Animasiya böhranı
Xarici cizgi filmlərinin təsiri ilə
övladlarımız milli duyğulardan uzaqlaşır,
şiddətə meyillənir
"Cücələrim”, "Tülkü həccə gedir”, "Pıspısa xanım və Siçan bəy”...
Uşaqlığımızın unudulmaz animasiya filmləri...
Ana dilimizdə, milli musiqinin şirin müşayiəti ilə, gülməli və maraqlı təsvirlərdən ibarət bu animasiyaları seyr etmək bir başqa zövq idi...
Televiziyada uşaqlar üçün ayrılmış müəyyən vaxt çərçivəsində bu filmləri maraqla izləyib sonra dalardıq nağıl dünyalı yuxularımıza...
Səhər isə bütün uşaqlar evlərdən küçələrə axın edər, ta axşama qədər "Gizlənqaç”, "İp atdı”, "Yeddi şüşə”, "Bənövşə”, "Beş daş” oynamaqdan doymazdılar...
Dəfələrlə yıxılıb yenidən ayağa qalxmağı, qorxmazlığı, cəsurluğu, mübarizliyi, bir-birinə həyan, arxa olmağı, dostluğu, yaxşı nədir, pis nədir, bunu da elə orada öyrənərdik, həyat məktəbində...
Bu o zamanlar idi ki, hələ animasiya filmləri uşaq dünyamızı bütövlükdə zəbt etməmişdi...
Uşaqlar animasiya filmlərindən ibarət məhdudiyyətsiz zaman ölçüsündə itib-batmamışdı...
Müasir
"Cırtdan” yoxdur, varsa da, uşaqlar onu tanımır...
Vaxtilə uşaqların
5-10 dəqiqəlik istirahəti üçün
hesablanmış animasiya filmləri hazırda onların həyatını
bütünlüklə zəbt edib. Mübaliğəsiz
demək olar ki, indi uşaqlar oynamaqdan, dərs hazırlamaqdan,
valideynləri, dostları ilə ünsiyyətdən daha
çox animasiya filmləri ilə maraqlanır, yuxudan durandan
yatana qədər televiziya qarşısında oturub bu filmləri
izləyirlər.
Uşaqlar animasiya
bağımlısına çevriliblər və onları məcburən
ekran qarşısından ayırmasan ard-arda başlayıb bitən
animasiya seriallarını izləməkdən doymayacaqlar.
Fərqi yoxdur ki, bu animasiya filmlərinin
mövzusu nədir, qəhrəmanı kimdir, hansı dildə
danışır...
Təsadüfi deyil ki, son
dövrlər valideynlərin psixoloqlara ən çox
müraciət etdikləri hallar övladlarında nitq geriləmələri,
aqressiv davranış, özünəqapanma və digər
neqativ hallarla bağlıdır.
Araşdırdıqda isə
bu problemlərin əksəriyyətinin altında yatan səbəblərdən
başlıcasının mütəmadi olaraq əcnəbi
dillərdə izlənən, şiddət məzmunlu
animasiyalar olduğu üzə çıxır.
İndi uşaqların özlərinə
kumir seçdiyi qəhrəmanlar "Maşa”, "Şrek”,
"Mak Steel”, "Transformers Praym”, "Hörümçək
adam”dır...
Və bu siyahıda azərbaycanlı
uşaqların özlərinə ideal seçəcəyi
milli bir qəhrəman, tutaq ki, elə müasir
"Cırtdan” yoxdur, varsa da, uşaqlar onu tanımır...
Bir əsrlik
animasiya tarixi
Azərbaycanda animasiya filmlərinin
bir əsrə yaxın yaranma tarixi var. Belə ki, 1933-cü
ildə "Azərbaycanfilm” studiyası "Lökbatan” və
"Neft simfoniyası” sənədli filmlərini çəkərkən
texniki animasiyadan istifadə edib. Bundan sonra Azərbaycan
xalq nağılları mövzusunda ssenarisini A.Papovun
yazdığı "Abbasın bədbəxtliyi” adlı
animasiya filmi çəkilib.
1969-cu ildə isə
"Cırtdan” adlı xalq nağılının motivləri
əsasında eyni adlı cizgi filmi istehsal olunub. 70-ci illərdə
kinostudiyanın cizgi filmləri şöbəsində 20-dən
artıq, 80-ci illərdə isə kinostudiyada 38 adda cizgi filmi
istehsal edilib. Bunlardan "Meşəyə insan gəlir”,
"Sehirli ağac”, "Balaca çoban”, "Cücələrim”
və digərləri applikasiya üsulu ilə çəkilib.
