İnsan - ali
dəyərlərin inikası kimi
Mənəviyyat
xəzinəsi
Orta əsr poeziyamızın
tarixini humanizm problemlərindən kənarda tədqiq etmək
qeyri-mümkündür. İnsanın tərənnümü
klassik Azərbaycan ədəbiyyatının başlıca məzmun
xüsusiyyətlərindən biridir. Bütün klassik Azərbaycan
şeirindən qızıl bir xətlə keçən bu
problem XIV əsr ədəbiyyatımızın görkəmli
nümayəndəsi Nəsimi sənətinin əsas tərənnüm
obyekti olmuşdur.
Şairin həyatı, sənəti
və əqidəsi ilə bağlı orta əsrlər
klassik ədəbiyyatımızın aparıcı tədqiqatçıları
Salman Mümtaz, Həmid Araslı, Mirzağa Quluzadə, Fuad
Qasımzadə, Cahangir Qəhrəmanov və bu kimi
alim-mediyevistlərimiz Nəsimi dünyagörüşünə,
fəlsəfə və poeziyasına xüsusi diqqət
yetiriblər. Azərbaycanın hüdudlarından kənar -
Türkiyədə nəsimişünaslığın
görkəmli nümayəndələri F.Köprülü,
A.Gölpinarlı, V.Kocatürk, İ.Olğun, Qərbdə isə
H.Purqştall, E.Gibb, A.Bombaçı hürufizmin mahiyyəti
və Nəsimi sənətindəki ilahi məhəbbət
problemindən geniş söz açmışlar. Rus alimi
V.Smirnov "ilahi hüsnün təcəllisi kimi Nəsimidə
gözəlin üzünün Qurana bənzədildiyini”
söyləyirdi. Professor Mirzağa Quluzadə yazırdı:
"...Nəsimi heç yerdə və heç bir zaman
insanı Allaha qarşı qoymur, onları birləşdirir, vəhdətdə
götürür. Nəsimidə insan Allaha birləşir,
onunla vahid olur və Allahın qüvvəsini, müqəddəsliyini,
mənəvi hökmranlığını alır. Lakin bu
zaman Nəsimidə Allah heç zaman yox olmur... insanın
daxilində yaşayır, ondan ayrılmır”.
Əqidəsi
yolunda fədakarlıq müqəddəsdir
Nəsimi əsərlərində
insana, insan ləyaqətinə, insan qüdrətinə
yüksək inam tərənnüm edilir. Hürufilər
yaradıcılıq qüdrətinə böyük əhəmiyyət
verirdilər. Hürufilərə görə "Allah öz
varlığını insanda təcəssüm
etdirmişdir”. İnsan - yüksək əxlaq, mənəvi
gözəllik, ədalət, müqəddəslik, kamal və
gözəllik rəmzidir. Sufilikdə, eləcə də
hürufilikdə eşq ən ülvi, ən yüksək
anlayışdır. "Nəsimidə isə hürufilik təriqətinə
qurşanan şəxs geniş hövsələyə, mətin
iradəyə malik olmalı, hər bir məşəqqətə,
əzab-əziyyətə dözməli, sirr saxlamaqda möhkəm
səbir nümayiş etdirməli, ideyası uğrunda
ardıcıl mübariz, davamlı və sadiq olmalıdır.
Əqidəsi yolunda fədakarlıq müqəddəsdir və
hər adama nəsib olmaz, ona layiq olmaq lazımdır” (C.Qəhrəmanov).
Nəsimi fikri və bədii fəaliyyətinə
ilk öncə təsəvvüfi ideyalarla başlamış,
hürufi dünyagörüşünü qəbul etdikdən
sonra da hürufizm onda təsəvvüfi
çulğanışda öz təzahürünü
tapmışdır.
Təsəvvüf nəzəriyyəsinin
əsasını təşkil edən "vəhdəti-vücud”
fəlsəfəsinə görə yeganə bir varlıq
varsa, o da görünməz və görünən məqamları
özündə birləşdirən Tanrı - Allahdır.
Onun mahiyyəti görünməz, sifətləri isə nisbi
varlıq kimi görünəndir. Kamil insan nəzərini hara
yönəldirsə, güzgüdə olduğu tək
Tanrı gözəlliyi ilə qarşılaşacaq, "Onu”
görəcəkdir. İnsan xüsusilə təsəvvüfdə
mərkəzi yer tutur, kamil insan və Tanrı vəhdətdə
alınır.
Həqiqətə
yetişən insan Allahla birləşir
Ancaq insanın da
qarşısında ülvi bir məqsəd - ilahi gözəlliyə
çatmaq və qovuşmaq məqsədi durur. Kamil insan
İlahi sifətlərin aynası, haqqın kamal surətidir.
İlahi təcəlli ilk növbədə kamil insanda öz təzahürünü
tapır. Kamil insan "mən”ini yox etmiş, içində
yalnız Allahın sözləri ilə danışan bir
Tanrıdır. Kamil insanın kəlamı Allah kəlamıdır.
