Zərli tac kamallı başa yaraşır
Ağdabanlı
Qurbanın sənət zirvəsindən başlanan yolun ustad
davamçısı
Kəlbəcərin
saz-söz diyarı olması dəfələrlə təsdiqlənib. Ağdabanlı şair
Qurbandan və Dədə Şəmşirin sənət zirvəsindən
başlanan yol bu gün də uğurla davam etdirilir, yeni nəfəslə,
müxtəlif formalı şeir nümunələri ilə...
Kəlbəcər adı
çəkiləndə öncə göz önünə əzəmətli
dağlar və onların qoynunda yazıb-yaradanlardan biri olan Dədə
Şəmşir gəlir. Çünki XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində formalaşan Kəlbəcər
ədəbi mühiti Dədə Şəmşirlə
yaşıddır.
Qocayev Şəmşir Qurban oğlu
1893-cü il martın 15-də Kəlbəcər
rayonunun Dəmirçidam kəndində Qurban Məşədi
Məmmədalı oğlunun ocağında dünyaya göz
açıb, sənətin ilk sirlərini də atasından
öyrənib. Sonralar Aşıq Ələsgərdən
və Təcnis Alıdan çox şey əxz edib. 1915-ci ildən özü sərbəst şəkildə
elin toy-düyünlərində iştirak etməyə
başlayıb.
Məclisdən-məclisə,
toydan-toya yetkinləşib, sənətkar kimi tanındıqca
el-obada sevilib.
Lakin unutmayaq ki, Aşıq Şəmşirin
bütövlükdə saz-söz aləmində daha da
tanınması və məşhurlaşması, istedad və
qabiliyyətinin üzə çıxması xalq şairi Səməd
Vurğunun Kəlbəcəri ziyarəti ilə sıx
bağlı idi. 1955-ci il kəlbəcərlilər
və Aşıq Şəmşir üçün xüsusilə
yaddaqalan olub. Belə ki, həmin ilin avqust
ayında Səməd Vurğun Kəlbəcərə -
“İstisu” sanatoriyasına müalicəyə gəlib. Ayın 5-də Boyaqlı Turşsuyunda şairlə
aşığın görüşü təşkil edilib.
El arasında sayılıb-seçilən
aşığın şairlə görüşə dəvəti
təsadüfi deyildi. Ömrünün son
vaxtlarını yaşayan ölməz Səmədi həmin
tarixi görüşdə bədahətən “Xoş gəldin”
rədifli qoşması ilə salamlayan aşığın
şirin avazından, sehrli səsindən sonra şair sanki
ağrılarını, azar-bezarını unudub. “Kazbek”
siqaretinin qutusu üzərinə “Aşıq Şəmşir,
Dəlidağdan keçəndə...” misrası ilə
başlayan “Məni” rədifli şeirini yazaraq o zaman rayonun
prokuroru işləyən, el şairi Paşa Salahlıya verib
deyir ki, bunu saxla, axşamkı görüşdə oxuyaram.
Həmin gün rayon mədəniyyət
evində şairlə görüşün sonunda söz
Aşıq Şəmşirə verilir. Bir neçə saat öncə
bulaq başında şairin söylədiyi “Məni”
qoşmasından ruhlanaraq “Səni” rədifli şeiri ilə səhnəyə
çıxan aşıq Şəmşir “El havası”
üstündə oxuyub:
Şəmşirlə
görüşün qaldı yadigar,
Unutmaz nə qədər canında
can var.
Səndən dərs almağa diyarbədiyar,
Gəzirəm əlimdə
şam-çıraq səni.
Aşığın bu
ülfəti Səməd Vurğunu elə vəcdə gətirib
ki, səhnəyə qalxaraq onu bağrına basıb və sədəfli
sazını öpüb. Məhz həmin məclisdə
Səməd Vurğun aşığa dədəlik tituluna
layiq olduğunu bildirib. Bundan sonra o, Dədə
Şəmşir kimi tanınıb.
Yaxın tariximizin quruculuq
dövrü kimi xatırlanan ötən əsrin 70-ci illərindəki
inkişafı görərək vəsf edən Dədə
Şəmşirin yaradıcılıq nümunələrindən
olan “Zərli tac kamallı başa yaraşır” kitabı da məhz
ümummilli lider Heydər Əliyevin ozamankı fəaliyyətinə
el məhəbbətinin ifadəsidir:
Möhürlə yazılıb
xalqın qəlbinə,
Silinməz tarixdən adı
Heydərin.
