Hayqıran
sükut
Bəzən heç danışmaq
istəməzsən, eləcə susmaq, sadəcə nəzərlərinlə
anlatmaq istəyərsən olub-bitəni...
Bəzən kəlmələr aciz
qalar, duyduqlarını, hiss etdiklərini izah etməyə...
Bəzən danışmaqla
danışmamaq arasındakı zamanda tərəddüddə
qalarsan...
Gözlərinlə çəkərsən
duyduğun ağrı-acının rəsmini...
Amma bunlar zahirdə baş verənlərdir,
əslində bu susqunluğun arxasında fırtınalar
qopar, təlatümlər yaşanar, qulaqlarda cingildəyər,
əks-səda verər, hayqıran sükut olar...
* * *
- Ana, ay ana...
- Qapını aç, aç...
- Ay ana, aç qapını,
üşüyürəm...
- Anaaa...
* * *
Mətbəxdə başı işə
qarışmış ana birdən dəcəl oğlunun
ortadan yox olmasından duyuq düşüb ətrafa baxdı,
otaqları gəzdi və hövlnak həyətə
qaçdı...
Övladını orada da görməyib
haray salmaq, "balamı heç yerdə tapa bilmirəm,
kömək edin” demək istədi, amma bacarmadı... Çarəsizcə
yumruğuyla qonşuların qapısını möhkəm-möhkəm
döydü, əl hərəkətləri ilə onları
birtəhər başa salmağa çalışdı ki,
oğlu yoxa çıxıb, onu heç yerdə tapa bilmir...
Bütün kənd ev-ev,
küçə-küçə balacanı gəzməyə
başladı, amma o, heç yerdə yox idi...
Çarəsiz ana ayaqyalın,
başaçıq üz tutdu dağlara, dərələrə,
çöllərə...
Avaz-avaz qışqırmaq,
balasını səsləmək istədi, dili dönmədi,
səsi çıxmadı, ününü ona yetirə bilmədi...
Eləcə səssiz-səmirsiz,
dilsiz-ağızsız harayladı, həniriylə nişan vermək istədi özünü,
qaranlıqda iməkləməyə başladı, gözlərinin
yaşı daşların parçaladığı dizlərinin
qanına qarışaraq cığırlarda acı bir iz
buraxdı arxasınca... Heyi, taqəti kəsilənə qədər
gümanı gələn hər yerdə axtardı, tapa bilmədi...
Çar-naçar evə
döndü, saatlar keçirdi, amma oğlundan bir xəbər
yox idi...
Gözü yollarda qalan səksəkəli
ana mətbəxə keçir, soyuducunun qapısını
açdığı anda isə balasının soyuq və
cansız bədəni sürüşüb qolları
arasına düşür...
Ürəyi partlayır, az qalır sinəsini yarıb çölə
atılsın, buz kəsmiş balaca bədəni
qucaqlayır, dırnağından saçının telinə
qədər elə hey öpür, nəfəsi ilə isitmək,
can vermək istəyir, amma heyhat...
Beləcə zaman keçir, körpəsini
bircə dəfə də oxşamayan, laylay deməyən ana
eləcə susur, susur, susqunluğu ilə lal daşa
çevrilir...
Bəli, bu tükürpədici hadisə
cəmi bir neçə il əvvəl kəndlərimizin
birində baş vermişdi...
Oynamaq məqsədilə
soyuducunun içərisinə girərək arxasınca
qapısını örtən 4 yaşlı uşaq nə qədər
çalışsa da, yenidən onu açıb çıxa
bilməmişdi. Eləcə çırpına-çırpına,
çapalaya-çapalaya, anasını haraylaya-haraylaya can
vermişdi... Və nə yazıq ki, balasının bu can çəkişməsini cəmi ondan
bir-iki addım kənarda olan lal-kar anası eşidə, duya
bilməmişdi...
Ölüm qaşla göz
arasındadır deyirlər və onun insanı hansı halda,
necə yaxalayacağı bəlli deyil. Əgər əcəl
zəngi kimin üçünsə çalınıbsa,
heç bir vəchlə zalım Əzrayılın
qarşısını kəsə, ondan imdad diləyə
bilmirsən. Amma məntiqlə anladığımız
bu məsələni qəlbimiz heç zaman qəbul eləmək
istəmir, bəlkələrə sığınır, belə
ölümlərin həmin an
qarşısının alına biləcəyini
düşünür və bu olmadıqda o qədər
heyifsilənir, can ağrısı hiss edir ki...
