Əmin amanlıq
bayramı
Novruz gəlir,
Yaz gəlir
Builki qış mülayim keçdi. Havaların şaxı sınıb.
Elimizdə-obamızda baharın nəfəsi
duyulur. Gün doğan kimi
şəfəqləri gömgöy
zəmilərə, meyvə
bağlarına, yamyaşıl
yamaclara düşür.
Dağlardan əsən xəfif meh çəməndəki
otlara sığal çəkir. Qayalardan kəkliklərin, tarlalardan torağayların
nəğməsi eşidilir.
Çoban da üst-başına
əl gəzdirib, sürüsünü otlağa
çıxarır. Tütəyinin səsi ətrafa yayılıb ürəklərə
rahatlıq gətirir.
Səhərçağı yollarda gediş-gəliş
çoxalıb. Dağ kəndlərindən aşağı enən maşınlar Lerik şəhərinə yan alır. Burada asfalt küçələr,
sıralanmış evlər,
bağlı-bağatlı həyətlər,
tərtəmiz meydanlar,
fəvvarələr göz
oxşayır. Ötən Novruz
bayramlarından bəri
şəhərdə xeyli
quruculuq işləri görülüb, yeni məhəllələr salınıb.
Leriki şöhrətləndirən təkcə
təbiəti, ab-havası
deyil, uzunömürlü
ağsaqqalları və
ağbirçəkləri, ziyalıları, qurub yaradan sadə adamlarıdır. Neçə illər əvvəl bu şəhərə qonaq gələn xalq şairi Fikrət Qoca yazıb: “Allah da bəlkə elə, cənnəti uyduranda Lerikdən danışırmış”.
Lerik şəhərində
bir əsrin dizini qatlayan Xanımcan Yusubova, Xanım Talışlı,
Bacı Əliyeva, Racı Cəlil qızı kimi ipək xasiyyətli el anaları ömür sürürlər, xoşbəxt
qocalıqdan razılıq
edirlər. Novruz bayramı ərəfəsində
Uzunömürlülər muzeyinin
əməkdaşları ilə
104 yaşlı Racı
nənənin görüşünə
getdik. Evin giriş qapısında
bizi nəvəsi Əflatun qarşılayıb
içəri apardı.
Dəhliz boyu səmənilər,
gül dibçəkləri
düzülmüşdü. Xonçalarda boyanmış yumurtalar,
şəkərbura, paxlava,
alyanaq almalar, qovurğa, çərəzlər,
rəngbərəng şamlar
göz oxşayırdı.
Xalı döşənmiş qonaq
otağına keçdik. Ağbirçək ayağa durub görüşdü, yer göstərdi. Evin gəlini
Rəhilə xanım
süfrə açıb
çay gətirdi.
Racı nənə gəlişimizdən sevindiyini
söylədi:
- Qonaq evin yaraşığıdır.
Düşdüyü yerin şənliyi,
şuxluğu birə-beş
artır, ağrı-acı
yaddan çıxır.
Ev yiyəsi gözünün
yağını ona yedirtməyə çalışır,
olanından qoyur süfrəyə. Elimizin gözəl
adəti var, hər şeyin yaxşısını qonağa
saxlar.
Söz sözü çəkdi, söhbət Novruz bayramından düşdü. Ağbirçək arxada qalan illəri yada saldı. Dedi ki, bu bayram özü ilə şadyanalıq gətirir. Oğlanlar at çapardılar, qurşaq tutub güləşərdilər. Sonra meydan oyunları başlanardı. “Çılınqağac”, “Çilədi”, “Qayışgötürdü”, “Ənzəli” oyunları bir-birini əvəz eləyirdi. Qızlar dəstə bağlayıb özlərini ərik ağaclarının altına verərdilər. Hulumcuq asıb yellənərdilər.
Elə ki toran düşdü, çal-çağır birə-beş artardı. Tonqal qalanardı, əl-ələ verib tonqalın ətrafında oynaya-oynaya oxuyardıq:
Ağ alma, qızıl alma,
Nimçəyə düzül, alma.
Bilsəydim yar göndərib,
Saxlardım yüz il, alma.
