Hacı Zeynalabdin
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
İli
Keçmişini öyrənməyən
gələcəyini qura bilməz!
Tarix təkrarlanır, odur ki,
olmuşları öyrənib lazımi nəticə
çıxarmaq və bir daha səhv etməmək
üçün növbəti mərhələlərdə nəzərə
almaq vacibdir!
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan xalqı böyük zəhmət və qurbanlar bahasına dövlət müstəqilliyi qazandı. Lakin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ömrü cəmi 23 ay oldu...
Ötən əsrin sonlarında qazanılan dövlət müstəqilliyi də eyni aqibəti yaşayacaqdı. Əgər ulu öndər Heydər Əliyev xalqın arzu və tələbi ilə yenidən ölkə rəhbərliyinə qayıdaraq Azərbaycanı parçalanmaqdan, dövlət müstəqilliyini isə məhvolmadan xilas etməsəydi!
Uzun əsrlərdən sonra qazanılan və yaşadılan, əbədiliyə çevrilən dövlət müstəqilliyi hər birimiz üçün müqəddəs və əzizdir!
Varisi olduğumuz Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyini Prezident
İlham Əliyevin 10 yanvar 2018-ci il tarixli sərəncamı ilə bu il təntənə ilə qeyd edəcəyik. Şərəfli yubileyə hazırlıq dövründə müstəqilliyin özü və sonrakı taleyi ilə bağlı müxtəlif mətbu orqanlarda gedən məqalələrin kiçik bir qismini qəzetimizdə dərc etməklə baş verənlərə yenidən diqqət çəkirik!
Oxumaq, bilmək və nəticə çıxarmaq üçün!
Müəssif xəbər irtihalını (təəssüf doğuran ölüm xəbərini) keçən sayımızda dərc eylədigimiz Hacı Zeynalabdin Tağıyev Azərbaycanın ən məruf simalarından idi.
Hacı cahanca məruf bir
milyoner idi. Fəqət
Bakı milyonerləri miyanında ən məşhur bir isim
daşıyan bu adam ölürkən
artıq milyoner degildi. Azərbaycanı istila edən
Rusiya bolşevikləri hər kəs kibi onu da soymuş,
soğana döndərmişlərdir. O, son günlərini
Avropanın hər hankı möhtəşəm
qonaqlarına meydan oxuyacaq dərəcədə mükəlləf
və müzəyyən olan “sarayında” degil, pək ucuz bir
fiatla kiraladığı müvəqqər bir odada
keçirmişdir. Əvət, bolşeviklər
onun bütün varını almışlardı,
qazandıqlarından kəndisinə bir şey
buraxmamışlardı. Fəqət onun
bolşeviklər də daxil olduğu halda, kimsə tərəfindən
zəbt olunmayacaq qazancları vardı. Bu
qazanclarıdır ki, bizi onunla məşğul ediyor. Yoxsa onun məşhur bir milyoner oluşu bizi pək o
qədər də əlaqədar etməz. Məcmuəmizin tarixi təsisindən bəri ölən
azərbaycanlı milyoner fəqət Tağıyev degildir.
Hacı yalnız maddətən
degil, mənən də milyoner idi. O, xeyrat və həsənatı ilə
məruf bir sima idi. Azərbaycan tərəqqi və
ürfan tarixində Hacının tutduğu mövqei-bulənd,
bu xüsusda göstərdigi fədakarlıqlarla mütənasibdir.
O, millətin tərəqqi və təalisinə pək
çox yardım etmişdir, pək çox yararlıqlar
göstərmişdir. Müvərrix, Azərbaycan
tərəqqiyatını tədqiq edərkən, burjuazi
dövrünün şəxsi amillərini ararkən
Tağıyev ismi üzərində istər-istəməz
duracaq və yazacağı hər hankı fəsildə bu
şəxsdən bəhs etmək lüzumunu hiss edəcəkdir.
O, görəcək ki, bu şəxs sadə əmələlikdən
yetişərək cəmiyyətin ən yüksək zirvəsinə
çıxmış, sərvətilə məşhur
olduğu kibi, xeyrat və həsənatı ilə dəxi əfkarı-ammədə
böyük bir hörmət və mövqe əxz etmişdir.
Əvət ümmi və avami sırf olduğu halda Hacı
Zeynalabdin kəndisi ilə məşğul olmaya dəgər
pək mühüm maraqlı bir “tip”dir.
