Liderlik məharəti və missiyası
İqtisad elmi hələ ki iqtisadi inkişafın əsas prinsip və qanunlarını əks etdirən kamil bir universal nəzəriyyə yarada bilməmiş, bu istiqamətdə göstərilən səylər hələlik konkret bir nəticəyə gətirib çıxarmamışdır. Lakin aparılan tədqiqatlar bir məsələni dəqiqləşdirmişdir ki, iqtisadi inkişafın əsasını institutlar təşkil edir. Bununla belə, müxtəlif istiqamətlərdə aparılan çoxsaylı tədqiqat işlərində müxtəlif institutlar iqtisadi inkişafın səbəbləri kimi göstərilsə də, bu nəticələr real həyatda tam deyil, təsdiqini qismən tapır.
Həmin tədqiqat işlərinin təhlili kifayət qədər ziddiyyətli məqamları üzə çıxarmışdır. Apardığımız tədqiqat nəticəsində belə qərara gəlmək olur ki, iqtisadi inkişaf üçün zəruri olan institutları əsas və törəmə institutlara ayırmaq lazımdır. Əvvəlcə göstərmişdik ki, iqtisadi inkişaf üçün zəruri olan əsas institut liderlik institutudur. Qalan digər institutlar isə ikinci dərəcəli, ondan törəmədir. Fikrimizi əsaslandırmaq üçün liderlik institutuna bir qədər dərindən yanaşacağıq və bu zaman "lider kimdir” sualına müəyyən qədər aydınlıq gətirməyə çalışacağıq.
Reallıq budur ki, istənilən institut, yəni "oyun qaydaları” hakimiyyətin nəticəsidir. Yəni hakimiyyət birincidir, institutlar isə hakimiyyətin törəməsi kimi ikincidir. Hakimiyyət məsələsi həmişə müəyyən şəxslərlə, liderlərlə bağlı olmuşdur. Tarixdə baş verən böyük hadisələrin başında həmişə liderlər dayanmışlar və tarix sübut edir ki, liderlər tarixin gedişinə güclü təsir göstərirlər. Liderlik insan fəaliyyətinin bütün sahələrinə xasdır və ona hər yerdə rast gəlinir.
Bu səbəbdən bəşər tarixində baş vermiş istənilən hadisə konkret bir tarixi şəxsiyyətin adı ilə bağlıdır. Əslində tarix dediyimiz də əsasən elə böyük şəxsiyyətlərin gördüyü işlər, özlərindən sonra insanlara saxladıqları zəngin irs və onların məzmunlu həyatıdır. XV əsrin sonu, XVI əsrin əvvəllərində yaşayıb- yaratmış, siyasi fəlsəfə elmində inqilab etmiş böyük italyan mütəfəkkiri N.Makiavelli insanları iki qrupa bölmüşdür. Bir qrupa tarixi yaşayan insanları, digər qrupa isə tarixi yaradan insanları aid etmişdir. Əsl liderlər də, əlbəttə, məşğul olduqları sahələrdə böyük inqilablara imza atan, tarixi yaradan insanlardır. Bu məqaləmizdə də söhbət elə tarixi yaradan şəxsiyyətlər, liderlər haqqında gedəcəkdir.
İlk növbədə ondan başlayaq ki, əksər hallarda insanlar rəhbərlə lideri səhv salırlar. Liderlik psixoloji fenomendir, rəhbərlik isə sırf idarəetmə ilə əlaqəlidir. Geniş mənada lider - insanlararası münasibətlər sistemində dominantlıq və tabelik, təsiretmə və əməletmə münasibətləridir. Lider cəmiyyətin əksər üzvlərinin açıq və ya gizli razılığı əsasında dominant vəziyyəti ələ alaraq hakimiyyətin favoritinə çevrilir, təsiri və nüfuzu əsasən "qeyri-formal” xarakter daşıyır. Rəhbər isə rəsmi vəzifə tutan formal liderdir. Formal liderlər müəyyən qaydalara əsasən təyin olunurlar və funksional münasibətlər daşıyıcılarıdır. Qeyri-formal liderlər isə qrup üzvlərinin şəxsi qarşılıqlı münasibətləri əsasında meydana çıxır. Hər rəhbər lider ola bilməz, lakin hər bir liderin həm də rəhbər olmaq şansı var. Rəhbərin başçılıq etdiyi kollektivin idarəolunmasında əsas məqsədi insanların işləri düzgün yerinə yetirməsidir, liderlikdə isə əsas məqsəd düzgün, lazım olan işlərin reallaşdırılmasıdır. Formal liderlər, yəni rəhbərlər başqasının ideya və göstərişlərini, qeyri-formal həqiqi liderlər isə öz ideyalarını həyata keçirirlər. Birincilər tabeliklərində olan insanlardan, ikincilər isə ardıcıllarından, tərəfdaşlarından istifadə edirlər.
