Ənənələrə sadiqik və onları
yaşadırıq
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti-100
2018-ci il Azərbaycan xalqının milli dövlətçilik tarixində son dərəcə əlamətdar bir dövrə təsadüf edir. Bu ilin 28 mayında Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılmasının 100-cü ildönümü tamamlanır.
Tarixin hansısa məqamında öz dövlətini qurmuş, milli varlığını dünyanın siyasi xəritəsində konkret dövlətçilik atributları ilə ifadə etmiş xalqlar Yer üzündə çoxdur. Amma cəmi bir əsr ərzində iki dəfə istiqlalını dünyaya bəyan edən, bu yolda qurbanlar verən və əsrin əvvəllərində nakam qalmış istiqlal arzusunu əsrin sonlarında tam reallaşdıraraq qüdrətli bir dövlətə sahib olan xalqların sayı çox azdır.
Azərbaycan xalqı belə nadir xalqlardandır.
Nazirlər Kabinetinin 2017-ci ilin sosial-iqtisadi inkişafının yekunlarına və qarşıda duran vəzifələrə həsr olunmuş iclasında Azərbaycan Respublikasının Prezidenti dövlət müstəqilliyimizin 100 illiyi münasibətilə 2018-ci ili “Cümhuriyyət ili” elan etdi: “Yüz il bundan əvvəl müsəlman aləmində ilk dəfə olaraq demokratik respublika yaradılmışdır. Biz fəxr edirik ki, bu respublikanı Azərbaycan xalqı yaradıb və bir daha bütün dünyaya nümayiş etdirib ki, Azərbaycan xalqı böyük xalqdır, istedadlı xalqdır, azad xalqdır. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin yaradılması və iki il ərzində fəaliyyəti tarixi hadisə idi. Azərbaycan o ölkələrdəndir ki, hələ yüz il bundan əvvəl ən ülvi demokratik dəyərləri nəinki bəyan edib, öz praktiki fəaliyyətində onları təmin edib. Bugünkü Azərbaycan, müstəqil Azərbaycan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varisidir. Biz Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin bütün demokratik ənənələrinə sadiqik və bu ənənələri yaşadırıq”.
***
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti XX əsr tarixinin təsadüfi bir faktı deyildi. Bu demokratik respublika ölkəmizin çoxəsrlik sosial-iqtisadi, ictimai-siyasi və mədəni inkişafının, xalqımızın milli oyanışı və dirçəlişi proseslərinin məntiqi nəticəsi kimi meydana çıxmışdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti xalqımızın müstəqillik əzmini nümayiş etdirməklə, siyasi şüur səviyyəsinin, intellektual və mədəni potensialının, yüksək istedad və qabiliyyətinin göstəricisi olmaqla, Avropanın demokratik dəyərləri ilə Şərq mədəniyyətinin xüsusiyyətlərini üzvi şəkildə birləşdirən yeni dövlət və cəmiyyət nümunəsi idi.
Əsrin əvvəllərində elan edilmiş Azərbaycanın “İstiqlal bəyannaməsi” mürəkkəb siyasi dövrdə cərəyan edən hadisələrin və Azərbaycan xalqının milli oyanışı prosesinin məntiqi nəticələrini özündə ehtiva edirdi. Xalqımızın milli istiqlalına doğru gətirən yol hələ XIX əsrin birinci yarısından cəmiyyətdə tədricən geniş vüsət alan maarifçilik hərəkatı ilə başlamışdı.
O dövrdən etibarən maarifçilik ideyalarının yayılması ilə Azərbaycanda baş vermiş köklü ictimai-siyasi və mədəni dəyişikliklər yeni tipli teatrın, məktəbin və mətbuatın yaranmasını təmin etməklə milli özünüdərkin gerçəkləşməsi üçün zəmin hazırlamışdı. Abbasqulu ağa Bakıxanov və Mirzə Fətəli Axundzadə ilə başlayan bu yolu yeni tarixi mərhələdə Həsən bəy Zərdabi, Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər Sabir, Əli bəy Hüseynzadə və digər görkəmli şəxsiyyətlər davam etdirərək milli məfkurənin təşəkkülü və inkişafında mühüm rol oynamışlar. Həmin dövrdə güclü sahibkarlar təbəqəsinin formalaşdığı neft şəhəri Bakı, eyni zamanda, milli ruhlu ziyalılar nəslinin yetişdiyi ictimai-siyasi fikir mərkəzinə çevrilmişdi. XX əsrin əvvəllərində türkləşmək, islamlaşmaq və çağdaşlaşmaq ideyalarının genişlənməsi və beləliklə, milli azadlıq hərəkatının güclənməsi Azərbaycan xalqının milli ruhunu daha da gücləndirmişdi. Rusiyanın dövlət dumalarına və Müəssislər Məclisinə seçilmiş azərbaycanlılar müstəmləkədən azad, demokratik dövlət sistemi yaratmağa hazır idilər.
