Yeni büdcə
sosial inkişaf prioritetlərinə cavab verir
Dövlət büdcəsinin
son məqsədlərindən biri insanların sosial
rifahının yüksəldilməsidir. Azərbaycanın 2019-cu il dövlət büdcəsinin layihəsi ilə
tanışlıq da təsdiq edir ki, Prezident İlham
Əliyev əhalinin sosial müdafiəsinin gücləndirilməsini
diqqət mərkəzində saxlayır.
Ünvanlı və
şəffaf büdcə
Bunu dünən Milli Məclisdə gələn
ilin dövlət büdcəsinin müzakirəsinə həsr
olunmuş komitələrin birgə iclasında Əmək və
sosial siyasət komitəsinin sədri Hadi Rəcəbli dedi. Azərbaycanda sosial rifah dövlətinin
qurulduğunu deyən komitə sədrinin sözlərinə
görə, son 15 ildə dövlət büdcəsindən
sosial sahəyə ayrılan vəsait davamlı olaraq artırılıb.
Gələn ilin büdcə layihəsinin özəlliklərini
diqqətə çatdıran Hadi Rəcəbli
ünvanlılığın və şəffaflığın
təmin olunmasını yüksək qiymətləndirdi.
Onu da qeyd etdi ki, növbəti ilin dövlət büdcəsindən
sosial xərclərə 8 milyard 265,8 milyon
manat vəsaitin ayrılmasının
proqnozlaşdırılması bir daha büdcənin
sosialyönümlü olmasını göstərir.
Milli Məclisin Əmək və
sosial siyasət, Səhiyyə, Ailə, qadın və uşaq
məsələləri, Elm və təhsil və Mədəniyyət
komitələrinin birgə iclasında daha sonra 2019-cu ilin
dövlət büdcəsinin layihəsi barədə məlumat
verildi. Maliyyə
nazirinin birinci müavini İlqar Fəti-zadə bildirdi ki, gələn
ilin icmal və dövlət büdcəsi "Büdcə
sistemi haqqında” Azərbaycan Respublikasının Qanununa
uyğun olaraq respublikamızın strateji inkişaf prioritetləri,
xalqın rifahının daha da
yaxşılaşdırılması və digər dövlət
əhəmiyyətli məsələlər üzrə qəbul
edilmiş proqramların maliyyə təminatı əsas
götürülməklə, 2019-cu və sonrakı 3 il
üzrə ölkəmizin makroiqtisadi proqnoz göstəriciləri,
2019-2022-ci illərdə gözlənilən iqtisadi meyillər
nəzərə alınmaqla hazırlanıb. Xüsusilə
qeyd etmək lazımdır ki, 2019-cu ilin həm dövlət,
həm də icmal büdcəsi yeni büdcə
qaydasının tələbləri gözlənilməklə
tərtib olunub. Yeni büdcə qaydası ölkənin
xalis maliyyə aktivləri əsasında büdcə ili ərzində xərclənə bilən
neft gəlirlərinin və icmal büdcə xərclərinin
yuxarı həddinin hesablanması mexanizmini müəyyən
edir.
Dövlət və icmal
büdcələrinin layihəsi hazırlanarkən qlobal
iqtisadiyyatda gedən son meyillərin təhlili aparılıb,
onların ölkənin makroiqtisadi göstəricilərinə,
büdcənin əsas parametrlərinə ehtimal olunan təsirləri
qiymətləndirilib. Çünki dünya iqtisadiyyatında
gedən proseslər Azərbaycan iqtisadiyyatı
üçün həm müsbət, həm də mənfi təsir
imkanlarına malik çağırışlarla səciyyələnən
xarici mühit formalaşdırır. Ona
görə xarici mühitdə baş verə bilən
makroiqtisadi təhdidlərin ölkə iqtisadiyyatına sirayət
etməsinin qarşısının alınması 2019-cu ildə
həyata keçiriləcək monetar və fiskal siyasətin əsas
priortetlərindən biri olacaq.
