Dramaturqun poetik
irsi
Cəfər
Cabbarlı - 120
Azərbaycan dramaturgiyasının
ölməz sənətkarı Cəfər Cabbarlı milli ədəbi-ictimai
mühitdə çox erkən yaşlarından lirik və
satirik şeirləri ilə görünməyə
başlamışdır. C.Cabbarlı irsinin son dövr tədqiqatçılarının
araşdırmalarına görə, bu tarix 1911-ci ilin 5
noyabrında "Həqiqəti-əfkar” qəzetində dərc
edilən "Eşidənlərə” və "Şücaətim”
şeirlərindən başlanğıc
götürmüşdür. Onun poeziyası ədəbiyyatşünas
alimlərdən M.A.Dadaşzadənin "Cəfər
Cabbarlının yaradıcılığı”, A.Abdullazadənin
"Şair Cəfər Cabbarlı” və R.Sadıqovun "Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığının ilk
dövrü” monoqrafiyalarında ətraflı tədqiq və
təhlil edilmişdir. Bu əsərlərdə sənətkarın
ilk mətbu şeirlərinin 1915-ci ildə çap edilən
"Bahar” və "Qürub çağı bir yetim” olması
göstərilmişdir.
Görkəmli sənətkarın 90
illik yubileyi münasibətilə "Şair C.Cabbarlı”
kitabını nəşr etdirən A.Abdullazadə burada
"Lirikası”, "Satirası”, "Dram poeziyası” və
"Nəsr poeziyası” fəsillərində onun şeir
yaradıcılığını əhatəli tədqiq və
bədii cəhətdən təhlil etmişdir. Yeniyetmə Cəfər
ilk lirik şeirlərini müəllimi Abdulla Şaiqin, satirik
şeirlərini isə böyük Sabirin təsiri ilə qələmə
almışdır.
C.Cabbarlı 1915-1916-cı illərdə
"Babayi-Əmir” jurnalında 40-dan artıq satirik şeir dərc
etdirmişdi. "Qiyamətmi qopar”, "Dəng olduq”,
"Birbəbir”, "Özün bil”, "Qızlardan
kişilərə protesto”, "İtilget”, "Halın necədir”
və s. kimi satirik şeirlərində mühitinin aktual
ideya-mövzuları: savadsızlıq, mövhumat və cəhalət,
avamlıq, qadın hüquqsuzluğu və s. əsas yer tuturdu.
Bu ilk qələm təcrübələrində istedadlı gənc
həm məzmun, həm də forma cəhətdən Sabir
şeirinin təsir dairəsindən çıxa bilməmişdir.
Akademik Məmməd Arifin qeyd etdiyi kimi, "bu təsir hələ
səthidir; Sabir şeirlərindəki ideya-mövzu dərinliyi,
siyasi kəskinlik Cabbarlının satirasında yoxdur”. Ancaq gənc
istedadın öz yaradıcılığını "millətin
dərdinə-qəminə” yönəltməkdə bu ustad məktəbindən
öyrəndiyi dərslərin böyük əhəmiyyəti
oldu. C.Cabbarlı yaradıcılığının ilk
dövrünün tədqiqatçısı filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru R.Sadıqovun da qənaətinə
görə "ədibin satirik şeirləri aktual məişət
və ictimai mövzuda yazılsa da, müəllifə
şöhrət gətirməmişdir”.
Satirik örnəklərindən
"Səbətə ithaf” və "Müdirim” şeirləri
gənc Cəfərin bilavasitə fərdi
yaşantıları nəticəsində yarandığı
və onun ilkin sənət görüşlərini inikas
etdiyi üçün maraq doğurur. Ömür-gün
yoldaşı Sona xanımın xatirəsinə görə məktəbli
Cəfər ilk şeirinin 1911-ci ildə çapından sonra
tez-tez qəzet və jurnal redaksiyalarına öz
yazılarını aparır, redaktorlar isə çəlimsiz
12-13 yaşlı oğlanın gətirdiyi vərəqləri
uzun müddət heç oxumadan bürmələyib səbətə
atırmışlar. Düz dörd il məruz
qaldığı bu vəziyyətdən pərtlik və məyusluq
hissləri nəhayətdə "Səbətə ithaf”
şeirinin yaranması ilə nəticələnir. Eləcə
də bu məzmunun davamı olan "Müdirim” şeiri gənc
istedadın yaradıcılıq barədə ilkin qənaətlərinin,
fərdi yaşantılarının ümumiləşmiş
ifadəsi idi. Belə ki, tənqid obyektində "hər
kitabdan bir-iki söz almaqla şeir quraşdıran”,
"şöhrət xatirinə fars-ərəb dilində
yazmağa” üstünlük verən, qafiyədən, vəzndən
başı çıxmayan şairlik azarına tutulanlar tipikləşib
orijinal bir üsulla ifşa olunurdular. Şeir
bugünümüz üçün də çox əhəmiyyətlidir.