Elə bu hadisənin şahidi olanlar
da hər zaman düşünürlər ki, bəlkə də
anası həmin an övladının harayını eşidə
bilsəydi, heç bu qan donduran hadisə də baş verməzdi...
Ağrılı
rəqəmlər...
Dünya Səhiyyə Təşkilatının
statistikasına əsasən, dünyada 275 milyondan çox
insan bu və ya digər dərəcədə eşitmə
azlığından əziyyət çəkir. Dünyada hər
1000 körpədən 1 və 2-si eşitmə problemi ilə
doğulur. Təəssüf ki, bu problem
ölkəmizdən də yan keçməyib. Tibb Universitetinin Tədris Cərrahiyyə
Klinikasının Lor cərrahiyyə şöbəsinin
müdiri Murad Şıxəliyev bildirib ki, Azərbaycanda
eşitmə problemi olan insanların sayı 1 milyona qədərdir.
Ümumdünya Səhiyyə Təşkilatı
eşitmə itkisinə səbəb olan faktorların 50 faizinin
qarşısının alına biləcəyini, önləyici
tədbirlər arasında uşaqların eşitmə
yoxlamalarından keçməsinin, mütəmadi
qızılca, meningit, məxmərək peyvəndlərinin
vurulmasının vacibliyini vurğulayır. Həmçinin
daxili qulağa zərərverici xüsusiyyətli dərmanlardan
istifadə edərkən diqqətli olmaq, orta qulaq iltihabı
üçün lazımi müalicənin axsadılmaması,
həddindən çox səs-küylü yerlərdən
uzaq durmaq da bu xüsusda əhəmiyyətli
addımlardandır.
Körpələrdə
hansısa eşitmə problemi varsa, ilk 6 aydan öncə
müəyyən edilib, ilk 12 ayda müdaxilə edilməsi
lazımdır. Çünki uşaqlar ilk 3 yaşda dil
inkişafını böyük ölçüdə
tamamladıqları üçün bu dövrə xüsusi
diqqət yetirilməlidir. Doğuşdan
sonra eşitməni tədqiq etmək çox vacibdir ki, anadangəlmə
qüsurlar vaxtında aşkar edilsin. Hətta valideynlər
aşağıdakı hallara diqqət yetirsələr,
uşaqda eşitmənin pozulmasından şübhələnə
bilərlər: körpə oyaq olanda yüksək səslərə
reaksiya verirmi? Uşaqlar 3 aylığında
müxtəlif səslər tələffüz edir, yaxud
uğuldayırlar, lakin kar olan uşaqlar heç bir səs
çıxarmırlar. Eşitmə itkisi
ilə bağlı körpələrə erkəndən
diaqnoz qoyularaq lazımi tədbirlərin görülməsi
onların həmyaşıdları kimi danışma və
ünsiyyət bacarıqlarına yiyələnmələrini
mümkün edir. Danışmağın
öyrənilməsində ən əhəmiyyətli faktor
eşitmədir. Lal-kar uşaqların bəziləri,
normal, hətta üstün zəka səviyyəsinə malik
olduqlarından sosial münasibətlərdə çətinlik
çəkmirlər, amma təəssüf ki, bir çoxu cəmiyyətdəki
proseslərdən kənarda qalır.
Lal-karlıq
"alın yazısı” deyil...
Lal-karlıq "alın
yazısı” deyil və eşitmə problemli uşaqlar erkəndən
müəyyən edilib lazımi tədbirlər görülmədikdə,
məktəbdə müvəffəqiyyətsizlik, cəmiyyətdən
uzaqlaşma, özünəqapanma kimi psixoloji travmalara da yol
açır.
Halbuki müasir dövrdə bu problemin
qarşısını dərmanlar və cərrahi yollarla
aradan qaldırmaq mümkündür.