Gələn il dövlət büdcəsinin
gəlirləri 22 milyard 917,5 milyon manat
proqnozlaşdırılır. Bu da ÜDM-in 28
faizi həcmindədir. Beynəlxalq maliyyə qurumları
tərəfindən növbəti il
üçün xam neftin bir barelinin 60-70 ABŞ dolları ətrafında
proqnozlaşdırılması və digər qlobal amillər
nəzərə alınmaqla 2019-cu ilin dövlət büdcəsinin
neft gəlirlərinin hesablanmasında orta ixrac qiyməti 60
ABŞ dolları olmaqla nəzərdə tutulub. Qeyd edək
ki, gəlirlərinin 59,8 faizi və ya 13
milyard 700,3 milyon manatı neft sektorunun, 40,2 faizi və ya 9
milyard 217,2 milyon manatı qeyri-neft sektorunun payına
düşür. 2018-ci ilin proqnozu ilə müqayisədə
neft sektorunun gəlirləri 354,3 milyon manat
və ya 2,7 faiz, qeyri-neft sektorunun gəlirləri isə 414,2
milyon manat, yəni, 4,7 faiz çoxdur.
Neft sektoru üzrə büdcə gəlirlərinin
11 milyard 364,3 manatı Dövlət Neft Fondundan transfertlər,
2 milyard 336 milyon manatı vergi orqanlarının xətti ilə
neft sektorundan daxilolmalar təşkil edəcək.
Qeyri-neft sektoru üzrə büdcə
gəlirlərinin 4 milyard 980 milyon manatı vergi
orqanlarının xətti ilə daxilolmalar, 3 milyard 451,6 milyon
manatı Dövlət Gömrük Komitəsindən
daxilolmalar, 785,6 milyon manatını isə digər daxilolmalar
üzrə formalaşacaq.
Sosialyönümlülük
prioritetdir
2019-cu ilin dövlət büdcəsinin
xərcləri ÜDM-də xüsusi çəkisi 30,2 faiz olmaqla 24 milyard 780,1 milyon manat nəzərdə
tutulur. Xərclərin tərtibi zamanı ölkənin
uzunmüddətli sosial-iqtisadi inkişafının prioritet
istiqamətləri, o cümlədən kənd təsərrüfatının
stimullaşdırılması, təhsil, səhiyyə, mədəniyyət,
idman və fiziki infrastruktur layihələrinin, dövlət
borcu və aztəminatlı təbəqələrin sosial
müdafiəsinin, dövlətin milli təhlükəsizliyinin
və müdafiə qabiliyyətinin gücləndirilməsi ilə
bağlı məsələlərin maliyyə təminatı
nəzərə alınıb.
Gələn il cari xərclərə
dövlət büdcəsi xərclərinin 50,7
faizi həcmində və ya 12 milyard 554,2 milyon manat, əsaslı
xərclərə isə 39,9 faiz həcmində və ya 9
milyard 891,1 milyon manat, dövlət borcuna xidmətlərlə
bağlı xərclərə 9,4 faizi həcmində və ya
2334,8 milyon manat vəsait yönəldiləcək.
2019-cu ildə dövlət büdcəsinin
xərclərində proqram və məqsədli tədbirlər
üçün (əsaslı vəsait xərclər də nəzərə
alınmaqla) 10 milyard 314,4 milyon manat vəsait
proqnozlaşdırılır ki, bu da 2018-ci illə müqayisədə
2076,9 milyon manat və ya 25,2 faiz çoxdur. Bu xərclər
dövlət büdcəsinin xərclərinin 41,6 faizini təşkil edəcək ki, bu da cari
ilə nisbətən 14,3 faiz çoxdur.