Çəkirəm hərdən on-on
beş gün azından zəhmət...
Hər kitabdan alıram bir-iki söz,
bir söhbət,
Yazıram, göndərirəm
şeir, alım bir şöhrət,
Yazdığımdan oluram sonra
peşiman, a səbət!
Hamı yazdıqlarım olmuş sənə
mehman, a səbət!
C.Cabbarlı ilk lirik şeirlərində
dövrünün romantik poeziyasının görkəmli sənətkarları
M.Hadi, H.Cavid, A.Səhhətin təsir dairəsində
olmuşdur. "Qürub çağı bir yetim”,
"Kiçik sərsəri”, "Bahar”, "Boranlı bir
qış gecəsi”, "Bayram saxlayanlara” və s. şeirlərində
cəmiyyətin yoxsul, xəstə, zəif insanlarının
acınacaqlı halına yanmaq, mərhəmət göstərmək,
xeyirxahlığa çağırış və s. motivlər
dərin yanğı ilə öz ifadəsini
tapmışdır. İdeya-məzmununda maarifçi
görüşlər, romantik pafos, klassik poetikanın forma qəlibləri
üstünlük təşkil etsə də, arabir gənc
istedadın fərdi üslubunun satirik ovqata meyilli
işartıları da görünürdü.
Gənc istedadın ilk lirik örnəklərindən
olan "Ana” şeirinin yazılma tarixi ilə bağlı məşhur
aktyor İsmayıl Hidayətzadənin həyat yoldaşı
Soltan xanım Atakişiyevanın xatirəsində belə bir
qeyd var: "Mən Cəfərlə 1916-cı ildə
Xanlarovun mənzilində tanış oldum. Məclisdə
yalnız tələbələr idi. Bunların içərisində
Cəfər daha çox xoşuma gəldi. Özünün
"Ana” şeirinin ilk variantını oxudu. Elə hiss və
pafosla oxudu ki, hamı heyran qaldı”. Hələ ənənəvi
poetikanın təsirilə fərdi dəstxəti seçilməyən
gənc şairin birdən-birə "Ana” kimi parlaq bir lirik
şeir yaratmasına ilk növbədə çox
güclü daxili yaşantılar təkan verə bilərdi.
Yazıçının həyat yoldaşı Sona
xanımın xatirəsində C.Cabbarlının anası
Şahbikə xanımın çox işgüzar, səliqəli,
saf təbiətli olması nəzərə
çatdırılır. 1903-cü ildə əri Qafar
kişi öləndən sonra uşaqlarını
dolandırmaq məqsədilə qulluqçuluq etdiyi varlı
ailəsində gözəl insani keyfiyyətlərinə
görə tezliklə ona aşbazlıq həvalə
olunmuş, bir müddət sonra isə evin ağası ona
xanımını Məkkə ziyarətində müşayiət
etməyi xahiş etmişdir. Bu hadisədən sonra Şahbikə
ana qohumların, məhəllənin ən hörmətli
ağbirçəyi, məsləhətçisi, güman yeri
olan bir hacıxanım kimi tanınıb sevilmişdir.
Lirik şeirin yaranmasında fikri-hissi
təlatüm yaradan emosional başlanğıcın özəlliyi
şübhəsizdir. Ancaq həmin həyəcanlı məqamın
yaşantılarına bədii sözlə sənətdə əbədi
həyat vermək üçün yaradıcının fitri
istedadı ilə yanaşı ümumiləşdirmək
qabiliyyəti, sənətkarlıq bacarığı da önəmlidir.