Qəhrəman ellərdən alıb
dərsini,
Belə böyük var
ustadı Heydərin.
Aşıq-şairin fəhmlə bu
günü o zamanlar necə dərk etməsi bir sıra tərənnüm
şeirlərində də öz əksini tapıb:
Azərbaycanımın igid oğluna
“Qızıl ulduz”
qoşa-qoşa yaraşır.
Alqış kamalına, alqış
ağlına,
Zərli tac
kamallı başa yaraşır.
“Torpağın dadı” adlı
şeirində ustad qəhrəmanını ana Vətənlə
qoşa vəsf edir:
Ömrün uzun olsun, igid Heydərim,
Şöhrətin tarixin
varağındadır.
Cənnətə dönübdü
şoranlı çöllər,
Qüdrətin vətənin
çırağındadır.
Aşıq Ələsgərlə
Ağdabanlı Qurbanın möhkəm dostluq əlaqələri
olub, onların bir sıra deyişmələri bu
günümüzə qədər gəlib çıxıb. Belə bir
mühitdə doğulub böyüyən Aşıq Şəmşir,
təbii ki, ona verilmiş ilahi istedadın və ustadlardan
aldığı dərslərin sayəsində söz, sənət
dünyasının korifeylərindən olmağa layiq idi.
Dərs aldığı ustadların varisi və
ləyaqətli davamçısı olub. Onun
qoşmaları, gəraylı və müxəmməsləri,
təcnisləri, müxtəlif bağlamaları öz məzmununa,
bədii keyfiyyətinə görə son dərəcə
müasir və təravətlidir. Ustad klassik aşıq
poeziyası ilə müasir şeirimizi qovuşduraraq yeni
formalı nümunələr yaradıb:
Bir kəsə qalmadı
dünyanın varı,
Hanı xan, xaqanlar, getdimi,
getdi.
Atanlar, tutanlar, mənəm deyənlər,
Vuranlar, yıxanlar, getdimi,
getdi.
Aşıq Şəmşirin
şeirlərində Azərbaycan ucalığı, poeziya zirvəsi
var. Bu zirvədən yurdumuzun mənzərəsi çox
gözəl və cazibəli görünür. Aşığın
sinəsində vətəndaş ürəyi
döyünürdü. Bütün
varlığı ilə xalqına, dəlicəsinə sevdiyi
Kəlbəcərinə bağlı idi. Ən
böyük arzusu Yer üzündə sülhün, dincliyin,
halallığın bərqərar olması idi. El aşığı bu fikirdə idi ki, harada
doğulmasından asılı olmayaraq, Yer kürəsi
bütün insanların anasıdır və onu hamı sevməlidir.
Nifrət bəslədiyi xüsusiyyət isə
yarımçıqlıq, nadanlıq və xəyanət idi.
Dədə Şəmşir belələrinə üz tutaraq
yazırdı: “Dad əlindən bədəməlin,
qayğısını çəkməz elin”.
Ağır ellərin bu mötəbər
Dədəsi dəfələrlə zirvələrin ağ qarını öpüb, buz bulaqlı
yaylaqlarında saz tutub, söz deyib. Dədə
Şəmşirli meydanlar o qədər bol olub ki, maraqlı
söhbəti, dadlı xatirələri bugünədək
yaşamaqdadır.
O, 80 yaşında da səhnədə
tufan qoparırdı. Sazın simlərindən
qasırğa yağırdı. Allah, o nə
səs idi?! O nə zəngulələr, nə yerişlər
idi? Hələ də xəyalımızdan
çəkilməyib. Bir bülbül
avazı var idi onun nəfəsində. Adama
elə gəlirdi ki, o səsin ahəngində Kür Arazla
qovuşurdu. Tutqun buludların tən ortasından
Ayın gül camalı görünürdü. Düz
ilqarlı aşıq sanki qocalığın əlindən təngə
gələrək onun acığına meydanda
arzularını dilə gətirirdi:
Çağırsan cavanlıq
yetişməz hova,
Yanar cismin, inan, sönməz
alova.
Çıxmaq üçün Dəlidağa,
Murova,
Söylə görüm,
varmı səndə hal, aşıq?
1980-ci ildə çap
edilmiş şeirlər kitabına baxanda görürsən
ki, o, dağlara saysız şəkildə təcnis, təxmis,
qoşma, gəraylı həsr edib. Dağlardan
yazdıqlarını özü “zərli şeirlər”
adlandırardı. Ustad Kəlbəcər
dağlarının saz və söz şimşəyi idi.
