Daha 32 pillə irəlidə
Dünya
Bankının "Doing Business-2019” hesabatı: Azərbaycan
190 ölkə sırasında 25-cidir
Biz hər yazanda, hər deyəndə
ki, ölkənin sosial-iqtisadi həyatında son vaxtlar baş
verənlər real islahatlardır, bəziləri buna
ağız büzüb başqa ad verməyə cəhd edirlər. Dəridən-qabıqdan
çıxaraq sübut etmək istəyirlər ki, Prezidentin
sözügedən istiqamətdə atdığı
addımlar, verdiyi qərarlar, imzaladığı fərman və
sərəncamlar, təsdiqlədiyi proqramlar hər nədirsə,
islahat deyil. Sanki islahatlar onların
bütün güman və ehtimallarının itirilməsi,
proqnozlarının iflası, gözlədiklərinin tərsidir.
Götürəndə, həqiqət
də belədir və yəqin, elə bu üzdən məlum
qərəzli siyasi iqtisadçıların Azərbaycanda
sürətlə reallaşan islahatlara və onların nəticələrinə,
yumşaq desək, qısqanclıqla yanaşmaları təbiidir. Təbii olan həm
də onlardan obyektivlikləri ilə fərqlənən
nüfuzlu beynəlxalq maliyyə qurumlarının, reytinq
agentliklərinin bu islahatlara yüksək qiymət vermələridir.
AR İqtisadi İslahatların Təhlili
və Kommunikasiya Mərkəzi "Doing Business-2020”
islahatlarına dair növbəti icmalını hazırlamışdır.
İcmalda 11 indikator üzrə aparılan
islahatlar barədə ətraflı məlumatlar təqdim
olunur. Vurğulanır ki, sözügedən
dövrdə ölkədə biznes mühitinin əlverişliliyinin
daha da artırılması üçün vergi və
gömrük islahatları davam etmiş, onlayn vahid ixrac ərizəsi,
yaşıl dəhliz, elektron məhkəmə, tikintidə
"Bir pəncərə”, biznesə başlamaq, elektrikə
çıxış, kreditlərə əlçatanlıq,
müqavilələrin icrası, əmlakın qeydiyyatı sahələrində
mühüm islahatlar həyata keçirilmişdir.
İcmalda bildirilir ki, Dünya
Bankı tərəfindən hazırlanan "Doing Business-2019”
hesabatında Azərbaycan 190 ölkə arasında 32 pillə
irəliləyərək, 57-ci pillədən 25-ci (o cümlədən
biznesə başlamaq üzrə 18-ci pillədən 9-cuya,
tikinti üçün icazələrin alınması üzrə
161-ci pillədən 61-ci, elektrik təchizatı şəbəkələrinə
qoşulmaya görə 102-ci pillədən 74-cü, əmlakın
qeydiyyatı üzrə 21-ci pillədən 17-ci, kreditlərin
alınmasına görə 122-ci pillədən 22-ci,
kiçik investorların maraqlarının
qorunmasına görə 10-cu pillədən 2-ci, vergilərin
ödənilməsi üzrə 35-ci pillədən 28-ci,
müflisləşmənin həllinə görə 47-ci pillədən
45-ci) yerə yüksəlmişdir.
İcmaldan məlum olur ki, biznesə
başlamaq sahəsində ("Doing Business” üzrə bal 96,14) əgər əvvəl onlayn qeydiyyat
üçün elektron imza tələb edilirdisə, indi buna
ehtiyac yoxdur. Eləcə də əvvəllər
tələb edilən işçilərin Əmək və
Əhalinin Sosial Müdafiəsi Nazirliyində qeydiyyatdan
keçirilməsinə də gərək qalmayıb. İndi işçilər qeydiyyat tamamlandıqdan dərhal
sonra fəaliyyətə başlaya bilərlər. Onlayn qeydiyyat üçün tələb edilməyən
prosedurlar sırasında "ASAN İmza” da var.
Asanlaşdırılan prosedurlardan digərləri isə
Vergilər Nazirliyinin saytında FİN nömrə daxil etməklə
onlayn qeydiyyatın vahid platformada aparılması, həmçinin
işə götürüləcək şəxslər barədə
məlumatların onlayn qeydiyyat ərizəsinə daxil
olunmasıdır. Daha vacib bir məqam: bu gün Azərbaycanda
biznesə başlamaq üçün bir prosedur, yarım
gün və 0 manat lazımdır. Halbuki əvvəl bu iş
üçün 3 prosedur, 3,5 gün və
90 manat xərc tələb edilirdi.
Tikinti üçün icazələrin
alınması ("Doing Business” üzrə bal 73,1) sahəsində də kifayət qədər
islahatlar aparılmışdır. Bu islahatlar nəticəsində
tikinti şirkətinin elektron müraciət əsasında 15
iş günü müddətinə icazə verən orqandan
cavab almaq hüququ yaranmışdır. İndi Fövqəladə
Hallar Nazirliyi özülquraşdırma işlərinin
yoxlanmasını, eləcə də yekun yoxlama və istismara
hazırlıq aktının verilməsini bir iş
günü ərzində tamamlamalı, "Azərsu” ASC 7
gün müddətinə obyektin su xəttinə
qoşulmasını həyata keçirməli, icazəverən
orqan elektron müraciət sistemi əsasında qanunvericiliyə
əsasən müvafiq sənədlərlə istismar
üçün müraciət edən şirkətə 10
gün ərzində cavab verməli, Daşınmaz
Əmlakın Dövlət Reyestrində qeydiyyat isə 4
günə başa çatdırılmalıdır.