2019-cu ildə də dövlət
büdcəsinin sosialyönümlülüyünün təmin
edilməsi, əhalinin rifah halının
yaxşılaşdırılması və sosial müdafiəsinin
gücləndirilməsi, bir çox mühüm sosial
proqramların reallaşdırılması istiqamətində
dövlət büdcəsində müvafiq məbləğlərdə
vəsait nəzərdə tutulur. Belə ki, 2019-cu ilin dövlət
büdcəsinin xərclərində sosialyönümlü xərclərə
ümumilikdə 8 milyard 265,8 milyon manat vəsait
ayrılacaq. Bu, 2018-ci illə müqayisədə 744,5 milyon manat və ya 9,9 faiz çoxdur. Növbəti
ildə sosialyönümlü xərclərin dövlət
büdcəsi xərclərinin tərkibində xüsusi
çəkisi 33,4 faiz təşkil edəcək.
2019-cu ilin dövlət büdcəsində
elm, təhsil, səhiyyə, sosial müdafiə və sosial təminat,
mədəniyyət, incəsənət, informasiya, bədən
tərbiyəsi xərcləri üçün 6 milyard 368,4
milyon manat vəsait ayrılıb. Bütövlükdə bu
sahələr üzrə nəzərdə tutulmuş xərclərin
dövlət büdcəsi xərclərinin tərkibində
xüsusi çəkisi 25,7 faiz (ÜDM-ə
nisbətən 7,8 faiz) təşkil edəcək.
2019-cu ilin dövlət büdcəsində
elm, təhsil, səhiyyə, sosial müdafiə və sosial təminat,
mədəniyyət, incəsənət, informasiya, bədən
tərbiyəsi və digər kateqoriyalara aid edilməyən
sahələrdə fəaliyyət xərcləri üzrə
məqsədli dövlət proqramlarının və tədbirlərin
maliyyə təminatı üçün 887,6 milyon manat vəsait
proqnozlaşdırılır.
Növbəti ildə elm xərclərinə
133,5 milyon manat vəsait nəzərdə
tutulur ki, bu da 2018-ci illə müqayisədə 5,3 milyon manat
və ya 4,2 faiz çoxdur. Həmin xərclər fundamental
elmi tədqiqatlarla məşğul olan təşkilatların
idarə edilməsi, konkret praktiki məqsədlərə nail
olmaq üçün yeni biliklərin əldə edilməsi,
istifadəsi, qurğuların yaradılması, yeni proseslərin,
sistemlərin və xidmətlərin tətbiqi və təkmilləşdirilməsi,
qeyri-dövlət elmi tədqiqat təşkilatları tərəfindən
həyata keçirilən fundamental tədqiqatlara yardım
üzrə xərclərin maliyyələşdirilməsi
üçün yönəldiləcək.
Təhsil xərclərinə isə
2 milyard 274,6 milyon manat vəsait
ayrılıb. Bu, 2018-ci ilə nisbətən 230,6 milyon manat və ya 11,3 faiz çoxdur. Gələn
il təhsil xərclərinin dövlət büdcəsi xərclərinin
tərkibində xüsusi çəkisi 9,2
faiz təşkil edəcək.
Hesablama Palatasının sədri
Vüqar Gülməmmədov rəhbərlik etdiyi qurumun
büdcə layihəsi ilə bağlı rəyini diqqətə
çatdırdı. Qeyd etdi ki, Azərbaycanın 2019-cu il
üçün dövlət büdcəsinin layihəsi
müvafiq qanunvericiliyin tələbləri gözlənilməklə
tərtib edilib və təqdim olunub. Büdcənin
yeni metodlarla tərtib olunduğunu deyən palata sədrinin
sözlərinə görə, bunlar büdcədən səmərəli
faydalanmağa xidmət edir. Vüqar
Gülməmmədov yekunda qeyd etdi ki, Hesablama Palatası gələn
ilin dövlət büdcəsinin layihəsinin Milli Məclisin
plenar iclasında müzakirəsini məqsədəuyğun
sayır.
