Varlığında bir dünya
çırpınırdı
Cəfər Cabbarlı - 120
"Cabbarlının
ədəbi irsi xalqın qəlbində və şüurunda,
müasirlərimizin adlarında və ənənələrində,
yeni-yeni oxucu və tamaşaçı nəsillərinə sənətkarın
mənəvi təsirinin zəifləmək bilməyən
gücündə yaşayır. Bax budur görkəmli sənətkarın
ölməzliyi. Cəfər Cabbarlı ədəbi
irsi daşda və tuncda, küçələrin,
meydançaların və mədəniyyət
ocaqlarının adlarında, ədəbiyyatşünasların
əsərlərində və yazıçıların, bəstəkarların,
rəssamların yaradıcılığında əbədiləşmişdir”.
Heydər ƏLİYEV
Cəfər Cabbarlı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli nümayəndəsi, şair, yazıçı, dramaturq, kinossenarist, tərcüməçi, publisist, teatrşünas və ictimai xadimdir. O, milli dramaturgiyamızın yeni mərhələsinin yeni tarixi şəraitdə yaradıcısıdır. Görkəmli sənətkar milli azadlıq ideyaları və istiqlal idealının iştirakçısı və tərənnümçüsüdür.
Cəfər Cabbarlının sovet və müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatında xüsusi yeri və mövqeyi vardır. Təsadüfi deyil ki, sovetlər zamanında onun ev-muzeyi və abidəsinin açılışında ümummilli lider Heydər Əliyevin böyük xidmətləri olmuşdur. Müstəqillik dövründə görkəmli dramaturqun 100 illik yubileyinə ulu öndər, 120 illik yubileyinə isə Prezident İlham Əliyev sərəncam vermişdir. 100 illik yubileyin keçirilməsi haqqında sərəncamda deyilir. "Cəfər Cabbarlı dərin zəkası və milli ruhu ilə səciyyələnən dahi sənətkar kimi özündən sonra zəngin bədii irs qoyub getmişdir”. 120 illik yubileyin keçirilməsi haqqındakı sərəncamda isə oxuyuruq: "Cəfər Cabbarlı XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının geniş şöhrət tapmış nadir simalarındandır. Klassik ədəbi irs zəminində yetişən ədib milli ədəbiyyatın parlaq ənənələrini qorumaqla bərabər, yenilik və müasirlik uğrunda mübarizəni yaradıcılığının əsas qayəsinə çevirmişdir. Dramaturgiyamızın təşəkkülü və yüksəlişi tarixində yeni mərhələnin təməlini qoyan Cəfər Cabbarlının əsərləri milli teatrda mühüm hadisə kimi dəyərləndirilmiş, uzun illər boyu tamaşaçıların bir neçə nəslinin estetik zövqünün formalaşmasında əvəzsiz rol oynamışdır”. Göründüyü kimi, zəngin ədəbi irsə varislik hər iki sərəncamda güclü ifadə olunmuşdur.
Milli ruhlu sənətkar
Ümummilli lider Heydər Əliyev Cəfər Cabbarlı irsini həmişə yüksək qiymətləndirmiş, Azərbaycan mədəniyyəti və teatrından söhbət gedəndə bu milli ruhlu yazıçının adını çəkmiş, ona hörmətini ifadə etmişdir. Bu hörmət əməli təzahürünü görkəmli sənətkarın ev-muzeyi və abidəsinin açılışında da göstərmişdir.
23 mart 1982-ci ildəki açılışda ulu öndər görkəmli dramaturqa hörmət və məhəbbətini belə ifadə etmişdir: "Cəfər Cabbarlının adı Azərbaycanda dramaturgiyanın, səhnə sənətinin və kinematoqrafiyanın təşəkkülü və inkişafı ilə qırılmaz surətdə bağlıdır. Doğma xalqının nəğməkar oğlu olan Cəfər Cabbarlı əsl beynəlmiləlçi idi, özünün bütün ilhamlı yaradıcılığı ilə xalqların dostluğu və qardaşlığı ideyalarını bərqərar edirdi. Həmid Sultanov küçəsində yaşadığı 44 nömrəli evdə Xatirə muzeyinin yaradılması yazıçıya hörmət və məhəbbətin ifadəsi olmuşdur. Martın 23-də Xatirə muzeyi təntənəli surətdə açılmışdır”.
Heydər Əliyev böyük dramaturqun bir bahar çağında abidəsinin açılışında geniş nitq söyləmişdir. Ulu öndər demişdir: "C.Cabbarlının həyatı öz böyük bədii istedadını xalqa xidmət göstərməyə həsr etmiş, möhkəm əqidəli və coşqun ehtiraslı döyüşçünün, alovlu vətəndaşın həyatıdır”.
