Ustad xanəndə
Hacıbaba
Hüseynov - 100
Bakının özünəməxsus
adət-ənənələri, qayda-qanunları olan məhəllələrindən
birində - Çəmbərəkənddə 1919-cu il
martın 15-də dünyaya göz açdı Hacıbaba
Hüseynov. Hüseynəli kişiylə Seyid Fatimənin
ilkiydi. Ondan sonra ailədə yeddi uşaq da dünyaya gəldi.
Biri körpə ikən vəfat etdi. Qalanları
uzunömürlü oldular.
Dənizçi Hüseynəli
kişi bir çətən külfətini çətinliklə
dolandırırdı. Çox kasıb yaşasalar da,
dünya malına görə şikayətlənməzdilər.
Hüseynəli kişi də, Seyid Fatimə də dindar adam
idilər. Dolanışıqdan, bəxtdən, taledən
gileylənməyi asilik sayır, uşaqlarına da
şükürlü olmağı, qismətlərindən
narazılıq etməməyi öyrədirdilər.
Böyük
oğlun qayğıları...
Hacıbaba Hüseynovun dini savad
alıb axund olması ata nənəsinin arzusuydu. Bu ümidlə
"İstəyirəm Hacıbaba mollaxanaya getsin” deyirdi.
Çəmbərəkənddə
hamı bir-birini tanıyırdı. Toyları da bir idi,
yasları da. Hacıbabanın yaxşı səsi
olmasından da məhəllədə hər kəs xəbərdardı.
Hələ uşaqlıq illərindən məsciddə azan
vermiş, növhələr oxumuşdu. Sovet hakimiyyətinin
dinə, dindarlara qarşı mübarizə
apardığı, insanları allahsızlaşdırmağa
çalışdığı illər idi. Elə
Hacıbabanın məktəbdən uzaqlaşmasına səbəb
də nənəsinin, ata-anasının
aşıladığı dinə sevgi, ehtiram hisləri oldu.
Bir gün masanı qaldırıb onu allahsızlığa dəvət
edən komsomol təşkilatı katibinin başına
çırpdı və məktəbdən qaçdı. Beləcə,
Hacıbaba Hüseynovun təhsil həyatı 1933-cü ildə,
4-cü sinifdə bitdi.
Evin ilk övladı olmaq
Hacıbaba Hüseynov üçün həyatı erkən
anlamaq, çətinliklərinə qatlaşmaq deməkdi.
Kasıb ailənin böyük oğlu olduğundan
uşaqlığını, yeniyetməliyini
qayğısız keçirə bilmədi. Atasının
köməyinə çatdı. Onunla birlikdə dənizə
çıxdı, hələ bərkiməmiş
qollarının gücüylə qayıqla gətirilən
malları daşıdı.
Yoxsulluq, ağır gün-güzəran
nənəsinin arzusunu gözündə qoymuşdu.
Yaşlı qadın sevimli nəvəsinin axund olmamasına təəssüflənir,
göz yaşı tökürdü: "Mən
uşağımı mollaxanaya qoyacaqdım. Axund olacaqdı.
Gör uşağım getdi nə oldu...”
Kiçik yaşlarında arabir
dodaqaltı zümzümə etdiyinə görə atası xəbərdarlıq
etdi: "Bilirəm səsin var, hərdənbir
mızıldanırsan. Amma birdən çaşıb xanəndə-zad
olarsan ha...” Atası onun oxuyan olacağından narahat idi.
Əslində, təşvişə düşməsinə səbəb
yox idi. Çünki o zaman Hacıbaba özü də bu
fikirdən çox uzaq idi.
Uşaq yaşlarından bununla
barışmışdı, ona elə gəlirdi ki, belə də
olmalıdır. Evin böyük övladı kimi
bacı-qardaşlarından çox əziyyət çəkməyə
məcbur idi. Atasının xəstəliyə tutulması,
bir müddət yataqdan qalxa bilməməsi Hacıbabanın
qayğılarını daha da artırdı. Ağır
yük qaldırmaqdan Hüseynəli kişinin beli yara
bağlamışdı. Elə bu mərəzlə də həyatdan
köçdü. O vaxt Hacıbaba iyirmi bir-iyirmi iki
yaşlarındaydı. Atasını itirəndən sonra ailənin
yükünü təkbaşına çiyinlərinə
götürdü. Zəhmətə
alışmışdı. Bacarıqlıydı.
Atasının məsləhəti ilə sənət sahibi də
olmuşdu. Bir müddət "Paris kommunası” adına
zavodda tornaçı işlədi.
