Distant təhsil
elmi-texnoloji və sosial inkişafın tərkib hissəsidir
Ölkənin elmi-texnoloji inkişafı fonunda əhalinin geniş kütlələrinin məsafədən informasiya mübadiləsi vasitələrinə malik onlayn təhsil xidmətləri ilə təmin olunması günün vacib məsələləri sırasına çıxmışdır. İnsan əməyinin yaradıcı xarakteri gücləndikcə onun tətbiqi üçün məkan sədləri aradan qalxır. Hər bir mütəxəssis planetin bütün nöqtələrindəki informasiyadan xəbər tuta bildiyi kimi, öz əməyinin nəticəsini də informasiya kimi planetin istənilən nöqtəsinə çıxara bilir.
Elmi-texnoloji və sosial inkişafın tərkib hissəsi kimi təqdim edilən distant təhsil fasiləsiz təhsil sisteminin bir forması olaraq insanın təhsil və informasiya almaq hüququnun reallaşdırılmasına, öz peşə fəaliyyətindən ayrılmadan əsas və ya əlavə təhsil ala bilməsinə xidmət edir. Ənənəvi təhsil formalarından fərqli olaraq, distant təhsildə təhsilalan biliyə doğru deyil, bilik təhsilalana doğru istiqamətləndirilir.
Texnoloji cəhətdən inkişaf etmiş
bir sıra ölkələrdə distant təhsil milli prioritet
elan edilmişdir. ABŞ-da çoxsaylı distant təhsil xidmətləri
fəaliyyət göstərir. Avropa İttifaqında distant təhsil
sisteminin fəaliyyəti müvafiq qanunvericiliklə tənzimlənir
və dövlət fondları tərəfindən maliyyələşdirilir.
Distant təhsil
proqramlarına malik universitetlər Distant Təhsil Universitetlərinin
Avropa Assosiasiyasının (European Association of Distance Teaching
Universities) tərkibinə daxildir. Fransa, Almaniya, İspaniya, İtaliya
kimi dövlətlər özlərinin onlayn platformalarına
malikdirlər.
Rusiyada da son illər distant təhsil sisteminin yaradılması
istiqamətində fəallıq müşahidə olunur. Məsələn,
Beynəlxalq Təhsil Assosiasiyası və Distant Təhsil
Sisteminin İnformasiya-Analitik Təminat Mərkəzi
yaradılmışdır. Krasnoyarsk, Tomsk
və Novosibirsk universitetlərinin bazasında distant təhsil
universitetləri fəaliyyət göstərir.
Azərbaycanın "Təhsil haqqında” qanununda
distant təhsil forması nəzərdə tutulsa da, bugünə
qədər onun hüquqi normativ bazası
formalaşmamışdır. Bizim universitetlərdə distant təhsilin
ayrı-ayrı elementləri pilot layihələr olaraq TEMPUS,
Erasmus plus proqramları çərçivəsində onlayn
təhsil xidmətləri kimi tətbiqini tapmışdır. Bu baxımdan AzTU-nun regional koordinatorluğu ilə
son illər icra edilmiş Avropa layihələri, xüsusilə
"Rusiya Federasiyası, Çin və Azərbaycanda
binaların enerji səmərəliliyi və ekolojiliyi üzrə
distant və açıq təhsil formatında peşə
bakalavrı” Erasmus+LPEB ¹561732-EPP-1-FR-EPPKA2-CBHE-JP layihəsi
çox xarakterikdir. Layihənin beynəlxalq pilot qrupuna
distant təhsil platformasına malik aparıcı Avropa
universitetləri - Fransanın CNAM və Grenobl Akademiyası,
İtaliyanın UNINETTUNO-TELEMATIKA, Almaniyanın Leypsiq Texniki
Universiteti və digər universitetlər daxildirlər. Layihədə distant təhsil üzrə Avropa
eksperti kimi İtaliyanın UNINETTUNO-TELEMATIKA Universiteti
çıxış edir. Bu universitet
distant təhsil üzrə ixtisaslaşmış dünya
şəbəkəsinə və özünün satellitinə
malikdir. Layihə çərçivəsində
aparılmış qarşılıqlı əməkdaşlıq
AzTU-nun e-universitet sistemində distant təhsil
platformasının yaradılması üçün çox
səmərəli imkanlar açmışdır.