Həqiqi lider insanlar üçün taleyüklü məsələlərdə bir ümid yeridir. Lider öz şəxsi nümunəsi vasitəsilə ictimai maraqları reallaşdıran insandır və o, cəmiyyətdə tərəqqini, həyatı stimullaşdırır, təkamülə təkan verən dialektikanı aşkarlayır. Onlar cəmiyyətdə siyasi, iqtisadi və digər prosesləri aktivləşdirir, sürətləndirir, tarixi inkişafın katalizatoru rolunu oynamaqla onun istiqamətini müəyyən edən proqramlar irəli sürür, epoxal dəyişikliklərin başında dururlar. Daha parlaq liderlər isə bir dövrü qapayaraq yeni bir dövr açırlar.
Lider həm də yeni ideyaları generasiya etməyə qabil, simasını, sərbəstliyini qoruyaraq cəmiyyətin bütövlüyü və rifahını təmin etməyi, lazım gələndə məsuliyyəti öz üzərinə götürməyi, qarşısına qoyduğu məqsədlərə doğru inamla irəliləməyi və komandasını arxasınca aparmağı bacaran şəxsdir. Liderlər kommunikabelliyə, yaradıcı analitik zəkaya malik ambisiyalı, streslərə dayanıqlı, səbirli və təmkinli, kreativ, provokasiyaya uymayan, başqasının əlində oyuncağa çevrilməyən, öz iradəsinin sahibi kimi təxribat aləti olmayan, intriqalarda iştirak etməyən, heç kəsin qarşısında əyilməyən, sınmayan polad iradəyə malik şəxslərdir. Adətən bu tip insanlar xarizmaya, yəni onları başqalarından kəskin surətdə fərqləndirən tamamilə başqa bir keyfiyyətə malik olurlar. Bu, liderə xas olan əsas fərqli xüsusiyyətdir. Xarizmanı əsaslandıran bu fərqli xüsusiyyətlər müxtəlif, o cümlədən məsələlərə hamı kimi standart deyil, fərqli yanaşma, fərqli baxış bucağı, fərqli düşüncə tərzi, leksikonunda qeyri-standart ifadə və kəlmələrdən geniş istifadə, iti ağıl və hazırcavablıq, istedad, incə yumor hissi, geniş bilik diapazonu və s. kimi keyfiyyətlər ola bilər. Əsl lider əksər menecerlərin riayət etdiyi qəbul olunmuş standartlara, yazılmayan qaydalara, qanunlara deyil, öz prinsiplərinə uyğun hərəkət edirlər və başqalarını da buna uyğun hərəkət etməyə sövq edirlər.
Qədim yunan filosoflarından biri demişdir: "Qanun hörümçək toru kimidir - zəiflər orada çabalayaraq ilişib qalırlar, güclülər isə onu yırtıb dağıdırlar”. Bu mənada əsl lideri heç bir yazılan və ya yazılmayan qanun qorxutmur, o, sırınan istənilən oyun qaydasını heçə çevirərək öz qaydalarını diktə edir. Lider yalnız öz bildiyi qaydalara uyğun yaşayır və fəaliyyət göstərir. Bir gerçəkliyi, əsas məsələni dərk etmək lazımdır ki, əsl lider hamı kimi olmur, o, tamamilə fərqli bir insandır. Xarizmatik lideri müəyyən edən digər əsas amil onun missiyasıdır. Məhz missiya liderin həyatının əsas məqsədi, qələbələrə aparan əsas amildir. Məqsədsiz lider isə sadəcə nonsesdir.
Həqiqi liderin gücü həmişə insanlara şəxsiyyət kimi yanaşmasında, onun öz dəyərlərinə, həyat kredosuna sadiq olmasındadır və onlar heç bir halda bu dəyərlərə xəyanət etmirlər, arxa çevirmirlər. Hamıda olmayan bu keyfiyyətlər liderə güc, qüdrət verir və onun arzularından, ehtiraslarından yüksəkdə durur. Əsl liderin dəyərlər sistemini heç kəs dağıda bilmir, çünki bu dəyərlərdən imtina liderin özündən imtina etməsi deməkdir.
Liderlərə xas olan digər
bir xüsusiyyət onlarda olan səmimi yumor hissidir. Yüksək
yumor hissi yüksək intellektual səviyyənin
mövcudluğundan xəbər verir. Yumor hissi şit
zarafat deyil, ali düşüncədir.
