Günah kimdədir?!
Toyxanalardan dünyaya çıxarılan
muğamlarımız və dünyadan şadlıq
saraylarına endirilən mahnılarımız
Ay doğar, ulduz
yanar
Yazı var ki, bir saata
yazılır, yazı da var ki, bir ilə də yazıb
qurtarmaq mümkün olmur. Əgər bu il Nəsiminin 650 illik
yubileyi keçirilməsəydi və Sami Yusuf Böyük
Britaniyadan gəlib Nəsiminin qəzəlinə bəstələdiyi
mahnını Bakıda ifa etməsəydi,
bu yazı da başa çatmayan mövzu kimi kənara
atılıb yarımçıq qalasıydı. Sami o
mahnını Bakıda ifa etməklə Azərbaycan musiqisinin
cavab tapılmayan bütün suallarına aydınlıq gətirdi,
vurğuları yerbəyer etdi, tariximizin, dilimizin, mədəniyyətimizin,
poeziyamızın və musiqimizin mükəmməlliyini
kamil sənət nümunəsi kimi ortaya qoydu və bizə də
imkan yaratdı ki, yarımçıq mövzuya bütün
qüsurlara rəğmən nikbin yekun vura bilək, Azərbaycan
musiqisinin ümumbəşəri dəyərini, hədsiz-hüdudsuz
imkanlarını bütün mövcud aşınmalara rəğmən
dərk edək.
Təsəvvür edin ki, musiqimizin mizan-tərəzisini
qurmusunuz. Tərəzinin bir gözündə intibah
dövrünü yaşayan muğam, digərində
şadlıq saraylarında can verən estrada musiqisidir.
Muğamın yüksəlişi barədə ayrı deyəcəyik.
Əvvəlcə ölkənin estrada musiqisinin uzun illər şadlıq saraylarının toy havasında ləngərləyərək tənəzzüllə əsnəməsinin səbəblərini araşdıraq. Zahirən oxuyanlar da, dinləyənlər də gileyli deyillər. Telekanallarda özündən müstəbid müğənnilərin "mənim xalqım” deməkdən dili qabar olub. Xalq da ki, sarayların toy karusellərində ucuz əppək naminə tənəzzül yallısı gedən "manıslar”a çarəsiz çəpik çalır. Məclislərimiz hələ gur və qaydasında keçsə də, yavaş-yavaş şadlıq saraylarının bir qismi cildini dəyişib göbələk kimi mərasim zalı qiyafəsində qəbiristanlıqların ətrafında "bitirlər”.
Müğənnilərə gəldikdə isə heç kim istedadından gileyli deyil. Hamı "əjdaha”dı, hamı "kral”dı, "madonna”dı, danışanda ağızlarına çullu dovşan sığışmır. Xalq da canını dişinə tutub bu üzdəniraq "manıslar”ın zillətinə dözür. Hamı bir-birindən gileylidir və gileylilərin görüş yeri də bezdiyimiz, ölkədə minlərlə ailənin büdcəsini dağıdan şadlıq saraylarıdır...
Fransızsayağı
müqəddimə
Qərbdə şadlıq sarayları yerli-dibli yoxdur. Parisdə, Londonda, Berlində belə saray biznesi qurmaq kiminsə ağlına gəlməz. Avropadan tələbəlik dostum Sövdat təəccüblənir və sualıma sualla cavab verir ki, məgər evlənmək üçün ayrıca saray tikməyə ehtiyacmı var? ABŞ da bu məsələdə kaldır, hələ yetişməyib. Amma bu o demək deyil ki, Qərbdə heç kim evlənmir, müğənnilər də acından ölür, küçələrə tökülüşüb dalay-dalayla dilənirlər. Millət evlənir də, boşanır da, çalıb oxuyanlar da gileyli deyil ruzilərindən. Hər kəs bacarığına, istedadına görə baş girləyir. Aylıq çörəyini çıxaran da var, illik qazancı yüz milyon dolları aşan da. Yüz ildən çoxdur ki, avropalı müğənnilər sənətlərinə ayrı cür yanaşırlar. Təfəkkür fərqlidir. Sadəcə, bir nümunə göstərək. Məşhur fransız şansonu Fransua Klod ötən əsrin 70-ci illərində adi restoranlardan şöhrətin zirvəsinə ucalır, Fransanın böyük stadionlarında, məşhur konsert zallarında çıxış edir. Ağlının, istedadının və dinclik bilmədən çalışmağının hesabına onu uzun illər izləyən kasıbçılıqdan qurtularaq məşhurlaşır. Fransua haqqında çəkilən bədii filmdə maraqlı bir səhnə var. O öz gitaraçısından soruşur ki, haçansa həyat onu sındırıb yenidən musiqi karyerasını başladığı restoranların səhnəsinə tullasa, onun aqibətinə şərik çıxıb arxasınca gələcəkmi?