Onun səsi dağlarda sehrli uğultuya
dönürdü.
Ömrü boyu Kəlbəcərdən
kənarda yaşaya bilməyən, o yerlərsiz nəfəs
almayan Dədə Şəmşir təsadüfən qismətinə
çıxan ayrılıqdan xiffətlənərək
öz hisslərini belə ifadə edirdi:
Söylə görüm, çoxmu
buzluq,
Dağlar həmən yerindəmi?
Sarı nərgiz, tər bənövşə,
Çiçək, çəmən
yerindəmi?
Aşıq Şəmşirlə
böyük şair Səməd Vurğunun deyişmələri
də dillərdə bir əfsanəyə, dastana
döndü.
Vaxtilə Səməd Vurğun üzünü Dədə
Şəmşirə tutub: “Kəklikli daşlardan xəbər
al məni” demişdi. Şairin çağırışındakı
mətləbi həssaslıqla duyan aşıq
ömrünün sonuna kimi dağlardan ayrılmadı. Ona elə gəlirdi ki, Səməd Vurğunun vəsiyyətini
yerinə yetirməsə, ellər də, dağlar da ondan incik
düşər. Bəlkə elə buna
görə ömrü boyu qibləgahı doğulduğu
torpaq idi.
Mənə sənsən ata, ay ana
torpaq,
Üzüm dönməz, səndən,
ay yana, torpaq.
Bir gün qucağına basarsan məni,
Qoyma cismim səndə a yana, torpaq.
Dədə Şəmşir
aşıq şeirinin müxtəlif poetik formalarında zəngin
nümunələr yaradıb. Kəlbəcər ədəbi
mühitini gözəl bilən, şifahi və yazılı ədəbiyyatımızın
nadir bilicisi kimi öz fərdi yaradıcılıq məktəbini
yaradan ustad ozanlarımızdan olub. Bu gün xalq tərəfindən
ustad kimi tanınan aşıq Xalıqverdi Həmidoğlu, mərhum
Allahverdi Qəmkeş, Əliş Quliyev və Qardaşxan
Mehtiyev kimi 40-dan çox saz-söz sənətkarının
yetişməsində, kamilləşməsində, püxtələşməsində
çəkdiyi əmək danılmazdır.
Dədə Şəmşir
yalnız aşıq deyil, eyni zamanda atası Ağdabanlı
Qurban kimi, poetik və lirik duyğulu şair, ağız ədəbiyyatının
bilicisi, savadlı, təhsilli, həm də dastanlar müəllifi
idi. “Şəmşir və Sənubər”, “Cəlal və
Minayə”, “Misir və Sənəm” kimi dastanları, “Polad”
adlı nəzmlə yazılmış qəhrəmanlıq
dram əsəri, “Əsli və Kərəm” dastanının
səhnələşdirilmiş müəllifi də elə
ustaddır!
Aşıq Şəmşirin
qeyri-adi səsi və çalğısı saz-söz sərrafı
olan Kəlbəcər ellərində yüksək dəyərləndirilir. Ustad sənətkarın
orijinal ifaçılığı və şairliyi heç
kəslə müqayisə edilmirdi. Nə yaxşı
ki, fitrət sahibinin lent yazıları bu günümüzəcən
gəlib çatıb. Onu da deyək ki, elmi və ədəbi
ictimaiyyətdə tanınmış professorlardan M.Arif,
H.Araslı, M.H.Təhmasib, M.Quluzadə, M.Vəkilov,
S.Paşayev, T.Bünyadov, C.Abdullayev, dosentlərdən
Y.Babayev, M.Allahmanov, İ.Ələsgərov, görkəmli
şair-yazıçılarımızdan S.Vurğun,
O.Sarıvəlli, N.Xəzri, M.Rahim, T.Bayram, M.Aslan,
M.İsmayıl, N.Həsənzadə, Z.Yaqub, İ.Tapdıq,
Z.Cabbarlı, F.Sadıq, A.Babayev, Ə.Qurbanov, A.Əlizadə,
B.Vətənoğlu kimi qələm sahibləri ilə
yanaşı, cild-cild romanlar, povestlər müəllifləri
Ə.Vəliyev, İsa Muğanna, İ.Məlikzadə,
Ə.Qasımov, C.Əlibəyli, S.Əhmədov kimi sənətkarlar
ayrı-ayrı illərdə dövri mətbuatda Dədə
Şəmşirin sənət dünyasından, şeirlərinin
poetik vüsətindən, sanbal-siqlətindən söz
açıblar.
