Bahar nə xoş gəlib
Təbiətin oyanışı, köçəri
quşların dönməsi,
yaşıl otların
boy verməsi, bülbüllərin
xoş avazı könlümüzü Bahar
sevgisi ilə riqqətə gətirir. Novruzun qədimliyi
və növrağı
bizi ona daha çox bağlayır. Novruz bəşər
övladları arasında
hər cür fərqi aradan qaldıran müqəddəs
və möhtəşəm
birlik günüdür.
Bu bayramda təbiətin
özü belə - canlı və cansız nə varsa, ruhən yeniləşir, donunu dəyişir, sanki insanların zövqünü
zənginləşdirməyə, bəzəməyə çalışır.
Azərbaycanın gözəl məkanlarından
olan Quba və Qusarda keçirilən Novruz şənliklərində bu
vəhdətin incəlikləri
ilə qarşılaşmaq
mümkündür. Ölkənin
şimalındakı qarlı
zirvələr, gurlayan
coşqun çaylar, dağ ətəklərinə
naxış salan bahar çiçəkləri
buranı özünə
azərbaycanlılarla yanaşı,
əbədi yurd seçən müxtəlif
xalqların nümayəndələri
arasında da bir bağlılıq, doğmalıq var. Qışı
zirvələrində, baharı
ətəklərində qarşılayan
Quba və Qusar yaşadığı
tarixi hadisələrə
görə də sanki Azərbaycanın kiçik bir modelidir. Xalqımız tarixin ən
qarışıq, ən
çətin məqamlarında
da beynəlmiləlçiliyini,
tolerantlığını qoruyub. Bu gün
Azərbaycan neçə
azsaylı xalqın, etnik qrupun dinc,
əmin-amanlıq şəraitində,
bərabərlikdə və
qardaşlıqda yaşadığı
ölkədir.
Şimal qapımız olan Qusarda bayrama boz ay başlayandan hazırlıq görülür. Böyüklü-kiçikli hamı odun
yığmağa başlayır.
İki-üç evin adamları
odunu bir yerə yığır, sonra onu əvvəlcədən
müəyyənləşdirdikləri həyətə daşıyırlar.
Hər məhlədə yığdıqları
odunları bir nəfərə tapşırdıqdan
sonra öz aralarında Keçəli,
Kosanı seçirlər.
Novruza ləzgi dilində “Yaransuvar” (Yeni gün) deyirlər.
Hələ fevralın əvvəllərində
- çərşənbə axşamlarından qabaq mis qaba su
töküb saxlayırlar. Həmin qabın
ağzını örtməzlər.
İnanca görə, ilin
ruzi-bərəkəti ora
topalanar. Çərşənbə
günlərində həmin
su dolu qabı
7 evə aparırlar.
Hərə o sudan istədiyi qədər içir. Əgər su 7 nəfərə çatarsa, arzularının
qərarlaşacağına inanırlar. Həmin 7 nəfər
bir yerə yığılar bir-birini
təbrik edər, deyib-gülər, şənlənərlər.
Bayram axşamı tonqallar qalanar, millətindən asılı olmayaraq, hamı ocaq başına yığılar. Məşhur Ləzginkanın sədaları
altında rəqs edər bolluca lətifə danışarlar.
Bayramda hər evdə mütləq plov bişirərlər. Həmin plovu
qonşularla paylaşarlar.
Öncə kimsəsizlər, ailə başçısını
itirənlər, övladı
əsgərlikdə olanlar
yad edilər. Onları təbrik etdikdən sonra hamı qalanan tonqalın başına yığışar,
mahnı oxuyar, rəqs edər, musiqi sədaları gecə yarıdan keçənədək eşidilər.
Qusarda icra edilən adətlərdən biri də Novruz axşamı yeni evə daxil olmaq, elçilik etmək kimi ənənələrdir. Kimin elçiliyi
qəbul edilsə, demək, tezliklə toy olacaq. Hətta elə tonqal
başında toyun gününü də müəyyənləşdirərlər.
Bayram axşamı doğulan uşaqlara Novruz və Bahar ismini
verərlər.
Qusarlıların həmin günlərdə
evləri qonaqlı-qaralı
olar. Hətta işləmək üçün müxtəlif
şəhərlərə gedən qusarlılar geri qayıdar, Novruzu evlərində keçirərlər. Öz aralarında
belə deyərlər
ki, evdə olaq, ruzimiz dalımızca
gəlsin. Qohumlar bir
yerə yığışır
və Novruz gecəsini birlikdə qeyd etsinlər.
Qusarlılar Novruz bayramını çox şən keçirirlər. Onlar sanki bununla bütün dərd-sərlərinə
qalib gəlirlər.
Küsülülər belə həmin
günü barışır,
bir-birlərindən üzr
istəyirlər. Bu da qəlb təmizliyindən
irəli gəlir.
Çünki dağların havası
kimi, insanları da pirani və
ədalətli olurlar.
Qusardan 15 kilometrlik
məsafədə yerləşən
Qubada yaşayan 154 min
əhalinin əksəriyyəti
azərbaycanlılar olsa
da, burada 20 minə yaxın tat və ləzgi, 2 mindən çox məhsəti türkü,
4 mindən çox xınalıqlı, 3 500 buduqlu,
2000 qırızlı, 1000 rus,
tatar, gürcü, ukraynalı, belarus, 4 minə yaxın yəhudi yaşayır. Qubanın milli mozaikasında hər xalqın özünəməxsus yeri,
naxışları var. Müxtəlif
xalqların təmsilçiləri
burada bir ocaq başına yığışmış mehriban
ailəni xatırladırlar.