1941-ci ildə başlayan
Böyük Vətən müharibəsinə
aparılmamasına səbəb də yaxşı
tornaçı olması idi. Buna görə onu arxa cəbhədə
saxladılar.
Müəllimsiz
öyrəndiyi sənətin müəllimi...
O, heç vaxt musiqidən,
muğamlardan, xalq mahnılarından uzaq yaşamadı. Ancaq
uzun illər məlahətli səsi ilə yalnız
özü üçün oxudu. Sonralar deyirdi: "Nə
olsun səsim vardı. Mən inanmazdım xanəndə
olacağam”.
Tornaçılıqdan
aldığı məvacib yetməyəndə ailəsini
dolandırmaq üçün başqa yol axtarırdı. Amma
yenə də xanəndə olmağı ağlından belə
keçirmirdi. Qohumu, qarmonçalan Teymur Dəmirov onu
özü ilə toylara aparmağa başladı. Əvvəl
xanəndə yox, nağaraçalan kimi gedirdi toylara. O,
nağara çalmağı da məktəbsiz, müəllimsiz
öyrənmişdi. İştirak etdiyi Bakının kənd
toylarında yaxşı səsi olduğundan xəbəri
olanlar xahiş edirdilər ki, oxusun. O da hərdənbir bir-iki
mahnı, ya da muğam ifa edirdi. Sonralar o günləri belə
yada salırdı: "Utanırdım, Zülfinin, Seyidin,
Xanın qarşısında oxuya bilməzdim”.
Yavaş-yavaş
tornaçılıqdan uzaqlaşmağa, toylara getməyə
başladı. 1945-ci ildə müharibə bitəndən
sonra, o zamanlar artıq xanəndə kimi tanınan baldızı
Sara Qədimova Hacıbaba Hüseynovu görkəmli pedaqoq,
tarzən Əhməd Bakıxanovla tanış etdi. O, gənc
Hacıbabanı öz ansamblna işə dəvət etdi. Həmin
ansamblda üç il çalışdı. Güclü
hafizəsi vardı. O vaxta qədər də əruz vəzninin
qayda-qanunlarını mənimsəmişdi. Cavanlıqdan
şeir, qəzəl, müxəmməs yazırdı. Bir də
çox mütaliə edir, qəzəl kitabları oxuyurdu. Məhəmməd
Füzuliyə, Seyid Əzimə sevgisi sonsuzdu. Həmin
ansamblla çıxış etdiyi illərdə isə
Hacıbaba Hüseynov Əhməd Bakıxanovdan, digər
musiqiçilərdən, xanəndələrdən
muğamın incəliklərini öyrəndi.
Ömrünün sonunadək Əhməd Bakıxanovu
özünün ustadı saydı.
Hacıbaba Hüseynovun orta səsi
var idi. Amma onun ifasına elə-belə qulaq asmaq olmurdu. Səsi
sanki dinləyicilərini başqa bir aləmə
aparırdı. O, xanəndəlik dərsi də almamışdı.
Baxıb, müşahidə edib, dinləyib öyrənmişdi.
Hələ 1938-ci ildə xanəndə Zülfi Adıgözəlovun
valını əldə edən Hacıbaba Hüseynov onun
oxuduqlarını təkrar edir, yamsılayırdı.
Dostları ona "Sən oxuyanda elə bilirik Zülfi oxuyur”
deyirdilər. Ancaq vaxt keçdikcə Hacıbaba Hüseynov
öz bənzərsiz ifasıyla dinləyicilərin
könlünü ovsunlamağa başladı.
İlk vaxtlar Hacıbaba
Hüseynovu Bəhram Mansurovla Tələt Bakıxanov
müşayiət etdi. Birlikdə konsertlərə, toylara
getdilər. Sonralar isə xanəndə Hacıbaba Mirnazim
Əsədullayev və Ağasəlim Abdullayevin müşayiəti
ilə oxudu.
Özünün sənətdə
müəllimi olmasa da, bu sahədə təhsil almasa da,
çoxlu tələbəsi oldu. 1963-cü ildən o, Asəf
Zeynallı adına Musiqi Məktəbində xanəndəlik
sənətindən dərs deməyə başladı. Burada
müəllim işlədiyi otuz ildə neçə-neçə
xanəndə yetişdirdi. Hacıbaba Hüseynov dərs demədiyi
bir çox xanəndəyə də muğamların, musiqi sənətinin,
qəzəliyyatın sirlərini öyrətdi.
Yaddaşlarda
qalan səs...
Heç vaxt şan-şöhrət
əsiri olmadı. Ad-san üçün
çalışıb-vuruşmaq ona yad idi. Bir də
yalnız öz səsinə uyğun mahnılar ifa edirdi.
