Dünyada
yaşanan demoqrafik böhran fonunda Azərbaycan
reallığı
İlham Əliyev:
"Azərbaycanın uğurlu inkişafı əhalinin
artımına bilavasitə təsir edən amildir və biz
buna daim hazır olmalıyıq”
Demoqrafik proseslər cəmiyyətin
həyatının bütün sahələri ilə
birbaşa bağlıdır. Bu bağlılıqsa
sosial-iqtisadi hadisələrin demoqrafik proseslərə və
demoqrafik proseslərin də sosial-iqtisadi hadisələrə təsirinin
təzahürüdür.
Yəni demoqrafik proseslər nəsillərin
normal təkrar istehsalının ardıcıl surətdə həyata
keçirilməsinin təmin edilməsinə yönəlmiş
iqtisadi, sosial və hüquqi tədbirlər sistemindən, o
cümlədən ailə-nikah, doğum, ölüm, təbii
artım, insanların sağlamlığının mühafizəsi
və möhkəmləndirilməsi, əhalinin məşğulluq
və həyat səviyyəsinin yaxşılaşdırılması,
ömrünün uzadılması, miqrasiyası və s.-dən
ibarət olmaqla əhalinin bütün sosial-demoqrafik təbəqələrinin
köklü mənafelərinə toxunur.
İctimai inkişafın
müasir mərhələsində dünya əhalisinin
sürətli artımı və demoqrafik proseslərdə
baş verən dəyişikliklər ayrı-ayrı dövlətlərin
ölkə daxilində və beynəlxalq səviyyədə
həyata keçirdikləri siyasətə daha çox təsir
göstərir. Həmin məsələlərlə
bağlı bir çox problemlərə demoqrafik inkişaf
kontekstində baxılması sözügedən problemlərin
həllinə daha geniş bucaq altında nəzər salmaq və
bu sahədə baş verə biləcək dəyişikliklərə
baxış formalaşdırmaq imkanı yaradır.
Nəhayət, keçək
əsas mətləbə. BMT-nin hesablamalarına görə,
dünya əhalisinin sayı hər il orta hesabla 83 milyon nəfər
artır (hazırda Yer kürəsində 7,7
milyarddan çox adam yaşayır). Bu hesabla 2030-cu ildə
planetdə 8,6 milyard, 2050-ci ildə 9,8
milyard, 2100-cü ildə 11,2 milyard insanın
yaşayacağı proqnozlaşdırılır. Təəssüf ki, bu artım vektoru sosial ədaləti
təmin etmək tərəfə deyil, əks istiqamətə
yönəlir. Bu gün dünyada
müşahidə olunan əhalinin sürətli artımı
ətraf mühitə təsirin kəskin yüksəlməsi
və insanların ümumi tələbatının
çoxalması ilə ifadə olunur ki, o da yoxsulluğa,
iqtisadi geriliyə və ictimai sabitsizliyə gətirib
çıxarır.
Digər problem əhalinin
artım göstəricilərinin bərabər
paylanmamasıdır. Artıq uzun zamandır artımın
böyük əksəriyyəti Asiya, Afrika və Cənubi
Amerika ölkələrinin payına düşür və həmin
ölkələr o üzdən sosial, tibbi, təhsil və digər
problemlərlə daha çox üzləşirlər.
Lakin nə qədər təəccüblü görünsə
də, bu bərabərsizlikdən inkişaf etmiş ölkələr
də az əziyyət çəkmirlər.
Həmin ölkələrdə əhalinin
sayının azalması və yaşlaşma prosesinin sürətlənməsi
əmək resurslarının və davamlı inkişafda
mühüm rol oynayan gələcək nəsillərin
sayının azalması ilə müşayiət olunur.
Belə vəziyyətin fəsadlarını
əks etdirən faktlara nəzər salaq: son 40 ildə əməyin
ÜDM-də payı inkişaf etmiş ölkələr
üzrə 75 faizdən 65-ə düşmüşdür. Bu gün səmərəli sosial müdafiə ilə
dünya əhalisinin cəmi 27 faizi əhatə olunur. Son 25 ildə beynəlxalq miqrasiya 50 faizdən
çox artmışdır və hazırda 232 milyon nəfəri
əhatə edir. Miqrantların çoxu məskunlaşdıqları
ölkələrdə yüksək işsizlik və sosial
müdafiəsizliklə, bəzən isə açıq
ksenofobiya və rasizmlə üz-üzə qalırlar.