Bununla yanaşı, Rusiyada çarizmin süqutundan sonra bolşeviklərin hakimiyyəti ələ keçirməsi ilə keçmiş imperiya ərazisində mürəkkəb geosiyasi vəziyyət yaranmışdı. Dünyanın aparıcı dövlətlərinin Bakı neftinə marağının siyasi çarpışmaları daha da gərginləşdirdiyi belə bir şəraitdə Azərbaycanın tərəqqipərvər siyasi elitası müstəqil milli dövlətçiliyin yaradılması naminə birləşdi. I Dünya müharibəsi də beynəlxalq münasibətlər sistemində bir sıra dəyişikliklərin meydana gəlməsinə səbəb oldu və başqa regionlarla yanaşı, Qafqazda yeni dövlətlərin yaranması üçün münbit şərait yetişdi. 1918-ci il mayın 26-da Zaqafqaziya Seyminin sonuncu iclası keçirilirdi. Mayın 27-də Seymin müsəlman fraksiyası yaranmış vəziyyətin ciddiliyini nəzərə alaraq, yekdilliklə Azərbaycanın idarə olunması vəzifəsini öz öhdəsinə götürdü və özünü Azərbaycan Müvəqqəti Milli Şurası elan etdi. Azərbaycan Milli Şurasının 1918-ci il mayın 28-də keçirilmiş iclasında Azərbaycanın “İstiqlal bəyannaməsi” qəbul olundu. Milli Şuranın 24 səslə qəbul etdiyi qərar və 6 bənddən ibarət “İstiqlal bəyannaməsi”, yaxud “Misaği-milli” Azərbaycan dövlətinin varlığını bütün dünyaya bəyan etdi.
***
“İstiqlal bəyannaməsi” ilə həyata vəsiqə alan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün müsəlman dünyasında ilk demokratik respublika kimi tarixə düşməklə yanaşı, Azərbaycan xalqının qədim dövlətçilik ənənələrini bərpa etdi. İnsan hüquq və azadlıqlarının təmin edilməsinə, irqi, milli, dini, sinfi və digər sosial bərabərsizliklərin ləğvinə əsaslı imkanlar yaratdı. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qurulması və fəaliyyətində Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Fətəli xan Xoyski, Əlimərdan bəy Topçubaşov, Həsən bəy Ağayev, Nəsib bəy Yusifbəyli, Səməd bəy Mehmandarov, Əliağa Şıxlinski və Azərbaycanın digər böyük şəxsiyyətlərinin xidmətləri olmuşdu.
“Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin 100 illik yubileyi haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 16 may 2017-ci il tarixli sərəncamında Cümhuriyyətin tarixi xidmətlərinə tam obyektiv qiymət verilmiş, cəmi 23 ay ərzində görülmüş genişmiqyaslı işlərə diqqət yönəldilmişdir. Yeni qurulan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti, sərəncamda da qeyd edildiyi kimi, üzərinə düşən çətin tarixi vəzifəni imkanlarının ən son həddində çalışaraq şərəflə yerinə yetirmişdi. Azərbaycanın ilk parlamenti və hökuməti, dövlət aparatı təşkil edilmiş, ölkənin sərhədləri müəyyənləşdirilmiş, bayrağı, himni və gerbi yaradılmış, ana dili dövlət dili elan edilmiş, dövlət quruculuğu sahəsində ciddi tədbirlər həyata keçirilmişdi.
Mövcudluğunun ilk günlərindən xalq hakimiyyəti və insanların bərabərliyi prinsiplərinə əsaslanan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti bütün ölkə vətəndaşlarına eyni hüquqlar verərək hər cür bərabərsizliyi aradan qaldırdı. Cümhuriyyət parlamentinin il yarımlıq fəaliyyəti boyunca qəbul etdiyi qanunlar milli dövlətin müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsinə, siyasi və iqtisadi inkişafa, mədəniyyət və maarif sahələrində sürətli irəliləyişə imkan verdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti daim sülhsevər siyasət apararaq bütün dövlətlərlə qarşılıqlı əməkdaşlıq əlaqələri yaratmağa və bir-birinin hüquqlarına hörmət prinsipləri əsasında münasibətlər qurmağa cəhd göstərirdi. Dünya birliyi tərəfindən tanınmış Xalq Cümhuriyyətinin fəaliyyəti sayəsində Azərbaycanın beynəlxalq hüququn subyekti olması 1920-ci ilin aprel ayındakı bolşevik işğalından sonra Azərbaycanın bir dövlət kimi dünyanın siyasi xəritəsindən silinməsinin qarşısını aldı.