Yenidoğulmuşlarda eşitmə itkisinin yarısı risk
qrupundakı uşaqlarda yaranır. Qohum evlilikləri,
genetik eşitmə itkisinin olması, hamiləlik zamanı
istifadə olunan bəzi dərmanlar və keçirilən xəstəliklər,
doğuş zamanı alınan travmalar, kilosu çox
dünyaya gələnlər, körpəyə verilən bəzi
dərmanlar, yenidoğulmuşlarda uzun müddət çəkən
sarılıq və ya körpənin xeyli küvəzdə
qalması kimi bir çox səbəblər başlıca risk
faktorlarını yaradır. Yenidoğulmuşlarda
eşitmə itkisi mində 1-2 arasında dəyişir,
bunların təxminən yarısı təktərəfli ikən
digərləri cüttərəfli eşitmə itkisidir.
Təktərəfli itkilər yetkinlik yaşlara
qədər anlaşılmaya bilir və adətən
böyük problemlər yaratmır. Lakin
cüttərəfli eşitmə itkisi zamanı dəqiq
diaqnoz qoyulub lazımi müalicələrin edilməsinin əhəmiyyəti
olur.
Ümidin səsi
Anadangəlmə lal və karlıq 3
yaşa qədər implant qoyularaq əməliyyat olunmasa,
uşaqlar ömür boyu lal və kar qalırlar. Artıq neçə ildir ki, dünyada ağır dərəcəli
eşitmə problemi olanlara Koxlear implantasiya (Kİ) əməliyyatı
tətbiq olunur. Bu əməliyyat daxili qulaqda
aparılır və bu zaman ora xüsusi elektrodları olan
implant yerləşdirilir, yəni daxili qulaq protezləşdirilir.
Belə əməliyyat həm uşaqlarda, həm
də böyüklərdə aparılır. Əməliyyatdan sonra bu şəxslərdə
eşitmə imkanı yaranır.
Lakin karlıq eşitmə
sinirinin məhvi və ya böyük yarımkürələrin
gicgah payında yerləşmiş eşitmə
analizatorlarının mərkəzi şöbələrinin tənəzzülü
ilə bağlıdırsa, bu zaman Koxlear implantasiya heç
bir nəticə vermir. Buna görə də əməliyyat qərarına
gəlməmişdən öncə mütləq əməliyyat
olunan şəxs lazımi müayinələrdən
keçirilməlidir.
Əvvəllər Kİ
sonradan karlaşmış insanlara tətbiq olunurdusa, indi bunun
çox hissəsini anadangəlmə kar olan insanlar təşkil
edir.
Daim Heydər
Əliyev Fondunun diqqət mərkəzində
Ölkəmizdə eşitmə
itkisi olan uşaqlar Sağlamlıq İmkanları məhdud
uşaqlar üçün respublika 3 nömrəli internat məktəbdə
təhsil alırlar. 1960-cı illərin əvvəllərindən
fəaliyyət göstərən internat məktəbi
eşitmə qüsurlu uşaqlar üçün nəzərdə
tutulub. Buradakı 649 uşaqdan 226-sı
internat məktəbdə yaşayır. Azərbaycan
və rus bölmələrinin olduğu internat məktəbdə
87 sinif var. Artıq 4 ildir ki, internat məktəbdə implant
siniflər də fəaliyyət göstərir. Həmin
siniflərdəki uşaqlara implant əməliyyatından
sonra xüsusi proqram üzrə dərs keçilir. Təhsil
müəssisəsində uşaqlar öz istəklərinə
uyğun olaraq rəsm, toxuculuq, muncuqla iş,
xalçaçılıq, idman dərnəklərində məşğul
ola bilirlər. İnternat məktəbin
məzunları arasında idmançılar, rəssamlar var.
Bu cür şagirdlərin təhsilə
daha rahat cəlb edilməsi üçün artıq bir
neçə ildir ki, bütün rayonlarda tibbi-pedaqoji
komissiyalar yaradılıb. Valideynlərin
müraciəti ilə həmin komissiyadan keçən
şagirdlər bu internat məktəbə göndərilir.
3 nömrəli internat məktəb Heydər Əliyev Fondu tərəfindən
2012-ci ildən 2013-cü ilə qədər bir il
müddətində hissə-hissə təmir edilib. Fond tərəfindən
burada təhsil alan uşaqlar daim diqqət
mərkəzindədir və təşkil olunan bütün
bayram şənliklərində, tədbirlərdə
onların iştirakları təmin edilir. Fondun
vitse-prezidenti Leyla Əliyeva dəfələrlə
internatı ziyarət edərək orada olan şəraitlə
yaxından maraqlanır, uşaqlara hədiyyələr təqdim
edir.
