İnsan cəsədlərindən
“hörülən” sədd
"Hər kərpicin sayı qədər insan udan bu divarlar dünyanın ən uzun qəbiristanlığıdır”. Bu deyim onilliklər öncə Çində xalq tərəfindən yaranıb və dillər əzbəri olub. Üstəlik boşuna da deyilməyib. Özündə tarixi həqiqəti ehtiva edən bu cümlə Böyük Çin səddi haqqındadır. Bəli, Şərqin ən möhtəşəm və qeyri-adi tarixi memarlıq abidəsinin divarları həm də milyonlarla insanın cəsədlərindən hörülüb...
Çinlilərin "Vanli Çançen” dedikləri, Sarı dənizin Lyodun körfəzinin sahillərindən başlayıb Çinin şimal sərhədləri boyunca uzanan və Qobi səhralarından keçən Böyük Çin səddi ilk dəfə m.ə. 221-ci ildə imperator Çin Şi-Xuandi tərəfindən tikilib.
Çin imperatorluğunun əsasını qoyan və onu ən güclü dövlət kimi formalaşdıran imperator Çin Şi-Xuandi bu nəhəng divarı öz dövlətini şimalda yaşayan köçəri xalqların qəfil hücumlarından qorumaq üçün çəkdirmişdi. İmperator istəyirdi ki, onun tikdirdiyi nəhəng daş divarı heç bir qüvvə yıxa və aşa bilməsin. Həmin səddin bir tarixi əhəmiyyəti də ondan ibarət idi ki, o, dağınıq və tayfa halında yaşayan Çin xalqının milli birliyinin əsasını qoymuş və bu dağınıq xalqlar əl-ələ verərək dünyanın ən uzun və ən nəhəng daş divarını tikmişdilər.
Səddin birinci hissəsinin uzunluğu 2450 kilometr olmalı və 10 ilə tikilib qurtarmalı idi. Uca dağlardan, dərin dərələrdən, susuz səhralardan keçən bu tikinti çox çətin şəraitdə aparılırdı. Əraziyə inşaat materialları əllə daşınırdı. Və buna da yüz minlərlə insan əməyi sərf edilirdi. Görünür elə buna görə də əl arabası ilk dəfə bu divarın çəkilişi zamanı zərurət olaraq çinlilər tərəfindən icad edilib.
Səddin tikintisi ayrı-ayrı hissələrə bölünmüşdü və hər hissəni vahid plan əsasında bir tayfanın, qəbilənin əhalisi tikirdi. İmperator tikintiyə ümumi rəhbərliyi qoşun böyüyü Men-Tyana tapşırmışdı. Men-Tyan isə tikinti işlərini vaxtında başa çatdırmaq üçün 350 min əsgəri və yüz minlərlə mülki adamı işə cəlb etmişdi. Mülki adamların arasında şəhərli ustalar, əkinçi kəndlilər və on minlərlə həbsxana məhkumları vardı.
Men-Tyan əvvəlcə səddin hər 100 metrliyində ucaldılan gözətçi qüllələrinin tikintisindən başlamışdı. Bu sayaq qüllələrin sayı 25 mindən çox idi. Hər birinin hündürlüyü 12 metrə çatan qüllələr tamamlandıqdan sonra aralarında hündürlüyü 7,5 metrə, bəzi yerlərdə isə 10 metrə çatan və qalınlığı 5,5-6,5 metr olan daş divarlar tikilirdi.
Səddin bayır tərəfi yad torpaqlar adlanırdı. Buna baxmayaraq, ölkənin mühafizəsini yaxşı
təşkil etmək
naminə həmin yad torpaqlarda da 15 mindən çox gözətçi
qüllələri tikilmişdi.
Qüllədəki gözətçilər gündüzlər tüstü
ilə, gecələr
isə tonqal qalamaqla düşmənin
gəldiyini xəbər
verirdilər.
Deyildiyi kimi, 2450 kilometrlik səddin tikintisi cəmi 10 ilə - m.ə. 230-cu ildə başa çatdırıldı. Bu münasibətlə imperator Men-Tyanı böyük mükafatlarla təltif etdi. Amma imperator bilmədi ki, bu nəhəng
səddi tikib qurtarana qədər qarda, şaxtada, səhralarda aclıqdan, susuzluqdan, soyuqdan və ağır əməkdən ildə
400 mindən çox işçi həlak olmuşdu. Ölən
adamlar isə Men-Tyanın əmri ilə qala divarlarına
hörülürdü...
