“Gül-qızılgül”
simvolikası Nəsimi şeirində
Orta əsrlər klassik Şərq şeirinin təməl xüsusiyyətlərinin əsasında təsəvvüfi düşüncə sistemi dayanır (təsəvvüf - dini və fəlsəfi cərəyandır. İslam dinindəki mənəvi həyatın və əxlaqi dəyərlərin adıdır). Təsəvvüf təliminin, ona aid məcazlar sistemi və terminlərin divan şeirinin formalaşmasına böyük estetik təsiri olmuş, poeziyanın xəyal gücü və dilinin zənginləşməsində sərhədsiz imkanlar açmışdır. Təsəvvüf ədəbiyyatında yalnız ariflərin bələd olduğu dualist təbiətə malik xüsusi rəmzi obrazlardan istifadə yolu ilə Allaha bəndəlik, aşiqlik ifadə olunurdu.
Klassik Şərq şeirində təsəvvüf təliminin məna qazandırdığı yüzlərlə rəmzdən mütəfəkkir şair İmadəddin Nəsimi də geniş istifadə edərək Yaradıcı qüdrətə, insana, bütün yaradılışa, təriqətə olan sevgi və vurğunluğunu ifadə etmişdir. Təsəvvüfdə özünün müstəqim mənasından çox fərqli anlamlarda mənalandırılan məfhumlar sırasında dəniz, sərv, mah-ay, şəbnəm, günəş, bənövşə, gülzar, bülbül və s. kimi təbiətlə bağlı olan onlarla simvol da yer alır və bunlardan ən geniş yayılanı gül-qızılgül simvolik obrazıdır. Nəsiminin bütünlüklə eşq və irfanın cazibəsinə bürünmüş lirikasında bu obrazın ifadəsinə sıx-sıx rast gəlinir:
Nazikim, xubum, lətifim, mehribanım, tazə gül,
Munisim, canım, rəfiqim, şol vəfadarım mənim.
Yaxud:
Bağrımı doğrar fəraqın xarı, ey cənnət gülü,
Növbahar olsun, gül olsun, arada xar olmasın.
Dünya mədəniyyəti və ədəbiyyatında
gül-qızılgül simvolu olduqca geniş
yayılmış və onlarla bir-birinə yaxın və
tamamilə fərqli mənalandırmalara malikdir. Kulturologiya və
ədəbiyyatşünaslıqda bu simvolika ilə
bağlı araşdırmaların nəticələrinə
görə belə qənaətə gəlmək olar ki,
qızılgülün dini assosiasiyaları çox vaxt elə
mifoloji məna qatı əsasında formalaşır.
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, klassik Şərq ədəbiyyatında
"gül” ifadəsi adətən bizim qızılgül
kimi tanıdığımız çiçəyi bildirir
(digər çiçəklər isə öz adları ilə
adlanır) və demək olar ki,
yaradıcılığında gül-qızılgüldən
bəhs etməyən şair yoxdur. Sonrakı əsrlərdə
düşüncə adamları, ziyalılar tərəfindən
tez-tez tənqidlərə məruz qalan "gül” və
"bülbül”ün vəsfi klassik Şərq ədəbiyyatında
zahiri gözəllikdən daha artıq ilahi eşqin tərənnümü
üçün vasitə idi.
Gül-qızılgül, ümumiyyətlə,
bütün islami və qeyri-islami mədəniyyətlərdə
ilk növbədə sevginin rəmzidir. İlahi
gözəllik və ona duyulan eşqi bildirən gül fiziki
gözəlliyin fövqündə, ilahi-metafizik gözəlliyin,
Allahın Camal isminin güldə təcəllisini bildirir.
Başqa sözlə, təbiət (onun bir
parçası olan gül) Yaradıcıya işarədir,
onun bir zərrəsidir. Nəsimi deyir:
Mövsimi-novruzü neysan aşikar oldu yenə.
Şəhrimiz şeyxi bu gün xoş badəxar oldu yenə.
Qönçədən gül baş
çıxardı, saldı üzündən niqab.
Bülbüli-şeyda xətibi-laləzar oldu yenə.
Tədqiqatçı
Səadət Şıxıyeva bu bahariyyəni belə şərh
edir: "Novruz günlərinin coşqun əhvali-ruhiyyəsinin
təsiri altında gülün açılmasını
üzdən niqabın salınmasına bənzədən
şair gizli gözəlliyin üzə
çıxmasının bu şəklini məstlik halı
kimi izah edir. Şərabı haram sayan şeyxin
isə məstlik halı təbiətdən alınan və
daxili aləmdə duyulan şadlıq hissinin nəticəsidir.