Ümummilli lider Cəfər Cabbarlı yaradıcılığının və şəxsiyyətinin xüsusiyyətlərini ardıcıl səciyyələndirmiş, onun "yeni həyat yaradıcılığının mürəkkəb, çətin, lakin müzəffər prosesini və öz istedadını bütün qüdrəti ilə əks etdirmişdir, əsərlərində öz dövrünün fəlsəfəsini və psixologiyasını, dövlətlər arasındakı qırılmaz əqidəni, xalqın tarixi müqəddəratının rəşadətli səhifələrini açıb göstərmişdir”.
Dahi rəhbər parlaq sənətkara şair, nasir, dramaturq kimi fəaliyyətində yüksək dəyər vermiş, onun dram sənətini müəyyən mənada Cəfər Cabbarlı teatrının bəhrəsi hesab etmişdir. Mirzə Fətəli Axundzadə və Cəlil Məmmədquluzadənin böyük ənənələrini inkişaf etdirmiş görkəmli sənətkar "teatr yaradıcılığının həqiqi novatoru olmuş, Azərbaycan səhnəsində bu gün gözəl səmərə verən yeni ənənələrin əsasını qoymuşdur”.
Heydər Əliyev Cəfər Cabbarlının çoxşaxəli fəaliyyətinin əsaslarına yaxından bələd olmuşdur. Böyük rəhbər demişdir: "Azərbaycanın kino sənətinin təşəkkülü, o illərin dram və opera səhnələrinin ən yaxşı tamaşaları, parlaq publisistika və dərin professional teatr tənqidi Cabbarlının adı ilə bağlıdır”.
Dövlət xadimi Cəfər Cabbarlı irsinə sənət müxtəlifliyi, janr əlvanlığı baxımından dəyər vermiş, həm də onun bədii yaradıcılığını Azərbaycanda mövcud olmuş sosialist realizminə görə səciyyələndirmişdir: "Onun yeni ədəbiyyat və sənətin ən mühüm prinsiplərini qeyri-adi qüvvə və yetkinliklə təcəssüm etdirən əsərləri Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində bütöv bir dövrü səciyyələndirən çox əhəmiyyətli ideya bədii hadisədir”.
Heydər Əliyevin görkəmli ədib haqqında fikirləri ədəbi-tarixi xidmətin göstəricisidir. Dahi rəhbər deyirdi: "Cabbarlının rolu həm də bununla səciyyələnir ki, o öz əsərləri ilə Azərbaycan ədəbiyyatını mədəniyyət ustalarının yerinə yetirdiyi bədii-estetik vəzifələr səviyyəsinə qaldırmışdır”.
Həqiqətpərvər ədib
Cəfər Cabbarlı mənsub olduğu mühitin sosial-siyasi hadisələrinə həssas olmuş, ölkə quruculuğunun səsinə vaxtında səs vermiş, vətəndaş mövqeyini vaxtında ifadə etmişdir. Bu səbəbdən görkəmli dövlət xadimi demişdir: "Dövrün ictimai sifarişinə, ölkəni yenidən qurmaq uğrunda xalqın mübarizəsinə əsaslanan dəqiq, aydın, döyüşkən həyat mövqeyi - bir sənətkar və vətəndaş kimi Cabbarlının başlıca xüsusiyyətləri bunlardır”.
Görkəmli ədib Cəfər
Cabbarlı romantikmi, realistmi olmuşdur? Heydər
Əliyev sovet həyat tərzinin qurucusu olduğundan Cəfər
Cabbarlı irsində daha çox həyat reallığı
axtarmışdır. "Bütün
dolğun və çoxcəhətli real həyatla
qırılmaz əlaqə - onun ədəbi irsinin ən qiymətli
cəhətidir. Öz ideyalarını,
süjetlərini, gözəl obrazlarını həyatımızdan
alırdı. Onun əsərlərində
zamanın ən vacib problemləri, gündəlik həyatın
ən kəskin mərhələləri yüksək istedadla əks
olunur və dərin fəlsəfi məna ilə səslənirdi”.
"Sevil”, "Almaz”, "1905-ci ildə”,
"Yaşar” - unudulmaz dövrün salnaməsinin parlaq səhifələridir”.
