Nəsrimizdə parlaq sima
İsmayıl Şıxlı - 100
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının ən parlaq simalarından olan İsmayıl Şıxlı mədəniyyət tariximizdə öz layiqli yerini tutmuşdur. Görkəmli pedaqoq, alim, tərcüməçi, ictimai xadim kimi tanınan İsmayıl Şıxlı ömrü boyu ləyaqətlə xalqa xidmət etmişdir. Həqiqət axtarışları, obyektivlik duyğuları, humanizm, vicdan və ədalət prinsipləri nəsr ustadını bütün şüurlu fəaliyyəti boyu tərk etməmiş, hər zaman düzgün səmtə yönəltmişdir. Sevimli yazıçımız yaddaşlarda əsl Azərbaycan ziyalısı kimi yaşamaqdadır. Fəxrlə deyə bilərik ki, İsmayıl Şıxlının yaradıcılığı bu gün də aktuallığını qoruyub saxlayır. İndi onun hər bir əsəri maraqla qarşılanır. Gənc nəslin sağlam ruhda tərbiyə olunmasında bu əsərlərin rolu böyükdür.
Onun yaradıcılığı insana pak duyğular
aşılayır
İsmayıl Şıxlının bədii nəsrinin həmişəyaşar olmasının başlıca səbəbi onun milliliyidir. Hamımıza yaxşı məlumdur ki, uzun müddət ədəbiyyatda daha çox beynəlmiləlçilik ideyalarının tətbiq edilməsi tələb olunurdu. Ovaxtlar "millilik”, "milli xarakter” anlayışlarından yan keçməyə çalışırdılar. Ancaq İsmayıl Şıxlı kimi sənətkarlarımıza bütün bunlar maneçilik törədə bilmədi. Ədibin istər hekayələrində, istərsə də romanlarında əsl Azərbaycan mühiti canlanır.
İsmayıl Şıxlı gəncliyində ədəbi fəaliyyətə şeirlə başlasa da, sonralar bir qələm sahibi kimi bədii nəsrə təmayülü güclənmişdir. Müşahidəçilik qabiliyyəti, tələbəlik illəri, İkinci Dünya müharibəsinin tez-tez dəyişən və düşündürücü hadisələrinin yaradıcılığında böyük rolu olmuşdur.
İsmayıl Şıxlı Qafqazdan Almaniyayadək davam edən şərəfli bir döyüş yolu keçmişdir. O, xatirələrində qeyd etmişdir: "...əslində, biz bu yolları dizin-dizin süründük, qarış-qarış keçdik”. Müharibə mövzusunda hekayələrini yazııçı Kerç uğrundakı vuruşmalarda həlak olan, Duzlu göl deyilən yerdə dəfn edilən cəbhə dostlarının əbədi xatirəsinə ithaf etmişdir.
Ədibin "Konserv qutuları”, "Həkimin nağılı”, "Səhəri gözləyirdik”, "Kerç sularında”, "Haralısan, ay oğlan?” hekayələri oxucuda dərin təəssürat yaradan, düşündürən hekayələrdir.
"Köynək” hekayəsi ilk baxışdan sadə bir hekayədir. Süjet inkişaf etdikcə odlar-alovlar içərisindən keçmiş cəsur əsgər köynəyi oxucuya sahibini tanıdacaq konkret vasitəyə çevrilir. Bu qəbildən olan hekayələr müəllifin özünün də daxili aləmini açmağa, onu oxucuya yaxından tanıtmağa kömək edir.
"Mənim rəqibim” hekayəsini isə İsmayıl Şıxlı unudulmaz müəllimi Əli Sultanlının əziz xatirəsinə həsr etmişdir. "Mənim rəqibim” hekayəsində hər bir şey sənətkar qələmi, incə və həssas yazıçı duyumu ilə işlənmişdir.