Şair yalnız şeyxi məstliklə əlaqələndirmir,
xətib - bülbül də gözəlin eşqinə
xütbələr oxuyur...”
Təsəvvüfə görə, yeganə mütləq
gerçək Yaradandır. Belə olduğu halda
onun yaratdıqları sadəcə Tanrının kölgəsidir.
Bu fikir səhihliyi yalnız sufilər tərəfindən qəbul
olunan qüdsi hədislə bağlıdır ki, Davud peyğəmbərin
Allaha ünvanlanmış dünyanın yaradılması ilə
bağlı sualına o, belə cavab verir: "Mən gizli bir
xəzinə idim, tanınmaq istədim: insanları və cinləri
yaratdım ki, məni tanısınlar”. Bu
nöqteyi-nəzərdən yanaşaraq sufilər
dünyadakı bütün yaradılmışları
Allahın gizli mahiyyətini üzə çıxarmaq, təcəlli
vasitəsi hesab edirlər. Bu mənada təbiətdə
mövcud olan gözqamaşdıran gözəlliyə malik hər
şeydə Yaradanın nurunu görmək
mümkündür. Başqa sözlə,
dünya onun yaradıcısını əks etdirən
güzgüdür. Aşağıdakı
qəzəldə Novruz mövsümü, yəni baharın gəlişi
ilə gülün qönçədən baş
çıxarması gerçəklərin gün üzünə
çıxması, Tanrı sirrinə vaqif olmanı bildirir.
Qunc
içində qönçə olub dürc olur
dürri-Ədən,
Şol çəmən səhnində
açılmış baharım xoşmudur?
Vəhdət konsepsiyası təsəvvüf ədəbiyyatının
leytmotivini təşkil edir. Klassik Şərq
şeirində qönçənin vəhdət (birlik),
açılmış gülün isə kəsrətə
(çoxluğa) işarə etdiyi bəllidir. Kosmoqonik İslam düşüncəsinə görə,
əhədiyyət (birlik, vəhdət) mərtəbəsinin
sahibi olan Allah qönçə kimi sirri yalnız özünə
məlum olan gizli aləmdə ikən zatını kəsrətin
ilk adı sayılan Həqiqəti-Məhəmmədiyyə
surətində bəlli etmişdir. Beləliklə,
beytdə Ədən dürrünün naz içində
qönçə olub sandıqçaya dönməsi tərənnüm
olunur və çoxluqda birlik, birlikdə çoxluq gül
simvoluyla ifadə edilir.
"Bahar”
kəlməsinin klassik şeirdəki istifadəsinin
sıxlığını vurğulayaraq qeyd edək ki, təbiətin
canlanması, işrət aləmlərinin başlama müjdəsi,
yenilik xəbərçisi kimi istifadə edilən bu
anlayış məqamından asılı olaraq müxtəlif
cür mənalandırılır: ən geniş
yayılanı isə çiçək, yarpaq, mövsüm,
bəzən isə üz-yanaq, ömür mənalarıdır.
Bu şeirlərdə "bahar” mövsüm
anlamından daha çox təzəlik və
yaşıllıq mənasında işlənir. Təsəvvüfə görə bahar yalnız təbiətin
4 halından, mövsümlərdən biri deyil; daha çox mənəvi
anlam daşıyır. Belə ki, fiziki mənada
təbiətin oyanışı, təzələnmə fəsli
olan bahar irfani düşüncədə ruhun, təfəkkürün
yenilənməsi, mənəvi oyanış anlamına gəlir.
Bu mənada təsəvvüf lirikasında
baharın seyri bəsirət gözü ilə görülən,
batində olana nüfuz ediləndir.
Əgərçi
firqətin qışdır ki, əl bərdü ədüvvid-din,
Həqə minnət ki, vəslindən gül
açıldı, bahar oldu.
Şair ayrılığı qış fəslinə bənzədərək,
vüsalın təsirindən güllərin
açılıb, fəslin bahar olduğunu qeyd edir. Ümumiyyətlə, təsəvvüf
şeirində bahar yenilənmə, qovuşma, sevinc və
vüsalı ifadə etdiyi kimi, qış və payız (xəzan)
da əsasən kədər, sonlanma, ayrılıq,
ölüm kimi neqativ hallarla assosiasiya olunur:
Bağrımı
doğrar fəraqın xarı, ey cənnət gülü,
Növbahar olsun, gül olsun, arada xar olmasın.
