Xalq rəssamı Tahir Salahov: Sərt
realizmdən romantizmə
Çoxəsrlik Azərbaycan təsviri sənətinin
tarixində dünya şöhrətli görkəmli rəssam
Tahir Salahovun yaradıcılığı xüsusi bir mərhələ
təşkil edir. Özünün dərin kökləri
etibarilə mənsub olduğu xalqın zəngin mənəviyyatına,
keşməkeşli taleyinə və çoxəsrlik təsviri
sənət ənənələrinə bağlı olan Tahir
Salahovun rəngkarlıqda nümayiş etdirdiyi orijinallıq və
davamlı müasirləşmə onu bənzərsiz fərqli
rəssam kimi böyük sənətin geniş meydanına
çıxarmışdır.
Qürur hissi ilə demək mümkündür ki, Tahir
Salahov nəinki Azərbaycanda, dünya miqyasında
böyük şöhrət qazanmış, özünün
böyük sənət məktəbini yaratmışdır. Keçmiş
Sovetlər İttifaqında və Qərbdə Tahir Salahov sərt
realizm cərəyanının əsas yaradıcısı
kimi qəbul olunmuşdur.
Azərbaycan
təsviri sənətində Soltan Məhəmməd Təbrizi
- miniatür məktəbinin yaradıcısı, Bəhruz Kəngərli
- realist rəssamlıq məktəbinin banisi, Əzim
Əzimzadə - mahir karikatura ustadı, Toğrul Nərimanbəyov
- böyük kompozisiya rəssamı, Səttar Bəhlulzadə
- rəngkarlığın şairi, Mikayıl Abdullayev, Oqtay
Sadıqzadə - portret ustası, Maral Rəhmanzadə - mənzərə
rəssamı, Elmira Şahtaxtinskaya - plakat rəssamı, Fərhad
Xəlilov - avanqard məktəbin rəhbəri, Arif
Hüseynov - qrafika rəssamlığının istedadlı
yaradıcısı, Cavad Mircavadov - modernizmin, Arif Əziz - rəngkarlıqda
"bəyaz dünya”nın, Sakit Məmmədov - opalizm xəttinin
qurucusu, Ülviyyə Həmzəyeva - mifoloji baxışlara
malik istedadlı rəngkar kimi böyük sənətdə
özlərinə məxsus yol açmış,
tanınmış və şöhrət qazanmışlar.
Xalq rəssamı Tahir Salahovun rəngkarlıqda
açdığı sərt realizm üslubu tamamilə
orijinal olub Azərbaycan təsviri sənətini yeniləşdirmiş
və daha da müasirləşdirmişdir. Haqlı olaraq
bu görkəmli sənətkarı orijinallığına və
böyük xidmətlərinə görə dünyanın ən
məşhur rəssamları ilə müqayisə edirlər.
İftixar hissi ilə demək olar ki, onun adı Van Qoq, Pikasso,
Klod Mone, Xaçisika Xakusai, Salvador Dali, Zurab Sereteli, Ayvazovski,
Repin, Surikov və başqaları kimi dünya şöhrətli
sənətkarlarla birlikdə çəkilir.
Azərbaycan rəssamlığında da Tahir Salahovun
xüsusi yeri və özünəməxsus mövqeyi
vardır. Obrazlı şəkildə demək olar ki, xalq rəssamı
Tahir Salahov Azərbaycan təsviri sənətinin
inkişafında Bəhruz Kəngərlidən sonrakı və
Fərhad Xəlilovdan əvvəlki mərhələnin təkrarsız-bənzərsiz
zirvəsidir.
Fikrimizcə,
Azərbaycan musiqi sənətində Qara Qarayev, şeirdə
Səməd Vurğun və Rəsul Rza, heykəltəraşlıqda
Ömər Eldarov hansı zirvədə
dayanmışdırsa, Tahir Salahov da sənət
baxımından həmin yüksək mövqedə qərar
tutmuşdur. Tahir Salahov Azərbaycan təsviri sənətinə
dünya şöhrəti qazandırmış görkəmli
rəssamdır.
