Ərtoğrul nisgili
Nakam talelər
Arzuların çiçəkləndiyi
bir zamanda dünyaya göz
açdı. 1919-cu il oktyabrın 22-si idi. Bir il beş ay idi ki, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti
qurulmuşdu. O, azad ölkənin vətəndaşı
olmağın qüruru
ilə döyünən
neçə-neçə ürəkdə
ümid işığını
bir az
da şölələndirdi.
Atasına - dövrünün
böyük şairlərindən
olan Hüseyn Cavidə dostları Əhməd Cavad, Ömər Faiq Nemanzadə, Abdulla Şaiq,
Üzeyir Hacıbəyli,
Seyid Hüseyn, Mikayıl Müşfiq gözaydınlığı verdilər.
Atası adını Ərtoğrul
qoydu. O da yaşıdları kimi Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin qorunması
uğrunda ölüm-dirim
savaşı getdiyi günlərdə böyüyürdü.
Ancaq bunu da ərtoğrullara
çox gördülər.
1920-ci ilin aprelində
bolşeviklər Azərbaycanda
hakimiyyəti ələ
keçirdilər. Yeni hökumət
- Şura hökuməti
ilk günlərindən xalqımızın
vətənpərvər, azadlıqsevər
ziyalılarına qənim
kəsildi.
Ayrılığın bir
addımlığında...
Cavidlər ocağının sonbeşiyi
1921-ci ilin 2 oktyabrında
dünyaya gəldi. Cavid əfəndi
qızını Turan
adlandırdı.
Ölkə ictimai-siyasi təlatümlər
içindəydi. Şura hökuməti Azərbaycanda
yerini möhkəmlətmək
üçün bütün
vasitələrə əl
atırdı. Sabahlarından nagümanlıq Cavid əfəndini ruhunu sarmışdı. Müəmmalı gələcəyin sıxıntıları
içərisində yaşayır,
arzularını, üsyanını
ölməz əsərlərinə
köçürürdü.
Ömürləri tufanlara düşmüş
Cavid əfəndi və dostları Azərbaycanın azad günlərinin xiffətini
çəkir, övladlarını
tarixin bu çarpaşıq vaxtlarında
Vətənə məhəbbət
ruhunda böyüdürdülər.
Ərtoğrul Cavidlər ocağının
yeni nəfəsi, hərarəti, ümidiydi. Oxumağa, öyrənməyə
həvəsi böyükdü.
1926-1927-ci illərdə Azərbaycan darülmüəlliminin
yanındakı nümunə
məktəbində əla
qiymətlərlə oxudu.
1927-1928-ci illərdə isə 8-ci şura məktəbinin zərbəçi
şagirdi oldu. Poeziyaya marağı atasının
diqqətini çəkəndə
onun səkkiz yaşı vardı.
Yaşından, yaşıdlarından tez böyüdüyü şeirlərində də
əksini tapırdı.
O, 1932-ci ildə, 5-ci sinifdə
oxuyarkən "Sönük
həyat” adlı şeirində yazırdı:
Bir çiçək
ki, yeni açmağa başlar,
Görənlər bir yarpaq həmən
qoparar.
Ona toxunanlar həpsi vicdansız,
Könül çalan
əfi, canavar, qansız,
Sonra çiçək
incə boynunu büküb,
Göz yaşı
yerinə zəhərlər
töküb,
Gündən-günə solur, tikənə dönür,
Gözündə parlayan səadət sönür.
Könlünün duyğularını yalnız
şeirlərində ifadə
etmirdi. Ərtoğrul həm də
musiqini çox sevir, gözəl piano,
fortepiano çalır, rəssamlıqla,
şahmatla məşğul
olurdu. Valideynləri də, müəllimləri
də onunla fəxr edirdilər.
Ərtoğrul 1936-cı ildə
Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji İnstitutunun
(indi N.Tusi adına Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universiteti) Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
fakültəsinə daxil
oldu. Mir Cəlal Paşayevdən, Əli Sultanlıdan, Feyzulla Qasımzadədən, Cəfər
Xəndandan, Məmməd
Cəfər Cəfərovdan
dərs almağa başladı.
1937-ci il
qapının kandarındaydı.
Repressiya
bəlası isə amansız dalğa kimi gəlirdi. Geri çəkiləndə evlərinin
böyüyünü - Hüseyn
Cavidi aralarında görməyəcəkdilər...
Son görüş...
Həmin il iyunun 4-də, gecə saat 4-də NKVD-nin qara maşınında
atasını həbs
etməyə gəldilər.
Axtarış apardılar, dəyərli
nə vardısa, müsadirə etdilər.
Ayrılıq anları çatdı.
Cavid əfəndi qapıdan çıxarkən
oğluna: "Kişi
ağlamaz, sınar, əyilməz. Ananı və bacını
sənə tapşırıram.
Salamat qal”, - dedi.
O vaxt bu ayrılığın əbədi olacağına
inanmırdılar. İki
il sonra
Cavid əfəndi Sibirə sürgün ediləcəkdi. 1941-ci il dekabrın 5-də isə İrkuts vilayətinin Şevçenko
kəndinin əlillər
xəstəxanasında gözlərini
əbədi yumacaqdı.