Ölkənin ərazi bütövlüyü və milli təhlükəsizliyinin təmin olunması, qısa müddətdə yüksək döyüş qabiliyyətli hərbi hissələrin yaradılması, milli tələblərə və demokratik prinsiplərə uyğun dövlət orqanlarının qurulması, maarifin və mədəniyyətin inkişaf etdirilməsi, Azərbaycanın ilk universitetinin təsis olunması da bu 23 ayda əldə olunmuş tarixi nailiyyətlər idi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin mövcudluğu dövründə təhsil milliləşdirilmiş, xalqın sonrakı illərdə mədəni yüksəlişi üçün zəmin hazırlayan ictimai fikir tarixi baxımından müstəsna əhəmiyyətli işlər görülmüşdü.
***
“Cümhuriyyət ili”ndə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qısa müddət ərzində formalaşdırdığı mühüm dövlətçilik irsi barədə, yəqin ki, çox yazılacaq. Ziyalılarımız bu 23 aylıq tarixin ayrı-ayrı məqamları barədə düşüncələrini cəmiyyətə təqdim edəcəklər. Bu qeydlərimizdə isə cümhuriyyət qurucularının daha çox təhsilin, mədəniyyətin, ədəbiyyat və incəsənətin inkişafı sahəsindəki fəaliyyətlərinə diqqət yönəltmək istərdik. Çünki bu sahədəki nailiyyətlər, yaradılan dəyərlər Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin süqutundan sonra da yaşadı və cəmiyyətin inkişafında, tərəqqisində, son nəticədə müstəqilliyimizin bərpasında misilsiz rol oynadı. Həmin dövrdə bu gün özünün 100 illik yubileyi ərəfəsində fəaliyyət göstərən Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Kolleci də Bakı kişi müəllimləri, daha sonra Bakı qadın müəllimləri seminariyası kimi təsis edildi.
O ağır illərdə seminariya Azərbaycan xalqına elmi və pedaqoji cəhətdən hazırlıqlı kadrlar yetişdirib ərsəyə çatdırdı. İndi vaxtilə burada müəllimlik etmiş mərhum dahi bəstəkarımız Uzeyir bəy Hacıbəyliyə, ömrünü gəncliyin təhsili yolunda əritmiş Abdulla Şaiqə, görkəmli pedaqoq Camo Cəbrayılbəyliyə, Azadbəy Əmirova, Pənah Qasımova, ziyalı qadınlarımızdan Mədinə xanım Qiyasbəyliyə bizim üçün zəngin və ibrətli bir irs qoyub getdikləri üçün çox minnətdarıq.
Həmin dövr ziddiyyətlərlə dolu bir dövr olduğundan, qanla, fəlakətlə yoğrulduğundan, ziyalılar ehtiyac içərisində yaşayır, xalqın ən yaxşı övladları təhqirlərə, çətinliklərə məruz qalırdılar. Həmin dövrdə cəmiyyətdə düzgün xalq mövqeyində durmaq fədakarlıq tələb edirdi. Ziddiyyətlərlə dolu olan o dövrdə xalqın ləyaqəti, istedadı, mədəniyyəti, təhsili boğulur, pərdələnir, onun görkəmli oğullarının fəaliyyətinə kölgə salınırdı.
Milli mədəniyyətimiz, sənətimiz, tariximiz “proletkultçu” deyilən cərəyan tərəfindən inkar olunurdu.
Nə zaman ki, görkəmli bir mədəniyyət xadimi milli alətimiz olan tarı inkar və qadağan edirdi, qabaqcıl proletar şairi:
“Kəs səsini, kəs səsini,
kifayətdir, sus, ey tar!
İstəməyir proletar səndə
çalınsın, “Qatar”! -
deyərkən, ona cavab olaraq şair M.Müşfiq:
Oxu tar! Mən səndə
istənilən havanı çala da bilərəm,
Mən səndən bu günün
zövqünü
Ala da bilərəm,
- deyib tarın
milli mədəniyyətimizdəki mövqeyini düzgün
müəyyənləşdirdi.
Azərbaycan ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə, sənətinə, tarixinə
şüursuz ağılla hücum edən adamları
Ü.Hacıbəyil, H.Cavid, S.Vurğunun parlaq zəkası ilə
susdurur, yatmış beyinləri öz qüdrətli sənətləri
ilə oyadırdılar. Elə buna görə də bu gün
milli tarımızın, muğamımızın şöhrəti
ölkəmizin birinci xanımı Mehriban Əliyevanın
qüdrətli təəssübü və məhəbbəti
ilə bütün dünyanı dolaşarkən həmin
şəxsiyyətlərin nurla dolu siması göz
önünə gəlir, sanki “ənənələrimizi
yaxşı qoruyun” deyib bizi vətəndaşlığa
çəkirlər.