Fransua Kloda
gitaraçısının verəcəyi cavabdan daha da
maraqlısı odur ki, nədən ötən əsrin 70-ci
illərinin Qərb ulduzları konsert zallarından restorana,
bara geri qayıtmağı faciə, karyeranın sonu kimi qəbul
edirdi, amma bizim müğənnilər isə bu gün, aradan
yarım əsrdən artıq vaxt ötəndən sonra
belə həmin restoranlarda - şadlıq saraylarında
oxumağı sənətin zirvəsi sayırlar, bununla
öyünürlər?! Hələ bu
azmış kimi həya etmədən, arsızcasına
özlərini "toylar kralı”, "toylar şahı”,
"saray madonnası”, "saray primadonnası” elan edirlər.
Ürək bulandıran bu titullardan yana üstəlik,
ölüm-dirim savaşına da çıxır, harada gəldi
bir-birlərinin leşinə çırpırlar. Bəlkə
maraq xətrinə keçmişə dönək, yarım əsr
geriyə boylanaq?
Müslümün fəth etdiyi
zirvələrin ətəklərində
50 il
əvvəl F.Klod öz şöhrətinin zirvəsinə
ucalanda onun Müslüm Maqomayev qədər pərəstişkarı
yox idi! Müslümün üzünə Avropanın ən
məşhur konsert salonlarının qapıları taybatay
açılardı, onu SSRİ-dən qoparmaq
üçün əldən-ayaqdan gedirdilər, vəd
olunası mümkün olan hər şeyi, hətta
mümkün olmayanı da boyun olurdular. Amma Müslüm nə
Bakıdan, nə də Moskvadan ayrıldı. Biri anam, biri də
atamdı dedi. Onu ən ağır təhlükələrdən,
risklərdən qoruyan, onun şöhrətinə kölgə
salmağa çalışanların hücumlarını dəf
edən, Azərbaycanın neftlə Müslüm kimi iki sərvəti
var deyərək, qadağalardan sonra Müslümün
böyük səhnəyə təkrar
çıxışını təmin edən Heydər
Əliyev kimi dahi bir siyasətçi var idi. Ulu Öndər
onu öz övladı kimi qoruyurdu.
Müslüm eyni zamanda yalnız Ulu Öndərin
yox, milyonların sevimlisi idi. Onun pərəstişkarlarının,
ona aşiq olanların, ondan yana ağlını itirən
gözəllərin sayı-hesabı yox idi. Dünyanın ən
fantastik xanımları Müslümə səcdə edər,
arxasınca göz yaşları tökərdilər. Mindiyi
maşının şüşələrinə, gövdəsinə,
hətta təkərlərinə də ona dəlicəsinə
pərəstiş edən gözəllərin
dodaqlarının pomadası al kəpənəklər kimi
qonardı. Müslim dünyanın sevimlisi idi. Fransua Klodun
dünyanın estrada səltənətində yeri
Müslüm Maqomayevin fəth etdiyi zirvələrin ətəyində
idi.
Müslümdən xeyli əvvəl 1940-50-ci illərdə Rəşid Behbudov öz ecazkar tenor səsi ilə SSRİ-də və dünyanın digər ölkələrində şöhrət qazanmışdı. 60-cı illərdə Vaqif Mustafazadə muğam üstündə sovet caz məktəbinin əsasını qoyur, Azərbaycanın yeni caz musiqisini yaradırdı. Vaqif yeni caz fikrinin təsisçisi oldu, Azərbaycan musiqisinin, muğamının klassik Amerika caz musiqisi ilə sintezini yaratdı. Caz-muğam devizi ilə Azərbaycan Muğam Caz Hərəkatının memarına çevrildi.
Ələkbər Tağıyev bu gün bizdən
bütün Şərqin və bir də ermənilərin
oğurladığı "Sən gəlməz oldun”
mahnısını bəstələyirdi.
50 il əvvəl Azərbaycanda sənətinə
hörmət qoyan müğənni toyda oxumağa
razılıq verənədək yüz dəfə
ölçüb biçər, hər məclisdə
çıxış etməyi özünə ar bilərdi. O zaman nə "krallar”, nə
"şahlar”, nə də "primadonnalar” var idi. Sadəcə, Müslüm Maqomayev var idi, Rəşid
Behbudov var idi, Vaqif Mustafazadə var idi. Onların
arxasınca Rübabə, Sara, İslam, Zeynəb, Nəzakət
və başqaları gəlirdi. "Krallar”,
"madonnalar” olmasa da, hər səhnəyə çıxan
müğənninin bir xan duruşu, xanım ləyaqəti
vardı.