Ölkəmizdə əlavə təhsil xidmətləri
bazarı fəaliyyət göstərir. Elm və texnologiyaların ən
son nailiyyətləri üzrə iş yerini itirmədən
ödənişli əsaslarla təkmilləşmə,
ixtisasartırma, ikinci ixtisasalma, fasiləsiz təhsil,
ömür boyu təhsil, yaşlıların təhsili kimi
onlayn təhsil xidmətlərinə böyük ehtiyac
yaranmışdır. Bu bazarda xarici ölkələrin
universitetlərinin aktiv intervensiyası və güclü rəqabət
hiss olunur. Yerli universitetlərin hər bir
bakalavr, magistrant, doktorant, mühəndis-texniki işçi uğrunda
mübarizə aparması lazım gəlir.
Distant təhsilin hansı dildə aparılması bu
gün ən mübahisəli məsələlərdən
biridir. Mühazirələrin ingilis dilində
aparılması beynəlxalq tələbə kontingenti
üçün daha əlverişli sayılır. Bu
baxımdan magistraturada oxuyan tələbə daha dərin
biliklər almaq istəyirsə, o, əlbəttə ki, beynəlxalq
elmi ünsiyyət dili olan ingilis dilinə üstünlük
verəcəkdir, çünki bu halda 24 milyon istifadəçini,
2000-dən artıq kursu, 160 ixtisaslaşmanı və 149 təhsil
müəssisəsini təmsil edən Coursera-da MIT (SŞA)
professorunun müvafiq mövzu üzrə mühazirəsini
dinləmək imkanına malik olacaqdır. Bununla
belə, hər bir ölkə öz dili və mədəni
irsi ilə fəxr edir, tədrisin öz dilində
aparılmasında maraqlıdır.
Distant təhsil platformasında təhsil mühiti (LMS -
Learning Management System) video və audio mühazirələrdən,
elektron dərsliklərdən, interaktiv testlərdən,
forumdan, tələbə-tədris materialları-müəllim
arasında qarşılıqlı fəaliyyəti təmin edə
bilən texnologiyalardan bəhrələnir. Adətən bu mühit
özündə dörd təhsil məkanını birləşdirir:
videoteka, mediateka, virtual laboratoriya və onlayn repetitorluq.
Videotekada rəqəmsal video dərslər, elektron təqdimatlar
və elektron təhsil kontentlərinin informasiya
daşıyıcıları saxlanılır. Rəqəmsal
videodərslərdən istifadə etməklə klassik təhsil
ənənələrinə uyğun olaraq simvolik-rekonstruktiv təlim
prosesi təmin edilir. Videotekadan istifadə
öyrənmə prosesinin səmərəliliyini yüksəldir,
təlim üsullarını fərdiləşdirməklə
müasir təhsil texnologiyaları ilə zənginləşdirir
və gücləndirir. Hiperistinadlar videodərslərin
məzmununu elektron kitabxanada olan didaktik materiallarla - elektron dərsliklər,
məqalələr, multimedia materialları, biblioqrafiyalar,
saytoqrafiyalar, interaktiv çalışmalar və virtual
laboratoriyalarla əlaqələndirir. İnteraktiv
dərslər vasitəsilə materialların kontekstual dərinləşməsi,
praktiki tətbiq vasitələrindən istifadə etməklə
isə nəzəri biliklərin daha səmərəli mənimsənilməsi
təmin edilir.
Medioteka
videostudiya, səsyazma studiyası, kompüter təqdimatlarının
yaradılması və baxışı üçün vacib
olan texniki vasitələrlə - kompüter, videokamera, proyektor
və s. ilə təchiz edilmiş qurumdur. Burada
elektron təhsil kontentlərinin hazırlanması
üçün vacib olan multiagentli texnologiyalar və onlardan
istifadə metodikaları saxlanılır. Virtual
kitabxana intellektual biblioqrafik sistemin tərkib hissəsi olaraq
mövcud videodərslərlə bağlı tədris
materiallarına - filmlər, şəkil və eskizlər,
diaqramlar, animasiyalar və vebsaytlara keçid linklərini
biblioqrafik arayışlar şəklində arxivləşdirir
və müvafiq naviqasiya vasitələri ilə təmin edir.