1 sentyabr 1919-cu ildə Azərbaycan
parlamenti Dövlət Universitetinin təşkili haqqında
qanun qəbul etdi və bununla milli təhsil ocağının
əsası qoyuldu. Həmçinin Azərbaycanda ilk muzey olan
“İstiqlal” muzeyi fəaliyyətə başladı. Eyni zamanda, Bakıda Etnoqrafiya muzeyinin
yaradılması haqqında Maarif Nazirliyi qarşısında
məsələ qaldırıldı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti milli mətbuat ənənələrimizin
inkişafında da böyük rol oynadı. 1918-1920-ci illərdə Bakıda, Gəncədə
və respublikanın digər şəhərlərində
onlarca qəzet və jurnal nəşr olunurdu ki, onlardan biri də
cümhuriyyətimizin yadigarlarından olan “Azərbaycan” qəzeti
idi. 1918-ci ilin oktyabrında Bakıda
Hacıbəyli qardaşları tərəfindən teatr
truppası yaradılmışdı. Ümumiyyətlə,
istiqlal dövrü teatrın inkişafında əsaslı
keyfiyyət dəyişiklikləri, dövlətin teatr sənətinə
fəal yardımı və teatrın cəmiyyətin həyatında
rolunun artması ilə əlamətdardır. Məhz Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
mövcudluğu, gördüyü işlərlə
türk-müsəlman maarifçiliyi ilk dəfə dövlət
səviyyəsinə qalxmışdı. Avropanın
ən nüfuzlu təhsil ocaqlarının məzunu olan
cümhuriyyət qurucuları təhsilin, maarifin qədrini,
xalqın mədəni inkişafındakı rolunu bilirdilər.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ən əhəmiyyətli
hökumət təsisatlarından biri Xalq Maarif Nazirliyi idi.
Burada Azərbaycanın ictimai fikir tarixində böyük rolu
olmuş Nəsib bəy Yusifbəyli, Həmid bəy
Şahtaxtinski, Rəşid xan Qaplanov, Nurməmməd bəy
Şahsuvarov, Fətulla bəy Rizabəyov, Azad bəy
Əmirov, Eynül xanım Yusifbəyli kimi şəxsiyyətlər
çalışırdılar. Xarici müdaxiləyə,
daşnak Ermənistanla aparılan müharibəyə, ölkədaxili
siyasi qüvvələr arasındakı ziddiyyətlərə,
eləcə də iqtisadi böhrana,maliyyə
çatışmazlığına və başqa amillərə
baxmayaraq, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti xalq
təhsilinin inkişafı üçün var qüvvəsini
sərf etmişdi.
***
1918-ci ilin 27 iyul
günündə Azərbaycan hökuməti dövlət dili
haqqında qanun qəbul etdi. Dövlət sənədlərinin
Azərbaycan türkcəsində tərtibinə
başlandı. Bununla belə, uzun illər
ərzində formalaşmış ənənələri nəzərə
alaraq, müəyyən bir müddətədək rus dilinin də
tətbiqinə icazə verildi.
Avqustun 28-də hökumətin
məktəblərin milliləşdirilməsi haqqında qərarı
çıxdı. Məktəblərin milliləşdirilməsi
dedikdə, respublikanın təhsil ocaqlarında təlimin ana,
yəni, Azərbaycan dilində aparılması nəzərdə
tutulurdu. Azərbaycan balalarının
doğma dildə təhsil almaq, öz dilini, ədəbiyyatını,
tarixini və mədəniyyətini öyrənmək
hüququ ilk dəfə olaraq qanuniləşdirildi. Milliləşdirilən məktəblərdə Azərbaycan
dilində təhsil almaq icbari idi.