Liderin ünsiyyət qurmaq
bacarığı, kommunikabelliyi, söhbətcil, maraqlı
müsahib ola bilməsi də
vurğulanmalıdır. İnsanlar böyük məmnuniyyətlə
onunla münasibət qurur, ünsiyyətə can atırlar. Liderlər bu zəruri alətdən kifayət qədər
uğurla istifadə edirlər. Ünsiyyət
qurmağı, öz ideyalarını ifadə etməyi,
onları insanlara hamının başa düşə biləcəyi
şəkildə ötürməyi bacarmayan şəxs
heç vaxt insan kütlələrini ardınca apara bilməz.
Liderin həmişə əlinin
altında hazır strategiyası olur, hətta strategiyası
olmasa belə, yeni və fərqli biliklərə malik
olduğu üçün ani olaraq strategiya işləyib
hazırlamağı bacarır. O öz diqqətini həm xırda
detallarda, həm də qlobal məsələlərdə cəmləşdirməyi
bacarır, strategiya yarada və öz ideyalarını
reallaşdırmaq üçün atacağı hər bir
addımın alqoritmini müəyyən edə, problemin
ümumi mənzərəsini görə bilir.
Lider üçün standart
qaydalar mövcud deyil, o, nadir yaradıcı təfəkkürə
malik bir insandır, öz təfəkkürünün
gücünə və həyat təcrübəsinə əsaslanaraq
qaydaları özü yaradır. Hislərinə,
güclü intuisiyasına, dəmir məntiqinə əsaslanaraq
öz dəyərlər sisteminə uyğun qərarlar qəbul
edir. Lider həmişə öz fəaliyyətini
və ideyalarını mümkün olan bütün vasitələrlə
genişləndirir. O, ətraf mühit üçün
açıqdır, istənilən yeni imkanlara,
ağıllı ideyalara "hə” deyir və hətta
uğursuzluğa düçar olduqda belə ruhdan
düşmür, hər şeyi yenidən başlamağı
bacarır. Lazım olduqda risk etməyə hazır olması
liderin əsas xüsusiyyətlərindən biridir. Lider öz istəklərini ətrafdakıların
istəyilə uzlaşdırır, onlarla ümumi dil
tapır, tələbatlarını eşitməyə və nəzərə
almağa hazır olur.
Bütün bunlardan belə
bir nəticə çıxarmaq olar ki, liderlik qabiliyyətini,
bacarığını sonradan həyat fəaliyyəti nəticəsində
qazanmaq mümkün deyil, lider elə anadan lider kimi doğulur. Bu cür
anadangəlmə xüsusiyyəti olan əsl lider
hamının hörmət və fəxr etdiyi, oxşamaq istədiyi
insandır. Bəzən elə bir kritik vəziyyət
meydana çıxır ki, liderlər onlar üçün
diskomfort yaradan qərarlar qəbul etməyə məcbur olurlar.
Amma liderin kritik məqamlarda qəbul etdiyi
taleyüklü qərarlar müəyyən zaman keçdikdən
sonra onun strateji cəhətdən nə qədər
uzaqgörən olmasını sübut edir.
Liderlərin fəaliyyətini təhlil
edən R.Taker siyasi favoritləri üç tipə
bölmüşdür: konservatorlar, islahatçılar və
inqilabçılar. Konservatorlar həmişə
status-kvonun saxlanılmasında maraqlı olurlar. İnqilabçıların məqsədi prinsipial
olaraq tamamilə fərqli bir sistemə keçiddir. Lider-islahatçı isə yenidən qurandır,
onlar yaradıcılıq nümayiş etdirir, öz
ardıcıllarını vəddən vədə deyil, nəticədən
nəticəyə aparır, insanları dividendlərə yox,
əməyə, zəhmətə istiqamətləndirirlər.
Yalnız lider-qəhrəmanlar
tarixin axarını müəyyən edir, bir dövrü
qapayaraq yeni bir dövr, era, epoxa açırlar. Makedoniyalı İskəndər,
Çingizxan, Əmir Teymur, Qanuni Sultan Süleyman,
C.Vaşinqton, T.Cefferson, U.Çörçil, Atatürk,
Şarl de-Qoll kimi tarixi şəxslər məhz bu tip lider-qəhrəmanlar
olmuşlar və tarixin axarını başqa istiqamətə
yönəltməyi bacarmışlar. Məhz
buna görədir ki, liderlər arasında siyasi xadimlər və
böyük sərkərdələr çoxluq təşkil
etməklə diqqəti daha çox cəlb edirlər. Lakin müasir dövrün öz xüsusiyyətləri
var və onun tələbləri dövrə uyğun olur.
Müasir dövrün liderlərində yuxarıda sadalanan
müsbət keyfiyyətlərdən əlavə, kütlələrin
maraqlarını ifadə etmək, innovasiyalara meyillilik, yəni
daim yeni ideya, proqramlar irəli sürmək, həmişə
siyasi cəhətdən məlumatlı olmaq, siyasi zamanı
hiss etmək, duymaq, lazım olan anda kompromisə gedə bilmək
bacarığı kimi keyfiyyətlərə də malik
olmalıdır. İrəli gedərək bildirək
ki, Heydər Əliyev məhz belə liderlərdən idi.