Heydər Əliyev onun
realizmindən, yoxsa romantik pafosundan
danışmışdır? Faktlar buna müsbət
cavab verir. Ulu öndər onun əsərlərində
yüksək pafos, vüsət, romantika duymuşdur: "Cəfər
Cabbarlının yaradıcılıq vüsəti
özünün zənginliyi və rəngarəngliyi ilə
valeh edir. O, xalqımızın qədim dövrünün,
azadlıq mübarizəsi tarixinin parlaq lövhələrini
yaratmış, doğma yurdumuzda dəyişikliklərin
pafosunu, zəmanəmizin qəhrəmanlarının qüdrət
və əzəmətini tərənnüm etmiş,
istismarçı cəmiyyətin, altun və mənsəbpərəstlik
dünyasının eybəcərliklərini
sarsıdıcı tənqid atəşinə tutmuşdur”. Heydər Əliyev Cabbarlı pafosu və vüsətindən
danışanda Şiller romantizmini xüsusi
vurğulamışdır.
Cəfər Cabbarlı və
qadın azadlığı mövzusu ümummilli liderin nitqində
xüsusi yer tutmuş, "Cabbarlı Şərq
qadınının məzlum vəziyyətinə qarşı
bədii sözün nəhəng qüvvəsi ilə
mübarizə aparmış, qadının azadlığa
çıxmasını təsvir etmiş, unudulmaz qadın
obrazlarının bütöv bir silsiləsini
yaratmışdır”, - deyə fikirlərini ifadə
etmişdir.
Aydın həyat
mövqeyi
Heydər Əliyev Cəfər
Cabbarlı irsinin sənət özəlliklərini nitqində
dönə-dönə dəyərləndirmişdir. Məsələn, quruculuq
uğrunda mübarizədə xalqın mübarizəsini,
aydın həyat mövqeyini, həyatla qırılmaz əlaqəni,
həyatdan gələn ideyanı, süjet və obraz fərdiliyini,
yaradıcılıq vüsətini, pafosu, qəhrəmanların
əzəmətini, dramaturgiyasının yüksək ideya
qüvvəsini, prinsipiallığını və mənəvi
paklığını, səhnə ilə
tamaşaçı arasında həddi yox edən bədii təsir
qüvvəsini, bütün zamanlar üçün
aktuallığını...
Ulu öndər Cəfər Cabbarlı
irsində həm də rus, dünya klassiklərinin ənənələrinin
bədii-estetik mahiyyətini görmüş və qiymətləndirmişdir:
"O, ustad bir tərcüməçi kimi böyük
yaradıcılıq rəşadəti göstərən
doğma Azərbaycan mədəniyyətinin üfüqlərini
genişləndirmiş, Lev Tolstoyun qüdrətini və
dühasını, Şekspirin fəlsəfi dərinliyini,
Şillerin romantizmini, Maksim Qorkinin həqiqətpərvər
yaradıcılığını Azərbaycan oxucusuna
çatdırmışdır”.
Heydər Əliyev sənətkarı
"vahid, çoxmillətli sovet ədəbiyyatının
banilərindən, təməl daşını qoyanlardan biri”
hesab etmişdir: "Sənət dostları, Azərbaycan
ziyalılarının bütün nəsilləri
üçün xalqa sədaqət və fədakarlıqla
xidmət etməyin yüksək ənənəvi örnəyi
olan Cabbarlı eyni zamanda bu böyük quruculuğun
iştirakçısı və carçısı idi”.
Natiq Cəfər Cabbarlı
irsinin varisliyindən də danışmış,
bildirmişdir ki, "onun ənənələri, arzu və
istəkləri müasir şairlərin və nasirlərin,
teatr və kino xadimlərinin əsərlərində
yaşayır”. "Elə buna görə də
Cabbarlı bizim müasirimizdir, indi də bizimlə,
bütün ölkəmizlə birlikdə addımlayır”.
Heydər Əliyev Cəfər
Cabbarlı irsinin ölməzliyinin səbəbləri üzərində
də dayanmışdır. Ümummilli lider dramaturqun sənət
müasirliyini belə ifadə etmişdir: "Cabbarlı əsərlərinin
yaradıcı qüvvəsi, həyatverici günəş
enerjisi bu gün də vətənə xidmət göstərir
və həyatın bugünkü parlaq, gur ahəngində biz
Cəfər Cabbarlının mərd səsini aydın
eşidirik”.
Vağzalyanı meydanda
yaradılmış yeni heykəltəraşlıq - arxitektura
ansamblı görkəmli yazıçı və vətəndaşın
obrazını bədii inandırıcılıqla əks
etdirir. Azərbaycan paytaxtının hüsnünə
yaraşıq verir.
