Üç dost
Prezident İlham Əliyevin 24 oktyabr 2017-ci il tarixli sərəncamına əsasən Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafı naminə müstəsna xidmətlər göstərmiş böyük söz ustadı Hüseyn Cavidin 135 illik yubileyi respublikamızın hər yerində təntənə ilə qeyd edilir. Şairin uğurlu və mübarizələrlə dolu yaradıcılığı, keşməkeşli ömür yolu, ədəbi aləmdəki nüfuzu, əqidə və əməl yoldaşları haqqında danışılır.
Azərbaycan xalqının ədəbi-bədii fikir salnaməsinə parlaq səhifələr yazmış Hüseyn Cavidin yaxşı əsərləri olduğu kimi, dəyərli dostları da olub. Onlardan biri də tələbə dostu Abdulla Sur və yetirməsi - istiqlal şairi, repressiya qurbanı Əhməd Cavaddır.
XX əsrin əvvəllərində Gəncə Ruhani Seminariyasında Qafqaz şeyxülislamı Məhəmməd Pişnamazzadə, Mirzə Abbaszadə, Nəsib bəy Yusifbəyli, İdris Axundzadə, Abdulla Sur və digər görkəmli pedaqoqlar çalışırdılar.
O zaman heç yerdə iş tapa bilməyən Hüseyn Cavid İstanbul Universitetində təhsil almış gəncəli dostu Abdulla Sur tərəfindən (1909) bu mədrəsəyə müəllim dəvət olunmuşdu. O, dostu Abdulla Surun vasitəsilə Əhməd Cavadla ilk dəfə həmin seminariyada görüşmüş, burada tanış olmuşdu. Tələbəsinin qabiliyyətinə və istedadına yaxından bələd olan Cavid ona əlindən gələn köməyi əsirgəməmişdir.
1912-ci ildə İstanbul ətrafında
döyüşlər gedirdi. Bu zaman Əhməd Cavad
seminariyanın sonuncu kursunda oxuyurdu. Son imtahanlarını
verib, seminariyanı qurtarmaq haqqında şəhadətnamə
alacaqdı. Lakin bu ölüm-dirim müharibəsi bir an da olsun onu rahat buraxmırdı. Cəbhədə vuruşmaq üçün Gəncədə
“Qafqaz Könüllüləri” adlı dəstə düzəldilirdi.
Bunu bilən Cavad dərsdən sonra sevimli müəlliminin
yanına gedir ki, onunla məsləhətləşsin...
Cavid əfəndi onu diqqətlə
dinləyir və məsləhət görür ki,
imtahanlarını verəndən sonra istəyirsə, gedə
bilər və əlavə olaraq deyir:
- Məni Gəncəyə
bağlayan tələbə dostum və arkadaşım Abdulla
Sur və sənsən. Mən burada sizsiz çox darıxacam...
Cavad dərin
düşüncələrə dalsa da, sözündə
israrlı olduğunu açıq-aydın büruzə
verirdi.
Cavid əfəndi kövrəlmişdi,
20 yaşlı gənc şair indi onun nəzərində
yenilməz bir qəhrəman kimi görünürdü. Ancaq o,
Cavadı şair görmək istəyirdi. Dostu Abdulla
Surun vaxtsız ölümü münasibətilə qəbiristanlıqda
vida mərasimində Cavadın söylədiyi “Yaxşı
yol” şeirini xeyir-duası ilə qəzetdə çap
etdirdiyini xatırladı, tələbəsinə aid
yazdığı bəlağətli sözləri yadına
saldı: “...Gənc və nəcib şairimiz Cavad əfəndi
həzin və ahəngdar bir tövr ilə yazmış
olduğu gözəl və yanıqlı şeiri söyləməyə
başladı” (“İqbal” qəzeti, 1912-ci il 17 may). O, bir
cümləsində Cavadın və onun şeirinin altı cəhətini
oxuculara nişan vermişdi. Özü
də bu şeir Cavadın ilk mətbu əsərlərindən
idi, cəmi 25 misra ilə gənc şair öz müəllimlərinə
isti münasibətini dolğunluğu ilə bəyan edə
bilmişdi.
Ustad tələbəsinin erkən
yaradıcılığında müşahidə etdiyi həzinliyi
əvvəlcədən duymuşdu. Tələbə
şairin şeirlərindəki ahəngdarlığı, bədiiliyi,
yüksək şeiriyyəti oxuculara anlatmağa səy
göstərərək “onun şeirləri
yanıqlıdır” deməsi də həqiqət idi. Bu həqiqət sonralar da Əhməd Cavad
yaradıcılığının ana xəttini təşkil
etmişdi. Hətta repressiya dövründə
şeirlərində “qəmli, yaslı notların”
olmasını Cavada irad tutanlara o, bunun yaradıcılıq təbiətindən
doğduğunu dəfələrlə öz əleyhdarlarına
sübut etməyə çalışmışdı.