Qeyri-Azərbaycan məktəblərində
Azərbaycan dilinin dövlət dili səviyyəsində tədrisindən
ötrü külli miqdarda vəsait ayrıldı. Bu illərdə
xalqın təhsilə marağı, həvəsi xeyli
gücləndi. Xalq təhsili müfəttişlikləri,
demək olar ki, bütün qəza və kəndlərdən
məktəb açmaq haqqında ərizə
alırdılar. Təhsil xərclərini əhali
öz boynuna götürürdü. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin birinci tədris ili
1918-ci ilin 15 sentyabrında Qafqaz İslam Ordusunun Bakını
azad etməsindən sonra başladı. Tədris
üçün şərait ağır idi. Müəllim və şagirdlərin bir hissəsi
1918-ci ilin martında daşnak ermənilərin
xalqımıza qarşı törətdikləri
soyqırımı zamanı qırılmış, bir
çoxları ölümdən xilas olmaq üçün
yaşayış yerlərini atıb getmişdi. Məktəb binaları acınacaqlı vəziyyətdə
idi. Onların bir çoxu
dağıdılmışdı. Bakıdakı
məktəblərin çoxunda vaxtilə ya ingilis, ya da
daşnak silahlı qüvvələri yerləşdirildiyindən
binalara xeyli ziyan dəymişdi. Bir sıra
məktəblərdə isə daşnakların bölgələrdə
soydaşlarımıza qarşı törətdikləri
qanlı qırğınlardan qorunmaq üçün
Bakıya pənah gətirmiş qaçqınlar
yaşayırdılar. Cümhuriyyət
hökuməti məktəblərin təmiri üçün
məktəb komissiyasından vəsait ayırdı. Bu pul ilə xeyli məktəb təmir olundu. Hökumətin səyləri nəticəsində təlim
və tədris işləri qısa müddətdə qaydaya
salındı. Beləliklə, 1919-cu ilin
martında Bakıda şəhər məktəblərində
oxuyanların sayı 6.400, həmin ilin noyabrında isə
9.100 nəfərə çatdı. Şagirdlərin
dərsə davamiyyəti xeyli yüksək idi. Bu, məşğələlərin normal keçməsi
və ölkədə vəziyyətin sabitləşməsi
ilə bağlı idi. Azərbaycan dilli məktəblərdə
müvəffəqiyyətlər daha böyük idi. Belə ki, zəif oxuyanların faizi köhnə
rejimdə 50 faizə çatdığı halda, indi 10-15 faiz
olmuşdu.
Azərbaycanda məktəb
quruculuğu işinə “Türk müəllimləri
ittifaqı”nın yaradılması da
böyük təsir göstərdi. İttifaqın
sədri Ağababa bəy İsrafilbəyov idi. 1919-cu ildə avqustun 20-dən sentyabrın 1-dək
Azərbaycan müəllimlərinin qurultayı keçirildi.
Qurultayda yeni proqram və dərsliklərin
hazırlanması, müəllimlər seminariyaları və
kurslarının açılması, məktəblərin
abadlaşdırılması və yenilərinin tikilməsi,
müəllimlərin maddi vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması və digər bu kimi
mühüm məsələlərə baxıldı.
Ölkədə siyasi durumun müzakirəsi zamanı
aşağıdakı qətnamə qəbul olundu: “Azərbaycan
müəllimləri xalq kütlələri arasında Vətən
müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi, sağdan və
ya soldan hər hansı bir təhlükə zamanı onun
müdafiəsi üçün fədakarlıq və vətənpərvərlik
mövqeyi baxımından güclü, mütəmadi iş
aparmalıdırlar”. O dövrdə “Müsəlman
Ziyalıları İttifaqı” da fəaliyyət göstərirdi.
Azərbaycanın görkəmli məktəb xadimlərindən
Camo Cəbrayılbəyli, Mehdi bəy Hacıbabayev, Teymur bəy
Bayraməlibəyov, Əlməmməd Mustafayev və
başqaları “Müsəlman Ziyalıları
İttifaqı”nın işində fəal
iştirak edirdilər. Dövlət
orqanlarının və parlamentin işində də müəllimlərin
fəaliyyəti güclü idi.
Həmin dövrdə məktəblər
milliləşdirilərkən dərslik məsələsi
xüsusilə aktual problem kimi qarşıda dayandı. Xalq maarifi
naziri Şahsuvarovun sədrliyi ilə Azərbaycan dilində dərsliklər
tərtib etmək üçün komissiya yaradıldı.
Bundan əlavə, dərsliklərin Azərbaycan
dilinə tərcüməsi məsələləri ilə məşğul
olan xüsusi komissiya təşkil olundu. Milli hökumət
dərslik layihələrinin hazırlanması
üçün 152 min manat, onların nəşrindən
ötrü kağız alınmasına 500 min manat, ana dilində
şriftin alınmasına isə daha 200 min manat pul
ayırmışdı. Komissiyaların gördükləri
böyük iş sayəsində qısa müddət ərzində
üç hissədən ibarət “Təzə Elmül-
hesab”, “İkinci il”, “Ədəbiyyat dərsləri”, “Müntəxəbat”,
“Yeni məktəb”, “Müəllimi-sərf”, “Sərfi-türki”,”Türk
çələngi”, “Tarixi-təlibi”, “Rəhbəri-cəbr”,
“Coğrafiya”, “Hikməti-tərbiyə” dərslikləri
hazırlanmışdı. Bu kitablar müəllim
və şagirdlərə maya dəyərinə
satılırdı.
Rus dilində dərsliklərin
alınmasına hökumət 500 min manat sərf etmişdi. Yəhudi, erməni
və alman məktəblərinə də aylıq subsidiya
ayrılmışdı. Parlamentin 1918-ci il
26 dekabr tarixli iclasında baş nazir Fətəli xan Xoyski
qeyd etmişdi ki, xalqın maariflənməsi sahəsi dövlət
və cəmiyyətimizin özülünü qoyan bir sahədir.