Sədd tikiləndən sonra onun mühafizəsi çox ciddi təşkil olunmuşdu. Bir neçə qülləni
qoruyacaq 145 nəfərlik
hərbi qarnizon, həm səddi, həm də iç divarlar boyu tikilmiş anbarları mühafizə
edirdi. Səddin üstü çox
geniş və enli idi. Divarların üstü ilə dörd piyada əsgər və ya üç
atlı yan-yana gedə bilirdi. Divarların üstünə qalxmaq üçün iç tərəfdən çoxlu
pilləkənlər qurulmuş
və yağış-qar
suyunu kənara atmaq məqsədilə daş novlar qoyulmuşdu.
Sonrakı bir neçə əsrdə Böyük Çin səddi daha 2000 kilometr uzadılaraq dünyanın
ən böyük, ən uzun səddinə
çevrildi. Lakin o, yeni eranın
VI əsrindən başlayaraq
türk imperiyalarının
güclü ordularının
önünü saxlaya
bilmədi və öz keçilməz-aşılmaz
müdafiə funksiyasını
itirdi. Qədim türk hökmdarları
Bilgə Xaqan, Mete, Monqol imperatoru Çingiz xan Böyük Çin səddini aşaraq ölkənin içərilərinə
yeridilər.
Lakin Min sülalə
imperatorluğu dövründə
(XV-XVI əsrlər) Böyük
Çin səddi yenidən bərpa edilərək bir daha çin xalqını vahid məqsəd - Çin dövlətini yadellilərdən
qorumaq uğrunda birləşdirdi. Elə o dövrdən də
Böyük Çin səddi öz müasir görkəmini qoruyub saxladı.
İstehkamın ən yaxşı saxlanılan hissəsi Pekinin təxminən 65 kilometrliyindəki Badalin kəndi yaxınlığında
olan hissəsidir. Bu hissə
6 inzibati rayonun ərazisindən keçir
və 520,71 km təşkil edir. Bir neçə il ərzində onun 37,5 km hissəsi
restavrasiya olunub.
Sonradan alimlər
Böyük Çin səddinin cənub-şərq
tərəfində, Koreya
Xalq Respublikası ilə qonşuluqda olan Qirin vilayətindəki
hissəsini aşkar ediblər. Sonuncu tapılmış hissə divarların özündən 11 km uzaqlıqda
yerləşir. Mədəni
İrs üzrə Dövlət Administrasiyasının
2007-ci ildə başlayıb
2012-ci ildə yekunlaşdırdığı
hesablamalara görə
isə, Çin səddinin uzunluğu 21
min 196 kilometr, eni 5-8 metr, hündürlüyü
orta hesabla 6-7 metrdir.
Böyük Çin səddi - ölkənin ən böyük və ən möhtəşəm
sənət abidəsi
üç min ildir ki, Çinin simvoluna çevrilərək
yaşayır. Çinlilər üçün Böyük Çin səddi ölkənin böyüklüyünün sübutudur.
Dünya
üçün isə
Böyük Çin səddi insan gücünün, ixtirasının
və dözümlülüyünün
abidəsidir. Hazırda bu
nadir və qeyri-adi tikinti qədim dünya insanlarının
əli ilə tikilmiş ən böyük möcüzələrdən
biri olmaqla Şərq aləminin
nadir tarixi-memarlıq və
maddi-mədəniyyət abidələrinin
də ən qiymətli incisi hesab edilir.
Çinin şərqindən qərbinədək
uzanan Böyük Çin səddinin tamaşasına hər il dünyanın
müxtəlif ölkələrindən
milyonlarla turist gəlir. Bu abidə
1987-ci ildən etibarən
UNESKO-nun Ümumdünya İrs
Siyahısına daxil edilərək bu beynəlxalq qurumun nəzarəti altında qorunur.
Xəyalə
MURADLI
Azərbaycan.- 2019.- 6 oktyabr.- S. 5.