Novruz bayramı:
birlik, bərabərlik və tarixilik paradiqması
Bayram öz strukturuna görə,
kütləvi hadisədir. Bayram bir şəxsin
deyil, toplumun və yaxud toplumların bir araya gəlməsinə
rəvac verən vasitədir. Toplumlar ənənəvi
formada keçirdikləri bayram tədbirləri əsasında
daha sıx şəkildə yaxınlaşır, etnik-milli,
ictimai-sosial inkişafın maddi-mədəni dəyərlər
səviyyəsində meydana çıxmasına şərait
yaradırlar. Bayram böyük mədəni
dəyərləri özündə cəmlədikcə daha
da kütləviləşir, dünyəvi-bəşəri inkişafın
əsas vasitələrindən birinə çevrilir.
Xalqımızın ən
erkən dövrlərdən keçirməyə
başladığı Novruz bayramı da yaşı bilinməyən
mərasimlər məcmusundan ibarətdir. Novruz
bayramı haqqında mənbələrdə diqqət çəkən
məlumatlar yetərincə çoxdur. Əbu Reyhan Birunu,
Mahmud Kaşqarlı, Balasaqunlu Yusif, Ömər Xəyyam,
Nizaülmülk, Nizami Gəncəvi, M.Füzuli və digər
alim və şairlərdən tutmuş ən müasir elmi bədii
örnəklərdə Novruz mərasimləri haqqında zəngin
məlumatlara rast gəlmək mümkündür. Bizim məqsədimiz Şirvanda keçirilən
Novruz mərasimləri olduğundan bu örnəklərə
daha əhatəli diqqət çəkməyə
çalışmırıq. Lakin əsas olaraq onu da
qeyd etmək lazımdır ki, Novruz regional əhatə ilə
məhdudlaşdırılmayacaq dərəcədə
çox geniş əraziləri öz içərisinə alan möhtəşəm bir mərasimlər
üzərində dayanan sistemli bayramdır. Xüsusilə
də türk xalqları arasında keçirilən Novruz
bayramı və bu bayrama qədər yaşanan kütləvi
tədbirlər ayrı-ayrı bölgələrdə
bir-birini tamamlayan, bir-birindən bir o qədər də fərqlənməyən
eyni struktur üzərində inkişaf etməkdədir.
Lakin Novruzun regional səviyyədə
araşdırılması onu kiçiltmək, bir bölgəyə
çəkmək məqsədi daşımır. Əksinə, məhəlli xüsusiyyətlərin
adət səviyyəsində Novruza rəng qatan cizgilərinin
araşdırılması onun daha da zəngin səviyyədə
ictimai-kütləvi auditoriyaya təqdim olunmasına rəvac
verir.
Azərbaycanda keçirilən
Novruz mərasimləri mənbələrdə xüsusi diqqət
çəkir.
Hələ 1637-ci ildə Şamaxıda olmuş, Novruz
bayramında şəxsən iştirak etmiş alman səyyahı
Adam Oleari Novruzun gəlişinin xüsusi bir təntənə
ilə qeyd edildiyini həyəcanla yazırdı: “Atralaq stolun
arxasında tez-tez öz üstürlabı ilə günəşi
müşahidə edir, saata baxır, beləliklə, günəşin
gecə ilə gündüzün bərabərlik nöqtəsinə
çatdığı anı müşahidə edirdi. Elə ki, gözlənilən dəqiqə
çatdı, o ucadan yeni ilin gəlişini elan etdi. Dərhal yaylım atəşi açıldı.
Şəhərin qala divarları və qara ney
çalındı, təbillər səsləndi. Beləliklə də böyük şənlik
bayramı başlandı”.
Göründüyü kimi,
alman səyyahı hələ XVIII əsrdə Novruzun Azərbaycanda
təntənəli təqvim mərasimi olduğunu diqqətə
çatdırmağa çalışmış, onun
xüsusi kütləvi əhval-ruhiyyə əsasında
keçirildiyini qeyd etmişdir.
Azərbaycanda Novruz mərasimi
haqqında maraqlı məlumatlardan xəbər verən mənbələrdən
biri də R.Xəlilov və A.Xürrəmqızının
elmi-kütləvi ictimaiyyətə təqdim etdiyi 1928-ci ildə
Ə.Paşabəylinin “İlaxır çərşənbəsi”
məqaləsidir. Tədqiqatçıların qeyd etdiyi
kimi, “bu məqalədə ilaxır çərşənbələr
barədə Azərbaycanın müxtəlif regionlarında
icra olunan bayram mərasimləri barədə müfəssəl
informasiya var”.
Şirvan regionunda keçirilən
Novruz haqqında Ə.Paşabəyli yazır: “İlin
axır çaharşənbəsinə aid olaraq
aşağıda göstərilən adətlər
Göyçay qəzasının müxtəlif yerlərində
və Şəki qəzasının Qutqaşen dairəsində
məşhurdur.