Bu gün
özlərini kral sayanları, madonna elan
edənləri ötən əsrin müğənniləri ilə
müqayisə etmək mümkün deyil. Bugünkülər
məğlubiyyətlərinə çəpik çalanlar,
cılızlıqlarını bütə çevirənlərdir.
Özləri qəlp şöhrətin "zirvələr”ində
qıy vurduqca həm nüfuzlarını itirir, həm də
musiqimizi çılızlaşdıran addımlar atırlar.
Qərbdə və bizdə
Qərb müğənniləri ilə bizimkilərin
ifaları müxtəlif olduğu kimi, qazanc yolları da fərqlidir. Qərbdə
müğənnilər yalnız oxumaqdan pul qazanmırlar.
Onların gəlirləri konsertlərdən,
turlardan, reklamdan, albomların, geyimlərin, ətirlərin və
hətta köhnə hitlərin satışından
formalaşır. Məsələn, Madonna 2008-ci ildə
"Confession” adlı konsert turnesindən heç bir
müğənninin heç vaxt qazanmadığı məbləği
- 260 milyon dollar əldə edib! 2017-ci ildə Qərbdə
müğənnilərin qazancı milyonları aşıb.
"Forbes” jurnalı 2017-ci ilin iyunundan 2018-ci
ilin iyununadək ən çox qazanan 100 məşhurun
reytinqini dərc etmişdi. Birinci yerdə
285 milyon dollar qazanan amerikalı boksçu Floyd Meyvezerdir.
239 milyon dollarla Hollivud aktyoru Corc Kluni ikinci, 166,5
milyon dollarla model Kayli Cenner üçüncü yerdə qərar
tutub. Bu məbləğlər yalnız bir ilin ərzində
qazanılıb. Birinci onluğa 147 milyonluq qazancı ilə
teleaparıcı Cudit Çonson, 124 milyon dollarla aktyor Dueyn
Conson, 118 milyon dollarla "U2” və 115,5 milyon dollarla
"Coldplay” qruplarının musiqiçiləri və 110
milyon dollarla müğənni Ed Şiran daxil olub. Yəni gördüyünüz kimi, məşhurların
siyahısında müğənnilər də yer ala biliblər.
"Forbes”in 100 nəfərdən ibarət olan reytinq
siyahısına 100 və 83,5 milyon dollarlıq gəlirlə
iki müğənni - Bruno Mars və Keti Perri də daxil ola
biliblər. Bizim qələm əhli üçün o da
maraqlı ola bilər ki, 83 və 46 milyon
dollarlıq qazancla iki yazıçı Çeyms Patterson və
Coan Roulinq də "Forbes”in siyahısına düşən
məşhurlardandır.
Bizim "toy şahları”nın qazancları nədənsə
qapalı mövzudur. Bu barədə danışmaq ayıb
sayılır, xətirlərinə dəymək olmaz. Evlərindəki çəkilişlərdə
özlərini "xan” kimi aparırlar, amma puldan, gəlirdən,
vergi ödəməkdən danışanda isə dəsmal
tutub zülüm-zülüm ağlaşırlar. Bir sözlə, nə qazandıqları bəllidir,
nə də ki sənətə verdikləri töhfə.
Hər "məşhur”un boğazında sarayların
qapısına bağlanan bir zəncir var. Müğənnilər
də, bəstəkarlar da sarayların diktəsindən, əsarətindən
qurtarmaq iqtidarında deyillər, daha doğrusu,
alışıblar, vərdiş ediblər, canbir qəlbdirlər. Amma bu,
reallıq deyil, həqiqət fərqlidir.
Müasir Qərb meyarları ilə yanaşsaq, Azərbaycanın
musiqi bazarında kommersiya musiqisi ağalıq edir. Belə musiqi
tamaşaçını düşündürmür, dərin
deyil, Qərbdə diskotekaların, bizdə isə toyların
tələbinə cavab verirlər. Əsas odur ki, 60 saniyədə
120 dəfə zərb alətlərinə barmaqlar
çırpılsın, ayaqlar durmadan yeri eşsin, heç kim yeməsin, içməsin, diskoteka əhvali-ruhiyyəsi
qızışsın və millət dingildəsin! Qərbdə
bu qəbildən olan müğənnilər restoranlarda,
barlarda ömürlərini çürüdür və
heç kimin də ağlına gəlmir ki, onlardan kimsə
restoran "kral”ı, bar "madonna”sıdır. Qərbdə karyerasını düşünən
musiqiçi ağır zəhmətə qatlaşır,
öz yolunu axtarır, üslubunu yaradır və məşhurlaşır,
varlanır da.