...Cavid əfəndi müəyyən
tərəddüdlər keçirsə də, tələbəsinin
bu təşəbbüsünə razılıq verdi. Beş ildən artıq İstanbulda birgə
oxuduğu yoldaşlarının ünvanlarını ona verdi, uğurlar arzuladı.
Cavad imtahanlarını
sonraya buraxıb, elə sabahısı İsa Əlizadə,
Əli (soyadı unudulub), Abdulla Şaiqin qardaşı Yusif
Ziya Talıbzadə, müəllimi İdris Axundzadə və
digərləri ilə birlikdə İstanbula yola
düşdü. Orada əslən Şəmkirdən olan həkim Qarabəy
Qarabəyov, rayonun Şiştəpə kəndindən
könüllülər Aslan oğlu Məsim, Yusif kişi
(soyadı unudulub), Paşa Rüstəmov, o cümlədən
cəbhədə dini ayinlərin icraçısı, baş
molla vəzifəsini yerinə yetirən şair Məhəmməd
Hadi və başqaları ilə yaxından tanış olur. Bu, Cavadın böyük müharibədə ilk
iştirakı idi. Şuşalı
mühacir-publisist Hüseyn Baykaranın yazdığı kimi,
“Hələ əli silaha, beyni böyük savaşa öyrənməmiş
Əhməd Cavad İstanbulda qurulan “Qafqaz Könüllüləri”
sıralarında Türkiyə “Məhməd”ləri ilə səngərlərdə
çiyin-çiyinə döyüşə girərək
düşmənlə cəsarətlə mübarizə
aparırdı”.
Balkan müharibəsi
qurtardıqdan sonra türkiyəli Yusif Akçura Əhməd
Cavada və Yusif Ziya Talıbzadəyə Azərbaycanda onlara
daha çox ehtiyac olduğunu və doğma yurdlarına
dönərək xalqına xidmət etmələrini
tövsiyə edir. Bundan sonra hər iki vətənpərvər
Azərbaycana dönür. Bu zaman müəllimi
Hüseyn Cavid cəbhədən yenicə qayıdan Əhməd
Cavadın “Müdhiş düşüncələrim” adlı
şeirini “Şəlalə” məcmuəsində çap
etdirir. Həmin məcmuənin 1913-cü il
8 iyul tarixli sayında məcmuənin redaktoru Səbribəyzadənin
ona qarşı “Altun qələm” adlı tənqidi məqaləsi
çıxır. Buna cavab olaraq “İqbal” qəzetinin 15-20
sentyabr 1913-cü il tarixli sayında Əhməd
Cavad yazır: “Bunu biləlim, ötəsi qolaydır. Tənqid edən kimsə ürəkli, bitərəf
və məsələyə haqq ilə vaqif olmalıdır.
Sizdə bunlardan ancaq birincisi vardır ki, sizdə
bitərəflik yoxdur. Əgər olsaydı, “Şəlalə”nin hər sayında yuxarı başa çıxardığınız
şeirlərinizi bir kərəcik olsun gözdən
keçirərdiniz. Bunu siz yapmadınız, sizdə
başqasını sevmək xassəsi yoxdur ki, öz yerinizə
onu keçirəsiniz. Bunu yazmaqda məqsədim
“mənimkini başda yaz!” iddiasında bulunmaq deyildir. Vətənimizdəki adlı-sanlı şairlərimizi
heçə saydığınızı sizə
anlatmaqdır. Misal istəsəniz, başda bir
üfürüklə yıxmağa
qalxışdığınız həssas şairimiz, müəllimim
Rəsizadə Hüseyn Cavid əfəndini göstərə
bilərəm...
Siz ona da ilişdiniz”.
Göründüyü kimi,
Ə.Cavad təkcə özünü deyil, müəllimi
Hüseyn Cavidi və ümumiyyətlə, Azərbaycan ədəbiyyatını
müdafiə edirdi. Həm də onun Hüseyn Cavidə
söykəndiyi, onu özünə öndər
saydığı məqalədə öz əksini
tapmışdır.
Əhməd Cavad ədəbiyyatda
olduğu kimi, həyatda da Hüseyn Cavidi özünün
yolgöstərəni, yaxın dostu, müəllimi hesab
etmişdir.