BMT-nin hesablamalarına əsasən,
bu gün dünyada 800 milyona yaxın insan hələ də
yoxsulluq həddindən aşağı səviyyədə
yaşayır, 795 milyon insan isə aclıqdan əziyyət
çəkir.
Bunlardan əlavə, iqtisadi baxımdan ən yoxsul və ən
varlı, habelə kənd və şəhər üzrə ev təsərrüfatları arasında
böyük fərqlər mövcuddur. Kimin
ağlına gələr ki, XXI əsrdə planetdə iqlim
problemlərinin nəzərəçarpacaq dərəcədə
ağırlaşması əhalinin artımı və aktiv fəaliyyəti
ilə birbaşa bağlıdır. Bəli,
məhz həm də əhali çoxluğu üzündən
bəşəriyyət bu gün təbii fəlakətlər,
resursların tükənməsi, xəstəliklər və
pandemiyalar, ərzaq çatışmazlığı ilə
üz-üzədir.
İndi keçək Azərbaycana. Öncə
onu qeyd edək ki, ölkəmizdə əhalinin artımı,
başqa sözlə desək, demoqrafik inkişafın təmin
edilməsi güclü və dayanıqlı innovativ
iqtisadiyyatın formalaşmasına, əmək məhsuldarlığının
artmasına və bununla paralel əhalinin rifahının
yüksəlməsinə yönəlmiş dövlət siyasətinin
mühüm nailiyyətlərindəndir.
Ulu Öndər Heydər Əliyevin
müəllifi olduğu, insan, vətəndaş amilinin ön
planda dayandığı milli inkişaf strategiyasına əsaslanan
bu siyasət Prezident İlham Əliyev tərəfindən
yüksək səviyyədə davam etdirilərək və
yeni çağırışlara adekvat, praqmatik mövqedən
yanaşılaraq demoqrafik proseslərin müsbət məcrada
davam etməsinə imkan yaradıb. Təsadüfi
deyil ki, cari ilin ən yaddaqalan hadisələrindən biri aprel
ayında Azərbaycanın 10 milyonuncu sakininin
doğulmasıdır. Bu fakt bir daha
sübut edir ki, Azərbaycanda əhalinin dinamik artımı
fonunda geosiyasi və milli maraqlara cavab verən demoqrafik təhlükəsizliyin
təmin olunması və gələcəkdə sağlam nəslin
yetişməsi ölkənin sosial-iqtisadi inkişaf
strategiyasının əsas prioritet istiqamətidir.
Demoqrafik proseslərin
intensivliyini təmin etmək üçün ölkəmizdə
mövcud olan zəruri imkan və münbit şəraitdən,
təbii ehtiyatlar və potensialdan səmərəli istifadə
edilir. O
üzdən bugünkü innovativ modernləşmə və
tərəqqi prosesində insan kapitalının
inkişafı və əhalinin demoqrafik təkrar
istehsalının təmin edilməsi Azərbaycanın
davamlı inkişafında prioritetlərdən birini təşkil
edir.
Müasir iqtisadi inkişaf və
sosial rifah konsepsiyasının reallaşmasında həlledici
rol oynayan insan resursları demoqrafik potensialı
formalaşdıran əhalinin təkrar istehsalı proseslərinin
xarakteri ilə birbaşa bağlıdır. Demoqrafik
proseslərin dinamikası isə onların intensivliyindən, əhalinin
demoqrafik tərkibi və davranışlarından
asılıdır. Eyni zamanda demoqrafik vəziyyət
iqtisadi, sosial, mədəni, siyasi, hüquqi həyatın
mühüm aspekti kimi ölkənin milli maraqları ilə
birbaşa bağlı olduğu üçün bu sahədə
proseslərin səmərəli institusional-hüquqi tənzimlənməsi,
əhalinin fiziki və psixoloji sağlamlığı, mənəvi-intellektual
səviyyəsinin davamlı yüksəlişi uzunmüddətli
perspektivdə hərtərəfli inkişafa nail
olmağın və həmin məqsədlər
üçün dövlətin strateji resurslar
potensialının gücləndirilməsinin zəruri şərtləri
kimi çıxış edir.