C.Cabbarlının "Ana” şeiri nəinki milli
poeziyamızda bu mövzuda ilk şeir idi, həm də
ümumiyyətlə, Şərq poeziyasında ənənəvi
aşiq-məşuq duyğular aləminin tərənnümündən
fərqli fərdi könül intibalarının yeni bir səmtini
açıqlayırdı. Doğrudur, əsrin əvvəlində
böyük türk şairi Tofiq Fikrət də "Ana”
adlı şeir yazmışdı. Ancaq orada xəstə, dilənçi
bir qadının qucağında tutduğu körpəyə
sevgisi, nəvazişi ilə necə dəyişilib zənginləşməsindən
bəhs olunurdu.
C.Cabbarlının "Ana”
şeirinin məzmunu isə övladın Anaya bəslədiyi
hisslərin bədii inikası ilə bağlıdır.
Şeir fikri-hissi yaşantının assosiativ poetik ifadəsinə
görə bütövlük təsiri
bağışlayır; gah yüksələn xətt üzrə
inkişaf edən, gah da enib-qalxan struktura malikdir; birinci hissədə
lirik "mən” özünü bütün varlıqlardan
yüksəkdə bildiyi mənəvi qüdrətini ifadə
edir; insanın qarşılaşa biləcəyi ən təhlükəli,
qorxunc məqamlara qarşı qoymaqla kimliyi: ruhi-mənəvi əzmi,
qüvvəti, qüruru haqda təsəvvür yaradır.
A.Abdullazadə yazır ki,
"Şeir Ana haqqında yazılan coşqun bir simfoniyanı
xatırladır”. Həqiqətən romantik tərənnümün
yüksək bəlağətli intonasiyası kəskin təzadlar,
mübaliğələr, metaforalarla lirik "mən”in ruhi-mənəvi
özəlliyini daha təsirli çatdırır.
Çılğın enerjili "Cahanda yox elə bir qüvvə
baş əyim ona mən” deyə hökmlü nidasından
sonra sözün leksik-semantik variasiyaları sayəsində ahəngin
həzin pıçıltıyadək enişi lirik xarakterin
tamamilə zidd ovqatına keçid edir və onun mənəviyyatının
yeni xüsusiyyətlərini üzə çıxarır.
Şair "Ana” dediyi bu "zəif
vücudun qarşısında bir qul tək həmişə səcdədə
olmağı” ən böyük fəxarət və səadət,
onun əliylə gələn hər bəlanı "bəzmi-istirahət”
sanır. Məmməd Arif doğru olaraq qeyd edirdi ki,
"Hiss-həyəcandakı səmimiyyət, ehtiraslardakı
qüvvət, ifadədəki sadəlövhcəsinə
mübaliğələr bizə ancaq gənc Cabbarlının
qələmini xatırlada bilər”. Lirik "mən” titrək
hisslərin əzəmiliyinin təsirilə yenidən
coşur; insanların iradəsi xaricində olan bütün təbiət
qüvvələrinə də "əs”, "ləpələn”,
"bağır”, "atıl”, "alış”,
"gurulda”, "çatla”, "dağıl”,
"yağdır” deyə meydan oxuyur. "Bunlar mənə əsər
eylərmi? Mütləqa yox! Yox! Yox!” deyə nərə
çəkir. Və yenə çox həzin bir ahəngə
keçid edib, iç dünyasında yaşatdığı
müqəddəs duyğularını dilə gətirir,
artıq hər kəsin qəlbində
canlandırdığı öz doğmasına pərəstişkaranə
sevginin son nidalarını səsləndirir.
"Ana, Ana! Sənə
mən rahibəm itaətdə!”
Bununla da şeir bitir.
Məlum olduğu kimi, C.Cabbarlı Azərbaycanda
müstəqil dövlətin yaradılmasını hədsiz
sevinclə qarşılamış və onun fəaliyyətində
yaxından iştirak etmişdir. Həmçinin bədii
yaradıcılıqla da məşğul olmuş, mətbuatda
"Sevimli ölkəm”, "Sevdiyim”, "Azərbaycan
bayrağına”, "Salam”, "Yaşamaq” kimi vətənpərvərlik
ruhlu lirik şeirlər dərc etdirmişdir.
