Hər məktəbin
öz “forması”, öz bazarı var...
Artıq yeni tədris ilinə start verilib, bilik günü qeyd edilib, ümumtəhsil məktəblərində al-əlvan geyimli şagirdlər elmin sirlərinə vaqif olma yolunda addımlamağa başlayıblar. Təhsil millətin gələcəyidir və sadalananların kontekstində də, demək olar ki, bütün bunlar ürəkaçan və sevindirici məqamlardır.
Lakin üzərində duracağımız, vurğu qoyacağımız məsələ məhz bu al-əlvan geyimlərlə bağlıdır. Baxmayaraq ki, neçə illərdir ölkəmizdə "vahid məktəbli forması” tətbiq olunur. Yəni vahid məktəbli forması ifadəsi bütün dövlət ümumtəhsil məktəblərində müəyyən olunan modeldə, rəngdə, materialda, tikilişdə, qiymətdə olan geyimlərdən istifadə olunmasını özündə ehtiva edir. Bununla belə hazırkı tədris ili də daxil olmaqla, neçə illərdir ki, məktəblərdə "vahid məktəbli geyimi” sadəcə ifadə kimi işlədilir, öz həqiqi funksiyasını yerinə yetirmir. Hər məktəbin özünün istədiyi formada, rəngdə, qiymətdə olan geyimləri var.
Bəs zorla satılan BTE-nin
paltarları?
Nazirlər
Kabinetinin 2011-ci il tarixli qərarı ilə
təsdiq edilən Ümumtəhsil Məktəblərinin
Nümunəvi Nizamnaməsinə əsasən, orta təhsil
alanların geyim forması hər məktəbin öz nizamnaməsi
ilə müəyyən olunur. Yəni, hər məktəb
öz şagirdləri üçün vahid geyim forması tətbiq
edə bilər. Həmin prosesə nəzarət
də elə məktəbin özü tərəfindən həyata
keçirilir.
Qərardan da aydın görünür ki, əslində
ölkənin ümumtəhsil məktəblərində vahid
məktəbli forması heç zaman olmayıb və indi də
yoxdur. Sual olunur, bəs, o zaman Bakı Tikiş Evinin
hazırladığı məktəbli formaları niyə
zorla məktəblərdə satılırdı? Niyə valideynlərə onu almaq, şagirdlərə
isə geyinmək məcbur edilirdi? O da bir ayrı məsələdir
ki, baha qiymətə keyfiyyətsiz parçadan
hazırlanmış, bərbad tikilişli paltarlardan söhbət
gedir. Vahid forma tətbiqinə başlanılan
ilk zamanlarda bütün məktəblərdə tələb
edilirdi ki, şagirdlərin geyimləri məhz Bakı
Tikiş Evinə məxsus olsun. Buna ciddi nəzarət
vardı və hətta BTE-nin geyimlərində olmayan
şagirdlər dərslərə buraxılmır, valideynləri
iclaslara çağırılırdı, danlanırdı...
Məktəb direktorları, sinif rəhbərləri
cidd-cəhdlə bu məsələnin tənzimlənməsi
istiqamətində "səylə” çalışır, həmçinin
adıçəkilən tikiş evinə məxsus olmayan və
özlərinin iddia etdyi kimi "saxta” emblemli paltar satanlara və
alanlara qarşı mübarizə aparırdılar.
5-6 il öncə isə mənzərə dəyişdi.
Müəyyən məktəblər yenə də
BTE-nin paltarlarından istifadə etsə də, bir çox
orta tədris müəssisəsi özlərinin təyin
etdiyi geyim tərzinə uyğun məktəbli formalarına
keçdilər. Bu, "məktəbli
geyiminə” istədikləri qiyməti qoydular ki, bu da kifayət
qədər yüksəkdir.
İndi hər məktəbin özünəməxsus
geyimini satmaq üçün xüsusi mağazalar fəaliyyət
göstərir. Övladı belə məktəblərdə təhsil alan valideynlər bu ünvanlardan hər məktəbli
üçün 100 manatdan artıq xərc çəkərək
geyim alırlar. Problem bununla da bitmir. Çünki vaxtaşırı bu formaların
modeli, rəngi dəyişdirilir. Tutaq ki, builki ətəyin
rəngi mavi olubsa, gələn il onun rəngini
yaşıla dəyişib valideynləri həmin geyimi
almağa məcbur edirlər. Belədə isə əgər
bu il alınan forma növbəti il məktəblinin
əyninə olsa belə, yenisini almağa məcburdur. İki,
yaxud üç övladı məktəbə yollanan valideynlərin
hər il təkcə məktəbli geyiminə
bu qədər xərc çəkməsi isə, təbii ki,
haqlı narazılıqlar doğurur.