Tədris filminin məzmununa tədris
proqramının bir və ya bir neçə mövzusu daxil
olur. Filmin interaktiv xüsusiyyətləri video təqdimat
üçün seçilmiş bir və ya bir neçə
sual və yaradıcı tapşırığı,
axtarılan mövzuya və ya bölməyə keçid
linkini, məşğələdən əvvəl, məşğələ
vaxtı və məşğələdən sonra yerinə
yetirilməli olan tapşırıqları əhatə edir. Tədris filmlərindən istifadə təcrübəsi
göstərir ki, audiovizual tədris vasitələrinin köməyi
ilə tələbə zaman vahidi ərzində ənənəvi
üsullardan daha çox informasiya mənimsəmək
imkanına malik olur. Filmdən istifadə təhsilalanda
motivasiya və öyrənilən fənnin ictimai mahiyyətini
dərketmə xüsusiyyətlərini
formalaşdırır. Tədris filmlərinin
yuxarıda sadalanmış üstünlükləri ilə bərabər
bir sıra çatışmazlıqları da var. Məsələn,
filmə baxarkan tələbənin passivliyi, bəzi
informasiyaların onun səviyyəsinə uyğun gəlməməsi,
interaktiv fəaliyyətin olmaması və s.
Virtual laboratoriya real laboratoriya qurğusu ilə təmasda
olmadan ibarətdir və yaxud, ümumiyyətlə, qurğusuz
təcrübə aparmağa imkan verən proqram-aparat
kompleksidir. Tələbə virtual laboratoriyada "bilik əldə
etməklə öyrənmə” prinsipinə əsaslanaraq əldə
etdiyi biliyi praktikada tətbiq edə bilir: tyutor qarşıya
çıxan anlaşılmazlıqları izah edir, yaxud
interaktiv dərs və ya forum vasitəsilə məsləhətlər
verir. Tələbə interaktiv dərsdə
verilmiş çalışmanı həll edir və
qarşısına çıxan çətinliklər,
çalışmanın həll üsulları, alqoritmləri
və mümkün səhvlər barəsində öz rəyini
bildirir. İnteraktiv
çalışmaların köməyi ilə
simvolik-konstruktiv və qavranış-inkişaf üsulları
tələbəni yaradıcı düşünməyə,
eyni məsələyə müxtəlif prizmalardan baxmağa
və arqumentləşdirilmiş axtarış aparmağa
sövq edir.
Distant təhsilin internetdəki fundamental elementlərindən
biri də Didaktik Kiber Məkan (DKM) anlayışıdır. DKM distant təhsil
universitetinin internetdəki təlim məkanıdır. Onun vasitəsilə təlim prosesinin hər bir
iştirakçısının, yəni tələbə,
müəllim və tyutorun fərdi məkanları və
didaktik materialları əlaqələndirilir. Bu halda istifadəçilərin hər üç
kateqoriyası tədris prosesində eyni materialdan istifadə edə
bilirlər. Müəllim və tyutor təhsil
kursu boyunca didaktik materialları yeniləşdirə və ya
dəyişdirə bilər.
Onlayn repetitorluq mövcud kommunikasiya vasitələrinin
köməyi ilə tələbələrə tyutor-müəllimin
dəstəyi ilə öz biliklərini daha da dərinləşdirmək,
qarşılıqlı informasiya mübadiləsi aparmaq, əldə
etdikləri bilikləri geniş tələbə
auditoriyasında yaymaq və biliyin yayılması
üçün qarşılıqlı əməkdaşlıq
mühiti formalaşdırmaq imkanları verir. Kommunikasiya
imkanları tələbələrə bir-biri ilə və
müəllim-tyutorlarla informasiya mübadiləsi aparmaq
üçün şərait yaradır. Müəllim
və tələbələr əlavə olaraq (Second Life)
forumdan, interaktiv dərslərdən və 3D virtual dərslərdən
istifadə edə bilirlər. Forum asinxron
ünsiyyət vasitəsidir və tələbələrə
vaxt və məkan baxımından tamamilə müstəqil
informasiya mübadiləsi aparmaq imkanı verir. Foruma tyutor tərəfindən nəzarət edilir.