Musiqişünas Əminə
Eldarova ilk dəfə ustadın ifasında 75 aşıq
havasını lentə köçürüb. Azərbaycan Radiosunun
Qızıl Fondunda mühafizə olunan bəzi lent
yazıları isə aşığın Əminə
xanım tərəfindən 1958-ci ildə yazılan saz
havalarıdır.
Dədə Şəmşir 1980-ci il fevralın 10-da 87 yaşında sevə-sevə
vəsf etdiyi doğma Kəlbəcərinə,
bütövlükdə isə bu dünyaya əlvida dedi. Maraqlıdır ki, o qədər pak qəlbə məxsus
idi, onu öz vəsiyyətinə uyğun olaraq, Ağdabanla
Çayqovuşan kəndlərinin arasında - meşə
talasındakı uşaq qəbiristanlığında dəfn
ediblər.
Ağdabanlı Qurbanın bədii
yaradıcılıq nümunələrinin toplanaraq oxuculara çatdırılmasında
folklor tədqiqatçısı, professor
Sədnik Paşayevin xidmətləri böyük olub. Belə
ki, Kəlbəcərdə zaman-zaman yaranan, lakin yazılı ədəbiyyata
köçürülməyən folklor nümunələrinin
toplanmasında əvəzsiz xidmətlər göstərmiş
S.Paşayev 2000-ci ildə “Getmə” adlı şeirlər
kitabı ilə bir daha təsdiqləyib ki, Ağdabanlı
Qurbanın və Dədə Şəmşirin ədəbi
irsi tədqiqata layiqdir.
Dədə Şəmşir
taleyi üzünə gülən sənətkar olsa da,
özündən sonra onun ədəbi irsi yağılar tərəfindən
yandırılaraq məhv edilib, həm də bir neçə
dəfə. Yaşayıb, yazıb-yaratdığı Ağdaban
kəndi erməni vandalları tərəfindən odlara
qalanıb. 1992-ci il aprelin 7-dən 8-nə
keçən gecə ermənilər qəfil hücum edərək
Ağdabanı ikinci Xocalıya çevirdilər. O qanlı
faciə zamanı 32 nəfər ağdabanlı dinc sakin - qoca,
qarı, uşaq həlak olub, iki nəfər evdə diri-diri
yandırılıb, 17 nəfər isə girov
aparılıb. Kənd bütünlüklə
yerlə-yeksan olunub. Sübh tezdən
köməyə gələn yerli özünümüdafiə
batalyonunun 6 döyüşçüsü də yolda
gülləbarana tutulub.
8 aprel 1992-ci ildə Ağdaban
ermənilər tərəfindən yandırılaraq
darmadağın edilib. Sonradan bərpa edilsə də, 26 mart 1993-cü il bu yurdun işğal tarixi kimi yaddaşlara
yazılıb. Kəlbəcərin ilk şəhidliyi
də məhz bu kənddən başlayıb. Ermənilər Ağdabanı təkcə strateji məkan
olduğu üçün deyil, əslində, Kəlbəcər
ədəbi mühitinin beşiyi kimi də çoxdan hədəfə
almışdılar. Çünki bu kəndin
yetirdiyi Ağdabanlı Qurban böyük sərkərdə
Şah İsmayıl Xətainin silahdaşı Miskin Abdal
ocağının nəsil davamçısı idi. Bu ocaq mənəviyyatımızın beşiyi kimi
erməniləri olduqca ciddi narahat edirdi. Məhz ona
görə də hələ 1990-cı il iyul ayının
11-də Ağdərənin Otaqqaya ərazisində Tərtər-Kəlbəcər
marşrutu ilə gedən (150-yə yaxın maşından
ibarət) karvanın qarşısını kəsərək,
Dədə Şəmşirin qızı Çimnaz
xanımı, milis mayoru, Zərdab rayon milis rəisinin
müavini Şahlar Şükürovu (Azərbaycanın Milli
Qəhrəmanı), Aslan Xıdırovu, “İstisu”
sanatoriyasında müalicəyə gedən yüzlərlə
dinc sakini (əksəriyyəti xəstə və qocalardan ibarət)
terror nəticəsində qətlə yetirmişdilər. Bütün bunlar Dədə Şəmşir
ocağının Kəlbəcərdə son illər
yaşadıqlarının bir qismidir.