Sözə qüvvət, 1988-ci ildə Əhməd Cavad
yaradıcılığının izi ilə Şəmkirdə,
anadan olduğu Seyfəli kəndində bir qrup ziyalı ilə
görüşdə Mehrili kənd orta məktəbinin müəllimi
Paşa Əliyev dedi:
- Tələbə idim, Bakıda,
APİ-nin hazırlıq şöbəsində oxuyurdum.
1929-cu il may ayının sonları idi. Kəndçim Qasım və Hidayətlə, onlar həm
də tələbə yoldaşlarım idi, birlikdə dəniz
kənarına çıxmışdıq. Oturacaqda əyləşib söhbətləşirdik.
Bir də gördük ki, Əhməd Cavad
fikirli-fikirli gəlir. Bizə çatanda
üçümüz də ayağa qalxdıq, əl tutub ədəb-ərkanla
görüşdük.
Cavad əfəndi dərslərimizlə,
dolanışığımızla maraqlandı, xeyli söhbət
etdi. Bu zaman ortaboylu, gözü eynəkli, əli əsalı,
səliqəli geyimli bir nəfər yaxınlaşdı
Əhməd Cavada. Salam verib mehribancasına
görüşdülər.
Cavad əfəndi həmin
adamla çox ədəblə, ehtiramla davranırdı. Sonra həmin
şəxs bizim təhsilimizlə, şəraitimizlə
maraqlanmağa başladı.
Bu ara Cavad əfəndidən
soruşdum: - Kimdir bu şəxs?
O, ucaboylu olduğundan bir az mənə sarı əyilib qulağıma pıçıltı
ilə:
- Müəllimimdir, - dedi.
Birgə söhbət,
maraqlı əhvalatlar bizə çox xoş gəlirdi.
Girəvə düşən
kimi bu dəfə Cavad əfəndidən him-cimlə öyrənmək
istədim ki, o böyükdür, yoxsa siz?
Cavad əfəndi bayaqkı tərzdə:
- Müəllimimdir, - deyə cavab verdi.
Bu adamın
danışığı, bizə verdiyi öyüd-nəsihətləri,
həyat, tarix, ədəbiyyat haqqında fikirləri, ən
çoxu da Cavad əfəndinin ona olan ehtiramı məni tamam
çaş-baş salmışdı.
Eləməyib tənbəllik, məqam
yaranan kimi yenə soruşdum:
- Cavad əfəndi, o
böyükdür, yoxsa siz?
Bu dəfə şair hamının
eşidəcəyi tərzdə dilləndi:
- Ayə, görürsən,
boyda-buxunda mən böyüyəm, amma savadda, şeirdə, ədəbiyyatda
o böyükdür: Müəllimimdir, şair Hüseyn
Caviddir...
Bu xatirəni yada salmaqda bir daha bildirmək
istəyirəm ki, Hüseyn Cavidin 1909-cu ildə Gəncə
Ruhani Seminariyasında Əhməd Cavadla başlanan müəllim-tələbə
dostluğu sonradan Bakıda tanınmış ustad-şair ənənəsində,
hətta ailə münasibətlərində çox isti
şəkildə davam etdirilib. Bu iki böyük şairin ədəbi
əlaqələrdəki münasibətləri bir yana, həyatdakı dostluqlarının ən
böyük dəyərini repressiya illərində - 1939-cu
ilin iyul günlərində Hüseyn Cavid NKVD tərəfindən
həbs edilib Keşlə türməsində saxlanılarkən
görüşünə gələn həyat yoldaşı
Müşkinaz xanımla söhbətində özü
vermişdi:
“Dostunu soruşur. Qaşları
çatılır.
- Onu görməsən
yaxşıdır. Amma Cavad kişi adam
imiş”.
Müşkinaz xanım sadəlövh
inamla həyat yoldaşına ümidverici təskinliklə:
“Sağlıq olsun, özün gələndən sonra
yaxşını-pisi ayırd edərsən”, - deyir (R.Hüseynov.
“Vaxtdan uca”, 1987).
Şair-dramaturq Hüseyn Cavid, onun
yetirməsi, istiqlal şairi Əhməd Cavad eyni əqidənin
məsləkdaşı olduqları üçün o zaman
sovet quruluşunun ideoloqları tərəfindən yersiz tənqid
olunmuş, haqsızlıqlara məruz qalmışlar. Bunu Xalq Cümhuriyyətinin yaşadığı 23
aylıq zaman kəsiyi istisna olmaqla, aprel işğalından
sonrakı mərhələdə daha aydın görmək
mümkündür.
Rəhman SALMANLI
Azərbaycan.
- 2018.- 9 yanvar.- S.5.