Xocalı soyqırımı ekran əsərlərində...
Xocalı soyqırımı... Bu iki kəlmənin içərisində yüzlərlə insanın başına gətirilən dəhşətlər - qırılan ömürlər, yarımçıq qalan arzular, söndürülmüş ocaqlar, heç zaman sağalmayan fiziki və mənəvi yaralar, ağlasığmaz işgəncələr, göz yaşları, ağrı-acılar, dərd, qüssə... var.
1992-ci il fevralın 25-dən 26-na keçən gecə Ermənistan silahlı qüvvələrinin Rusiyanın 366-cı motoatıcı alayının zirehli texnikası və hərbi heyətinin iştirakı ilə yerlə yeksan etdiyi, uşağına, qadınına, qocasına aman vermədiyi o şəhərdən geriyə qalan fotoşəkillərə, lent yazılarına bu gün də həyəcansız baxmaq mümkünsüzdür...
Xocalının "Haray”ı
Aradan iyirmi yeddi il ötsə də, o dəhşətli gecənin qanlı izləri qalır. Yalnız həmin soyuq fevral günlərində yerli və xarici fotoqrafların çəkdikləri fotoşəkillərdə, kameranın yaddaşına köçürdüklərində, Xocalının işğalını gözləri ilə görənlərin, ağrı-acılarını yaşayanların xatirələrində də o faciələr bu gün də olduğu kimidir. Rəssamlar, heykəltəraşlar, yazıçılar, şairlər, rejissorlar Xocalı qətliamından bəhs edən əsərlərini həmin reallıqlara əsaslanaraq, yazılmış və yazılmamış tarixi faktlardan istifadə edərək yaradırlar.
Xocalı faciəsi haqqında ilk tammetrajlı bədii filmlər çox ağır bir vaxtda - 1993-cü ildə ekranlarda nümayiş olundu. Onlardan biri yazıçı Nüşabə Məmmədovanın "Haray” pyesinin motivləri əsasında çəkildi. Filmin ssenari müəllifi Nüşabə Məmmədova və Eldəniz Quliyev, quruluşçu rejissoru Oruc Qurbanovdur. "Mozalan” studiyasının istehsalı olan filmin çəkilişlərinə Xocalı, Hacıkənd, Xanlar (indiki Göygöl), Goranboy rayonlarının və Gəncə şəhərinin camaatı kömək göstərdi.
"Haray” Qurani-Kərimin "Fatihə” surəsinin oxunuşu ilə başlayır. Daha sonra ekranda Xocalı faciəsində ermənilərin vəhşicəsinə qətlə yetirdikləri, meyitləri düzlərdə qalan şəhidlərimizi görürük. Onların arasında uşaqlar, qocalar, cavanlar var. Bu görüntülər tamaşaçılara Xocalı soyqırımında erməni cəlladlarının kimsəyə aman vermədiklərini xatırladır.
Ekran əsərində iki yeniyetmənin - qardaşla bacının düşmən əhatəsindən çıxmaq üçün ağlagəlməz əzab-əziyyətlərə qatlaşmaları təsvir edilir. Ermənilərin azərbaycanlı əsirlərə verdikləri dəhşətli işgəncələrin şahidi olan bu iki yeniyetmə çıxış yolunu özlərini dağdan atmaqda görürlər.
"Fəryad”a çevrilən ağrılar...
Elə həmin il - 1993-cü ildə Xocalı faciəsi ekranlarımıza "Fəryad”la da gəldi. Baş qəhrəmanı - İsmayılı tamaşaçılar "Ögey ana” filmindən tanıyırdılar. Artıq böyüyüb ailə sahibi olmuş İsmayıl Hüseynov batalyon komandiridir. Vətən torpaqlarının erməni işğalçılarından azad olunmasında döyüşür. Mərd komandir düşmənlər tərəfindən əsir götürülərək işgəncələrə məruz qalır.
Filmdə nümayiş etdirilən hadisələr real faktlara əsaslanır. Baş qəhrəmanın prototipi Qarabağ müharibəsində iştirak edən döyüşçülərimizdən biridir. Tammetrajlı bədii filmdə güllələnmiş, soyuqdan donmuş xocalılıları da elə Xocalı sakinləri özləri canlandırdılar. Onlar həmin vaxt Xocalıdan Goranboya gələnlərdi.
"Fəryad”ın ssenari müəllifi Vaqif Mustafayevdir. Filmdə "Ögey ana”nın kadrlarından da istifadə olundu. Quruluşçu rejissoru və baş rolun ifaçısı olduğu
bu ekran əsəri Ceyhun Mirzəyevin kinoda son işi oldu. O, böyük ürək ağrısı, əziyyətlə
çəkdiyi bu filmi izləyə bilmədi.
Dağlıq Qarabağda erməni işğalçıları xalqımızın
dinc güzəranını
pozdu, əsir götürdükləri azərbaycanlılara
ən ağır işgəncələr verdilər. 1998-ci ildə çəkilən
"Qırmızı qar”
adlı film bu fəlakətləri ekranlara
gətirdi. Azərbaycan Televiziyasının
istehsalı olan film Ağarəhim Rəhimovun
"Gəlinqayada qoşa
məzar” povesti əsasında lentə alındı. Quruluşçu rejissoru Mərahim Fərzəlibəyovdur.
"Günəşin batdığı
yer”də...