Siyasi liderlərə xas olan əksər
keyfiyyətləri iqtisadiyyat, təsərrüfat, istehsal sahəsində
çalışan insanlara da aid etmək olar. Bəllidir ki,
inkişafın innovasiya tipi bazar sistemli ölkələrdə
aparıcı rol oynayır. Bu sahədə innovativ liderlər
sırasında C.Ford, S.Rokfeller, N.Rotşild, A.Düpon, T.Edison,
B.Geyts, S.Sobs, S.Xonda kimi biznes dünyasının nəhəngləri
var. Onlar dəyişikliklərə, "yaradıcı
dağıdıcılığa” səy göstərmək, ənənələrə
qarşı qiyam, biliyə həvəs, hər şeyi öyrənmək
və bilmək marağı, "iş hər şeydən
üstündür” prinsipinə uyğun davranış, sarsılmaz
optimizm, xarizmatik liderlik, insanlara təsir edə bilmək
bacarığı, həyatda və işdə risk etmək, təşəbbüskarlıq,
novatorcasına öncəgörməlik və gələcəyi
proqnozlaşdıra bilmək qabiliyyəti kimi təkrarsız
xüsusiyyətlərə malik olmuşlar.
Elm sahəsindəki liderlik də
özünəməxsus xüsusiyyətlərə malikdir. Məlumdur ki,
elmi tədqiqatlar iki - fundamental və tətbiqi istiqamətlərdə
aparılır. Bu sahədə liderlik əsasən
birinci istiqamətdə, yəni fundamental kəşflər edən
alimlərə məxsusdur. Fundamental tədqiqatlara
təbiət qanunlarının kəşfinə, hadisələr
və real gerçəkliyin, həqiqətin obyektləri
arasındakı münasibətlərin müəyyən
olunmasına yönələnlər aid edilir. Kəşfin fundamentallığının əsas əlaməti
öz əksini konseptual universallıq və məkan-zaman
ümumiliyində tapır. Tətbiqi elm
köhnə metodları təkmilləşdirirsə,
fundamental elm yeni metodlar yaradır, tətbiqi elm islahatlara
aparırsa, fundamental elm inqilablara gətirib
çıxarır. Fundamental tədqiqatlarda
əsas məsələ problemin qoyuluşudur və bu,
xüsusi qabiliyyət, istedad tələb edir.
Belə bir fikir mövcuddur:
istedadlı insan o insandır ki, qarşıya qoyulan problemi
hamıdan yaxşı həll edir, dahi odur
ki, qoyduğu problem heç kəsin ağlına gəlmir. Yaxud istedadlı insan heç kəsin bilmədiyi,
dahilər isə heç kəsin başa düşmədiyi
suallara cavab tapırlar. Məsələnin gizli əsasını
görə bilmək bacarığı, daha sonra məsələni
qoymaq qabiliyyəti, onu kənar, yad, təsadüfi vəziyyətlərin,
şəraitlərin böyük kütləsi içərisindən
taparaq ayırmaq və nəhayət, onun pərdələnərək
gizli qalan mahiyyətinə qədər gedib çıxmaq
qarşıya qoyulmuş məqsədə nail olmağa zəmanət
verir.
Fundamental elmi kəşflər
digər kəşflərdən həm də onunla fərqlənir
ki, onlar mövcud prinsiplərdən deduksiya əsasında
alınmırlar. Böyük kəşflər yeni prinsiplərin
işlənilməsi nəticəsində olur. Elm tarixində
fundamental olaraq Evklid həndəsəsi, Lobaçevski həndəsəsi,
Kopernikin heliosentrik sistemi, Nyutonun klassik mexanikası, Mendel
genetikası, Eynşteynin nisbilik, Darvinin təkamül, iqtisad
elmində A.Smitin liberal iqtisadiyyat, C.M.Keynsin səmərəli
tələb, R.Konzun sosial xərclər nəzəriyyələrini
misal göstərmək olar. Adları çəkilən
bu böyük zəka sahibləri məşğul
olduqları elm sahələrində təkrarsız liderlik
keyfiyyətlərini parlaq şəkildə nümayiş
etdirmişlər. Onların kəşfləri
bütövlükdə həqiqət, gerçəklik
haqqındakı mövcud təsəvvürlərin,
baxışların əsasını sarsıdaraq
kökündən dəyişmişdir.