Novruzun birinci günü səhərin gözü açılar-açılmaz geyinib-keçinərdik, qonşu qızlara qoşulub üz qoyardıq bulaqlara. Səhəngləri, bardaqları suyla doldurardıq. Bərəkət bol olsun deyə, qabların içinə xırda bir daş da atardıq. Ovuclarımızı suyla doldurub bir-birimizə səpərdik. Evə dönüb yatanların üzünə su çiləyib oyadardıq. Künc-bucağa da səpərdik ki, aydınlıq olsun, azar-bezar ocaqdan uzaqlaşsın.
Racı nənə söhbətinə azca ara verdi. Stəkandakı çaydan 2-3 qurtum içdi, yaddaşını yoxlayıb sözünə davam etdi:
- On beş-on altı yaşım olardı. Axırıncı çərşənbə axşamı anam məni qulaq falına göndərdi.
Qonşumuzun qapısında dayanıb
qulaq asdım. Xoş sözlər eşidib şad qayıtdım.
Ertəsi gün eşitdiklərimi
tay-tuşum olan qızlara danışdım.
Qəhqəhə çəkib gülüşdülər.
“Səndə gözü olan var, bu gün-sabah
elçilərin gələr”
dedilər. Elə də
oldu. İki aydan sonra məni Ağaverdiyə nişanladılar.
Evlənməyimizdən 9 il keçirdi. Müharibə başlandı, ərimi
çağırıb yola
saldılar. Ailənin
ağırlığı dörd
il üstümə
düşdü. Kişi davadan
qayıdıb gəldi.
Biz 7 övlad böyütdük. Oğlan evləndirdik,
qız köçürtdük.
Otuz beş
il olar rəhmətə
gedib.
Söhbətə ağbirçəyin
oğlu Əjdər də qoşuldu:
- Anam zərbəçi kolxozçu olub. Yayda taxıl biçib, payızda kartof yığıb. Alın təri ilə bizi böyüdüb, ev-eşik sahibi olmuşuq. Əlindən zər tökülərdi. Xalça, kilim, corab toxuyardı. Son illər gözlərinin nuru azalıb. Evdə bekar durmağa səbri çatmır. Gücü çatan işdən yapışır, həyət-bacada gəzib dolanır.
Ağbirçək Novruz etiqadlarından da söhbət saldı. Dedi ki, axır çərşənbədə gözə gələn adamın falına baxmaq üçün xəmir yoğururlar. Yeddi dənə qoz boyda kündə tutub peçin üstünə atırlar. Kündələr göz-göz olursa, həmin adam gözə gəlib, yox əgər adi qaydada qızarırsa, göz dəyməyib. Qorxunu götürmək üçün bir ovuc un götürürlər. Qorxan adamı divarın yanında saxlayıb unu divara atırlar. Divarda şəkil alınır. Deməli, adam divardakı şəkildən qorxub. Axır çərşənbədə qorxanların başından su tökürlər ki, qorxunu yuyub aparsın.
Novruzda yasaq olunmuş bəzi adətləri ilk dəfə el anasından eşitdik: Axırıncı çərşənbədə axşam şamı yarımçıq söndürməzlər. Qonşuya ağartı, ələk, borc un verməzlər. Kimə borcun, verəcəyin varsa, ödəməlisən. Yoxsa bu borc daha da çoxalar. Bayram gecəsi ağlamaq olmaz. Çünki göydəki mələyin xoşuna gələr. O, istər ağlayan həmişə ağlasın.
Yerli təşkilatlar uzunömürlü ahıllara xüsusi qayğı göstərirlər. Racı nənə də bu qayğıdan kənarda qalmayıb. Dövlətdən təqaüd alır, övladları ilə hər cür şəraiti olan evdə yaşayır. Rayon icra hakimiyyətinin nümayəndələri ilin əvvəlindən ona üç dəfə baş çəkib bayram sovqatı aparıblar. Mərkəzi xəstəxananın həkimləri səhhəti ilə maraqlanırlar. 34 nəvənin, 50 nəticənin, 25 kötükcənin nənəsidir.
Racı nənə ilə görüşüb ayrılanda arzularını soruşduq. Əllərini yuxarı qaldırdı: “Bizi yaradandan həmişə əmin-amanlıq istəmişəm. Bu bayramda da birinci arzumdur. Gün o gün olsun torpaqlarımızın azad edilməsi xəbərini gətirəsiz. Ömrümün yarısı, xoşbəxt günlərim hələ qabaqdadır”, - dedi.
Həmzə VƏLİMƏMMƏDOV,
əməkdar journalist
Azərbaycan.- 2018.- 15 mart.- S.7.