Eşq Yaradanın atributlarından biri olan gözəllik
vasitəsilə təzahür edir. Dünyadakı
bütün mövcudat bu gözəlliyin sübutu,
şahididir və varlığı ilə insana hər
şeyin yaradanını xatırladır. Buna
görə də gözəllik və sevgi
anlayışları təsəvvüf estetikasının
vacib aspektləri olub, bu ədəbiyyatın
inkişafını stimullaşdırmağa xidmət
etmişlər. Mütəsəvviflər
qızılgüllə yanaşı, bütün
çiçəkləri ilahi gözəlliyin təcəllisi
olaraq görürlər. Buna görə də
qızılgül qədər olmasa da, digər çiçəklər
də klassik Şərq şeirində, o cümlədən Nəsimi
yaradıcılığında müxtəlif müstəqim
və rəmzi mənalarda işlənməkdədir:
Ki,
çıxdı qönçədən sünbül giriban
çak edər məntək,
Dəlindi qüssədən bağrım, sən etmə
yürəgim yarə.
Çəmənlər
müxtəlif oldu həzar əlvan çiçəklərdən,
Açıldı laləvü nəsrin, şükufə
gəldi əşcarə.
Açıldı
nərgisü lalə, tutubdur yasəmən çadır,
Söyütlər, ərğəvan titrər,
qamışlar mindi ənharə.
Gül-qızılgül
obrazının sevgiliyə - Allah və onun Peyğəmbərinə
metafora kimi işlənməsini əsasən orta əsrlərdən
başlayaraq klassik Şərq ədəbiyyatında
sıx-sıx izləməkdəyik; üz, yanaq və
dodaqların gülə, qızılgülə, qönçəyə
bənzədilməsinə yüzlərlə nümunə
var: "gül üzlü”, "gül yanaqlı”,
"gül camalın”, "gül çöhrəli”,
"hüsnün güldür” və s. ifadələr vasitəsilə
gülə bənzədilən sima adətən sevgili məhbuba
- Allah və onun həbibi Məhəmməd Peyğəmbərə
aid edilir. Nəsimidə də "Şol üzü gül,
qaməti sərvü çinarım xoşmudur?”,
"Yanaqları gül, lə'li şəkərbar, kimin var?”,
"Səhərdə gül üzün şaha, çü
gülşəndə gülab oynar”, "Ol gözləri nərgis,
üzü gül, qaşı kəmanə”, "Ey nərgisi-məstü
üzü gül, bənləri hindu” və
bu kimi xeyli sayda digər nümunələrdə bunu
müşahidə etmək mümkündür:
Gül
yanağın həsrətindən bülbül, ey can
aşiqi,
Ah edər
gül həsrətindən, biləməz xəndan gəlir.
Və ya:
Can
yanağın həsrətindən dəgməniz, olmaz
cüda,
Qanda kim görsə güli-tər,
bülbüli-zar andadır.
Aşiq məşuqənin eşqiylə inləsə də,
bu sevgidən əsla imtina etməyən, bu əzabları
sevgilisinin lütfü kimi dəyərləndirən fədakar
obrazdır. Nə olur-olsun, eşqi uğrunda, vüsal naminə
hər cür əziyyətə qatlaşmağa
hazırdır.
Aşiqin divan ədəbiyyatındakı təmsilçiləri
bülbül və pərvanədir. Biri eşqi uğruna
inlər, digəri özünü oda yaxar və uzun sürən
çilələr sonda ikisinin də həlakına səbəb
olar. Bülbülün fəryadı
sevgilinin camalına həsrət qaldığındandır.
Haqq aşiqi vəhdəti simvollaşdıran
gülün bülbülüdür. Bülbül
güllə eyni assosiativ cərgəyə aiddir, harada gül
varsa, orada bülbül var. Təsəvvüf poetikasında
sonsuz mənalandırmalara açıq olan gül və
bülbül rəmzləri Nəsimi şeirində bəzən
rəmzi-irfani, yoxsa real-müstəqim məna
daşıdığını fərqləndirmək çətin
olur. Bunun üçün beytləri bütövlükdə
mətn kontekstində şərh etmək lazımdır.