Böyük
fırça ustası hələ sovet hakimiyyəti illərində
bəlkə də rəssamlıq sənəti
üçün təsəvvür edilməyən çətin
mövzularla həyatın görünməyən və ya az görünən tərəflərini
tünd boyalarla sənətdə ifadə etmək vəzifəsini
ciddi bir iradə ilə həyata keçirmişdir. İstifadə etdiyi rənglərin
tündlüyünə və ya təsvir etdiyi
mövzuların gərginliyinə, həmçinin rəsmlərindəki
çətin həyat notlarının bədii ifadəsinə
istinad edərək, Tahir Salahovu sərt realizm cərəyanının
yaradıcısı kimi qəbul edirlər. Hətta Azərbaycanda və keçmiş Sovet
İttifaqı miqyasında rəngkarlıqda tədricən
ardıcıllarının, davamçılarının, yaxud
bənzərlərinin meydana çıxması ilə təsviri
sənətdə Tahir Salahovun "surovıy realizm” - sərt
realizm məktəbi yaranmışdır.
Xalq rəssamı
Tahir Salahovun timsalında meydana çıxmış
"surovıy stil” - "sərt üslub” sənət nəzəriyyəsi
baxımından "sərt realizm” mənasını
daşıyır. Metod və üslub ədəbiyyat və sənət
cərəyanlarının istiqamətini müəyyən edən
"izmin” əsas təzahür formalarından biri olduğu
üçün Tahir Salahova məxsus "sərt üslub” da
elmi şəkildə "sərt realizm” deməkdir. Tahir Salahov özü də "sərt realizm”
yaradıcılıq üslubunu və ya cərəyanını
stalinizmdən sonra meydana çıxmış və həyat
həqiqətlərinə əsaslanan bir yaradıcılıq
istiqaməti hesab etmişdir. Onun fikrincə,
"bu istiqamət Sovet İttifaqında 1950-ci illərin
sonlarında, Stalinin ölümündən sonra
yaranmışdır. O vaxta qədər hamı belə
alışmışdı ki, təsviri incəsənət
insanı şadlandırmalıdır. Ancaq bizim
nəsil "istiləşmə” dövrünü
(Xruşşov mərhələsini - İ.H.)
keçmişdir və həqiqəti, o cümlədən sərt
gerçəkliyi göstərmək istəmişdir.
Lakin bu sərtlik - o da nikbinlikdir, ancaq həyatın
reallıqlarından doğulur... Tədricən
bu məktəb qəbul olundu”.
Qüdrətli fırça ustası Tahir Salahov əvvəl
SSRİ məkanında və Azərbaycanda, sonra isə Qərbdə
və dünyada "surovıy stilin” - sərt realizmin əsas
yaradıcısı hesab olunur. Bu, əslində
sosialist realizmi ilə eyni olmayan, həyatın yalnız nikbin
meyillərini deyil, cəmiyyətin sərt üzünü,
insanın və onu əhatə edən mühitin gərgin məqamlarını
da sənətdə canlandıran yeni tipli sənət istiqamətidir.
Lakin Tahir Salahovun müraciət etdiyi mövzular sosialist
realizminin "ənənəvi mövzu dairəsinə”
uyğun olduğuna, yaradıcılığında dövr
üçün aktual olan neft və fəhlə
mövzuları üstünlük təşkil etdiyinə
görə onun sovet təsviri sənətinin vahid
yaradıcılıq metodundan fərqli bir sənətkar
olduğu zahirən heç kəsin ağlına belə gəlməmişdir.
Xüsusən, XX əsrin
altmışıncı illərindən sonra "surovıy
realizm” sosialist realizmi yaradıcılıq metodunun təzahür
formalarından biri kimi təsəvvür olunmuşdur.
Əslində
isə Tahir Salahovun yaradıcılığına aid edilən
"surovıy stil” - "sərt realizm” anlayışı ədəbiyyatda
və incəsənətdə sovet hakimiyyətinə qədər
mövcud olmuş tənqidi realizm mənasını
daşıyan və sovet gerçəkliyi üçün səciyyəvi
olmayan bir sənət cərəyanı idi. Tahir
Salahov istehsalat mövzusu fonunda yaratdığı
böyük sənət şedevrləri ilə sosialist
realizmi şəraitində tənqidi realist istiqaməti
inkişaf etdirməyi bacarmışdır. Sadəcə vahid sosialist realizmi
yaradıcılıq metoduna əsaslanan keçmiş sovet
ideologiyası zamanında bunu - tənqidi realist olmağı
açıq etiraf etmək mümkün deyildi. Bununla belə, Tahir Salahovun tənqidi realist rəssam
olduğunu qeyri-rəsmi şəkildə olsa da, mütləq
əksəriyyət həmişə qəbul etmişdir.
