Məşhur sənətkarın
müəmmalı ölümü
İstedadlı olduğu qədər
də maraqlı, qeyri-adi… Onu belə
tanıyırdılar. Yaradıcılığın
hansı sahəsinə üz tuturdusa, uğur qazanırdı.
Məşhur kinorejissor, aktyor, senarist,
yazıçı, dramaturq, Rusiyanın Əməkdar incəsənət
xadimi idi. Dövlət və Lenin
mükafatlarına layiq görülmüşdü. O,
ad-san üçün çalışmırdı. Şöhrət də, uğur da sanki Vasili
Şukşini özü tapırdı.
Arzulara doğru..
O, 1929-cu il iyulun
25-də Altayın Biysk rayonunun Srostki kəndində dünyaya
gəldi. Uşaqlıq illəri həmin kənddə
keçdi. Atası Makar Şukşin sovet
hakimiyyətinin kollektivləşmə siyasətinin
güdazına getdi. Onu həbs etdilər.
Və güllələdilər... 1956-cı ildə
Makar Şukşinə ölümündən sonra bəraət
verildi. O vaxtadək oğlu Vasilinin həyatında
çox hadisələr oldu.
Ailənin bütün
qayğılarını anası Mariya Sergeyevna çəkdi. Vasili
bütün mehrini anasına saldı, onun söhbətləri
həyata ilk bələdçisi, ilham mənbəyi oldu.
1943-cü ildə Vasili Şukşin Srostki kəndindəki
yeddiillik məktəbi bitirib Biysk Avtomobil Kollecinə daxil oldu.
Orada iki il yarım təhsil aldı. Ancaq texniki məktəbi bitirə bilmədi. 1945-ci ildə Srostki kəndinə döndü.
Kolxozda işə başladı. 1946-cı ildə kəndi tərk etdi. 1947-1949-cu illərdə "Soyuzprommexanizasiya”
trestinin müəssisələrində mexanik işlədi.
1949-cu ildə Şukşin Hərbi
Dəniz Qüvvələrində xidmətə
çağırıldı. Baltik Donanmasında dənizçi,
sonra SSRİ Qara Dəniz Donanmasında radio operatoru oldu. Ədəbi fəaliyyətə də orduda
başladı. Yazdığı hekayələri
yoldaşlarına oxuyurdu. 1953-cü ildə
Vasili Şukşində mədə xorası aşkarlandı.
Onu hərbi donanmadan ehtiyata buraxdılar. Doğma Srostki kəndinə qayıtdı. 32
saylı Srostki kənd orta məktəbində attestat almaq
üçün növbədənkənar imtahan verdi. Srostki kəndli gənclər
məktəbində rus dili və ədəbiyyatı müəllimi
vəzifəsində çalışdı. Bir müddət hətta həmin məktəbin
direktoru oldu.
1954-cü ildə S.A.Gerasimov adına Ümumrusiya Dövlət Kinematoqrafiya
İnstitutuna daxil olmaq üçün Moskvaya yola
düşdü. O, böyük şəhərə
arzularının ardınca getsin deyə anası inəyini
satdı...
Əvvəl institutun senarist
şöbəsinə müraciət etdi. Sonra rejissorluq
şöbəsinə daxil olmaq qərarına gəldi. Mixail İliç Rommun sinfində oxudu. Tələbəlik illərində müəlliminin
tövsiyəsi ilə hekayələrini paytaxt nəşrlərinə
göndərdi.
"Sakit Don” filminin ikinci
bölümündə bir epizodla - hasarın arxasından
görünən dənizçi rolu ilə aktyor Vasili
Şukşinin kino həyatı başladı. 1958-ci ildə
tələbə Şukşin "İki Fyodor” filminə
çəkildi. Bu, kinoda ilk baş rolu idi.
Aktyor karyerasında çox uğurla irəliləyirdi.
Aparıcı rejissorlar ondan rol təkliflərini
əsirgəmirdilər. 1960-cı ildə
Mixail İliç Rommun sinfini bitirib, böyük həvəslə
kino sənətində fəaliyyətini davam etdirdi.
1960-cı illərin əvvəlində
bir-birinin ardınca bədii əsərləri işıq
üzü görməyə başladı. 1961-ci ildə "Həqiqət”,
"Nurlu ürəklər”, "Stepkinin məhəbbəti”,
1961-ci ildə "İmtahan”, "Dirsəkli vallar”,
"Jurnalistika fakültəsindən Jelya Seleznyova” əsərləri
çap olundu. O, 1963-cü ildə M.Qorki adına
Kinostudiyada rejissor kimi çalışmağa başladı.
Həmin il "Gənc qvardiya” nəşriyyatında
"Kənd sakinləri” adlı ilk toplusu çapdan
çıxdı. "Novıy mir” jurnalında
iki hekayəsi - "Əla sürücü” və "Qrinka
Malyuqin” dərc olundu. Bu hekayələr əsasında
Şukşin "Belə bir oğlan yaşayır” adlı
ilk tammetrajlı filminin ssenarisini yazdı. Filmin çəkilişi
həmin ilin yayında Altayda başladı və 1964-cü ildə
başa çatdı. Film yüksək rəy
aldı. Şukşinin maraqlı rejissor
üslubu mütəxəssislərin diqqətini çəkdi.