Azərbaycan hərəkati
ictimaiyyəsi əsri məktəblərə davam etmək surətilə
başlamışdır. Bu məbhəsi
(yazını) tədqiq edən zat bizzərurə Hacı ismi
üstündə duracaq və onun hesabına təhsili-elm edən
yüzlərlə tələbəyə təsadüf edəcəkdir.
Hacı yalnız müxtəlif
darülfünunlarda və edadi məktəblərdə təhsil
etmək istəyən tələbələrə yardıma
iktifa etməyib kəndisi bizzat məktəblər təsis eyləmiş
və müxtəlif məktəblərin hamisi olmaq sifətilə
maarifə hizmət eyləmişdir. Türklərə
məxsus təsis etdigi ziraət məktəbi ilə
İslami bir tərzi memaridə yapılaraq Bakının ən
gözəl binasını təşkil edən Darülmüəllimat
(qız müəllimlər seminariyası) bu hizməti təyid
edən birər abidədir.
Azərbaycan urəfasının hər
hankı təcəddüd-perestani təşəbbüsünün
ən cəsur bir hamisi rolunu ifa edən Hacı salufizzikr
(söhbət gedən) Darülmüəllimatı təsis
etməklə hürriyyəti-nisvan məsələsinin təməl
daşını qoymuş, mütəəssiblərin küfr
və şətənlərinə (söyüşlərinə)
baxmayaraq, müsəlman qızlarının tərbiyəsinə
mühüm bir vəsilə olmuşdur. İlk səneyi-təsisində
mütəəssib xalqın küfrünə məruz qalaraq
tələbə bulmayan bu Darülmüəllimat 10 sənə
sonra kəndisinə hücum edən tələbatı qəbul
edəmiyəcək dərəcədə hüsni-qəbula məzhər
olmuş və Hacı ölmədən ərkək
çocuqlarla bərabər qız çocuqlarının da məkatibi-ibtidaiyə,
təaliyə və aliyeyi doldurduqlarını
görmüşdür.
Azərbaycan ədəbiyyatı,
mətbuat və teatrosu dəxi bu mütəşəbbüs
adamın pək böyük yardımlarını
görmüşdür. Bir çox müəlliflərin əsərlərini
nəşr etdirdigi kibi, bu zati-möhtərəm mütəəddid
(saysız) qəzetə və məcmuələrin dəxi
sahib və naşiri olmuşdur. Topçubaşov Əli
Mərdan bəyin idarəsində rusca “Kaspi”, Ağaoğlu Əhməd
ilə Hüseynzadə Əli bəylərin idarəsilə
çıxan türkcə “Həyat”, mərhum Haşım bəy
tərəfindən təhrir olunan “Yeni həyat” qəzetələrilə,
yenə Hüseynzadə Əli bəyin əsəri-qələmi
olan “Füyuzat” məcmuəsi kibi, Rusiya və Qafqasiya
türklərinin mənafei-siyasiyyə ictimaiyyələrini
müdafiə və ehtiyacati-mənəviyyə və ədəbiyyələrini
tətmin edən qəzetə və məcmuələr həp
bu adamın himməti ilə təəssüs etmişdir.
Yalnız mətbuati-mövqutə
(müvəqqəti) degil, ədəbi əsərlərin
intişarı ilə türk teatrosunun inkişafına dəxi
mərhum Hacının pək çox yardımı
toxunmuşdur.
Şimdi bolşevik ricalından bulunan Nərimanovun
müətəəddid (çoxlu) əsəri-qələmiyyəsi
dəxi daxil olduğu halda, bir çox “dram” əsərlərini
nəşr etdirən mərhum ilk dəfə olaraq Bakıda
bir teatro binası dəxi yapdırtmışdır.
Müxtəlif cəmiyyəti-xeyriyyələrin
rəisi, müəssis və fəxri əzası olmaq həsbilə
Hacının Azərbaycan türklügünün ictimai təşəkküllərinə
göstərdigi hizmət dəxi şayani-qeyddir. Bakı
mühitində, türk ürfanının nəşri
üçün pək böyük təşəbbüslərdə
bulunan “Nəşri-Maarif” cəmiyyətinin rəisi dəxi kəndiləri
idi. Bu cəmiyyətin məqsədi
köylərdə və mahallarda təsis olunan ibtidai məktəbləri
türkcə müəllimləri ehzar (dəvət) etmək
idi. Bu məqsədlə “Nəşri-Maarif”
müəllimlər kursu təsis olunmuş və ilk dəfə
olaraq Türkiyədən dəyərli müəllimlər cəlb
olunmuşdu. Bu kursun müdürliyi
Türkiyənin dəyərli müəllimlərindən Əhməd
Cövdət bəyə həvalə olunmuşdu.