Görkəmli sovet rəssamlarından Pavel
Nikonov, Viktor İvanov, Qeliy Korjev və başqaları da sərt
üslubda orijinal rəsm əsərləri çəkmişlər.
Lakin bütövlükdə rəssamlıqda
İttifaq miqyasında sərt realizm sənət məktəbini
yaratmaq Tahir Salahova məxsus mühüm xidmətdir.
Təsviri sənətin ecazkar dili ilə ciddi ictimai mətləbləri
yüksək səviyyədə ifadə etməyi bacarmaq Tahir
Salahov sənətinin özünəməxsusluğunu müəyyən
edir. Tahir Salahov təsviri sənətdə fikir,
düşüncə, ideya, mövqe rəssamlığının
qüdrətli yaradıcısıdır. Onun
hər əsərinin sadəcə olaraq yaxşı, cəlbedici
mövzusu və ya görüntüsü yox, bununla bərabər,
daha çox öz mənası, fəlsəfəsi vardır.
Bu mənada Tahir Salahov mütəfəkkir rəssamdır.
O, mütəfəkkir sənətkar olduğunu sənət
haqqındakı elmi-nəzəri görüşləri ilə
deyil, təsviri sənətin, rənglərin dili ilə ifadə
etdiyi dərin, sərt və müdrik fikirlərlə
nümayiş etdirir.
Tünd rənglər, sərt cizgilər Tahir Salahovun rəsm
əsərlərinin əsas bədii ifadə vasitəsidir. Seçilmiş
mövzuların və obyektin ciddiliyi ilə rənglərin sərtliyi
Tahir Salahovun sənətində bir-birini üzvü surətdə
tamamlayır. Tahir Salahov dalğanı,
qasırğanı, tufanı, vulkanı, təlatümü
öz rəngində, bütün təbiiliyi ilə çəkməyi
bacarır. Adam onun bir-birindən fərqli
mövzularda çəkilmiş əsərlərinə
baxanda özünü sanki həmin əsərlərdə təsvir
olunan mühitdə və ya aurada hiss edir. Ona
görə də Tahir Salahovun çəkdikləri
kağızdan, kətandan qəlbə, düşüncəyə
yol tapa bilir, tamaşaçı mühitinə fəal təsir
göstərə bilir.
Xalq rəssamı
Tahir Salahovun sənəti əslində onun
yaradıcılığında aparıcı olan üç
rəngin harmoniyası üzərində qurulmuşdur: qara,
qırmızı və ağ. Doğrudur, Tahir Salahov digər rənglərdən də
yerli-yerində istifadə etməkdə məharət göstərir.
Lakin əsərlərindəki digər rəng effektləri
onun sənəti üçün xarakterik olan qara, qırmızı
və ağ rənglərin kölgəsində
qalmış və bu əsas rənglərin "əlavəsi”,
çaları kimi köməkçi rənglər
funksiyasını daşımış, ayrı-ayrı əsərlərdə
aparıcı rənglərin ifadə etdikləri mənaların
daha aydın və cəlbedici şəkildə
çatdırılmasına yardımçı olmuşlar.
Tahir Salahov rəssamlıq fəaliyyətinə nisbətən
açıq rəngdə çəkdiyi əsərlərlə
başlamışdır. Onun 1957-ci ildə Surikov adına Rəssamlıq İnstitutunda tələbə
ikən diplom işi kimi çəkdiyi "Növbədən
qayıdarkən” adlı rəsm əsərində tündvari
açıq rənglərdən istifadə olunmuşdur. Əslində diplom işi kimi əla qiymətə
layiq görülmüş "Növbədən qayıdarkən”
rəsmi Tahir Salahovun yaradıcılığı
üçün xarakterik olan bir çox keyfiyyətləri
özündə cəmləşdirir. Əvvəla
bu, sonralar Tahir Salahovun yaradıcılığında
geniş yer tutan Xəzər mövzusunun mükəmməl
bir başlanğıcıdır. İkincisi,
nisbətən açıq rəngdə çəkilməsinə
baxmayaraq, bu əsərdə işdən qayıdan
insanların yorğunluğu, gərginliyi və iradəsi
bütün sərtliyi ilə ifadə olunmuşdur. "Növbədən qayıdarkən” rəsmi
Tahir Salahovun yaradıcılığındakı sərt
üslubun ilk klassik nümunəsidir.