İndi icazəverən orqan tərəfindən
təqdim edilmiş sənədlərin yoxlanılmasına 2,
tikinti layihəsinin şəhərsalma sənədlərinə
uyğunluğu barədə komitə tərəfindən rəy
verilməsinə 5, ümumilikdə tikintiyə icazə almaq
üçün isə 1 iş günü kifayət edir. Beləliklə, islahatlardan sonra tikinti aparmağa icazə
almaq üçün prosedurların sayı 18-dən 7-yə,
günlərin sayı 116-dan 38-ə, çəkilən xərcin
məbləği 6566 manatdan 1595-ə endirilmişdir.
Elektrik təchizatı şəbəkələrinə
qoşulma ("Doing Business” üzrə bal 77,27)
sahəsində həyata keçirilən yeniliklər də
yalnız istehlakçıların xeyrinədir. Bu islahatlar sahəsində sözügedən sahə
üzrə prosedurların sayı 7-dən 2-yə, həmin
işə sərf olunan günlərin sayı 41-dən 20-yə
düşmüşdür. Nəticədə
sahibkarların şəbəkəyə qoşulmaq
üçün müraciət imkanları
artmışdır. İndi onlar şəbəkəyə
qoşulmaq üçün "ASAN Kommunal” mərkəzləri
ilə yanaşı, "KOB evləri”nə də müraciət
edə bilərlər. Bundan əlavə,
elektrik təchizatı şəbəkələrinə daha da
təkmilləşdirilmiş elektron müraciət əsasında
qoşulmaq mümkündür. Həmin sahədə
həyata keçirilən islahatların bir xeyri də şəbəkələrin
sahibkarlarla təmasının minimuma endirilməsidir.
Əmlakın qeydiyyatı ("Doing
Business” üzrə bal 84,63) üzrə də
Azərbaycanın 190 ölkə sırasında 17-ci olması
mütərəqqi yeniliklərdən xəbər verir. Əgər
əvvəllər bu iş üçün Daşınmaz
Əmlakın Dövlət Reyestri Xidmətindən (DƏDRX)
"Yüklülük (Məhdudiyyət)” haqqında arayış
tələb olunurdusa, indi yalnız notariusa müraciət etmək
kifayətdir. Notarius özü onlayn qaydada
DƏDRX-dən həmin arayışı əldə edə
bilir. Yaxud, əvvəl alqı-satqı
aktı bağlanırdısa, hazırda alqı-satqı əsasında
əmlak üzərində alıcının hüququ dərhal
dövlət qeydiyyatına götürülür və ona
onlayn qaydada elektron çıxarış göndərilir ki,
bu da kağız çıxarışın ləğv
olunması deməkdir. Ən nəhayət, indi əmlakın
qeydiyyatı üçün prosedurların sayı 3-dən,
günlərin sayı isə 5,5-dən 1-ə
düşmüşdür. Bütün bu
işlərlə bağlı xidmətlər isə
"Əmlak Xidmətləri Məkanı”nda aparılır.
Kreditlərin alınması
("Doing Business” üzrə bal 80) sahəsində
də Azərbaycan kifayət qədər önə
keçmişdir. Ölkəmizin layiq
görüldüyü 22-ci yer bu sahədə aparılan real
islahatların obyektiv göstəricisidir. Məhz bu
islahatlar sayəsində ölkəmiz üzrə hüquqi
norma indeksi 8-dən 12-yə, kredit bürosunun və kredit
reyestrinin əhatə dairələrinin hər biri 41,5 faizdən müvafiq olaraq 45 və 42,13 faizə
yüksəlmişdir.
Azərbaycanın "Doing Business”də
layiq görüldüyü ən yüksək pillə - 2-ci
yer və 81,67 bal kiçik investorların
maraqlarının qorunması sahəsi üzrədir ki, bunu da
təsadüfi hesab etmək olmaz. İcmalda
bildirilir ki, bu sahədə aparılan islahatlardan sonra səhmdarlar
həyata keçirilən əməliyyatlar nəticəsində
vurulan zərərə görə maraqlı direktoru, eləcə
də digər direktorları məsuliyyətə cəlb edə
bilirlər. Bundan əlavə, səhmdarın
uğurlu iddiası nəticəsində məhkəmənin əməliyyatı
(əqdi) ləğv edə bilmək imkanı var.
Sözügedən sahədə digər müsbət hal məhdud
məsuliyyətli cəmiyyətin aktivlərinin 51 faizinin
satıldığı zaman MMC-nin
iştirakçılarının
razılığının tələb olunmasıdır.