1957-ci ildə Aşıq
Şəmşir Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqına üzv qəbul edilib. Həmin il ustad həm
də “Əməkdar incəsənət xadimi” fəxri
adına layiq görülüb. Dədə
Şəmşirin yaradıcı əməyinə yüksək
qiymət ilk dəfə ulu öndər Heydər Əliyev tərəfindən
verilib. Ustad 80 illiyi ilə əlaqədar 14 mart
1973-cü il tarixində “Şərəf
nişanı” ordeni ilə təltif olunub.
Ustadın yubileylərinin
dövlət başçısının sərəncamları
ilə keçirilməsi, əlbəttə, Azərbaycan
aşıq ədəbiyyatına verilən ən yüksək
qiymətdir.
Son dövrün ədəbi tədqiqatları isə göstərir
ki, XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
tanınmış simalarından sayılan Dədə Şəmşirin
yaradıcılığı Kəlbəcərdə
dünyaya göz açmış şairlərinkindən fərqli
olaraq, daha geniş şəkildə diqqət çəkmiş
və onun ilk şeirlər kitabı Osman Sarıvəllinin
redaktorluğu ilə 1959-cu ildə Azərbaycan Elmlər
Akademiyası tərəfindən nəşr edilib. 1971-ci ildə ustad sənətkarın
“Qoşmalar”ı, iki ildən sonra isə “Seçilmiş əsərləri”
işıq üzü görüb. Özündən
sonra zəngin ədəbi irs qoyub
getmiş Dədə Şəmşirin
yaradıcılığı öyrənilməkdə və
bir-birindən maraqlı tədqiqat əsərləri
yazılmaqdadır.
Aşıq Şəmşirin
“Şeirlər” adlı ilk kitabı 1959-cu ildə “Akademiya” nəşriyyatı
tərəfindən buraxılıb. Sonralar müəyyən fasilələrlə
ustad sənətkarın “Qoşmalar”, “Seçilmiş əsərləri”,
“Dağ havası”, “Şeirlər”, “Öyüdlər” və
s. kitabları işıq üzü görüb. Həyat və yaradıcılığına həsr
olunmuş “Aşıq ürəkli şair, şair ürəkli
Aşıq Şəmşir” (Osman Sarıvəlli), “Saxla
izimi, dünya” (Məmməd Aslan), “Dədə Şəmşir
yaddaşlarda” (Qənbər Şəmşiroğlu), “Dədə
ocağı” (Məhəmməd Nərimanoğlu), “Sən
dağlardan ayrılmadın”, “Sazımız ağlayır
dağlar başında”, “Arı çiçəyə gələr”
(Cəmilə Çiçək) kitabları nəşr
edilib.
“Aşıq Şəmşir Mədəniyyət
Ocağı” İctimai Birliyinin sədrinin müavini Həbib
Misirov deyir ki, 2010-cu ildən təsis olunan bu qeyri-hökumət
təşkilatının Azərbaycan incəsənətinin təbliğindəki
fəaliyyətinə görə UNESCO-da akkreditasiyasına
dair qərar qəbul olunub və ictimai birliyə qurumda məsləhətçi
status verilib: “Ustad Dədə Şəmşirin hər il bir
qayda olaraq anım tədbirlərində birliyin fəaliyyətində
yaxından iştirak edən, aşığın
yaradıcılığına sənət töhfəsi verən
aşıqlara, xüsusən gənc nəslin nümayəndələrinə
“Aşıq Şəmşir” Mədəniyyət
Ocağı tərəfindən fəxri diplomlar təqdim
olunur. Anım tədbirində Dədə Şəmşirin
həyat və yaradıcılığına həsr olunan
film də ictimaiyyətə nümayiş etdirilir. Onu da deyək ki, birlik fəaliyyətə
başladığı vaxtdan indiyə kimi mədəniyyətimizin
təbliği istiqamətində 700-dən çox layihə həyata
keçirib. Aşığın qorunub
saxlanan, əldə olan əlyazmaları və öz səsi
ilə ifa etdiyi 75 saz havasından ibarət audio-video disk
buraxılıb və ictimaiyyətə təqdim olunub”.
Məhəmməd
NƏRİMANOĞLU
Azərbaycan.-
2018.- 15 mart.- S.7.