Qərbdə musiqi biznesi ilk öncə işgüzar
münasibətlərin səlis hazırlanmış modelidir. Musiqiçi
öz sənəti, ustalığı, mükəmməlliyi
və yeni musiqi ideyaları ilə sənətin heç kimə
bəlli olmayan zirvələrini fəth edir. Şöhrət də, pul da bu yoldadır.
Əksər postsovet ölkələrində olduğu
kimi, respublikamızda da müğənnilərin böyük
bir qismi musiqi biznesinin tələblərini qulaqardına vurur,
yalnız toy rəqabətində qladiator kimi ölümünədək
vuruşmağı üstün tuturlar. Amma ədalət
naminə bizim müğənnilərin həllində aciz
olduqları çətinlikləri də demək
lazımdır. Hansı müğənnimiz
mahnılarını telekanallara sata bilir, ya da disklərini,
albomlarını buraxıb pul qazanır, varlanır? Hansı müğənnilərin arxasınca ölkənin
konsert salonları qaçıb səhnələrinə dəvət
etmək üçün əldən-ayaqdan gedir, hansı
müğənnilərimiz ciddi xarici turnelərə
çıxa bilirlər? Təəssüf
ki, bu sualların çoxunun cavabı yoxdur. Azdan-çoxdan kimin uğuru varsa da, geniş ictimaiyyətə
bəlli deyil. Bizdə bu biznesin müasir
dünya təcrübəsinə əsaslanan bünövrəsi
hələ qoyulmayıb. Üzdə olan,
telekanalda zəhlə tökən, internet resurslarında
bir-birini aşağılayan müğənnilərin rəqabət
üsulları qaydasız döyüşə bənzəyir.
Bizdə
musiqiyə pul verməsən də qulaq asa bilərsən: gir
internetə, pulsuz köçür və dinlə! Müğənnilərin başqa yolu yoxdur,
çünki bazar münasibətləri tam
formalaşmayıb. Hamının qazancı
əsasən restoran və şadlıq saraylarından
asılıdır. Beş-altı zalı
olan şadlıq sarayları var ki, bir bölük müğənnini
aylıq maaşa otuzdurub, "karusel”də dələ kimi
zaldan-zala fırladır. Keçmiş "krallar” və
"madannolar” bir toya 5-10 min manata getməyi ayıb
sayırdılarsa, dəbdən düşdükcə,
müştəriləri azaldıqca saraylar nə versə, ona
qane olmaqdan başqa çarələri qalmır. Beləliklə, böyük sənətin
qapılarını birdəfəlik üzlərinə
bağlayırlar.
Ağ qarğalar
Amma elə ifaçılar da var ki, sadəcə,
saraylara arxa çöndərsələr də, sənətlərinə
daha sıx bağlanırlar. Onlardan ikisi haqqında
danışmağa dəyər. Biz bu
mövzunu araşdırmağa başlayanda onların heç
biri məşhur deyildi. Amma hər ikisi
sarayların meyxana ritmlərinə baş əymədi,
ölkənin musiqi məkanında inadkarcasına ala qarğa
kimi qalmağa üstünlük verdilər. Aysel Quluzadə
saray müğənnisinə çevrilməsə də,
Bakının məşhur şirkətlərinin korporativ tədbirlərinə
dəvət alan müğənniyə
çevrildi. Sonra Avstriyada təhsil aldı,
ingilis dilini mükəmməlləşdirdi. Biz Aysellə
danışanda o bizə feysbukda Avropanın musiqi mərkəzi
sayılan Motsartın vətəni Vyanadan yazırdı:
"Azərbaycanda dünya mədəniyyətinin etiraf etdiyi
sənət əsərləri mövcuddur. Bu o
deməkdir ki, musiqi üçün üstündə boy verib
ucalmağa münbit mühit var. Vyana da musiqini və sənəti
yaşada bilən şəhərdir. Toylarda
belə ifa edilən mahnılar darıxdırıcı deyil.
Hər yerdə hamı üçün klassik
musiqi üst sənət kimi vacibdir. Hətta
küçə musiqiçiləri də mükəmməlliyə
can atır, tamaşaçını heyrətləndirməyi
bacarırlar. Polşanın Krakov şəhərində
bir əlil küçədə skripka çubuğu ilə
adi mişarda onlarla adamı ifasına heyran qoymuşdu. Gəzdiyim
əksər Avropa dövlətlərində
gördüyüm odur ki, hər bir müğənni dinləyicilərinin
qəlbini fəth etməyə can atır. Avropa
şəhərlərində küçə musiqiçiləri
leqallaşdırılıb və sizə nə qədər
bayağı gəlsə də, bu, yeni istedadları üzə
çıxarmağa imkan verir. Dinləyicinin
maarifləndirilməsi, gözəl musiqiyə səmtlənməsi
vacibdir, bunu telekanallar, elektron KİV etməlidir. Sənət yaradıcılıqdan ibarət
olduğu qədər də ifaçını yaşatmaq
gücünə qadir olmalıdır. Bu
halda milli musiqimiz də zövqlü tərzdə önə
çıxacaq”.