Üçüncüsü, əsasən açıq boya ilə
çəkilmiş bu əsərdə sonralar Tahir Salahovun
yaradıcılığında üstünlük
qazanmış qara, qırmızı və ağ
rənglərin ilkin cizgilərini görmək
mümkündür.
Diqqətlə nəzər salınarsa, Tahir Salahovun
yaradıcılığında uzun dövr ərzində qara
rəngdən istifadə birincilik qazanmışdır. Sənətkarın
daha çox müraciət etdiyi Xəzər nefti, istehsalat
mövzusu, neftçi və fəhlə obrazları ilə
yağlı qara boya bir-birini tamamlamışdır. Həm də Tahir Salahovun yaratdığı sərt
realist üslub üçün də tünd və qara rənglərdən
yaradıcı şəkildə istifadə etmək yerinə
düşmüş, müraciət olunan mövzunun və ya
obrazın əsas cizgilərini canlandırmağa xidmət
etmişdir. Məşhur "Səhər eşelonu”
(1958), "Neftçi” (1959), "Təmirçilər” (1960),
"Qara Qarayev” (1960), "M.Ə.Sabir” (1962), "Qız
qalası” (1969), "Yeni dəniz” (1970), "Nardaran kəndi”
(1974), "Venetsiya. Böyük kanal” (1979), "Babək”
baletinə eskiz” (1983), "Çikaqo” (1987), "Parisin
payız görkəmi” (1989), "Firidun Şuşinskinin
portreti” (1994) və sair kimi rəsm əsərlərində
qara və ya tünd rənglər mövzunun bədii həllində
aparıcılıq təşkil etmişdir. Nəticə
etibarilə qara rəng Tahir Salahov sənətində həyatın
dərinliklərinin təsviri, cəmiyyət hadisələrinə
sərt sənətkar mövqeyinin ifadə olunmasına
münasib şərait yaratmışdır. Qara rəngin yaratdığı ovqat Tahir Salahov sənətində
sərtlik, ciddilik, gerçəklik kimi mətləbləri
ifadə edir.
Tahir Salahov sənətində qırmızı rəngin
də özünəməxsus yeri və mənası
vardır.
Doğrudur, Tahir Salahovun əsərlərində digər rənglərlə
müqayisədə qırmızı rəng nisbətən az işlədilmişdir. Halbuki
tünd-qırmızı rəng Tahir Salahovun sərt realizmi -
tənqidi realizmi üçün daha münasib rəng hesab
oluna bilərdi. Ancaq Tahir Salahov rəsm əsərlərini
tünd-qırmızı rənglə boyamaqdansa, fikirlərini
yerli-yerində, öz dozasında, kiçik miqyasda işlətdiyi
qırmızı rənglə ifadə etməyə
üstünlük verir. Məsələn,
onun "Neftçi” adlı rəsm əsərində (1959)
bütün cizgiləri mazut rəngində olan Bakı
neftçisinin yalnız müştüyünün
qırmızı rəngdə olması sovet dövründə
Azərbaycan neftinin sümürülüb aparılması mətləbini
çox dolğun şəkildə ifadə edir. Sovet dövründə isə neftçinin
qırmızı müştüyü neft sənayesində
çalışan qırmızı bolşevizmin əsas
daşıyıcısı olmuş fəhlə sinfinin zəhmətini
nikbin bədii ifadəsi kimi qiymətləndirilmişdir.