2012-ci ildə
çəkilən tammetrajlı
bədii-sənədli televizya
filmi - "Günəşin
batdığı yer”
də erməni vəhşiliyi nəicəsində
dağıdılmış, talan edilmiş, sakinləri qətlə yetirilmiş Xocalıdan bəhs edir. Filmdə bədii
səhnələrdə aktrisa
Aybəniz Əhmədova
çəkildi. Ssenari
müəllifi Eldar İsgəndərzadə, rejissoru
Elşən Zeynallı
olan bu film Bakı şəhərində
və Xocalıdan olan məcburi köçkünlərin məskunlaşdığı
Goranboy rayonunun Ağcakənd qəsəbəsində
lentə alındı.
Kütləvi səhnələrdə 1500 nəfərdən çox
insan iştirak etdi.
Film baş
verən hadisələr
zamanı öz doğma övladını
boğmağa məcbur
olmuş bir ananın dəhşətli
hekayəsinin fonunda təqdim olunur. Ekran əsərinin
əsas süjetini Xocalını tərk etmək məcburiyyətində
qalan, bütün qırğınları öz
gözləri ilə görən şahidlərin
tükürpədici müsahibələri,
açılmış cinayət
işinin beynəlxalq
konvensiyalara görə
soyqırımı olmasını
təsdiq edən faktlar, canlı xronika təşkil edir. Xocalı soyqırımı haqqında
faktların əksini tapdığı bu film ingilis, rus, fars və erməni dillərinə tərcümə edilib və nümayiş olunub.
"Biz qayıdacağıq”
2007-ci ildə
rejissor Elxan Qasımovun "Azərbaycanfilm”
kinostudiyasında ekranlaşdırdığı
"Biz qayıdacağıq” bədii filmi Xocalı soyqırımından
çox məcburi köçkünlərin ağrılarından
bəhs edir. Filmdə də
bir neçə xronikal kadrdan və quraşdırma səhnələrdən istifadə
olunub.
Azərbaycan torpaqlarının işğalı,
ermənilərin törətdiyi
qətliamlar, Qarabağ
müharibəsinin faciəvi
nəticələri, Xocalı
soyqırımı, yurdundan
qovulmuş soydaşlarımızın
çətin həyatı
filmin süjet xəttinin əsasında dayanır. Baş qəhrəman Xocalıdan
olan yeniyetmə oğlandır. Müharibənin bütün dəhşətləri
onun gözləri qarşısında baş
verib, atası da Xocalı qətliamında həlak olub. Öz torpağına qayıtmaq
bu yeniyetmənin ən böyük arzusudur. Gözəl səsi olsa
da, Musiqi Akademiyasına getməyə
hazırlaşsa da, o,
fikrini dəyişir, Hərbi Akademiyaya oxumağa yollanır.
Xocalı faciəsi
barədə həqiqətlər
Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin "Salnamə” kinostudiyasında
çəkilən "Dua”,
"Azərbaycantelefilm”də lentə alınan "Xocalı”, "Xocalı soyqırımı”, "Xocalı
şahidləri”, "Yaddaş”
sənədli filmlər
studiyasında istehsal edilən, Azərbaycanın
Milli qəhrəmanları
Elman Hüseynov, Füzuli
Rüstəmov və Əliyar Əliyevə həsr olunan "İlk komandir”, "Xocalının zamini”,
"Pəhləvan komandir”
və başqa sənədli filmlərdə
də əksini tapdı.
2014-cü ildə
Xocalı soyqırımına
həsr olunmuş
"Sonsuz dəhliz”
("Endless Corridor”) filmi ekranlaşdırıldı. Film o dəhşətli
hadisələrin şahidi
olmuş litvalı jurnalist Riçard Lapaitisin faciədən 20 il sonra yenidən
Azərbaycana gələrək
qətliamdan xilas olmuş hadisə şahidləri ilə görüşlərində lentə
alınmış xatirələri
və Ermənistan tərəfindən faciənin
təşkilində birbaşa
iştirak etmiş şəxslərlə müsahibəsi
əsasında quruldu,
Qarabağın Azərbaycan
tarixi və mədəniyyəti üçün
əhəmiyyətinə dair
süjetlər verildi.
Litvalı rejissor Aleksandras Brokasın çəkdiyi Xocalı qırğınından söz
açan bu sənədli film Heydər
Əliyev Fondunun vitse-prezidenti Leyla Əliyevanın təşəbbüsü
ilə "Xocalıya
ədalət!” təbliğat
kampaniyası çərçivəsində
hazırlandı. Filmdə
Xocalı qırğınına
dair indiyədək az məlum
olan yeni faktlara, sənədlərə
və vaxtilə çəkilmiş videogörüntülərə,
fotomateriallara istinad edilir, qətliam haqqında həqiqətlər
təsirli şəkildə
tamaşaçıya çatdırılır.
Erməni vəhşiliyi
nəticəsində xüsusi
amansızlıqla qətlə
yetirilmiş şəhid,
eləcə də ağır fiziki və mənəvi zərbələrə məruz
qalmış şahid
Xocalı sakinlərinin
taleyindən, hadisələrin
mahiyyətindən, faktlardan
və baş vermiş soyqırımıdan
bəhs edən ekran əsərləri bundan sonra da
çəkiləcək. İstər bədii,
istərsə də sənədli filmlər yalnız xocalılıların
başlarına gətirilən
müsibətləri təsvir
etməyəcək, həm
də dünyaya Xocalı soyqırımı
barədə həqiqətləri
danışacaq.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.-
2019.-26 fevral.- S.10.