Yeri gəlmişkən qeyd
edək ki, əhali sakinliyinin inkişafı sahəsində
siyasətin formalaşmasında 1994-cü ildə Qahirədə
keçirilmiş "Əhali və İnkişaf” üzrə
beynəlxalq konfransda qəbul edilmiş fəaliyyət
proqramı xüsusi yer tutur. Konfrans əhali,
davamlı inkişaf və insan hüquqları
arasındakı əlaqələrin əhəmiyyətini
vurğulayan və önə gətirən BMT-nin nəhəng
tədbirlərindən idi. Müzakirə olunan məsələlərin
qlobal xarakter daşıdığını nəzərə alan Heydər Əliyev həmin tədbirdə
şəxsən iştirak edib və konfransdakı
çıxışında fəaliyyət proqramının
Azərbaycan üçün də son dərəcə əhəmiyyətli
olduğunu bildirib. Onu da nəzərə
çatdıraq ki, proqram dünyanın 179 ölkəsi, o
cümlədən Azərbaycan tərəfindən qəbul
edilib.
Qahirə konfransından
keçən dövr ərzində Əhali və
İnkişaf üzrə Fəaliyyət Proqramının
prinsiplərinin həyata keçirilməsi istiqamətində
Azərbaycanda mühüm işlər görülüb və
həmin prinsiplər ölkəmizdə əhali və
davamlı inkişafla bağlı qəbul edilən siyasi qərarlar
üçün əsas olub. Konfransda qəbul
edilmiş fəaliyyət proqramının müddəaları
Azərbaycan tərəfindən hazırda da uğurla həyata
keçirilir. Bu baxımdan demoqrafik vəziyyətin
yaxşılaşdırılması, demoqrafiya və əhali
sakinliyinin inkişafı sahəsində dövlət siyasətinin
formalaşdırılması və həyata keçirilməsi
üçün Şərqi Avropa və MDB dövlətləri
arasında ilk dəfə olaraq ölkəmizdə Prezidentin 9
dekabr 1999-cu il tarixli sərəncamı ilə "Azərbaycan
Respublikasının Demoqrafik İnkişaf Konsepsiyası”nın
təsdiq olunması sıradan fakt deyil. Məhz həmin
konsepsiya əsasında hazırlanmış və Prezident
İlham Əliyevin 11 noyabr 2004-cü il tarixli sərəncamı
ilə təsdiqlənən "Azərbaycan Respublikasında
demoqrafiya və əhali sakinliyinin inkişafı sahəsində
Dövlət Proqramı”nın icrası nəticəsində
ölkəmizdə demoqrafik vəziyyətin və əhalinin
orta illik artım göstəricilərinin
yaxşılaşmasına, orta ömür müddətinin
uzadılmasına və müsbət miqrasiya saldosuna nail
olunub, ana və uşaqların müdafiəsinin gücləndirilməsi,
ailələrin inkişafı üçün əlverişli
sosial-iqtisadi şəraitin yaradılması və miqrasiya
proseslərinin tənzimlənməsi istiqamətində
kompleks tədbirlər reallaşdırılıb.
Bu gün Azərbaycan bazar
iqtisadiyyatı prinsiplərini sosial ədalət prinsipləri
ilə uğurla birləşdirən ölkədir və bunun
nəticəsidir ki, inkişaf edən iqtisadiyyat güclü
sosial siyasətlə tamamlanır. Son 15 ildə Azərbaycanda ÜDM
istehsalı 3,3, o cümlədən sənaye
istehsalı 2,6, ixrac 4,7, valyuta ehtiyatları 24 dəfə
artıb. Prezident İlham Əliyevin qeyd etdiyi
kimi, "...son 15 il ərzində iqtisadi baxımdan dünyada
Azərbaycan qədər inkişaf edən ikinci ölkə
olmamışdır. Ölkəmizdə
çox böyük infrastruktur layihələri icra
edilmiş, insanların rifah halı
yaxşılaşmış və respublikamızın gələcək
inkişafı üçün möhkəm zəmin yaradılmışdır”.
Bu ilin də sosial-iqtisadi göstəriciləri
müsbətdir. 6 ayda ÜDM istehsalı 2,4,
qeyri-neft sektoru 3,2, o cümlədən qeyri-neft sənayesi 15,7
faiz artmışdır. Əhalinin gəlirlərində də
6,6 faiz artım müşahidə
olunmuşdur.