Aysel
Bakıda ona təklif olunduğu kimi, cana
yaxın - melodik meyxana tipli mahnılarla önə
çıxmaqdan imtina etdi. Fərqli bir yol
seçdi, bir neçə filmə bəyənilən
mahnılar bəstələdi, amma yuxusuz gecələrinin dəyəri
ödənilmədi, o da əməyini yanlış yerdə
yanlış insanlara sərf etdiyinə təəssüfləndi.
İtaliyada, Macarıstanda, Slovakiyada və Polşada məhdud
çərçivədə kiçik, amma uğurlu konsertlər
verib, Vyanada isə tələbə yoldaşlarının və
xüsusən də serblərin ulduzuna çevrildi: "Gələcəyimlə
bağlı əminəm ki, mənə hər şeyin ən
yaxşısı nəsib olacaq. Mənim ölkəm
əxlaqı, mədəniyyəti, insanları ilə birlikdə
ən gözəl sevgilərə layiqdir. Harada
olsam, atdığım istənilən addım,
qazandığım istənilən uğur vətənimə
sevgimin çalarlarından gözəl naxışlar düzəcək.
Mən Üzeyir bəy kimi dahinin möhtəşəm
kölgəsində çiçək kimi boy verib uğura
sahib olmaq üçün çox istəyimi qurban verərdim. Lakin
sarayların meyxana küylü dalanlarına heç vaxt
dönən deyiləm”.
Haqqında danışmaq istədiyimiz ikinci müğənni
isə Nahidə Babaşlıdır. Onu bir dəfə bizim
telekanallardan birində aparıcının ədalı və
etik çərçivələrə sığmayan
davranışından diksindiyini gördüm.
Aparıcı bütsayağı yuxarıdan-aşağı
deyirdi ki, Nahidə, sən niyə bizim verilişlərə gəlmirsən,
o isə ev uşaqlarına məxsus utancaq
tərzdə cavab verdi ki, çağırılanda gəlir. Yəni dialoq elə qurulmuşdu ki, aparıcı
guya yerin-göyün ağası, Nahidə də səcdəyə
gəlməyə məhkum edilən günahkar bəndədir.
Bir neçə ay sonra Nahidəni Türkiyənin TRT
kanalında "Gənc səs” adlı verilişi aparan
gördüm.
TRT bir saatdan artıq gedən verilişi
başdan-ayağa ona həvalə etmişdi. Oxudu və danışdı, bütün Türkiyənin
sevimli müğənnisinə çevrildi. İndi "Youtube”da mahnılarına 20-50 milyonu
aşan baxışlar var. Yəni dünyanın ən məşhur
müğənniləri ona həsəd apara bilər! Bakıda hansı kanalın Nahidəyə efirinin bir
saatını etibar etdiyini xatırlaya bilmirəm.
Əssalamü əleyküm,
"Youtube”!
Lakin estrada musiqisinin durumuna görə bədbin
saray əhvali-ruhiyyəsinə köklənmək o qədər
də düzgün olmazdı. "Youtube”
şadlıq sarayı deyil, burada meyarları yalnız
tamaşaçılar təyin edir, xoşlarına gələn
ifaları bəyənir, "layk” edərək səs verirlər.
Bu minvalla dünyanın əksər müğənniləri
milyonlarla səs yığır, ağlasığmaz
tamaşaçı rəğbətini qazanırlar. Etiraf etmək lazımdır ki, sarayların diktəsindən
çıxmağa cəhd edən,
yaradıcılıqlarına fərqli yanaşan musiqiçilərin
yeni nəsli yetişməkdədir. Bu nəslin
nümayəndələri saraylarda oxusalar da, toylara getsələr
də sənətlərini fərqli qaydada təqdim etməyə
cəhd edirlər. "Youtube”da onların
mahnıları rekordlar qırır, milyonlarla
tamaşaçının rəğbətini qazana bilir.
Ümumiyyətlə, müğənnilər bir
mahnıya milyon səs yığa bilirlərsə,
ifalarını uğurlu sayırlar. Azərbaycanda milyon səs
yığan müğənnilərin sayı-hesabı yoxdur.
Amma nümunə üçün biz 10-30 milyon
arasında səs toplayanları seçdik. 10 milyon səs
o deməkdir ki, artıq mahnıya ölkədən kənarda
daha çox adam qulaq asır.