Mənəvi təkamül yolu ilə saflaşan insani tərənnüm
Nəsimi şeirindən qızıl bir xətlə
keçir. Onun yaradıcılığının əsl
çıxış nöqtəsi olan bu problem XIV əsrdə
şairin qəzəllərində hürufi ideyalarına
bürünərək təqdim olunur, həqiqətə
yetişən insan Allaha çatır, Allahla birləşir,
öz "mən”ini Allahda əridir. Tanrı ilə insan
arasında "mən” və "o” məfhumları öz
mahiyyətini itirir, "mən” "O” ya, "O” "mən”ə
çevrilir və bu zaman insana "Ənəl həq”- "Mən
Allaham” deyə maddi dünyasında da Tanrı
dünyasının ilahi gözəlliyi və əsrarəngizliyini
görmək nəsib olur, bütün yaranmışlarda Allahın
həqqin-həqiqətin təzahürü ilə
qarşılaşır. İnsan - Allahdır, Allah-mənəm,
Allah-sənsən, hər yerdə ki, kamil İnsan vardır,
Allah da içindədir. Allahı kamil İnsan mənəviyyatında
axtarıb tapmaq lazımdır.
Həq taala adəm oğlu
özüdür,
Otuz iki həq kəlamı
sözüdür,
Cümlə aləm bil ki, Allah
özüdür,
Adəm ol candır ki, günəş
yüzüdür.
Eşqü məşuqü
aşiq oldu yar,
"Leysə fiddara ğeyrana dəyyar”.
"Leysə fiddara ğeyrana dəyyar”
cümləsinin ərəb dilindən tərcümədə
mənası: "evdə bizdən başqa heç kəs
yoxdur”. Bu sözlərlə Nəsimi demək istəyir ki,
insan öz vəzifələrini və varlığın sirlərini
biləndən sonra guya Allah ilə birləşir, aradan ikilik
gedir, "əğyar” yəni ilahi ruha yad olan hər şey məhv
olur, arada tək bir varlıq qalır.
Ənəl həq
çağırır cəngü dəfü ney
Yalançı la ila İllayə
düşmüş
Nəsimi bu beytdə öz vəhdəti-vücud
görüşünü ifadə edərək deyir ki, cəng,
dəf, ney, yəni hər şey "mənəm Allah”
çağırır, Allah hər yerdədir, "La ila
İlla”, yəni "Allahdan başqa heç bir şey yoxdur”
fikri isə yalandır. Əlbəttə Nəsimi burada
heç də Allahı inkar etmir, onun təbiətdə, əşyada,
hər yerdə təzahür etdiyini ifadə edir. Nəsimi
üçün nəinki dini ayrılıq, eləcə də
xəlqi, irqi ayrılıq da əsas deyildi. Nəsimiyə
görə "əzəmi məhəbbətin vacib şərtlərindən
biri də məhz şairin dünyagörüşündə
mühüm olan və yaradıcılığından bariz
şəkildə keçib gedən bu təfəkkür tərzi
insana dinindən, irqindən, milli xüsusiyyətlərindən
asılı olmayaraq eyni gözlə, eyni sevgi ilə
yanaşması olmuşdur.
Ey həqiqi hər yerdə
hazırdır deyən əyrinəzər,
Bəs nə mənidən
seçirsən Kəbədən bütxanəni.
Gözəllik
elə həyatdadır
Klassik irsimizin görkəmli tədqiqatçısı
professor R.Azadə yazırdı: "Yer üzərindəki
bütün mövcudat Allahın - uca Tanrının məzhəridir,
demək, gözəllik də elə həyatdadır. Əgər
insan ilahi varlığın atributlarından biri
sayılırsa, müqəddəsdir və pərəstişə
layiqdir. Məhəbbət ilahidən gəlmədir.
Tanrının Allahın təqdiri ilə yer övladına
ünvanlanan ruhani-mənəvi sevgidir”. "Nəsimi
şeirində İnsan, gözəllik və məhəbbət
vəhdətdədir” məqaləsində alim yazır:
"İnsan və insanın tərənnümü sənətin
əsas mahiyyətini təşkil edir. İnsan sənətin
həmişə diqqət mərkəzində durmuşdur...
İnsan böyük bir qüvvədir, İnsan həyatın
bəzəyidir, İnsan, onun amalı, mənəviyyatı
müqəddəsdir”. Nəsimi poeziyasının nüvəsində
fəlsəfi-irfani bir varlıq kimi Tanrı-Allah və
özündə "ilahi nuru” gəzdirən insan amili durur.
Bu İnsan şairin gözəllik və məhəbbət vəhdəti
ilə səciyyələnir. Doğru deyilmişdir ki,
"klassik sənətkarların ölməzliyinin sirri
onların öz dövründə düşünməsi
deyil, bizim dövrümüzə hansı mənəvi dəyərləri
ünvanlaması ilə şərtlənir” (C.Məmmədquluzadə).
Kamil gözəllik və onun səcdəsində
duran lirik "mən” - Nəsimi bədii irsini səciyyələndirir.
Nəsimi dühasının işığı xalqına
çatdıra bildiyi mənəvi mirasla
ölümsüzlük qazanmışdır.
Fəridə
ƏZİZOVA,
filologiya elmləri
doktoru
Azərbaycan.
- 2019.- 16 may.- S.10.