Aşıq Alının "Nə qaldı”
mahnısını gözəl oxuyurdu. Amma deyirdi ki, bu
mahnı mənim üçün deyil. "Qara tellər” xalq
mahnısını çox sevirdi. Oxumurdu ki, onun
möhürünü Bülbül vurub...
Yetmiş yaşınadək
heç bir fəxri ad almadı, xaricə qastrol səfərlərinə
göndərilmədi. 1989-cu ildə, 70 illik yubileyindən
sonra ilk dəfə xarici səfərə, böyük bir
musiqiçi və ziyalı heyəti ilə İraqa getdi. 1990-cı
ildə Türkiyənin Adana şəhərində, 1991-ci ildə
bir ay ərzində Fransanın Paris, Marsel, Leon, Monpelye,
Belçikanın Brüssel şəhərlərində,
İsveçrədə, Hollandiyada konsertlər verdi. Son səfəri
1992-ci ildə on iki nəfərlik musiqiçi heyəti ilə
iki aydan artıq çəkən İran İslam
Respublikasına oldu. İran səfəri də yaddaqalan idi.
Hacıbaba Hüseynov 1989-cu ilin
martında əməkdar artist, 1990-cı ilin oktyabrında isə
xalq artisti fəxri adları ilə təltif olundu.
Ömrünün sonuna cəmi üç il qalırdı...
Əvvəllər hərdən ziyarət
etdiyi Bibiheybət qəbiristanlığına son illərində
tez-tez baş çəkirdi. Özünü əvvəlki
kimi gümrah hiss etmirdi. Son vaxtlar toylara da getmirdi. Birdən-birə
halı dəyişdi. Həkimə apardılar. Dedilər,
ürəyində işemiya var. Buna görə xəstəxanada
qaldı. Getdikcə zəifləyirdi, sonra təngnəfəslik
başladı. Uşaq vaxtı pnevmaniya keçirmişdi,
ağciyərində ləkə vardı. Təngnəfəslik
ağciyər xərçənginə çevrildi.
Ağır xəstə idi. Xəstəliyini bilmirdi...
Xəstəxanadan cəmi on gün
idi çıxmışdı. Səsinin heyranı olanlar isə
xanəndəni görmək, ifasını dinləmək istəyirdilər.
O gün də Sumqayıta dəvət olunmuşdu. Evə gec
qayıtdı. Həmin gün - 1993-cü ilin 24 oktyabrında
Hacıbaba Hüseynov bu dünyayla, sevənləri, sevdikləriylə
vidalaşdı. Xanəndə Fəxri xiyabanda torpağa
tapşırıldı.
İfa etdiyi muğamlar, xalq
mahnıları, xüsusən "Bərəyə bax, bərəyə”,
"Qarpız kəsdim, yeyən yox” və başqa neçə-neçə
təsnif onun ifasıyla məşhurlaşdı. Bir zamanlar
oxuduğu, yeni ruh, yeni nəfəs verdiyi həmin muğamlar,
xalq mahnıları, təsniflər Hacıbaba Hüseynovu
yaddaşlarda saxlayır.
2019-cu ilin martında Azərbaycan
musiqi sənətinin görkəmli nümayəndəsi,
tanınmış pedaqoq, respublikanın xalq artisti Hacıbaba
Hüseynovun anadan olmasının 100 illiyi tamam olur. Sənətkarın
yubileyinin qeyd edilməsi haqqında Prezident İlham Əliyev sərəncam
imzalayıb. Sərəncamda deyilir: "Qədim xanəndəlik
sənəti ənənələrinin layiqli
davamçılarından biri kimi Hacıbaba Hüseynov
muğamı və bədii sözü ahəngdar şəkildə
uzlaşdırmış, yüksək ifaçılıq mədəniyyətinin
parlaq nümunələrini yaratmışdır. Təsirli və
məlahətli səsə malik sənətkar mahir
ifaçısı olduğu rəngarəng muğamlarla
yanaşı çoxsaylı təsniflər və xalq
mahnıları ilə musiqisevərlərin qəlbində
silinməz iz qoymuşdur. Hacıbaba Hüseynov daim
saflığını qorumağa
çalışdığı muğamın tədrisi sahəsində
də uzun illər səmərəli fəaliyyət göstərmiş
və məşhur xanəndələrin bütöv bir nəslinin
yetişdirilməsinə böyük əmək sərf
etmişdir”.
Zöhrə
FƏRƏCOVA
Azərbaycan. - 2019.- 15 mart.- S.11.