Elm xərclərinin
artırılması təklif olundu
Sonra iclasda Milli Məclisin
komitə sədrləri layihə ilə bağlı fikirlərini
bildirdilər.
Səhiyyə komitəsinin sədri Əhliman
Əmiraslanov büdcə layihəsinin sosialyönümlü
olduğunu təqdir etdi. Qeyd etdi ki,
büdcənin üçdə birinin sosial sahələri əks
etdirməsi dövlət başçısının əhalinin
sosial müdafiəsinin gücləndirilməsinə olan diqqətinin
göstəricisidir.
Komitə sədri səhiyyə sahəsində
həyata keçirilən və əsasən müxtəlif xəstəliklərlə
mübarizəni əhatə edən proqramların maliyyələşdirilməsi
üçün nəzərdə tutulan vəsaitin 53 faiz
artırılmasını, icbari tibbi sığorta
üçün 240 milyon manatın nəzərdə
tutulmasını təqdir etdi. Eyni zamanda,
onkoloji xəstəliklərlə bağlı və elm
üçün büdcədə nəzərdə tutulan vəsaitlərin
artırılmasını təklif etdi.
Əhliman Əmiraslanov onu da
bildirdi ki, 2019-cu ilin dövlət büdcəsi layihəsində
elm sahəsinə ayrılan vəsait artırılsa da, bu, yenə
də çox azdır.
Elm və təhsil komitəsinin
sədri İsa Həbibbəyli öncə onu qeyd etdi ki,
2018-ci ildə dövlət büdcəsində nəzərdə
tutulan xərclər təyinatı üzrə xərclənib. Bütün
bunlar ölkəmizin inkişafında özünü göstərir.
"Doing Business 2019” hesabatı da Azərbaycanın
inkişafını təsdiq edir. Komitə sədri əlavə
etdi ki, il ərzində elm və təhsil
sahəsində də uğurlar var.
2019-cu ilin dövlət
büdcəsinin layihəsindən danışan İsa Həbibbəyli
təhsilin müxtəlif istiqamətləri üzrə xərclərin
artırılmasını yüksək qiymətləndirdi. Eyni zamanda, ilk
dəfə olaraq gələn ilin dövlət büdcəsində
azərbaycançılıqla və təhsil qrantları ilə
bağlı xərclərin nəzərdə
tutulmasını, gənc istedadlar üçün xərclərin
artırılmasını dövlət başçısının
diqqət və qayğısı kimi dəyərləndirdi.
Təkliflərini diqqətə
çatdıran komitə sədri ilk olaraq Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyasına ayrılan vəsaitlərin
artırılmasını məqsədəuyğun saydı. Elmin sabit
qalmadığını, inkişaf etdiyini deyən komitə sədrinin
sözlərinə görə, akademiya böyük elmi
bazadır və onun fəaliyyətinə dəstək verilməlidir.
İsa Həbibbəyli həmçinin
müdafiə təyinatlı məhsulların istehsalı
işi ilə bağlı AMEA üçün vəsaitin nəzərdə
tutulmasını təklif etdi.
Büdcə layihəsi
müsbət tendensiyaları əks etdirir
Ailə, qadın və
uşaq məsələləri komitəsinin sədri Aqiyə
Naxçıvanlı çıxışında bildirdi ki, gələn
ilin dövlət büdcəsi layihəsi mükəmməl
hazırlanıb. Komitə sədri çoxuşaqlı ailələrə
verilən müavinətlərin və 3 yaşınadək
uşaqlara verilən müavinətlərin artırılmasını,
güzəştli ipoteka şərtlərinin
çoxuşaqlı ailələrə də şamil
olunmasını, zorakılıq qurbanları üçün
"qaynar xətt”lərin yaradılmasını təklif
etdi.