Belə
demək mümkündürsə, həmin məktəblərin
direktorları şagirdlərin geyimi üzərində
açıq bazar qurublar...
Vahid formanın mahiyyəti uşaqlar
arasında sosial bərabərliyin təmin edilməsidir
Yuxarıda da qeyd olunduğu kimi, ilk təşəbbüs
kimi vahid məktəbli formasının tətbiqi
özünü doğrultmadı. Bəlkə obyektiv, bəlkə də
daha çox subyektiv səbəblər üzündən...
Və həmin səbəblər üzündən yenidən
bu məsələnin lazımi qaydada tənzimlənməsi və
tətbiqinin vacibliyi gündəmə gəlib.
Təhsil üzrə ekspert Nadir İsrafilov deyir ki,
"vahid məktəbli forması” sovet dönəmində də
olub, müstəqillik əldə etdiyimiz dövrdə də. Belə bir məktəbli
formasının bütün məktəblərdə tətbiq
oluna biləcəyi barədə məsələ Milli Məclisin
Elm və təhsil komitəsində müzakirə olunan
"Ümumi təhsil haqqında” qanun layihəsində də
öz əksini tapıb. Komitənin sədri
İsa Həbibbəyli hətta bəzi kateqoriyadan olan
şagirdlərə məktəbli formalarının dövlət
hesabına verilə biləcəyini də dilə gətirib.
Xatırlatmaq yerinə düşər ki, Lidiya
Rəsulovanın təhsil naziri (1993-1997-ci illər) olduğu
dövrdə məktəbli geyiminə aydınlıq gətirmək
məqsədilə üst açıq rəngli, alt tünd
formanı əks etdirən əmr verilmişdi. Bu, o
anlama gəlirdi ki, oğlanlar məktəbə açıq rəngli
köynəklərdə, tünd rəngli şalvarlarda,
qızlar isə açıq rəngli kofta və tünd rəngli
yubkalarda gəlməlidirlər: "Sonrakı dövrdə də
vahid məktəbli formasına keçidlə bağli əmr
imzalandı. Amma əmrin məzmun və mahiyyəti
qaldı bir kənarda, başladılar özfəaliyyətə.
Bəzi elit məktəblər, hansı ki,
şagirdlərinin əksəriyyəti imkanlı ailələrin
övladları idi, özləri üçün xüsusi, yəni
digər məktəblərdən seçilən forma tikdirməyə
başladılar. Hərə bir rəng,
bir element seçdi. Bakı Tikiş Evinin
geyimlərini bəyənməyənlər Türkiyədən
parça sifariş etdilər, gizli sexlər məktəbli
forması tikməyə başladılar, beləliklə mənşəyi
bəlli olmayan saxta formalar dövriyyəyə yol
açdı”.
Ekspert bildirir ki, vahid məktəbli formasının
mahiyyəti uşaqlar arasında sosial bərabərliyin təmin
edilməsidir.
Əgər şagird görürsə ki,
hansısa məktəbin şagirdi geyimi ilə ondan
üstündür, hansısa şagirdin geyimi onun geyimindən
bahalıdır, burada sosial ədalətdən danışmaq
olmaz. Belə hallar uşaqlara mənfi təsir
göstərir və əskiklik kompleksi yaradır. Buna
görə də məsələyə yenidən
baxılması zəruriliyi ortaya çıxdı ki, bu da nəinki
lazımdır, hətta vacibdir: "Ümid edək ki, məktəbli
forması ilə bağlı əvvəlki illərdə
yaranan narahatçılıqlar və yol verilən
yanlışlıqlar aradan qaldırılacaq”.
"Geyimlərin tikilməsi ilə BTE
məşğul olmamalıdır”
Təhsil üzrə ekspert Kamran Əsədov deyir ki,
maddi imkanlarından asılı olmayaraq, bütün
şagirdlərin məktəbə eyni geyimdə gəlməsi
sosial bərabərliyin real nümunələrindən biri kimi
həmişə bəyənilib, məktəblilərin mənəvi
tərbiyəsinə, təlimin demokratik əsaslarda
qurulmasına müsbət təsir göstərib. Respublikamızın, habelə
yaxın və uzaq xarici ölkələrin bu sahədəki təcrübəsi
göstərir ki, məktəbli forması təhsil
aldıqları müəssisədə, eyni zamanda ictimai həyatda
şagirdlərin öz fəaliyyətlərinə və
davranışlarına məsuliyyətlə
yanaşmalarında, cəmiyyətdə özlərinə
qarşı hörmət və rəğbət hissi
oyadılmasında, bütövlükdə məktəbin
nüfuzunun qaldırılmasında əhəmiyyətli rol
oynayır.