Necə deyərlər,
ocaq da ürək
kimi qaynar və soyuq ola bilər. Hər kəsə ürək qızdırma mümkün
olmadığı kimi,
hər ocağın istisinə də qızınmaq olmur. Qubada Novruz şənliklərinin
hərarəti meydanlarda,
küçələrdə qalanan bayram tonqallarının istisinə
və insanların sevincinə qarışır.
Novruzlu Quba bir az da bayram xonçasını
xatırladır. Hər kəs
bu xonçaya öz mövcudluğu, fərdiliyi ilə yeni rəng, çalar qatır. Öz adətinin, mətbəxinin,
inanc və sınamasının bir nemətini - naxışını
qoyur. Qubada deyərlər ki,
Novruz özünü
yetirincə yeddi dəfə çölün-düzün,
bağ-bostanın yaşıl
nemətinin göy qutabını yemədinsə,
demək, sənin bahardan xəbərin yoxdur. Səməni umacı, halvası
çalıb, qonşuya,
qohuma-yada paylamadınsa,
bu nə Novruz qarşılamaq oldu?!
Axır çərşənbədə
sübhün gözü
açılmamış, qara
sap ağ sapdan seçilənədək
çay kənarına
gedər, axar su üstündən keçər, yuyunarlar. Evdəki bütün qab-qacağı
çərşənbə suyu ilə doldurarlar.
Həmin sudan
saxlayıb, əkin vaxtı bağ-bostana çiləyərlər ki,
məhsul bol, il ruzili olsun.
Sonra mütləq azar-bezardan, ağırlıqdan xilas olmaq niyyəti ilə budaq altından keçərlər.
Evin kişiləri ailə üzvlərinin adına heyva
budağı kəsər,
qırmızı parçadan
kəsib ağaca, dirəyə bənd edərlər ki, qara yaz qonmasın
çöhrələrinə...
Bayram axşamı,
az qala,
hər məhəllədə
çalıb-oynayan cavanlar,
xoruz döyüşdürən
uşaqlar, sim pəhləvanı, Keçəl-Kosa
cütlüyü bir ayrı rəng qatar ovqatlara. Nügədi
kəndində cavanlar
yaxındakı Bəhyə
dağına qalxar, əvvəlcədən hazırladıqları
iri bayram şamlarını ən yüksəkdə yandırmaqda
bəhsə girərlər.
Quba mətbəxinin ən ləziz yeməkləri, lətif şirniyyatları,
qax-qoz, löyün-löyün
çərəzlə dolu
xonçalar düzülər
süfrəyə. Axır çərşənbədə,
Novruz axşamında papaqatdıya çıxacaq
uşaqların payının
tədarükü əvvəldən
yerbəyer edilər.
Qubanın adla deyilən
paxlavası, bükməsi
də öz yerində. Nügədi kəndində bişirilən
paxlavanı heç yerdə görməzsən.
El arasında buna pitik paxlava,
üçkünc paxlava
da deyirlər. Bu şirniyyat qadınlardan
əsl mənada məharət, qabiliyyət
tələb edir.
Xınalıqlılar axır
çərşənbədə oğlan evindən nişanlı qız evinə yeddi pay göndərərlər. Buna Xınalıq dilində “yig tikə” deyirlər. Sevgi, sağlamlıq, ruzi, bərəkət, mehribanlıq, sədaqət
və övlad rəmzlərini xatırladan
bu yeddilik gələcək ailəyə
dilənən arzulardır.
Qubanın Qırmızı qəsəbəsində yaşayan yəhudilər də Novruz bayramını eyni coşqu ilə qarşılayırlar. Bayram günü əhalinin böyük hissəsi eşiyə çıxır, bir-birinin yeni gününü təbrik edirlər. Axşam alovlanan tonqallar bu yaraşıqlı qəsəbəni nura bürüyür. Tonqal başına yığışanlara şəkərbura, paxlava, qoğal paylanır. Bu tonqalın başında etiqadından asılı olmayaraq hamı yanaşı dayanır. Şənlik gecə yarıdan keçənədək davam edir.
Qubada Novruz şənliklərinin sonunda, bayramın 13-cü günündə səməniatma mərasimi keçirilir. Bu adətin, deyilənə görə, təqribən yarımminillik yaşı var. Həmin gün əllərində səməni olan insanlar Qudyalçayın sahilinə gələrlər. Səmənini axar suya buraxarlar. Niyyət edərlər ki, gələn Novruza arzusu çin olsun, gəlsin burada şirni paylasın. Bayramda qocaların, kimsəsizlərin qapısını açmaq, könlünü xoş etmək, əzizlərinin ruhlarını yad etmək təkcə adət yox, həm də düşüncə tərzidir. Həmin gün hərə öz bişirdiyindən, asdığı qazandan qonşuya pay çəkər. Evin balacaları onları sahiblərinə çatdırar. Bundan sonra özləri yeməyə oturarlar.
Quba və Qusar rayonlarında çox vaxt yazın gəlişi qarın yağması ilə müşahidə olunur. Ağsaqqallar bildirirlər ki, bu, ruzi-bərəkətə işarədir. Bir də hansı baharda qar yağarsa, həmin il məhsul bol olar.
Adət-ənənələri ayrı olsa da, Qubada yaşayan azsaylı xalq və etnik qrupların nümayəndələrini daha çox ümumi cəhətlər birləşdirir. Bu, Novruzda daha çox görünür: insanlar açıq ürəklə, xoş niyyətlə, təmiz arzularla bir-birinə yaxınlaşır, tanıdı-tanımadı, qarşılarına kim çıxdısa, təbrik edirlər. Hər kəsin süfrəsi də əziz qonağa açıqdır.
Akif ƏLİYEV
Azərbaycan.-
2018.- 25 mart.- S.2.