Yaxud, məşhur "Bəstəkar Dmitri
Şostakoviçin portreti” əsərində (1976) təsvir
olunmuş qırmızı divan bu böyük sənətkarın
narahat həyatını, sanki qan çanağı
üstündə oturması fikrini dəqiq şəkildə
mənalandırır. Tamaşaçı dalğın vəziyyətdə
qırmızı divanın üstündə oturmuş
böyük bəstəkarın portreti ilə onun arzu etdiyini
yazmaqda və ya ifa etməkdə çətinlik çəkdiyini
başa düşə bilir və yaxud, sərt rənglərlə
və cizgilərlə çəkilmiş "Xalq şairi Rəsul
Rzanın portreti”ndəki (1971) kitabın yanında çəkilmiş
kiçik qırmızı qələm azadlığa,
müstəqilliyə meyilli sənətkarın əsərlərində
örtülü şəkildə qan qoxulu ciddi mətləblərin,
ictimai fikirlərin ifadə olunduğunu nəzərə
çarpdırır. Bir sıra rəsm əsərlərində
qırmızı rəngdən istifadə etməsə, yaxud
edə bilməsə də, görkəmli sənətkar
qurduğu kompozisiyaya müxtəlif vəziyyətlərdə
təqdim olunmuş, yaxud emalatxana şəraitində
bankanın içərisinə salınmış
qırmızı fırçanı daxil etməklə rəssam
kimi düşüncəsini həmin əsərdə hiss
etdirməyə nail olmuşdur.
Belə məqamlarda qırmızı rəngli
fırça sanki döyüşçünün
atılmamış, ehtiyat üçün
saxlanılmış patronu təsiri bağışlayır. Tahir Salahovun rəsmlərində
fırçanın ucu boyda olan qırmızı rəngin
daşıdığı məna təqdim olunan rəsm əsərinin
zahiri görkəmində yox, assosiativ şəkildə, şüuraltı
səviyyədə sənətin mahiyyətində öz əksini
tapır. Məsələn, "Bəstəkar
Qara Qarayevin portreti”ndə (1960) qırmızı rəng
yoxdur. Lakin Tahir Salahov ustad sənətkara
məxsus royalın üstündə istifadə etdiyi
fırçalardan birini təsvir etməklə, həm də ən
alt qatda olan qırmızı rəngli fırça vasitəsilə
dünya şöhrətli bəstəkarın
yaradıcılığının dərin fəlsəfəsini
nəzərə çarpdırmağa müvəffəq
olmuşdur. Bu rəsm əsərindəki
rənglərlə və qırmızı rənglə Qara
Qarayevin məşhur "İldırımlı yollarla”
baletinin ideyası arasında yaxınlıq vardır.
Bundan başqa, Fikrət Əmirovun portretini çəkərkən
(1967) bu görkəmli sənətkarı qırmızı
köynəkdə təqdim etmək də səbəbsiz
olmayıb, onun yaradıcılığının qayəsini,
xüsusən vətəndaş sənətkarın zamanla
mücadilədə olması mətləbini mənalandırır. Abşeron
motivləri silsiləsindən keçən əsrin
altmış-səksəninci illərində çəkilmiş
çoxsaylı rəsmlərin mütləq əksəriyyətində
cüzi şəkildə istifadə olunan, bəzən hətta
nöqtə boyda qeyd edilən qırmızı rəngdən
Azərbaycanın sərvətlərinin özünə qismət
olmaması, yaxud zor dönəmdə xalqın sərvətlərinə
sahib olmasının çətinlikləri örtülü
vasitələrlə öz əksini tapmışdır.
Tahir Salahovun yaradıcılığında XX əsrə aid
boş qalmış Abşeron kəndləri, küçələrində
adam görünməyən Bakı ətrafı
bağlar, uçub dağılmaq təhlükəsi
içində olan qədim Abşeron abidələri kətan
üzərinə köçürülərkən tünd,
sərt rənglər və cizgilər ön mövqeyə
çəkilmişdir. Tahir Salahov bu qəbildən olan əsərlərində
yalnız imzası kimi "T.Salaxov” sözlərini
qırmızı rənglə yazmaqla kifayətlənir ki, əslində
bu da sənətkarın müəllifi olduğu rəsm əsərində
böyük ürək yanğısının, vətəndaş
narahatlığının ifadə edildiyinə mənalı
bir işarədir. Tahir Salahovun natürmort
çəkmək üçün də iri
qırmızı bibəri seçməsi
tünd-qırmızı rəngin onun
yaradıcılığındakı ideya-fəlsəfi
funksiyasını aydınlaşdırmağa bir daha kömək
edir. Bütün bunlara görə xalq rəssamı
Tahir Salahovun əsərlərindəki fikirləri, mətləbləri,
ideyaları müəyyən etməkdə qırmızı
rəng açar rolunu oynayır. Qırmızı
rəngin çalarlarını düzgün müəyyən
etmədən əsərlərində Tahir Salahovun nə demək
istədiyini tam mənası ilə tapmaq, dərk etmək
çətindir.