Bu böyük itkidən
xəbərsiz Ərtoğrulun,
Turanın, Mişkinaz
xanımın gözləri
Cavid əfəndinin yollarında qalacaqdı...
Amma hələ ki 1930-cu illərin axırları idi. Hüseyn Cavidin həbsi,
adının çəkilməsinin,
əsərlərinin yasaq
olunması da sovet hökumətini qane etmədi. Ailəsini yaşadığı mənzildən
çıxarıb, Sovetskidə
bir neçə ailənin yaşadığı
qapısız, pəncərəsiz
evdə yerləşdirdilər.
Qohumların, dostların da
çoxunun üz çevirdiyi o ağır
illərdə Mişkinaz
xanım tikiş maşını ilə ailəni dolandırırdı.
Çətin günlərində Mişkinaz
xanımla Turan xanımın güvənc
yerləri idi. Cavid əfəndi
gedərkən onları
Ərtoğrula tapşırmışdı.
O Ərtoğrula ki, hələ çox gənc idi. Amma atasının həbsindən
sonra sanki birdən-birə yaşa dolmuşdu. Çünki
Hüseyn Cavidin oğlu olmağın məsuliyyətini əvvəlkindən
də artıq hiss edirdi.
O, 1939-1942-ci illərdə Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında Bülbülün rəhbərlik etdiyi xalq musiqisini öyrənən elmi-tədqiqat kabinetində çalışır, musiqi folkloru nümunələrinin toplanmasında iştirak edirdi. Bu məqsədlə Ərtoğrul Cavid Bülbüllə Azərbaycanın bir sıra rayonlarına ekspedisiyalarda oldu. 200-dən çox Azərbaycan xalq mahnısını, el havalarını nota köçürdü, aşıqlarımızın ifa etdikləri dastan və nağılların mətnlərini yazdı, öz yaradıcılığında onlardan bəhrələndi. Avropa və rus bəstəkarlarının ayrıca notlar şəkilində çap olunan romans və mahnılarını Azərbaycan dilinə tərcümə etdi.
Ərtoğrul Cavid 1940-cı ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunu fərqlənmə diplomu ilə bitirdi. Elə həmin il Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasının bəstəkarlıq fakültəsinə daxil oldu. Konservatoriyada gələcəyin böyük bəstəkarları Qara Qarayev, Fikrət Əmirov, Süleyman Ələsgərov, Ağabacı Rzayeva, Hacı Xanməmmədov və başqaları ilə birlikdə dahi bəstəkar Üzeyir Hacıbəylidən dərs alırdı. Bu təhsil ocağında da müəllimləri, tələbə yoldaşları ona böyük rəğbətlə yanaşırdılar. Üzeyir bəy Ərtoğrulun fitri istedadından danışırdı. İlk böyük əsərini - fortepiano üçün "9 Variasiya”sını, özfəaliyyət dərnəyi üçün "Eqoistin taleyi” pyesini yazdı, mahnılar bəstələdi.
"Həyat insanlardan da insafsızdır”
1942-ci illərdə konservatoriyanın əlaçı tələbəsi Ərtoğrul Cavid ordu sıralarına çağrıldı. "Xalq düşməni”nin oğlu olduğu üçün cəbhəyə deyil, Gürcüstanda yerləşən fəhlə batalyonuna göndərildi.
Ərtoğrul anasından və bacısından narahat idi. Ümid yeri olan müəllimi Üzeyir bəyə
1942-ci ilin 25 fevralında
yazırdı: "Hörmətli
Üzeyir bəy! Əsgərliyə getməzdən əvvəl
sizinlə görüşmək
istədimsə də,
qismət olmadı.
Yeganə narahatçılığım
anam və bacımın acınacaqlı
halıdır. Rica edirəm,
keçirdiyimiz səmimi
dərs günləri
və ümidli gələcək xatirinə,
mümkün ola biləcək yardımınızı əsirgəməyin.
Anam uşaq bağçalarında
işləyə bilər. Bacım həm
bağçada, həm
maşinistkalıq, həm
də ibtidai məktəbdə dərs
(matematika, dil) deyə bilər. Lakin ən lazım məsələ çətin
hallarda nəzər etmək, ürək vermək, mənəvi yardımdır. Zənn edirəm,
rədd etməzsiniz”.
Məktubu alan Üzeyir bəy lazımi yerlərə zəng etdi. Bundan sonra Turan xanımı Radio Verilişləri
Komitəsinə, Mişkinaz
xanımı "Klara
Setkin” adına tikiş artelində işə götürdülər.
Bütün bunlardan məlumatsız olan Ərtoğrul Cavid martın 15-də müəlliminə
yazırdı: "Hörmətli
Üzeyir bəy! İlk duracaq mənzilimiz Abxaziya dağları oldu - hər tərəf qarlı dağlar, soyuq, ağır
iş. Bakıdan çıxdığım gündən heç kimdən məktub almamışam. Hətta ailəmizdən
də.