Başıbəlalı
film
Əsərlərini adətən
gecələr şagird dəftərində yazırdı. Yaradıcılığında
yazıçılıqla kinonu birləşdirirdi.
Ömrünün son iki ili Vasili
Şukşin üçün xüsusilə əlamətdar
oldu. 1973-cü ildə ailəsi ilə birlikdə
Pereyaslovski küçəsindəki dar mənzildən
Boçkov küçəsindəki yeni, geniş mənzilə
köçdü. "Xarakterlər”
adlı hekayələr toplusu çapdan çıxdı.
Toplu proza aləmində böyük hadisəyə
çevrildi və kəskin müzakirələrə rəvac
verdi.
Şukşin müəllimi
M.Romm kimi teatrı sevmirdi. Amma Q.Tovstonoqov Böyük Teatrda
onun "Enerjili adamlar” pyesi əsasında tamaşa
hazırladı. Tamaşanın son məşqi
1974-cü ilin iyununda müəllifin iştirakı ilə
keçirildi. O, gün Şukşin teatrdan gözəl
təəssüratla ayrıldı.
Vasili Şukşinin görmək
istədiyi işlərin sayı-hesabı yox idi. Onların
çoxu reallaşmadı. 1965-ci ildə
Stepan Razinin başçılıq etdiyi üsyan haqqında
senari yazmağa başladı. Amma həmin
filmi çəkməyə Dövlət Kinematoqrafiya Komitəsi
razılıq vermədi. Onun
üçün müəmmaya çevrilmiş qəhrəman
Stepan Razin haqqında filmi çəkə bilməyən
Şukşin "Qırmızı qovaq ağacı”nın
çəkilişlərinə başladı. Bu filmə görə Vasili Şukşini çox incitdilər.
Filmin operatoru Anatoli Zabolotski deyirdi ki, müzakirələr
zamanı Şukşinin əlləri masanın üstündə
titrəyirdi: "Bondarçuk daha sonra fikirlərini müəllifə
izah etdi, lakin film nəzarətçiləri artıq
şübhə altına alınan hər şeyi redaktə
etməyə başlamışdılar. Sovet
kinosunda həbs cəzası motivləri pis, əlverişsiz
mövzu sayılırdı. Şukşindən
də çəkinir, ondan təhlükəli, səs-küy
salan kadrlar gözləyirdilər”.
Film barədə iradlar,
düzəlişlər bitmək bilmirdi. Şukşinin
xəstəliyi güclənirdi. Bəziləri
xəstəliyin əsəb gərginliyindən, rəhbərliyin
yersiz iradlarından şiddətləndiyini
düşünürdü. Kino tarixçisi Valeri Fomin
deyirdi: "O solğunlaşır, sonra isə ağarıb,
yumağa dönərək üzüqoylu stulların
üstünə düşüb qalırdı. Beləcə, ağrı keçməyənədək
hərəkətsiz olurdu. O öz zəifliyindən
utanırdı, belə anlarda heç kimə görünmək
istəmirdi. Bunu bilən köməkçiləri
belə hallarda onu tək qoymağa çalışır,
pavilyondan gedirdilər. Onlar
işıqları söndürüb siqaret çəkilən
otaqda sakitcə otururdular. 20-30 dəqiqə
keçdikdən sonra pavilyondan Şukşin
çıxırdı. Ölümün özü kimi
ağarmış vəziyyətdə...”.
Filmin çəkilişlərində
yazıçılar Vasili Belov və Viktor Astafyev
Şukşinin yanında olurdular. Sonralar Belov xatırlayırdı:
"Çəkiliş qrupunun qərargahı olan
Kolxozçu evində "Mosfilm”in işçilərinə tələsik
nə edəcəklərini əmr etdi. Bu an
Makaroviçin yalnız fiziki yorğunluğu deyil, həm də
mənəvi yorğunluğu üzə çıxdı. O,
"Qırmızı qovaq ağacı” ilə bağlı
"Mosfilm”in yeritdiyi siyasətə görə narahat idi. Gah ikinci dərəcəli plyonka verilir, gah da xarab aparatura,
gah çəkilmiş materialı
aydınlaşdırmır, gah da tələsdirir və plan tələb
edirdilər. Aktyorlardan kimlərsə gəlmirdi.
Sabotajçılar çəkiliş qrupunun bəzi
üzvləri idilər”.
Viktor Astafyev isə deyirdi:
"Qırmızı qovaq ağacı”nın çəkilişləri
zamanı Volodya (Şukşin) Voloqdada mənim evimdə olurdu.
O, stul arxasına keçib qəhvə içdi, sonra siqaret
çəkdi. Və məni bəzilərinin onun haqqında
yazdıqları uyğunsuzluqlar heyrətləndirirdi... O, kəndli
kimi təsvir olunurdu... Bəziləri onu sibirli
kimi, ya bir oğru, başkəsən, ya da qaba kəndli kimi
qeyd edirdilər. ...mənim qarşımdakı masada təkcə
öz davranışları ilə deyil, öz manerası,
zahiri görünüşü ilə bir ziyalı
oturmuşdu”.