Hamının öz dilində təhsil almaq
hüququ vardır. Bütün məktəblərdə
qeyri-müsəlman şagirdlər üçün ilahiyyat dərsləri
keçilirdi. Əgər qeyri-millətlərdən
olan şagirdlərin sayı 10 nəfərdən yuxarı
idisə, onlara ana dili dərsləri tədris olunurdu. Özü də bu məktəblərdə ilahiyyat
və ana dili dərslərinin xərcini dövlət öz xəzinəsindən
ödəyirdi. Xristian dininə etiqad edən
müəllim və şagirdlər üçün istirahət
günü olan cümə bazar günü ilə əvəz
edildi. Dini bayramların da keçirilməsinə
icazə verilirdi.
***
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
fəaliyyətində xüsusi diqqət yetirilən daha bir
sahə Azərbaycan qadınlarının maariflənməsi
idi. Məsələn, Keşlədəki müsəlman
qadınlar cəmiyyətinin xahişini nəzərə alaraq
hökumətin səyi nəticəsində 1919-cu ilin
oktyabrında burada qızlar üçün ibtidai məktəb
açılmışdı. Keşlə
qadın cəmiyyətinin müvəkkili İzzət
xanım Rəsizadənin coşqun fəaliyyəti sayəsində
məktəb kəndlilərin hörmətini elə
qazanmışdı ki, artıq noyabr ayında burada 100 qız
təhsil alırdı. 1919-cu il mart
ayının 24-də Azərbaycan milli gimnaziyasında
qadınlar üçün kursların təntənəli
açılışı oldu. Bu mərasimdə
120 azərbaycanlı qadın iştirak etdi. Sara xanım Xuramoviç, Şəfiqə xanım
Qaspıralı, Hənifə xanım Məlikova
çıxışlar etdilər. Kurslara
Gövhər Usubova rəhbərlik edirdi. 1920-ci
ilin yanvarında artıq 200 azərbaycanlı qadın burada
savad alırdı.
1920-ci il aprel
ayının 1-dən Azərbaycan dilini öyrənmək
üçün qadın kursları
açılmışdı. Kurslarda təhsil
pulsuz idi. Məşğələləri
aparmaqdan ötrü Türkiyədən müəllimlər dəvət
olunmuşdu. Onlar kursda təmənnasız,
ictimai əsaslarla çalışırdılar. Dərslər 2-ci türk qadın məktəbinin
binasında keçirilirdi. Birinci şəhər
məktəbində isə savad öyrənmə və əl
işləri üzrə qadın kursları fəaliyyətə
başlamışdı. Müəllimlər
yalnız müsəlman qadınlarından ibarət idi. Gigiyena dərsini tanınmış həkim Əminə
xanım Batirşina aparırdı.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
xalq təhsilinin inkişafı istiqamətində
gördüyü işlərdə “Nəhri-Maarif”, “Nicat”, “Səfa”,
“Səadət”, “Türk ocağı”, “İran Maarif Cəmiyyəti”
və başqa bu kimi Azərbaycan mədəni-maarif cəmiyyətlərinin
də böyük xidmətləri olmuşdu. 1919-cu
ilin sentyabrında orta məktəblər üçün yeni
proqramlar tərtib edən komissiyalar işə başladı.
Əgər köhnə proqramlarda Azərbaycan
dili, ədəbiyyatı, Azərbaycan xalqının tarixi
ümumiyyətlə öyrənilmirdisə, 1919-1920-ci tədris
ilində dərslər artıq yeni proqramla keçilirdi.
Aşağı siniflərdə “Türk
xalqları tarixinin qısa kursu”, yuxarı siniflərdə isə
“Türk xalqları tarixinin tam kursu” fənləri öyrənilirdi.
Azərbaycan Cümhuriyyəti dövründə əlifba
islahatı məsələsi qaldırıldı və bu məqsədlə
yaradılmış komissiya latın əlifbasına
keçməyi qərara aldı. Abdulla bəy Əfəndiyev
Maarif Nazirliyinə latın qrafikalı yeni
Azərbaycan əlifbasını təqdim etdi.
***
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
müəllimlərə yüksək qayğı göstərirdi. Bu dövrdə
müəllimlərin maaşı bir neçə dəfə
artırılmışdı. Bayram ərəfələrində
onlara pul müavinəti verilir, müəllimlər az tapılan ilkin tələbat və ərzaq
malları ilə təmin olunur, kasıb ailələrdən
olan uşaqlar isə təhsil haqqından azad edilirdilər. Orta təhsil müəssisələrində bu
cür şagirdlər üçün təqaüd təsis
edilmişdi. Ehtiyacı olanlar hətta
naharla təmin olunurdular.