2010-cu ildən Yüksək İnsan
İnkişafı Kateqoriyalı ölkələr
sırasına daxil edilən Azərbaycan bu gün dünyada
yoxsulluğun 5 faizədək endirilməsinə nail olan 29
ölkədən biridir. Həmçinin Azərbaycan
Minilliyin İnkişaf Məqsədləri üzrə
yoxsulluğu yarıyadək azaldan 18 ölkə
sırasındadır. 2015-ci ildə
Minilliyin İnkişaf Məqsədlərinin icrasında əldə
etdiyi nailiyyətlərə görə ölkəmiz "Cənub-Cənub”
mükafatına layiq görülüb. Bu
qiymətlərsə göydən düşməyib.
2003-cü ildən ötən dövrdə ölkəmizdə
əməkhaqları 7,5, pensiyalar 10 dəfədən
çox, həssas qruplara yönələn müavinət və
təqaüdlər dəfələrlə
artırılıb, yoxsulluq 5 faizə düşüb. Yeni
iş yerlərinin yaradılması, məşğulluq
imkanlarının genişlənməsi isə ölkədə
işsizliyin kəskin azalaraq minimuma enməsi ilə nəticələnib.
2019-cu ilin sosial inkişaf, əhalinin
sosial müdafiəsi baxımından başqa illərdən fərqlənən
il olacağını bəyan edən Prezident İlham
Əliyevin cari il ərzində təqdim etdiyi iki sosial paket həmin
bəyanatın yüksək səviyyədə
reallaşmasını, ölkəmizdə sosial inkişaf,
sosial rifahın yüksəldilməsi istiqamətində
bir-birinin ardınca inqilabi xarakterli addımların
atılmasını təmin edib. Cari ilin ilk aylarında
dövlət başçısının müvafiq sərəncamları
ilə minimum əməkhaqları və minimum pensiyanın 40,
sosial müavinət və təqaüdlərin orta hesabla 100
faiz artırılması, sosial müavinətin iki yeni
növünün tətbiqi və digər mühüm sosial tədbirlər
3 milyon vətəndaşımızın rifahının
yaxşılaşmasına ciddi dəstək olub. Prezidentin
cari ilin 18 iyun tarixli sərəncamları ilə ikinci
böyük sosial paketin reallaşdırılması nəticəsində
isə Azərbaycanda minimum əməkhaqqının məbləği
2019-cu il sentyabrın 1-dən 250 manata çatdırılaraq
yaşayış minimumunu 40 faizədək üstələmiş
olacaq, cari ildə minimum əməkhaqqının məbləğinin
ümumi artımı 93 faiz təşkil edəcək. Artımdan sonra Azərbaycanda minimum əməkhaqqı
MDB ölkələri arasında manatın alıcılıq
qabiliyyətinə görə (PPP) 2-ci yerdə qərarlaşacaq.
Eyni zamanda dövlət
başçısının yeni qanunvericilik təşəbbüsü
kimi, əmək pensiyasının minimum məbləği 25
faiz artırılaraq cari il oktyabrın 1-dən 160 manatdan 200
manata çatdırılacaq. Nəticədə cari il ərzində
minimum pensiyaların məbləğinin ümumi artımı
72 faiz olacaq və bununla da minimum pensiya təqaüdçülər
üçün yaşayış minimumunu (149 manat) 34,2 faizədək üstələyəcək. Artımdan sonra Azərbaycanda minimum pensiyaların məbləği
MDB ölkələri arasında nominal indeks üzrə 2-ci,
manatın alıcılıq qabiliyyətinə görə
1-ci yerdə qərarlaşacaq. Ümumilikdə ikinci
sosial paket daha 2,1 milyon vətəndaşı
əhatə edəcək.
Ölkə rəhbərliyinin
sosial sahədə həyata keçirdiyi siyasətin bir istiqaməti
də dövlət sosial xidmətlərinin keyfiyyətinin
innovativ yanaşmalar əsasında yüksəldilməsinə
yönəlib.
Cari ilin may ayında Prezident İlham Əliyevin və birinci
xanım Mehriban Əliyevanın iştirakı ilə
Bakının Yasamal rayonunda Əmək və Əhalinin Sosial
Müdafiəsi Nazirliyinin tabeliyində Dayanıqlı və
Operativ Sosial Təminat (DOST) Agentliyi və agentliyin ilk DOST mərkəzinin
açılması bu istiqamətdə mühüm
addımdır. Mehriban xanım Əliyevanın təşəbbüsü
ilə reallaşdırılan DOST layihəsi 126 növdə
sosial xidmətin vahid platformadan, şəffaf və operativ, vətəndaş
rahatlığına və məmnunluğuna nail olunmaqla təqdim
edilməsinə imkan verir. 2019-2025-ci illərdə
paytaxtımızda və bölgələrdə ümumilikdə
31 belə mərkəzin yaradılması
planlaşdırılır.