Mədəniyyət komitəsinin sədri
Rafael Hüseynov büdcənin artımının sevindirici
hal olduğunu dedi. Eyni zamanda, komitə sədri
dövlət büdcəsindən mədəniyyətə, o
cümlədən kinoya ayrılan vəsaitin
artırılmasını təklif etdi.
Əmək və əhalinin sosial
müdafiəsi naziri Sahil Babayev sosial sahədə aparılan
islahatlar, ünvanlı sosial yardım, məşğulluq, əllilik,
DOST mərkəzlərinin yaradılması və digər
sosial məsələlərlə bağlı görülən
işlərdən danışdı.
Mədəniyyət naziri
Əbülfəs Qarayev bildirdi ki, 2019-cu ilin dövlət
büdcəsinin layihəsi özündə müsbət
tendensiyaları əks etdirir. Nazir abidələrin qorunması,
muzeylərin, musiqi məktəblərinin, kitabxanaların vəziyyəti
ilə bağlı qarşıda dayanan vəzifələr barədə
məlumat verdi.
Ailə, Qadın və
Uşaq Problemləri üzrə Dövlət Komitəsinin sədri
Hicran Hüseynova da bildirdi ki, 2019-cu ilin büdcəsinin layihəsi
sosialyönümlüdür. Komitə sədri
çıxışında zorakılıq hallarının
aşkarlanması ilə bağlı "qaynar xətlər”in
yaradılmasının vacibliyini, erkən nikah
hallarının qarşısının alınması,
çətin vəziyyətdə yaşayan uşaqların
sosial müdafiəsi ilə bağlı fikirlərini diqqətə
çatdırdı. O cümlədən, diqqəti
küçə həyatına məruz qalan, xüsusilə də
qaraçı tayfasından olan uşaqların problemlərinə,
onların sənədlərinin olmamasına çəkdi.
Daha sonra Əqli Mülkiyyət Agentliyinin İdarə Heyətinin sədri Kamran İmanov, deputatlardan Elmira Axundova, Rauf Əliyev, Jalə Əliyeva, Şəmsəddin Hacıyev, Qənirə Paşayeva, Məlahət İbrahimqızı, Asim Mollazadə gələn ilin dövlət büdcəsi ilə bağlı qənaətlərini bölüşdülər, müxtəlif təkliflərlə çıxış etdilər.
Elm və təhsil komitəsinin sədr müavini Bəxtiyar Əliyev bildirdi ki, Birinci vitse-prezident Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü ilə Ağdamda Muğam Mərkəzinin yaradılması xalqımızın, gənclərimizin mənəvi inkişafına çox böyük təkan verəcək. Onun sözlərinə görə, bu addım həm də məcburi köçkünlərə göstərilən diqqət və qayğının nümunəsidir. Ağdam rayonunun ərazisinin 70 faizi işğal altındadır. İnsanlar ön cəbhədə yaşayırlar, amma doğma yurdlarına qayıdacaqlarına inanırlar. Prezident İlham Əliyevin cəbhəyanı bölgələrə hər səfərinin yeni infrastrukturun qurulmasına gətirib çıxardığını deyən Bəxtiyar Əliyev qeyd etdi ki, 190 mindən çox əhalisi olan Ağdam üçün gələcəkdə investisiya fondundan bu istiqamətdə əlavə vəsaitin ayrılması yaxşı olardı.
Deputat Hüseynbala Mirələmov büdcə layihəsinin sosialyönümlü olmasını yüksək qiymətləndirdi. Eyni zamanda, texniki kadr hazırlığı və təhsil haqları ilə bağlı təkliflərini diqqətə çatdırdı.
Sonda maliyyə naziri Samir Şərifov müzakirələrdə səslənən təkliflərə münasibət bildirdi. Gələn ilin dövlət büdcəsi haqqında qanun layihəsi müzakirə olunmaq üçün Milli Məclisin plenar iclasına tövsiyə edildi.
Rəşad CƏFƏRLİ
Azərbaycan.-
2018.-7 noyabr.- S. 3.