Təlimin Azərbaycan dilində
aparılması ilə bağlı ən böyük problem
ixtisaslı müəllim kadrların
çatışmazlığı idi. Bu problemin
aradan qaldırılması üçün 10 noyabr 1918-ci ildə
Qazaxda müəllimlər seminariyası açıldı.
Bu, təkcə qəza üçün deyil,
bütün Azərbaycan üçün mühüm əhəmiyyət
kəsb edirdi. Seminariyanın direktoru
tanınmış maarifçi-pedaqoq və ədəbiyyatşünas
Firudin bəy Köçərli idi. Bakıda
və Gəncədə də müəllimlər seminariyaları
fəaliyyət göstərirdi. Bundan
başqa, müxtəlif bölgələrdə müəllimlər
hazırlayan qısamüddətli kurslar təşkil
olunmuşdu. Azərbaycan qadınlarının bu kurslara
can atması xüsusilə sevindirici idi. Parlament
üzvləri kurslara gəlir, onların işi ilə
maraqlanır, lazımi kömək göstərirdilər.
Cümhuriyyətin dəvəti ilə Türkiyədən
çalışmaq üçün Azərbaycana 50 müəllim
gəlmişdi. O dövrdə ən təqdirəlayiq
addımlardan biri kimi Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
hökuməti ölkəmiz üçün son dərəcə
gərəkli mütəxəssislərin hazırlanmasından
ötrü 100 azərbaycanlı övladını
Avropanın məşhur ali məktəblərinə
göndərmişdi. Dünya standartlarına uyğunluğu
ilə Azərbaycanda ali təhsil sisteminin bünövrəsini
qoyan Azərbaycan Dövlət Universitetindən başqa,
1920-1921-ci tədris ilinin başlanğıcında ölkədə
Pedaqoji İnstitutun açılması, Bakı Kənd Təsərrüfatı
İnstitutunun yaradılması, Bakı musiqiçilər cəmiyyətinin
nəzdində yaradılmış musiqi məktəbinin
Bakı Konservatoriyasına çevrilməsi nəzərdə
tutulurdu.
***
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
1920-ci ilin 28 aprel günü baş vermiş bolşevik
işğalı nəticəsində süquta uğraması
Azərbaycan cəmiyyətinin inkişafına yönəlmiş
bu işlərin davam etdirilməsinə imkan vermədi. Üstəlik,
cümhuriyyət qurucularının Vətəndən didərgin
salınması, istiqlal ideyalarının
daşıyıcısı olan ziyalılarımıza
qarşı repressiyalar, ötən əsrin 30-cu illərində
onların kütləvi şəkildə məhvi Azərbaycanda
milli düşüncənin inkişafına böyük zərbə
vurdu. Yalnız ötən əsrin 70-ci illərində
ölkənin siyasi rəhbərliyinə milli ruha, azərbaycançılıq
ideyalarına bağlı şəxsiyyətin, cümhuriyyət
qurucularının Azərbaycanın istiqbalı ilə
bağlı bütün arzu və amallarını öz nəcib
əməlləri ilə zaman-zaman doğruldan - ümummilli
lider Heydər Əliyevin gəlməsi vəziyyəti dəyişdi.
Cəmiyyətdə milli şüurun oyanışı
baş verdi. Heydər
Əliyev Azərbaycanın yüksəlişi
üçün fürsət bildiyi ən kiçik imkanı
belə diqqətdən kənarda qoymadı. Bu imkanları dəyərləndirdi və hələ
sovet Azərbaycanına rəhbərliyi dövründə
ölkəmizin, cəmiyyətimizin hərtərəfli tərəqqisi
naminə gördüyü misilsiz işlərlə milli
müstəqilliyimiz üçün əsaslı zəmin
hazırlamış oldu.
Ümummilli lider Heydər
Əliyevin respublikada uğurla gerçəkləşdirdiyi
siyasət xalqımızın tarixi-mədəni
yaddaşını özünə qaytararaq milli mənlik
şüurunu inkişaf etdirdi, azərbaycançılıq məfkurəsi
işığında müstəqillik arzularının
güclənməsi və yaxın gələcəkdə
yenidən həqiqətə çevrilməsi
üçün mühit formalaşdırdı. Bütün
bunların məntiqi nəticəsi isə Azərbaycan
xalqının 71 ildən sonra yenidən öz istiqlalına
qovuşması oldu. 1991-ci ildə dövlət
müstəqilliyini bərpa edərkən müasir Azərbaycan
Respublikası özünün qədim dövlətçilik
ənənələrinə sadiq qaldığını
göstərdi. Xalq Cümhuriyyətinin
siyasi və mənəvi varisi olmaqla onun üçrəngli
bayrağını, gerbini, himnini qəbul etdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin hər zaman
ürək ağrısı ilə
xatırladığımız aqibəti, tarixi təcrübəsi,
o cümlədən müstəqilliyimizin bərpası və
ondan sonrakı ictimai-siyasi proseslər bizə bir daha göstərdi
ki, istiqlalı əldə etmək hələ işin
yarısıdır. Onu hər vəchlə
qorumaq və möhkəmləndirmək lazımdır.