K.Əsədovun
fikrincə, bütün məktəblər eyni məktəbli
formasından istifadə etməyə bilər: "Hər bir
məktəbin pedaqoji şurası qərar qəbul edib 4-5
layihədən istədikləri dizaynda şagird forması
müəyyən edə bilərlər. Burada
vacib məqam odur ki, məktəbli formasının tətbiqi
barədə tədbirlər hər bir məktəb üzrə
bilavasitə valideyn komitəsinin, məktəb-valideyn
assosiasiyasının, şagird özünüidarə təşkilatının
iştirakı ilə müzakirə edilib müvafiq qərar qəbul
olunduqdan sonra həyata keçirilə bilər. Heç bir məktəb rəhbəri bununla
bağlı təkbaşına qərar qəbul edə bilməz”.
Təhsil ekspertinin sözlərinə görə, vahid məktəbli
forması ilə bağlı rayonlarda müəyyən
çatışmazlıqlar var ki, bu da hava şəraiti ilə
bağlıdır, xüsusilə qış fəslində. Valideynlər bildirir ki, məktəbli
formaları nazik olduğu üçün soyuq havalarda
uşaqlar üşüyür, onlara soyuq dəyir: "Məktəbli
formaları iqlim və hava şəraitinə görə təşkil
olunsa, ondan istifadə ilə bağlı problem olmaz. Digər tərəfdən isə geyimlərin tikilməsi
ilə BTE məşğul olmamalıdır. Bu, keyfiyyətə ciddi təsir görtərə və
rəqabət mühitini aşağı sala bilər. Ona görə də Təhsil Nazirliyi 4-5 eskizi məyyən
edib ictimaiyyətə təqdim etməli və məktəblərə
göndərməlidir. Onun standartlara
uyğun olaraq tikilməsini valideyinlər özləri fərdi
qaydada, ya kollektiv şəkildə, ya da ki, məktəblə
birlikdə həyata keçirməlidirlər”.
"Ziyanın yarısından
qayıtmaq da qazancdır”
Milli Məclisdə vahid məktəbli geyimi ilə
bağlı "Ümumi təhsil haqqında” qanuna edilən
dəyişikliyə əsasən 2020-2021-ci tədris ilindən
bütün orta məktəblərdə vahid məktəbli
forması tətbiq ediləcək.
Amma həyata keçiriləcək adıçəkilən
yeniliklə bağlı müəyyən suallar qaranlıq
qalır. Məsələn, niyə bu zamana qədər vahid məktəbli
forması ilə bağlı məsələ nəzarətsiz
qalıb və bu məsələ tənzimlənməyib,
standartlar, normativlər müəyyənləşməyib?
Neçə illər ərzində tətbiq olunan uğursuz
vahid məktəbli forması təcrübəsinin təkrarlanmaması
üçün indi bu prosesə nəzarəti kim həyata keçirəcək: Təhsil
Nazirliyi, yoxsa başqa bir qurum?
Satışa
çıxarılan formaların qiyməti kim
tərəfindən müəyyənləşdiriləcək?
Məktəb direktorları yenə də geyimlərin
qiyməti, haradan alınması ilə bağlı məsələyə
qarışa, tələb qoya biləcəklərmi? Təəssüf ki, müvafiq suallarla bağlı Təhsil
Nazirliyinə ünvanladığımız sorğu
cavabsız qaldı.
Onu da əlavə
edək ki, bu il övladlarına məktəbli
geyimi alan valideynlər, gələn il yenidən məktəbli
forması almalı olacaqlar, yəni bir daha xərcə
düşəcəklər...
Təsəlli isə odur ki, ziyanın yarısından
qayıtmaq da qazancdır, Ümid edək ki, bu dəfə
vahid məktəbli forması həqiqətən də
adında ehtiva olunan "vahid” sözünə uyğun tətbiq
ediləcək. Direktorların gəlir mənbəyinə çevrilməyəcək,
valideynlərin meyarlarına, büdcələrinə,
şagirdlərin də rahatlığına və
zövqünə uyğun olacaq...
Yasəmən
MUSAYEVA
Azərbaycan.- 2019.- 8 oktyabr.- S. 6.