Yüz on
yaşlı birinci
1908-ci ilin yanvarı... Qəzetlər,
jurnallar 22 yaşlı Üzeyir Hacıbəylinin “Leyli və
Məcnun” operasının ilk tamaşasından
yazırdılar. Hər yazıda
böyük sevinc ifadəsini tapırdı. Üzeyir bəy
millətinin adına bir yenilik
yazmışdı. Bundan sonra musiqi tarixində
Şərqin ilk opera müəllifi olaraq azərbaycanlı bəstəkarın
adı çəkiləcəkdi.
Şuşadan yol
gələn arzu...
Əsər 1907-ci ildə
yazıldı.
Ancaq məhəbbətin ölməzliyindən
bəhs edən bu əfsanə Üzeyir bəyin diqqətini
çoxdan cəlb etmişdi. O zaman ki, XIX əsrin
sonları idi və Üzeyir Hacıbəyli hələ
Şuşada yaşayırdı. Azərbaycanın
əsrarəngiz Qarabağının göz bəbəyi
sayılan, Şərqin konservatoriyası adlandırılan bu
şəhərin mədəni həyatı olduqca zəngin və
rəngarəng idi. Şuşalıların
məclisləri şeirsiz, musiqisiz, muğamsız olmazdı.
Şuşa dünyada gedən
tərəqqiyə də göz yummamışdı. Övladları
təhsil almaq, müxtəlif ixtisaslara yiyələnmək
üçün Rusiya, Fransa, Almaniya, Polşa və başqa
Avropa ölkələrinə gedirdilər. Yay aylarında doğma şəhərə dönən,
tətillərini burada keçirən həmin gənclər
Şuşanın mədəni həyatına yeni ab-hava gətirirdilər.
Yenə belə gözəl
yay günlərindən biri idi. Şuşa əhli bu
dəfə yazıçı Əbdürrəhim bəy
Haqverdiyevin Füzulinin poeması əsasında
hazırladığı “Məcnun Leylinin məzarı
üstündə” səhnəciyinə tamaşa etmək
üçün toplaşmışdı. Məşhur xanəndə Cabbar
Qaryağdıoğlu Məcnun libasında səhnəyə
çıxdı. Onun yanıqlı səsi tarzən
Mirzə Sadıqcanın ifa etdiyi kədərli musiqi sədaları
ilə qoşalaşdı...
O vaxt Üzeyir bəy
tamaşaçıların arasında deyildi. Yaxşı
səsi olduğu üçün o da bu səhnəcikdə
xor dəstəsində oxuyurdu. Bu
tamaşanı, Cabbar Qaryağdıoğlunun Məcnununun
yanıqlı ifasını şuşalılar uzun illər
unutmadılar. Həmin günün təəssüratı
Üzeyir Hacıbəyliyə bu dəyərli operanı
yazdırdı. “Bakinski raboçi” qəzetinin 1938-ci il 16 mart tarixli sayında dərc olunan “Leyli və
Məcnun”dan “Koroğlu”ya qədər” adlı məqaləsində
ilk operanın yaranma tarixini müəllif belə
xatırlayırdı: “Leyli və Məcnun” necə
yaranmışdır? Mən opera üzərində
1907-ci ildən işləməyə başlamışam,
lakin məndə bu ideya xeyli əvvəl, təxminən
1897-1898-ci illərdə, mən on üç yaşlı
uşaq ikən doğma şəhərim Şuşada, həvəskar
aktyorların ifasında, “Məcnun Leylinin məzarı
üstündə” səhnəsini gördükdən sonra
yaranmışdır. Həmin səhnə
məni o qədər həyəcanlandırdı ki, bir
neçə ildən sonra Bakıya gəlib operaya bənzər
bir şey yazmaq qərarına gəldim”.