Bu məqalə liderlik
institutu və iqtisadi inkişaf arasında səbəb-nəticə
əlaqəsinin araşdırılmasına həsr
olunduğu üçün biz təkcə dövlət idarəçiliyi
sahəsində liderlik etmiş tarixi şəxsiyyətləri
deyil, konseptuallıq baxımından liderliyin təsərrüfat
və iqtisadiyyat, elm sahəsində oynadığı rola da
qısa nəzər salıb müəyyən təhlillər
aparmağı zəruri hesab edirik. İnkişaf etmiş
və yüksək iqtisadi artım tempi göstərən
dövlətlərin keçdiyi yolu təhlil etdikdə belə
bir fikrə gəlmək olur ki, onların bu səviyyəyə
çatmasında əsas səbəb güclü liderlik və
siyasi iradə institutlarının mövcudluğu olmuşdur.
Həmin ölkələr indiki uğurlara asanlıqla nail
olmamış, bu yolda mübarizə aparmışlar. Bu mübarizədə onlara qüdrətli tarixi
şəxsiyyətlər liderlik etmişlər. Siyasi iradə və güclü liderlik kimi
institutlara malik olmaları bu xalqlara belə bir inkişaf səviyyəsinə
çatmağa imkan yaratmışdır. Zənnimizcə,
məhz bu iki institut Avropada inkişafa səbəb olan digər
səmərəli institutların əsasını təşkil
etmişdir. Əgər bu iki institut
olmasaydı, iqtisadi inkişaf və bazar mexanizminin səmərəli
fəaliyyəti üçün zəmin yaradan digər
institutlar da meydana çıxmazdı və deməli, həmin
iqtisadi artım, yüksək rifah baş verməzdi.
Müharibədən
sonrakı dövrdə Almaniya iqtisadiyyatının dirçəlməsi
və "alman iqtisadi möcüzəsi” ölkədə
1949-1969-cu illərdə hakimiyyətdə olmuş
xristian-demokratların xidmətidir. Müharibədən
sonra Almaniyada reallaşan iqtisadi islahatların memarı sosial
bazar iqtisadiyyatının müəllifi professor Lüdviq
Erxard (1897-1977) olmuşdur. O, Almaniya Federativ
Respublikasının (AFR) xalq təsərrüfatı naziri
(1949-1963), 1957-ci ildən federal kanslerin müavini və
1963-1966-cı illərdə AFR-in federal kansleri olmuşdur. Məhz onun birbaşa rəhbərliyi altında
"alman iqtisadi möcüzəsi” baş vermişdir.
XX əsrin 50-ci illərinin ortalarında ölkədə fasiləsiz
iqtisadi artım başlamış və bu proses 60-cı illərin
sonunadək davam etmişdir.
Yaxud götürək
gündoğan ölkəni. İki atom bombası və
İkinci Dünya müharibəsində məğlubiyyət
nəticəsində viranəyə çevrilmiş
Yaponiyanı bu fəlakətli vəziyyətdən imperator
Mutsuxito xilas etmişdir. Onun öz
komandası ilə birgə apardığı islahatlar
Yaponiyanı dünya miqyaslı bir iqtisadi gücə
çevirmişdir. "Yapon möcüzəsi”
1950-ci ildən başlayaraq 1973-cü ildəki böhranadək
davam edən və ölkə iqtisadiyyatında rekord
artımla müşayiət olunan tarixi bir fenomendir. Bu
dövrdə hər il, demək olar ki, 10
faiz təşkil edən iqtisadi artım o illər inkişaf
etmiş ölkələr arasında ən yüksək
göstərici idi. Çox sürətli
iqtisadi artım tempi ilə Yaponiya öz iqtisadi gücünə
görə dünyada ikinci yerə
çıxmışdır. O, Fransa, İtaliya, Kanada,
Böyük Britaniya, AFR, SSRİ kimi ölkələri
ötüb keçmiş və yalnız ABŞ-dan geri
qalmışdır. Yaponiya iqtisadiyyatı 1968-ci
ildən 2010-cu ilədək dünyanın ikinci
iqtisadiyyatı hesab olunurdu. Yalnız 2010-cu
ildən sonra bu rolu Çin oynamağa
başlamışdır.
Cənubi Koreyaya gəldikdə,
bu ölkənin iqtisadiyyatı 2011-ci ildə ÜDM-in həcminə
görə (alıcılıq qabiliyyəti pariteti üzrə)
dünyada 12-ci yerdə olmuşdur. Adambaşına
düşən ÜDM 1963-cü ildəki 100 dollardan 2011-ci
ildə 31000 dollara çatmışdır. Bu uğurların bünövrəsi 1961-ci ildə
general Pak Çonxinin hakimiyyətə gəlişindən
sonra qoyulmuşdur. Onun öz xalqı
qarşısında əsas xidməti Cənubi Koreyanı
geridə qalmış aqrar ölkədən müasir sənaye
ölkəsinə çevirmək olmuşdur. General Pak belə hesab edirdi ki, iqtisadi inkişafda əsas
rolu mərkəzi idarəetmə oynamalıdır.