İlin axır
çaharşənbəsi çillə biçənin
axırıncı çaharşənbəsidir. Buna da yerli əhali
ilin axır çaharşənbəsi deyir.
Həmin axırıncı
çaharşənbəyə M.N.Marrin Mirzə Məhəmməd
Kirmanidən etdiyi tərcüməsində “çaharşənbeyi
çərxi” deyilir...
Onlar qışı üç yerə
bölürlər: Birinci Böyük çillə, ikinci
Kiçik çillə və üçüncü çillə
Biçə. Dekabrın 22-dən fevralın 2-nə
kimi Böyük çillə, fevralın 2-dən 22-nə
kimi Kiçik çillə və fevralın 22-dən
martın 22-nə kimi çillə Biçə olur.
Həmin çaharşənbə
də həmişə martın 22-dən 2-3 gün əvvəl
olur.
Bu gündə cürbəcür adətlər
vardır...
...Qulaq falına baxmaq, yəni, istər
yoldan keçənlərin, istərsə də gedənin
dalında, yaxud da başqa bir yerdə duraraq digərinin birinci
sözünü eşitmək istərlər. Bundan başqa,
qulaq falları vardır:
I. Bəzən yemək zamanı
loğma dik bir ləvində durur. O zaman həmin
loğmanı dilin altına qoyuruq. Qonşunun,
istər başqasının birinci sözünü eşitmək
üçün qulaq asırlar.
II. Bir əldə su (su sərnic,
dolça kimi qablarda olur), digərindən güzgü ilə
təsbeh olaraq yenə də başqasının birinci
sözünü dinləyirlər.
İlin axır çaharşənbəsindən
başqa çillə Biçədə müəyyən
qaydalar vardır:
Axır çaharşənbəyə
qədər olan dörd çaharşənbədə
(çillə Biçə düzgün olduğundan dörd
həftəyə malikdir) hər axşam od
qalayıb üzərindən tullanırlar. Buna
yerlilər “pilənbər” deyərlər. Çillə Biçədəki dörd
çaharşənbəni yerli əhali dörd cismə məxsus
deyə tələqqi edənlər, yəni, bu çaharşənbələrin
hər biri bir cismə aid olurmuş.
Məsələn: birinci
çaharşənbə havaya, ikinci çaharşənbə
suya, üçüncü çaharşənbə
torpağa, dördüncü çaharşənbə
ağaca düşürmüş. Hər çaharşənbənin
bir şeyə aid olması o çaharşənbəyə
düşən cismin dirilməsi, canlanması, istiləşməsi
deməkdir...
Göyçay şəhərindən
2 kilometr aralı Şahadət kəndinə yaxın iri bir
ağac vardır. Bu ağaca çillə xona deyərlər.
Ağacın yerdən təxminən 1 metr yuxarı ortasında
boş bir dairə kimi yeri vardır” (“Dədə Qorqud”
jurnalı elmi-ədəbi toplu, 1-ci sayı 2009-cu il).
Bu məqalədən ona
görə geniş iqtibas etdik ki, yuxarıda göstərilən
adətlərin əksəriyyəti bu gün Şirvanda
mövcuddur. Elə məqalədə də bu adətlərin əsasən
Şirvanda qeydə alınması xüsusi diqqət çəkir.
Lakin onu da qeyd edək ki, Novruzun strukturunda
mövcud olan dörd iqlimin çərşənbələr
şəklində verilməsi çox diqqətçəkicidir.
Çərşənbələrdə
hər həftə od qalanmasına
baxmayaraq, hərə öz adı ilə məşhurdur.
1. Su çərşənbəsi
2. Od çərşənbəsi
3. Külək (hava) çərşənbəsi
4. Torpaq çərşənbəsi
Lakin onu da qeyd edək ki, nə
əhali arasında, nə də geniş elmi tədqiqatlarda
hansı çərşənbənin hansı həftə
olması o qədər də aydın deyil, əksinə
mübahisəlidir. Bəziləri suyu, bəziləri odu
birinci yerə qoyur və bu qayda ilə sıralamağa
çalışırlar. Elə bunun
özü də Novruzun çox qədim mərasimlər
yığnağı olmasından xəbər verir. Od, su, hava və torpaq ünsürünün fəlsəfi
mahiyyətinə varmadan onu da qeyd edək ki, əhali çərşənbələrin
bu dörd ünsür üzərində keçirilməsinə
çox ciddi əhəmiyyət verir. Təbiidir
ki, bu ünsürlərin araşdırılması xüsusi
elmi tədqiqat tələb edir.