1990-cı ildə isə
"Azanfilm” (Azərbaycan animasiya filmləri)
Yaradıcılıq-İstehsalat Birliyi yaradılır. Həmin illərdə
"Azanfilm” adı altında 19 cizgi filmi çəkilib.
Bunların arasında "Bir dəfə haradasa...”,
"İthaf”, "Oda”, "Səkrəyin dastanı” kimi
ekran əsərləri var.
Amma müşahidələrə əsasən
söyləmək olar ki, hazırda televiziya kanallarında yeni
milli animasiya filmlərinin nümayişi yox dərəcəsindədir...
Dövlət hər
il bu sahəyə pul ayırır
Mədəniyyət
Nazirliyinin Kinematoqrafiya şöbəsinin aparıcı məsləhətçisi
Elşad Əliyev söyləyir ki, hazırda "Azanfilm”
dövlət sifarişi ilə çoxlu sayda animasiya filmləri
çəkir.
Son illərdə konkret olaraq "Ən güclü kimdir”,
"Köhnə saat”, "Səmada şəkil”, "Təmiz,
natəmiz və biz” kimi bir çox animasiya filmləri çəkilib.
Həmçinin azyaşlı uşaqlar üçün
"Gəlin birgə öyrənək” adlı maarifləndirici
layihə həyata keçirilir, burada uşaqlar rəngləri,
saymağı, əlifbanı öyrənirlər: "2012-ci
ildə "3 dost” animasiya studiyası Azərbaycanda ilk dəfə
"Cırtdan və Təpəgöz” adlı 3D formatında
animasiya filmi çəkib. Bu filmin davamı
olaraq "Cırtdan və sehirli xalat” filmi də eyni formatda
çəkilir. Çəkilişi tamamlanıb təhvil
verilən filmlərdən biri də "Azanfilm”də
fransız yazıçısı Antuan de Sent-Ekzüperinin
"Balaca şahzadə” əsərinin motivləri əsasında
çəkilən "Mənim balaca şahzadəm”dir.
Sadaladığım bu animasiya filmlərinin internetdə
çoxsaylı izləyicisi var. Həmçinin AzTV və
İTV-də vaxtaşırı göstərilir. Həmin cizgi filmləri müxtəlif ölkələrdə,
məsələn, Almaniya, Yaponiya, Belarusiyada keçirilən
bir sıra beynəlxalq animasiya filmləri festivallarında
iştirak edib”.
"Bizi Hollivudla
müqayisə etmək düzgün deyil...”
E.Əliyev məlumat verir ki,
vaxtaşırı olaraq animasiya ilə bağlı müsabiqələr
keçirilir.
Gənc animatorlar arasında "Mənim ideyam
var” adlı cizgi film müsabiqəsi həyata keçirilib.
Həmin gənclərdən seçilən 14 nəfər
"Azanfilm”ə cəlb olunub və burada istehsal olunan animasiya
filmlərində öz bacarıqlarını nümayiş
etdirirlər: "Artıq "Azanfilm”də istedadlı gənc
animatorlardan ibarət komanda formalaşıb. Həmin gənclərdən bir çoxu
dünyanın müxtəlif ölkələrindəki
tanınmış animasiya məktəblərində animasiya təhsili
alıblar. Layihədən asılı
olaraq dövlət bu sahəyə pul ayırır. Elə
il olur ki, 1, elə il də olur ki, 3
yaxşı layihə təqdim olunur və bundan asılı
olaraq bu sahəyə pul ayrılır. Animasiya
filmlərinin büdcəsi eyni olmur. Dünya
animasiyasının keçdiyi uzun bir yol var. Biz də
çalışırıq ki, bu sahədə pillə-pillə
inkişaf edək. Buna görə də
bizi Hollivudla müqayisə etmək düzgün deyil.
Baxmayaraq ki, son dövr çəkilən "Mənim balaca
şahzadəm” animasiyası məzmun, keyfiyyət, texnika
baxımından heç də onlardan geri qalmır...”
"TV kanallar
çəkdiyimiz animasiyaları almırlar...”
Hazırda dünyada animasiya
filmlərinin çəkilişlərinə fantastik məbləğlər
xərclənir və onlar yalnız azyaşlıların seyr
etməsinə hesablanmır. "Minyonlar”, "Madaqaskar”, "Buz
dövrü”, "Kunq fu Panda” kimi animasiya filmləri
milyonların sevgisini qazanıb. Bunun sayəsində
animasiya həm də ən gəlirli sahələrdən birinə
çevrilib.