Bunlardan savayı, Azərbaycanda
ilk proaktiv xidmət olan avtomatlaşdırılmış
pensiya təyinatı mexanizmi hesabına cari ilin birinci
yarısında 13500 vətəndaşa hər hansı sənəd
toplamadan və müraciət etmədən avtomatik pensiya təyin
olunmuşdur.
Ümumiyyətlə, Prezidentin müvafiq
tapşırıqları ilə yaradılmış Mərkəzləşdirilmiş
Elektron İnformasiya Sistemi, "e-sosial” internet portalı və
18 alt sistemdən ibarət olan informasiya sistemi vasitəsilə
əlaqəli şəkildə göstərilən sosial xidmətlərin
keyfiyyətinin yüksəldilməsinə və modernləşdirilməsinə
nail olunacaq. Tezliklə tam istifadəyə veriləcək
"Məşğulluq” alt sistemi isə işsiz və
işaxtaran və məşğul şəxslərin reyestrlərini,
ölkə üzrə mövcud iş yerlərinin
avtomatlaşdırılmış vakansiya bankını, eləcə
də məşğulluq xidmətlərinin tam
elektronlaşmasını təmin edəcək.
Azərbaycanda həyata
keçirilən bu islahatlar isə iqtisadi və sosial
inkişafın təmin olunması ilə yanaşı,
ölkənin demoqrafik inkişafına, habelə əhali
artımına da müsbət təsir göstərir. Bunun təsdiqi kimi,
2003-cü ilin əvvəlindən ölkə əhalisinin
sayının 20,1 faiz artaraq 2019-cu ilin
martında 10 milyon nəfərə çatmasını
göstərmək olar. Bu gün ölkəmizdə
ötən onilliklər ərzində müşahidə olunan
yüksək doğum göstəricilərinin hesabına
formalaşmış əhalinin yaş strukturu əhalinin
yüksək illik artım templərini təmin edir. Təkcə
son 15 il ərzində əhalinin təbii artım göstəricisi
hər 1000 nəfərə hesabı ilə 7,9 nəfərdən
8,4, doğulanların sayı 13,9 nəfərdən 14,2 nəfərədək
artmış, ölənlərin sayı isə 6 nəfərdən
5,8-ə düşmüşdür. Bundan əlavə, səhiyyənin
inkişafında əldə olunmuş nailiyyətlər
hesabına 2003-2018-ci illərdə ana ölümü əmsalı
(hər 100 000 nəfər doğulana) 18,5-dən
12,2, körpə ölümü əmsalı (hər 1000 nəfər
doğulana) 15,5-dən 11,4-ə qədər
azalmışdır. Bu dövrdə şəhər
əhalisi 21, kənd yerlərində yaşayan əhalinin
sayı 18 faiz artmışdır. Hazırda
Azərbaycan Avropa və MDB ölkələri sırasında
demoqrafik baxımdan cavan yaş strukturuna malik azsaylı ölkələrdən
sayılır. Məlumat üçün bildirək ki,
2018-ci ildə 0-14 yaş qrupuna aid olanlar 22,4, 15-64 yaş
qrupunda 70,8, 14-29 yaşlılar (gənclər) ölkə əhalisinin
23,3 faizini təşkil etmişdir. Başqa bir fakt: 2003-cü
illə müqayisədə 65 yaş və yuxarı yaşda
olan əhalinin sayı 20, 1990-cı illə müqayisədə
isə 67 faiz artmış və bu təbəqənin əhalinin
ümumi sayında xüsusi çəkisi 1990-cı ildəki
4,8, 2003-cü ildəki 6 faizdən 2018-ci ildə 6,8 faizədək
yüksəlmişdir ki, bu da öz növbəsində əhalinin
tədricən ömür uzunluğunun artmasını təmin
etmişdir.