Hacının mütəəssüb
axundlara və din naminə satılan xurafata qarşı
mücadiləsi və bu xüsusda daha zəif bir halda bulunan
münəvvərin qismini himayəsi də həqiqətən
unudulmaz hadisələrdəndir. Cahandan bixəbər “üləma”yi
bir az tənvir eyləmək
(nurlandırmaq) məqsədilə Qafqasiyanın müxtəlif
nöqtələrində yaşayan mollalar, sənələrlə
bedava Kəlkütlədə müntəşir farsıca “Həblül-Mətin”
qəzetəsini almış və bu qəzetənin kimin tərəfindən
göndərildigini bir çox zaman kəndiləri bilə
bilməmişlərdi. Bu surətlə Hacı
mollaları mənus olduqları bir lisanda qəzetə
oxumağa alışdırmışdı.
Türk mətbuatının
təsisi ilə nəşr və təmimə
başladığı ictimai fikirlərdən biri də
şiə və sünnü ixtilafının rəfi idi. Bu fikrin
qövldən-felə gəlməsi üçün
yapılan ilk nümayişin mütəşəbbüsü
yenə Hacı Zeynalabdin olmuşdu. 1915-ci
sənədə Bakıda bu məqsədlə dəvət
olunan üləma nədivəsi, Cəmiyyəti-Xeyriyyə rəisi
olmaq sifətilə Hacı tərəfindən
açılmış və fikri-vəhdət nümayiş
etdirilmişdi.
Hacının fəaliyyəti-ictimaiyyəsi
yalnız mətbuat və ictimaiyyətə münhəsir
olmayıb, iqtisadi sahədəki fəaliyyəti daha ziyadə
müsmir (faydalı) və mütənəvve (müxtəlif)
idi. Bakıda Hacının iştirak etmədigi ticari və
iqtisadi bir müəssisə və şirkət bulunamazdı.
Əksər banklarda əshami (səhmləri) mühümmiyə
malik olan bu mütəşəbbüs adam
müsəlman sənayesi ilə təəssüs edən
bankanın yardımı ilə sərmayələri milli olan
bir çox şirkətlər təşəkkül ediyor,
türklər iqtisadi rəqabətə əsri üsullarla
mücəhhəz olaraq giriyorlardı. Bu
xüsusda Hacı, türk sərmayədarlarının rəhbəri
olub bilxassə erməni sərmayədarlığına
qarşı mücadilə ediyor. Gürcüstanda
olduğu kibi, Azərbaycan ərazi və əbniyyəsinin
(binalarının) erməni möhtəkirləri əlinə
keçməsi mən (mane) olunuyordu. Bütün
Qafqasiyada yeganə mənsucat (toxuma) fabrikası Bakıda kəndisinin
olub, son sistemli mücəddid dəyirmanlara seyri-səfayin (gəmi
nəqliyyatı) idarəsinə və seydi-mahi (ova məxsus)
müəssəsatına sahib idi.
Çarizm zamanındakı
Rusiya əhalisinin həyati-ictimaiyyəsi bələdiyyələrdə
cərəyan edərdi. Bakı bir müsəlman şəhəri
olduğu halda, buradakı müsəlman vəkillər qayət
məhdud bir səlahiyyətə malik idilər. Şəhər idarəsi süni surətdə
Rusiya qanunlarının xristiyanlara təmin elədigi
rüchanla (üstünlüklə) erməni əksəriyyətinin
əlində idi. Bu inhisara qarşı
türk xalqı müşkül və çətin bir
mücadilə etməliydi. Bu çətin
mücadilədə dəxi Hacının nüfuzu məxsus
idi.