"Azanfilm”in animatoru Mənsur
Şəfiyev söyləyir ki, dünyada animasiya filmlərinin
bazarı olduğu üçün bu qədər çox və
keyfiyyətli animasiyalar çəkə bilirlər. Çünki
hazırladıqları animasiyanı sata bilirlər:
"Animasiya çəkmək üçün bizə
hökumət sifariş verir, amma ayrılan maliyyə
yalnız onun çəkilişi üçündür. Filmlər hazır olduqdan sonra isə TV
kanallarında göstərilmir. TV
kanalları çəkdiyimiz animasiyaları
almadığı üçün biz öz məhsulumuzu sata
bilmirik. Məsələn, bir müddət
əvvəl uşaq proqramları yayımlayan bir kanalla
danışdıq. Soruşduq ki, siz
nümayiş etdirdiyiniz bu əcnəbi animasiyaları ödəniş
edib alırsınız? Dedilər ki, yox,
onları Youtub kanalından götürürük və bəzilərini
tərcümə edir, bəzilərini isə olduğu kimi
yayımlayırıq. Qeyd edim ki, tərcümələr
də aşağı səviyyədədir. Buna görə də biz bu vəziyyətdə
animasiya sahəsində yaranan milli boşluğu heç
cür doldura bilmirik. Türkiyədə
illik olaraq 300 saatdan çox, Rusiyada isə təxminən 1000
saatdan çox animasiya çəkirlər. Onların uşaqları isə ancaq öz milli cizgi
filmlərinə baxırlar. Bizdə isə
bu rəqəmlər dəqiqələrlə
ölçülür. Əgər ildə
yarım saat animasiya çəkilərsə, bu, bizim
üçün çox sayılır.
Azərbaycanda animasiya çəkilişi
üçün tam müasir texniki avadanlıqlar var, son 5
ildir biz bunları 3D formatında çəkirik. Amma bazar
olmadığı üçün animatorların da bu sahəyə
marağı azdır”.
Animator
hazırlayan ayrıca fakültə yoxdur
Məlumdur ki, tələblərə
uyğun animasiya çəkmək üçün müasir
avadanlıqlarla yanaşı, peşəkar animatorlara da ehtiyac
var. Azərbaycanda isə sırf animator yetişdirən
ayrıca fakültə yoxdur.
Azərbaycan Rəssamlıq
Akademiyasından aldığımız məlumata əsasən,
bu təhsil ocağında animasiya ilə bağlı
xüsusi fakültə olmasa da, tələbələrə
kurs şəklində belə dərslər verilir.
Uşaqlar daha
çox xarici dillərdə animasiya izləyirlər
Sadalanan səbəblərə
görə uşaqlar daha çox başqa dillərdə olan
animasiya filmlərinə baxırlar. Bu da onların daha
çox başqa xalqların milli dəyərlərini mənimsəməsinə,
həmçinin onların tarixini, mədəniyyətini, qəhrəmanlarını
öyrənməsinə səbəb olur.
Təbii ki, bu sadalananlar
müsbət haldır, amma paralel olaraq öz dəyərlərimizi,
qəhrəmanlarımızı əks etdirən animasiyalara
baxılması da vacibdir.
İkinci valideyn
Hazırda animasiya filmləri
həm də ikinci valideyn vəzifəsini yerinə yetirir. Bir çox
müasir analar uşaqlarla oynamaq, onların verdikləri
sualları cavablandırmaq əvəzinə asan
çıxış yolu tapıblar. Onlar
düşünürlər ki, uşaqlar həyata dair nə
varsa animasiya filmlərindən öyrənə bilərlər.
Bəs gün boyu izlənən
bu animasiya filmləri uşaqların psixologiyasında hansı
izləri buraxır?
Psixoloq Lalə Hüseynova
bildirir ki, uşaqlar televiziyada izlədiklərindən
yaxşı, ya da pis mənada təsirlənirlər. Buna görə
uşaqların yaşı, inkişafı və
proqramların məzmunu çox əhəmiyyətlidir.