Müşahidələr göstərir ki, Tahir Salahovun
yaradıcılığında tündqırmızı rənglə
yanaşı, açıq-qırmızı rəngin məna
çalarında fərqlər vardır. Belə ki, "Ana” portretini
çəkərkən, balaca Aydanı kətan üzərində
canlandırarkən (1965-1967), "Koroğlu” operası
üçün geyim eskizləri hazırlayarkən (1975)
görkəmli rəssamın istifadə etdiyi açıq
qırmızı rənglər milli düşüncəni,
xalqın qüdrətini, ümid və arzularını mənalandırmağa
xidmət edir. "Çiçəkləyən nar” rəsmindəki
(1978) yaşıl yarpaqların arasında işıq kimi yanan
qırmızı çiçəklərdə də nikbin
notlar aşkar hiss olunur. Rəssam asfalt rəngində
olan bankada yetişdirilən çiçəkləmiş nar
ağacının timsalında ən zor şərtlər
altında olsa da, mənsub olduğu xalqın yaşamaq əzminin
mövcudluğuna, tərəqqi edəcəyinə
inamını nəzərə
çarpdırmışdır. "Naxçıvan
dağları” rəsmində (1971) qırmızı rəng
kiçik Qafqaz dağlarının Naxçıvan silsiləsinin
özünəməxsus fərqli görkəmi ilə
yanaşı, həm də qürur və əzəmət mənalarını
ön mövqeyə çıxarır. Başqa
məqamlarda isə Tahir Salahovun qırmızı rəngdə
yazdığı "T.Salaxov” imzasından həm də
keçmiş sovet dövründə senzuranı
yayındırmaq üçün orijinal priyom,
düşünülmüş üsul kimi də
faydalanılmışdır.
Demək
olar ki, bütün planeti gəzmiş, dünyanı görmüş,
geniş dünyagörüşə malik Tahir Salahovun beynəlxalq
mövzularda çəkdiyi çoxsaylı əsərlər
ilk növbədə Azərbaycan xalqını Yer kürəsinin
müxtəlif guşələrində yaşayan ölkələrin,
xalqların, insanların həyatı ilə tanış etməyə
hesablanmışdır. Bununla belə o, bilərəkdən
xarici mühitə köçürülmüş
mövzular vasitəsilə keçmiş sovet cəmiyyətindəki
mənfi halları, nöqsanları tənqid etmək, yaxud
milli azadlıq, müstəqillik düşüncələrini
mənalandırmaq məqsədini də izləmişdir.
Məsələn, Çexoslovakiya həyatından
çəkilmiş rəsm əsərində Praqa şəhərinin
təsvirindən daha çox 1961-ci ildə sovet
qoşunlarının Mərkəzi Avropadakı
işğalçılıq niyyətlərinə etiraz
notları öz əksini tapmışdır. Bu əsərdəki uzaqdan qara kabus kimi görünən
vahiməli tankın gəldiyi küçənin döngəsində
təsvir olunmuş "Stop” (Dur!) - yol
nişanı hərəkəti tənzimələyən
işarədən çox, işğalçılıq, təcavüzkarlıq
niyyətlərinə son qoyulması fikrini mənalandırır.
Yaxud, onun 1961-1967-ci illərdə çəkilmiş
əsərlərindəki tünd görkəmi İtaliya,
Almaniya və Praqa motivlərinin Bakı şəhəri ilə
səsləşməsi sosialist realizmi metodu dövründə
vətənlə, doğma ölkə ilə bağlı məsələlərin
beynəlxalq mövzular vasitəsilə
canlandırıldığını bir daha təsdiqləyir.