Məlumdur ki, dünya ölkələri
iqtisadi inkişaf səviyyəsinə görə üç
qrupa bölünür: inkişaf etmiş, inkişaf edən və
geridə qalan. Bu bölgü məntiqi olaraq belə bir sual
doğurur: görəsən, geridə qalmış ölkələrdə
yaranan vəziyyətdən çıxış yolu nədir?
Doğrudanmı dünyanın bəzi
xalqları iqtisadi inkişafa, yüksək həyat
standartlarına, firavan yaşayışa, digər əksəriyyət
isə aclığa, səfalətə, yoxsulluğa, məhrumiyyətlərə
məhkum olunmuşlar? Bu xalqların
ağır vəziyyətə düşməsinin əsas səbəbi,
görəsən, nədir?
Neoklassik nəzəriyyələrdə
iqtisadi inkişafın səbəbi kimi investisiya, insan
kapitalı, təhsil və s. amillər göstərilir. Lakin institusionalist alimlər sübut etmişlər
ki, neoklassiklərin göstərdikləri bu amillər iqtisadi
inkişafın səbəbləri deyil, iqtisadi
inkişafın özüdür, onun nəticəsidir.
İnkişafdan geri qalmaq
kimi bir problem keçmiş SSRİ-nin tərkibinə daxil
olmuş əksər respublikalarda da mövcuddur. Məlum
olduğu kimi, SSRİ dağıldıqdan sonra bu məkanda
baş verən bir çox prosesləri əvvəlcədən
proqnozlaşdırmaq mümkün deyildi. Dünyanın
iqtisadi tarixində baş vermiş ən dəhşətli
iqtisadi böhranların heç biri ölkələrə,
xalqlara, onların təsərrüfat həyatına öz zərərli
təsirinin miqyasına görə SSRİ-nin
dağılması nəticəsində vurulan zərərlə
müqayisə edilə bilməz. Bu sistem
transformasiyası tarixdə nadir hallarda rast gəlinən bir
fenomen olduğu üçün onun təsiri də
keçmiş ittifaq respublikaları üçün çox
sarsıdıcı və acınacaqlı idi. Ona görə
də keçmiş ittifaq respublikalarının SSRİ-nin
süqutundan sonra keçən 28 ildə hələ də
ciddi bir inkişafa nail ola bilməmələri
öz aktuallığını saxlamaqdadır.
Onu da unutmaq olmaz ki,
SSRİ-nin, ümumiyyətlə, sosializm düşərgəsinin
dağılmasından sonrakı illərdə böyük
güc mərkəzləri arasında dünyanın yenidən
bölgüsü uğrunda amansız mübarizə gedirdi. Həmin proses bu gün də
davam edir. Hər bir güc mərkəzi ortaya
müəyyən bir ideya atmaqla insanları öz tərəfinə
çəkib rəqiblərinə qarşı istifadə
edir. Böyük dövlətlərin
ortaya atdığı demokratiya, insan haqları, mətbuat və
söz azadlığı kimi ideyalar əslində zəif
dövlətlərin daxili işlərinə qarışmaq
üçün bir vasitə, bəhanədir. Sözsüz ki, bu cür institutlar, "oyun
qaydaları” iqtisadiyyata da təsirsiz ötüşmür.
Əlbəttə, demokratiya,
insan haqları, mətbuat və söz azadlığı kimi
institutlar, yəni dünyaya sırınmış "oyun
qaydaları” öz həqiqi mahiyyətinə uyğun, səmimi
olaraq tətbiq edilsəydi, onda buna yalnız sevinmək
olardı. Əgər bu ölkələr öz ərazilərində
hökm sürən demokratiya, insan haqları, söz və mətbuat
azadlığı kimi "oyun qaydaları”nın yenicə
müstəqillik qazanmış, geridə qalmış
dövlətlərdə bərqərar olmasına səmimiyyətlə
yanaşsaydılar, bu istiqamətdə onlara kömək etsəydilər,
onda onlara inam və etibar da yüksək olardı. Lakin hadisə və proseslərin gedişi göstərir
ki, məsələ heç də belə deyil.
Hazırda Yaxın Şərqdə, o cümlədən ərəb
ölkələrində təsir sferaları, bölgənin təbii
resurslarına sahib olmaq uğrunda gedən vətəndaş
müharibələri, qanlı toqquşmalar, terror hadisələri,
indiki MDB ərazisində mövcud olan etnik münaqişələr,
demokratiya adı altında dünyanın digər qitələrində
baş verən vətəndaş və etnik qarşıdurmalar
məhz böyük dövlətlərin, beynəlxalq güc
mərkəzlərinin dünyaya sırıdığı həmin
üzdəniraq "oyun qaydaları”nın nəticələridir.
