Sərt irada
operativ reaksiya
Ölkənin
bank-maliyyə sektorunun sağlamlaşdırılması
üçün hansı tədbirlər görülür
2014-cü ilin ikinci
yarısından qlobal miqyasda müşahidə olunmağa
başlamış maliyyə böhranı, xüsusən
neftin dünya bazarında qiymətinin kəskin aşağı
düşməsi dünya iqtisadiyyatının bir
parçası və neft ixracatçısı olan Azərbaycana
da təsirsiz ötüşmədi. Amma mobil idarəçilik sistemi,
iqtisadiyyatın diversifikasiyası, neft sektorundan
asılılığın aradan qaldırılması,
qeyri-neft sektorunun inkişafı istiqamətində
atılmış addımlar ölkəmizə qlobal iqtisadi
kataklizmlərdən minimum itki ilə çıxmağa imkan verdi.
Buna baxmayaraq, məlum problemlər
yaşandı və onların aradan qaldırılması
kompleks yanaşma tələb edirdi. O üzdən Prezident İlham
Əliyevin təşəbbüsü ilə iqtisadiyyatın
müxtəlif istiqamətlərində olduğu kimi, maliyyə
bazarlarında da silsilə islahatlar həyata keçirilməyə
başladı. Məlumdur ki, 2015-ci ildən sonra
maliyyə-bank sektorunda müşahidə olunan ən vacib məsələlərdən
biri əmanətlərin banklardan kütləvi surətdə
geri götürülməsi ilə bağlı idi. Həmin məqamda ölkə rəhbərliyinin
hadisələrə çevik reaksiyası nəticəsində
2016-cı ildə əmanətlərin tam
sığortalanması haqqında qanun imzalandı və bu,
problemin qısa zamanda həll edilməsində əhəmiyyətli
rol oynadı. Artıq 2017-ci ilin ikinci
yarısından başlayaraq əmanətlərin banklardan geri
götürülməsi prosesi dayanmışdı.
Digər tədbir: sirr deyil ki, qeyd
olunan hadisələrin fonunda bank sektorunun inkişafı,
kapitallaşma problemlərinin aradan qaldırılması və
bu sektorun ölkə iqtisadiyyatında payının atması
yöndə əsas götürülmüş institusional,
hüquqi islahatlar sektorun dirçəldilməsi proseslərinin,
bank-müştəri münasibətlərinin mərhələli
şəkildə yeni müstəviyə keçirilməsini
tələb edirdi. Məhz bu səbəbdən ölkədə
bank sektorunun dayanıqlılığını təmin etmək
üçün sözügedən sektora qısa vaxtda 1,9 milyard manat məbləğində kapital
inyeksiyası həyata keçirildi.
Qeyd olunan dövr ərzində
diqqət yetirilməli olan əsas məqamlardan biri də
kreditləşmə prosesləri ilə bağlı idi. Statistik məlumatlara nəzər
salaq: 2017-ci ildə bank sektorunda kreditləşmə həcmi
təxminən 5 milyard, 2018-ci ildə 7,6
milyard, 2019-cu ilin ilk 9 ayının nəticələrinə əsasən
7 milyard manat olub. Ümumiyyətlə, 2018-2019-cu illərdə
ölkə üzrə 14,5 milyard manat həcmində
kredit verilmişdir ki, bunun da təqribən 8,1 milyard
manatını biznes, 6,4 milyard manatını istehlak kreditləri
təşkil edir. Təkcə 2019-cu ilin 9 ayında 3,2 milyard manat istehlak, 3,8 milyard manat həcmində
biznes krediti verilmişdir. Təbii ki, belə hal
ölkə rəhbərliyini razı sala bilməzdi.
Məhz bu səbəbdən
oktyabrın 15-də Prezidentin yanında keçirilən
iqtisadi müşavirədə qaldırılan əsas
mövzulardan biri kreditləşmə, xüsusilə biznesin
stimullaşdırılmasında aparıcı yer tutan
sahibkarlıq subyektlərinin kreditləşməsi səviyyəsinin
ürəkaçan səviyyədə olmaması, istehlak
kreditlərinin biznes kreditləri ilə müqayisədə
daha çox artması, bankların real sektordan daha çox
istehlak kreditlərinin verilməsinə maraq göstərmələri
ilə bağlı oldu. Müşavirədə dövlət
başçısı haqlı olaraq ölkə
iqtisadiyyatının şaxələndirilməsində
bünövrə rolunu oynayan yerli sahibkarlıq fəaliyyətinin
təşviq edilməsini, iş
adamlarının maliyyə resurslarına
çıxışını və kredit əlçatanlığının
sadələşdirilməsini və bu hesaba real sektorun maliyyə
vəsaitləri hesabına dəstəklənməsini vacib
tapşırıq kimi aidiyyəti qurumlar qarşısında
qaldırdı.
