Kinomuzun “ögey”
və doğmaları - analar...
Mənfi və ya
müsbət obrazlarından, cəmiyyətdə tutduqları
mövqelərdən asılı olmayaraq, onları bir cəhət
birləşdirir - analıq duyğuları
...1958-ci ildə Azərbaycanın
yeganə televiziyası tamaşaçılarına yeni bir
film təqdim etdi. “Ögey ana” adlı bu ekran əsəri
rejissoruna və oyunçularına uğur gətirdi. Filmin maraqla qarşılanmasının əsas səbəblərindən
biri onun mövzusu ilə bağlı idi.
Dünyanın əksər
xalqlarının istər şifahi, istərsə də
yazılı ədəbiyyatında ögey analar amansız, qəddar,
zülmkar kimi təsvir olunub. Onlar ögey
övladlarına zülm edir, işgəncələr verirlər.
“Ögey ana” filmi düşüncələrdə
kök salmış bu obraza yenidən baxmağa məcbur etdi.
Çünki bu ekran əsərinin ögey
anası - Dilarə tamamilə fərqli, doğma ana qədər
şəfqətli, fədakar və sevimlidir. Uca boylu, qədd-qamətli,
yaraşıqlı və təmkinli... Dilarənin
ilk nəzərəçarpan cizgiləri bunlardır. O
mənada, rol onu filmdə canlandıran aktrisanın - Nəcibə
Məlikovanın sanki boyuna biçilmişdi. Aktrisa
o vaxtadək teatrda müxtəlif səpkili rolları ilə
tanınırdı. Dilarə isə onun
kino sənətində ilk parlaq işi idi. Aktrisa özü də Dilarənin ən çox
sevdiyi rolu olduğunu deyirdi. Yəqin ona
görə ki, “Ögey ana”dakı qəhrəmanı elə
onun özü idi. Rejissor Həbib
İsmayılov “Ögey ana” filmini müəyyən dəyişikliklərlə
Nəcibə Məlikovanın həyatı üzərində
qurulmuş ssenari əsasında çəkmişdi.
“Ögey ana” yalnız Azərbaycanda
deyil, Sovet İttifaqının digər respublikalarında da
böyük əks-səda doğurdu. O vaxt filmə görə SSRİ-nin
müxtəlif yerlərindən minlərlə məktub gəldi.
Çoxu ögey anasının zülmündən şikayətlənir,
İsmayılın yerində olmağı, Dilarə kimi
ögey anayla qarşılaşmağı arzulayırdı...
Aktrisa 1963-cü ildə Adil
İsgəndərovun quruluş verdiyi “Əhməd
haradadır” filmində də ana obrazı ilə
tamaşaçıların qarşısına
çıxdı. Nərgiz xala Dilarədən daha ötkəm,
hökmlü, zabitəlidir. Eyni zamanda Azərbaycan
qadınına, anasına xas ailəyə bağlılıq,
səmimiyyət, mehribanlıq, cəfakeşlik, fədakar Nərgizin
simasında təcəssümünü tapıb. O,
oğlu Əhmədin evlənməyini, nəvə görməyi
çox arzulayır. Oğlunun
razılığını almadan onun nişanlanmasına
razı olan Nərgiz xala köhnə adət-ənənələrə
bağlı olduğu qədər də yeniliklərə
meyillidir. Ərindən fərqli olaraq,
qızı Ceyranın oxumasına, səhnəyə
çıxmasına nəinki etiraz etmir, hətta onun ən
yaxşı məsləhətçisi, yolgöstərəni
olur. Yad oğlanın qızına
baxması, sonradan onların münasibətində yaranan sevgi
bir ana kimi Nərgizi narahat edir. Təqdirəlayiq
bir məqam da budur ki, o, yalnız doğma qızına
münasibətdə belə həssas deyil. Əhmədin evlənməkdən boyun
qaçırdığını, kənddən
qaçdığını bilən Nərgiz xala oğlundan
çox qonşu qızı düşünür. Eyni düşüncəni “Telefonçu qız”
filmində Zakirin anasında da müşahidə edirik. 1962-ci ildə Həsən Seyidbəylinin eyniadlı
povesti əsasında çəkdiyi bu filmdəki ana - Sürəyya
xanım olduqca mədəni, ziyalı, mülayim, evdar,
dostcanlıdır. Oğlu Zakirin
görüşdüyü Mehribanla tanışlığa can
atır. Qızın saflığı, məsumluğu
Sürəyya xanımı məftun edir. Oğlunu
yaxşı tanıyan, onun etibarsızlığını, məsuliyyətsizliyini
bilən ana kimsəsiz qızın halına yanır. Sürəyya xanımın daxili aləmini, səmimiyyətini,
analıq duyğularını aktrisa Barat Şəkinskaya
ustalıqla canlandıra bilib.