Bütün bu proseslər həmin ölkələrə
öz iqtisadiyyatlarını qurmağa, gələcəkdə
sakit, dinc, firavan yaşamağa imkan vermir.
Dünyanı idarə edən güc
mərkəzlərinin müxtəlif ölkələrə tətbiq
etdikləri yanaşmalar siyasətdə məşhur olan
"ikili standartlar” tipli "oyun qaydaları”na əsaslanır.
Bu tip siyasət yürüdən həmin dövlətlərin
əlində güclü iqtisadiyyatdan əlavə
güclü və modern ordu kimi bir institut da var. Müstəqilliyi
təzə qazanmış və münaqişəli vəziyyətdə
olan ölkələrdə müəyyən vasitələrlə
bəzi insanları öz adamlarına, əlaltılarına
çevirərək onları hakimiyyətə gətirmək,
daha sonra həmin insanların əli ilə öz iqtisadi və
siyasi məqsədlərini reallaşdırmaq istəyən
böyük dövlətləri heç vaxt digər
xalqların yüksək həyat səviyyəsi, iqtisadi
inkişafı, firavan yaşayışı
maraqlandırmır. Hakimiyyətə gətirdikləri
insanlar isə xalqın, dövlətin malik olduğu təbii
sərvətləri dəyər-dəyməzinə, su qiymətinə
topdan və pərakəndə şəkildə sağa- sola
satmaqla məşğul olurlar.
Təəssüflər olsun
ki, dünyada və keçmiş SSRİ məkanında
baş verən bu hadisələr Azərbaycandan da yan ötməmişdir. 90-cı illərin əvvəllərində
ölkəmizdə baş verən hadisələr, xaos, kriminogen
vəziyyət, iqtisadi tənəzzül, az qala vətəndaş
müharibəsinə gətirib çıxaran
qarşıdurmalar, ictimai-siyasi qeyri-sabitlik, dünyanın
böyük güc mərkəzləri tərəfindən
"demokratiya”, "insan haqları” kimi müxtəlif bəhanələrlə
ölkəmizə edilən təzyiqlər və s. heç
kimin yaddaşından silinməmişdir.
Yalnız
xalqımızın böyük oğlu, ümummilli lider Heydər
Əliyevin hakimiyyətə qayıdışından sonra
bütün bu neqativ proseslərin qarşısına sipər
çəkilmişdir. Başqa ölkələrə, o cümlədən Azərbaycana
münasibətdə də tətbiq edilən "ikili
standartlar” kimi "oyun qaydaları”na qarşı Heydər
Əliyev öz siyasi doktrinasını, müəllifi
olduğu balanslı siyasət konsepsiyasını ortaya
qoymuşdur. Məhz onun güclü,
sarsılmaz siyasi iradəsinin, təkrarsız liderlik keyfiyyətlərinin,
sağlam, analitik düşüncəsinin və siyasi
uzaqgörənliyinin nəticəsi idi ki, dövlətimizə
edilən təzyiqlərə, qoyulan maneələrə
baxmayaraq, bu gün ölkəmiz dinamik iqtisadi inkişaf yolunda
inamla addımlayır. Vaxtilə Heydər
Əliyevin bütün sahələrdə, o cümlədən
iqtisadiyyatda apardığı islahatlar bu gün öz bəhrəsini
verir. ÜDM-in, orta aylıq əməkhaqqının,
dövlət büdcəsinin, məşğulluğun,
büdcədən sosial məqsədlərə ayrılan vəsaitlərin
ilbəil bir neçə dəfə artırılması məhz
ulu öndərin qoyduğu iqtisadi təməlin nəticəsidir.
Heydər Əliyevin titanik səyləri sayəsində
1994-cü ildə imazalanan "Əsrin müqaviləsi” nəticəsində
qoyulan ovaxtkı investisiyanın multiplikativ effekti ölkə
iqtisadiyyatına bu gün də öz təsirini köklü
şəkildə göstərir. Burada hər
hansı bir rəqəmi, statistik məlumatı göstərməyə
heç bir lüzum, ehtiyac yoxdur, bu məlumatlarla hamı
tanışdır.