Yavaş-yavaş kimsəsizlik, ayrılıq,
nigarançılıq duyğularım
artır; səhhətim
zəifləyir. Lakin nə olursa-olsun,
mən səhhətimi
saxlayacağam. Ən böyük
əzab verən, məni rahat buraxmayan səbəb varsa, yalnız ailəmizdir. Mən çox
yaxşı bilirəm
ki, anam xəstədir, bəlkə
də yataqdadır, bacım həyatı dərk etməyə başlarkən ancaq sıxıntılıq, ağır
yaşayış gördü.
Mən öz oğulluq borcumu yerinə yetirə bilmədim.
Bəzən o dərəcədə bədbinləşirəm ki,
yenidən görüşmək
ümidi sönür,
özümü ən
bədbəxt bir fərd zənn edirəm. Ailəmizin
rahat dolanmasına əmin ola
bilsəydim, kədərim
xeyli azalardı”.
Martın 24-də o, yenə
müəlliminə yazırdı:
"Hörmətli müəllimim
Üzeyir bəy!
Bakıdan çıxdığım gündən
ailəmizdən, onların
yaşayışı haqda
heç bir məktub almamışam. Nigarançılığım həddini aşmaq
üzrədir. Əgər bir
neçə ay belə
davam edərsə, şübhəsiz ki, əsəb xəstəliyinə
tutulacağam”.
"Xalq düşmənləri”nin oğulları ən ağır işlərdə çalışdırılırdı. Tunel tikintiləri Ərtoğrulun da sağlamlığını əlindən aldı. Vərəmə tutuldu. Tiflis hospitalına düşdü. Tərxis olunmağı ləngidilirdi. Vərəmin ağrıları isə getdikcə şiddətlənirdi. Yenə doğmalarını düşünür, bacısına yazdığı məktublarda soyadlarını uca tutmağı tövsiyə edirdi.
Anası çağırış teleqramı aldıqdan sonra çətinliklə Tiflisə, onun yanına gedə bildi. O vaxt Ərtoğrulun vəziyyəti xeyli ağırlaşmışdı. O, 1943-cü il aprelin 26-da Tiflis xəstəxanasından böyük müğənni Bülbülə yazırdı: "Hörmətli Bülbül dayı. Salamlar. Bir ədib söyləmiş ki, həyat insanlardan da insafsızdır. Doğrudan da, belə imiş. Tale məni elə bir dərdə saldı ki, bütün planlarım, arzularım alt-üst oldu. Qarşıdakı əsas məsələ möhkəm yemək, təmiz hava udmaq və dincəlməkdir. Bəlkə kiçicik ömrümə bir neçə gün əlavə edə bildim. Vəziyyətim çox da yüngül deyil. Aprel ayının 7-dən başlayaraq ta 18-nə qədər sinəmdən qan gəldi. Temperaturum səhərlər 38-dən aşağı enmir. Gecə isə 40-a qədər qalxır. Lazımi davacat və yeməyin olmaması işləri daha da ağırlaşdırır. Son dərəcə zəifəm. Yerimdə otura bilmirəm. Doktor yazmağa yol vermir. Məktubu gizli, uzandığım halda yazıram.
Vəziyyətin bu qədər ağırlığına baxmayaraq, gizli bir mənbə mənə daima qüvvət verir. Məni yaşadan bu qüvvə, sarsılmaz iradə və möhkəm inamdır; mən öz məqsədimə - idealıma çatacağam. O musiqidir...”
Ərtoğrul müəlliminə planlarından söz açırdı: "Mənim indiki planım Naxçıvana getməkdir. Orda hər bir şey var. Nənəmlə qonşu kəndlərə gedəcəyəm. Əgər səhhətim imkan versə, kabineti maraqlandıran materiallar toplayacağam. Yanımda xeyli not və yazı kağızı var”.
1943-cü ilin sentyabrında, nəhayət, Ərtoğrul ordudan tərxis edildi. Yaşamaq istəyirdi. Onu gündən-günə zəiflədən xəstəliklə mübarizə aparır, sabaha ümid arayırdı. Ancaq Tiflisdə vəziyyəti ağırlaşdı. Onu Naxçıvana apardılar. Ərtoğrul ailəsinə yazırdı: "Əzizlərim, salamlar! Nəhayət, Naxçıvana gəldim. Ümid bağladığım bir adam - Əziz Şərif məni çox rahat gətirib çıxartdı. Səhər 7-də çatdım. Əvvəl Əziz Şərifgilə getdik. Ərtoğrul, 6 sentyabr, 1943-cü il”.
Ərtoğrulun son günləri çox ağır keçdi. Ölümlə həyat arasında çırpındığı vaxtlarda yeganə istəyi anasını və bacısını görməkdi. Amma son arzusuna da çata bilmədi. İyirmi dörd yaşlı Ərtoğrul Cavid 1943-cü ilin 14 noyabrında atasının taleyindən xəbərsiz Naxçıvanda vəfat etdi.
Zöhrə FƏRƏCOVA
Azərbaycan.-
2019.-16 may.- S.9.