O, mövzuya aid olmayan ismarıcları bloklamaq, rədd etmək
və yeni qəbul olunanları dəstəkləmək səlahiyyətlərinə
malik moderator funksiyasını yerinə yetirir.
Müəllimin
səhifəsində onun funksiyalarının icrasını təmin
edən aşağıdakı sahələr nəzərdə
tutulur: curriculum vitae (CV), kursun proqramı, konsepsiya kartı,
didaktik material, didaktik planlaşdırma, imtahan xartiyası,
imtahanların təqvimi, tədris məkanı, kurs
tyutorlarının səhifələri ilə əlaqə.
Müəllimin səhifəsindən dörd tədris məkanına
daxil olmaq mümkündür: videoteka, mediateka, virtual
laboratoriya və onlayn tyutorluq. Kursun konsepsiya
kartı müzakirə edilən müxtəlif mövzularla əlaqəli
dərslərin mövzularını, hər bir dərsdə
subyektlərin açıqlanmasını və didaktik
materialları təqdim etməlidir. Didaktik
planlaşdırma tələbənin sərmayəsinə
uyğun olaraq ECTS kreditlərinin sayından asılı olaraq
müəyyənləşdirilir. İmtahan
Xartiyasında imtahanın keçirilməsi qaydaları,
imtahana buraxılış üçün ilkin şərtlər,
imtahan üçün qeydiyyatdan keçmə qaydaları,
imtahan günü təqdim edilməli olan sənədlər və
münsiflər heyətinin tərkibi göstərilir. Müvafiq qaydalarla tyutorun və tələbənin səhifələri
də tərtib olunur.
Distant təhsil sisteminin psixopedaqoji modeli üzrə tələbə
təhsil prosesinin mərkəzində yerləşir və
ehtiyaclarına görə inkişaf edir. Müəllim,
tyutor və tələbə arasında güclü interaktiv əlaqə
təhsil prosesinin yüksək səmərəliliyini təmin
edir. Hər bir tələbənin
ixtiyarında "Mənim tələbə səhifəm”
adlı bir səhifə olur və tələbə bu səhifədə
müxtəlif didaktik materialları öz tələblərinə
uyğunlaşdıraraq tədris prosesində fəal
iştirak edir. Tyutor tərəfindən tələbənin
didaktik kiberməkandakı işi, yəni təhsil məkanına
daxilolmaların sayı və müddəti, onlayn repetitorluq
vasitələrindən istifadə, yerinə yetirilən
çalışmaların sayı və qiymətləndirilməsi
statistik təhlil əsasında həyata keçirilir. Distant təhsildə nəzarət forması kimi, adətən,
distant təşkil olunmuş imtahanlar, müsahibələr,
kurs və buraxılış işi layihələri, eksternat
və intellektual kompüter test sistemlərindən istifadə
edilir.
Distant təhsil üzrə dünyanın aparıcı
universitetlərinin təcrübəsinin təhlilindən
göründüyü kimi, Azərbaycan təhsil sisteminin
qarşısında yüksək peşəkarlıq tələb
edən, mütərəqqi təhsil və informasiya
texnologiyalarına söykənən sistemli və məqsədyönlü
fəaliyyət durur. Belə bir fəaliyyətin baza prinsipləri, eləcə
də təhsil sistemində ictimai-dövlət idarəçilik
modellərinin tətbiqi, təhsil sisteminin
açıqlığının, sadəliyinin və
investisiya cazibədarlığının təmini, təhsil
və əlavə təhsil proqramlarının sayının
artırılması, ali təhsil sisteminin bütün
dünya üçün açıq olması və s. məqamlar
Təhsilin İnkişafı üzrə Dövlət
Strategiyasında artıq öz əksini tapmış və
reallaşdırılma mexanizmlərini müəyyənləşdirmişdir.
Digər spesifik məsələlərin həlli
üçün isə ölkə universitetlərinin
elmi-pedaqoji potensialının səfərbər olunması,
sistemli və məqsədyönlü fəaliyyəti
lazım gələcəkdir.
Həsən HÜSEYNOV,
Azərbaycan Texniki Universitetinin kafedra
müdiri,
professor, Əməkdar
elm xadimi
Azərbaycan.- 2019.- 23 oktyabr.- S. 5.