...1908-ci ildə “Kaspi” qəzetində
operanın ilk afişa-elanı verilir: “Tağıyev
teatrında müsəlman dilində opera. Şənbə
günü, 12 yanvar 1908-ci il. “Nicat” müsəlman mədəni-maarif cəmiyyətinin
teatr bölməsi müəlliflərin və həvəskar
ifaçıların iştirakı ilə ilk dəfə
müsəlman səhnəsində “Leyli və Məcnun”
operası təqdim edəcək. 5 pərdə,
6 şəkildə olan bu tamaşa Füzulinin poeması və
Ü. və C.Hacıbəyov qardaşlarının musiqisi əsasında
hazırlanmışdır. Tamaşa 9-un
yarısında başlayır. Şərq
orkestri (tardan ibarət) Qurbanın rəhbərliyi ilə idarə
olunacaq”.
Mələklərə
məxsus hövsələ və inadkarlıq...
Tamaşa nəzərdə
tutulduğu kimi keçmədi. Tarzənlər səhnəyə
çıxmaqdan imtina etdilər. Üzeyir
Hacıbəyli orkestri gücləndirmək üçün
tamaşaya iki saat qalmış tarı skripka ilə əvəz
edərək nota salmalı oldu. Üzeyir bəy
özü seminariya dostları - Əli Terequlov, Ağəli
Qasımov, Fərhad Ağayev, Qayıbov, İsmayılov və
digərləri ilə birlikdə orkestrdə skripkada
çaldı. Tarda isə Qurban Pirimov və
Şirin Axundov müşayiət etdilər. Bəstəkarın kiçik qardaşı, tərcüməçi,
jurnalist, ictimai xadim Ceyhun bəy operanın ilk
tamaşasında İbn Səlam və Nofəl rollarında
oynadı. Sonralar - Fransada mühacirətdə
olarkən o, müəlliflik məsələsinə də
aydınlıq gətirdi. Ceyhun bəy yazırdı:
“Opera yazmaq Üzeyir bəyin təşəbbüsü idi. Mən sadəcə, Füzuli əsərlərinin
uyğun irihəcmli hissələrindən və
muğamların seçilməsində qardaşıma kömək
etmi-şəm”. Ceyhun bəy sevimli qardaşının
çəkdiyi əziyyətləri belə
xatırlayırdı: “Bəzən o, gecə saat ikiyə-üçə
qədər oturub işləyir, mələklərə məxsus
hövsələ və inadkarlıqla səhnədə vokal
musiqi ifasının harmonik ansamblını yaratmağa
çalışırdı”.
Tamaşanın
hazırlanması da böyük zəhmət hesabına
başa gəldi. Bəstəkar operasına qüdrətli
bir şairin - Məhəmməd Füzulinin eyni adlı
poemasını mövzu seçmiş, Azərbaycan xalq
musiqisi ilə ona qol-qanad vermişdi. “Leyli
və Məcnun” operasını səhnələşdirənlər
də, ifa edənlər də şairin şeiriyyətindəki
ucalığı, böyüklüyü dərk etməli,
musiqimizin gözəlliyini duymağı bacarmalı idilər.
Yoxsa Üzeyir Hacıbəylinin görmək istədiyi
tamaşa alınmayacaqdı.
Məsələyə bəstəkarın
nə qədər həssaslıqla yanaşdığı o
dövrdə qələmə alınmış müxtəlif
məqalələrdə, xatirələrdə əksini
tapıb.
Hüseynqulu Sarabski xatirələrində yazırdı: “Bir
gün... “Əlmənsur”u oynadıq. Axırıncı pərdədə bir ərəb
“Sədayi-qayibanə” oxuyur, o rolu mən oynayırdım.
Ərəb qiyafəsində “Hicaz” üstə
oxudum. O gecə Üzeyir bəy Hacıbəyov teatrda
imiş”. Gənc Hüseynqulu Sarabskinin aktyorluq məharətini
görən Üzeyir bəy tərəddüdsüz onu
baş rola - Məcnun roluna dəvət etdi. Bu seçim yalnız “Leyli və Məcnun”
tamaşası üçün uğurlu olmadı. Hüseynqulu Sarabski də həmin tamaşanı minnətdarlıqla
xatırlayır, yazırdı ki, vaxtilə aktyorluq etdiyimə
görə mənə tənə edənlər indi Məcnun
deyə çağıraraq aqlışlayır, hörmətlə
qarşılayırdılar. Akytor 30 illik səhnə
həyatı boyunca bu rolu 400 dəfə oynadı və hər
dəfə öz Məcnununa yeni çalarlar əlavə
etdi. Ona görə ədəbiyyatşünas alim
Əziz Şərif yazırdı: “Sarabskinin oyunu misilsiz idi. Onun nəğmələri bulaq kimi axır. Ağlaya-ağlaya, inildəyə-inildəyə
öz məhəbbətindən, öz Leylisindən
Füzulinin qəzəlləri ilə ölməz muğam
üstündə danışır. İnsan
qəlbinin ən incə damarlarına işləyən musiqi
mənə o qədər təsir edirdi ki,
hönkürtümü çətin boğa bilirdim. Lakin göz yaşlarım durmadan axırdı”.