Lal-kar
uşaqların təhsil alması mütləqdir
İnternatın direktoru Bahar
Kərimova bildirir verir ki, burada çalışan defektoloqlar
jest, mimika vasitəsilə şagirdlərin həm şifahi, həm
də yazılı nitqini inkişaf etdirirlər. Həmçinin şagirdlərə
səs dərsi də keçilir: "Eşitmə əngəlli
uşaqlar eşidib danışa bilməsələr də,
hissiyyatları güclü olduğundan vibrasiyalardan, titrəyişlərdən
səsi anlayır, reaksiya verirlər. Adicə ayağınla
döşəməyə vuranda belə dərhal hiss edib
baxırlar. Danışma məhdudiyyətli
uşaqlar arasında əqli qüsurlu uşaqlar da var. Bu
cür uşaqlara xüsusi təhsil proqramları ilə dərs
keçilir və onların tədris proqramı yüngül
təşkil olunur. Həmçinin digər
danışma məhdudiyyətli uşaqlar üçün
ibtidai siniflərdə hazırlanmış xüsusi kitablardan
dərs keçilir. Bu kitablarda doktil mimika
(əl işarələri) vasitəsilə dərslər
öyrədilir. Amma yuxarı siniflərdə
ümumi kütləvi kitablardan istifadə olunur”.
Danışma məhdudiyyətli
uşaqların təhsil almasının vacibliyini xüsusi
vurğulayan Bahar Kərimova deyir ki, bu cür uşaqları
evdə saxlamaq olmaz: "Bəzi valideynlər bu cür
uşaqları cəmiyyətdən təcrid edir, onların təhsil
almasına şərait yaratmırlar. Bu isə ağır nəticələr
verir: yaşı ötdükcə ayılırlar ki, uşaq
heç nə bilmir. Bu, onlara ailə qurmaqda da
problem yaradır. Çünki ailə
quran gənclərin hər ikisi mimikanı duymalıdır ki,
ünsiyyət qura bilsinlər. Uşaqlarını
məktəbə yönləndirməyən valideynlər bilməlidir
ki, bu halda onların psixoloji durumunda da problemlər yaranır.
Bu internata 6, bəzən də güzəşt
edərək 7-10-11 yaşlı uşaqlar
götürülür. Lakin bəzən
valideynlər bizə daha gec müraciət edirlər. Məsələn,
bu il 18-19-20 yaşlı eşitmə məhdudiyyətli
gənclərin valideynləri onların jestikanı, doktil
mimikanı öyrənmələri üçün müraciət
etmişdilər. Bu gənclər indiyə qədər
heç bir məktəbdə təhsil almamışdılar.
Təəssüf ki, artıq onların yaş həddi
keçdiyi üçün internata qəbul edə bilmirik.
Hər il məzunlarımızdan bir
çoxu liseylərə qəbul olunurlar, hətta onlardan 10 nəfərə
yaxını təhsilini başa vuraraq qayıdıb bu
internatda müəllim tərbiyəçi kimi də fəaliyyət
göstərir. Ümumiyyətlə, şagirdlər
təhsillərini bitirdikdən sonra ailələrinə, liseylərə,
bir qismi isə peşə məktəblərinə yönəlir”.
"Onlar nə
dil tapa, nə də ünsiyyət qura bilirlər...”
36 ildir bu internatda dərs deyən
səs müəllimi Zərifə Qəmbərova deyir ki,
eşitmə məhdudiyyətli uşaqları bəzən
ümumi məktəblərə aparırlar, amma bu, səhvdir. Belə
uşaqlar mexaniki şəkildə hərfləri öyrənə,
lövhədən köçürə bilsələr də,
bunların mənasını başa düşmürlər.