Tədqiqatçı
Y.Babayev gülü təriqət ədəbiyyatında
"Tanrı rəhməti və ehsanından insan qəlbində
yaranan fərəh və sevinc” kimi şərh edir. Hz. Peyğəmbərin
qızılgül haqqında "Qırmızı
qızılgül Allahın ehtişamının təzahürüdür”
fikrini səsləndirdiyi rəvayət edilir. Başqa
bir rəvayətə görə, Hz.Məhəmmədin yerə
düşən tər damcısından yaranan
qızılgül onun nişanəsidir. Mötəbər
hədis qaynaqlarında gülün-qızılgülün
Hz.Peyğəmbərin tərindən
yaradıldığına dair heç bir rəvayətə rast
gəlinmir. Ona görə də tədqiqatçıların
fikrincə, güllə bağlı bu yozumlar sadəcə
Hz.Məhəmmədə olan sevginin təzahürü olaraq
meydana gəlmişdir. Məşhur
"Su” qəsidəsində:
Suya versin
bağiban gülzarı, zəhmət çəkməsin,
Bir
gül açılmaz üzüntək, versə min gülzarə
su, -
deyə
Füzuli Hz.Peyğəmbərin üzünü gülə-qızılgülə
bənzətməklə bu ehtişam və gözəllikdə
gülün bir daha yetişməsinin
mümkünsüzlüyünü bildirir. Nəsimidə isə
oxşar fikirlər bu şəkildə ifadə edilməkdədir:
Nə
gül bitdi gülüstanda ki, bənzər uşbu rüxsarə,
Nə bir
sərv ola bostanda ki, həmta qəddi-balayə.
Mütəsəvviflər gülün rənglərinə
də fərqli simvolik anlamlar yükləmişlər. Gülün-qızılgülün
klassik şeirdə ən çox alov, yaxud qırmızı
rəngin simvolu kimi işlənməsi təsadüfi deyil.
Belə ki, qırmızı qızılgül
görünüşü və rəngi etibarilə aşiqin
ürəyində açılan yara kimi
simvollaşmışdır. Təsəvvüfdə isə
qırmızı qızılgül Allahın izzətinin təzahürünə
bənzədilmiş, ilahi camalın simvoluna
çevrilmişdir: bağça və ya çəmənlikdə
açılmış gül alov kimi alqılanır. Çünki yayğın rəvayətə görə,
əvvəllər rəngi qırmızı olmamış
qızılgülün ləçəkləri onun
tikanından yaralanmış bülbülün qanından
qızarmışdır.
Gül-qızılgül fərqli bir baxış
bucağından ömrün qısalığı səbəbiylə
dünya həyatının ötəri, keçici, fani
olduğunu da ifadə etməkdədir. Gül
bağçası mənasındakı "gülzar” qəlbin
fəthi və açılışını, salikin
könlünün mərifət və irfana
açılmasını, mənən təmizlənib
İlahi gözəlliyin təcəllisinə hazır hala
çatmasını təmsil edir.
Bahar oldu,
gəl ey dilbər, tamaşa qıl bu gülzarə,
Buraxdı qönçələr pərdə bəşarət
bülbüli-zarə.
Gülzar, gülşən, gülüstan kimi sözlər
gülün olduğu məkanların adıdır və
gül bağçası könül
açıqlığı, yaxud kirindən, pasından
arınaraq ilahi gözəlliyin yansımasına hazır hala
gəlmiş qəlbi bildirir. Nəsimi qəzəlində
də bahar - batində ruhaniyyətin təzahürü,
gülzar - qəlbin səfasıdır.
Təsəvvüf poetikasında sərvi vəhdəti,
gül-qızılgül də kəsrəti təmsil etdiyindən
"sərvi-güləndam” kimi ifadələrlə kəsrət
altında gizlənən vəhdət ifadə edilir. Çox sayda
olmasa da, Nəsimi lirikasında da bu ifadəyə rast gəlinir.
Ey
gülüstanım, gülüm, sərvi-güləndamım
mənim,
Sağərim, şəm'im, şəbistanım, məlayikmənzərim.
Nəticə
olaraq qeyd edək ki, qızılgülün bədii ədəbiyyatda
simvol kimi işlənməsi həm Şərq, həm də
Qərb ədəbiyyatında XIX əsrdən etibarən nisbətən
azalsa da, müasir dövrə qədər onun müxtəlif
mənalandırmalarına yeri gəldikcə müraciət
olunur. Çağdaş dünya ədəbiyyatının
ən məşhur postmodern əsəri hesab olunan
"Qızılgülün adı” romanının müəllifi
Umberto Eko romanı haqqında qeydlərində yazır ki,
qızılgül simvolik fiqur kimi mənalandırmalarla elə
zəngindir ki, demək olar onun mənası yoxdur. Belə qənaətə gəlmək olar ki,
qızılgül simvolu intertekstuallaşaraq sonsuz mənalandırmalara
açıq olduğundan bütünlüklə dünya ədəbiyyatı,
xüsusilə poeziyasında, o cümlədən klassik Şərq
və Nəsimi şeirində ən çox müraciət
edilən rəmzi obrazlardan olmuşdur.
Baba BABAYEV,
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun baş
elmi işçisi, filologiya elmləri doktoru
Azərbaycan.-
2019.- 10 oktyabr.- S. 10.