Görkəmli Azərbaycan rəssamı, qüdrətli
fırça ustası kimi Tahir Salahovu bütün dünya tanıyır. Deməli,
Tahir Salahovun sənəti vasitəsilə beynəlxalq aləm
həm də Azərbaycanı bir daha tanımaq imkanı
qazanır. Mövzusundan, üslubundan,
yanaşma tərzindən asılı olmayaraq, Tahir Salahovun əsərlərinin
əksəriyyətində bir parça, bir ovuc, bir cizgi
Abşeron rəngi, ovqatı mövcuddur. Tahir
Salahov milli təsviri sənətimizdə möhtəşəm
bir Xəzər epopeyasının, yaxud Abşeron
dastanının yaradıcısıdır. Mahir rəssamın
nadir fırçasından çıxmış "Təmirçilər”
(1960), "İşdən qayıdarkən” (1957), "Səhər
eşelonu” (1958), "Abşeron qadınları” (1967), "Xəzərdə”
(1967), "Nardaran kəndi” (1974), "Dənizdə buruqlar”
(1968), "Xəzərdə qayalar” (1969), "Xəzərdə
axşam” (1972), "Eyvanda” (1977), "Mərdəkan
qalası” (1978), "Xəzərdə tufan” (1978),
"Nardaranda küçə” (1978), "Xəzərdə
sahil” (1980) və sair kimi rəsm əsərlərindən hər
biri təsviri sənətimizdə hadisə kimi
qarşılanmışdır. Əslində
Tahir Salahovun tünd rənglərlə ifadə olunan sərt
realizmində Abşeron cizgiləri, Xəzər notları
gerçəklikləri, aydınlığı, vətən
sevgisini, ümidi və inamı, mübarizə əzmini, iradəni
dolğun şəkildə ifadə edir.
Bununla belə, Tahir Salahov sənətində müəyyən
lirizm, romantika elementləri də müşahidə olunur. Bu isə öz növbəsində
Tahir Salahovun rəsm əsərlərində ağ
rəngdən istifadə üçün zərurət
yaradır. Sovet hakimiyyəti illərində Tahir Salahovun
yaradıcılığında ağ rəngin
bir neçə əsas çaları diqqət mərkəzində
olmuşdur. Görkəmli rəssam ağ
rəngdən daha çox Abşeron peyzajı mövzusunda
çəkdiyi rəsmlərdə istifadə etmişdir. Ağ rəng Tahir Salahova əyri-üyrü
Abşeron küçələrini, əncir
bağlarını, üfüqü, çiçəkləri
göstərmək üçün lazım olmuşdur.
Bunlardan başqa, Tahir Salahov tünd rəngdə
təqdim etdiyi hər hansı bir rəsm əsərində, məsələn,
"Abşeron qadınları” rəsmində diqqəti hər
hansı məqama yönəltmək, qadın
obrazlarını fərqləndirmək üçün
ağ effektə də müraciət etmişdir. Tahir
Salahovun rəsmlərində tünd, qara rənglər
içərisində bir az ağ rəngdə
təsvir heç vaxt təsadüfi olmayıb,
tamaşaçıya əsas mətləbi "diktə” etməyə
xidmət göstərmişdir. Bundan başqa, sərt realizm
üçün qara və ağ rənglər
təzad yaratmaq üçün də lazım olmuşdur. Yəni
Tahir Salahovun rəsmlərində ağ rəng
əslində qara rəngi daha qabarıq göstərməyə
xidmət etmişdir.
Məsələn,
"Aydan rəsm çəkir”, "Köhnə Ramana”,
"Xəzərdə qayalar” rəsmlərində ağ rəng
təzadı və işığı mənalandırmağa
yol açır. Müstəqillik illərində isə Tahir
Salahovun yaradıcılığında ağ
rəng mənalı bir al rəng çalarında
çıxış edir. Tahir Salahovun 2007-ci ildə çəkilmiş
"Odlar yurdu” kompozisiyasına daxil olan "Atəşpərəstlərin
məbədi”, "Xəzər bu gün”, "Qız
qalası” silsiləsində ağ rəng - al rəng effektinə
çevrilmişdir. Bu rəsm əsərlərində ağ rəng tünd-qırmızı rəngin
al-qırmızı rəng kimi məna ifadə etməsinə
şərait yaratmışdır. Burada ağ
rəng vasitəsilə yaradılmış
al-qırmızı rəngi Azərbaycan Respublikasının
dövlət müstəqilliyi illərindəki böyük
inkişafını və təntənəsini bütün
reallığı ilə diqqətə çatdırır.
"Bağ çiçəkləri” (2005) rəsm əsərindəki
ağ çiçəklər isə kompozisiyaya daxil olan digər
rənglərdəki çiçəklərlə
harmoniyanı nəzərə çarpdırmağa xidmət
edir.