Rəhman və Əzizə
"rəqibdir”, aspiranturaya bir yerə iki iddiaçı
imtahan verir. Hər iki gənc istedadlıdır. Ancaq Rəhman müharibə
iştirakçısıdır, şərəfli bir
döyüş yolu keçmişdir. Əzizə
də qayğılarla dolu arxa cəbhənin həyatını
yaşamış, çətinliklərlə üzləşmiş
bir insandır. Onlar hər ikisi eqoizmdən
uzaq, insanpərvər, humanist insan kimi yetişən gənclərdir.
Aspirant Rəhman surətinin
prototipi İsmayıl Şıxlının özüdür. Əzizə
elə edir ki, üstünlük Rəhmana verilsin. Rəhman bunu biləndə aspiranturadan imtina edib kəndə
qayıdır. Sonda hər iki gəncin
apsiranturaya qəbul edilməsinə şərait
yaradılır. Burada da gözəl müəllimlərin,
xeyirxah insanların köməyi olur.
Bildiyimiz kimi, İsmayıl
Şıxlı ömrünün əlli ildən çoxunu
pedaqoji fəaliyyətə həsr etmişdir. Yaddaşlarda
xeyirxah əməlləri ilə silinməz iz qoyan görkəmli
müəllimlərdən olmuşdur.
"Dəli
Kür” - milli təfəkkürümüzün nişanəsi
Vaxtilə bir çoxları bu
faktı vurğulamışdır: uzun illər Pedaqoji
İnstitutda Qərbi Avropa ədəbiyyatını, antik ədəbiyyatı
tədris edən, bu sahədə neçə dərsliyin
müəllifi olan İsmayıl Şıxlı ədəbi
ictimaiyyətə "Dəli Kür” kimi sırf milli roman təqdim
etdi. Ola bilsin ki, Qərb ədəbiyyatını
tədris edən müəllimin öz
yaradıcılığına da Qərb ədəbiyyatının
təsir göstərəcəyini
düşünürdülər. Ancaq
İsmayıl Şıxlı yaradıcılığı
heç bir yad təsirə məruz qalmadı. "Dəli Kür” sırf milli roman olaraq ədəbiyyat
tariximizdə öz layiqli yerini tutdu. Burada
qəribə heç nə yoxdur. Əsl sənət
əsəri milli səciyyə daşıyır. Əsl ümumbəşərilik də millilikdən
başlayır. Milli xarakterdən məhrum
edilən bədii obraz heç vaxt oxucuya real təsir
bağışlaya bilməz, inandırıcı alınmaz.
"Dəli Kür”
romanının baş qəhrəmanı Cahandar ağa o
dövrün ədəbiyyatında mühüm bir hadisə,
mühüm bir yenilik kimi qiymətləndirilir. Mülkədar
obrazını ədəbiyyata gətirmək böyük cəsarət
tələb edirdi. Sovet dönəmində
bəy, mülkədar, sahibkar obrazları ancaq mənfi personaj
kimi qələmə alınırdı. İsmayıl
Şıxlı isə başqa yol seçdi. Cahandar ağa obrazı nə
ideallaşdırılmış, nə də müsbət
insani keyfiyyətlərdən məhrum edilmişdir. Beləliklə, koloritli, yaddaqalan bir obraz
yaranmışdır. Müəllif bu əsərlə
Azərbaycan ədəbiyyatında neorealizmin əsasını
qoymuşdur.
"Ayrılan
yollar”
İsmayıl
Şıxlının əsərləri bir-birinə bənzəmir,
bir-birinin təkrarı deyil. Ədibin ilk irihəcmli
əsəri "Ayrılan yollar” romanı olmuşdur. Bu roman 1955-ci ildə işıq üzü
görmüşdür. "Ayrılan
yollar” İsmayıl Şıxlının çoxplanlı
roman yazmağa qadir bir yazıçı olduğunu göstərdi.
Ədəbi təcrübəsinə arxalanan
yazıçı hər zaman həyat həqiqətinə
sadiq qaldı. Əsərdə uydurma əhvalatlar,
süni vəziyyət yoxdur, mövzu ədibin yaxşı
bildiyi, gördüyü həyatdan
götürülmüşdür. Romanın
əsasında zəngin həyat materialı dayanır.