Aktrisanın
“Görüş” filmindəki Şövkəti də
anadır.
Doğrudur, 1955-ci ildə rejissor Tofiq Tağızadənin
çəkdiyi bu filmdə beş uşaq anası Şövkətin
övladlarına münasibəti qabarıq şəkildə əks
olunmayıb, amma həm özünün, həm həyat
yoldaşı Şıxəlinin, həm də kolxoz sədri
Münəvvərin dediklərindən tamaşaçılara
məlum olur ki, evin, həyat yoldaşının,
övladlarının bütün zəhmətini çəkən
Şövkətdir.
1968-ci ildə
ekranlaşdırılan “Uşaqlığın son gecəsi”
filmindəki (rejissor Adil Babayev) Mənsurə də oğlu
Rüstəmi ideallaşdırmır. Çox sevdiyi oğlu
ilə fəxr edən ana onun qüsurlarını da deyir.
Mənsurə rolundan əvvəl -
1961-ci ildə aktrisa Ətayə Əliyeva C.Cabbarlı adına “Azərbaycanfilm” kinostudiyasında lentə
alınan başqa bir filmdə - “Bizim küçə” bədii
filmində də ana rolunu təqdim etmişdi. Bu
maraqlı ekran əsərində onun qəhrəmanı
müharibədə itkin düşmüş qızı
Saranın taleyindən nigaran, dərdli anadır.
Sovet hakimiyyətinin quruculuq
illərindən bəhs edən “Qanun naminə” (1968) filmində
iki ana surəti diqqətimizi çəkir. Onların hər
biri - Mehmanın anası Xatun da, Züleyxanın anası
Şəhla da öz övladını çox sevir. Amma bu analar bir-birlərindən düşüncələrinə,
həyata baxışlarına görə fərqlənirlər.
Xatun oğlunun gələcəyini dürüst
yaşamasında, hüququn, ədalətin keşiyində
ayıq-sayıq dayanmasında, Şəhla isə
qızının xoşbəxtliyini daş-qaşda,
var-dövlətdə görür. Gəlininin
narazılığını görüb evi tərk etdiyi,
meydanı tamahkar Şəhla xanıma verdiyi üçün
tamaşaçı Xatunu qınayır. Çünki
Züleyxanı Mehmandan gizli rüşvət almağa vadar edən
və sonunda böyük faciələrə səbəb olan
Şəhla qızının bədbəxtliyinə səbəb
olur.
Qeyd edək ki, hər iki ana
obrazının ifaçısı Azərbaycan kino sənətində
xidmətləri olan sənətkarlardır. Xatunu
canlandıran Sədayə Mustafayeva “Azərbaycanfilm”
kinostudiyasının istehsalı olan 20-dən artıq filmdə
rol almışdı. “Qanun naminə”dən
fərqli olaraq digər filmlərdə ifa etdiyi
rollarının heç adı da yoxdur. Sadəcə
olaraq, titrlərdə Əlinin anası (“Ad günü”),
Mustafanın anası (“Həm ziyarət, həm ticarət”)
Yusifin anası (“Ölsəm, bağışla”), Rüstəmin
anası (“Var olun, qızlar”) yazılır. Bu rolları ümumiləşdirən isə
mülayim ana xarakteridir.
“Qanun naminə”nin
Şəhla xanımı isə məşhur aktrisa Nəsibə
Zeynalovadır. İstər teatrda, istərsə
də kinoda müxtəlif xarakterli irili-xırdalı obrazlar
yaradan aktrisanı tamaşaçılar 1973-cü ildə
ekranlaşdırılan “Bizim küçənin
oğlanları” bədii televiziya filmində də ana kimi
gördülər. Məhəllənin
ağbirçəyi olan Səriyyə xalanın dörd
oğlu cəbhədən dönməyib. O, məhəllə
uşaqlarına “hamınız mənim balamsınız” deyir.