Sözügedən
müşavirədən təxminən ay yarım keçib. Bu müddət
ərzində ölkənin bank sektoru Prezidentin iradlarından
nə nəticə çıxarmışdır? Suala cavab tapmaq üçün bu sahədə
administrativ alətlərə malik Maliyyə Bazarlarına Nəzarət
Palatasına (MBNP) müraciət etdik. Bildirildi ki,
dövlət başçısının tənqidindəki məqamları
aradan qaldırmaq üçün öncə bank sektorunun tənzimlənməsi
ilə bağlı mövcud qanunvericiliyə - "Bank kapitalının
və onun adekvatlığının hesablanması
Qaydaları”na və "Bir borcalan və ya bir-biri ilə əlaqədar
borcalanlar qrupu üzrə kredit risklərinin tənzimlənməsi
haqqında Qaydalar”a mühüm dəyişikliklər
edilmiş, biznes kreditlərinin risk dərəcələri
azaldılmış, məsuliyyətli borclanma vərdişlərinin
formalaşdırılmasına, istehlakçıların izafi
borclanmasının qarşısının alınması və
onların hüquqlarının qorunmasına və
bankların öz kapitallarına müvafiq biznes kreditlərinə
daha çox yer ayırmalarına şərait
yaradılmışdır. Bununla yanaşı, Prezidentin qeyd
olunan məsələ ilə bağlı
tapşırığının banklarla fəal kommunikasiya
şəklində həyata keçirilməsi
üçün MBNP-də Azərbaycan Banklar
Assosiasiyasının, həmçinin ölkədə fəaliyyət
göstərən istehlak yönümlü bankların
iştirakı ilə iclas keçirilmiş, geniş
müzakirələr fonunda prosesin birgə əməkdaşlıq
şəraitində tənzimlənməsi və konkret fəaliyyət
istiqamətləri müəyyənləşdirilmiş,
bankların strateji planlarına yenidən nəzər
salmaları və qısa müddətdə təkliflərin
Palataya təqdim olunması qərara alınmış, biznes
kreditlərinin təşviqi üçün banklar tərəfindən
kredit yarmarkalarının keçirilməsi məqsədəuyğun
hesab edilmişdir.
Görülən digər tədbiri
də çox vacib və əhəmiyyətli hesab etmək
olar. Təhlillər onu göstərir ki, Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən sahibkarlar əksər hallarda daşınmaz
əmlaklarını girov qoymaqla kredit alırlar.
Maraqlısı budur ki, kiçik və orta sahibkarların
(KOB) aktivlərinin cəmi 22 faizi daşınmaz əmlak olsa
da, onların götürdükləri kreditlər üzrə
girovlarının 76 faizini daşınmaz əmlak təşkil
edir. Məhz bu anormallığı aradan
qaldırmaq üçün KOB-ların kreditlərə
çıxış imkanlarının, maliyyə əlçatanlığının
artırılması və müvafiq infrastrukturun gücləndirilməsi
məqsədilə beynəlxalq praktikada qəbul olunmuş
Daşınar Əmlakın Yüklülüyünün
Dövlət Reyestri (DƏYDR) yaradılmışdır.
DƏYDR yüklülük
verənlər və yüklülük sahibləri
üçün bir sıra üstünlüklərə
malikdir. Belə ki, adətən girov saxlayan maliyyə
qurumları olan yüklülük sahibləri borcluların
daşınar əmlaklarının yüklülüyü barədə
vahid və ümumiləşdirilmiş məlumatların istənilən
zaman "onlayn” qaydada operativ şəkildə əldə
edilməsi, müştəri biznesinin daha təfərrüatlı
nəzarətdə saxlanılması və müştəri
dairəsinin genişlənməsi, həmçinin reyestrə
daxil edilən daşınar əmlaklara tələb
hüquqlarında üstünlük imkanlarına sahib olurlar.