Beləliklə, müstəqillik dövründə
qüdrətli bir sənətkar kimi Tahir Salahovun özünəməxsus
üslubunu əvvəllər onun
yaradıcılığında əsas yer tutmuş sərt
realizm təşkil edir. Diqqət edilsə, son onilliklərdə Tahir Salahovun
yaradıcılığında tünd rənglərlə
müqayisədə açıq-qırmızı və ağ rəngdən istifadə ilə
yaradılmış rəsm əsərləri çoxluq təşkil
etməkdədir. Hətta Tahir Salahovun rəsmlərində
yalnız son illərdə meydana çıxmış
yaşıl rəng də onun tünd rənglər
epoxasından uzaqlaşmaqda olmasının göstəricilərindən
biridir. Bütün bunlar Tahir Salahovun
yaradıcılığında sərt realizmdən romantizmə
dönüşün baş verdiyini nümayiş etdirir.
Daha doğrusu, hazırkı mərhələdə
xalq rəssamı Tahir Salahov realist-romantik sənətkar kimi
yeni dövranı və müasir insanı ilhamla vəsf edir.
Hazırda Azərbaycan Respublikasının xalq rəssamı,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Tahir Salahov həyat və
yaradıcılığının ən şərəfli
bir dövrünü yaşayır. Uzun illər Azərbaycanın
və SSRİ-nin Rəssamlar İttifaqına sədrlik
etmiş, Rusiya İncəsənət Akademiyasının
vitse-prezidenti kimi elmi-pedaqoji fəaliyyətini uğurla davam
etdirən qüdrətli fırça ustası Tahir Salahov
yeni nəsil rəssamların yetişib
formalaşdırılmasına və rəssamlıq sənətinin
inkişafına misilsiz töhfələr verir. O, Azərbaycanın
və dünyanın bir çox ölkələrində, o
cümlədən Rusiyada, Fransada, Almaniyada, İspaniyada,
Bolqarıstanda, Avstriyada və başqa ölkələrdə
Beynəlxalq Akademiyaların, elmi və yaradıcılıq
qurumlarının üzvü seçilmiş, yüksək
mükafatlara layiq görülmüşdür. SSRİ
və Azərbaycan Ali Sovetlərinin deputatı olmuşdur.
Azərbaycanda xalq rəssamı Tahir Salahovun çoxcəhətli
elmi-pedaqoji və rəssamlıq fəaliyyəti dövlət
səviyyəsində yüksək qiymətləndirilmişdir. Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin xüsusi sərəncamı
ilə Tahir Salahov ölkəmizin ən yüksək
mükafatı olan Heydər Əliyev ordeni ilə təltif
olunmuşdur. Tahir Salahov Azərbaycan
Respublikasının Dövlət mükafatı
laureatıdır, Azərbaycan Respublikasının və
Naxçıvan Muxtar Respublikasının Əməkdar incəsənət
xadimidir. Görkəmli rəssam Azərbaycan
Milli Elmlər Akademiyasının Üzeyir Hacibəyli adlı
mükafatını almışdır.
Xalq rəssamı Tahir Salahov özünəməxsus sənət
düşüncəsi və bənzərsiz rəngləri ilə
Azərbaycan təsviri sənətinə Abşeron
torpağından, Xəzərdən gəlmişdir. Tahir Salahov
görkəmli bir sənətkar kimi sanki böyük sənət
aləmində Xəzərdən doğan günəşdir.
Ümimiyyətlə, Tahir Salahovun böyük
istedadının məhsulu olan rəsm əsərlərindən
neft iyi və əncir ətri gəlir. Xəzər
dənizi və Abşeron torpağı Tahir Salahov
üçün ölkənin sadəcə bir
parçası deyildir, geniş mənada günəşli ana
vətənin ümumiləşmiş rəmzidir.
Günəş həyatı işıqlandırdığı
və cana gətirdiyi kimi, Tahir Salahovun əsərləri də
cəmiyyətin dərin qatlarına və mühüm mətləblərinə
gur işıq salır, həyata, insanlığa,
düşüncəyə, dünyaya və ölkə
reallıqlarına aydınlıq gətirir, həmişə
işığa və inkişafa çağırır.
İsa
HƏBİBBƏYLİ,
Milli Məclisin
Elm və təhsil komitəsinin sədri, Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının vitse-prezidenti, akademik
Azərbaycan.- 2018.- 29 noyabr.- S. 1; 4.