Böyük Vətən müharibəsi
dövründə arxa cəbhəni canlandıran başqa bir
filmdə - 1969-cu ildə rejissor Həsən Seyidbəylinin
çəkdiyi “Bizim Cəbiş müəllim” filmində Nəsibə
Zeynalovanın ekran həyatı verdiyi Suğra xalaya analıq
səadəti nəsib olmasa da, qəlbi bu müqəddəs
hissdən məhrum deyil. Müharibənin evlərindən,
ailələrindən didərgin salaraq Bakıya gətirib
çıxardığı bir çox insana o zaman bu şəhərin
əhalisi arxa dururdular. Suğra xala da
Tanyanı öz evinə aparmaq üçün Cəbiş
müəllimlə mübahisə edir. O qədər də
mehriban, şirindil olmayan qadın gənc qızla münasibətdə
ana kimi qayğıkeşdir.
“Bizim Cəbiş müəllim”in
ən cəlbedici rollarından biri Cəbişin
arvadıdır. Filmdə öz adı belə verilməyən
bu rol oyunçusunun - aktrisa Şəfiqə Məmmədovanın
yaradıcılığında da diqqətəlayiq yer tutur.
Müharibə dövrünün maddi çətinlikləri,
ümumölkə səviyyəsində problemlər, siyasi aləmdə
baş verən münaqişələr Cəbişin
arvadını maraqlandırmır. Onun
üçün yalnız öz ailəsi, övladları var.
Ərinin ölkənin mənafeyi naminə canından belə
keçməyə hazır olması, aclığın bütün
ölkəyə yayıldığı bir vaxtda yalnız
balalarının tox olmasını düşünmək istəməməsi
Cəbişin arvadını hövsələdən
çıxarır. Ərini fərasətsizlikdə,
ailəsini dolandıra bilməməkdə günahlandıran,
“Allah hər ikinizi öldürsün, səni də, Hitleri də!”
deyə qarğıyan bu qadının da öz təkzibedilməz
səbəbləri var. Şəfiqə Məmmədovanın
oyunçu ustalığı obrazın daxili
dünyasını, analıq hissinin bütün sədləri
aşa bildiyini qabarıq şəkildə nəzərə
çatdırır.
Aktrisanın 1979-cu ildə rejissor
Rasim Ocaqovun quruluş verdiyi “İstintaq” filmindəki SSRİ
Dövlət mükafatına layiq görüldüyü
Seyfinin arvadı Gülya rolu da ailəsini,
övladlarını düşünən, onları
qorumağa çalışan qadın və anadır. Digər məsələlər Gülya
üçün də böyük əhəmiyyət
daşımır.
Rejissor Nazim Dadaşovun
1973-cü ildə çəkdiyi “Mücrü”
qısametrajlı bədii televiziya filmində Ana (Məhluqə
Sadıqova) qızını gəlin köçürəndə
ona cehiz olaraq mücrü verir. Gəlin (Ofelya Sənani)
mücrüyə ərinin hədiyyə etdiyi zinət əşyalarını
qoyur. Mücrü dolur. Amansız müharibə başlayır. Onun əri də cəbhəyə yollanır və
geri dönmür. Gəlin mücrüdəki
zinət əşyalarını bir-bir satır,
uşaqlarını böyüdür. Mücrü
boşalır. İllər keçir
müharibə sona yetir. Həmin
mücrü uşaqların diplomları ilə yenidən
dolur. Filmdə Azərbaycan anasının
fədakarlığı mükəmməl şəkildə
təsvir edilib.
Bəhs etdiyimiz filmlərin əksəriyyətinin
ekranlara çıxarıldığı vaxtdan illər
keçib. Kino tariximizdə yer tutmuş bu filmlərdən bir
çoxunda tanıdığımız analar isə mənfi
və ya müsbət qəhrəman olmalarından, cəmiyyətdə
tutduqları mövqelərdən asılı olmayaraq, əksəriyyətini
bir cəhət - analıq duyğuları birləşdirir.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.- 2018.- 8 mart.- S.10.