Digər tərəfdən, yüklülük
verənlər üçün maliyyə resurslarına
çıxış imkanları artır, maliyyə
resurslarının daha ucuz və uzun müddətə cəlb
edilməsində rəqabət canlanır, maliyyə paradoksu
aradan qaldırılır və kredit təşkilatlarına
çıxış asanlaşır. Üçüncüsü,
reyestr maliyyə qurumlarına KOB subyektlərinin daşınar
aktivləri barədə məlumatlar verir ki, bununla da banklar təminat
predmeti kimi təqdim olunmuş əmlak barədə (yəni
yüklü olub-olmadığı haqqında) məlumat əldə
edir. DƏYDR, həmçinin banklara təkrar
satış bazarı olan daha yaxşı təminat predmetlərini
seçmək imkanı verir, iflas vəziyyətində olan
sahibkarlıq subyektinin qoyduğu təminat predmetini daha
asanlıqla satmaq imkanı yaradır.
MBNP-nin məlumatında o da
bildirilir ki, KOB-ların kredit əlçatanlığının
sadələşdirilməsi baxımından həyata
keçirilmiş daha bir institusional islahat 8 bankın
iştirakı ilə 2018-ci ilin fevral ayında Azərbaycan
Kredit Bürosunun yaradılmasıdır. Müştərilərin
kreditləri barədə məlumatları kredit təşkilatları
ilə yanaşı, daha geniş mənbələrdən, o
cümlədən lizinq, sığorta, kommunal xidmətlər
göstərən müəssisələrdən, mobil telefon
operatorlarından, borc öhdəliyi ilə bağlı digər
bazalardan toplayaraq analiz edən və dolğun kredit
hesabatları formalaşdıran bu ilk özəl kredit
bürosu bankların anderraytinqə çəkdikləri xərcləri,
onların problemli kredit portfellərini əhəmiyyətli dərəcədə
aşağı salmışdır.
O ki, qaldı aqrar sektorun kreditləşməsinə,
MBNP bu barədə də açıqlama vermişdir: "Son
dönəmlərə qədər risklərin
çoxluğu səbəbindən biznesin kreditləşməsində
ən problemli sahələrdən biri kənd təsərrüfatı
hesab olunurdu ki, artıq növbəti ildən ölkəmizdə
yeni aqrar sığorta modeli tətbiq olunmağa başlayacaq. Yeni model sığorta risklərinin düzgün qiymətləndirilməsi
nəticəsində bu sahədə dayanıqlı və
effektiv fəaliyyəti təmin edəcək. Eyni zamanda,
ölkəmizin müxtəlif regionlarında aqrar
istehsalatın geniş yayıldığını və
sahibkarların bu fəaliyyət növü ilə sıx məşğul
olduğunu nəzərə alaraq, yeni sığorta modeli imkan
verəcək ki, ölkəmizin bank sektoru mərkəzdən
- Bakı və Abşeron ətrafından regionlara doğru
inteqrasiya etsin”.
Və nəhayət, ölkə başçısının birbaşa rəhbərliyi altında həyata keçirilən iqtisadi kurs, o cümlədən real sektorun maliyyələşdirilməsində səmərəliliyin artırılması istiqamətində həyata keçirilən institusional islahatlar artıq öz müsbət nəticələrini verir. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan artıq özünün maliyyə infrastrukturunun xarici dövlətlərə ixracını həyata keçirir. Artıq Qırğızıstan, Ukrayna, Gürcüstan kimi ölkələr Azərbaycanın bu istiqamətdəki təcrübəsini öyrənərək tətbiq etmək məqsədilə ciddi addımlar atmışlar.
Göründüyü kimi, ölkənin bank sektoru Prezident İlham Əliyevin 15 oktyabr iqtisadi müşavirədə səsləndirdiyi tənqid və iradlardakı nöqsanları aradan qaldırmaq üçün MBNP ilə birgə tədbirlər həyat keçirirlər. Lakin bu tədbirlərin nə dərəcədə səmərəli və funksional olub-olmamasını bilmək üçün müəyyən zaman lazımdır. Buna baxmayaraq, ölkədə bütün, ilk növbədə, iqtisadi sahələrdə köklü islahatların aparıldığı indiki vaxtda bank sektorunun üzərinə düşən vəzifənin öhdəsindən gəlmək üçün bütün imkanlarından istifadə edəcəyinə inanmaq istərdik. Özü də təkcə ona görə yox ki, bunu həmin islahatların təşəbbüskarı və müəllifi Prezident İlham Əliyev tələb edir. Həm də onun üçün ki, Azərbaycanın müstəqillik dövrünün indiki tarixi məqamında bank sektorunun yaxasını kənara çəkməyə, korporativ maraqlarını ölkənin sosial-iqtisadi inkişafını sürətləndirməkdən üstün tutmağa sadəcə haqqı yoxdur.
Raqif MƏMMƏDLİ
Azərbaycan.-
2019.- 26 noyabr.- S. 10.