İllərdən bəri
C.Cabbarlının məsuliyyətli və yorulmaz tədqiqatçısı
Asif Rüstəmli ilə razılaşırıq ki,
"milli bayrağın simvolika açımını ilk dəfə
C.Cabbarlı poeziyaya gətirmişdir”. Bu dövrdə
şeirlərinin nəinki ideya-məzmunu təzələndi,
həm də poetik strukturunda, bədii təsvir və ifadə
vasitələrində fərqli dəyişiklik üzə
çıxdı. Şeir dili xeyli sadələşdi və
klassik poeziyanın əruz bəhrləri də xalq şeirinin
ritmik növləri ilə əvəzləndi. Məşhur
"Sevimli ölkəm”, "Azərbaycan bayrağına” və
s. şeirlərində olduğu kimi:
Şiş ucları buludlarla
döyüşən,
Dağlarında buzları var ölkəmin.
Göy otlardan ipək paltar geyinən
Tarlaları, düzləri var ölkəmin.
Həmin şeirlərdə şairin
ən böyük uğurlarından biri də milli
poeziyamızda ilk dəfə ictimai məzmunun nikbin intonasiya ilə
səslənməsi idi. Təəssüf ki, bu şad,
xürrəm poetik ovqatın ömrü çox qısa
olmuş, milli azadlığın bəxtiyarlığını
təzəcə dadmış gənc Cəfər artıq
1920-ci ilin aprelində "Yaşamaq” şeirində dərin kədərlə
fəğan edirdi:
Neçin? Neçin yaşamaq?
Ölməmək?! Nədir məna?..
Neçin həyata səbəbsiz
dözüb, ayaqlanmaq?
Nədir? Nədir dirilik yurdu?
Qanlı bir ölkə?
Ölüm!... Nə tatlı
şey...Bu əzaba son çəkər bəlkə...
Milli dövlətin məcburən süquta
məruz etdirilməsi səbəbindən sarsıntılar
keçirən C.Cabbarlının lirik şeiri artıq faciə
qəhrəmanının monoloqunu xatırladırdı. Acizanə
vəziyyətə düşdüyü bu fəlakət səbəbindən
çəkdiyi iztirabların müqabilində
ölümü "əzaba son çəkər” deyə
"tatlı bir şey” kimi məcazlandırırdı. Lakin
Cəfərin 1920-ci ildə cəmi 21 yaşı var idi, gənc
idi, özünə qürrəli idi. "Ümidi intiharə
qalmışkən”, "Dan ulduzu” şeirində olduğu
kimi, ürəyində bir "ziya görünür”, "onu
işıqlı bir ideal” - "bir vüsalədək
yaşamağa” sövq edirdi. Gənc Cəfər öz
"şanlı idealı”nın "vüsalına” yetmək
üçün mübarizə aparmış, bir müddət
gizli təşkilatın yığıncaqlarında
yaxından fəaliyyət göstərmişdir. 1923-cü ildə
iki dəfə həbs edilmişdir.
A.Abdullazadə hələ 30 il əvvəl
böyük sənətkarın "Məhkum Şərqə”
şeirinin poetik kamilliyi, ümumiləşdirmə və
tipikləşdirmə siqlətindən bəhs edərək
yazırdı: "Şair həcmcə o qədər də
iri olmayan bir şeirdə bütöv bir poemaya mövzu ola biləcək
bəşəri bir məsələni uğurla qələmə
almağa nail olmuşdur... O, təkcə Cabbarlı
yaradıcılığında deyil, bütün Şərq
şeirində ən təsirli, ifadəli poeziya nümunələrindəndir.
C.Cabbarlının şeir
yaradıcılığına əksər pyeslərində
müxtəlif məqamlarda rast gəlinən lirik nümunələr
də daxildir. Bu barədə Sona xanımın xatirəsində
oxuyuruq: "Cəfərin belə bir xasiyyəti var idi: bir
pyes yazmağı düşünəndə əvvəl onun
qəhrəmanlarından birinin mahnısını fikirləşirdi.
Bəzən bunu xalq mahnılarından götürür, bəzən
də özü yeni bir mahnı yaradırdı. Sözlərini
yazır, hətta musiqisini də özü bəstələyirdi.
Bu mahnını uzun zaman dodaqaltı oxuyur, pianoda
çalırdı, sonra pyesi yazmağa başlayırdı”.