Damlanın
"Bilirmisən”i 12,2 milyon, Vasif
Əzimovun "Dərdimi dinlə” mahnısı 19,8 milyon,
Zamiq Hüseynovun "Kaman”ı 23,9 milyon, Asif Məhərrəmovun
"Gecə, gecə”si 13,1 milyon baxış toplayıb. Talib
Talenin "Balım” mahnısına 16 milyon, "Bilirsən
ki” ifasına 25 milyon nəfər qulaq asıb.
Baxışların
sayı 30 milyonu keçən ifaçılar da var. Səbnəm
Tovuzlunun "Xəstəyəm”inə 36,7 milyon, gənc
müğənni Nahidə Babaşlının ifa etdiyi
"Ay yüzlüm”ə 52,8 milyon, "Anlasana”
mahnısına 43 milyon nəfər baxıb. Azərbaycanda
o qədər dəbdə olmayan Üzeyir Mehdizadə
"Youtube”un qəhrəmanına çevrilib. Onun
"Yaxsı olar” mahnısına 101 milyon, "Gül balam,
ağlama, həmişə yaxşı olar”a da bir o qədər
adam baxıb. "Əlvida
keçmişim” mahnısı isə 30 milyon dəfədən
artıq dinlənilib. Lakin məsələ
orasındadır ki, "Youtube”da 20-30, ya da 100 milyon dinləyicinin
qulaq asdığı mahnıların heç də
hamısı milli estrada musiqisinin
simasını təqdim etmək gücünə qadir deyil. "Youtube”da səs yığan mahnıları
süzgəcdən keçirəndə görürük ki,
dəyərlər dəyişir və nədənsə
sözləri və musiqisi dərin olmayan mahnılara da 10
milyonlarla insan baxır!
"Youtube”da azərbaycanlı müğənnilərin
uğur qazanmasının səbəblərini
araşdıranda yeni məqamlar üzə çıxır. Bizim
müğənnilərin mahnılarına yazılan şərhlərdən
aydın olur ki, 10 milyonlarla səs yalnız müğənniyə
verilən qiymətdən ibarət deyil. Bu
rəylərdə müxtəlif ölkələrdəki dinləyicilərin
Azərbaycan xalqına, mədəniyyətinə, dilimizin zənginliyi
və gözəlliyinə qədərsiz rəğbəti,
sonsuz sevgisi də hiss olunur. Belə deyək,
musiqimizin Azərbaycan brendi deyilən bir siması
formalaşır. Bizim musiqi mədəniyyətimizlə
bağlı qardaş xalqların içində bir
yanğı, ecazkar sevgi var.
Bu şərhlərdə
aydın sezilir: "Türkiyədən bütün aşiqlərə
salam olsun!”, "Elə içdən
oxuyursunuz ki, Allah səsinizi qorusun”, "Məni səsinin
qanadlarına alıb da uzaqlara aparan azərbaycanlı
qardaşlarıma eşq olsun”!
Azərbaycan dəyişir, gözəlləşir və
mükəmməlləşir. Bu da bizə xüsusi
diqqətin artmasına səbəb olur. Biz
inkişaf etdikcə ölkəmizə, mədəniyyətimizə
və dilimizə bağlananların da sayı getdikcə
bütün dünyada artır. Yəni bu
baxışlar sırf bir müğənninin istedadı ilə
bağlı deyil. Bütün kommentlərdən
ana xətt kimi musiqi qədər də ölkəmizə rəğbət
və sevgilər boy verib ucalır. Bəzən bir
mahnıya yazılan kommentlərin sayı 30 minə
çatır! Bizə kimlər qulaq asmır ki! Bu şərhlər Türkmənistandan,
Qazaxıstandan, Qırğızıstandan gəlir. Özbəkistan və Türkiyədən,
Şamdan, İraq türkmənlərindən gəlir. Bizim mahnılara Moskvada, Dağıstanda,
Tatarıstanda da qulaq asanlar kifayət qədərdir.
"Youtube”da diqqətçəkən tendensiyalardan biri
də odur ki, artıq başqa xalqların müğənniləri
Azərbaycan mahnılarını oxumağı sevirlər. Bizim bəstələrə
Türkiyədə necə qulaq asırlarsa, Orta Asiya
respublikalarında da elə böyük sevgi ilə dinləyirlər.
Özbəkistanda isə özünə hörmət
qoyan hər bir müğənni azərbaycanca oxumağı
borc bilir. Eləsi də var ki, ümumiyyətlə,
repertuarında Azərbaycan mahnıları üstünlük
təşkil edir. Özbək müğənnilərindən
Leylanın repertuarında Azərbaycan dilində mahnılar
var. Sevinc Muminova unutduğumuz "Kölgəm qədər
yaxınsan” mahnısını özbək ləhcəsində
özünəməxsus tərzdə elə gözəl ifa
edir ki, heyran qalmamaq mümkün deyil.