Onlar 2,5 yaşdan etibarən
davranışları və şəxsləri təqlid etməyə,
televiziyada və ətrafda baş verən hər şeyi təkrar
etməyə başlayırlar. Buna görə
onlar, xüsusilə şiddət məzmunlu proqramlardan uzaq tutulmalıdır,
hətta bu, animasiya filmi olsa belə. Bəzi animasiya filmləri
əyləndirici və öyrədici ola
bilir. Məsələn, hansısa təbii fəlakətlər
mövzusunda məlumat verən və eyni zamanda əyləndirən,
həmçinin ailə bağlarının əhəmiyyətini,
dostluğun faydasını, çətinlikdə bir-birinə
kömək etməyi, heyvan sevgisini aşılayan əyləncəli
animasiyalar var. Bu animasiyalar uşaqların şəxsiyyətinin
formalaşmasında da əhəmiyyətli rol oynayırlar. Burada onlar humanistlik, paylaşma, özünü ifadə
etmə kimi xüsusiyyətlər qazanırlar. Həmçinin
bu, uşaqların söz xəzinələrinə yeni
sözlər əlavə olunmasını təmin edir və
bunu musiqi ilə anladaraq onların bu sahədə də
inkişafına müsbət təsir edir: "Sadalanan
müsbət təsirləri uşaqda hiss edə bilmək
üçün valideynlərin üzərinə çox iş düşür. Onlar
uşağın baxdığı animasiyaları nəzarətdə
saxlamalı və təsirini müşahidə etməlidirlər.
Animasiya filmi üçün müəyyən
bir vaxt ayrılmalı və bu müddət
aşılmamalıdır. Proqram bitəndən
sonra uşaqla danışmalı, nələr öyrənməsi
barədə fikrini soruşmalıdırlar. Həmçinin uşaqların da maraqlanıb
soruşduğu bütün suallar uyğun bir üslubla
cavablandırılmalıdır”.
Şiddətə
yönəltmə, hərəkətsizləşdirmə,
reallıqdan qopma...
Psixoloq vurğulayır ki, hətta
faydalı animasiya filmləri belə uşaqlara mütəmadi
deyil, ara-sıra nəzarət altında izlədilməlidir. Uşağın
gün ərzində ən çox yarım saat tərbiyəvi
bir animasiya izləməsi kifayətdir. Əks təqdirdə
həmin animasiya filmləri də zərərli ola
bilər. Televiziyanın təsiri hər uşaq üzərində
eyni deyil: müsbət olduğu kimi, əksinə də ola bilər. Xüsusilə
şiddət mövzuları uşaqlarda mənfi təsirlərə
səbəb olur və onların bu həssaslığı
animasiya filmlərində də nəzərə
alınmalıdır. Çünki animasiya filmləri nə
qədər təhlükəsiz görünsələr də,
zərərli ola bilərlər: "Məsələn,
hər seriyasında kimlərləsə savaşan,
divardan-divara tullanan, ölüb yenidən dirilən qəhrəmanları
olan xeyli animasiya filmləri var və uşaqlar onları həvəslə
seyr edirlər. Kənardan baxanda bu, böyüklərə
sadəcə əyləncəli kimi görünə bilər,
amma uşaqlar üçün belə deyil. Çünki onlar hələ reallıqla xəyal aləmini
bir-birindən ayıra bilmirlər və
düşünürlər ki, eyni hərəkətləri
etsələr onlara da bir şey olmaz”.
Mütəxəssis qeyd edir ki,
animasiya filmlərinin mənfi təsirləri şiddətə
yönəltmə, hərəkətsizləşdirmə və
reallıqdan qopma şəklində ola bilər.
Şiddət məzmunlu animasiya izləyən
uşaqlar gərgin və aqressiv olur, daha çox dava edirlər.
Həmçinin ətrafdakılara qarşı
səbirsiz və aqressiv davranırlar. Araşdırmalara
əsasən, gündə təxminən 3-4 saat televizora baxan
uşaqlarda diqqət əskikliyi, hiperaktivlik daha çox
müşahidə edilir.
Uşaqları
animasiyadan ayırmaq lazım deyil, amma...
İnsan zamanın axarını dəyişə
bilməz, amma onun istiqamətini elə yönləndirə bilər
ki, nəticə öz xeyrinə işləsin...
Animasiya filmləri də istər
faydalı, istər zərərli olmasına baxmayaraq
bugünkü həyatımızın bir gerçəkliyidir
və televizoru söndürməklə uşaqları ondan
uzaqlaşdıra bilmərik...
Görünən isə odur ki,
uşaqlarımızın ana dilində izləyəcəyi
milli animasiyaların çəkilməsinə və uyğun
televiziyalarda nümayişinə ehtiyac var. Həmçinin
valideynlər uşaqların belə filmlərdən fayda ala
bilmələri üçün tərbiyəvi animasiya
seçməli, ona sərf olunan zamanı düzgün tənzimləməli,
uşaqları daha çox fiziki oyunlara yönəltməlidir.
Bütün bunlara riayət olunarsa, animasiyalar da uşaqlar
üçün psixoloji və fiziki geriliyə deyil,
onların inkişafını stimullaşdıran və əyləndirən
bir vasitəyə çevrilər...
Yasəmən MUSAYEVA
Azərbaycan.-
2019.-4 avqust.- S.5.