbaycan “Cənub qaz dəhlizi” layihəsinin təşəbbüsçüsü, lideridir və bu nəhəng layihəni çoxsaylı
tərəfdaşları ilə
birlikdə həyata keçirir. Belə ki, layihənin icrasında 7 ölkə -
Azərbaycan, Gürcüstan,
Türkiyə, Bolqarıstan,
Yunanıstan, Albaniya, İtaliya iştirak edir. Növbəti mərhələdə layihəyə 3 Balkan ölkəsinin
- Bosniya və Herseqovina, Xorvatiya və Monteneqronun da qoşulacağı gözlənilir.
“Cənub
qaz dəhlizi” ilə nəql olunan mavi yanacağın
9 Avropa şirkəti tərəfindən alınması
nəzərdə tutulub. Bunlar ingilis-holland “Shell”, Bolqarıstanın
“Bulgargaz”, Yunanıstanın
DEPA, Almaniyanın “Uniper”,
Fransanın “Engie”, İtaliyanın “Hera Trading”, “Edison” və “Enel”, İsveçrənin AXPO şirkətləridir.
Prezident İlham
Əliyevin dediyi kimi: “Biz bu layihənin
coğrafiyasını genişləndiririk,
gələcəkdə daha
da genişləndirə
bilərik. Çünki bu, hər bir ölkəyə fayda gətirən təşəbbüsdür. Bu layihənin icrası
onu göstərir ki, burada iştirak
edən bütün ölkələr və şirkətlər qazanc əldə edirlər.
Biz elə gözəl
əməkdaşlıq formatı
yaratdıq ki, həm hasilatçılar
- yəni Azərbaycan,
həm tranzit ölkələr və həm də istehlakçılar burada ortaq maraqlar əsasında çalışırlar.
Məhz bu maraqlar balansı
bu böyük layihənin uğurlu icrasına gətirib çıxarıb”.
Flora SADIQLI
Azərbaycan.-
2018.-5 iyun.- S.1; 6.