Daşkənddən musiqi müəlliməsi Firuzə
Kurbanbayeva şərhlərin birində yazır ki,
uşaqlıqdan Azərbaycan mahnılarına qulaq asıblar,
bu mahnıları seviblər, ruhlarına hopdurublar. Ən
böyük arzusu da Fikrət Əmirovun əsərlərinin
konsertini öz məktəblərində ifa etməkdir.
Rus müğənnilərindən Stas Pyexa, Filipp
Kirkorov, Nikolay Baskov və başqaları azərbaycanca
oxuyurlar. Azərbaycan dilində yəhudilər də,
ukraynalılar da oxuyur. İfaları da zəif
deyil, əksinə, elə bizimki qədər
güclüdür. Moskvada elə restoranlar
var ki, orada Azərbaycan dilində oxumasalar olmur.
Digər bir tərəfdən, türkdilli ölkələrin
müğənniləri azərbaycanlı müğənnilərlə
birlikdə kliplər çəkdirir, hətta çəkilişlər
üçün Bakıya gəlirlər. Artıq
paytaxtımızı hamı dünyanın ən gözəl
şəhərlərindən biri kimi tanıyır. İndi hamı anlayır ki, Bakı nağıl kimi
şəhərdir, burda çəkilən klip də təbii
ki, tamaşaçını cəlb edəcək. Yəni Azərbaycan mahnılarının Şərq
ölkələrində özünəməxsus yeri
yalnız musiqimizin gücü ilə yox, həm də dilimizin
gözəlliyi, Bakının paytaxt kimi möhtəşəm
bir şəhərə çevrilməsi ilə
bağlıdır. Bundan savayı,
türkdilli xalqların arasında Azərbaycan dili gözəlliyi,
şirinliyi və məlahəti ilə hamını valeh edir.
Bunu qazaxlar da, özbəklər də, türkmənlər,
qırğızlar da etiraf edirlər. "Youtube”da
rekordlar qıran bəzi mahnılarımız dinləyiciləri
öz ölkələrində olmayan ritmlərə görə
cəzb edirlər.
Birinci xanımın nəcibliyi
İndi də bir neçə kəlmə muğamın
yüksəlişindən deyək. Ölkənin birinci
xanımı Mehriban Əliyevanın fədakar əməyi sayəsində
muğam sənəti sərbəst inkişaf edir, muğam
ifaçıları ötən əsrdəki nüfuzunu və
ləyaqətlərini bu gün də qoruyub saxlayır və
inkişafdan qalmırlar. Muğam elə
möhtəşəm musiqi janrıdır ki, onun fəlsəfi
tutumu, bədii-estetik gücü heç vaxt sarayların tələbləri
səviyyəsinə enməyəcək.
Əgər
muğam estrada mahnıları
sayağı şadlıq saraylarının ümidinə
qalsaydı, bu gün bəlkə də bir janr kimi musiqi tariximizdən
silinib gedərdi. Azərbaycanın birinci
xanımı Mehriban Əliyeva muğamı
xalqımızın milli ruhu kimi göylərə
qaldırdı. Onun gərgin əməyi
sayəsində 2003-cü ildə UNESKO muğamın bədii
dəyərini etiraf etdi, "Bəşəriyyətin
şifahi və qeyri-maddi irsinin şah əsərləri”
siyahısına daxil etdi. Birinci
xanımın qəyyumluğu ilə "Muğam televiziya
müsabiqələri”nin keçirilməsi, Bakıda,
rayonlarda və hətta cəbhə bölgələrində
muğam mərkəzlərinin yaradılması Azərbaycan
muğamını həmişə ucaldığı ənginliklərdən
daha yüksəyə qaldırdı, pərvazlandırdı,
musiqi mədəniyyətimizin şah əsəri titulunu
muğama qaytardı. Muğamlarımızın
qorunması istiqamətində ən zəruri addımlar
atıldı. Dövlət başçısı dəfələrlə
etiraf edib ki, Azərbaycan xalqı və dövləti öz
milli sənəti olan muğama çox böyük sevgi ilə
yanaşır, məhəbbətlə onu qoruyur: "Biz son
illərdə muğamın demək olar ki, dirçəlməsini
görürük. Biz əsrlər boyu bu gözəl
milli sənətimizi yaşatmışıq, inkişaf
etdirmişik, ancaq son illərdə muğamın Azərbaycanda
inkişafına çox böyük təkan verildi”. İlham Əliyev muğamı həm ədəbiyyatımızı,
həm musiqimizi, həm də Azərbaycan dilinin
saflığını qoruyan müqəddəs sənət
növü kimi dəyərləndirir.