Novruz adətləri bununla
yekunlaşmır. Novruza hazırlıq mərhələsi
xüsusi təntənə ilə keçirilir. Hələ bayrama bir neçə həftə
qalmış səməni göyərdilir, evlər təmizlənir,
torpaq bellənir, sanki əhdi çox sayğıdəyər
bir babanın - yaz babanın gəlişini qeyd edir.
Novruz bayramının gəlişinə
az qalmış - ilin axır çərşənbəsində
şəkərbura, paxlava, şorqoğalı adlanan
şirniyyatlar bişirilir. Yumurtalar əsasən
soğan qabığı qaynadılaraq qırmızı rəngə
boyadılır. Bütün əhali
xüsusi ruh yüksəkliyi ilə bayrama
hazırlaşır.
Novruz bayramının ən
gözəl çağı Novruz gününün
özüdür. Ona baxmayaraq ki, Novruza həftələrlə
hazırlıq işi görülür, lakin xüsusi təntənə
Novruz gününün özü olur. Təbiidir
ki, bunun mənası da aydındır. Bayram
gününə qədər olan hazırlıq o günün
yerini tuta bilməz. Axı, bütün
hazırlıqlar elə həmin gün
üçündür. Elə buna görə
də təsadüfi olmadan Novruza türk xalqları yeni
gün, mənbələrdə yengi gün, farslar isə Nov
(yeni) rus (gün) deyirlər.
Novruz bayramında qapılar
açıq qoyulur, həm bahar havasının qutlanması, həm
də qapıya gələcək insanlara şirniyyat,
qoz-fındıq, badam, və s. paylanması üçün
sanki yol gözləyirlər. Əhalinin maddi
durumunun hansı səviyyədə olmasına baxmayaraq, Novruz
adətlərini unutmurlar. Evdə bir ovuc da
olsa fındıq, qoz saxlanılır, bir qab da olsa qoğal-şirniyyat
bişirilir. Novruz adətlərindən
Şirvanda ən geniş yayılmış kütləvi
hadisələrdən biri də uşaqların sevinc
içində Novruzu qeyd etməsidir. Uşaqlar
üçün yumurtalar boyadılır, uşaqlar bu
yumurtaları götürüb bir-birilə
döyüşdürür, bəxtlərini yumurtada
sınayırlar. Təbiidir ki, bunun
çox qədim mifoloji anlayışlarla
bağlılığı vardır. Yumurta
sınanması törəyiş aktını simvolizə
edir. Məşhur atalar sözü kimi
işlənən “bəxtini qozda sına” paremisi Novruz
bayramında qoz-fındığın bol olmasına baxmayaraq,
sanki öz qüvvəsini itirir, “bəxtini yumurtada sına”
anlayışı meydana çıxır.
Novruz bayramında papaqatma adəti
bu gün də öz qüvvəsini saxlayır. Xalq
arasında buna qurşaq atmaq və yaxud qeyd etdiyimiz kimi papaq
atmaq, bəzən də torba atmaq deyilir. Təbiidir
ki, bu deyimlər arasında papaq atmaq deyimi daha müasirdir.
Elə buna görə də daha çox işləkdir.
Qapılar papaq
atılmasından ötrü açıq qoyulur, papaq
atılarkən papaq atan kəs el adətinə uyğun şəkildə
özünü gizlədir, ələ vermir. Onun
özünü gizlətməsi niyyətdən deyil, adətdəndir.
Papağa şirniyyat, qoz-fındıq qoyulur və
astanaya buraxılır. Papaq yiyəsi dolu
papağı götürür. Papaq yiyəsini
güdmək və ya tutmaq qəbahət hesab edilir.
Novruz bayramından yazmaqla
tükənməz. Novruz adətləri çox geniş tədqiqatların
mövzusu olaraq açıq qalır. Son dövrdə tərəfimizdən
“Novruzun strukturu: Arxaik ritual, təqvim və bayram” əhatəli
tədqiqatı onun ən qədim dövrdən bu günə
kimi inkişaf etməkdə olan dinamikasının tədqiqi
baxımından çox qiymətli mənbədir. Arzu edirik ki, Novruzun araşdırılması yenə
də davam etsin və xalqımızın milli mədəniyyətində
ciddi yer tutan bu mərasimlər haqqında aparılan
araşdırmalar onun qiymətini diqqətə
çatdırsın. Çünki Novruzun
ritualdan mərasimə keçidi, mərasimlərin adətlər
səviyyəsində öz mühafizəkarlığını
saxlaması rəmz və simvol baxımından tədqiqi tələbatı
və əsasən də toplumun kütləvi şəkildə
bir araya gəlməsinə rəvac verməsi onun çox əhəmiyyətli
hadisə olmasından xəbər verir.
QALİB SAYILOV,
filologiya üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Azərbaycan.- 2018.- 4 mart.- S.6.