Həqiqətən,
yaradıcılığa şeirlə başlayan C.Cabbarlı
sonradan bir dramaturq kimi püxtələşdikcə, istər
romantik, istərsə də realist üslubda qələmə
aldığı pyeslərində qəhrəmanların xarakterinə,
ruhi vəziyyətinə həmahəng lirik parçalarla əsərini
daha təsirli edirdi. Gərgin dramatik konfliktlər, altunun
hökm sürdüyü ictimai mühitlə barışmaz
ziddiyyətdə vurnuxan, buna görə də şəxsi həyatında
sarsıntılı olaylara düçar olan gənclərin
nitqində bu şeirlər çox təbii səslənir və
romantik motivə rəng qatırdı. Belə ki, onun 16
yaşında ikən yazdığı ilk pyesi "Vəfalı
Səriyyə”dən başlamış son pyesi
"Dönüş”ədək, demək olar ki, bütün
pyeslərində şeir parçaları mövcuddur. Bunlardan
bir qisminə C.Cabbarlı özü musiqi bəstələmiş,
bir qismini isə seçdiyi xalq mahnısının
avazında sədalandırmışdır. Sona xanımın
xatırlamasına görə "Od gəlini” pyesində
Solmazın, "Sevil” pyesində Sevilin, "Almaz”da
Yaxşının, "1905-ci ildə” pyesində Sonanın və
s. nəğmələri dramaturqun öz bəstələri
olsa da, xalq mahnıları kimi yayılıb sevilmişdir.
"Aydın” pyesindəki "Qalanın dibində bir quş
olaydım...”, "Oqtay Eloğlu”nda "Mən aşiq neylim sənə,
Düşübdü meylim sənə...” kəsmə şikəstəsi,
"Yaşar”dakı "Küçələrə su səpmişəm”
nəğmələrinin bir-iki misrası xalq
mahnısından olub, qalan bəndlər müəllifin qəlbinin
əks sədaları idi. Çünki personajlarının
dilindən səslənən bu nəğmələrin,
şeirlərin Vətən azadlığı sarıdan
bağrı yanıq qalmış sənətkarın
özünə doğma ağrılar olduğunu duymamaq, dərk
etməmək mümkün deyil.
"Oqtay Eloğlu”dan:
Qarlı dağlar aşaram,
Yorulmadan qoşaram,
Bir ümid, bir işıq yox,
Bilməm neçin yaşaram?!
"Od gəlini”ndən:
Küskün tale, ulu tanrım, istəyindən
gülümsər,
Dərdli insan sənə tapqın,
ulu Hürmüz, yol göstər...
Hər bir qanun azadlığa bir
yağı,
İnsan oğlu olmuş insan
tapdağı,
Silkin uçsun köləliyin
torpağı,
Qalx, qalx, qalx, düşkün
dünya...
Yaxud: "Almaz” pyesində
Yaxşının "Gərək günəş
dağları aşıb sönməyəydi, Gərək mənim
dönmüş taleyim dönməyəydi”; "1905-ci ildə”
tamaşasında Sonanın hələ xoşbəxt günlərində
oxuduğu:
Azad bir quşdum,
Yuvamdan uçdum...
Bir ovçu gördü,
Köksümdən vurdu,
Torpağa düşdüm
Bu gənc yaşımda...
ah-nalələri C.Cabbarlının
iç dünyasındakı yaşantıların ifadəsi
deyildimi?!
Şair kimi qəlbi xalqına, vətəninə,
doğma insanlara ən coşqun məhəbbətlə, şəfqətlə
dolu yazdığı bu şeirlər ona görə dəyərli
və əbədiyaşardır ki, həm də dahi söz sənətkarımızın
valehedici insani keyfiyyətlərini özündə
yaşadır, mənəvi azadlıq duyğuları ilə təsirləndirir,
dərin vətənpərvərlik hissləri
oyandırır, oxucusunu da bir şəxsiyyət kimi zənginləşdirir.
Bu poeziyada yaşayan Cəfər Cabbarlımızı sevir,
onunla qürurlanır, ondan öyrənirik.
Safurə
QULİYEVA,
AMEA-nın Nizami Gəncəvi
adına
Ədəbiyyat
İnstitutunun dosenti, filologiya
üzrə fəlsəfə
doktoru
Azərbaycan.-
2019.-28 iyul.- S.7.