Əslində,
estrada musiqisinin də vəzifəsi ana
dilini qorumaq, onu ünsiyyətin bərq vuran mükəmməl
alətinə çevirməkdir. Dilimizin zənginliyi
istənilən fikri, istənilən poetik metaforanı kamil və
gözəl ifadə etməyə imkan verir.
Muğamın dilimizin inkişafında, milli qürurun, milli mənliyin
formalaşmasında oynadığı rolu estrada
musiqisi də davam etdirə bilərdi. Amma təəssüf
ki, bunun əvəzinə bəzən də elə olur ki,
şit və hərdən də əxlaq meyarları ilə
uzlaşmayan estrada mahnıları dilimizin
saflığına, mənəviyyatımıza mənfi təsir
edir. Belə müğənnilərin, bəstəkar
və şairlərin adlarını onlar üçün
reklam olduğuna görə sadalamırıq. Amma bircə onu qeyd edək ki, nə yazsalar, bəstələsələr
də, nə oxusalar da adları Azərbaycan musiqisi tarixinə
düşməmiş silinəcək və unudulacaq.
İncəsənətin, ədəbiyyatın, musiqinin
missiyası milli ruhumuzu, mədəniyyətimizi və əxlaqımızı
cilalamaq, daha yüksək səviyyəyə
qaldırmaqdır. Təəssüf ki, dili "mənim xalqım” deməkdən
qabar olan "krallar”, "primadonnalar” və "toy
şahları” istəsələr də bunu bacarmayacaqlar, aciz
qalacaqlar. Çünki hamısı
şadlıq saraylarının küllüklərinə
alışıblar.
Epiloq əvəzi
Bir daha
yazının əvvəlinə, Sami Yusufun "Məndə
sığar iki cahan, mən bu cahana sığmazam” qəzəlinə
yazdığı mahnıya qayıtmağa zərurət var.
Belə ki, o mahnının arxasında Azərbaycan dövlətinin
Nəsiminin anadan olmasının 650 illik yubileyinin dövlət
səviyyəsində qeyd olunmasına ciddi hazırlıq
dayanır. Sami Yusuf da öz xalqına, tarixinə
və mədəniyyətinə bağlı insan kimi, bu
tapşırığın öhdəsindən ləyaqətlə
gəldi, dahiyanə əsər yarada bildi.
Birinci vitse-prezident Mehriban xanım Əliyeva dünyaca məşhur
Azərbaycanəsilli müğənni və bəstəkar
Sami Yusufla görüşdü, ona "Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin fəxri diplomu”nu təqdim etdi. Birinci vitse-prezident Sami
Yusufun II Nəsimi - şeir, incəsənət və mənəviyyat
festivalındakı iştirakını yüksək dəyərləndirdi,
Bakıda UNESKO-nun Ümumdünya İrs Komitəsinin 43-cü
sessiyası çərçivəsində keçirilən
konsertdəki çıxışını da
xatırladı. Bu konsertin ən yüksək səviyyədə
təşkil edildiyini və Azərbaycan ilə UNESKO
arasındakı əlaqələrə töhfə
olduğunu vurğuladı.
İndi şadlıq saraylarından qopa bilməyən,
konsert zallarından diksinib qaçan müğənnilər nə
fikirləşirlərsə, maraqlı deyil. Maraqlısı
odur ki, Sami Yusuf yaratdığı əsərlə Azərbaycan
musiqisinin möhtəşəmliyini, əzəmətini ortaya
qoydu və bir daha sübut etdi ki, Azərbaycan musiqisi
bütün dünyanı riqqətə gətirmək
gücünə qadirdir. Bu yenilməz bir
qüvvədir. Onun qarşısında
toyxana musiqisi, bayağı havalar acizdir.
Azərbaycan musiqisi elə bir müqəddəs və
möhtəşəm qüvvəyə malikdir ki, göbələk
kimi paytaxtı bürüyən şadlıq sarayları və
onların yeritdiyi qaydalar bu musiqinin yönümünü və
istiqamətini dəyişməkdə acizdir. Onların tələbləri,
səhnəyə çıxardıqları musiqilər, düşünən,
dərk edən beyindən daha çox ayaqların sərxoş
ritmlərinə hesablanmış "bəstə” və
"ifaları” ölü doğulur, elə həmin
sarayların içində də ömürlərini başa
vururlar.
Müslim Maqomayev, Rəşid Behbudov, Zeynəb
Xanlarova kimi dahiləri yetişdirən xalq və onun incəsənəti
heç vaxt sarayların girovuna çevrilməyəcək.
Bu birmənalıdır.
Bahadur
İMANQULİYEV
Azərbaycan.-2019.- 20 oktyabr.-
S.10-11.