Xalq Cümhuriyyəti
dövründə olduğu kimi, dövlət müstəqilliyimizin
bərpası dövrü və ondan sonrakı ilk illər də
cəmiyyətimiz üçün rəvan keçmədi. Minlərlə
qurban verdik. Təcavüzkar Ermənistan
istiqlalımızı gözü götürməyən
güclü havadarlarının köməyi ilə torpaqlarımızın
20 faizini işğal etdi. Xalqın
arasına təfriqə salmaq, Azərbaycanı parçalamaq
üçün müxtəlif fəndlər işə
salındı. Təxribat ocaqları
alovlandırıldı, cəmiyyət vətəndaş
müharibəsinə doğru sürükləndi. Azərbaycan yenicə qazandığı müstəqilliyi
hər an itirə bilərdi. Belə bir məqamda
Azərbaycanın kövrək müstəqilliyini qorumaq və
onun bu dəfə yadlara təslim edilməsinə imkan verməmək
üçün xalqın xilaskar kimi üz tutduğu ulu
öndər Heydər Əliyev son dərəcə mürəkkəb
vəziyyətdə Azərbaycana dayaq oldu. İstiqlalımızı xalqın gücü, vəhdəti
ilə qorudu. Respublikamızda dövlət
müstəqilliyinin bütün atributları bərqərar
edildi. Dövlətçilik dəyərlərinin
möhkəmləndirilməsi üçün qətiyyətli
addımlar atıldı. Ölkədə
ictimai-siyasi sabitlik təmin olundu. 1995-ci ildə
müstəqil Azərbaycanın ilk Konstitusiyasının qəbul
edilməsi ilə demokratik, hüquqi dövlət quruculuğu
prosesi ardıcıl xarakter daşıdı.
Ulu öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin qısa müddət ərzində gördüyü işləri yüksək qiymətləndirirdi: “Bu gün - bu bayram günü (28 May) biz Azərbaycanda ilk Demokratik Respublikanın qurulmasında və fəaliyyət göstərdiyi xidmətlərə görə M.Ə.Rəsulzadəyə, Ə.Topçubaşova, F.Xoyskiyə, onların silahdaşlarına bir daha öz minnətdarlığımızı, təşəkkürümüzü bildiririk. Onların gördüyü işlər Azərbaycan xalqının bu günü üçün çox böyük əhəmiyyət kəsb edir. Onların fəaliyyəti bizim üçün həmişə əziz olacaqdır. Onların xatirəsi bizim qəlbimizdə daim yaşayacaqdır”.
Ulu öndər Heydər Əliyevin strateji inkişaf kursunu, cümhuriyyət qurucularının milli dövlətçilik ənənələrini əzmlə davam etdirən Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin siyasəti bu gün müstəqil Azərbaycan dövlətini öz tarixinin ən qüdrətli mərhələsinə yetirib. Dövlətin əldə etdiyi hər bir nailiyyət bütün tarixi mahiyyəti ilə yanaşı, eyni zamanda bu dövlətin təşəkkülü və inkişafında əməyi olmuş mütəfəkkirlərimizin ruhuna böyük bir ehtiram nümunəsidir.
“Cümhuriyyət ili”ndə təşkil olunan çoxsaylı tədbirlərlə cümhuriyyət dövrünə bir daha nəzər salınacaq. Onun tariximizdəki yeri və rolu ətraflı təhlil ediləcək. Dövlət quruculuğu təcrübəsi hərtərəfli öyrəniləcək. Uğur və uğursuzluqlar təhlil edilərək nəticə çıxarılacaq. Milli dövlətçilik tariximizdə belə bir möhtəşəm dəyəri yaratmış düşüncə adamlarının hər birinin mənəvi ucalığı təfəkkürümüzdə canlanacaq.
İndiyə qədər Azərbaycanın istiqlalı, tərəqqisi, güclənməsi uğrunda əmək sərf etmiş insanların isə bir ümumi mənəvi abidəsi var: Bu, gündən-günə inkişaf edən, dünyanın nüfuzlu ölkələrindən birinə çevrilən, qüdrətli Azərbaycan dövlətidir!
Nurlana ƏLİYEVA,
YAP Qadınlar Şurasının sədri,
BSU-nun rektoru, professor
Azərbaycan.-
2018.- 31 yanvar.- S.1; 6.