Hacı malik olduğu zəkavəti-fitrisi
ilə rus hökumətinin Qafqasiya islamlarından əskər
almadığı keyfiyyətinə vaxtilə diqqət eyləmiş,
bunun, bir zaman gələcək də zərərini çəkəcəgiz
diyordu. Bu xüsusda o, bir çoxlarının hiddət və
ədəmi-məmnuniyyətinə mucib olsa da, Qafqasiya
islamlarından əskər alması üçün siyasi bir
təşəbbüs belə etmişdi. Bu
fikrin nə dərəcədə musib olduğu sonki hadisat əsnasında
zahir oldu. Azərbaycan elani-istiqlal edərkən
hökuməti idarə edəcək müvvərənanə,
milli təşəkkülati-iqtisadiyyəyə qismən malik
olduğu halda, əskəri təşəkkülatdan tamamilə
məhrum idi. Bu məhrumiyyət vaxtilə
mükəlləfiyyəti-əskəriyyədə
bulunmadığından iləri gəliyordu.
Bir zaman vardı ki,
növ-zühur Azəri burjua sinfi üçün Hacı
nümuneyi-imtisal bir şəxsiyyət idi. Onun yalnız
ictimai həyatdakı təşəbbüslərini degil,
xüsusi həyatdakı zövq və səliqələrini də
təqlid ediyorlardı. Hər kəs evinin
təfrişatında (döşənmə) belə Hacıya
bənzəmək istiyordu. Xudayi-nabıt
(İlahipərəst) olmasına rəğmən Hacı bu
xüsusda həqiqətən də şayani-təqlid bir əsəri
zövq göstərə biliyordu. Bakıya
varid olan müstəsna və yüksək müsafirləri qəbul
etmək üçün Hacının qonağından daha
münasib bir yer bulmaq təsəvvür olunamazdı.
Bu qədər sərvətə
Hacı, səfalətin ən acı günlərini tədarək
etmişdi. Bununla bərabər o, təbiətin kəndisinə
bəxş eylədigi bir nemətə də malik idi. Bu da uzun ömür idi. Yaşda Zaro Ağadan
(Zaro Ağa əsrimizin ən uzun ömürlü (150 sənə)
İstanbulda hamballıq edərdi - Azəri) bir az
fərqli olaraq tərki-həyat edən bu zəki adam sonku
günlərdə keçirdigi bütün ələm və
istirabatına rəğmən qayəm zində bir ruh ilə
mətanətini mühafizə eyləmişdir.
Bir rəvayətlə 117
yaşında ikən vəfat edən bu müstəsna adam Azərbaycan tarixində Rusiya dövrü fəslinin
canlı bir şahidi idi. Xanlıqların
süqutundan sonra Azərbaycan Cümhuriyyəti elanına qədər
təşəkkül və təəzzüv edən Azəri
Türk vəhdətinin keçirdigi səfahət onun
gözü önündən keçmiş və bu səfahətin
qismi-mühümmisində bizzat iştirak eyləmişdir.
Daha bər həyat ikən
haqqında bir qism ədəbiyyat vücuda gətirilən bu
ümmi (camaat) adamın dari-bəqaya (axirət
dünyasına) təşyii başqa bir şərait daxilində,
şübhəsiz, müstəsna bir hadisə təşkil edərdi. Şimdi isə yəqin ki,
sovet mətbuatı bu “böyük burjua”nın
tabutu hüzurunda bir “burjuaya” söylənəcək mənfi
isnadət (söylənəcək) nə varsa, həpsini
söyləyəcəkdirlər.
Fəqət Hacının
ruhu bu isnadatdan mütəəssir olmaz. Onun
böyük təsəllisi və ümidi vardır. Uzun ömrü o ümidini bizzat görmək
imkanını kəndisinə vermədi. Fəqət
ruhu əmin ola bilir. Əsarət zəncirini
qıraraq təkrar iadeyi hürriyyət edən millət, onu
heç bir zaman digər “burjualar” sırasında tutmayacaq,
çünki o, baqiyat (axirət), səlihat (yaxşı
işlər) sahibidir. Öylə baqiyat ki,
bolşevik həczi dəxi məhv edəməmiş, hər
növi təərrüzdən məsun qalmışdır.
Maddətən o da digər burjuylar
kibi soyuldu, fəqət mənən, onlar kibi üryan
qalmadı, xatirəyi-millətə iflas etmədi!..
Cənabi Həqq ruhunu şad eyləsin!
“Yeni
Qafqasiya”, yanvar 1924, ¹2
P.S. Məqaləni
redaksiyaya professor Şirməmməd Hüseynov təqdim edib
Azəri
Azərbaycan.-
2018.- 7 iyun.- S.11.