Heydər Əliyevin
qoyduğu bu ənənəni səmərəli şəkildə
davam etdirən Prezident İlham Əliyev yeni uğurlara imza
atmaqla ölkənin iqtisadi inkişafının bir mərhələsini
sona çatdıraraq növbəti mərhələyə
keçmişdir. Onun dövlət başçısı
seçildiyi vaxtdan indiyə qədər ölkə
iqtisadiyyatı bir neçə dəfə
böyümüşdür. Son 2-3 ildə aparılan
iqtisadi islahatlar, qəbul edilən qanun və qərarlar,
imzalanan fərman və sərəncamlar ölkəmizin
qeyri-neft sektorunun inkişafına, ixrac potensialının
artmasına, daxili istehsalçıların dünya
bazarına çıxmasına, orada pay sahibinə
çevrilməsinə və Azərbaycana xarici valyuta
axınının təmin edilməsinə, ümumiyyətlə,
iqtisadiyyatımızın həcminin böyüməsinə,
vətəndaşların gəlirlərinin və məşğulluğun
artmasına, sosial problemlərin həllinə gətirib
çıxarmışdır. Cənubi Qafqazda
beynəlxalq infrastruktur layihələrinin
reallaşdırılması ölkəmizin iqtisadi qüdrətinin
yüksəlməsində, onun beynəlxalq arenada siyasi çəkisinin
artmasında, regionda bütün məsələlərdə
söz sahibinə çevrilməsində böyük rol
oynamışdır. Ölkəmiz və
xalqımız artıq yürüdülən iqtisadi siyasətin,
aparılan iqtisadi islahatların bəhrəsini görməkdədir.
Lakin həmin layihələri reallaşdırılmaq asan başa gəlməmişdir. Bu məsələlərin həllində Azərbaycana rəqib olan dövlətlərin yaratdıqları maneələr, edilən təzyiqlər, ölkəmizin iqtisadi inkişafını istəməyən bəzi güc mərkəzləri həmin layihələrin reallaşdırılmasını bir qədər ləngitsələr də, ölkə başçısı İlham Əliyevin qətiyyəti, sarsılmaz polad iradəsi qarşısında geri çəkilməyə məcbur olmuşlar. Prezidentimizin heç bir təzyiqdən çəkinməyərək öz mübarizəsilə hər bir gücə qarşı gördüyü işlərlə, siyasi etika çərçivəsində istifadə etdiyi "fənd”lərlə verdiyi cavablar həmin gücləri Azərbaycanla hesablaşmağa məcbur etmişdir. Bu cür taleyüklü, məsuliyyətli qərarların qəbulunda İlham Əliyevin siyasi iradəsi və liderlik keyfiyyətləri bir daha öz sözünü demişdir. Təəssüflər olsun ki, bu məsələyə dodaq büzənlər, əsassız tənqidlə yanaşanlar, qərəzli mövqedən çıxış edənlər də var. Lakin onlar bilməlidirlər ki, bu misilsiz işləri qərəzli, əsassız olaraq tənqid edənlər xalq və tarix qarşısında məsuliyyət daşıyırlar.
Bizim bu məsələyə toxunmağımızda əsas məqsəd təkcə Azərbaycanın son 25 ildə deyil, ümumiyyətlə inkişaf etmiş ölkələrin nail olduğu iqtisadi inkişafın fundamental səbəblərini elmi cəhətdən aşkar etməkdir. Elm, məlum olduğu kimi, heç kəsin istəyindən və iradəsindən asılı olmayan obyektiv reallığı, həqiqəti, gerçəkliyi aşkar və sübut edir. Dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin iqtisadi inkişafının tarixinin qısa təhlili də sübut edir ki, iqtisadi inkişafın fundamental səbəbləri "siyasi iradə” və "liderlik” institutlarıdır. AFR-də L.Erxardın, Yaponiyada imperatorun, Cənubi Koreyada general Pak Çonxinin, Tayvanda Çan Kayşinin, Sinqapurda Li Kvan Yunun öz xalqlarının həyatında oynadığı misilsiz rolu Azərbaycanda bugünkü iqtisadi inkişafın banisi Heydər Əliyev oynamışdır. İndi isə bu missiyanı Prezident İlham Əliyev uğurla davam etdirir.
Çox maraqlıdır, nəyə görə bu cür şəxsiyyətlər tarixin məhz kritik dönəmində meydana çıxırlar? Bu sualın yeganə cavabı var: tarixi zərurət. Həmin insanlar həmişə lazım olan anda lazım olan yerdə olurlar. Onlar öz sarsılmaz siyasi iradələri ilə rəhbəri olduqları dövlətin daxili işlərinə qarışmağa heç bir xarici gücə imkan vermirlər. Məhz buna görə deyə bilərik ki, inkişaf etmiş bütün ölkələrin inkişafının ən fundamental səbəbi "siyasi iradə” və "liderlik” institutlarıdır. Yuxarıda göstərilən ölkələrin, o cümlədən Azərbaycanın timsalında biz bir daha bunun şahidi oluruq.
Nazim HÜSEYNOV,
iqtisad üzrə fəlsəfə doktoru
Azərbaycan.-
2019.- 6 aprel.- S.7.