Demoqrafik təhlillər
göstərir ki, ölkədə doğulanların cins
strukturunda 1990-cı illərin əvvəllərindən
oğlan uşaqlarının artımı müşahidə
olunur və hazırda hər 100 doğulan qıza 115 oğlan
düşür. 2013-cü ildə 2-ci uşaqlar arasında hər 100
qıza - 112, 3-cü uşaqlar arasında - 151, 4-cü və
daha sonrakı doğulan uşaqlar arasında - 166 oğlan
düşmüşdür ki, bu da ananın yaşı
artdıqca doğulanların strukturunda oğlan
uşaqlarının payının artmasını göstərir.
Doğulanların cins nisbətinin pozulması isə
ümumi əhalinin cins strukturunu dəyişir. Söz
düşmüşkən qeyd edək ki, bunun
qarşısının alınması üçün Azərbaycan
Respublikasının Birinci vitse-prezidenti Mehriban xanım
Əliyevanın tapşırığına əsasən,
BMT-nın Əhali Fondunun dəstəyi ilə hazırlanan
2019-2022-ci illər üçün Milli Fəaliyyət
Planında qeyd olunan istiqamətdə aidiyyəti dövlət
orqanları, sosial tərəfdaşlar, qeyri-hökumət təşkilatları
və vətəndaş cəmiyyəti ilə birgə həyata
keçiriləcək kompleks tədbirlər nəzərdə
tutulmuşdur.
Ölkədə həyat
şəraitinin yaxşılaşması, habelə ümumi
ölüm səviyyəsinin aşağı düşməsi
doğulan zaman gözlənilən ömür uzunluğunun
artmasına da səbəb olmuşdur. Məsələn, 2003-cü ildə
ölkə üzrə doğulanda gözlənilən
ömür uzunluğu 72,3, o cümlədən
kişilər arasında - 69,5, qadınlar arasında - 75,1
yaş olmuşsa, 2018-ci ilin nəticələrinə görə
bu göstərici 75,8 (o cümlədən kişilər
üçün 73,3, qadınlar üçün 78,2) yaşa
çatmışdır.
Əhalinin sayının
artımına miqrasiya prosesləri də təsir edir. Məlumdur ki,
son onilliklərdə müxtəlif amillərin təsiri
altında Azərbaycanda miqrasiya vəziyyəti bir sıra dəyişikliklərə
məruz qalmışdır. Ötən əsrin
90-cı illərinin əvvəlində ölkədən miqrasiya
axınını heç kim unutmayıb.
Sonrakı illərdə isə davamlı sosial-iqtisadi
artım, regionların inkişafına, sahibkarlar
üçün imkanların və yeni iş yerlərinin
yaradılmasına, vətəndaşların sosial təminatının
yaxşılaşmasına və bütövlükdə əhalinin
rifahının yüksəlməsinə yönəldilən
tədbirlər nəticəsində 2008-ci ildən
başlayaraq miqrasiya saldosu müsbətə doğru dəyişmişdir.
Təkcə 2018-ci ildə bu nisbət +1,5
min nəfər olmuşdur.
Prezident İlham Əliyev
sosial-iqtisadi sahə ilə bağlı keçirilən
müşavirədə demişdir: "Bu il biz 10 milyonuncu vətəndaşın
dünyaya gəlməsini sevinclə qeyd etmişik. Bu, bizim
böyük sərvətimizdir, amma digər tərəfdən
onu deməyə əsas verir ki, biz daim iş yerlərinin
yaradılması ilə məşğul olmalıyıq. Sosial infrastrukturun yaradılması ilə məşğul
olmalıyıq, nəqliyyat sahəsində əlavə tədbirlər
görülməlidir ki, artan əhali, vətəndaşlar
özlərini rahat hiss etsinlər, işlə təmin
olunsunlar. Bir daha demək istəyirəm
ki, bu, daimi prosesdir. Çünki Azərbaycanın
uğurlu inkişafı, sənaye sahəsində, iqtisadi sahədə
inkişaf əhalinin artımına bilavasitə təsir edən
amildir və biz buna daim hazır olmalıyıq”. Həqiqətən,
dövlət başçısının da
vurğuladığı kimi, geosiyasi məsələlərin
həlli, ölkənin səmərəli sosial-iqtisadi siyasətinin
formalaşması və həyata keçirilməsi, sosial
infrastrukturun inkişafı, o cümlədən
yaşayış obyektlərinin tikintisi, məktəbəqədər
müəssisələrin, məktəblərin, tibb müəssisələrinin
planlaşdırılması və nəticə etibarı ilə
davamlı inkişafın təmin edilməsi sahəsində
düzgün qərarların qəbul olunması üçün
demoqrafik proseslərin və əhali inkişafının
proqnozlaşdırılması şərtdir. Bu
baxımdan demoqrafik proseslərin və əhali
inkişafının proqnozlaşdırılması ölkənin
səmərəli sosial-iqtisadı siyasətinin
formalaşmasında və həyata keçirilməsində,
davamlı inkişafın təmin edilməsində vacib faktor
hesab olunur.