Ümummilli lider Azərbaycan
Respublikası Elmlər Akademiyasında ziyalılarla
görüşündə (21 sentyabr 1993)
çıxış etmiş, ədəbi-tarixi şəxsiyyətlər
haqqında danışarkən Cəfər Cabbarlıya bir
daha xitab etmiş, onun əzəmətli sənətkar kimi
toxunulmaz olduğuna diqqət çəkmiş və
demişdir: "Cəfər Cabbarlı böyük
yazıçımız, böyük dramaturqumuz, Azərbaycan
mədəniyyətinə böyük töhfə vermiş
adamdır. Axı o da "Müsavat”
partiyasının üzvü olmuşdur. Bunu
bilirsiz. Cəfər Cabbarlı sovet dövründə
ən böyük əsərlər yazmış adamdır.
Bizim nəslin əksəriyyəti onun əsərləri
ilə tərbiyə olunmuşdur. "Od gəlini”,
"Yaşar”, "Almaz”, "1905-ci ildə”, "Oqtay
Eloğlu”, "Solğun çiçəklər”, "Firuzə”
və s. nə qədər gözəl əsərlərdir. Sonralar mən eşidirdim, deyirdilər, yaxşı
ki, Cəfər Cabbarlı 1934-cü ildə vəfat etdi, yoxsa
həbs olunacaqdı. Axı bunlar
yaraşan sözlər deyildir.
Ola bilər, həbs edərdilər. Məsələn,
böyük filosof şairimiz, dramaturqumuz Hüseyn Cavid həbs
olundu, uzun illər əsərləri qadağan edildi. Ancaq tarix hər şeyi yerinə qoydu”.
Mənim tanrım
- gözəllik
Ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan
ədəbiyyatı və mədəniyyətinin görkəmli
nümayəndəsi Cəfər Cabbarlının 100 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında 23 fevral 1999-cu il tarixli sərəncam imzalamış, təşkilat
komitəsi yaradılmışdır. Sərəncamda
deyilirdi: "1999-cu ildə milli dramaturgiyanın banilərindən
biri olan böyük yazıçı və dramaturq Cəfər
Cabbarlının anadan olmasının 100 illiyi tamam olur. Cəfər
Cabbarlı dərin zəkası və milli ruhu ilə səciyyələnən
dahi sənətkar kimi özündən sonra zəngin bədii
irs qoyub getmişdir. Azərbaycanda
kino sənətinin inkişafında da Cəfər
Cabbarlının xüsusi xidmətləri olmuşdur”.
Sərəncamdan sonra Azərbaycan mətbuatında
"Sabaha boylanan düha”, "Mən bir solmaz yarpağam
ki...”, "Görkəmli dramaturqun əsərləri etnoqrafik
mənbə kimi”, "Cəfər Cabbarlının əsərlərində
etnoqrafiya”, "C.Cabbarlının kinossenari
yaradıcılığı” və "Cəfər
Cabbarlı yaradıcılığında satira və yumor
komponentləri” və onlarca digər məqalələr dərc
olunmuşdur.
9 may 2000-ci ildə "Azərbaycan”
qəzetində Azərbaycan Akademik Milli Dram Teatrında
"Aydın” pyesinin yeni quruluşda tamaşası haqqında
geniş yazı verilmiş və tamaşaya baxmış ulu
öndər Heydər Əliyevin çıxışı dərc
edilmişdir. Dramaturqun övladı Gülarə xanım
Cabbarlı atasının əsərlər toplusunu, "Mənim
tanrım - gözəllik” kitabını dövlət
başçısına hədiyyə etmişdi...
Ümummilli liderin
başladığı ənənəni Prezident İlham
Əliyev davam etdirmiş, görkəmli dramaturqun 120 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında sərəncam
vermişdir.
Hazırda respublikanın elm,
təhsil, ədəbiyyat və mədəniyyət xadimləri
bu tarixi və əlamətdar hadisəni ləyaqətlə
davam etdirməkdədir. "Söz üzüyünün yanar
almazı” (M.Müşfiq) olan Cəfər Cabbarlı baharda
dünyaya gəlmişdi. Baharın gəlişində
də dünyamıza yenidən qayıdır. Sonsuz açılan panoramda, yerlə göyün qovuşduğu
hüdudsuz üfüqlərdə yol gedir, ədəbiyyat və
mədəniyyət adamlarını ardınca aparır.
Ruhu şad olsun!
Əlizadə
ƏSGƏRLİ,
AMEA Nizami Gəncəvi
adına Ədəbiyyat İnstitutunun
elmi işlər üzrə direktor müavini, filologiya
elmləri doktoru, professor
Azərbaycan.- 2019.- 21 may.- S.6.