"Ayrılan yollar”
1941-1945-ci il müharibəsindən sonra Azərbaycanda gedən
dirçəlişdən bəhs edir. O dövrün gəncləri
quruculuq işlərində fəal iştirak etməyə can
atırdılar. Həyatda İmran, Zeynəb, Nərgiz kimi gənclər
az deyildi. Müəllif
göstərir ki, hər sahədə aparıcı qüvvə
sayılan potensial imkanlı insan nə üçün
çalışdığını, hansı məqsəd və
ideal naminə mübarizə apardığını bilməlidir,
kortəbii addım, düşünülməmiş hərəkət,
sadəcə ümumi axına qoşulmaq cəhdi nailiyyətə
yol aça bilməz.
Ali təhsil alıb ata-baba
yurduna qayıdan İmran həm övladlıq borcunu, həm də
vətəndaşlıq borcunu yerinə yetirməlidir. Bir mütəxəssis
kimi İmranı doğma kəndinin yeniləşməsi,
inkişafı çox ciddi düşündürür.
İnamla irəliyə doğru hərəkət
etmək istədiyi halda ciddi maneələrlə, ilk növbədə,
mühafizəkar rəhbər olan Qurban Kosaoğlu ilə
üzləşməli olur. Onlar əks
qütblərdən çıxış edirlər. Mövqe, hərəkət və münasibətlər
tədricən kəskinləşir. Ümumiyyətlə,
əsər psixoloji məqamlarla zəngindir. "Ayrılan yollar” romanı həm oxucular, həm
də ədəbi ictimaiyyət tərəfindən maraqla, dərin
rəğbətlə qarşılanaraq, bədii nəsrimizdə
öz layiqli yerini tutmuşdur.
"Ölən
dünyam” zəmanənin, dövrün ruhundan doğmuşdur
"Ölən dünyam”
romanının üzərində xüsusilə dayanmaq
lazımdır. "Ölən dünyam” romanı
İ.Şıxlı yaradıcılığının son
akkordudur. Bu roman forma baxımından ədibin
əvvəlki iki romanından xeyli fərqlənir. Nisbətən kiçik həcmli bu əsərdə
yazıçı əsas süjet xətti ilə bağlı
müxtəlif hadisələri paralel inkişaf etdirmək
hesabına və konkret zaman çərçivələrindən
cəsarətlə çıxaraq, gah gələcəyə
gedib, gah da keçmişə qayıtmaq sayəsində iki
böyük nəslin taleyini izləməyə və ölkənin
siyasi mənzərəsini canlandırmağa müvəffəq
olmuşdur. Müəllifin məqsədi əsərin
əsas qayəsini qabartmaq olmuşdur. Əsərin qayəsi
isə belədir: Azərbaycan xalqına kənardan zorla qəbul
etdirilmiş siyasi sistem onun həyatında
saysız-hesabsız məhrumiyyətlərə, ölümlərə,
faciələrə səbəb olur. Əsərdə
bütün hadisələr real boyalarla, inandırıcı
şəkildə verilmişdir.
"Ölən dünyam”
romanında müəllif rəngarəng, yaddaqalan obrazlar
qalereyası yaratmışdır. Ömər Koxa, Həsən ağa,
Kəsəmənli, Halay bəy, Çapıq Əmrah,
Güllü xanım, Söhrab kimi obrazlar oxucuda dərin rəğbət
hissi oyadır.
Taleyinə məhrumiyyətlər
və faciələr yazılan bu insanların hər biri
güclü bir xarakterdir. Ömər Koxa
dunyagörmüş müdrik bir qocadır. Ələddinin faciəli ölümünün əslində
taleyin bir oyunu olduğunu yaxşı başa düşən
Ömər Koxa düşmənçiliyin, qan axıdılmasının
qarşısını alır, "ölən də,
öldürən də özününküdür” deyərək,
"dost var, düşmən var” deyib hamını təmkinli
olmağa çağırır. Müdriklikdə,
təmkinlikdə Güllü xanım da Ömər Koxadan geri
qalmır. Ələddinin bacısı olan gəlininə
Güllü xanım "kişi
qızı ol, dost var, düşmən var” deyərək ona
möhkəm olmağı tövsiyə edir.