İki gəncin nakam məhəbbətindən,
faciəli taleyindən bəhs edən “Leyli və Məcnun”
operasında orta əsr Şərqinin ziddiyyətli mühiti təsvir
olunsa da, bir çox problemlər yazıldığı
dövrlə səsləşirdi. XX əsrin ilk onilliyində
Azərbaycanda nəinki qızlar, hətta oğlanlar belə səhnəyə
çıxmağa çəkinirdilər. Belə bir zamanda Leyli roluna ifaçı tapmaq
müşkül məsələyə çevrildi. Bu dəfə
də qadın rolunu kişi oynayacaqdı. Amma elə ifaçı tapılmalı idi ki, səsi,
xarici görünüşü çox uyğunsuz
görünməsin. Və on iki yaşlı
çayçı şagirdi Əbdürrəhim Fərəcovu
Leylini oynamağa razı salmaq asan olmadı...
...İlk milli operamızın
premyerası 1908-ci il yanvarın 12-də,
yeni təqvimlə 25-də Hacı Zeynalabdin Tağıyevin
teatrında keçirildi. Tamaşa istedadlı
aktyor və rejissor Hüseyn Ərəblinskinin quruluşunda,
böyük yazıçı və dramaturq Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyevin dirijorluğu ilə təqdim edildi. İlk milli operamızın rəssamı isə
Əli bəy Hüseynzadə hesab olunur.
Operanın ilk ifaçıları -
Məcnun (Qeys) - H.Sarabski, Ümmülqeys (Məcnunun anası)
- Kazımovski, Əbülqeys (Məcnunun atası) - Mirzə
Muxtar, Leyli - 12 yaşlı çayçı şagirdi
Ə.Fərəcov, Ümmülleyli (Leylinin anası) - C.Vəzirov,
Leylinin atası - İ.Qasımov, İbn Səlam -
C.Dağıstani, Zeyd - İ.Qasımov, 7 ərəb rolunda - Məmmədov,
Səfərov, Vəzirov və başqaları oldular.
“Leyli və Məcnun”
operasının sonrakı tamaşalarına Üzeyir bəy
özü dirijorluq etdi. Böyük qardaşı Zülfüqar
bəy Hacıbəyov isə həmin tamaşalarda Məcnunun
atası və Zeyd rollarında səhnəyə
çıxdı.
...Uğurlu keçən premyera,
tamaşaçı alqışları Əbdürrəhim Fərəcovu
inadından döndərə bilmədi. Elə
ilk tamaşadan sonra bir də əyninə qadın paltarı
geyinməyəcəyinə and içdi və bir daha teatra
ayaq basmadı.
Tamaşaya yeni Leyli tapmaq
üçün Üzeyir bəy çox
düşündü, çox axtardı. Sonunda bu rolu
Bakı realnı məktəbinin tələbəsi olan
xalası oğlu Əhməd bəy Bədəlbəyova təklif
etdi. Operanın ilk tamaşasında xor heyətində
oxuyan Əhməd bəy Leyli rolunda səhnəyə
çıxmağa razılıq verdi. Tamaşanın afişalarında “Leyli - Ağdamski”
yazılmağa başladı. 1920-ci ilədək
Əhməd bəy Ağdamski (Bədəlbəyov) Leyli
rolunda çıxış etdi. Bu rol onu
aktyor kimi məşhurlaşdırdı. Sonralar
Üzeyir bəyin bütün opera və operettalarında
qadın rollarının mahir ifaçısı oldu...