İlk sovet rəngli bədii filmi
olan "Qırmızı qovaq ağacı”nın
premyerası 1974-cü il martın 25-də keçirildi. Vasili Şukşinin bu filmi kinematoqrafiyada yeni bir mərhələ
sayıldı. 1974-cü ildə Bakıda
keçirilən VII Ümumittifaq kino festivalında əsas
mükafata layiq görüldü. Münsiflər heyəti
öz rəyini belə açıqladı:
"Yazıçı, rejissor, aktyor Şukşinin fitri və
parlaq istedadı nəzərə alınmaqla festivalın
baş mükafatı "Mosfilm”in "Qırmızı qovaq
ağacı” filminə verilir”.
"Şukşin öz əcəli
ilə ölmədi”
Vasili Şukşin içki
düşkünü idi. Bu aludəçiliyi
yaratdığı qəhrəmanların simasında da əksini
tapırdı. Ətrafına
yığılmış içki yoldaşlarının
arasında məşhurlar vardı. Onların
çoxu 50 yaşı keçmədilər. Vasili
Şukşini üzləşdiyi maneələrdən, problemlərdən
xilas etməyən içki asılılığı sürətlə
ölümə aparırdı...
Rejissor Sergey Bondarçukun "Onlar
vətən uğrunda vuruşurdular” filminin çəkilişlərindən
sonra Şukşin qrim otağına getdi. Siqaret
qutusunun üstündə səma, yağış, dəfn
şəkilləri çəkdi. Səhəri gün -
1974-cü il oktyabrın 2-də, gərgin
iş gününün sonunda çəkiliş
meydanından kənardakı "Dunay” gəmisinə getdi... Yaxın dostu Georgi Burkov onu ölü tapdı.
Ölümə səbəbi miokard infarktı
olduğu bildirildi.
Onun vaxtsız
ölümü barədə müxtəlif söz-söhbət
yayıldı.
Zəhərlənmədən, ürək
tutmasından, müharibə səhnəsi çəkilişində
aldığı ağır yaradan öldüyü deyildi.
Vəfatının ildönümü ilə
bağlı keçirilən mətbuat konfransında
kinorejissor, aktyor Aleksandr Pankratov-Çornıy da iştirak
edirdi. Onun içkili olduğunu anlamaq
çətin deyildi. Əvvəlcə
jurnalistləri təhqir etdi.
Çıxışının sonunda isə dedi:
"Şukşin öz əcəli ilə ölmədi. Bir
neçə il bundan öncə Piket
dağında uca səslə Şukşinin
öldürüldüyünü qışqırdım. Bundan sonra mənə qarşı sui-qəsd edildi.
Lakin mən sağ qaldım. Daha sonra KQB-nin polkovniki ilə görüşəndə
məni niyə öldürmədiyini soruşdum.
Cavabı qısa oldu: "Həqiqətə görə
heç kəs öldürülmür”. O, Şukşinin
ölümündə sovet hakimiyyətinin əli olduğunu
düşünürdü.
Keçmiş sevgilisi Nona Mordyukova
deyirdi ki, Şukşin çəkilişlər zamanı
özünü çox yaxşı hiss edirdi və ürəyindən
heç zaman şikayət etmirdi: "Onun cəsədini
yarmadılar. Volqoqrada sink tabutda qrim olunmuş formada gətirdilər”.
Vasili
Şukşinin son arzusu...
Həyatının çox
hissəsini şəhərdə keçirsə də, əsl
kəndli idi.
Rusiyada kənd nəsrinin ən görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi tanınır, əsərlərinə
əyalət danışığının kaloritini gətirirdi.
O, doğma kəndinə can atdı, rejissorluqdan, aktyorluqdan əl
çəkib, anasının yanına köçmək,
orada yalnız yazıçılıqla məşğul olmaq
niyyətindəydi. Ömrünün sonuna yaxın əcnəbi
jurnalistə müsahibədə demişdi: "Bu
yaşımda anladım ki, hər yerə çatmaq olmaz,
anladım ki, mənim yerim yazı masasının
arxasıdır”. Şukşin anasına məktubunda yazırdı:
"Ana, bir xahişim var, mən gəlməmiş evlə
bağlı heç nə düşünməyin, yəni
evi (sənin evini nəzərdə tuturam) satmayın. Gələrəm,
nə etməli olduğumuzu düşünərik... Bu
böyük filmdən sonra kino ilə az məşğul
olmağı düşünürəm, lap az, ən
yaxşısı yazmaq və evdə olmaqdır... Öz doğma yurdumda yaşayıb işləmək
arzusundayam”.
Ancaq son arzusuna çata bilmədi. Doğma kəndinə
əbədi köçən Vasili Şukşinin özü
yox, heykəli oldu. Adı da Srostkiyə həmişəlik
şöhrət gətirdi.
Zöhrə
FƏRƏCOVA
Azərbaycan.- 2019.- 18 avqust.- S.4.