MMC-nin 50 faiz iştirak payını alan
alıcı tərəfindən isə digər səhmdarlar
üçün tender elan edilməlidir. Bütün
bu sahələr üzrə göstəricilər hesabatın əhatə
etdiyi dövr ərzində xeyli yüksəlmişdir.
Vergilərin ödənilməsi sahəsində
("Doing Business” üzrə bal 85,23) də
Azərbaycanın layiq görüldüyü yer - 28-ci pillə
kifayət qədər yüksək hesab edilməlidir. Bunun bir
çox səbəbləri var. Həmin səbəblər
sırasında işəgötürən tərəfindən
ödənilən sosial sığorta haqqının dərəcəsinin
22 faizdən 15 faizə endirilməsini, ƏDV-nin
qaytarılması ilə bağlı vergi orqanlarına təqdim
olunmalı ərizənin
elektronlaşdırılmasını, vergi ödəyiciləri
üçün əvəzləşdirilən vergi məbləğinin
hesabat dövrü ərzində hesablanmış rəqəmdən
artıq olan hissəsinin vergi ödəyicisinin vergi və
gömrük orqanlarına elektron formada ərizəni verdiyi
vaxtdan 4 aydan gec olmayaraq qaytarılmasını, eləcə də
ƏDV-nin 3 ay ərzində geri qaytarılması müddətinin
aradan qaldırılmasını göstərmək
mümkündür. Bunlardan əlavə, əgər əvvəllər
sosial sığorta ödənişləri, mənfəət
vergisi və ƏDV-ni ödəmək üçün cəmi
159 saat vaxt tələb edilirdisə, indi həmin rəqəm
113 saata enmişdir. Eyni zamanda sosial
sığorta ödənişlərinin mənfəətdəki
xüsusi çəkisinin azalması da qeyd olunmalıdır.
İndi həmin rəqəm 24,82 deyil,
20,29 faizdir.
"Doing Business” üzrə balı
77,04 olan və reytinq cədvəlində
84-cü pillədə duran sərhəddə ticarət sahəsi
üzrə də ölkəmizdə ciddi islahatlar
aparılmışdır. Həmin islahatlar sayəsində
xarici ticarət təşkilatları üçün daha əlverişli
biznes mühiti formalaşmış, gömrük nəzarəti
və rəsmiləşdirilməsinin daha operativ, şəffaf
tətbiq olunması ilə fiziki gömrük yoxlamaları
minimuma enmiş, biznesin dövlət tənzimləmə
mexanizminin səmərəliliyi artmış, mövcud
resurslardan daha optimal istifadə təmin edilmişdir.
Müqavilələrin
icrasının təmin edilməsi ("Doing Business” üzrə
bal 67,51) sahəsində də Azərbaycan
xeyli təcrübə toplamışdır. Məhz
bu təcrübə hesabına reytinq cədvəlində 40-cı
olan ölkəmizdə kiçik iddiaların meyarları və
kiçik iddialara münasibətdə sadələşdirilmiş
prosedur qanunvericilikdə təsdiq edilmiş, məhkəmə
prosedurlarının tənzimlənməsi standartları daha
da təkmilləşdirilmiş, "Mediasiya haqqında”
normativ hüquqi baza yaradılmış və
inzibatçılıq qaydaları tətbiq olunmuş, eləcə
də digər tədbirlər həyata keçirilmişdir.
Reytinq cədvəlində 45-ci
olduğumuz müflisləşmənin həllinə
("Doing Business” üzrə bal 63,79) gəldikdə, bu sahədə
də islahatların nəticələri (ipoteka predmetinin həm
hərracda, həm də elektron qaydada keçirilən
açıq bazarda satılması, ipoteka predmetinə
tutmanın yönəldilməsi hüququ ilə bağlı
ipoteka üzrə öhdəliyin icrasının ümumi
deyil, konkret müddətə - 60 təqvim günü və
daha çox gecikdirilməsinin qanunvericilikdə təsbit
olunması, ipoteka predmetinə tutmanın yönəldilməsi
üzrə mexanizmlərin konkretləşdirilməsi və
qeyri-müəyyənliklərin aradan qaldırılması,
eləcə də təkrar hərracın keçirilmə
müddətinin 45 gündən 20 günə endirilməsi və
s.) xüsusi vurğulanmalıdır.
Bəlkə də kimlər
üçün bir az quru, bir az da
anlaşılmaz təsir bağışlayan icmalda əksini
tapan bu tədbirlər əslində Azərbaycanın hədəf
kimi seçdiyi məqsədlərə çatmaq
üçün atılan növbəti addımlardır. O
addımların səmərəsini, xeyrini az
və ya çox dərəcədə hamı görür və
yaşayır, hətta onu etiraf etmək istəməyənlər
də. Amma bu qısqanclığın mahiyyətə
dəxli varmı?! Xüsusən də həmin mahiyyəti
Dünya Bankı kimi nüfuzlu və nəhəng maliyyə
qurumu qiymətləndirirsə...
Raqif MƏMMƏDLİ
Azərbaycan.- 2019.-17 may.- S.1; 4.