2015-ci ildə beynəlxalq ekspertlər
tərəfindən aparılmış proqnoz hesablamalar
göstərir ki, son illər müşahidə olunan demoqrafik
meyillər nəzərə alınaraq Azərbaycanda əhali
sayının artımı davam edəcək və 2050-ci ildə
11,8 milyon nəfərə çatacaq. Özü də bu, əhalinin təbii artımı
hesabına baş verəcək. Bu yerdə qeyd edək
ki, Prezidentin 2019-cu il 4 iyul tarixli fərmanı ilə
yaradılan Əmək Bazarı və Sosial Müdafiə Məsələləri
üzrə Milli Observatoriya kompleks yanaşmalar əsasında əhali
sakinliyi sahəsində mövcud vəziyyətin qiymətləndirilməsini,
demoqrafik inkişaf meyillərinin öyrənilməsini həyata
keçirəcək, sözügedən sahədə səmərəli
idarəetmə qərarlarının qəbul edilməsi,
inkişaf proqramlarının hazırlanması
üçün əlavə dəstək olacaq. Digər tərəfdən,
məlum olduğu kimi, 2019-cu il oktyabrın
1-10-da Azərbaycanda əhalinin növbəti
siyahıyaalınması keçiriləcək. Bu zaman əhali və onun keyfiyyəti barədə əldə
ediləcək dolğun məlumatlar isə cəmiyyətin
inkişaf meyillərini öyrənmək, zəruri perspektiv
qiymətləndirmələr və proqnozlar hazırlamaq
üçün əvəzolunmaz mənbə olacaq.
Bu mövzudan bəhs edərkən
bir faktı da nəzərə çatdırmaq vacibdir:
Prezidentin 2012-ci il 29 dekabr tarixli fərmanı
ilə təsdiqlənmiş "Azərbaycan 2020: gələcəyə
baxış” İnkişaf Konsepsiyasına əsaslanaraq əhalinin
kəmiyyət və keyfiyyət artımını təmin
etmək üçün ölkənin uzunmüddətli
inkişaf xəttinə uyğun "Azərbaycan
Respublikasında əhali sakinliyi və demoqrafik inkişaf sahəsində
Dövlət Proqramı (2019-2030-cu illər)”nın layihəsi
hazırlanmışdır. Özündə ailə
institutunun möhkəmləndirilməsi və ailə dəyərlərinin
təbliği, ailələrə, xüsusilə gənc ailələrə
sosial dəstəyin artırılması, əhalinin reproduktiv
sağlamlığının möhkəmləndirilməsi,
ana və uşaqların mühafizəsinin gücləndirilməsi,
əhalinin ölüm və xəstələnmə səviyyəsinin
daha da azaldılması, həyat şəraitinin
yaxşılaşdırılması və təhlükəsizliyinin
təmin edilməsi, miqrasiya proseslərinin tənzimlənməsinin
təkmilləşdirilməsi, əhali sakinliyi və
demoqrafiya sahəsində kadr və elmi potensialın
inkişafı məsələlərini ehtiva edən bu
proqramın əsas məqsədi əhalinin davamlı
artımı və keyfiyyət xüsusiyyətlərinin
yaxşılaşdırılması əsasında əhalinin
sabit təkrar istehsalının təmin olunmasıdır.
Göründüyü kimi,
Prezident İlham Əliyevin mükəmməl islahatlar
konsepsiyasına uyğun ölkədə ictimai-siyasi sabitlik
şəraitində xalqın əmin-amanlığı və
rifahı naminə atılan ardıcıl və mühüm
addımlar demoqrafiya və əhali sakinliyinin inkişafında
bu gün öz müsbət təsirini göstərir və
bu tendensiyanın gələcəkdə də davam edəcəyinə
təminat verir.
Raqif MƏMMƏDLİ
Azərbaycan.-
2019.-16 avqust.- S.1; 4.