Riyaziyyatı nisbətən dərk edir, amma sözün mahiyyətini
anlamırlar: "Həmin uşaqlar cəmiyyətdə nə
dil tapa, nə də özünə aid olan insanlarla ünsiyyət
qura bilirlər, çünki mimikanı anlamırlar: "Bu
cür uşaqlar üçün Azərbaycanda yalnız bir
bağça fəaliyyət göstərir. Yəni
bizə gələn uşaqların tam əksəriyyəti
hazırlıqsız olur. Burada onlara ilk öncə
dodaqdan oxuma, "gəl”, "otur”, "qapını ört”
kimi qısa cümlələr öyrədilir. Daha
sonra əyani vəsaitlə işləyirik, məsələn,
şəkil göstəririk ki, bu, almadır, dodaqla və əlimizlə,
doktil işarə ilə həmin sözü göstəririk.
Uşaq gərək birinci dodağı
oxumağı öyrənsin, çünki o, bundan sonra
başa düşər ki, qarşıdakı nə
danışır”.
Valideyn
üçün qüsurlu övlada sahib olmaq çətin
olur, amma...
"Valideyn üçün
qüsurlu övlada sahib olmaq çətin olur, ən
azından onu qəbul edənə qədər. Amma qəbul
edəndə ki artıq mənim övladım belədir, o
zaman çətin də olsa onunla birlikdə irəliyə
doğru yol ala bilir. Düşünür
ki, övladım üçün düzgün yol seçməliyəm,
çalışmalıyam, axtarışda olmalıyam ki, o, cəmiyyətə
qarışsın, təhsil alsın, hərtərəfli
inkişaf etsin. Valideyn qüsurlu
uşağını tanımalı, müşahidə etməlidir.
Bəlkə də onda elə bir qabiliyyət var
ki, sadəcə üzə çıxarıb inkişaf etdirmək
lazımdır. Əlbəttə ki, nəticə əldə
etmək də səbirlə, qayğıyla
mümkündür” deyən internatın təsviri incəsənət
müəllimi Gülnarə Nəzirova söyləyir ki, həm
qızı, həm də oğlu anadangəlmə eşitmə
qüsurludur, amma çox gözəl rəsm çəkirlər:
"Mən öz həyat təcrübəmdən
görürəm ki, fiziki qüsurlu uşaqların da həyatda
uğur qazanması mümkündür...”
Gülnarə müəllimə deyir
ki, əvvəlcə hər iki övladını ümumi təhsil
məktəbinə qoysa da, tezliklə bunun yanlış
olduğunu anlayıb: "Müşahidə etdim ki, onlar məktəbdə,
tutaq ki, hərflərin yazılışını öyrənsələr
də, onun mənasını başa düşmürlər. Və beləliklə də üz tutduq 3 nömrəli
internat məktəbə. Qızım
Zümrüdlə oğlum İmaməli burada təhsil
aldılar. Hər ikisinin gözəl əl
qabiliyyəti var. Zümrüd 12 yaşından rəsmlə məşğul
olur, sərgilərdə iştirak edir. İndiyə
qədər iştirak etdiyi müsabiqələrdən 35-dən
çox diplomu var və onlardan yarısı birinci və ikinci
yerlər üzrədir. Həmçinin hər
ikisi təhsilini davam etdirib. Zümrüd
Pedaqoji Kollecin təsviri incəsənət ixtisasını
bitirib. İndi burada, öz təhsil
aldığı internatda müəllim tərbiyəçi
kimi fəaliyyət göstərir. Oğlum
isə Bakı Humanitar Kollecinin təsviri incəsənət
müəllimliyi üzrə axırıncı kursda oxuyur.
Övladlarımın hər ikisi əzmkardır,
bacarıqlıdır, onlarla qürur duyuram...”
Onlar da
danışırlar
Kim deyir ki, onlar eşidə,
danışa bilmirlər?!
Onlar da eşidir, danışır,
zümzümə edirlər...
Onlar kainatın səsini duyub
Lüdviq van Bethoven, həyatın hənirini eşidib Viktor
Hüqo, torpağın pıçıltısına qulaq
asıb Jan Jak Russo, hörümçək torunun xəfif titrəyişini
hiss edib Antonio Stanoli, məğrur qayaların başına
dolanan qartalların qıyına səs verib Klod-Andre Desen
olurlar...
Onlar da eşidir, danışır,
oxuyur, rəqs edirlər...
Ola bilsin ki, əslində, biz
onları duya, eşidə, anlaya bilmirik, kim
bilir...
Yasəmən MUSAYEVA
Azərbaycan.-
2019.-10 avqust.- S.6.