Opera çox keçmədi
ki, Azərbaycandan kənarda da məşhurlaşdı. Əsər azərbaycanlı
aktyorların ifasında Zaqafqaziyanın, Orta Asiyanın,
İranın bir çox şəhərlərində uğurla
göstərildi.
110 yaşlı
opera
Aktyor və rejissor Hüseyn
Ərəblinskidən sonra opera görkəmli incəsənət
xadimləri Soltan Dadaşovun (1935, 1958), Mehdi Məmmədovun
(1955, 1976), Firidun Səfərovun (1994), son illər isə Hafiz
Quliyevin quruluşlarında oynanıldı.
Keçən əsrdə
opera səhnəmizin 30-a yaxın Leylisi, 20-dək Məcnunu
oldu. Bu rollar
Əhməd Ağdamski, Əhməd Qəmərlinski,
Hüseynağa Hacıbababəyov, Göyərçin
Əliyeva, Həqiqət Rzayeva, Sona Rzayeva, Məhbubə
Paşayeva, Sürəyya Qacar, Sara Qədimova, Rübabə
Muradova, Zeynəb Xanlarova, Arif Babayev, İslam Rzayev, Mənsum
İbrahimov, Səkinə İsmayılova, Nəzakət
Teymurova və başqalarının sənət taleyinə
öz möhürünü vurdu.
Tamaşanın böyük
məhəbbətlə qarşılanmasının əsas səbəbi
şübhəsiz ki, məzmunu qədər musiqisinin də
doğma olması idi. Müəllif “Leyli və Məcnun”
operasında xalq musiqisindən, muğam, mahnı və rəqslərdən,
el havalarından ustalıqla istifadə etmişdi.
Qızların xorlarında “Evləri var xana-xana”, “Bu gələn
yara bənzər”, Əbülqeysin ifasında “Rast” və
“Cahargah”, Məcnunun ifasında “Şikəsteyi-Fars”, “Bayatı-Şiraz”,
“Segah”, eləcə də “Şur”, “Simayi-şəms”,
operanın uvertürasında və Nofəlin partiyasında
“Heyratı”, axırda “Arazbarı” zərb muğamları
tamaşaçını heyran edirdi. Dahi bəstəkar
yazırdı: “Mən xalq yaradıcılığının
klassik nümunələri olan muğamlardan musiqi materialı
kimi istifadə etməyi nəzərdə tutmuşdum. Vəzifəm
ancaq Füzuli poemasının sözlərinə forma və məzmunca
zəngin, rəngarəng muğamlardan musiqi seçmək,
hadisələrin dramatik planını hazırlamaq idi... “Leyli və Məcnun”da əsl xalq musiqisi ilə məşhur
klassik süjet birləşmişdi”.
Üzeyir bəyin bu
uğurundan ruhlanan böyük qardaşı Zülfüqar
Hacıbəyov “Aşıq Qərib”, yaxın dostu
Müslüm Maqomayev “Şah İsmayıl” operalarını
yazdılar. “Leyli və Məcnun” elə müəllifinin
özünü də yeni əsərlər yazmağa həvəsləndirdi.
Sonrakı illərdə o, “Şeyx Sənan”, “Rüstəm və
Söhrab”, “Şah Abbas və Xurşudbanu”, “Əsli və Kərəm”,
“Harun və Leyla”, “Koroğlu” operalarını, “Ər və
arvad”, “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan” musiqili
komediyalarını yazdı.
Artıq 110 ildir ki, böyük
Üzeyir bəyin “Leyli və Məcnun”u Azərbaycan opera səhnəsində,
dünyanın bir sıra opera teatrlarında oynanılır. Nəsillər bir-birini əvəz edir. Yeni rejissorlar yetişir, opera səhnəsinin Məcnunları,
Leyliləri dəyişir. Dəyişməyən
bu əsərə verilən yüksək dəyərdir.
Şərqin bu ilk operasına
tamaşaçı diqqəti, sevgisi əbədidir.
Zöhrə
FƏRƏCOVA
Azərbaycan. - 2018.- 25 yanvar.- S.8.