Ömər Koxa
ölümünün yaxınlaşdığını hiss
edəndə son dərəcə müdrik hərəkət
edir. Deyir ki, toyu yarımçıq qoymayın,
uşaqları bir-bir çağırın, vidalaşaq.
Toyu yola verəndən sonra hamıya vəfat
etdiyimi elan edərsiniz. Bu, son dərəcə
müdrik, alicənab bir hərəkət idi. Qeyd etmək lazımdır ki, faciəvi hadisələr
də real boyalarla təsvir olunaraq oxucuda dərin təsir
buraxır.
Toyu olan bədbəxt gəlin
(bildiyimiz kimi, o gəlin əslində Ələddinin
nişanlısı idi) Ələddinin ölümündən
sonra "qoymarıq başqa yerə gedib düşəsən,
öz gəlinimizsən, oğlumuzmu yoxdur” deyərək ailə
onu başqa bir oğlanlarına alır. Toydan sonra evə
gətirilən gəlin Ömər Koxanın vəfatından
xəbər tutanda "camaat mənə ayağı
ağır, qaradaban deyəcək” fikrindən əzab çəkərək
özünü Kürə atmağı qərara alır.
Gördüyümüz kimi,
el tənəsindən, camaatın qınağından qorxur.
Əsərdə başqa bir
epizod da bu münasibəti aydın əks etdirir. Kəndə
işləməyə gələn Mürsəl müəllimin
qətlə yetirilməsi hadisəsi buna misaldır. Kimlərsə savad kursuna gələn
qadınları, qızları Mürsəl müəllimə
qısqanaraq onu öldürürlər. Səhər
Mürsəl müəllimin qaldığı evdə meyiti
tapılır. Əslində, onun da bir
günahı yox idi. Ancaq ona xəbərdarlıq
etmişdilər ki, bu kənd "zümzüməli” kənddir,
ona ehtiyatla davranmağı məsləhət
görmüşdülər.
İsmayıl
Şıxlının hər bir əsərində təhsil məsələsinə
geniş yer verilir.
Əsərdə Halay bəy,
Çapıq Əmrah, Kəsəmənli surətləri də
xüsusilə yadda qalır. Halay bəy həyatını
maarifçilik sahəsinə həsr etmək istəyirdi.
Ancaq ona imkan verilmir. O, qaçaqlara
qoşulmağa məcbur olur. Kəsəmənli
onu geri gətirir, ona maarif şöbəsini etibar etmək istəyirlər,
ancaq namərdlər buna vicdansızcasına mane olurlar. Onu güllələnməyə göndərirlər.
Kəsəmənli xəbər tutanda artıq
gec idi. Kəsəmənli bu namərd hərəkətə
görə Fətullayevi kabinetdə güllələyir.
Özü də qaçaqlara qoşulmağa məcbur
olur.
Kürün
gücü
"Dəli Kür”də
olduğu kimi, "Ölən dünyam” romanında da Kür
çayının obrazı canlanır, Kür çayı hər
zaman bütün hadisələrdə sanki iştirak edir.
"Ölən dünyam”
romanının tezliklə ekranlaşdırılması
yaxşı olardı. Ən istedadlı
rejissorlarımızı, ən istedadlı aktyorlarımızı
bu işə cəlb etmək lazımdır. Belə olarsa, gözəl bir Azərbaycan filmi meydana
gələr. Bədii nəsrimizi zənginləşdirən
bu gözəl əsər milli kinomuzu da zənginləşdirər.
Cəsarətlə deyə
bilərik ki, İsmayıl Şıxlı
yaradıcılığı xalqımızın milli sərvətidir.
Aytən
RÜSTƏMZADƏ,
AMEA Nizami Gəncəvi
adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun əməkdaşı, dosent
Azərbaycan.- 2019.- 27 iyul.- S.6.